Mielipiteitä Ahvenanmaalaisista??

Ecco

Tervehdys.
Teen tutkielmaa Ahvenanmaalaisista ja haluaisin teiltä näkemyksiä/mielipiteitä heistä.

46

4230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja ehkä tyhmäkin?

      Olisikohan viisainta sittenkin hakeutua sellaisiin sivustoihin, joissa sinulle vastaisivat rekisteröityneet, asiallisiksi havaitut nimimerkit eivätkä nämä älyttömät murkkukakarat, joiden elämänkokemus ulottuu "meirän pihapiiristä naapurin Jaskan pihaan?"

      Mene myös kysymään Yhteisöt-palstalta suomenruotsalaisten mielipiteitä, voit yllättyäkin saamistasi vastauksista....

      Itse elin ja asuin siellä 4 kk mutta en todellakaan niin lyhyellä kokemuksella lähtisi koko alueen väestöä analysoimaan!

      Jokainen, joka on joskus asunut vaikkapa vieraassa maassa, tietää ja tuntee ilmiön, jossa ensin innostutaan ja nähdään vain parhaat puolet uudesta elämästä, sitten tasaannutaan ja aletaan vertailemaan, lopulta haikaillaan vanhan perään ja arvostellan negatiivisesti, kunnes paluu vanhaan antaa taas uuden korjatun version siitä muuttokokemuksesta ja tajuaa, ettei vieläkään tiedä mitään missä sitä tuli eletyä ja keiden parissa!

      Ainoa minkä itsestäni opin, on se etten enää sopeutuisi niin pieniin ympyröihin. Helsinki on pikkukylä ja Tukholma menettelee nipinnapin. Kun niihin verrataan Ahvenanmaata, onhan se selvää että pieneltähän se tuntuu. Mutta se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Naapureiden huolenpito on toiselle kuin pala paratiisista ja toisille kyttäyshelvetti.

      Onnea yrityksellesi.

      • Ecco

        kertoa mitkä olisivat mielestäsi sellaiset sivustot mistä saisi rehellisiä mielipiteitä?


      • vastauksia
        Ecco kirjoitti:

        kertoa mitkä olisivat mielestäsi sellaiset sivustot mistä saisi rehellisiä mielipiteitä?

        saat joka sivustolta, mutta mitkä ovat sitten asiallisia on eri asia.... Minun mielipiteeni on ainakin se et voisivat mennä ainakin armeijaan...


      • alkuun:

      • täälläkään
        vastauksia kirjoitti:

        saat joka sivustolta, mutta mitkä ovat sitten asiallisia on eri asia.... Minun mielipiteeni on ainakin se et voisivat mennä ainakin armeijaan...

        Ei sinne armeijaan kohta täällä mannermaallakaan kaikkia kutsuta...

        Niin että kohta ollaan yhtä Ahvenanmaata kaikki...


      • varmaan
        täälläkään kirjoitti:

        Ei sinne armeijaan kohta täällä mannermaallakaan kaikkia kutsuta...

        Niin että kohta ollaan yhtä Ahvenanmaata kaikki...

        kutsunnois käy mut ketä sinne otetaan on toinen asia... Ei sinne mamman poikia tarvitakkaan, menköön sivariin ja kestäköön pilkan/vihan... Toivottavasti sivaripalvelus aikaa korotetaan esim. kahteen vuoteen... Turpa kii tukka pois, älä ajattele, tule armeijaan tottele... lauloi aikanaan myös Vaasan paras bändi...


      • Saat kehuja

        Sitähän tuo toiseksi kijoittanut halusi?
        Kanta-Suomen verovaroilla ne mällää?? Tuli tänään juuri radiosta, että veroja on palautettu paljon enemmän kuin mitä he on maksaneet??
        Kielirasismi tuo myös heille kilpailuetua kanta-Suomeen verrattuna..
        JA KÄYTÖSHÄN ON KERRASSAAN ALA-ARVOISTA KANTA-SUOMALAISIA KOHTAAN????


    • surullista mutta totta

      "Ahvenanmaa määritellään itsehallintolailla yksikielisesti ruotsinkieliseksi alueeksi. Tämän vuoksi maakunnassa ei ole suomenkielistä peruskoulua eikä muita kunnallisia palveluita."

      - - - -

      VVM:n mietintö: "Verotulojen tasausjärjestelmä Ahvenanmaan ja valtion välillä: 1990-luvun kokemukset.

      Sivu 8:
      "Tarkastelujakson aikana on käynyt ilmi, että Ahvenanmaa on ollut nettosaaja ja että valtion Ahvenanmaahan liittyvät menot ovat olleet 100–200 miljoonaa markkaa valtion Ahvenanmaalta saamia verotuloja suuremmat."

