Olisi kiva tietää, millaista sosiaalityön opiskelu on ja oliko vaikeaa päästä sisään yliopistoon. Ja sijoittuminen työelämään . =)
Sosiaalityön opinnot?
9
5471
Vastaukset
- diidu
Itse olen sos.työn opiskelija, gradua tekemässä..Opiskelu on mielestäni monipuolista ja mielenkiintoista, aika paljon sivuainevalinnoilla voi opintoja painottaa kiinnostuksen mukaan. On sekä teoriaa että käytännön harjoitteluakin sopivassa suhteessa. Kun itse olin hakemassa sos.työhön, niin sisään ei minusta mitenkään kauheen vaikee ollut päästä, ehkä n. puolet hakijoista pääsi sillon. Hakijoista ja päässeistä on kyllä yleensä yo:n sivuilla tilastoja, joten sieltä voi tarkemmin katella. Ainakin tänne yo:n, missä itse opiskelen, on hakijamäärät sos.työhön viime vuosina melkoisen paljon nousseet, johtuisiko esim. siitä, että alan hyvä työllistymistilanne olisi laajemminkin tiedossa..kysele tarkemmin opiskelusta, jos tulee jotakin tiettyä mieleen, niin voin vastailla.
- palapeili
Moip
Iteki miettinyt pääaineen vaihtoa... kasvatustieteestä tuohon sos.työhön. Takana kasv.tieteen appro, psykast appro ja sosiologian opintoi kourallinen... Varmaan hyötyä näist opinnoist ton pääsykoekirjan asioiden omaksumises? Varmaankin ainakin samoi termistöi jonkin verran...
Mitä olet alasi opiskelussa pitänyt mielekkäimpänä ja mitä taas hankalimpana tai ei niin mukavana? Onko sitä "klinikkaopetusta", vai miksi sitä kutsutaan :) kuinka paljon ja millaista se on? Onko tenttikirjat olleet kuinka vaikeast aukeavia? ...yks kaverini sanoi, että opinnot ovat vaativia ja kirjat vaikeaselkoisia, toki ihmiset yksilöit :)
Mihin meinaat suunnata työelämäs, millaiselle kentälle? Vastasiko opiskelu sitä kuvaa, minkä sait ennen sisäänpääsyäsi? - diidu
palapeili kirjoitti:
Moip
Iteki miettinyt pääaineen vaihtoa... kasvatustieteestä tuohon sos.työhön. Takana kasv.tieteen appro, psykast appro ja sosiologian opintoi kourallinen... Varmaan hyötyä näist opinnoist ton pääsykoekirjan asioiden omaksumises? Varmaankin ainakin samoi termistöi jonkin verran...
Mitä olet alasi opiskelussa pitänyt mielekkäimpänä ja mitä taas hankalimpana tai ei niin mukavana? Onko sitä "klinikkaopetusta", vai miksi sitä kutsutaan :) kuinka paljon ja millaista se on? Onko tenttikirjat olleet kuinka vaikeast aukeavia? ...yks kaverini sanoi, että opinnot ovat vaativia ja kirjat vaikeaselkoisia, toki ihmiset yksilöit :)
Mihin meinaat suunnata työelämäs, millaiselle kentälle? Vastasiko opiskelu sitä kuvaa, minkä sait ennen sisäänpääsyäsi?Itse oon lukenu mm. psykologiaa ja sos.psykaa sivuaineina. Myös sosiaalipolitiikan puoli on aika paljon esillä täällä sos.työn opinnoissa. Kyllähän esim. yht.kuntatiet. alojen lukeminen auttaa varmasti pääsykokeessa, oli se sitten millainen tahansa. Kun itse hain, niin oli aineistikoe ja yksi kirja, joka oli itse asiassa silkkaa sos.politiikkaa..No nekin asiat on sitten opintojen myötä tulleet jo suht. selviksi. Paljon mielestäni auttaa pääsykokeissa ja ylipäätään koko opinnoissa, jos on kiinnostunut seuraamaan yhteiskunnallisia asioita ja ilmiöitä ja sitä myöten niistä on sitten tietoa.
