vaniapuuva

kapa

Nyt tarttis pikaasta apuva.Vaihdoin naftafiltterin 6.5d -99 vaniini joka oli helppo.Filtteri sijaitsi siella alla tankin vieressä.MITEN TAPAHTUU ILMAUS.NYT TARVII PIKASESTI HYVIÄ NEUVOJA.Kiitos etukäteen.Noi ohjekirjan neuvot ei oikeen toiminu ku oli eri mallillekkin.Mulla oli filtterin pohjaruuvikin pois mutta ei silti startatessa tullut polttoainetta.

7

3381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tukki

Moro,

Kerro mullekin ilmauksen salat jos saat auton käyntiin. Ohjekirja on tosiaan aika eksyksissä ko. asiassa. Jos polttoaineen siirtopumppu on suodattimen ja moottorin välissä niin ei varmaan polttoainetta tuukkaan minnekään jos suodattimen pohjan ilmausruuvi on auki. Pumppuhan imee sieltä pelkkää ilmaa. Pumpun sijainnista ei tosin ole vielä havaintoa. Kerran onnistuin ajamaan omastani tankin tyhjäksi ja järjestelmä kyllä ilmautui ihan starttaamalla, ei tarvinnut aukoa mitään ilmausruuvia.

• vanifani

mä jouduin just tekemään itse pinen remontin omaan -99 vaniin.

yritin poistaa vettä suodattimesta mutta kun olin valuttanut suodattimesta vettä niin meni ilmaa tilalle ja laitoin virran päälle ja yritin ilmata konepellin alta löytyvästä ilmausruuvista mutta ei onnistunut, oli polttoaineen siirtopumppu paskana (sijaitsee auton alla suodattimen vieressä ja on ennen suodatinta,noin nyrkin kokoinen lieriömäinen osa).

kun olet suodattimen vaihtanut ota ilmausruuvin hattu irti(näyttää renkaan venttiilin korkilta ja sijaitsee öljytikun "juuressa") sitten laita virta päälle ,älä starttaa, mene ja paina jollain siitä ilmausruuvista, pitäisi "räkiä" ilmaa ja polttoainetta ulos, jos ei pihahdakaan niin on vissiin siirtopumppu rikki,itselläni oli ainakin.

on toiminut aikaisemmin siksi koska syöttöpumppu on imenut polttoainetta mutta kun pääsee ilmaa väliin niin ei ime enää,eli siirtopumppu on normaalisti tarpeeton mutta tarvitaan ilmauksessa (maksaa metrossa 311 e).

korjatkaa joku jos tiedätte paremmin!

• kepa
        vanifani kirjoitti:

mä jouduin just tekemään itse pinen remontin omaan -99 vaniin.

yritin poistaa vettä suodattimesta mutta kun olin valuttanut suodattimesta vettä niin meni ilmaa tilalle ja laitoin virran päälle ja yritin ilmata konepellin alta löytyvästä ilmausruuvista mutta ei onnistunut, oli polttoaineen siirtopumppu paskana (sijaitsee auton alla suodattimen vieressä ja on ennen suodatinta,noin nyrkin kokoinen lieriömäinen osa).

kun olet suodattimen vaihtanut ota ilmausruuvin hattu irti(näyttää renkaan venttiilin korkilta ja sijaitsee öljytikun "juuressa") sitten laita virta päälle ,älä starttaa, mene ja paina jollain siitä ilmausruuvista, pitäisi "räkiä" ilmaa ja polttoainetta ulos, jos ei pihahdakaan niin on vissiin siirtopumppu rikki,itselläni oli ainakin.

on toiminut aikaisemmin siksi koska syöttöpumppu on imenut polttoainetta mutta kun pääsee ilmaa väliin niin ei ime enää,eli siirtopumppu on normaalisti tarpeeton mutta tarvitaan ilmauksessa (maksaa metrossa 311 e).

korjatkaa joku jos tiedätte paremmin!

Huh.Ensinnäkin tein sen mokan etten täyttänyt uutta filtteriä naftalla.Sit siinä suodaattimen päällä on ilmausruuvi joten siit ilmaten.Uutta mulle oli toi ilmausruuvi konehuoneessa (kiitos tiedoista vanifani) !!.Itse en uskaltanut siitä ilmata kun en ollut varma oliks se polttoaineelle tai ilmastoinnille jotain.Mulla täytyy olla sama juttu ettei se siirtopumppu toimi.Itse ilmasin loppujen lopuksi niin että laitoin pienen paineen tankkiin kompressorilla näin filtterin ilmaus onnistui en kyllä tiedä oliko terve temppu mut ainaski käynnistyi näiden temppujen jälkeen.Täältä saa arvokasta tietoa jatketaan samaan malliin kiitos!!!!!

• vanifani
        kepa kirjoitti:

Huh.Ensinnäkin tein sen mokan etten täyttänyt uutta filtteriä naftalla.Sit siinä suodaattimen päällä on ilmausruuvi joten siit ilmaten.Uutta mulle oli toi ilmausruuvi konehuoneessa (kiitos tiedoista vanifani) !!.Itse en uskaltanut siitä ilmata kun en ollut varma oliks se polttoaineelle tai ilmastoinnille jotain.Mulla täytyy olla sama juttu ettei se siirtopumppu toimi.Itse ilmasin loppujen lopuksi niin että laitoin pienen paineen tankkiin kompressorilla näin filtterin ilmaus onnistui en kyllä tiedä oliko terve temppu mut ainaski käynnistyi näiden temppujen jälkeen.Täältä saa arvokasta tietoa jatketaan samaan malliin kiitos!!!!!

ai että onnistui niinkin että painetta tankkiin.

laitoit ilmeisesti suoraan tankin korkista painetta mutta miten paljon, olis ihan kiva tietää jos vaikka jatkossa tarvii!

voisko siitä olla jotain haittaa, ei kai jos vaan muistaa ettei laita paljoa painetta ettei tankki repeä!!!