      Sivu 9:
      "Lisääntyneet tulonsiirrot näkyvät huomattavassa määrin valtion budjettipolitiikan kehityksestä poikkeavana menokehityksenä, joka koskee ennen kaikkea volyymia."

      Sivu 10:
      "Ahvenanmaalla maksettavat elinkeinotuet ovat - huolimatta suhteellisen korkeasta tulotasosta henkeä kohden - korkeammalla kuin useimmilla Suomen kehitysalueilla maksettavat tuet."

      http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/08_muut_julkaisut/20041108Verotu/90136.pdf


      VVM:
      ”Ahvenanmaan maakunnalle siirretään itsehallintolain säännösten mukaisesti summa, joka vastaa 0,45 prosenttia valtion tuloista, lainanotto poisluettuna, ns. tasoitus. Lisäksi maakunta voi saada verohyvitystä. Verohyvitys suoritetaan, jos maakunnan maksettaviksi määrättävät välittömät verot nousevat yli 0,5 prosenttia vastaavien verojen määrästä koko maassa”

      ”Poikkeuksellisen suuriin kertamenoihin, esim. sähkönsaannin turvaamiseen, maakunta voi saada ylimääräistä määrärahaa.”

      ” Voimassa olevan 0,45 prosentin säännön mukaisesti Ahvenanmaan itsehallinnon tarpeisiin tehtävät siirrot siis kasvoivat, minkä vuoksi maakunnan ei ollut pakko ryhtyä yhtä voimakkaisiin säästötoimiin kuin mitä valtion oli tehtävä omassa budjettitaloudessaan.”

      Ulkoasiainministeriö:
      "Vuoden 2005 talousarviossa kehitysyhteistyömäärärahat olivat yhteensä 600,086 miljoonaa euroa. Tämä vastasi talousarvioesityksen laatimisen aikaan 0,39 prosentin osuutta ennustetusta bruttokansantulosta (BKTL)."

      - - - -

      *** Tästä mm. YLEn MOT teki ohjelman***

      ULKOASIAINMINISTERIÖ
      Oikeudellinen osasto
      EU-tuomioistuinasiat


      Asia C-327/04, komissio vastaan Suomi

      Kanteen kohde:Yhdenvertaisuusdirektiivi 2000/43/EY - Täytäntöönpanon viivästyminen Ahvenanmaalla

      Asian käsittely: Komissio on nostanut Suomea vastaan kanteen (27.7.2004), joka koskee rodusta ja etnisestä alkuperästä riippumattoman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanosta annetun direktiivin täytäntöönpanon viivästymistä Ahvenanmaan maakunnassa.

      Suomi myönsi vastineessaan (6.9.2004) kanteen oikeaksi. Täytäntöönpano on viivästynyt. Asiaa koskevan maakuntalainsäädännön arvellaan tulevan voimaan viimeistään kevään 2005 kuluessa. Asian käsittely yhteisöjen tuomioistuimessa on kesken.

      Lisätietoja:
      EU-tuomioistuinasioiden johtaja, ulkoasianministeriö.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000001538&posting=22000000021241895

      • Repe

        Tuntuu että natsit nostavat päätään ahvenanmaalla
        Onhan siellä maakunta hallituksessa semmoinen ryhmittymä jo olemassa.Joka on työkseen ruvennut Suomalaisia painostamaan.Jos pienet lapsetkaan eivät saa päiväkodeissa puhua Suomea onko se enää normaalia .


    • miksi?
    • mietteitä

      Internetin Verkkouutiset 27.3.2004:

      Ruotsin entinen pääministeri ja kokoomusjohtaja Carl Bildt:
      "Ahvenanmaa sai vastaavat takuut erilaisille päätöksilleen, joiden perimmäinen tarkoitushan on suojella maakunnan ruotsinkielistä väestöä Suomen suomalaista enemmistöä vastaan niin, että viimeksi mainitun oikeuksia Ahvenanmaalla eri tarkoituksissa rajoitetaan, Bildt kirjoittaa."

    • skäribo

      saaristossa paljon ahvenanmaalaisia töissä. Ei ole mitään pahaa sanottavaa, mukavia ihmisiä. Mutta suomea eivät kyllä edes yritä opetella.

    • Uusmaalainen?

      Miksi?

      Miten päteviä tai tosia olisivat "mielipiteeni uusmaalaisista"? Ainahan voi lähteä vaikka maakuntalaulun totuuksista:

      Uusmaalaisten laulu

      "Missä maat on mainiommat, vetreämmät veet,
      sadat saartaa, niemet, lahdet, rakkaampata rantaa!
      Missä virrat viehkeämmät, salmet, seljänteet,
      maa ja meri aulihimmin aarteitansa antaa!