Mielekkäintä ovat olleet ehdottamasti harjoittelut. Itse olen suorittanut harjoitteluja nuorten kanssa tehtävässä sos.työssä ja sivuaineopintoja yms. olen yrittänyt myös sille puolelle painottaa. Esim. harjoitteluseminaarissa sitten kuulee, miten erilaisissa paikoissa ihmiset on olleet harjoittelussa/työssä; sairaaloissa, ensikodeissa, lastensuojelussa, perusturvassa, maahanmuuttajatyössä, koulun sosiaalityössä, päihdepalveluiden sos.työssä, erilaisen kuntouttavan sos.työs paikoissa jne. Eli työllistymismahdollisuutena ei ole ainoastaan se totuttu sos.toimisto, vaikkei siinäkään tietty mitään vikaa ole..Itse en ennen opintoja tiennyt nimenomaan opintojen ja itse työkentän laaja-alaisuutta, mikä on sitten yllättänyt positiivisesti.
No joo, hankalaa on joskus englannin-kielisten tenttikirjojen luku..mutta meillä ainakin on ollu ihan hyvät kielikurssit, joilla perehdytty alan keskeiseen sanastoon yms, joten se on tässä auttanut. Ylipäätään paljon pitää lukea, kirjoittaa ja vielä jotakin tästä ymmärtääkin ja sisäistää lukemansa..mutta oikein mielenkiintoista silti tämä on. Meillä ei ainakaan ole mitään "klinikkaopetusta", olen kuullut, että Turun yo:ssa ois semmoista, jos en ihan väärin muista. Jotakin käytännön harjoittelun tapaista tuo kuitenkin liene, ja sitä on tietty meilläkin (kuuden viikon harjoittelu ja kolmen kuukauden harjoittelu). Lyhyempi harjoittelu on enemmän sosiaalityöntekijän työn seuraamista ja pidempi sitten myös itsenäistä työtä. - palapeili
diidu kirjoitti:
Itse oon lukenu mm. psykologiaa ja sos.psykaa sivuaineina. Myös sosiaalipolitiikan puoli on aika paljon esillä täällä sos.työn opinnoissa. Kyllähän esim. yht.kuntatiet. alojen lukeminen auttaa varmasti pääsykokeessa, oli se sitten millainen tahansa. Kun itse hain, niin oli aineistikoe ja yksi kirja, joka oli itse asiassa silkkaa sos.politiikkaa..No nekin asiat on sitten opintojen myötä tulleet jo suht. selviksi. Paljon mielestäni auttaa pääsykokeissa ja ylipäätään koko opinnoissa, jos on kiinnostunut seuraamaan yhteiskunnallisia asioita ja ilmiöitä ja sitä myöten niistä on sitten tietoa.
Mielekkäintä ovat olleet ehdottamasti harjoittelut. Itse olen suorittanut harjoitteluja nuorten kanssa tehtävässä sos.työssä ja sivuaineopintoja yms. olen yrittänyt myös sille puolelle painottaa. Esim. harjoitteluseminaarissa sitten kuulee, miten erilaisissa paikoissa ihmiset on olleet harjoittelussa/työssä; sairaaloissa, ensikodeissa, lastensuojelussa, perusturvassa, maahanmuuttajatyössä, koulun sosiaalityössä, päihdepalveluiden sos.työssä, erilaisen kuntouttavan sos.työs paikoissa jne. Eli työllistymismahdollisuutena ei ole ainoastaan se totuttu sos.toimisto, vaikkei siinäkään tietty mitään vikaa ole..Itse en ennen opintoja tiennyt nimenomaan opintojen ja itse työkentän laaja-alaisuutta, mikä on sitten yllättänyt positiivisesti.