• kepa
        vanifani kirjoitti:

ai että onnistui niinkin että painetta tankkiin.

laitoit ilmeisesti suoraan tankin korkista painetta mutta miten paljon, olis ihan kiva tietää jos vaikka jatkossa tarvii!

voisko siitä olla jotain haittaa, ei kai jos vaan muistaa ettei laita paljoa painetta ettei tankki repeä!!!

Tot.Se oli tommonen hätätempaus ku rupes säälittään starttimoottoria.Naftapumppu kun pyörii vasta startatessa.Tosin tekisi mieli laittaa joku vibbauskonsti et sais ton pumpun pyöriin ilman starttaustakin vastaavanlaisissa tapauksissa.Olis vaan sähkökaavio niin olis kaikki helpompaa.Juu tuolla tankissakin on joskus kesällä aika lailla painetta ja itse lisäsin sitä näin,Rukkanen väliin "tiivisteeksi" pistooli välistä läpi ja ilmaa tankkiin.Eli ei niin tiivis että paine nousisi vaarallisen korkeaksi.Mutta ensikerralla kyllä täytän filtterin valmiiksi sit ilmaus filtterin päältä ja sen jälkeen sieltä konehuoneen venttiilistä.Luulisin et ku ton filtterin täyttää niin kone starttaa kyllä.LUULISIN

• vanifani
        kepa kirjoitti:

Tot.Se oli tommonen hätätempaus ku rupes säälittään starttimoottoria.Naftapumppu kun pyörii vasta startatessa.Tosin tekisi mieli laittaa joku vibbauskonsti et sais ton pumpun pyöriin ilman starttaustakin vastaavanlaisissa tapauksissa.Olis vaan sähkökaavio niin olis kaikki helpompaa.Juu tuolla tankissakin on joskus kesällä aika lailla painetta ja itse lisäsin sitä näin,Rukkanen väliin "tiivisteeksi" pistooli välistä läpi ja ilmaa tankkiin.Eli ei niin tiivis että paine nousisi vaarallisen korkeaksi.Mutta ensikerralla kyllä täytän filtterin valmiiksi sit ilmaus filtterin päältä ja sen jälkeen sieltä konehuoneen venttiilistä.Luulisin et ku ton filtterin täyttää niin kone starttaa kyllä.LUULISIN

onko naftapumppu ja siirtopumppu (siellä auton alla suodattimen vieressä) sama komponentti,mulla ainakin tuo kyseinen siirtopumppu lähtee pyörimään kun laittaa vaan virran päälle,seurasin itse metroautossa vierestä kun auto ilmattiin???

syöttöpumppu konepellin alla toimii vissiin vasta kun starttaa???

• Subbis6.5TD
        vanifani kirjoitti:

onko naftapumppu ja siirtopumppu (siellä auton alla suodattimen vieressä) sama komponentti,mulla ainakin tuo kyseinen siirtopumppu lähtee pyörimään kun laittaa vaan virran päälle,seurasin itse metroautossa vierestä kun auto ilmattiin???

syöttöpumppu konepellin alla toimii vissiin vasta kun starttaa???

Syöttö/ruiskupumppuhan on mekaaninen jakopäänketjun pyörittämä. Ennakonsäätö ja "kaasuvivusto" siinä on sähköinen PCM:n ja kaasupedaalin potikan välityksellä...

Siirtopumppu toimii vuosimalleista ts. FSD/PMD-yksiköstä (ruiskupumpunkyljessä oleva "mustalaatikko") riippuen joko heti kun vääntää virrat päälle tai startatessa, mutta pitäisi toimia kokoajan moottorin käydessä.

Tyyppivika mikä '94 -'98 (2000 myydytkin ovat noita vanhoja) 6.5TD:hen tulee on tuon FSD:n sekoaminen/mykistyninen. Tuosta johtuu lievät nykimiset kiihdytettäessä...

Mutta miksi siirtopumppu ei toimi, kun sen pitäisi - pää syy, 2. tyyppivika, on öljynpaineanturissa (varmistaa , että moottori käy). Siirtopumpun ohjaus hoidetaan ö-anturin (3-nap)erillisten kärkien kautta. Jos kärket risana, siksi siirtopumppu ei toimi kuin startatessa, koska siirtopumpun releellä vaihtokärjet (FSD-PCM-ohjaus / "täysillä"). Ruiskupumppu jaksaa imeä ilman siirtopumppua, mutta imiessään on herkkä löpön vaahtoamiselle. Ruiskupumpussa on optinen anturi tuota ilmaa vahtimassa, ja laulu loppuu heti yhteen kuplaan (on tod. herkkä). Lämpöisena starttaus ongelma johtuvat noista sekä myös rykiminen vedätettäessä, jolloin siirtopumpun pitäisi olla "täysillä"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4351
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      110
      4089
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      163
      2844
    4. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2537
    5. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2387
    6. 138
      2194
    7. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      42
      2097
    8. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      50
      1993
    9. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      52
      1951
    10. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      56
      1742
    Aihe