      Uusmaa Suomen kruunussa on helmi kirkkahin,
      täällä kukkaan puhkeaapi tiede, taidekin,
      tääll' on Suomen pää ja sydän, into hehkuvin,
      lempi lämpöisin.

      Jäykkänä ja pystypäin, kuin luoto meressä
      ajan aallokossa seisoo uusmaalainen kansa;
      vapauden tunto sykkii lasten veressä,
      valppahana vainon torjuu, oikeus turvanansa.

      Suomen siskosarjassa on nuorin Uusimaa;
      parhaan työmme, lempemme ja laulumme se saa.
      Uusmaa, nimes uljahana kanna aikain taa,
      meidän Uusimaa!"

      (Kaarlo Terhi, 1911)


      Miten tämä sitten kuvaa nyky-Helsinkiä, Espoota...


      Sitten voi lähteä tästäkin:


      Ålänningens sång:

      1
      Landet med tusende öar och skär,
      danat ur havsvågors sköte.
      Åland, vårt Åland, vår hembygd det är.
      Dig går vår längtan till möte!
      Forngravars kummel i hängbjörkars skygd
      tälja din tusenårs saga.
      Aldrig förgäta vi fädernas bygd,
      vart vi i fjärrled än draga
      vart vi i fjärrled än draga
      2
      Skönt är vårt Åland när fjärdar och sund
      blåna i vårljusa dagar,
      ljuvt är att vandra i skog och i lund,
      i strändernas blommande hagar.
      Midsommarstången mot aftonröd sky
      reses av villiga händer,
      ytterst i utskärens fiskareby
      ungdomen vårdkasar tänder
      ungdomen vårdkasar tänder
      3
      Aldrig har åländska kvinnor och män
      svikit sin stam och dess ära;
      ofärd oss hotat, men segervisst än
      frihetens arvsrätt vi bära.
      Högt skall det klinga, vårt svenska språk,
      tala med manande stämma,
      lysa vår väg som en flammande båk,
      visa var vi äro hemma
      visa var vi äro hemma"

    • Aina tykännyt

      Aina minä olen siellä viihtynyt. Omaperäinen alue.

      Koulussa opitulle ruotsinkielelle ei ole oikein mannermaalla käyttöä, sillä sujuvaa suomea puhuvan suomenruotsalaisen kanssa ei ruotsin käyttö ole oikein luontevaa.

      Sen sijaan Ruotsissa tai Ahvenanmaalla saa reilusti aloittaa puheensa ruotsiksi miettimättä kumpaakohan kieltä tuo nyt puhuisi.

      Kesäinen Maarianhamina on hieno kaupunki, varmaan Suomen kaunein.

      • Lymen B

        Eniten borrelioosi tapauksia siellä.
        Kaikia sinne matkustavia pitäisi varoittaa siitä.


    • ösgöpöösi

      ...fiksuja. Fiksuja ne osaa olla myös muita kohtaan niin halutessaan. Ilmeisesti kyseisellä väestöryhmällä on jotain patoutumia mannersuomalaisia vastaan koska käytös ei ole sillä tasolla mitä nykyaikaisessa yhdyskunnassa edellytetään. En väitä etteikö jostain Malmilta löydy älyttömän tylyä kauppakassaa etc. Palvelu ahvenanmaalla vaan on keskimäärin helvetin tylyä suomenkieltä puhuvia kohtaan. Enemmänkin luulisin että kysymyksessä on kielikysymys. Suomea ei haluta käyttää vaikka osattaisiin.

      Jos jokainen mannersuomalainen opiskelisi turkin kielen ja Suomi ottaisi kolmanneksi viralliseksi kielekseen turkin olisi siinä ahvenanmaalaiset ihmeissään. Kukaan mannermaalla ei puhu kuin turkkia ja jokainen valtiontukihakemus olisi turkiksi. Siinä voisivat kirota kun mikään ei toimi vaikka osaavat puolitoista kieltä kolmesta (ruotsin ja osa taitaa suomen).

      Muutenkin tuntuu että vaikka Suomineito on äiti niin silti kummitäti Ruotsi on se läheisempi henkilö. Äitiä käytetään vain hyväksi lähinnä rahastamisessa. Lapsi Ahvenanmaa suorastaan inhoaa äidiltä tulevia rajoituksia tai toruja. Äidin hyvät puolet hyödynnetään ja huonot puolet nähdään suoranaisina törkeyksinä. Tämmöistä ihmistä kutsutaan yleensä erittäin itsekeskeiseksi ja epätasapainoiseksi.(Tämä kappale oli vertauskuva joka pitää harvinaisen hyvin paikkansa. Tiedoksi niille ketkä nyt ihmettelee että wtf ;) )

      PS. Itsellä pelkästään hyviä kokemuksia ahvenanmaalaisista. Mutta olen nähnyt ja kuullut aivan tarpeeksi paljon ikäviä esimerkkejä.