No joo, hankalaa on joskus englannin-kielisten tenttikirjojen luku..mutta meillä ainakin on ollu ihan hyvät kielikurssit, joilla perehdytty alan keskeiseen sanastoon yms, joten se on tässä auttanut. Ylipäätään paljon pitää lukea, kirjoittaa ja vielä jotakin tästä ymmärtääkin ja sisäistää lukemansa..mutta oikein mielenkiintoista silti tämä on. Meillä ei ainakaan ole mitään "klinikkaopetusta", olen kuullut, että Turun yo:ssa ois semmoista, jos en ihan väärin muista. Jotakin käytännön harjoittelun tapaista tuo kuitenkin liene, ja sitä on tietty meilläkin (kuuden viikon harjoittelu ja kolmen kuukauden harjoittelu). Lyhyempi harjoittelu on enemmän sosiaalityöntekijän työn seuraamista ja pidempi sitten myös itsenäistä työtä.Oletteko te jo opinnoissa pitkällä olevat tai valmistuneet tietoisia palkkaustasoista ja työnsaannin vaikeudesta, muualta kuin sosiaalitoimistoista(niihin vissiin aika paljon työvoimatarvetta)? Kun jostain luin, etttä palkkataso ois n. vähän alle paritonnia kuussa, pitääkö paikkansa?
Millaisia työnkuvia sos.työtä opiskelleilla on konkreettisesti työelämässä? - diidu
palapeili kirjoitti:
Oletteko te jo opinnoissa pitkällä olevat tai valmistuneet tietoisia palkkaustasoista ja työnsaannin vaikeudesta, muualta kuin sosiaalitoimistoista(niihin vissiin aika paljon työvoimatarvetta)? Kun jostain luin, etttä palkkataso ois n. vähän alle paritonnia kuussa, pitääkö paikkansa?
Millaisia työnkuvia sos.työtä opiskelleilla on konkreettisesti työelämässä?joo, monissa sos.toimistoissa on nimenomaan pulaa erityisesti pätevistä sos.työntekijöistä, joten töitä kyllä löytyy. Sos.työntekijänä on kuitenkin mahdollisuus työllistyä monille eri alueille ja sektoreille, kuten aiemmin jo luettelin, toki sos.toimistot ovat suurimpia työllistäjiä, mutta en nyt sanoisi että työnsaanti muualtakaan mitenkään erityisen vaikeaa olisi..Palkkaus on sitten tosiaan melko huono näin koulutukseen suhteutettuna, vähän paikkakunnastakin /alueesta se riippuu, mutta hieman yli pari tonnia se on yleensä kuussa tietoni ja kokemukseni mukaan.
Työnkuvat vaihtelee tietenkin suuresti työpaikan mukaan. Esim. sos.toimistossa lastensuojelussa työhön kuuluu avohuollon ja sijaishuollon tukitoimien järjestely, huostaanottojen valmistelu ja toteuttaminen, mahdollisesti lapsiperheiden toimeentulotuki. Terveydenhuollon sosiaalityössä työ on usein moniammatillista tiimityötä, johon jokainen työryhmän jäsen tuo oman alansa asiantuntemuksen. Sos.työntekijällä tämä voi tarkoittaa esim. sosiaaliturva-asioiden asiantuntemusta, psykososiaalista työtä potilaan kanssa sekä esim. perheen kanssa tehtävää yhteistyötä varsinkin potilaan ollessa alaikäinen. Työtehtäviä on tietty vielä paljon lisääkin, mutta tuossa oli nyt jotakin minun tietooni pohjautuvaa.. - mä vain
diidu kirjoitti:
joo, monissa sos.toimistoissa on nimenomaan pulaa erityisesti pätevistä sos.työntekijöistä, joten töitä kyllä löytyy. Sos.työntekijänä on kuitenkin mahdollisuus työllistyä monille eri alueille ja sektoreille, kuten aiemmin jo luettelin, toki sos.toimistot ovat suurimpia työllistäjiä, mutta en nyt sanoisi että työnsaanti muualtakaan mitenkään erityisen vaikeaa olisi..Palkkaus on sitten tosiaan melko huono näin koulutukseen suhteutettuna, vähän paikkakunnastakin /alueesta se riippuu, mutta hieman yli pari tonnia se on yleensä kuussa tietoni ja kokemukseni mukaan.
Työnkuvat vaihtelee tietenkin suuresti työpaikan mukaan. Esim. sos.toimistossa lastensuojelussa työhön kuuluu avohuollon ja sijaishuollon tukitoimien järjestely, huostaanottojen valmistelu ja toteuttaminen, mahdollisesti lapsiperheiden toimeentulotuki. Terveydenhuollon sosiaalityössä työ on usein moniammatillista tiimityötä, johon jokainen työryhmän jäsen tuo oman alansa asiantuntemuksen. Sos.työntekijällä tämä voi tarkoittaa esim. sosiaaliturva-asioiden asiantuntemusta, psykososiaalista työtä potilaan kanssa sekä esim. perheen kanssa tehtävää yhteistyötä varsinkin potilaan ollessa alaikäinen. Työtehtäviä on tietty vielä paljon lisääkin, mutta tuossa oli nyt jotakin minun tietooni pohjautuvaa..Minäkin tässä kyselen..
Olen hakenut Hkiin valtiotieteelliseen, mutten sosiaalityöhön. Kirja on kuitenkin koko ajan ollut hankittuna, ja nyt olen vakavasti ajatellut hakea kyseiseen aineeseen.
Hkiin vissiin ihan turha minun hakea enää.
Aineistokoe ahdistaa minua, samoin koko pääsykokeiden ilmapiiri. Jännitin viimeksi niin paljon, että koko koe meni täysin minulta ohi.
Miten niistä voikaan selvitä? - ...
palapeili kirjoitti:
Oletteko te jo opinnoissa pitkällä olevat tai valmistuneet tietoisia palkkaustasoista ja työnsaannin vaikeudesta, muualta kuin sosiaalitoimistoista(niihin vissiin aika paljon työvoimatarvetta)? Kun jostain luin, etttä palkkataso ois n. vähän alle paritonnia kuussa, pitääkö paikkansa?
Millaisia työnkuvia sos.työtä opiskelleilla on konkreettisesti työelämässä?Ymmärtääkseni sosiaalitoimistojen heikko palkkataso koulutukseen nähden on osasyy siihen miksi päteviä sosiaalityöntekijöitä on hankala saada palkattua. Ainakin pääkaupunkiseudulla palkkaus ei ole käsittääkseni alle 2000 e, vaan muutaman satasen siitä yli. Riippuu tehtävistä. Yksityisellä puolella jotkut ovat pystyneet neuvottelemaan palkkansa hiukan paremmaksi. Sosiaaliohjaajien jne. palkat ovat matalammat (ehkä sekoitit heihin?)
Uskoisin, että jokainen sosiaalityötä opiskeleva on jo pääsykokeisiin lukiessaan tiedostanut, että sosiaalityöntekijänä toimiminen ei ole mikään kultakaivos!
Se on aika paljon myös itsestä kiinni, millaisiin tehtäviin haluaa suuntautua. Sosiaalitoimistot ovat todella se perinteisin ja tavallisin paikka työskennellä. Toisaalta sosiaalityöntekijän koulutuksen saaneita henkilöitä toimii mm. toimittajina, kolmannella sektorilla esim. järjestöissä, opetustehtävissä, tutkijoina, vakuutusyhtiöissä, kelassa jne. Sosiaalityöntekijä on saanut myös yhteiskuntatieteellisen koulutuksen, joten töitä voi hakea varsin erilaisista paikoista... - Brest
... kirjoitti:
Ymmärtääkseni sosiaalitoimistojen heikko palkkataso koulutukseen nähden on osasyy siihen miksi päteviä sosiaalityöntekijöitä on hankala saada palkattua. Ainakin pääkaupunkiseudulla palkkaus ei ole käsittääkseni alle 2000 e, vaan muutaman satasen siitä yli. Riippuu tehtävistä. Yksityisellä puolella jotkut ovat pystyneet neuvottelemaan palkkansa hiukan paremmaksi. Sosiaaliohjaajien jne. palkat ovat matalammat (ehkä sekoitit heihin?)