    • svenskit

      Ei ne ainakaan Suomen kieltä siellä puhu, vaikka osaisivatkin. Ymmärtävät kyllä ja osaavatkin, mutta ovat vissiin niin samaistuneet ruotsalaisiin, kai se on heidän mielestään fiinimpää.
      Kyllä siellä asuneena suomalaisena tuntee olevansa ulkopuolinen , ei sille mitään voi. Valitettavasti

      • RAV

        Tiedän että,ahvenanmaalla puhutaan suomea. Tänä päivänä yhä useampi puhuu suomea ja tiedättekö mitä? Sinne armaaseen Ahvenanmaan saareen on muuttanut ihmisiä vaikka millä mitalla mannermaalta, aina lappia myöten.
        He ovat tietoisesti valinneet asuin alueensa ja täytyy sanoa, että tänne kirjoittelee hyvin paljon sellaisia jotka muka ovat asuneet siellä!!!
        Minä olen asunut siellä ja monella muullakin paikkakunnalla. Ei minua ruotsin kieli häiritse, mutta se häiritsee, kun suomalainen luulee olevansa maailman napa. Kerrankin, vaikka ei ole nyt sama saari vaan gröölanti, saapui laivalla joukko suomalaisia. TURISTEJA, kuuntelin heitä aikansa ja ajattelin etten kehtaa enää sanoa paikallisille, ainakaan ylpeänä, et noi on mun maamiehiä. Paikallista väestöä pilkattiin ja samoin olen usein kuullut mannermaan asukkaiden käyttäytyvän ahvenanmaalla. Todella monet ymmärtävät ja puhuvat siellä suomea, mutta haluaisitko sinä enää puhua kun kuuntelet ensin ivasanoja. Olen itse suomenruotsalaisesta kodista. Vain isoäitini oli suomenkielinen, itseni lisäksi. Sen hyödyn olen ruosinkielestä saanut että, sitä hieman muuttamalla voi puhua koko skandinaaviassa. Joten pitäkää mölyt vatsassa. Ruosia kun puhutaan "vähän" laajemmalla alueella kuin pelkästään ahvenanmaalla. Ja ainahan tuota on verorahoilla tuettu jotakin, kuten tilasto tieteilijät tietää. Kenenkähän verorahoilla opinto tuet maksetaan. Tai ruokitaan alkoholisteja. Teitä vaan jurpii tuo kieli kun ette ressukat ymmärrä sitä!!!!


      • juhannussalko

        Kyllä se on aina itsestä kiinni, kokeeko itsensä ulkopuoliseksi.
        Olen kuullut myös Keski-Suomalaiselta nuorelta ihmiseltä tätä samaa tarinaa, kun oli joutunut asumaan Porvoossa, jossa noin puolet asukkaista ovat ruotsinkielisiä.
        En minäkään rannikolta Keski-Suomeen muuttaneena oleta, että täällä puhuttaisiin ruotsia.
        Ahvenanmaalla nuoruuskesiä sukulaisten riesana viettäneenä sanon, että heiltä ei voi olettaa suomenkielen taitoa. Ystävällisyyttään puhuvat sen minkä osaavat.
        Muistan heidän aristelevasti puhuneen minulle suomea, kunhan paikalla ei ollut liikaa yleisöä.
        Aivan kuten ummikko suomenkielinen tavailee koulussa opittua ruotsinkieltä ollakseen ystävällinen ruotsinkieliselle keskustelukumppanille.


    • Ahvenanmaalla?

      Ahvenanmaalla ei taida olla kielissä valinnaisuutta? Toisaalta ei sitä ole toisella laidalla Suomea Imatralla.

      http://194.251.35.222/Kiinteasivu.asp?KiinteaSivuID=7697&NakymaID=267

    • Gennadi

      Ahvenan maalla on paikka jonka nimi Kumlinge. on myös Kumlingen tauti. Ahvenenmaalaiset käyttäytvät niinkuin kaiki olisi sairastuneet tuohon tautiin. Toisaalta porukan "rappeuma" taitaa myös olla syypää noihin käytöshäiröihin.

      • suosituksen antaja

        ...peiliin, jos haluat sairaan nähdä!


      • Repe
        suosituksen antaja kirjoitti:

        ...peiliin, jos haluat sairaan nähdä!

        Katsoisit itse samanlainen taidat olla kuin sen paikan poliitikotkin.


    • S_u_o_m_a_l_a_i_n_e_n

      Jos ilmaisen oikein kauniisti mielipiteeni, niin:

      "#¤"#****P@£$€€@£@£@E¤#¤#¤#¤R!!!!!

      Ja pitäisikö vielä kiittää pakkoruotsista kouluissa...

      • argumentointia?

        ja palaa sitten vasta kun sinulla on jotain asiaakin!


    • kesätyöläinen

      Tervehdys!

      Olen Helsinkiläinen 30-vuotias opiskelijamies. Vietin koko viime kesän Ahvenanmaalla ajaen kuorma-autoa Transmar ab:llä. Ahvenanmaalaiset olivat minulle todella ystävällisiä ja avuliaita, monet jopa halusivat todistaa osaavansa suomea. Kokemus oli todella positiivinen ennenkaikkea juuri ihmisten takia. Opin aika hyvin ruotsin kieltä kesän aikana kun yritin puhua sitä joka paikassa. Vastaile jos haluat tietää lisää..

      [email protected]

    • th

      vai saa ostaa rantatontin voi voi saatte minun puolesta pitää tonttinne. pysykää vain siellä omassa sisäsiittoisessa yhteisössänne ikuisesti.

    • No ei sinua kukaan pakota ostamaan rantatonttia sen paremmin Ahvenanmaalta kuin muualtakaan, jos et kerran halua. Ei minullakaan rantatonttia ole, talo on keskellä metsää. Ja Ahvenanmaalla haluan asua lopun elämääni (ikuisesti?). On se mukava käydä entisellä kotiseudulla siellä manner-Suomessa, mutta kotini on nyt täällä.

    • ryik

      mä en kyl käsitä tätä kitinää ahvenanmaasta/paikallisista. tarviiks sitä edes sit ajatella koko paikkaa jos ahdistaa niin ettei veri kierrä?

      ruotsia jos et osaa niin englannilla pärjää. ja suomi kun on kakskielinen maa ni pitäs sitä ruottia sit edes vähän kai osata. eikä kyse ole siitä että ahvenanmaalaiset eivät halua puhua suomea, moni varmasti haluaisi mutta kun sitä ei ole ainakaan aiemmin ollut pakko lukea koulussa(eikä kai ole vieläkään ihan täysin pakko, mutta ainakin paikallisten mukaan sen opiskelu on kasvamaan päin), ts sitä ei puhuta.

      sitten, tähän ihan järjettömän naurettavaan kumlingen lyttäämiseen JOIDENKIN PERKELEEN PUNKKIEN takia! pakko olla trollaamista tai sitten ihan täysin tietämättömien junttien huutelua. kyllä niitä punkkeja on ihan mantereella asti, olen saanut punkin jalkaani ihan itä-helsingin mellunkylässä pelatessani jalkapalloa:

      Tick-borne encephalitis ELI suomeks Puutiaisaivokuume ja suomalaisten ite vääntämänä "kumlingen tauti"

      "Suomessa tautia tavataan pääasiassa Turun saaristossa ja Ahvenanmaalla, mutta tartuntoja on todettu myös rannikolla ja Kaakkois-Suomessa.

      Viime aikoina tautia on havaittu myös yksittäistapauksissa sisämaassa, jossa se on leviämässä. Suomessa punkkeja esiintyy Kemin korkeudelle saakka, mutta ne eivät yleensä kanna tautia

      _Lapin läänin eteläosassa sijaitseva Simo_ on maailman pohjoisin pesäke puutiaisaivokuumeelle

      Perusterve mies kuoli kesällä 2010 puutiaisaivokuumeeseen, kun punkki oli purrut häntä Kokkolan saaristossa"
      vaikka sitä nyt sattuukin esiintymään normaalia enemmän saaristossa, niin onko se paikallisten vika?

      jos kävisitte paikan päällä niin näkisitte että kyllä ko. kunta on ehdottomasti kappale kauneinta suomea. eikä pelkästään minun mielestäni. olenkin ehkä jokseenkin jäävi sanomaan mitään sillä toinen puoli sukuani on kotoisin sieltä.. lisäksi olen viettänyt siellä nuorena lähes joka kesän. joten se on osa minua halusin tai en. ja miksen haluaisi?

    • Ervo A

      Jos Ahvenanmaata ei olisi se pitäisi keksiä. Minua yököttää tasapäisyys ja yhdenmukaisuus kaikissa muodoissaan. Ja lopuksi hyvää kesää kaikille ahvenanmaalaisille.

    • Henna V.

      Jokos Ahvenanmaalla on alettu puhumaan kuntauudistuksesta? Ei Suomella ole kovin kauaa enää varaa ylläpitää 120 asukkaan kuntaa.

      • kwqhd

        Kyllä sielläkin niistä asioista keskustellaan joskin kunnat sielllä ei ole vertailukelpoisia mantereen kuntien kanssa. Ahvenanmaan maakunta kun esimerkiksi vastaa terveydenhuollosta eikä kunnat itse kuten mantereella.