Uskoisin, että jokainen sosiaalityötä opiskeleva on jo pääsykokeisiin lukiessaan tiedostanut, että sosiaalityöntekijänä toimiminen ei ole mikään kultakaivos!
Se on aika paljon myös itsestä kiinni, millaisiin tehtäviin haluaa suuntautua. Sosiaalitoimistot ovat todella se perinteisin ja tavallisin paikka työskennellä. Toisaalta sosiaalityöntekijän koulutuksen saaneita henkilöitä toimii mm. toimittajina, kolmannella sektorilla esim. järjestöissä, opetustehtävissä, tutkijoina, vakuutusyhtiöissä, kelassa jne. Sosiaalityöntekijä on saanut myös yhteiskuntatieteellisen koulutuksen, joten töitä voi hakea varsin erilaisista paikoista...Luen itse ranskaa pääaineena, mutta sosiaalityö kiinnostaisi. Pystyisin lukemaan sitä sivuaineena ja sitä kautta saamaan pätevyyden, koska opiskelen Tampereella. Onko kenelläkään tietoa, miten suhtaudutaan hakijaan, joka on lukenut ranskaa ja sosiaalityötä? Jos tuolle linjalle lähden pitäisi tehdä aika lailla hommia, en haluaisi rehkiä turhaan. Ainakin laitokselta vastattiin, että kysyntää riittää päteville. Voisin toki myös opiskella sosiaalityötä pääaineena ja jättää ranskan sivuaineeksi. Onko kokemuksia? Ehkä työkokemusta hankkimalla voisin kompensoida sen, että en ihan suorinta polkua ole noudattanut. Pelottaa vaan, että leimaudun ylikoulututuksi ikuisuusopiskelijaksi...(työkokemus varmasti auttaa tähän?)
- sos.tt
Brest kirjoitti:
Luen itse ranskaa pääaineena, mutta sosiaalityö kiinnostaisi. Pystyisin lukemaan sitä sivuaineena ja sitä kautta saamaan pätevyyden, koska opiskelen Tampereella. Onko kenelläkään tietoa, miten suhtaudutaan hakijaan, joka on lukenut ranskaa ja sosiaalityötä? Jos tuolle linjalle lähden pitäisi tehdä aika lailla hommia, en haluaisi rehkiä turhaan. Ainakin laitokselta vastattiin, että kysyntää riittää päteville. Voisin toki myös opiskella sosiaalityötä pääaineena ja jättää ranskan sivuaineeksi. Onko kokemuksia? Ehkä työkokemusta hankkimalla voisin kompensoida sen, että en ihan suorinta polkua ole noudattanut. Pelottaa vaan, että leimaudun ylikoulututuksi ikuisuusopiskelijaksi...(työkokemus varmasti auttaa tähän?)
Ei tarvitse huolehtia erikoisista aineyhdistelmistä, sosiaalialalla riittää päteville työntekijöille töitä erittäin hyvin. Melkein voit valita missä haluat työskennellä. Jos ala kiinnostaa, niin hakeudu ihmeessä! Kukaan ei ihmettele ns. sivupolkujasi, itsekään en tälle alalle ole suorinta reittiä hakeutunut...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä911929Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2781761Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3051560Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1801442Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em881038- 511007
- 56977
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56968- 67944
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40941