        Miten Ahvenanmaan kuntien koko rasittaisi Suomen valtiota tai mantereen veronmaksajia?


      • On siinä jotain eroa
        kwqhd kirjoitti:

        Kyllä sielläkin niistä asioista keskustellaan joskin kunnat sielllä ei ole vertailukelpoisia mantereen kuntien kanssa. Ahvenanmaan maakunta kun esimerkiksi vastaa terveydenhuollosta eikä kunnat itse kuten mantereella.

        Miten Ahvenanmaan kuntien koko rasittaisi Suomen valtiota tai mantereen veronmaksajia?

        Miten mahtaa rasittaa suomen valtiota ne 16 kuntaa?

        Jospa tuossa olisi jotain selvyyttä :" Ahvenanmaa: 28000 asukasta, 16 kuntaa. Maakunta saa ylivoimaisesti eniten tulonsiirtoja valtiolta."

        "Esimerkiksi vuonna 2008 valtion menot jokaista Ahvenanmaalaista asukasta kohden olivat 13 225 euroa, kun koko Suomessa valtion menot asukasta kohden olivat keskimäärin 6 997 euroa. Ahvenanmaa saa Suomen maakunnista eniten taloudellista tukea valtiolta asukasta kohti laskettuna."


      • Eroa ei ole
        On siinä jotain eroa kirjoitti:

        Miten mahtaa rasittaa suomen valtiota ne 16 kuntaa?

        Jospa tuossa olisi jotain selvyyttä :" Ahvenanmaa: 28000 asukasta, 16 kuntaa. Maakunta saa ylivoimaisesti eniten tulonsiirtoja valtiolta."

        "Esimerkiksi vuonna 2008 valtion menot jokaista Ahvenanmaalaista asukasta kohden olivat 13 225 euroa, kun koko Suomessa valtion menot asukasta kohden olivat keskimäärin 6 997 euroa. Ahvenanmaa saa Suomen maakunnista eniten taloudellista tukea valtiolta asukasta kohti laskettuna."

        "Esimerkiksi vuonna 2008 valtion menot jokaista Ahvenanmaalaista asukasta kohden olivat 13 225 euroa, kun koko Suomessa valtion menot asukasta kohden olivat keskimäärin 6 997 euroa. Ahvenanmaa saa Suomen maakunnista eniten taloudellista tukea valtiolta asukasta kohti laskettuna."

        Mitä tekemistä tällä on maakunnan kuntienjaon kanssa. Väitätkö että valtion menot olisivat pienemmät jos Ahvenanmaalla olisi vain yksi kunta? Tai vastaavanlaisesti suuremmat jos kuntia siellä olisi vaikka 200?

        Vastaus: Suomen valtion tulonsiirrot Ahvenanmaalle eivät ole riippuvaisia sikäläisisitä kunnista tai niiden lukumäärästä tai sikäläisen kunnallishallinnon tehokkuudesta.

        Alä kirjoita asioista jota et ymmärrä.


      • Parempi järjestelmä
        Eroa ei ole kirjoitti:

        "Esimerkiksi vuonna 2008 valtion menot jokaista Ahvenanmaalaista asukasta kohden olivat 13 225 euroa, kun koko Suomessa valtion menot asukasta kohden olivat keskimäärin 6 997 euroa. Ahvenanmaa saa Suomen maakunnista eniten taloudellista tukea valtiolta asukasta kohti laskettuna."

        Mitä tekemistä tällä on maakunnan kuntienjaon kanssa. Väitätkö että valtion menot olisivat pienemmät jos Ahvenanmaalla olisi vain yksi kunta? Tai vastaavanlaisesti suuremmat jos kuntia siellä olisi vaikka 200?

        Vastaus: Suomen valtion tulonsiirrot Ahvenanmaalle eivät ole riippuvaisia sikäläisisitä kunnista tai niiden lukumäärästä tai sikäläisen kunnallishallinnon tehokkuudesta.

        Alä kirjoita asioista jota et ymmärrä.

        Oletkohan nyt edes koulujasikäynyt kun et tajua, että kuntavirkaijoitten palkatkin
        tekevät jo enemmän mitä kunnasta tulee verotuottoa. Miksi muuten kuntia ollaan yhdistämässä jos se ei olisi ollenkaan järkevää?
        Ahvenanmaa voisi harkita ruotsiinliittymistä kun on itsehallinonmerkkipäiväkin
        tänään ja sehän sopisi siihen ihan kuin nyrkkisilmään.
        Ruotsiinliittyminen toisi muutoksia itsehallintoon ja ehkäpä ihmisetkin siellä
        olisivat sen myötä samanarvoisesti kohdeltuja.


      • Exilålänning
        Parempi järjestelmä kirjoitti:

        Oletkohan nyt edes koulujasikäynyt kun et tajua, että kuntavirkaijoitten palkatkin
        tekevät jo enemmän mitä kunnasta tulee verotuottoa. Miksi muuten kuntia ollaan yhdistämässä jos se ei olisi ollenkaan järkevää?
        Ahvenanmaa voisi harkita ruotsiinliittymistä kun on itsehallinonmerkkipäiväkin
        tänään ja sehän sopisi siihen ihan kuin nyrkkisilmään.
        Ruotsiinliittyminen toisi muutoksia itsehallintoon ja ehkäpä ihmisetkin siellä
        olisivat sen myötä samanarvoisesti kohdeltuja.

        Olet ihan oikeassa että kuntien yhdistäminen yleensä tuo säästöjä. Nimimerkki "Henna V" väitti että Suomella ei ole varaa ylläpitää 120 asukkaan kuntaa. Myöskin hän on oikeassa siinä. Ilmeisesti hän viittasi Ahvenanmaan pieniin kuntiin - Sottunga? Hän ei kuitenkaan ymmärtänyt että Suomen valtiolle (ja mantereen veronmaksajille) on yhdentekevää miten Ahvenamaalaiset kunnat pärjäävät taloudellisesti. Ne kun eivät saa valtionosuuksia.Nimimerkki "kwqhd" on ymmärtänyt tämän seikan.

        Nimimerkki "On siinä jotain eroa" taas ei ole ymmärtänyt asiaa. Hän on sinänsä varmaan oikeassa Suomen valtion tulonsiirroista Ahvenanmaan maakunnalle mutta nämä tulonsiirrot eivät mene maakunnan kunnille vaan maakuntahallitukselle. Itse en tunne seikkoja jotka määrävät niiden suuruuden mutta käsitykseni mukaan niistä päätetään mantereella eikä maakunnassa.

        "Eroa ei ole" (koulutuksesta en tiedä) on täysin oikeassa siinä että Suomen valtiolle ja mantereen veronmaksajille kunnallishallinon tehokkuudella ei ole mitään tekemistä maakunnan saamien tukien suuruuteen.

        Onko korkeasti koulutettu "parempi järjestelmä" huolissaan Ahvenamaalaisten hyvinvoinnista vai mitäkö hän yritää selitellä?


      • Ei ihan oikein
        Exilålänning kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa että kuntien yhdistäminen yleensä tuo säästöjä. Nimimerkki "Henna V" väitti että Suomella ei ole varaa ylläpitää 120 asukkaan kuntaa. Myöskin hän on oikeassa siinä. Ilmeisesti hän viittasi Ahvenanmaan pieniin kuntiin - Sottunga? Hän ei kuitenkaan ymmärtänyt että Suomen valtiolle (ja mantereen veronmaksajille) on yhdentekevää miten Ahvenamaalaiset kunnat pärjäävät taloudellisesti. Ne kun eivät saa valtionosuuksia.Nimimerkki "kwqhd" on ymmärtänyt tämän seikan.

        Nimimerkki "On siinä jotain eroa" taas ei ole ymmärtänyt asiaa. Hän on sinänsä varmaan oikeassa Suomen valtion tulonsiirroista Ahvenanmaan maakunnalle mutta nämä tulonsiirrot eivät mene maakunnan kunnille vaan maakuntahallitukselle. Itse en tunne seikkoja jotka määrävät niiden suuruuden mutta käsitykseni mukaan niistä päätetään mantereella eikä maakunnassa.

        "Eroa ei ole" (koulutuksesta en tiedä) on täysin oikeassa siinä että Suomen valtiolle ja mantereen veronmaksajille kunnallishallinon tehokkuudella ei ole mitään tekemistä maakunnan saamien tukien suuruuteen.

        Onko korkeasti koulutettu "parempi järjestelmä" huolissaan Ahvenamaalaisten hyvinvoinnista vai mitäkö hän yritää selitellä?

        " Itse en tunne seikkoja jotka määrävät niiden suuruuden mutta käsitykseni mukaan niistä päätetään mantereella eikä maakunnassa."

        Ahvenanmaa kuuluu vauraimpiin kuntiin Suomessa ja silti sille annetaan kaksinkertaisesti enempi nappulaa asukasta kohden mitä muille kunnille.
        Olisiko Rkp:llä suosiollinen vaikutus tuossa kun se on hallituksessakin aina
        kuin sillä olisi vakituiset kiintiöt ministerinpaikkoihinkin? Rkp:n toimet antavat selvän kuvan korruptiosta jolla se on saanut valtaa ja Ahvenanmaalla on rikkaita rahoittajia kuin seläntakana suojassa muusta Suomesta. Ahvenanmaa on myös tärkeä Rkp:lle, kun sen turvin Rkp kielipuolueena voi esittää uhkauksia pakkoruotsituksen ylläpitämiseksi koko Suomessa.
        On melkoista röyhkeyttä Rkp:ltä alkaa luovuttelemaan Suomea naapurimaille
        mitä muutamat Rkp:n poliitikot ovat alkaneet käyttää omien päämääriensä
        toteuttamiseen.


      • Ei ihan oikein kirjoitti:

        " Itse en tunne seikkoja jotka määrävät niiden suuruuden mutta käsitykseni mukaan niistä päätetään mantereella eikä maakunnassa."

        Ahvenanmaa kuuluu vauraimpiin kuntiin Suomessa ja silti sille annetaan kaksinkertaisesti enempi nappulaa asukasta kohden mitä muille kunnille.
        Olisiko Rkp:llä suosiollinen vaikutus tuossa kun se on hallituksessakin aina
        kuin sillä olisi vakituiset kiintiöt ministerinpaikkoihinkin? Rkp:n toimet antavat selvän kuvan korruptiosta jolla se on saanut valtaa ja Ahvenanmaalla on rikkaita rahoittajia kuin seläntakana suojassa muusta Suomesta. Ahvenanmaa on myös tärkeä Rkp:lle, kun sen turvin Rkp kielipuolueena voi esittää uhkauksia pakkoruotsituksen ylläpitämiseksi koko Suomessa.
        On melkoista röyhkeyttä Rkp:ltä alkaa luovuttelemaan Suomea naapurimaille
        mitä muutamat Rkp:n poliitikot ovat alkaneet käyttää omien päämääriensä
        toteuttamiseen.

        Ahvenanmaa saa takaisin mantereelle maksamiaan veroja. Ahvenanmaa on ehdottanut että selvitettäisiin mahdollisuus omaan verotukseen, niin ei tarvitsisi kierrättää rahoja ja asioita tuntemattomien kauhistella summia. Jostain syystä siellä Helsingissä ei ole ajatuksesta innostuttu.
        Rkp ei toimi täällä eivätkä ahvenanmaalaiset koe rkp:ta mitenkään tärkeänä, jos rkp sitten käyttää Ahvenamaata siellä mantereella esimerkkinä, siitä en osaa sanoa mitään. Täällä on omat puolueet jotka päättävät Ahvenamaan asioista, kuten esimerkiksi siitä kuinka monta kuntaa täällä on. Mantereelta ei voi määrätä Ahvenamaan kuntiebn toimia.


    • hurrit

      olen muuttamassa ahvenanmaalle,ja haluaisin oppia suomenkieltä,onkokouluissa opetusta suomenkielellä,vai pakkoruotsi

      • Paitsi että

        Miksi hemmetissä sinun pitäisi muuttaa Ahvenanmaalle kun et siis edes suomen kieltä osaa, no onneksi sait joltakin kirjoitustaitoiselta edes hieman apua. Anna mun kaikki kestää.


    • 38

      onko teillä kuitengin pakkoruotsia,vaikka kuulutte SUOMEEN,vai pakko suomi

    • Siis mitä pakkoruotsia? Ahvenanmaa on yksikielisesti ruotsinkielinen, hallinnon kieli on ruotsi ja koulujen opetuskieli on ruotsi. Suomea voi opiskella, mutta se on vapaaehtoista.

    • perussuomalainen2

      Ahvenanmaa on kyllä aivan mahtava paikka.
      Olen itse nyt vuoden asunut täällä ja kaiken teen suomenkielellä.
      Täällä rauhallista ja mukavia ihmisiä ja kaikki yrittää puhua minulle suomea vaikka kaikki ei sitä hyvin osaakkaan.
      Kun asuin pääkaupunkiseudulla niin ihmiset oli paljon mulkumpia.
      Tänä vuonna olisi tarkoitus ostaa täältä talokin.

    • Kehua voi aina

      Tuo talon osto on ehkä vaikeaa jos et ole oleskellut
      kuin vuoden? Tietysti osakkeita voi ostaa aina.
      Pääkaupunkilaisista en tiedä, mutta on niitä mulkkuja
      siellä Ålannissakin ja siitä olen varma.

      • perussuomalainen2

        Kehua ja kehua ihan vain omia kokemuksia .
        Tuo talon osto onnistuu ihan normaalisti täältä ainoa erotus jos ei ole kotiseutuoikeutta niin joutuu anomaan luvan maakuntahallitukselta ja luvan saa kunhan on vakkari työpaikka :) jopa kaavoitettuja rantatontteja on voinut ostaa vuoden 2011 jälkeen yllä mainitulla tavalla.
        Toki mullkuja löytyy joka paikasta mutta vielä on ihmiset olleet paljon mukavampia täällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe