Pitkittynyt vatsakipu oikealla

ei löydetty selitystä

Vuosia on ollut vaivaa oikealla puolen vatsaa. Välillä on pahempia ja parempia jaksoja. Nyt taas valvottaa yölläkin. Yleensä keväisin ja syksyisin vaiva pahempi.

Reipas viisi vuotta sitten tutkittiin ’kaikki’.
- Veriarvot normaalit, hyvät
- Ei keliakkiaa, ei maitoallergiaa, ei laktoosi-intoleranssia.
- Ei ruoka-aine allergioita
- Virtsa puhdas
- ultra-ääni normaali: maksassa kolme hemangioomaa, sappi roikkuu alhaalla, kuten oikea munuainenkin, muut kohdillaan ja oikean kokoisia
- tähystyksissä ei löydetty mitään erityistä, vähän refluksia ja ruokatorven ärsytystä, ei helikobakteeria, ei ärsytystä pohjukaissuolessa eikä mahalaukussa
- röntgen ei kertonut mitään erityistä, hyvin rypistyvä paksusuoli

Vika on siis päässä vaikka vatsaan/kylkeen sattuu. Kipu on pysyvää tylppää jatkuvaa painetta. Joskus ikään kuin pitkänomaista. Pahempana kipu ikään kuin polttaa. Kipuun ei vaikuta syöminen. Kipu ei siis pahene mistään tietystä ruuasta tai suoraan syömisen jälkeen taikka syömättä olemisesta. Joskus kipu säteilee kyljen ympäri oikealla puolen ja joskus pahana ylös selkään oikeaan olkapäähän. Yleensä kipu on aamuyöstä pienempi ja päivän mittaan vahvistuu. Vatsa ei ole arka painellessa. Joskus uloste on vähän löysää, ei suoranaista ripulia ja väriltään melko vaaleaa, keltaista. Joskus uloste on lähes vihreää ja todella pahan hajuista.

Lääkkeeksi sain happosalpaajia närästykseen ja refluksiin. Auttaakin tuohon vaivaan, mutta tämä toinen kipu on eri kipua. Lisäksi sain jotain bentsodiatsepiinijohdannaista, lepuuttamaan vatsahermoja. Söin niitä 3 kk kuurin, ei mitään vaikutusta kipuun, paitsi vähän pönttöpäinen olo.

Koska vaiva on selkeästi oikealla puolella.
- Olen miettinyt, että voisiko vaiva kuitenkin tulla sapesta? Sappikiviä? Sappitulehdus?
- Vai maksako konstailee?
- Voisiko kyse olla munuaisvaivasta? Ei virtsavaivoja.

Aika vaiva on taas lähteä lääkärikierrokselle. Viimeksi sain aika tylyä kohtelua, kun mitään ei löytynyt, luulivat varmaan, että haen tekosyillä sairaslomaa. Diagnoosiksi ei kelpaa luulotauti.

Pari vuotta sitten minulta leikattiin umpisuoli avoleikkauksessa.
Vaiva ei liity gynepuolelle.

Olen 40 v nainen. Normaalipainoinen. Harrastan liikuntaa. Syön mielestäni terveellisesti ja monipuolisesti. Alkoholia nautin silloin tällöin, ei välttämättä joka viikko. En noudata mitään ihmediettejä. Töissä. Lapseton.

214

162783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika

      Mulla on samanlainen kipu oikealla vatsassa.Samoin vatsantoiminta.Toinen puoli vatsastakin on vähän enemmän kohollaan kun toinen puoli.Mutta kun kokeilee niin tuntuu että toisella puolella on vain enemmän läskiä vaikka olen hoikka.Silti välillä on parempia ja huonompia jaksoja kivun suhteen. Multa kans veriarvot, paksusuolen tähystys, ultra, lantion röntgen..ei mitään. Kahdella lääkärillä käyny eikä kumpikaan ollut huolestunut asiasta.Välillä toinen puoli on vähän arempi ja välillä ei taas oikein tunnu mitään.
      Itse pelkään koko ajan että se jokin ei vaan ole näkynyt ultrassa ja että on jotain pahanlaatuista.Mietin että vieläkö koittasin mennä valittaan eri lääkärille...Mä olen 24-vuotias nainen.Ja hermot menee ja kun miettii asiaa päivittäin niin tuntuu että vaivakin pahenee. Mutta luulovaivasta ei ole kyse.

      • Anonyymi

        Kipu ei ole vielä kovin paha jos sitä vielä pitää miettiäkin...sillä kova kipu tulee sitä miettimättäkin...Hmm...väärät ruuat ja ruokailuajat aiheuttavat stressitason nousun myötä ajanoloon kyllä tuontapaisia oireitakin...


    • myös oikealla vatsakipu

      Minulla on myös ollut vuosia vatsakipu oikealla, kun luin kirjoituksesi, aivan kuin itse olisin sen kirjoittanut. Kerran on ultralla katsottu, kun tuli mieletön kipukohtaus tuntui, että kuolen siihen. Se meni litalginilla ohi. Sen jälkeen ei niin rajua ole ollut, mutta lähes päivittäin painon tunne, lievää jomotusta ja säteilyä lavan seutuun ja tuntuu niinkuin jotain ylimääräistä olisi oikealla puolella varsinkin silloin kun turvottaa. Kipu ei ole kova ja välillä on jopa jaksoja et ei muistakaan vaivoja olevan. Uloste kellertävää ja välillä vihertävää ja pahanhajuista. Kun painelen ylävatsaa mitään kipukohtaa ei kuitenkaan tunnu välillä ajattelen et se on jotain kylkiluun jomotusta, en tiedä epämääräistä kuitenkin. Nyt olen menossa taas ultraäänitutkimukseen. gastroskopiaa ei ole tehty enkä uskalla siihen mennä, minulla on niin voimakas oksennus refleksi et en pysty siihen. Pitäisi tehdä nukutuksessa. Joskus vaiva pelottaa, väliin taas ajattelen et jos olis pahanlaatuista olis varmaan tullut laihtumista ym. Kurjaa kuitenkin väliin vie elämän halut. Väliin olen varma et on sappikivet, no kohta se nähdään.

      • indicon__

        Kuullostaapa tutulta. Minulla tosin vaivat vielä toistaiseksi olleet vähäisemmät. Epämääräistä kovaakin kipua oikean kylkiluun alla joka säteilee selkään oikean lapaluun ja selkärangan väliin ja silloin myös kipukohta oikean kulkiluun alla on kosketusarka. Tietyissä asennoissa tuntuu kuin jokin kohta oikean kylkiluun alla kramppaisi.Kävin tässä taannoin hierojalla/jäsenkorjaajalla, koska oikean lapaluun ja selkärangan välinen kohta on ajan myötä lähes jumiutunut ja tuntuu kipeytenä.
        Hän epäili, että sappiporttini olisi iän myötä laiskistunut ja sapesta pääseen happoja pohjukaissuoleen ja sen takia sinne olisi syntynyt haavaumia. Jumikipu selässä ja oikean kyljen alla johtuisi mahdollisesti siitä. Selän lihakset sanoi hieroja muutoin olevan hyvässä kunnossa. Hän suositteli LEPICOL nimistä luontaistuotetta pohjukaissuolen mahdollisten haavaumien korjaamiseksi. Sitä kuuria tässä aloittelen ja odottelen mielenkiinnolla mahdollisia vaikutuksia.


      • toispuolinen

        Aloin juosta lenkkejä viime kesäkuussa, meni ihan ok 1,5 kk ajan,ei mitään kipuja, vaikka juoksin 3-5 km putkeen. Sen jälkeen alkoi oik. vatsassa siinä suolenmutkassa pistävä kipu ja nyt haittaa jopa kävellessä, kun kävelen joka pv töihin noin 3 km/pv tosin puolet aina suuntaansa. Tuli mieleeni, että samanlainen kipu vaivasi minua jo lapsena ja hiihtäminenkin oli sen vuoksi hankalaa. En ole sitä sitten enempiä tutkituttanut, kun lääkäri sanoi, että suolenmutkaan vaan kertyy ilmaa. Muutenkin oik. puoli oirehtii, varvas puutuu kävellessä ja juostessa, peukaloa ja etusormea nykii ym. Voisikohan olla jotain hermojen jumittamista? Vaikkakin venyttelen aina ennen ja jälkeen lenkkeilyn. Olen nyt 45 v enkä muuten syö raskasta ruokaa vaan paljon kuituja ja hedelmiä menee.


      • Anonyymi
        indicon__ kirjoitti:

        Kuullostaapa tutulta. Minulla tosin vaivat vielä toistaiseksi olleet vähäisemmät. Epämääräistä kovaakin kipua oikean kylkiluun alla joka säteilee selkään oikean lapaluun ja selkärangan väliin ja silloin myös kipukohta oikean kulkiluun alla on kosketusarka. Tietyissä asennoissa tuntuu kuin jokin kohta oikean kylkiluun alla kramppaisi.Kävin tässä taannoin hierojalla/jäsenkorjaajalla, koska oikean lapaluun ja selkärangan välinen kohta on ajan myötä lähes jumiutunut ja tuntuu kipeytenä.
        Hän epäili, että sappiporttini olisi iän myötä laiskistunut ja sapesta pääseen happoja pohjukaissuoleen ja sen takia sinne olisi syntynyt haavaumia. Jumikipu selässä ja oikean kyljen alla johtuisi mahdollisesti siitä. Selän lihakset sanoi hieroja muutoin olevan hyvässä kunnossa. Hän suositteli LEPICOL nimistä luontaistuotetta pohjukaissuolen mahdollisten haavaumien korjaamiseksi. Sitä kuuria tässä aloittelen ja odottelen mielenkiinnolla mahdollisia vaikutuksia.

        Onko tutkittu, mahdolliset tyrät? Nivus sekä napa


    • Vatsavainen 45 vee

      Hei, löysin sattumalla v. 2006 viestisi. Itselläni AIVAN täsmälleen samanlaiset oireet ja jälleen kerran suuntaamassa lääkäriin. Olisi mielenkiintoista tietää löytyikö vaivoihisi lopultakaan selitystä..

    • Mielenrauhaa kaipaava

      Kirjoitukset edellä täsmäävät omaan tilanteeseeni. Vatsan oikea puoli ensin kohosi ja alkoi oireilemaan syksyllä 2007, mutta mitään ei löydetty verestä eikä ultralla. Lääkärini epäili kuitenkin suolenmutkan keräävän ilmaa ja siksi kohoavan.

      Oireilu jatkui välillä vahvempana ja toisinaan lähes huomaamattomana joulukuun loppuun saakka.

      Tammikuussa ehdin jo unohtaa koko episodin, mutta nyt olen taas ihmetellyt parin viikon ajan. Oireet ovat kohonneen alavatsan oikean puolen lisäksi lievät kivut oikeassa kyljessä.

      Olen 26-v mies ja harrastan aktiivisesti liikuntaa. Harrastuksia vatsan oireilu ei haittaa, mutta töissä istuessa alkaa kuumotus pahenemaan iltaa kohden. Tuntuu toisinaan kuin joku kohta jäisi puristuksiin vaikka olen kuinka rennossa asennossa.

      Lääkäriinkö tässä taas pitää mennä kuulemaan samat veikkailut mitä ennekin? Toivottavasti joku lukijoista tai edellä kirjottanaista olisi löytänyt vastauksia tai parannuskeinoja.

      • sama vaiva

        Heips!

        Siko kukaan ylläolevista vastaajista ikinä tietoonsa mikä vikana? Olen 26 vuotias nainen HYVIN LIEVÄSTI ylipainoinen(parikiloa yli tavoitepainon) ja kärsin toistuvista kivuista oikealla puolen vatsaa.

        Alussa vaiva oli selkeästi alavatsalla, josta pian levisi myös yläpuolelle kylkeen. Mitään ei löydy. Munasarjoja ja kaikkia on tutkittu, tuloksetta. Epäilen vian olevan suolessa, mutta sitähän ei niin vain aletakkaan kuvaamaan täällä päässä suomea.


      • Anonyymi

        Onko tähän tullut mitään selvyyttä?

        Olen 27v mies ja samankaltaisia oireita... Vatsa turvoksissa oikealla ja kyyryssä istuessa tuntuu kuin jokin jäisi puristuksiin. Varsinaisia kipuja ei ole, mutta olo on todella epämukava ja vatsa turvottaa näkyvästi. Välillä myös pientä kuumotusta ja ns. vedon tunnetta.

        Kolonoskopia on tehty ennen näiden oireiden alkamista, kun ulosteen mukana tuli kirkasta verta, mutta tuo tulkittiin tulleen haavaumasta tai peräpukamista kun mitään erikoista ei löytynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tähän tullut mitään selvyyttä?

        Olen 27v mies ja samankaltaisia oireita... Vatsa turvoksissa oikealla ja kyyryssä istuessa tuntuu kuin jokin jäisi puristuksiin. Varsinaisia kipuja ei ole, mutta olo on todella epämukava ja vatsa turvottaa näkyvästi. Välillä myös pientä kuumotusta ja ns. vedon tunnetta.

        Kolonoskopia on tehty ennen näiden oireiden alkamista, kun ulosteen mukana tuli kirkasta verta, mutta tuo tulkittiin tulleen haavaumasta tai peräpukamista kun mitään erikoista ei löytynyt.

        Mulla vastaavia oireita mutta vasemmalla puolella. Eteenpäin kyyristyessä tuntuu kuin alavatsan turvotus ottaisi vastaan. F-Calpro 28 ja normaaleissa rajoissa, CRP 3 eli alhainen ja bakteeriviljelyt F -BaktVi1 ja F -BaktVi3 negatiiviset. Vatsan ultrassa ei mitään poikkeavaa. Silti vatsa turvottelee ja tuntuu tylpältä painon tunteelta tai puutuneelta muutaman päivän väliajoin ja iho on jokseenkin kosketusherkkä niiltä kohdilta. Joskus vatsallaan nukkuminen on vaikeaa. Lääkäri väitti sen olevan vain ilmaa.
        Maitohappobakteereilla B ratiopharm ja Molkosan herajuomalla näyttäisi pysyvän jokseenkin aisoissa.


    • Rintarankapullistuma

      Aivan tutulta kuulostavat oireet. Vuosi sitten maaliskuusssa alkoivat ja silloin tutkittiin veriarvot ja ultrattiin ylävatsa, kaikki kunnossa ja litalginia määrättiin. Ei auttanut. Kävin yksityislääkärillä valittamassa, määräsi rangan magneettikuvaukseen. Sieltä löytyikin vikaa, rappeumaa ja rintarangassa pullistuma, vaikka olenkin vasta 40 v. Sanoivat kivun johtuvan siitä kun hermot puristavat ja se säteilee kylkikaarta pitkin etupuolelle. Välillä uskonkin tuohon diagnoosiin, mutta joskus iskee paniikki ja epätoivo. En tiedä voiko asialle mitään. Olen käynyt kiropraktikot ym. läpi, mutta....

    • olkoottylyjä

      Luettuani kirjoituksesi ,olen sitä mieltä, että hakeudu uudestaan tutkimuksiin, koska selvät oireet esiintyy.Koskaan ei ole turhaan .Ajattele itseäsi.

    • minäkin77

      Hei,

      Onko kenellekkään teille selvinnyt mikä on kyseessä? Itse kärsin täysin samanlaisista vaivoista ja en oikein tiedä mikä sen aiheuttaa, mutta kipu on joskus todella kova.

      Osaisitteko myös sanoa mitkä ruoka-aineet tulisi välttää kokonaan? Ja mitkä voivat olla hyväksi?

      • kuumotusssss

        mullaki aikalailla samat oireet, paskanmukana on vertaki tullu pari kertaa, ja muitaki oireita tuon "puristuksen" kautta oon löytäny mitä on esim suolistosyövässä.. ja luulen että lääkärikirjan ja forumeiden lukemisella olen itse tehnyt niitä itselleni.. en tiiä:D toivottavasti tätä samaa oiretta.. välillä huomaa kun koneella istuu että pitää nojata taakseppäin rajusti että puristus hellittää. kuulostaako tuokin tutulta?:D


      • NYKII MYÖS
        kuumotusssss kirjoitti:

        mullaki aikalailla samat oireet, paskanmukana on vertaki tullu pari kertaa, ja muitaki oireita tuon "puristuksen" kautta oon löytäny mitä on esim suolistosyövässä.. ja luulen että lääkärikirjan ja forumeiden lukemisella olen itse tehnyt niitä itselleni.. en tiiä:D toivottavasti tätä samaa oiretta.. välillä huomaa kun koneella istuu että pitää nojata taakseppäin rajusti että puristus hellittää. kuulostaako tuokin tutulta?:D

        kouristelee kans ja nykiii


      • Epätietoinen77
        kuumotusssss kirjoitti:

        mullaki aikalailla samat oireet, paskanmukana on vertaki tullu pari kertaa, ja muitaki oireita tuon "puristuksen" kautta oon löytäny mitä on esim suolistosyövässä.. ja luulen että lääkärikirjan ja forumeiden lukemisella olen itse tehnyt niitä itselleni.. en tiiä:D toivottavasti tätä samaa oiretta.. välillä huomaa kun koneella istuu että pitää nojata taakseppäin rajusti että puristus hellittää. kuulostaako tuokin tutulta?:D

        Kyllä, kuulostaa hyvin tutulta. Oletko itse käynyt vielä testeissä?

        Mulla on välillä selkeästi parempia ajanjaksoja, ja kipuja ei ole ollenkaan. Välillä taas tuntuu, ettei tiedä mitenpäin olisi kun "puristus" on niin kovaa. Olen huomannut sen, että kaasua ulospäästäessä tilanne hetkenpäästä saattaa helpottaa (ei siis välittömästi).

        Juttelin muutaman tutun lekurin kanssa tästä ja molemmat olivat sitä mieltä, ettei kyseessä voi olla mikään todella vaarallinen juttu koska välillä vointi on selkeästi parempi.


      • ..........
        Epätietoinen77 kirjoitti:

        Kyllä, kuulostaa hyvin tutulta. Oletko itse käynyt vielä testeissä?

        Mulla on välillä selkeästi parempia ajanjaksoja, ja kipuja ei ole ollenkaan. Välillä taas tuntuu, ettei tiedä mitenpäin olisi kun "puristus" on niin kovaa. Olen huomannut sen, että kaasua ulospäästäessä tilanne hetkenpäästä saattaa helpottaa (ei siis välittömästi).

        Juttelin muutaman tutun lekurin kanssa tästä ja molemmat olivat sitä mieltä, ettei kyseessä voi olla mikään todella vaarallinen juttu koska välillä vointi on selkeästi parempi.

        olen 21-vuotias nainen. Mulla on aivan sama ongelma. Istuessa varsinkin polttaa ja puristaa oik. puolen kylkiluun kohtaa. Onko teille selvinnyt mitä se on?


      • välillä pois
        .......... kirjoitti:

        olen 21-vuotias nainen. Mulla on aivan sama ongelma. Istuessa varsinkin polttaa ja puristaa oik. puolen kylkiluun kohtaa. Onko teille selvinnyt mitä se on?

        ja välillä samat oireet kuin ketjun muillakin kirjoittajilla,lievää pistoata tuolla oikealla ollut koko päivän,mulla kans ultrattu maha ja maksa ja sappi ja munasarjat,lanneranka kuvattu ja todettu madaltuminen ,en tiedä mikä mulla on ...pelottaa vaan niin pirusti ,olen ihan kauhean ahdistunut jaselkä on kipeä välillä ei pääse käveleen toisinaan ei tunne mitään ,jo monta vuotta ....mitä tämäon ,tuo pikkujomo tuolla oikealla alavatsassa on paskamaista,,,löysin ketjun sattumalta ja kuin mun suusta ja päästä ja mahasta...


      • marryton

        Jospa sulla on liian pitkä suoli,joka menee kippuraan ja koppuraan.Eikös Matti Nykäseltäkin lyhennetty suolta ja kehui voivansa paljon paremmin?


      • Anonyymi

        Se on sappikivet tai tulehdus.


      • Anonyymi

        Kireä lonkankoukistaja.


    • yleinen vaiva...
      • Kolmatta viikkoa jatkunut

        Samantyyppisiä oireita myös minulla: Epämääräistä kipua, joka liikkuu oikean kylkikaaren kohdalla edestä kylkeä pitkin aina selkään asti. Välillä saattaa olla paineen tunnetta oikealla vatsalla vähän alempana. Toisinaan tuntuu aina lapaluussa asti. Ei mitään pahaa kipua ja yleensä helpottaa, kun syö kunnolla. Kipu saattaa häipyä parin tunnin kuluttua syömisestä lähes kokonaan. Liikkuminen pahentaa kipua ja siksi harmittaa, kun ei oikein viitsi lähteä lenkille.
        Vessasulkeiset joka-aamuisia ja uloste on löysää.


      • tietää
        Kolmatta viikkoa jatkunut kirjoitti:

        Samantyyppisiä oireita myös minulla: Epämääräistä kipua, joka liikkuu oikean kylkikaaren kohdalla edestä kylkeä pitkin aina selkään asti. Välillä saattaa olla paineen tunnetta oikealla vatsalla vähän alempana. Toisinaan tuntuu aina lapaluussa asti. Ei mitään pahaa kipua ja yleensä helpottaa, kun syö kunnolla. Kipu saattaa häipyä parin tunnin kuluttua syömisestä lähes kokonaan. Liikkuminen pahentaa kipua ja siksi harmittaa, kun ei oikein viitsi lähteä lenkille.
        Vessasulkeiset joka-aamuisia ja uloste on löysää.

        Täällä yksi kanssamatkustaja. Kaikki em. oireet lakkarista löytyy. Asentoa on suoristettava aina välillä, että paine helpottaa jne. jne jne.
        Ja kyllä, diagnoosi on juuri se jonkun mainitsema ärtynyt suoli. Tutkittu on ja dg:n varmistanut erikoislääkäri. Oireyhtymään kuuluu oireita yhtä monenlaisia, kun Atlantin valtameressä on kaloja, uskokaa pois.


      • 456456
        tietää kirjoitti:

        Täällä yksi kanssamatkustaja. Kaikki em. oireet lakkarista löytyy. Asentoa on suoristettava aina välillä, että paine helpottaa jne. jne jne.
        Ja kyllä, diagnoosi on juuri se jonkun mainitsema ärtynyt suoli. Tutkittu on ja dg:n varmistanut erikoislääkäri. Oireyhtymään kuuluu oireita yhtä monenlaisia, kun Atlantin valtameressä on kaloja, uskokaa pois.

        ohutsuoltakin jo pystytään kuvaamaan sillä nieltävällä kameralla. Taitaa vain olla taas niin, että raha ratkaisee, eli monikohan selviäisi jostain vakavammasta, jos tarpeeksi ajoissa olisi tehty sitä ja tätä.
        Ei niitä joka tyttö/poika pääsekään nieleksimään. Tuolla on kyllä monta mahdollisuutta - oikealla kyljessä. Haavaa, mutkaa, sappea, maksaa, kylkiluuta, lihasta,,hidasta ja nopeaa suolta.. mitä kaikkea..
        Vaatisi mielellään aina erikoislääkäriä kuka tunteen asiansa, mutta mitäs me köyhät saadaan.. kai sitä mitä on tilattu.. ;-)) - mutta siis ei aina pääse lisätutkimuksiin läheskään tarpeiden mukaan. Puhumattakaan näistä lama-ajoista taasen... Alkaa olla A-n jonoja.. toiset oikealle toiset vasemmalle....


      • Neljättä viikkoa mennään
        456456 kirjoitti:

        ohutsuoltakin jo pystytään kuvaamaan sillä nieltävällä kameralla. Taitaa vain olla taas niin, että raha ratkaisee, eli monikohan selviäisi jostain vakavammasta, jos tarpeeksi ajoissa olisi tehty sitä ja tätä.
        Ei niitä joka tyttö/poika pääsekään nieleksimään. Tuolla on kyllä monta mahdollisuutta - oikealla kyljessä. Haavaa, mutkaa, sappea, maksaa, kylkiluuta, lihasta,,hidasta ja nopeaa suolta.. mitä kaikkea..
        Vaatisi mielellään aina erikoislääkäriä kuka tunteen asiansa, mutta mitäs me köyhät saadaan.. kai sitä mitä on tilattu.. ;-)) - mutta siis ei aina pääse lisätutkimuksiin läheskään tarpeiden mukaan. Puhumattakaan näistä lama-ajoista taasen... Alkaa olla A-n jonoja.. toiset oikealle toiset vasemmalle....

        Hakeuduin julkiselle puolelle, jotta pääsisin tähystykseen. Lääkäri keksi nyt sitten, että katsotaan verinäytteestä keliakia ja laktoosi-rasitukset. Jos sitten vielä oireet jatkuu, niin sitten mahdollisesti tähystys. Miksi ei vain voi katsoa, mikä siellä oikein vaivaa? Olen valmis kärsimään kaikki inhottavimmatkin tutkimukset, kunhan vain tietäisi, ettei ole mitään vakavaa.
        Ripuli vaihteeksi helpottamaan päin (maitohappobakteereita menee). Pistos edelleen lähes entisensä. Liikkuu siinä ylävatsa (alimman kylkiluun kohta)-kylki-selkä -akselilla. Välillä painetta alempana vatsalla. Aina oikealla puolella. Syöminen, jos nyt ei täysin vie kipua, niin ainakin muuttaa sen luonnetta.


      • MIKÄKÖHÄ?
        Neljättä viikkoa mennään kirjoitti:

        Hakeuduin julkiselle puolelle, jotta pääsisin tähystykseen. Lääkäri keksi nyt sitten, että katsotaan verinäytteestä keliakia ja laktoosi-rasitukset. Jos sitten vielä oireet jatkuu, niin sitten mahdollisesti tähystys. Miksi ei vain voi katsoa, mikä siellä oikein vaivaa? Olen valmis kärsimään kaikki inhottavimmatkin tutkimukset, kunhan vain tietäisi, ettei ole mitään vakavaa.
        Ripuli vaihteeksi helpottamaan päin (maitohappobakteereita menee). Pistos edelleen lähes entisensä. Liikkuu siinä ylävatsa (alimman kylkiluun kohta)-kylki-selkä -akselilla. Välillä painetta alempana vatsalla. Aina oikealla puolella. Syöminen, jos nyt ei täysin vie kipua, niin ainakin muuttaa sen luonnetta.

        Minulla samankaltaiset vaivat alkoivat n.pari vuotta sitten. Oikean kylkikaaren alla polttavaa kipuilua, tunnetta kuin siellä olisi jotain "ylimääräistä". Kipu tuntuu myös kyljessä ja uloste on löysähköä, kellertävää.Vaivaa sen verran, että nukkuminen on levotonta ja pitkään istuminen lisää kipua.
        Olen käynyt 3 kertaa vatsan ultraäänessä (OIKEA MUNUAINEN NORMAALIA ALEMPANA JA MEDIAALISTI KESKEMMÄLLÄ), gastroskopiassa(EI LÖYDÖKSIÄ) ja vihdoin ja viimein pääsin myös kolonoskopiaankin(EI MITÄÄN IHMEELLISTÄ),mitkään laktoosi ym. kokeetkaan eivät kerro mitään ratkaisevaa.Gynepuolellakaan ei löydy syytä.
        Yksi lääkäri arveli, että kipuilu voisi olla myös tukirankaperäistä, mutta sitä olisi vaikea todentaa...
        yritin saada lähettä CT:hen mutta ei kuulemma vielä tässä vaiheessa...
        Hatuttaa suunnattomasti, kun on puolikuntoinen olo, vaikka pitäisi voida itseasiassa mahtavasti!
        Olen 44 vuotias ja tehnyt ikäni raskasta hoitotyötä.


      • Tukirankaperäistä?
        MIKÄKÖHÄ? kirjoitti:

        Minulla samankaltaiset vaivat alkoivat n.pari vuotta sitten. Oikean kylkikaaren alla polttavaa kipuilua, tunnetta kuin siellä olisi jotain "ylimääräistä". Kipu tuntuu myös kyljessä ja uloste on löysähköä, kellertävää.Vaivaa sen verran, että nukkuminen on levotonta ja pitkään istuminen lisää kipua.
        Olen käynyt 3 kertaa vatsan ultraäänessä (OIKEA MUNUAINEN NORMAALIA ALEMPANA JA MEDIAALISTI KESKEMMÄLLÄ), gastroskopiassa(EI LÖYDÖKSIÄ) ja vihdoin ja viimein pääsin myös kolonoskopiaankin(EI MITÄÄN IHMEELLISTÄ),mitkään laktoosi ym. kokeetkaan eivät kerro mitään ratkaisevaa.Gynepuolellakaan ei löydy syytä.
        Yksi lääkäri arveli, että kipuilu voisi olla myös tukirankaperäistä, mutta sitä olisi vaikea todentaa...
        yritin saada lähettä CT:hen mutta ei kuulemma vielä tässä vaiheessa...
        Hatuttaa suunnattomasti, kun on puolikuntoinen olo, vaikka pitäisi voida itseasiassa mahtavasti!
        Olen 44 vuotias ja tehnyt ikäni raskasta hoitotyötä.

        Ultrassa ei mitään. Kolonoskopiaan seuraavaksi. Lääkärit minullakin epäilleet tukirankaperäiseksi. Mulla on selkä ollut pitkään jo kipeä yön jälkeen. Ilmeisesti patja ei sovi. Heti, kun nousee ylös, niin pahin kipu hellittää, mutta selkään jää kipupiste, joka aristaa, kun sitä painaa. Mulla on toinen jalka lyhyempi ja ranka kierossa, mikä selittäisi sen, miksi käveleminen pahentaa kylkikipuja.

        En vain ymmärrä tuota yhteyttä löysän vatsan ja selkäkivun välillä. Joku puhui netissä siitä, että välilevytyrä voi aiheuttaa paksusuolen tulehdusta. Hieroja puhui myös, että selkälukot voi tuntua vatsaoireina, jos yhteys elimistön omiin "antureihin" pätkii. Kai se on seuraavaksi varattava aika fysiatrille.


      • surkimus
        Tukirankaperäistä? kirjoitti:

        Ultrassa ei mitään. Kolonoskopiaan seuraavaksi. Lääkärit minullakin epäilleet tukirankaperäiseksi. Mulla on selkä ollut pitkään jo kipeä yön jälkeen. Ilmeisesti patja ei sovi. Heti, kun nousee ylös, niin pahin kipu hellittää, mutta selkään jää kipupiste, joka aristaa, kun sitä painaa. Mulla on toinen jalka lyhyempi ja ranka kierossa, mikä selittäisi sen, miksi käveleminen pahentaa kylkikipuja.

        En vain ymmärrä tuota yhteyttä löysän vatsan ja selkäkivun välillä. Joku puhui netissä siitä, että välilevytyrä voi aiheuttaa paksusuolen tulehdusta. Hieroja puhui myös, että selkälukot voi tuntua vatsaoireina, jos yhteys elimistön omiin "antureihin" pätkii. Kai se on seuraavaksi varattava aika fysiatrille.

        Luin teidän kirjoituksianne ja on pakko kertoa omat tuntemukseni myös. Minulla oli kesäkuussa voimakas vatsakipukohtaus oikealla kylkikaaressa. Kohtaus keski yhden illan ja kipu oli niin kovaa, että harkitsin ambulanssin soittamista. Kipu tuntui kiristävänä ja se tuntui siltä kun suolta vedettäisiin kahteen eri suuntaa. Hakeuduin seuraavana päivänä lääkäriin, verikokeissa maksa-arvot koholla ja jouduin sairaalaan tutkimuksiin. Minulta otettiin vatsanultra, ei huomautettavaa. Lisäksi useita verikokeita, ei selvyyttä niistäkään. Sen jälkeen lääkäri alkoi kysellä alkoholin käytöstäni. Kerroin nauttivani alkoholi 1-2 kertaa kuussa. Ei siis sekään pitäisi olla syytä. Pääsin kotiin ja olen nyt käynnyt kahden kuukauden välin verikokontrolleissa, arvot ovat olleet kunnossa. Vatsakivut kuitenkin jatkuvat edelleen. Eivät niin voimakkaina, mutta jatkuvat. Kipu tuntuu kiristävänä tylppäpäisenä kipuna oikealla kyljessä. Olen merkkaillut kipupäiviä ylös ja huomannut, että kivuta pahenevat kuukautisten aikaan. Olen käynyt myös uudessa vatsan ultrassa, kun epäilivät, että sappirakossani olisi ollut kuitenkin häikkää. Toisessa ultrassa sisätautilääkäri sanoi, että sapessa ei ole kiviä, mutta sappineste on vähän sakkamaista, mikä saattaa aiheuttaa kipuiluja. En kyllä ymmärrä miten kuukautisten aikainen kipu ja sappi liittyisivät yhteen. Luulisin, että jos kivut johtuisivat sapesta ne tulisivat raskaan ruuan jälkeen, eikä minulla oireet liity mitenkään ruokailuun.
        Seuraavaksi ajattelin hakeutua gygepuolelle tutkimuksiin, koska yleislääkäri on ymmällään, eikä osaa selittää vaivojani. Onko kellään teillä ollut vastaavanlaisia kokemuksia?


      • jatkunut 2 kk
        surkimus kirjoitti:

        Luin teidän kirjoituksianne ja on pakko kertoa omat tuntemukseni myös. Minulla oli kesäkuussa voimakas vatsakipukohtaus oikealla kylkikaaressa. Kohtaus keski yhden illan ja kipu oli niin kovaa, että harkitsin ambulanssin soittamista. Kipu tuntui kiristävänä ja se tuntui siltä kun suolta vedettäisiin kahteen eri suuntaa. Hakeuduin seuraavana päivänä lääkäriin, verikokeissa maksa-arvot koholla ja jouduin sairaalaan tutkimuksiin. Minulta otettiin vatsanultra, ei huomautettavaa. Lisäksi useita verikokeita, ei selvyyttä niistäkään. Sen jälkeen lääkäri alkoi kysellä alkoholin käytöstäni. Kerroin nauttivani alkoholi 1-2 kertaa kuussa. Ei siis sekään pitäisi olla syytä. Pääsin kotiin ja olen nyt käynnyt kahden kuukauden välin verikokontrolleissa, arvot ovat olleet kunnossa. Vatsakivut kuitenkin jatkuvat edelleen. Eivät niin voimakkaina, mutta jatkuvat. Kipu tuntuu kiristävänä tylppäpäisenä kipuna oikealla kyljessä. Olen merkkaillut kipupäiviä ylös ja huomannut, että kivuta pahenevat kuukautisten aikaan. Olen käynyt myös uudessa vatsan ultrassa, kun epäilivät, että sappirakossani olisi ollut kuitenkin häikkää. Toisessa ultrassa sisätautilääkäri sanoi, että sapessa ei ole kiviä, mutta sappineste on vähän sakkamaista, mikä saattaa aiheuttaa kipuiluja. En kyllä ymmärrä miten kuukautisten aikainen kipu ja sappi liittyisivät yhteen. Luulisin, että jos kivut johtuisivat sapesta ne tulisivat raskaan ruuan jälkeen, eikä minulla oireet liity mitenkään ruokailuun.
        Seuraavaksi ajattelin hakeutua gygepuolelle tutkimuksiin, koska yleislääkäri on ymmällään, eikä osaa selittää vaivojani. Onko kellään teillä ollut vastaavanlaisia kokemuksia?

        Mulla tuntuu välillä hyvinkin pinnalliselta, eli kun painelee oikealta kohtaa, johon kylkiluut päättyy (ennen vatsaa), niin välillä aristaa oikein kunnolla. Pistää epäilemään, että olisi jotain kylkiruston ja kylkiluun välistä tulehdusta. Muilla tällaisia kokemuksia? Tällainen pinnallinen kipu ei liene merkki mistään sisäelinperäisestä vaivasta. Kipu ei mulla ole myöskään mitään kovaa, mutta häiritsevää silti.

        Kivun helpottuminen syömisen jälkeen puhuisi ongelmista vatsalaukussa tai pohjukaissuolessa. Pian selviää sekin, kun pääsen gastroskopiaan. Ylävatsan ultra ja verikokeet ok.

        On ollut kyllä harvinaisen epämääräiset nämä oireet: Yleensä terävää kipua kyljessä. Toisinaan puristavaa tunnetta keskemmällä rintaa. Toisinaan tuntuu selässä. Muutamia päiviä nyt ollut keskellä ylävatsaa kipeä kohta (lääkärin mielestä siinä kohtaa mahalaukku), jonka tuntee kun painelee. Oikealla kyljellä nukkuminen ja liike pahentaa.


      • condaman
        jatkunut 2 kk kirjoitti:

        Mulla tuntuu välillä hyvinkin pinnalliselta, eli kun painelee oikealta kohtaa, johon kylkiluut päättyy (ennen vatsaa), niin välillä aristaa oikein kunnolla. Pistää epäilemään, että olisi jotain kylkiruston ja kylkiluun välistä tulehdusta. Muilla tällaisia kokemuksia? Tällainen pinnallinen kipu ei liene merkki mistään sisäelinperäisestä vaivasta. Kipu ei mulla ole myöskään mitään kovaa, mutta häiritsevää silti.

        Kivun helpottuminen syömisen jälkeen puhuisi ongelmista vatsalaukussa tai pohjukaissuolessa. Pian selviää sekin, kun pääsen gastroskopiaan. Ylävatsan ultra ja verikokeet ok.

        On ollut kyllä harvinaisen epämääräiset nämä oireet: Yleensä terävää kipua kyljessä. Toisinaan puristavaa tunnetta keskemmällä rintaa. Toisinaan tuntuu selässä. Muutamia päiviä nyt ollut keskellä ylävatsaa kipeä kohta (lääkärin mielestä siinä kohtaa mahalaukku), jonka tuntee kun painelee. Oikealla kyljellä nukkuminen ja liike pahentaa.

        Mulla kans ihan samantyyppistä vaivaa, alkoi 1,5v sitten keväällä siten, että juoksulenkeillä alkoi pistää oikealle ylävatsaan niin kovasti, että oli pakko lopettaa lenkkeily ja myös kävellessä pyrki sattumaan, tutkittiin laktoosit, keliakiat, helikot, veriarvot, mut ei löytynyt mitään. Ongelmat on jatkuneet vaihtelevasti 1,5v ja nyt syksyllä 09 pahentuneet kun aloitin uuden työn ja olen stressaantunut, niin stressi tuntuu pahentavan kipua, nykyään tuntuu lähes kokoajan, siis myös levossa. Vatsahappoa neutralisoivia lääkkeitä olen kokeillut muutamaan kerran ja hieman on auttaneetkin. Varsinaista närästystä ei juuri ole, ilmavaivoja ja röyhtäilyä kylläkin jonkin verran.


      • Nyt helpottamassa
        condaman kirjoitti:

        Mulla kans ihan samantyyppistä vaivaa, alkoi 1,5v sitten keväällä siten, että juoksulenkeillä alkoi pistää oikealle ylävatsaan niin kovasti, että oli pakko lopettaa lenkkeily ja myös kävellessä pyrki sattumaan, tutkittiin laktoosit, keliakiat, helikot, veriarvot, mut ei löytynyt mitään. Ongelmat on jatkuneet vaihtelevasti 1,5v ja nyt syksyllä 09 pahentuneet kun aloitin uuden työn ja olen stressaantunut, niin stressi tuntuu pahentavan kipua, nykyään tuntuu lähes kokoajan, siis myös levossa. Vatsahappoa neutralisoivia lääkkeitä olen kokeillut muutamaan kerran ja hieman on auttaneetkin. Varsinaista närästystä ei juuri ole, ilmavaivoja ja röyhtäilyä kylläkin jonkin verran.

        Itseltä tutkittu paksusuolta lukuunottamatta melkein kaikki. Oireetkin helpottuneet. Kävin gastroskopiassa, mistä ei löytynyt mitään ja lääkäri epäili vahvasti ärtyneen suolen oireyhtymää. Lääkäri sanoi, että oikeassa kyljessä/ylävatsalla tuntuva kipu voi olla peräisin joko pohjukaissuolesta tai paksusuolesta, joten molemmat tutkimukset (gastroskopia ja kolonoskopia) on hyvä tehdä.

        Epäilen oman vaivani aiheutuneen kahdesta syystä: stressistä ja sopimattomasta ruoasta. Kolonoskopia vielä tulossa ja toivon, ettei sieltä löydy mitään ikävää.


      • sauli105
        Nyt helpottamassa kirjoitti:

        Itseltä tutkittu paksusuolta lukuunottamatta melkein kaikki. Oireetkin helpottuneet. Kävin gastroskopiassa, mistä ei löytynyt mitään ja lääkäri epäili vahvasti ärtyneen suolen oireyhtymää. Lääkäri sanoi, että oikeassa kyljessä/ylävatsalla tuntuva kipu voi olla peräisin joko pohjukaissuolesta tai paksusuolesta, joten molemmat tutkimukset (gastroskopia ja kolonoskopia) on hyvä tehdä.

        Epäilen oman vaivani aiheutuneen kahdesta syystä: stressistä ja sopimattomasta ruoasta. Kolonoskopia vielä tulossa ja toivon, ettei sieltä löydy mitään ikävää.

        ...olen 40-vuotias mies ja samanlaisia alavatsan kipuja oikealla. Nyt viime aikoina kivut ovat kovasti lisääntyneet. Lääkärissä kävin, veriarvot ok. Seuraavaksi, jos kivut eivät hellitä, ultraan ja tarvittaessa myös muuta. Tiedä nyt sitten, mistä johtuu. Erittäin kuitupitoisen ruokavalion olen aloittanut, lienekkö johtuu siitä sitten? Syöpä aina ensimmäiseksi mielessä.


      • ___J___
        condaman kirjoitti:

        Mulla kans ihan samantyyppistä vaivaa, alkoi 1,5v sitten keväällä siten, että juoksulenkeillä alkoi pistää oikealle ylävatsaan niin kovasti, että oli pakko lopettaa lenkkeily ja myös kävellessä pyrki sattumaan, tutkittiin laktoosit, keliakiat, helikot, veriarvot, mut ei löytynyt mitään. Ongelmat on jatkuneet vaihtelevasti 1,5v ja nyt syksyllä 09 pahentuneet kun aloitin uuden työn ja olen stressaantunut, niin stressi tuntuu pahentavan kipua, nykyään tuntuu lähes kokoajan, siis myös levossa. Vatsahappoa neutralisoivia lääkkeitä olen kokeillut muutamaan kerran ja hieman on auttaneetkin. Varsinaista närästystä ei juuri ole, ilmavaivoja ja röyhtäilyä kylläkin jonkin verran.

        Tässä keskustelussa on siis about 30 samanlaista tapausta.

        Mulla on tämä oire ollut 2,5 vuotta. Lääkäri lopulta totesi, että hermokipuja, hus hus siitä. Siihen tahtoisi kovasti uskoa, mutta välillä epätoivo ja paniikki iskee.

        Pitkällä juoksulenkillä alkaa pistämään sinne oikealle. Kipua tuntuu keskimmäisessä kylkiluussa selässä kun vetää syvään henkeä. Myös oikean olkapään seudulla (joka tosin murtui muutama vuosi sitten).

        Kun nyt ei vaan olisi jotain, mikä estäisi alkoholin nauttimisen. Elämäni on ahkeraa reippailua arjet, jolloin unelmoin perjantaista ja odotan sitä vesi kielellä, koska silloin pääsee nauttimaan elämästä oluen ja ystävien kera.

        Minkäs tässä tekee. Elämä pyyhkii muuten hyvin, mutta sitten tällainen pelko.


      • Epätietoinen73

        moi!kyllä täs alkaa syöpiä miettimään kun äidillä ja molemmilla siskoilla todettu syöpä!n.6kk jatkuneet vatsavaivat..ripuli vaivasi pitkään,veriarvot ok..ei tähystetty...oireet parani ja nyt alkaneet uudestaan,painetta oikealla ylävatsassa ja uloste löysää...nyt ois varmaa pakko saada jotain ultraa ja mennä sinne tähystykseen ettei tarttis miettiä pahinta...tai sais ehkä lisätietoa vaivojen syystä??en oikeen innostu tosta letkun takalistoon laittamisesta!!epätieto on myrkkyä ja tuntuu ettei tä nyt asetu??visiblin rakeita ottanu pari kertaa pvässä kuidun lisäämiseksi=ei oo ihan ripulilla mut tod.löysää edelleen...


      • Anonyymi
        Neljättä viikkoa mennään kirjoitti:

        Hakeuduin julkiselle puolelle, jotta pääsisin tähystykseen. Lääkäri keksi nyt sitten, että katsotaan verinäytteestä keliakia ja laktoosi-rasitukset. Jos sitten vielä oireet jatkuu, niin sitten mahdollisesti tähystys. Miksi ei vain voi katsoa, mikä siellä oikein vaivaa? Olen valmis kärsimään kaikki inhottavimmatkin tutkimukset, kunhan vain tietäisi, ettei ole mitään vakavaa.
        Ripuli vaihteeksi helpottamaan päin (maitohappobakteereita menee). Pistos edelleen lähes entisensä. Liikkuu siinä ylävatsa (alimman kylkiluun kohta)-kylki-selkä -akselilla. Välillä painetta alempana vatsalla. Aina oikealla puolella. Syöminen, jos nyt ei täysin vie kipua, niin ainakin muuttaa sen luonnetta.

        Te ihmiset käytte hermoille, kuvailette kaikki erilaisia oireita reunasta reunaan kuvitellen olevan just samoja kuin muilla mutkun ei ole. Joillain on välilevyistä tulevaa oireilua, vatsakipu ei tunnu varpaissa asti, toisella pelkkää stressivatsaa eli ärtyvää suolistoa, ja toisilla voi olla aidosti vakavia suolistotulehduksia, jollakulla verta ulosteessa ja mielessä ei käy kuin syöpä, sulla on haavainen paksusuoli, mene lääkäriin! Vatsa ei saa olla pitkäaikaisesti kipeä koskaan ja joskus pitää vain sitkeästi pyydellä ja vaatia että saa tutkimuksia mutta makoilemaan laakereilleen ei saa vatsakipujen kanssa jäädä!


    • Andezzz
    • kuuskytkaksv

      Minäkin liityn oikeakylkikipuisten joukkoon. Itse epäilen sappivaivaa, yksi kivi siellä on. Uloste on kellertävää. Hengenahdistusta joskus hyvin vaikeaa, koska ylävatsa turpoaa. Oikean kylkikaaren alla, kun työntää sormet sinne hyvin ylhäältä aristaa. Hengenahdistus pelottaa ja sen vaikutus sydämen keuhkovaltimopaineeseen, joka on koholla.

      • kökköröötöö

        Hei monella tuntuu olevan samaa vaivaa. Aamuisin ei yleensä oo mitään kipua. Päivän mittaan sitte tulee. vähäkin syö jotain niin heti alkaa polte ja polte on tosi paha jos ei syö mitään. Kipu alkoi pari viikkoa sitten kun selkä venähti. Söin särkylääkkeitä kipuun, sitte alkoi vatsa kipu.... Tuntuu niinku olis pieru menny hukkaan, ilmaa tulee molemmista päistä.Vihloo välillä tosi lujaa, saa mennä välillä sikiö asentoon. Kävely sattuu. En tiedä pitäiskö syyttää lääkäreitä, Söin 10v särkylääkkeitä. Ei vaan löydy miehestä mitään vikaa. Ittee toki saa syyttää. 10v Aamupalaksi 0,5l kahvia ja buranaa. En syö terveellisesti enkä liiku. Ylipainoa lääkärin mukaan pari kolme kiloa. Ensin vain pää rajoitti elämää nyt myös maha. Ei oo hääviä. Mahansuoja lääkkeitä oon syöny ja cilicaa.


      • Vatsa Vaiva
        kökköröötöö kirjoitti:

        Hei monella tuntuu olevan samaa vaivaa. Aamuisin ei yleensä oo mitään kipua. Päivän mittaan sitte tulee. vähäkin syö jotain niin heti alkaa polte ja polte on tosi paha jos ei syö mitään. Kipu alkoi pari viikkoa sitten kun selkä venähti. Söin särkylääkkeitä kipuun, sitte alkoi vatsa kipu.... Tuntuu niinku olis pieru menny hukkaan, ilmaa tulee molemmista päistä.Vihloo välillä tosi lujaa, saa mennä välillä sikiö asentoon. Kävely sattuu. En tiedä pitäiskö syyttää lääkäreitä, Söin 10v särkylääkkeitä. Ei vaan löydy miehestä mitään vikaa. Ittee toki saa syyttää. 10v Aamupalaksi 0,5l kahvia ja buranaa. En syö terveellisesti enkä liiku. Ylipainoa lääkärin mukaan pari kolme kiloa. Ensin vain pää rajoitti elämää nyt myös maha. Ei oo hääviä. Mahansuoja lääkkeitä oon syöny ja cilicaa.

        Löysinpä tämän ketjun etsiessäni syytä kummallisiin vatsakipuihin.

        Toisena kipupäivänä hakeuduin lääkäriin joka kirjoitti lähetteen ensiapuun. Hengittäminen ja liikkuminen aiheutti kovaa kipua. Vatsa oli keskeltä tosi arka. Sitä paineli 4 ihmistä sen päivän aikana. Myös oikealla sivulla heti kylkiluitten alla oli tosi arka ja kipeä paikka. Otettiin keuhkoröntgen, ultraääni ja verikokeet. Mitään ihmeellistä ei löytynyt. Pahin kipupäivä oli keskiviikko ja tänään sunnunaina syvään hengittäminen vielä pistää, kyljellään nukkuminen ei onnistu. Täyttynyt vatsalaukku aiheuttaa lisää kipua ja kipua kävellessä ja syvään hengittäessä. En tiedä viitsiikö mennä enää jatkotutkimuksiin.

        Onko kenellekään selvinnyt lisää mikä vaiva voisi olla?


      • Vatta Sappinen
        Vatsa Vaiva kirjoitti:

        Löysinpä tämän ketjun etsiessäni syytä kummallisiin vatsakipuihin.

        Toisena kipupäivänä hakeuduin lääkäriin joka kirjoitti lähetteen ensiapuun. Hengittäminen ja liikkuminen aiheutti kovaa kipua. Vatsa oli keskeltä tosi arka. Sitä paineli 4 ihmistä sen päivän aikana. Myös oikealla sivulla heti kylkiluitten alla oli tosi arka ja kipeä paikka. Otettiin keuhkoröntgen, ultraääni ja verikokeet. Mitään ihmeellistä ei löytynyt. Pahin kipupäivä oli keskiviikko ja tänään sunnunaina syvään hengittäminen vielä pistää, kyljellään nukkuminen ei onnistu. Täyttynyt vatsalaukku aiheuttaa lisää kipua ja kipua kävellessä ja syvään hengittäessä. En tiedä viitsiikö mennä enää jatkotutkimuksiin.

        Onko kenellekään selvinnyt lisää mikä vaiva voisi olla?

        ja olen jonossa leikkaukseen. Viime aikoina on ollut vatsakipua useina päivinä. Aivan kamalasti on ilmaa. Tänään alkoi ennen lounasta ja koskee sen jälkeenkin, joten ei liity syömiseen tai tyhjään mahaan. Hengitysvaikeuksia on ollut pitkin kesää ja syksyä, mutta kukaan lääkäri ei keksi niiden syytä. Maksa-arvo on ollut koholla jo pitemmän aikaa, se kai johtunee sappikivestä. Kuinkahan kauan on hyvä pitää maksa-arvoa (ALAT) koholla, eikö siitä tule maksaan enemmän vikaa. Korvat soivat välillä ja vasempaan olkapäähän ja käsivarteen koskee.


      • hbspögerig

        myös oikealla, mutta sappirakko poistettiin jo pari kuukautta sitten. Kävin just sairaalassa päivystyksessä ku epäilin umpisuolta. no hyvä tietää että voisi olla ärtyvä suoli ongelmien lähteenä, olen 46-vuotias mies.
        Labrakokeissa ei näkynyt tulehdusta varmaan juuri tuosta syystä.


      • DeadWoman
        hbspögerig kirjoitti:

        myös oikealla, mutta sappirakko poistettiin jo pari kuukautta sitten. Kävin just sairaalassa päivystyksessä ku epäilin umpisuolta. no hyvä tietää että voisi olla ärtyvä suoli ongelmien lähteenä, olen 46-vuotias mies.
        Labrakokeissa ei näkynyt tulehdusta varmaan juuri tuosta syystä.

        Itse aloin keväällä harrastaa liikuntaa, kävelyä ja kuntosalia. Pian Juhannuksen jälkeen kaverini treenasi minua ja sanoi että nostetaan sykettä 170, sinne rajalle. Hän kehoitti jatkamaan siinä pari minuuttia, vähän sen jälkeen alkoi pistää oikeaan kylkeen ihan pirusti. Ajattelin ensin että se olisi hapenottokyvyn puutteesta.

        Sitten se alkoi tuntua aina lenkkeillessä, vihdoinkin jaksoin juosta, jonkun 5 minuuttia putkeen. Aina piti ottaa buranaa lenkille lähtiessä. Lääkäriin soittaessani sain vaan "Arvailutietoa" Se voisi olla lihaskipua vain soittakaa 2 viikon päästä takaisin jos on vielä oireita.

        Kesälomani meni urheillessa ja syöden buranaa samaan aikaan, sisuslla juoksin vaikka se teki kipeää.
        Ruokatavoissani tapauhtui huima muutos keväällä, enkä alkoholiakaan käytä miltein ollenkaan tällähetkellä.

        Nyt kun joulukuussa pääsin vihdoin lääkäriin, lääkäri paineli kylkeä ja kuunteli keuhkot. Mitään ei selvinnyt. Menin verikokeisiin jossa otettiin maksa-arvot ja muita testejä. Ja kaikki oli lähes normaalit.
        Välillä raju liikunta koskee, ja esim. tänään olen vain ollut kotona, liikkunut mihinkään. nyt pari tuntia pistänyt oikeaan kylkeen, heti rinnan alla olevaan kylkiluuhun ja heti niiden loputtua. Tämä ei voi olla mikään "päänsisäinen" ongelma, vaan ilmiselvästi lääkärit eivät vain ole niin päteviä löytääkseen sitä syytä.

        Tiedon puutteessa eläminen on yhtä helvettiä, ja miettii mikä siinä oikeasti on. Lepäsin 4 viikkoa ilman mitään juoksemista salia, ja silti koskee.. se ei voi olla mitään LIHASKIPUA vaan! Yritetään selvittää vaikka henki menisi.


      • mies 30
        DeadWoman kirjoitti:

        Itse aloin keväällä harrastaa liikuntaa, kävelyä ja kuntosalia. Pian Juhannuksen jälkeen kaverini treenasi minua ja sanoi että nostetaan sykettä 170, sinne rajalle. Hän kehoitti jatkamaan siinä pari minuuttia, vähän sen jälkeen alkoi pistää oikeaan kylkeen ihan pirusti. Ajattelin ensin että se olisi hapenottokyvyn puutteesta.

        Sitten se alkoi tuntua aina lenkkeillessä, vihdoinkin jaksoin juosta, jonkun 5 minuuttia putkeen. Aina piti ottaa buranaa lenkille lähtiessä. Lääkäriin soittaessani sain vaan "Arvailutietoa" Se voisi olla lihaskipua vain soittakaa 2 viikon päästä takaisin jos on vielä oireita.

        Kesälomani meni urheillessa ja syöden buranaa samaan aikaan, sisuslla juoksin vaikka se teki kipeää.
        Ruokatavoissani tapauhtui huima muutos keväällä, enkä alkoholiakaan käytä miltein ollenkaan tällähetkellä.

        Nyt kun joulukuussa pääsin vihdoin lääkäriin, lääkäri paineli kylkeä ja kuunteli keuhkot. Mitään ei selvinnyt. Menin verikokeisiin jossa otettiin maksa-arvot ja muita testejä. Ja kaikki oli lähes normaalit.
        Välillä raju liikunta koskee, ja esim. tänään olen vain ollut kotona, liikkunut mihinkään. nyt pari tuntia pistänyt oikeaan kylkeen, heti rinnan alla olevaan kylkiluuhun ja heti niiden loputtua. Tämä ei voi olla mikään "päänsisäinen" ongelma, vaan ilmiselvästi lääkärit eivät vain ole niin päteviä löytääkseen sitä syytä.

        Tiedon puutteessa eläminen on yhtä helvettiä, ja miettii mikä siinä oikeasti on. Lepäsin 4 viikkoa ilman mitään juoksemista salia, ja silti koskee.. se ei voi olla mitään LIHASKIPUA vaan! Yritetään selvittää vaikka henki menisi.

        Mulla hieman erlaista vaivaa ainakin osaksi, mutta oikealla ylävatsassa kuitenkin oire.
        Muun muassa sellaista, että etenkin päivän mittaan kun istuu tuolissa tai autossa etukenossa, niin oikeaa kättä ylös nostaessa ja vatsaa venyttäessä tuntuu arkuutta oikealla ylävatsan alueella ja kun painaa sormella siitä alueelta niin tuntuu aralta.
        Mutta jonkinaikaa kun on painanut, ei tunnu enää arkuutta, eikä juuri edes kipua painettaessa.

        Myöhemmin kuitenkin, riippuen mitä tekeekin, se uusiutuu ja täytyy venytellä uudestaan jne.
        Illalla tämä herkimmillään.
        Tätä kestänyt nyt vajaat kaksi vuotta jonkinlaisessa muodossa, aiemmin jo lievempänä jotain tunnetta ollut.
        Viime kuukaudet kuitenkin ollut herkempi tämä venytys efekti/tuntuma kuin esim. pari vuotta sitten kun se varsinaisesti alkoi.

        Vuosi sitten ultralla kuvattu ja keväällä verikoeet otettu, mutta ne ihan normaalit.
        Aina ollut vatsa herkkä ja yleisiä vatsavaivojakin ollut, sekä alaselkävaivoja, jotka kuvattu röntgenillä ja kolmessa nikamassa madaltumista ja kulumaa, mahtaako vaikuttaa asiaan.

        Onkos kellään vastaava oireilua ollut.


      • Hoitaja myös

        Minulla poistettiin sappirakko 12 vuotta sitten, mutta sama kipu jatkuu. Kaikki tähystykset on tehty eikä mitään vikaa löydy. Olen vain elellyt päivästä toiseen kipu jokapäiväisenä kaverina. Arjessa sen voi unohtaa välillä, mutta mukana kulkee, jomottaa, puristaa, nykii ja yön aikana pitää vaihtaa parempaan asentoon kun sattuu. Kuukautisten aikana pahenee, epäilen hormoneilla olevan jotain merkitystä, esim. turvotusta ja sisällä on jotain litistyksissä..


      • Rouva Vilijonkka
        Vatta Sappinen kirjoitti:

        ja olen jonossa leikkaukseen. Viime aikoina on ollut vatsakipua useina päivinä. Aivan kamalasti on ilmaa. Tänään alkoi ennen lounasta ja koskee sen jälkeenkin, joten ei liity syömiseen tai tyhjään mahaan. Hengitysvaikeuksia on ollut pitkin kesää ja syksyä, mutta kukaan lääkäri ei keksi niiden syytä. Maksa-arvo on ollut koholla jo pitemmän aikaa, se kai johtunee sappikivestä. Kuinkahan kauan on hyvä pitää maksa-arvoa (ALAT) koholla, eikö siitä tule maksaan enemmän vikaa. Korvat soivat välillä ja vasempaan olkapäähän ja käsivarteen koskee.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00835
        ps. multakin leikattiin sappikivi, mutta ei ole auttanut. 12 vuotta on poistosta ja kivut jokapäiväisiä. Siihen vaan tottuu eikä huomaa niitä jatkuvasti. Maksassa on vaihe joka on autoimmuuni. Olen 46 ja sappeni siis poistettiin kun olin n. 34 vuotias..
        TÄSSÄPÄ PIRISTÄVÄÄ TIETOA SINULLE JA MUILLEKIN! Minä voin itsekin elää ehkä 30 vuotta vielä...Täysin absoluuttista elämää elin ja kuinkas kävikään;)
        Se iskee kehen vaan


    • kohtalotoveri

      Hei,minulla samoja oireita.Tutkimukset kesken mutta itse epäilen että kyse saattaisi olla PBC taudista eli primaarinen biliaarinen kirroosi.suomeksi pienten sappiteiden ei-märkäinen etenevä tulehdus.Tämä ei näy ylä-vatsan ultraäänessä vaan täytyy todeta sappitiehyiden magneettikuvauksessa tai varjoainekuvissa.Myös oireet voivat liittyä mahd.haimatulehdukseen.

    • nuorempi kipuilija

      olen vasta 16v likka ja minulla on melko samanlaisia oireita kuin muilla tänne kirjoittaneilla minulla tämä vaan tuntuu kylläkin enemmän oikealla puolella keskivatsan seudulla polttavana ja pistävänä tunteena (ja välillä siinä oikeiden kylkiluiden alla) joka pahenee rasittaessa ja istuessa. suoli toiminut täysin normaalisti. tätä on nyt jatkunut n. 3viikkoa.

      minulta poistettiin umpilisäke hieman yli kuukausi sitten mutta sen kanssa ei ole ollut ongelmia.

      kävi näiden kipujen vuoksi sairaalassa kaksi viikkoa sitten ultrassa ei näkynyt mitään veriarvoissa ei mitään eikä myöskään virtsassa. minut lähetettiin sitten kotiin kun mitään kirurgista syytä ei löytynyt, tämän jälkeen kivut ovat kuitenkin vaan pahentuneet ja nyt kipu on alkanut tuntua lisäksi vasemmalla puolen. ja nyt on ollut kaksi päivää kuumetta, kurkkukipua ja umpilisäkkeen leikkaushaavaa ja sen ympärystää aristaa painaessa vaikka se on ollut aiemmin täysin terve umpeuduttuaan.

      tämä turhauttaa niin paljon kun on hirveitä kipuja mutta niille ei löydy mitään syytä.

    • väsynyt kipuihin

      Kolme vuotta kovia kipuja oikealla ylävatsassa. Kaikki tutkimukset, ultra, magneetti, viipale, vatsan ja peräsuolen tähystykset, maksa, munuaiset, haima, perna, sydän- kaikki ok.Syötetty erilaisia maha ja happolääkkeitä pilvinpimein, eikä mitään apua.Rahaa palannut tuhansia euroja. Edes yksityisen puolen Castroenterologit eivät ota vastaan enää. Jokainen lääkäri määrää eri lääkettä ja olen saanut erilaisia myrkytyksiä ja kramppeja jopa sairaalassa ollessani liiallisista lääkemääristä. Viimeksi odotin kovissa tuskissa 6tuntia hoitajaa tai lääkäriä osastolla yöllä, vaikka kouristelin ja tärisin kuinka. Vieruspotilas haki 2 kertaa apua. Alkaa voimat loppua tähän vaivaan.Mitään ei voi kohta syödä, käveleminen sattuu joka askeleella. Olen edelleen sitä mieltä että sappi ja refleksitauti on syynä näihin vaivoihin vaikka kiviä ei olekaan.Vaan sapen poisto tähystyksessä ei kaikille auta. Perinteinen leikkaus on auttanut kaikille tuntemilleni potilaille.Toivotaan että joku asiaan paneutunut lääkäri löytää syyn vaivaamme.

      • am

        mulla samoja vaivoja, ja viljojen pois jättäminen on auttanut, vaivat palaa kun syön kokeeksi viljoja jonkun aikaa..


    • jk

      minulla onn myös¨vatsakipuja oikella puolella vatsaa

    • Lihasjumeja(ko)?

      Maaliskuussa alkoi itselläni lähes samanlaiset vaivat. Ensin tuntui tiukkaa kipua koko rintalastan alueella noin kolmen päivän ajan ja lääkärissäkin tuli käytyä. Ripulin vuoksi päädyttiin diagnoosiin, että kyseessä olisi ollut tavallista rajumpi vatsatauti, jota silloin liikkuikin täällä suunnassa.
      Vaivat rintalastassa kyllä hävisivät melkeinpä heti lääkärissä käytyäni, mutta tuon jälkeen alkoi kummallakin puolella kylkiä (aivan kylkiluiden alla, kuten muillakin siis) tuntua paineen tunnetta ja tuntuisi kuin joku lihas olisi puristuksissa kylkiluiden välissä. Tätä on nyt siis kestänyt sen kolmisen kuukautta ja lekurissa ollaan ravattu kyllä ihan kiitettävää tahtia.

      Pian kylkikipujen alkamisen jälkeen kävin toistamiseen lekurilla, koska uloste oli hirveän tummaa. Tästä tosin oltaisiin vältytty ihan maalaisjärkeä käyttämällä sillä vatsatautiin olin totutusti nauttinut mustikkakeittoa, joka aiheutti luonnollisesti tavallista tummempaa ripulia. Tämä kuitenkin johti siihen, että sain lähetteen verikokeisiin, joista ei kuitenkaan löytynyt mitään epätavallista ja kaikki arvot olivat kohdillaan.
      Seuraavaksi sitten kävin lääkärissä about viikko-pari edellisestä, tällä kertaa eri lääkärillä. Lääkäri paineli vatsaa ja kyseli kovasti oireita, jotka siis tietenkin kuvailin hänelle. Noh edessä olivat uudet verikokeet, mutta tuloksetta tälläkin kertaa. Ei mitään epätavallista ja kaikki mahdolliset arvot (mukaanlukien maksa muut) olivat normaalit.
      Tästä sitten sen viikko eteenpäin niin meikäläiseen iski hirveä hengenahdistus.Koulussa olin ollut normaalisti koko päivän ja tehnyt hommiani, kunnes hieman ennen keskipäivää alkoi tuntua kuin olisi verensokerit todella alhaalla. Tätä jatkui ja jatkui vaikka söinkin heti kotiin tullessani. Tovin odotettuani soitin kaverille joka heitti ensiapupolille, mutta turhaanpa tein tuonkin reissun. Sydänfilmissä ei mitään, verikokeissa ei mitään ja ainoa mikä vaivasi oli koholla oleva pulssi, joka sekin selittyi stressillä. Tässä kohtaa lääkäri myös määräsi meikäläiselle lähetteen ultraan.
      Ennen ultraa panikoin jälleen normaaliin tapaani ja tilasin ajan omalle lekurilleni. Noh käynnillä juteltiin niitä ja näitä ja jotenkin puhe ajautui tietokoneella olooni ja sitä kautta sitten siihen, että olen usein tietokoneella erittäinkin huonossa asennossa. Asentoni oli monta vuotta sellainen, että selkä on todella pahasti etukenossa ja ryhti ihan luokaton. Tästähän omalääkärini innostui ja sanoi, että eipä olisi todellakaan mikään ihme jos kivut ja vaivat johtuisivat tuosta ja määräsi näin lähetteen fysioterapeutille.
      Fysiolla on nyt käyty viitisen kertaa ja saatu ihan hyviä vinkkejä erilaisiin venytyksiin ja vatsa/selkälihasliikkeisiin, joilla vaivaa on yritetty korjata. Vielä ei toki ole mitään mullistavaa tulosta ollut havaittavissa, mutta välillä kyllä tuntuu, että oikeasti auttaa tuokin. Tosin kääntöpuolella sitten välillä vatsalihakset todella kipeät seuraavana päivänä eikä olo ole mitenkään herkullinen.

      En ole pystynyt paikallistamaan, että liittyykö syömistapani jotenkin oireisiin, mielestäni eivät liity. Syön suhteellisen normaalisti, joskin välillä tulee nautittua ehkä liian rasvaisia ruokia. Olen täysin normaalipainoinen ja lukuisia allergioita lukuunottamatta muutenkin terve -89 syntynyt mies.
      Oireina siis (kertauksena) painava tunne oikean ja vasemman kyljen alla sekä harvoin (about päivän-pari kuukaudessa) rintalastassa ja ylemmällä kyljissä. Ulosteet ovat olleet mielestäni normaaleja ja virtsa ihan normaalia, vaikkakin olen huomannut, että on tullut mielestäni käytyä virtsalla entistä useammin. Tosin ehkäpä kesä ja helteet ja sitä kautta lisääntynyt juominen sitten selittävät osaksi tuonkin ongelman. Hengenahdistuksia ei ole ollut kuin kahdesti ja nekin ovat olleet lähinnä stressiin liittyviä vaivoja.
      Välillä myös todella tuntuu, että ilmaa olisi vatsassa enemmän kuin tarpeeksi, mutta tuntuu myös, että kaikkea ei saa tulemaan ulos vaikka kuinka yrittäisi.

      Monesti olen yrittänyt onkia internetin ihmeellisestä maailmasta hieman tietoja kohtalontovereista ja oikeasti monella on ollut syynä vain-ja-ainoastaan lihaskrampit/jumit. Ja on oikeasti melko uskomatonta miten nuokin voivat oirehtia ja kuinka pitkään.
      Sydän saattaa hakata kauankin normaalia kovempaa, kipu saattaa heijastua koko yläkroppaan, vatsa voi oirehtia etc.

      Voisin myös veikata, että ainakin jotkut tässäkin ketjussa vierailleet ovat löytäneet apua ongelmiinsa ja jopa selättäneet ne. Olisinkin kovinkin kiitollinen jos nämä henkilöt jaksaisivat edes pienen raportin kirjoittaa siitä, että mikä heitä lopulta vaivasi ja mikä löytyi avuksi.

      • kroppa reistaa

        No tämä ketju on nyt vihdoin sellainen josta löysin kohtalotovereita joilla lähestulkoon samanlaista ongelmaa. eristyisesti edelliseen ( Lihasjumeja(ko)?) kirjoittajaan samaistun. Oma tarinani:

        Viime elokuussa heräsin aamulla ja nousin sängystä ihan normaalisti ylös, mutta samalla kuului niskasta napsahdus ja niskaan levisi hirvittävä kipu. En saanut päätäni käännettyä ollenkaan, ja lähdin saman tien lääkäriin jossa kuulin tilan olevan Akuutti Torticollis, jota kutsutaan myös niskan noidannuoleksi. Lääkäri kertoi tilan olevan seuraus siitä, että kehossa on pidempään ollut jotain "vinksallaan". Tästä alkoikin sitten kuluvaan kevääseen kestänyt fysioterapeuteilla juokseminen, joka meinas turhauttaa ihan totaalisesti kun vikoja löytyi mutta kukaan ei osannut korjata. Kuulin hoitopöydällä maatessani kommentteja: "voi hyvänen aika sentään en ole koskaan nähnyt näin pahassa kunnossa olevaa niskaa/rintarankaa" jne...Jatkuviin niskakipuihin liittyi todella voimakkaita kohtauksia, esim. jalkojen, käsien ja kasvojen puutumista, yöllistä tunteja kestävää huimausta jne. olotila haittasi elämääni todella paljon.

        vihdoin päädyin osaavan fysioterapeutin luo. Rintarankani oli jumiutunut, niskan ylin nikama jumissa, lantion si-nivel pois paikoiltaan, kaularangassa asentovirhe jne. Olen myös istumatyössä ollut vuosia ja työasento on tehnyt virheasentoja kroppaan,. Fysioterapeutti teki nivelten mobilisaatiota ja aukaisi lukot, laittoi lantion paikalleen jne. muutamalla käyntikerralla vuoden alussa/alkukeväällä ongelmat saatiin kuriin ja olin kuin uudestisyntynyt :)

        no, nyt viikon ajan olen tuntenut puristavaa painon tunnetta oikean kylkikaaren alla, ylävatsalla. Kylläisyyden tunne on jatkuvasti ollut läsnä ja kipu säteilee varsinkin kävellessä oiken lapaluun alle yläselkään. Kävin tänään lääkärissä, joka totesi vaivojen olevan rintarankaperäisiä, vatsassa ei ole mitään vikaa vaikka kipui selkeästi tuntuu vatsalla. Eli jälleen ollaan tutun ongelman kanssa tekemisissä ja uskompa, että mikäli istumatyötä jatkan, ei tilanne tule koskaan normalisoitumaan täysin.

        olen 27-vuotias, liikun paljon ja syön terveellisesti. Vaikea välillä hyväksyä että tässä iässä on tällaiset vaivat mutta onneksi en ole asian kanssa yksin, ja onneksi ei kuitenkaan ole kyse mistään vakavammasta :)


    • Pööpi

      Olipas helpottavaa lukea näin monen (lähes) samaa tarinaa. Helpottavampaa olisi tietysti ollut, jos joku olisi kertonut, millaisiin diagnooseihin on päädytty...

      Itsellä kurjin oire ei ole varsinaisesti kipu vaan jatkuva painon tunne oikealla kylkiluiden alla. Ihan kuin mahalaukun ja kyljen välissä olisi jotain ylimääräistä. Ajoittain tuntuu jomottavaa kipua aivan kyljessä ja selässäkin. Joskus nipistelyä kyljen alla. Myös lapaluun seudulla on pistävää kipua ja ajoittain solisluussakin mutta nämä olen laittanut jumiutuneiden hartioiden piikkiin. Alavatsaa ei vaivaa mikään.

      Jos mahaa painaa, ei tunnu mitään erikoista, lähinnä, että suoli olisi "pinnassa". :) Uloste on usein kellertävää mutta ei tässäkään puolessa ole mitään hälyttävää.

      Kävin yksityisellä lääkärillä ja hän tutki kyllä huolellisesti, paineli ja kyseli, jne. Oli kuitenkin sitä mieltä, että suolenmutkaan vain kertyy ilmaa ja kivut johtuvat säteilevistä selkäkivuista. (Kärsin usein ristiselän kivuista.)

      Ihmettelen vain, kuinka tuollainen painon tunne on voinut tulla yhtäkkiä!? Miksi suoleen ei aiemmin ole kertnyt ilmaa? Ja miksi tunne on nyt koko ajan? Tosin joinain päivinä enemmän ja toisina vähemmän. Välillä kyllä kieltämättä tuntuu, että pahan painon tunteen jälkeen on usein ilmavaivoja...

      En ole käynyt verikokeissa enkä ultrassa tai muissa vastaavissa tutkimuksissa. Olen nyt päättänyt, etten vainoharhaile tämän asian kanssa kuin vasta sitten, kun jotain muutakin oiretta ilmenee. Muuten vointini on siis ok. Mitä nyt pienten lasten äidillä on väkisin väsymystä, jne. Asia kuitenkin häiritsee sen verran, että täältä löysin itseni lueskelemasta...

      Kertokaa ihmeessä, jos olette saaneet jotain tietoa tilastanne!

    • samat oireet

      Hieman samoja kipuoireita podetaan täälläkin jo reilut toista kuukautta :/
      eli nukkumistakin haitaavaa/estävää kipua oikeassa kyljessä kylkikaaressa ja yläselässä keskellä (oikealla).
      Taustaa: Noin tasan vuosi sitten alkoi em. tavalla erittäin kovana kipukohtauksena, niin ettei oikein seisomaan päässyt. Oikealla kyljellä nukkumiset jäi kokonaan sen jälkeen. Lääkäri/työpaikka määräsi vain Sirdaluria (lihasrelaksanttia), jos vaikka lihakset jumissa?
      Nyt sitten alkoi taas oireilla/kipuilla yllä mainitulla tavalla vatsa/kylki ja selän alue n. 2 kk sitten ja 1 kk sitten lääkäri määräsi Nexium 40 mg 1 kk kuurin ja Panacodia kipuun. Ei ole oikein auttanut em. kuuri ja vasta viikon kuluttua on aika vatsan seudun ultraan ja siitä kuulemma vasta 1 kk:n päästä vastaava kirurgi soittaa mitä löytyi (nuo hoitohenk.kunnan pahuksen loma-ajat kuulemma).

      Oma maallikko-diagnoosini on SAPPIKIVET tai pahemmassa tapauksessa sen sappirakon tulehtuminen :/
      Eri tietolähteiden mukaanhan nuo em. aiheuttavat juurikin kiputiloja oikeassa kylkikaaressa ja selässä esim. oikean lapaluun kohdilla.

      PS. Tämän jo parin kuukauden väsymisen/huonon nukkumisen vuoksi hieman ironian poikasta:
      - ihmetyttää kyllä tämä terveydenhuoltoprosessin hitaus ja haluttomuus, odotellaanko kenties potilaan/asiakkaan oireiden pahenevan ja/tai aiheuttavan enemmän/suurempaa vahinkoa terveydelle ennen kuin ryhdytään tarkempiin tutkimuksiin. Vai onko lääk.tiet. opetuksessa karsittu esim. säästö- tai painotussyistä tuntiraameista anatomian luentojakin ;)

    • suitsuke

      Löytyipä pitkä ketju aiheesta. Mulle kans tuli yhtäkkiä tämmönen vaiva. Tuo yks linkkihän oli jo ihan vakuuttava, ärtynyt suolisto vai mikä se nyt oli. Kristillisen maailmankuvan omaavana alan kyllä epäillä, että kyseessä on pahojen henkien kiusa. Kun ei kerran mitään selkeää syytäkään tunnu monilta löytyvän, ja oireet ovat niin moninaiset. Tulin tehneeksi raskaahkon synnin tässä, laiminlyönnin muodossa, koska pelkäsin puuttua erääseen asiaan. Olenkin jotain rangaistusta odottanut siitä.

      Mutta. Jos tästä on kysymys, niin varsinkin niiden kohdalla, joilla ei ole tämä vaiva rangaistuksena mistään, pitäisi paras apu löytyä parhaaseen auttajaan, Jumalaan turvaamisesta.

      "Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
      7. Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.
      8. Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä." Jaakobin kirje luku 4.

      Toki lääkärissä kannattaa myös käydä, jos on tarvis.

    • suitsuke

      Ja kun nyt noista hengistä mainitsin, niin sanottakoon myös, että mitään demonien ulos ajamista en suosittele. Se on nyky-Suomessa lähes aina epätervettä puuhaa. Turvallisin keino pimeyden voimia ja kaikkea pahaa vastaan on kääntymys elävän, kaikkivaltiaan, kolmiyhteisen kristinuskon Jumalan puoleen. Hyvä on myös jutella aiheesta jonkun luotettavan uskovan kanssa, ja vaikka rukoilla yhdessä. Tai miksi ei myös noudattaa Jaakobin toista neuvoa:

      "Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
      15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
      16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.
      17. Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen.
      18. Ja hän rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä." (luku 5.)

    • suitsuke

      Hei voiskohan tää olla stressimaha? Onko teillä ollu jotain elämän vaikeutta yhtä aikaa näitten oireitten kaa? Vähän tuntuu, et omalla kohalla selitys onki tää... stressi helpotti ja mahavaivat helpottivat.

    • 18v poika

      Itselläni samankaltaisia kipuja! Vaivani todettiin vatsamigreeniksi? hmm..

    • piitu-

      minullakin on oikealla puolella hirveät poltot ja kivut leviävät selkään asti.. kävin lääkärillä niin ultrasivat ja sanoivat sen olevan rasvamaksa... menin myöhemmin uudestaan lääkäriin koska kivut jatkuivat lääkityksen jälkeenkin.. ja minulla on vatsalaukun läppä liian löysä joka aiheuttaa kipua ylämahaan tai jompaan kumpaan kylkeen :D

      • ÄssäS

        Piitu, oliko sinun vatsakipu millaista/missä kohtaa? Minulla ketjussa kuvatunlaisia kipuja välillä polttavia koko vatsan kattavia kipukohtauksia jotka kestävät 1-3 h ja tuskan hiki pinnassa samalla.
        Vatsa ultrattu, verikokeet ok, tähystykset tehty. Tuntuu että oik.kyljen alla on jokin kiinnike tai liian täyttä. Usein kipua muutenkin oikealla puolella vatsaa puolikuun mallisesti. Kipuja myös siellä täällä vatsalla nipistyksinä ja juilimisina..
        Kiva oli löytää tämä keskustelu ja kuulla kohtalotovereiden juttuja.
        Toivottavasti keskustelu jatkuu...


    • Kauan karsitty

      Hei! hyvin monilla on taysin samanlaiset oireet kuin miehellani. Tuntuu tutulta: kipu kyljessa joka sateilee selkaan, vasymys, ripulia, kummallisen varista ulostetta jne. Hanelle on tehty kaikki mahdolliset testit (emme asu Suomessa vaan maassa jossa tuntuu, etta potilaan oireet otetaan heti vakavasti), kaikki sisatutkimukset (kolonospia, vatsantahystys jne.), verikokeet, maksa-ja sappikokeet, keliaakiakokeet jne. Lopulta ratkaisu loytyi selasta: selassa on lihasjumittuma, jossa hermostot on jumissa. Koska lihasjumittuma painaa vatsaa ja sisaelaimia, hermoradat menevat sekaisin ja lahettavat aivoihin 'vaaria viesteja' eli siis luulevat, etta kivut tulevat vatsasta. Tasta syysta tutkittiin ensin vatsaa. Han on ollut siis hyvin kauan huonossa kunnossa, vatsa on kayttaytynyt kummallisesti riippumatta siita mita syo, valilla on hyvassa kunnossa ja valilla huonossa, valilla todella huonossa ja jopa oksentaa, ja vain lepo tuntuu auttavan. Nyt kay erikoistuneessa fysioterapiassa, jossa selan ongelmia ratkotaan ja vaikka parantuminen kay hitaasti, selvaa kehitysta on nahtavissa.

      • pikkuelukka1

        Onko tuo maa missä "potilaan oireet otetaan heti vakavasti" maa missä vakuutusyhtiö maksaa käynnit??


    • Ässäs

      Voi kun olisikin joku rankaperäinen mutta pelkään että jotain muuta tämä on. Oikealla kyljellä makaamien/saati nojaaminen tuntuu epämääräisellä tavalla epämiellyttävälle koko kyljen alueella ja oudosti vaan tuntuu "täydelle" tuolla kyljen alla. Myös tämä kaikertava tunne on tosi epämiellyttävä ja pelottavakin..eniten siis oikealla puolella ja osittäin myös selän puolella.
      Viikon päästä lääkäri aika..

    • Ohoho

      Herätän vielä tätä keskustelua henkiin, toivoen josko löytyisi muita oikean puolen vatsavaivalla varustettuja ihmisiä? Itsellä siis kipu oikean kylkikaaren alla, sekä maha että selän puolella ja turvotuksen tunnetta oik.yläkylkikaaressa. Onko muilla nykyisellään vastaavaa kokemusta?!

      Vanhoja kirjoittajia kun ei valitettavasti näy linjoilla... :(

      • Hei olen hieman myöhässä aika taulusta! mutta ajattelin helpoittaa mieltäsi.
        Jos umpisuoli vaivaisi se on oikealla puolella navan alhaalla tulehdus arvot nouisivat huippuunsa minulla on ollut itsellä oikean ala vatsan kohdalla sietämätöntäkin kipua ja olen vahva sitkeä tyttö tulehdus arvoja ei tosiaankaan ollut
        ja kyllähän se itseäkin aina pelottaa joka kuukauisi että onko se nyt se umpisuoli vai ovulaatio. Ovulaatiot saattavat hyvinkin olla todella kivuliaita kuten minulla siihen saa lääkkeet voit pyytä lääkäriltä litalgin reseptin se on 500sta ja pitäisi auttaa jonkun ajan päästä ja jos haluat asiallesi varmuuden voit käydä ottamassa useamminkin crp testit ja uloste testit ja kannattaa käydä suoli tähystyksessä se voi olla vaikka paksusuolen tulehdus tai sappi kivet nekin on todella kivuliata tietääkseni niihin ei kuole mutta kannattaa nekin aikanaan
        hoitaa että pystyy olemaan. Onnea kipusi selvittämisessä =)


    • ABC12345

      Löytyisikö kokemuksia em. vaivasta, kiitollisena ottaisin vastaan.

      • samat sanat

        Nimimerkki OHOHO. Minulla samanlaisia vaivoja. Kävin paksusuolentähystyksessä ja ei ollut mitään. Lääkäri antoi vain refluksilääkettä. Sanoi että kylkikaaren alla on paksusuolen mutka johon aika ajoittain ruoka kerääntyy.


    • Ohoho

      "samat sanat", minua huolettaa kun kipu ei tunnu poistuvan..siis ei kipu ole koko ajan päällä mutta tavallaan kipuilee koko ajan ja tuohon päälle epäsäännöllisen säännöllisesti mahan poltteluja.
      Otettiinko sinulla "ss" ultra? Auttoko refluksilääke? Ja mikä lääke?
      Kuten useampikin aiemmin, niin itsekin pelkää että onko maksassa jotain häikkää..vaikka maksakokeet on otettu mutta ei kai ne kaikkea kerro.:(

    • Ap

      Huhuu, onko aiempia kirjoittajia linjoilla?? Tai Sinä nainen jonka miehellä oireet johtuivat liikuntaelin/rankaongelmista??

      • sappineste

        Kävien kaikkien edellämainittujen ripulin, kylkipistelyn ym. vuoksi tähystyksessä. Tulos oli että sappinestettä on vatsassa. Se on tullut antibioottikuurin ja refluksilääkkeiden seurauksena. Sain Cavesconia ja maitohappobakteereja. Minulta on sappi leikattu. Sappinestettä tulee helpommin vatsaan kun sappi on leikattu. Nyt odotan koepalojen tuloksia.


    • mammamarjaana

      puolitoista vuotta sitten alkoi pikkuhiljaa tuntua oikealla kylkikaaressa ikävää painontunnetta,rintsikan alareuna tuntui koko ajan painavan ,autossa istuminen tuntui ikävältä,koko ajan yritti venyttää kylkeä.Menin lekurille ei osannut sanoa mitään vaan käski ylävatsa ultraan kaikki ok.Menin puolenvuoden päästä gynegolokille vuositarkastukseen ja oikeasta munasarjaasta löytyi 3 kystakasvainta,määrättiin leikkaukseen ja ajattelin että nyt vaivat häipyy,leikkaus meni hyvin ja kasvaimet hyvänlaatuisia,mutta toivuttuani huomasin että painontunne jäi vieläkin ja jatkuu koko ajan minulla oikeallapuolella skolioosia ja oikea jalkakin on lyhempi nyt käynyt 7 viikkoa fysikaalisessa ja rintarangaa ja selkää varten opetettu vahvistavia ja avaavia liikkeitä...nyt tuntunut jonkin verran auttavan..selässä löytyi myös kuvissa nikamansiirtymä ja madaltumista ..menen viellä selän mangneettikuvaan uskon että monen kylkikaaren alla oleva painontunne on selkä tai rintaranga peräistä...

      • Ässäs

        Mammamarjaana, mulla tuo sama tunne eli rinsikan reuna tuntuu painavan ja ihan kuin jotain olisi kyljen alla. Lisäksi koko ajan pistelee,jurmii, vihloo oik.kylkeen ja välillä polttavaa maha kipua, joka siis tulee ja menee. Ylävatsan ultra tehty, samoin tähystykset. Nyt odotan ct-kuvaan menoa ja toki pelottaa että mikä hitto mulla on. Välillä tuntuu että kylkiluiden välit on tosi arat ja koskee sinne sun tänne. Perus verikokeet ja maksakokeet ok.


    • Ässäs

      Ja myös minulta löydettiin kysta oik.puolen munasarjan vierestä..n.1,5x2 cm.

    • tälläinenkinvoiolla

      Jos olet matkaillut tropiikissa tai kehitysmaissa, kannattaa tsekata ettei oikean kylkikivun syyksi paljastu abscessus amoebius hepatis, eli entamoeba histolytican aiheuttama märkäpesäke maksassa, kuten minulla. Kipua oli myös oikealla hartiassa. Oireet oli lieviä pitkään, lukuunottamatta vatsaoireita. Lopussa ulosteena tuli verilimaa, oli kova kuume ja ei pystynyt syömään juuri mitään. Monet ruokalajit poltteli vatsaa kovasti. Kiloja putosi. Tulehdusarvo oli 229 ja maksa-arvot reilusti koholla, sekä ameeba vasta-aine tiiteri 512. Kipu vaikutti siihen että en pystynyt nukkumaan vasemmalla kyljellä ollenkaan ja liikkuminen oli vaikeaa. Tuntui kuin oikean kylkikaaren alla olisi ollut jotain ylimääräistä.
      Asia selvisi CT kuvantamistutkimuksessa ja siitä että ameeba vasta-aineet olivat koholla. Ulosteen parasiittinäyte oli negatiivinen.
      Hoidoksi sain metrodinazolea sekä paromyciniä.

    • Ässäs

      En valitettavasti ole matkustellut tropiikin maissa tai vast. Ainoastaan pohjois-Amerikassa loppuvuodesta...
      Mulla myös tuo tunne että oik.kyljen alla jotain liikaa. Alko sit pelottaa että mitähän siellä maksassa on,jos sullakin samanlainen tunne ollut ja löytynyt märkäpesäke maksasta,apua. Ensi viikolla ct-kuva. Miten pian sulla selvisi märkäpesäkkeen syy? Ja näkyykö heti ct:ssä että kyse märkäpesäkkeestä vai luultiinko joksikin muuksi alkuun?Kiitti vastauksesta.

      • Leenukka56

        Sappineste ja Ässäs, minullakin ruokailun jälkeen enemmän, ja koko ajankin, vatsassa kiristävä, täyttävä tunne, ihan kuin vanne puristaisi. En voi pitää rintsikoita kotona ollenkaan. Ei sanottavasti ole kipuja, arka kohta keskellä vatsaa viimeisen kylkiluun alapuolella, ja voimakas närästys koko ajan. Tätä on jatkunut viime syksystä lähtien, jolloin sairastin pahan mahataudin. Närästystä on ollut jo varmaan viisi vuotta.

        Muutamia vuosia sitten tehtiin vatsantähystys, jossa todettiin ruokatorven tulehdus ja nyt kuukausi sitten tähystetty uudelleen, tuloksena lievä gastriitti ja sappinestettä vatsassa. Äskettäin tehtiin ultra, ja nyt pelolla odotan, mitä siitä kuuluu. Verikokeidenkin tuloksia odottelen. Lääkärinaika ensi viikolla.

        Olen kokeillut monia närästyslääkkeitä Nexiumista Gavisconiin, eikä mikään tunnu auttavan. Stressaan kaikkia asioita ja varsinkin nyt tätä oireilua. Minulla todettiin nuorempana ärtynyt paksusuoli ja tähystyksessä 7 vuotta sitten se todettiin laiskaksi.

        Onkohan mitään lääkettä, joka rauhoittaisi vatsahermoja, jos sellaisia on olemassa? Tuntuu, että päivä päivältä oireet vain lisääntyy. Pahinta on, kun ei uskalla oikein mitään syödä. Väkisin tässä on laihtunutkin. Pelottaa.


    • tällainekinvoiolla

      Ässäs, minulla selvisi se kivun aiheuttava märkäpesäke juurikin siinä ct kuvauksessa. Maksan märkäpesäke voi muodostua muutenkin, joten hyvä tsekata asia niin saa rajattua sen mahdollisuuden ainakin pois, jos ei löydy mitään. Toivottavasti kivun aiheuttaja selviää. Tsemppiä.

    • Ässäs

      kiitos taas vastauksista! kohta tt-kuvaus ja tietty pelottaa ihan hirveesti ettei olis mitään vakavampaa. Kylkikipu muutamaksi päiväksi helpottanut mutta tilalle on tullut kova koko vatsan kattava polte joka mm. herättää yöllä eikä anna nukkua. ahdistaa aika lailla aina kun kivut tulee tai tulee uusia oireita.

      Oliko sulla "tällänenkinvoiolla" tietoa mistä märkäpesäke tullut ja oliko muita oireita?

      • Ässäs

        no niin, lukaisin juuri tuopn aiemman viestisi ja siitähän selvisi lisää oireita..


      • 67 v
        Ässäs kirjoitti:

        no niin, lukaisin juuri tuopn aiemman viestisi ja siitähän selvisi lisää oireita..

        olen lukenut näitä viestejä lähes kaikilla ylävatsassa oikealla minulla alavatsassa oikealla.Tutkittu kolmatta vuotta .tehty ultrat paksunsuoli tähystys alavatsa tähystetty oli kiinnikkeitä umpisuolessa mutta niiden poistokaan ei auttanut tehty gynegolookiset tutkimukset ei mitään.Kuitenkin kipukohtaukset todellisia.alavatsaan oikealle tulee erittäin kipeä ja kova kohta ja sitten koko vatsa turpoaa voi kestää useita tunteja siihen ei auta mikään. sitten yks kaks se kipukohtaus laukeaa mutta monta päivää alavatsa kipeä.Olen aivan toivoton


      • tälläinenkinvoiolla

        Ässäs, selvisikö kuvauksesta jotain?


    • blaablaab

      Kärsin kanssa saman tyyppisistä oireista ja ajattelin ettei syy ole syömisissä koska syön vaihtelevasti ja melko terveellisesti. Jäljitin kuitenkin oireeni syyn suklaaseen jota tuli syötyä pari kertaa viikossa vaikka vain muutaman patukan verran sekä kaakaon juomiseen, jota tuli nautittua myös muutaman kerran viikossa. en syö enkä juo mitään suklaavalmisteita ja kivut ovat poissa. Ruokapäiväkirjaan merkinnät kaikista suupaloista.

    • Kuusskyt seitsemän

      Kyllä syöntiäkin täytyy harkiten tehdä. Joskus erittäin ranttu kun syö huonommin sulavaa ,maustettua,rasvaista tai esim.hapollista limpparia niin turvotus alkaa ylävatsalta pukkaa taas alhaalle oikelle kivun ja koko maha on erittäin turvonnut ja kipeä .kyllä se on muuttanu muotoaan nyt tuntuu päivittäin alhaalla kipua ja turvotusta kun on jalkain päällä.koskaan ei ala maatessa.Saa nähdä toukokuussa on vielä tietokone kuvaus alavatsaan.mielestäni en ole kipuherkkä ,mutta kyllä tämä alkaisi riittää.elän myös terveellisesti .En tupakoi .en käytä alkoholia .ja liikun lähes päivittäin hiihtämistäkin kokeilin mutta ei maha enää siitä tykännyt HARMI

    • Ässäs

      Mulla edelleen vaihtelee oireet; se oikean puolen /kyljen kipu ja epäsäännöllisen säännölliset vatsan polttavat kipukohtaukset jotka tulee yleensä öisin?! Sama se mitä on syönyt, kivut tulee kun tulee ja kestää noin 12 h ja sitten helpottaa. Jännää se että sitten kun polttelu alkaa, kylkikipu helpottaa niin..

    • Ässäs

      Heippa taas. Kaikki joilla sekalaista mahakipua ja kylkikipua, Käykää ihmeessä gynellä. Itselläni vaikuttaa nyt siltä että sekalaise mahavaivat ovat paikallistumassa gyne vaivoiksi. Kukapa olis uskonut että kylkikipu ja pahoinvointi voisi olla oire naistentaudista..

    • Tähystykseenkö?

      Minulla ilmentyi jokin viikke sitten kipua vasempaan ylävatsanseutuun, kylkikaaren tietämiin. Joskus säteilee selkäänkin, oik lapaluuntienoille tai suoraan taakse.
      Sellainen paineinen olo siinä alueella ja joskus pistää lievästi. Oireen alkuvaiheilla kipu oli sängystä noustessa repivää. Kuin jokin kupla räjähtäisi vas kylkikaaren tietämiillä.
      Nyt hyvin levänneenä oireet välillä lievemmät kun taas välillä pahenevat.

      Vasemmalla kyljellä nukkuminen joskus tukalan tuntuista. Tuleekin nukuttua mahdollisimman paljon selälleen tai oikealla kyljellä. Mahallaan nukkuessaan oireet tuntuvat melkein katoavan.
      Verikokeet ok, ultraääni ok. Tähystystä ei ole tehty ja nyt mietinkin tässä vaivoissani, että annanko olla ja menen kipuineni töihin vai juoksenko lekurilla niin pitkään, että asia selvitetään ja tai pääsen edes tähystykseen asti??

      Ahdistavaa elää epätiedossa, eikä itselleni tärkeälle lenkkeilyllekään enää uskalla kipujen vuoksi mennä. Jokin side tai vyö voisi ehkä auttaa kevyesti kävellessä repeävään tunteeseen. Ainakin kädellä painaessa kevyesti kipupistettä kävellessä, lievittyy kipu selvästi.
      Myös pieni kuume ihmetyttää hieman, vaikka tulehdusarvot olivat täysin normaalit.
      Otettu vielä kahteen kertaan nämä verikokeet: Helikot, haima-arvot, laktoosiintoleranssi, veren sokeri, maksa-arvot jne. Kaikki huippuluokkaa?

      Lääkärillä siis ravattu jo kolmatta viikkoa, mutta varsinaista vastausta en ole oireisiini vielä saanut. Lähinnä pelkkää mutu tuntumaa ärtyneestä suolesta tai kipeästä vatsalihaksesta on ollut.
      Vatsakin, vaikka aina ollut taipuvainen turvotukseen pelannut melko normaalisti. Pientä ummetusta ja löysyyttä lukuunottamatta.
      Lääkärikin tuntuu siltä, ettei ottaisi asiaa kovin tosisssaan kun kaikki näyttää paperilla olevan kunnossa.

      Voisiko tämäkin sitten olla sitä ärtynyttä suolen oireyhtymää vai?

      • Lisäystä..........

        Ja iho kipeällä alueella aristaa kun paidan pukee päälle. Omituista?


    • Ässis

      Mulla oli juuri tuota kylkikipua ja arkuutta ihossa sekä kylkiluiden alueella, etenkin oikealla. Nyt siis selvisi että gynepuolella ainakin löydöstä.
      Gyne kertoilikin minulle, että gynevaivat voivat säteillä koko keskikehoon, selkään, olkapäihin ja jalkoihin eli melkein mihin vaan..

      Mä olen kanssa yrittänyt selittää lääkäreille tuota ihon arkuutta oireiden yhteydessä mutta lähinnä höperönä pitivät.

    • Mariamaria

      Vihdoin joku palsta jossa kanssa kohtalontovereita!
      Mun oireet alko reilu vuos sitten ihmeellisellä vatsakramppailulla juurikin tuolla oikealla puolella alimpien kylkikaarien kohdalla. Vuosi siitä aikaisemmin mulla oli ollut paha munuaistulehdus samalla puolella ja tietenkin epäilin sen uusineen ja ravasin työlääkärillä. Mitään ei löytynyt. Huomasin että oireet pahenivat etenkin kuukautisten aikaan. Mutta gynekään ei löytänyt mitään. (Nämä oireet hävisivät kummasti kun jätin ehkäisyrenkaan pois käytöstä..... ????)
      Samaan aikaan selän puolella alkoi pistävä kipu joka on krampannut koko selkäni pieneen skolioosiin. Kipu on kestänyt noin vuoden aaltoilevana ja selkäni on edelleen hyvin jumissa. Hoitona kiropraktikkoa, hierojaa, lääkärikäyntejä ja pilatesta. Magneettikuvissa havaittu pieni pullistuma rintarangassa, jonka ei kuitenkaan pitäisi painaa hermoon, mutta olen aika varma että ongelmat rintarangassa ovat oireideni takana.
      Olen melko tottunut koko ajan kiusaavaan vaivaani vaikka tarkemmin ajateltuna se aiheuttaa paljon vaivaa: en voi oikein ajaa autoa, sillä se provosoi kipua, en voi nukkua vasemmalla kyljellä ja tietokoneella istuminen on pahasta..
      En tiedä mitä tehdä, alkaa hermot mennä ja alanvaihtokin jo mietityttää vaikka olen 23 vuotias ja hyvin terveellisesti elävä tyttö.
      Jumppaan lähes joka päivä ja rahaa on palanut kaikenmaailman hoitoihin jo omaisuus...
      Kertokaa mitä teille kuuluu?

    • kuuskyt seitsemän

      Koko vatsa on tietokone kuvattu saa nähä mitä löytyy kun käyn lääkärin luona

    • mammamarjaana

      sain rintaranganmangneettikuvan tulokset ja vasemmalta puolelta löytyi 7-8 välistä tyrä,mutta lääkärin mielestä oikealle puolelle ei sieltä tulisi kipuja niinkuinminulla ollut jo puolitoistavuotta...ja tutkittu on terv.mammamarjaana

    • Kaks tapausta nähnyt

      Eipä noista vatsakivuista aina voi tietää sen paremmin lääkärit kuin noitatohtoritkaan. Tuttavallani oli vuosi kaudet erilaisia kiputiloja vatsan alueella, joita sitten tutkittiin suoliston toimintaan liittyvinä "normaaleina" kipuina tms. vaarattomina ohitse menevinä ongelmina. Hoidettiin lähinnä särkylääkkeillä. Tehtiin tähystyksiä, kokeita ja kuvia. Lääkärit vaan sanoivat jotta ei kun baanalle mitäs me pienistä kun ei nekään meistä.

      Vaan koittipa sitten lopulta se päivä kun todettiin vatsanpeitteissä syöpä. Lopulta sitä löytyi vähän sieltä sun täältä. Kerrottiin heti että sytostaatilla ja sädehoidoilla voidaan koittaa hidastaa mutta korkeintaan vuosi elinaikaa. Ja niinhän siinä sitten kävi.

      Tiedä sitten olisiko tilanne ollut eri jos se olisi havaittu jo aiemmin, vaan kun ei havaittu, ne tahtoo pysyä hyvin piilossa. Se on tuurista kiinni. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

    • Vaivainen

      Tässä yksi kohtalotoveri lisää - noin 9 viikkoa on minulla tuntunut jotain ylimääräistä navan oikealla puolella. Istuessa pitää koko ajan muutella asentoa ja siirrellä housunkaulusta, ettei tuntuisi niin epämiellyttävältä. Vatsa on oireillut monin tavoin, lähinnä oikealla puolella tuntuvina kramppeina ja myös syke tuntuu siellä usein aika voimakkaasti. Välillä kramppailuja ja "nippaisuja" tuntuu myös alempana oikealla (umpparin seutu?) sekä satunnaisesti myös vasemmalla puolella napaa. Suolistossa käy myös usein kova kurina ja murina.

      Aluksi oli vaikea nukkua välillä vasemmalla ja välillä oikealla puolen, koska tunsin kipua tuossa samaisessa kohtaa. Nyt parin viikon ajan olen pystynyt paremmin vaihtamaan kylkeä nukkuessani.

      Uloste on kellertävää ja hieman löysähköä, joskus harvoin vihertävämpää ja silloin se on myös kovempaa. Paino on selittämättömästi tippunut n. 7 kg tänä aikana (74kg -> 67kg). Pientä tulevaa ja menevää kuumeilua, huimausta ja flunssailua on ollut, mutta ne voi olla myös normiflunssaa / siitepölyallergiaa. Myös yskä on vaivannut jo useampia viikkoja.

      Minulta on testattu helikobakteeri, laktoosi-intoleranssi ja keliakia, kaikki negatiivisia. Kalprotektiinikokeessa ei mitään. Maksa-arvot OK. Kolonoskopiassa ei näkynyt mitään erikoista. Vatsan ultraääni samoin OK. Laajojen verikokeiden tulokset on vielä saamatta.

      Alan olla todella ihmeissäni tämän kanssa, onneksi en ole ainoa :)
      Toisaalta olen huojentunut, ettei kokeissa ole löytynyt mitään vakavaa, mutta toisaalta taas olisi kiva löytää syy näille oireille, jotta asialle voisi sitten ehkä tehdä jotain. Varsinkin tuo laihtuminen pelottaa eikä tässä yleiskunto muutenkaan ole ollut ihan kohdillaan viime aikoina...

      • kaikki sekaisin

        hei!löytyikö sulle vastaus tuohon selittämättömään painon putoamiseen?


    • vaivaton

      Itselläni oli pitkään sama vaiva (vuosia)), joka poistui kun aloin syödä vähähiilihydraattisempaa ruokaa. En varsinaisesti karppaa vaan osana
      ruokavaliomuutosta on aamuinen kahden-kolmen desin kaurapuuroannos
      (kuivana),. Kaurapuuroon olen laittanut myös kauran lesettä reilun ruokalusikallisen.

      Lounaan olen jättänyt sitten väliin ja syönyt vain päivällisen n. klo 14-15, joka on ollut sitten vähähiilihydraattinen.

      Illalla täysjyväruisleipää, voita, kinkkua ja juustoa.

      Eipä ole enää kylki enää oikein vaivannut.... paitsi silloin kun palaan vanhaan ruokavalioon esim joulunaikana.

    • kuuskytseitsemän

      Kävin kirranpolilla tuloksia kuuntelemassa tietokone kuvauksesta koko vatsan alue kuvattiin ei mitään näkyny.Lääkärin päätelmä oli että kiinnikkeet ramppaa suolistoon kun esim.ilmaa sinne kasaantuu.sen kanssa on vain elettevä särkylääkkeet kohtaukseen litalgin,lipraks ja panadol .Täytyy ruokavaliotakin seurata vähän turvottavia ja vähän kerralla niinhän minä olen tehnytkin.Jos ylitsepääsemättömät kivut oksetusta kuumeilua ja turvotus sitten kuulemma päivystykseen.toisaalt a hyvä ettei vakavaa löytynyt sitähän sitä pelkää .hyvää kesää kaikille ja voimia kipujen keskelle

    • kellertääkö silmät..

      Yksi pitkäaikaissairastaja lisää!

      Ensimmäisenä syynä 1980 hankittu entamoeba histolytica giardia lamblia ( ja helikobakteeri ?). Niitä häädettiin useilla myrkyillä useaan kertaan silloisella Auroran trooppisten tautien osastolla. Takaraivossa vieläkin epäilys, että saatiinko pöpöt todella tapetuiksi, lääkärit olivat nimittäin ihmeissään syyrialaisten pöpöjen sitkeähenkisyyden kanssa.

      90-luvulla "happovaivat", refluksitauti ja nuo oikeanpuolen kipukohtaukset käyttivät sairaalassa useampaan kertaan. Tähystettiin, tutkittiin, mutta ainut lääke tuntui olevan happosalpaajat, joihin lääkäri kirjoitti mielellään reseptin 3-4 kk:n välein... syyhän selvisi sitten kun televisiossa kerrottiin lääketehtaiden lääkäreille antamista etuuksista... .

      Koska heti eka tähystyksessä oli todettu voimakas helikobakteerikanta, niin otin parin vuoden päästä tietoa asiasta ja suhteilla sain värillisen tohtorin kirjoittamaan helikon häätölääkkeet. Vatsan seudun vaivat alkoivatkin pienentyä muutaman viikon sisällä. Myöhemmin helikoon tuli ns. puhallustesti, jolla tarkistutin pöpön poissa pysymisen. Vielä pari vuotta sitten pääsin koekaniiniksi ilmaiseen 1000:n hengen verikoetestiin, jossa ei löydetty verestäni helikoa.

      Osasyyllisenä pidän myös selkääni, joka lähettelee mitä ihmeellisempiä kiputuntemuksia ympäri ruumistani, silloin tällöin. Niinpä nykyisin kipujen yllättäessä venyttelen selkää tehostetusti ja tarvittaessa käyn kiropraktikolla tms.

      Erityistehokkaat, pitkäaikaiset antibioottikuurit tappoivat ilmeisesti lopullisesti hyvätkin pöpöt ruuansulatuskanavistosta, sillä valkuaisaineita sisältävät elintarvikkeet aiheuttavat erittäin voimakkaita ilmavaivoja 10-15 minuutin sisällä nauttimisesta. Juustot aiheuttavat parin vuorokauden päästä talihuokosten (?)kukkimista niskassa, ilmiö muistuttaa murrosikäisten finnien kukkimista.

      Suvussamme esiintyy aika paljon haimasyöpää, mutta sitä en kehtaa paljon miettiä, sillä haimasyöpä ei paljon ilmoittele itsestään, ennenkuin onkin jo myöhäistä.

    • onneksi ei ...

      ... jäi vielä mainitsematta, että laktoosi-intoleranssia ei testien mukaan ole, vaikka oireet ovatkin mitä ovat!
      Venäläinen lääkäri totesi epäviralliseksi, venäläiseksi, diagnoosiksi "valkuaisaineallergian", joka ei Venäjälläkään ole "virallisten" tautien luettelossa. Pitää vaan välttää valkuaisainepitoisia ruokia, jos ei halua piereskellä, tosiasioille kun ei mahda toistaiseksi muuta.

      • vaivaton

        Minullakin on tutkittu koko "pqtteri" eli laktoosi ja geliakia ja muutama muu proteiiniallergia.... Tämän avauksen aihe oli kuitenkin pisto oikealla mahassa ja annoin heille ohjeen... Aamu alkaa kaurapuurolla, jossa kauran leseitä. Päiv'll' vähähiilihyrraattista ruokaa ja illalla sitten kokojyvä ruisleipää, boita ja juustoa, niin loppuu kipu vatsAT.


    • Ässis

      Kiva että palstalle on tullut elämää..tuntui että pitkään kirjailin yksin. Minulla vatsavaivat alkoivat helmikuussa ja niitä on tullut ja mennyt eli voi olla viikko väliä ettei ole ja sitten taas tulee ja kestää päivän pari ja taas helpottaa. Em. Kivut tulee kohtauksittain ja tuntuvat koko mahan alueen eli keskivartalon poltteluna eikä yhtä ainoaa kipukohtaa pysty sanomaan. Lisäksi alkuun kun vaivat ilmaantuivat, oli tuota kovaa oikean puolen kylkikipua, kylkeen siis koski, se tuntui "täydelle" sitä kaiversi ja kolotti. Nyttemmin kylkikipu on tullut vain sillon tällöin, mutta mahanpolttelu,turvottelu ja ajottaiset pahoinvoinnit on säilyneet :(.

      Gynekologilla löytyi toisesta munasarjasta kystaa tms.ja sen vuoksi olen menossa tähystysleikkaukseen. Gynen mielestä tuokin vaiva voisi aiheuttaa kipuja ja turvotukaia ym.
      Mainitaan vielä että helmikuun jälkeen miulle on tehty vatsan ultra x2, suoliston tähystykset molemmat, tt-kuvaus varjoaineella ja useita verikokeita( verenkuvat, ca12-5 arvo, he4 arvo ja joitain harvinaisempia tauteja testattu). Lisäksi ultrattu rinnat ja gynetutkimukset päälle eli tutkittu on.
      Tuossa aiemmin joku kirjoitteli tuttavasta jolla ollut mahavaivaa ja sitten kuollut syöpään. Kiitos kertomuksestasi. Olisi vaan hemmetin kiva, että jos HALUAT JAKAA KOKEMUKSESI niinkin paljon että vaivaudut etsimään palstan jolle siitä kirjoitat, niin kertoisit toki sitten tutkimukset jotka hänelle on tehty ja jotka eivät ayöpää paljastaneet!
      Minusta on edesvastuutonta ja hieman erikosta että joku etsii oikein palstan kertoakseen tälläisen tarinan "vain hyvää hyvyyttään". Suurin osa tänne kirjoittavista kärsii vaivoistaan ja ketään ei varmasti helpota kertomasi kaltaiset tarinat, mutta sehän taisi olla tarkoituksesikin?

      Hyvää kesää sinulle kaikesta huolimatta.

    • hermoradat ristissä

      "vaivaton" on sitten ilmeisesti vaivaton oikeanpuoleisten vatsakipujen suhteen, nkun pitää erikseen huomauttaa otsikosta.
      "kellertääkö silmät" mainitsee mm. ... "90-luvulla "happovaivat", refluksitauti ja nuo oikeanpuolen kipukohtaukset käyttivät sairaalassa useampaan kertaan" ...

      Vaivat eivät siis helpottuneet muuten kuin häätämällä helikobakteeri elimistöstä!

      Selkä on lähetellyt edelleen vuoden, parin välein sellaisia oikean puolen pitkittyneitä "vatsakipukohtauksia", että lääkärissä on pitänyt käydä tarkistuttamassa tilannetta... kun ei sitten muuta löydy, niin ei kun odottelemaan parin viikon ajan josko vaiva häviää.. ja yleensä häviää, mutta tilalle tulee yleensä vasemmanpuoleinen selkäkipu.

      • Vaivaton

        Minullakin on ollut refluksi ja suht pahana, mutta se ei vaikuta milään tavalla tuohon aiemmin lausumaani.... Kaurapuuro kauraleseilä puhdistaa suoliston ja vähähiilarinen ruokavaja kerroin vailio poistaa pistoksen vatsasta... Minä en ole lääkäri ja kerroin vain omasta kokemuksestani... Toivoin sen avaavan muillekin mahdolisuuden päästä vaivasta, jos oma "konstini" toimisi myös heillä.


    • kuuskytseitsemän

      Kyllä minä vähän ihmettelen mistä minulle ne kiinnikkeet on tullut koska vatsan puolelta ei ole koskaan leikattu.Selästä on kaksi alimmaista nikamaa jäykistetty kolmisen kymmentä vuotta sitten.Oli yliliikkuvat nivelet. Lääkärin mukaan ei sieltä aiheutuvaa. Kyllä minä kotioloissa pärjäilen kun en syö vatsaani täyteen enkä istu liikaa ja lenkkeilen tyhjällä mahalla. Kun alkaa kipua tuntua pillerit suuhun .lämmin jyväpussi vatsan päälle ja sänkyyn niin sain esim.viime viikolla parissa tunnissa kivun ja turvotuksen ohi . Alavatsa oikealta oli kyllä aran tuntoinen muutaman päivän. Yleensä syön joka aamu kaurapuuron mutta kun mummun poika oli vierailulla ja hän tykkäs riisipuurosta mutta se ei minun vatsalle sopinutkaan.Koskaan kivut ei tule yöllä. Pitkät automatkat laukaisee ja yleensä istuminen jos ei pääse välillä pitkälleen. Täytyy yrittää taiteilla tämän kanssa.

    • Sussu123

      Jos tästä jollekin olisi vielä apua, niin kylkipistos kuukautisten aikaan saattaa ja usein liittyykin endometrioosiin. Kannattaa googlailla kylkipistos ja endometrioosi, niin löytyy paljon juttuja aiheesta.

    • mammamarjaana

      Ässis ..mitäpä sulle kuuluu ..ootko saanut apua vaivoihisi

    • Ässis

      Heippa Mammamarjaana!

      Lukuisten tutkimusten ymym.jälkeen on poistettu tähystysleikkauksella munasarjoista kystat. Muuta tähystyksessä ei löytynyt, ei ainakaan silmillä nähtävvä isompaa.

      Miten sinulla vointi? Onko selvinnyt mitään uutta? Tai onko oireet helpottaneet?
      Nyt kun minulla maha ainakin hieman helpottanut, niin jalka puutuu/särkee,sydän muljuaa jne. Huokaus.

      • mammamarjaana

        Ei mitään uutta selvinnyt...itse ajatellut että kystien poiston jälkeen jäänyt iso hematooma on samas paikas kuin kystat ..jospa sen poistuttua loppuisi kipuilut..mutta eilen lekuri sanoi että kaksikin vuotta voi mennä ..ennen sanottiin et vuosi.....tuntuu että tää kipujen murehtiminen tuo lisää vaivoja ..nyt mulla on puhjennut astma...kylkikipuun on nuo venytykset jonkinverran auttaneet..rintarangan mangneetis löytyi kyllä tyrä mut sekään ei kuulemma voi tehdä noita kylki kipuja...toivotaan että paranemista tapahtuu kaikille meille kipuilijoille...täytys osata unohtaa koko asia ..mutta ainakun kyljestä tai vatsasta sattuu....taas alkaa ajatus laukata


      • Ässis
        mammamarjaana kirjoitti:

        Ei mitään uutta selvinnyt...itse ajatellut että kystien poiston jälkeen jäänyt iso hematooma on samas paikas kuin kystat ..jospa sen poistuttua loppuisi kipuilut..mutta eilen lekuri sanoi että kaksikin vuotta voi mennä ..ennen sanottiin et vuosi.....tuntuu että tää kipujen murehtiminen tuo lisää vaivoja ..nyt mulla on puhjennut astma...kylkikipuun on nuo venytykset jonkinverran auttaneet..rintarangan mangneetis löytyi kyllä tyrä mut sekään ei kuulemma voi tehdä noita kylki kipuja...toivotaan että paranemista tapahtuu kaikille meille kipuilijoille...täytys osata unohtaa koko asia ..mutta ainakun kyljestä tai vatsasta sattuu....taas alkaa ajatus laukata

        Jos lohduttaa, niin sama touhu ja fiilis täälläkin. Kivusta toiseen ja huoli senkun paisuu.. Mulla kpskenut tän päivää enenevässä määrin jalkaa; särkee pohjwtta, pilvwn sisään ja särky tuntuu säteilevän ihan nivuseen..ajatuksissa pyörii nyt veritulppa ja alkaa taas paniikki kasvaa.
        Koetin hieroa jalkaa säären etuosasta ja polvesta, mutta tuntuu nyt että kipu tod.paheni! Huoh, alan väsyä tähän pelkooni ja näihin kipuihin, millon mitäkin tosiaan kolottaa.

        Pitäis olla elämänsä kunnossa tässä iässä, mutta elämä enee kipuihin ja pelkäämiseen :(.

        Mainitsit tuosta sinun hematoomasta, onko se munasarjassa vai missä? Ja voiko se aiheuttaa kipua?
        Toivon tosiaan helpotusta tähän olotilaan ; niin sinne kuin tännekin suuntaan..ei tätä tällästä kauaa jaksa.


      • mammamarjaana
        Ässis kirjoitti:

        Jos lohduttaa, niin sama touhu ja fiilis täälläkin. Kivusta toiseen ja huoli senkun paisuu.. Mulla kpskenut tän päivää enenevässä määrin jalkaa; särkee pohjwtta, pilvwn sisään ja särky tuntuu säteilevän ihan nivuseen..ajatuksissa pyörii nyt veritulppa ja alkaa taas paniikki kasvaa.
        Koetin hieroa jalkaa säären etuosasta ja polvesta, mutta tuntuu nyt että kipu tod.paheni! Huoh, alan väsyä tähän pelkooni ja näihin kipuihin, millon mitäkin tosiaan kolottaa.

        Pitäis olla elämänsä kunnossa tässä iässä, mutta elämä enee kipuihin ja pelkäämiseen :(.

        Mainitsit tuosta sinun hematoomasta, onko se munasarjassa vai missä? Ja voiko se aiheuttaa kipua?
        Toivon tosiaan helpotusta tähän olotilaan ; niin sinne kuin tännekin suuntaan..ei tätä tällästä kauaa jaksa.

        Mulle jäi munasarjojen leikkauksen jälkeen oikealle puolelle napaa suuri hematooma 7kertaa 8 ja 4 senttiä vahva ,leikkauksesta 8kk ja jonkun verran pienentynyt mutta särkee aina jonkun rasittavan työn jälkeen..mutta pitkäaikanen kipuilu tuo helposti kaikille pelkotiloja ja jostain tulee uutta kipua aina alkaa miettiä että onko jotain vakavaa...jalka kivut voivat johtua selästäkin ..jos veritulppaa epäilet yleensä jalka paisuu aikalailla ..mulla oli joskus epäily..mutta olikin vaan muuten turvonnut pitkästä työviikon seisoskelusta


      • Ässis
        mammamarjaana kirjoitti:

        Mulle jäi munasarjojen leikkauksen jälkeen oikealle puolelle napaa suuri hematooma 7kertaa 8 ja 4 senttiä vahva ,leikkauksesta 8kk ja jonkun verran pienentynyt mutta särkee aina jonkun rasittavan työn jälkeen..mutta pitkäaikanen kipuilu tuo helposti kaikille pelkotiloja ja jostain tulee uutta kipua aina alkaa miettiä että onko jotain vakavaa...jalka kivut voivat johtua selästäkin ..jos veritulppaa epäilet yleensä jalka paisuu aikalailla ..mulla oli joskus epäily..mutta olikin vaan muuten turvonnut pitkästä työviikon seisoskelusta

        Täällä taas valvotaan; vasemmalle sekä jalkaan että käsivarteen särkee ja molemmat tuntuvat puutuneille..ei niin etteikö pinnassa olisi tuntoa, mutta jollain tapaa puutuneille.
        Pumppukin tykyttelee ja jättää lyötejä välistä..mielikuvitus laukkaa ja pelottaa..joskin näitä vaivojani en valitettavavasti kuvittele :(.

        En tiedä kauanko tätä touhua jaksaa. Lääkärillä käydessä tulee sellainen olo että hulluna piävät kun vaivoja niin paljon. Sitten tuntuu kuin ois umpikujassa, kun mitään apua ei löydy..huokaus.


    • liikkuminen auttaa

      Jos joka paikka on tutkittu ja hutkittu,eikä sisäistä vikaa ole löytynyt.Suosittelen suurimmalle osalle käymistä OMT-fysioterapeutin käsitelyssä (tavallinen hieroja ei osaa).Antavat venyttely ohjeita,joita pitää noudattaa päivittäin tai vaivat uusii.Kukaan meistä ei nuorene ja istumalla vain perse levenee ja ryhti kumartuu.

    • Näin ei voi elää

      "..menen viellä selän mangneettikuvaan uskon että monen kylkikaaren alla oleva painontunne on selkä tai rintaranga peräistä... "

      Minullakin on painontunnetta oikealla sekä rintakehässä että kylkiluun alapuolella, sekä sydänoireita, kellertävää ripulia, pahoinvointia jne. Ollut jo 9kk ja tutkittu on paljon. Nyt odotan minäkin selän magneettikuvaa, koska tuntuu että voisi olla nimen omaan selkä- tai rintarankaperäistä. Kova liikunta, kiertoliikkeet pahentaa ja nukkumisasento vaikuttaa oireiluun vahvasti.

      33-vuotias hoitovapaalla oleva enkä olisi työkunnossa =(

      • mammamarjaana

        yritin kanssa että lannerangakin olisi kuvattu mulla ettei vaan rintaranga koska säteilykipuja voi tulla sieltäkin ..mutta en saanut lähetettä..olisi niin henkisesti hyvä kun saisi oikean syyn vaivoille...uskon silti että useampien vaivat ovat just selkä tai rintarangaperäisiä,ja työstä ja työasennoista johtuvia...mutta niinkuin nimim.liikkuminenauttaa kertoi mistä sai avun olin myös samanlaisessa hoidossa keväällä ja paras apu oli sieltä ...pitää vaan jatkaa liikkeiden tekemistä..mutta kun olen sellainen että kaikki pitäisi tapahtua hirveän nopeasti..mutta eikai nämä vaivatkaan ole ihan muutamassa vuodessa tulleet


    • Ässis

      Mulla myös ollut jo muutaman vuoden näitä kipuja ja vaivoja ja alkaa käydä henkisesti raskaaksi tällänen..Nyt mahavaivojen jälkeen (operaation jälk.) tuli tälläiset uudet lisälyönnit jotka on yksittäisiä mutta niin voimakkaita että tullessaan nykäsee koko yläkroppaa ja selkeästi rytmi muuttuu..aiemmin lisälyöntien jälkeen on tullut pari nopeaa lyöntiä, mutta nyt vaan rytmi muuttuu ja lyönnit tuntuu tosi selkeästi sekä samalla ihan kun kourasis rinnan alta jotenkin sen voimakkaan lisälyönnin tullessa...

      Sydän on aiemmin tutkittu mutta ei sillon ollut tälläsiä lyöntejä tai tuntemuksia..ahdistavaa kun en haluis lähtä taas lääkärille tästä valittamaan mutta oireet on selkeesti erilaiset kun ennen :(.

    • d

      Infektiot kannattaa ehdottomasti poissulkea ensimmäisenä. Esim. amebainfektion voi saada suomestakin (ei vaadi välttämättä matkailua eksoottisiin maihin). Sen oireet ovat hyvin samankaltaisia, mitä monet ovat täällä kuvailleet. Ameba saattaa aiheuttaa maksa-absesseja, jotka voivat jopa parantua itsestään eli oireilu voi olla hyvin epämääräistä ja jaksoittaista.Infektio saattaa olla vuosia oireeton ja oireita voivat aiheuttaa/pahentaa esim. rasitus ja stressi.

      www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00560

      www.infektioneuvonta.fi/sairaudet/amebiaasi

      Epämääräisiä mahavaivoja voivat aiheuttaa monet muutkin pöpöt esim. clostridium difficile voi olla yksi vaikeasti löydettävä, pitkään vähäisiä oireita aiheuttava tauti. Sitä eii tutkita perusulosteviljelypaketissa, vaan se vaatii laajempaa pakettia. Kannattaa pyytää lääkäriltä laajat infektioseulonnat poissulkea tietenkin alkuun myös tavallisimmat epämääräisten vatsavaivojen aiheuttajat kuten laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Syitä mahavaivoihin on todella todella todella monia, syy voi olla jopa vaikka huono purenta; huonoilla hampailla tulee jauhettua ruokaa automaattisesti huonommin ja sekin näkyy mahan toiminnassa! Älkää jääkö vain tuijottamaan yhtä mahdollista aiheuttajaa, vaan tutkituttakaa laajasti monet eri vaihtoehdot ennen kuin tyydytte johonkin epämääräiseen ärtyvä paksusuoli/luulotauti diagnoosiin. Tietenkin mahavaivat voivat olla myös henkisestä puolesta kiinni, ihminen toimii kokonaisuutena. Jos mitään konkreettista fyysisen puolen syytä ei oikeasti MISTÄÄN löydy kannattaa kokeilla jotain mieltä rauhoittavaa; terapiaa, mediaatioita ihan mitä tahansa. Turha jäädä vaivojen kanssa kärvistelemään :).

    • Acen

      Itselläni ollut samanlaisia oireita pitkään.
      Apua en ole saanut lääkäreiltä,mutta löysin tuotteen ACENIUM joka on valmistettu Suomessa saa apteekista ja
      auttaa hyvin oireisiin. Tuotetta kannattaa kokeilla se on kyllä melko hinnakas mutta mitäpä ei maksaisi jos kipu yltyy sietämättömäksi ja siitä saa apua

      • Entinen kramppi

        Minulla erilaiset allergiat, haavainen colitis ja umpilisäkkeen tulehdus ovat aiheuttaneet mieleenpainuvimmat vatsanseudun kivut. Lievin kipu näistä kolmesta oli umpparin tulehdus vaikka oli levitä kirurgin käsiin. Kaikkein pahimmat kramppikivut minulla johtuvat ihan oikeasti ilmasta joka jumittuu suolen mutkaan. Siinä saa keskittyä vain hengittämiseen ettei ääneensä tarvitse huutaa. Lyö kevyesti laudalta synnytyskivut (vaikka nekin oli ihan kiitettävät). Ja kipu vie voimat loppupäiväksi vaikka menisi nopeastikin ohi. Suolenmutka on molemmilla puolilla kylkiluiden alla, yleensä kipua aiheuttaa vain toinen puoli. Kannattaa katsoa ettei syö kovin "kaasuuntuvaa" ruokaa. Ei tarvitse olla haavainenkaan paksusuoli, riittää että on ärtynyt.
        Pitkäaikaiset tulehdukset eivät välttämättä merkittävästi nosta tulehdusarvoja, mutta saattavat tehdä tuhojaan nivelissä ja nikamissa samaan tyyliin kuin selkärankareuma. Rintalastan ja rintarangan kipu on myös sellaista joka voi heiveröisemmältä viedä vaikka tajun. Selän kivut todella tuntuvat vatsan puolella ja saattavat muistuttaa sydänkipujakin.
        Kaikkein suurin viisaus vatsan kanssa sairastaessa on siinä, että ei stressaa koska se oikeasti sotkee entsyymit ja hermotukset, ja siinä että syö emäsvoittoista ruokaa. Kaikki syö mielestään normaalisti, mutta aina se mihin on tottunut, ei kuitenkaan ole kovin terveellistä. Lääkärin diagnoosia odotellessa voi tehdä asioita jotka on terveellisiä kenelle tahansa. Kannattaa kuulostella miten voi eri ruokien jälkeen, ja eri tilanteissa. Miten olet elellyt kun voit huonosti? Olisiko jotkut asiat arvottomia terveyden rinnalla? Joillakin vatsa voi paremmin kuituja syödessä, joidenkin vatsa ei meinaa niitä sietää. Jotkut saa helpotusta karsiessaa hiilihydraatit, toiset ovat oireettomia kun syövät pelkkää perunaa ja hiivaleipää. Mutta kaikkien maha voi paremmin kun ruoka on emäksistä. Sitä voi tasapainottaa esim. terveyskaupan tuotteilla, mutta helppo kotikonsti on juoda perunankeitinvedet (älä laita veteen suolaa, maistuu ällöttävälle). Elämänkatsomuksesta kannattaa pitää tarkka huoli. Ihminen on kasattu niin että se voi huonosti jos se murehtii, on vihainen, epäluuloinen tai katkera. Sellainen aiheutta aivoissa kemikaalien epätasapainon, joka puolestaan rupeaa säätämään elimistöä virheellisesti. Ja ihminen on kasattu rankansa ympärille. Virheasennot saattavat yllättää.
        Ihminen kuitenkin on henki, sielu ja ruumis. Pelkkää ruumista tutkimalla ei kaikkiin oireisiin löydy syytä. Myös kemikaalit jotka elimistöön erittyy vaikka stressin takia, aiheuttaa ihan oikeita oireita. Vaikka alkuperä olisikin päässä, oireet on ihan oikeita, joskus ihan sairauksiakin. Me hoitaisimme mielellään oireita, mutta tehokkaampaa on hoitaa syytä.
        Minä olen saanut avun siitä että luotan Häneen joka minut on alunperin kasannutkin. Mukana seurasi aika hyvät käyttöohjeetkin :) minun sairaudet on tältä erää sairastettu. Jos vertaat itseäsi muihin, että kaikkihan näin tekee, tai kaikkihan näin ajattelee, miteti myös miten ne kaikki jakselee. Sinulle ihania syyspäiviä Isän hyvässä hoidotta toivottaen:)


    • Hulluksi tulossa..

      Olen täysin tuskastunut jatkuviin oikeanpuoleisiin vatsakipuihini. Kaikki alkoi viime syksynä lokakuussa sairastettuani mielestäni "normi flunssan". Sitten alkoi toinen silmäni kuivumaan?? ja kasvokipu samalla puolella jota lääkittiin 3 kuurilla antibioottia poskiontelotulehduksena. Kun ei auttanut käskettiin syödä buranaa. Aamuisin heräsin aina pahoinvointiin mutta silloin en vielä kiinnittänyt siihen huomiota. Yksityiseltä sain viimein joulukuussa hermokipuihin gabapentiiniä, söin pari viikkoa ja joulun tietämillä ihmettelin laajenevaa ihonpoltetta joka vähitellen paheni ja vuodenvaihteessa sain automatkalla hurjan kipukohtauksen oikealle vatsaani joka kesti muutaman tunnin mutta meni itsekseen ohi ( sappirakkoni on poistettu vuosia sitten). Tammikuun kärvistelin helvetin tuskissa johtuen koko ihoalueen kattavasta polttavasta kivusta ( kuin auringonpolttama ilman punoitusta) sain lääkäriltä triptyliä josta masennuin mutta sain nukuttua yöni. Tällöin alkoivat myös jatkuvat jokapäiväiset vatsakipuni. Ihonpolte helpotti parin kk:n aikana onneksi. Jatkuvasti ravasin verikokeissa, muuta vikaa ei siihen mennessä löytynyt kuin kohonneet maksa-arvot n. 2 kertaa viiteitten yläpuolella, niissä jatkuvaa sahausta edestakaisin. LÄÄKKEITÄ olen saanut muovikassillisen. Pään magneettikuvauksissa olen käynyt 2 kertaa, ei mitään. Huimannut on useamman kk: n ajan. Lumbaalipunktion tuloksissa ei mitään ihmeellistä, ikinä en siihen enää suostu, niin kipeää teki. Huhtikuussa haima-arvot himpun koholla mutta ei kuulemma tulehdusta, eikä ylävatsan ultrassa ja magneetissa mitään. Gastroskopia on tehty syyskuussa, EI mitään vikaa. Nyt olen kärsinyt viimeset pari vkoa selkäsärystäkin ja olen niin peloissani ja hulluksi tulossa kun joudun odottamaan tämän kuun loppuun ennenkuin "saan" mennä kontrollikokeisiin arvoistani joista sitten sisätautilääkäri soittelee marraskuussa. En voinut ikinä kuvitellakaan että ihminen olisi näin yksin ja kärsisi jatkuvista kivuista joihin ei löydy mitään syytä ja että olisin täysin invalidi jo kohta vuoden verran. Lääkkeitä en ole enää syönyt toukokuusta lähtien kun pelkään sisuskalujen täysin tuhoutuvan. Tähän tarinaan ei ei kirjainmäärä riitä...

      • vinkkaan...

        Ehkä avun tarve innostaisi kokeilemaan homeopaattisia itsehoitotippoja esim. Dr. Reckeweg R5, Vatsatipat. Annostus n.15 tippaa pieneen vesimäärään kolme kertaa päivässä. (Tai varaamaan ajan homeopaatilta) Ei ainakaan huononna tilannetta, päinvastoin. Laittaa kehon omaan parannusmekamismiin vauhtia. ...näin jos saa vinkata suunnasta, josta apua voisi löytää.


    • maksaa1

      Moi,minulla nämä kaikki samat oireet,ja mangneetti kuvassa löytyi sitten jotain maksatulehdukseen viittaavaa.
      Ja verikokeissa ALAT-arvot olikin stten jo yli kolmetuhatta!!!
      Sairaalaan ja diaknoosi oli autoimmuuni hepatiitti.
      Saiaraalassa tarkkailussa muutama päivä ja kotiin kortsooni purkki kainalossa,kuukauden kuuri,katotaan siitä sitten eteenpäin.
      Maksasta otettiin myös neulanäyte. Odotan tuloksia.

    • sinnikäs juoppo

      Onpas meitä oikeakylkivaivaisia näköjään litaniaksi asti! Merkkasin tämän säikeen heti suosikkilistalle, kun vaivani ovat viimeisen päälle yhteneväiset monen muun kanssa. Eli omani:

      - Kipu oikealla kyljellä. Yleensä alimpien kylkiluiden kohdalla.
      - Jomottavaa ja tylppämäistä kipua. Aivan kuin kylkiluiden alla olisi jotain ylimääräistä.
      - Kipu ei kovin voimakasta, mutta jatkuvaa.
      - Vaivannut jo yli puoli vuotta.
      - Välillä kipu säteilee lapaluun alle ja muuallekin oikeassa kyljessä.
      - Työterveyslääkäri lähetti fysioterapiaan, josta ei ollut mitään iloa.

      Olen iältäni 45 vuotta ja olen ollut alkoholin suurkuluttaja viimeiset 15 vuotta. Tätä juoppouden vaivaa hoitaessani olen ollut nyt viimeiset 5 viikkoa juomatta ja kuinka ollakaan on tuo kipu lähestulkoon kokonaan hävinnyt! Joskus iltapäivällä voi vielä hienoisesti oireilla. Tänä päivänä olisi aika lääkärille ja mietin mielessäni jo sitä, että kannattaako tuota kylkivaivaa enää tutkia vai olenko päässyt ko. vaivasta alkon jättämisen myötä eroon.

      Oma esimerkkini viittaisi siihen, että oikeakylkikipuilun taustalla olisi paksusuolen oireilu.

    • Dipsomaanikko

      Terapeuttista luettavaa varsinkin miesten vastaukset, sillä tiedän, ettei omat oireet kumpua mistään naisten- tai miestentaudeista. Oireet toki ovat samanlaisia kuin niin monella täällä. Minulta ei olla kahtottu kuin muutama kuukausi sitten veri, keliakia (kait), tulehdusarvot ja laktoosin sieto, eikä mitään löytynyt. Minua tutkinut terveyskeskuksen lääkäri kuitenkin lähetti minut fysioterapeutille, enkä muista mistä hän sai sellaista päähäni, tai olinko maininnut jotain oireilevani hartioista niskasta tai selästä. No fysioterapeutti oli aika kauhuissaan hartiaseudun jumeistani ja antoi jumppaohjeita (joita en kuitenkaan jaksanut noudattaa). Missään vaiheessa ei tullut ilmi, että oireet johtuisivatkin nuista jumeista.

      Tähän väliin lisään, että tuurijuoppous ei ole auttanut ärtyneensuolen oireisiin ollenkaan, nyt hillitsin alkoholin käyttöä minimiin ja lopetin kahvinkin ja happamat mehut ja lisäsin aamupuuron ruokavaliooni.

      Nyt palaset ovat alkaneet mielessäni loksahdella kohdilleen. Osalla vastaajista on samanlaisia viitteitä ollut selän ja niskan jumien osallisuudesta vatsavaivoihin. Toki olen epäillyt itselleni närästyksen myötä myös refluksitautia/ärtyneen suolen oireryhtymää ja ne voivat ollakin, mutta sen tajusin, että kun jämähdin tietokoneen ääreen, alkoivat aikoinaan myös hiljalleen vatsavaivat. Tämä tieto helpottaa itseäni ja lievittää oireita lisäävää stressiä huomattavasti, eikä minun ole tarvinu rampata lääkäreillä yhtä kertaa lukuun ottamatta kuulemassa " ei oo:ta".

      Nytkin huomaan kuinka huonossa asennossa kirjoittelen tätä ja selkään sattuu, myös vähän mahaan, mutta vatsa vaivat lieveni tältä iltaa heti, kun kuin tällaisen "valaistuksen" ja vapautumisen huolesta ja stressistä. Tästä alkaa paikkojen jumppaaminen ja asennon huomioon ottaminen ja tarpeellinen jaloittelu ja liikunta. Nukun varmasti vähän heikosti ensi yön(kin), mutta ainakin nyt on levollinen mieli kun tiedän aika varmasti mistä oireet juhtuvat ilman diagnoosiakin.

      Sanompa vaan, että yllättävän vähän vielä lääkärit osaavat yhdistää selän/niskanseudun jumit vatsavaivoihin. Suosittelen istumatyöläisille ja muille selkäkipuisille (ja tämän oireen vatsavaivoisille) hierojaa tai fysioterapiaa. Myös huomio kannattaa kiinnittää patjaansa ja tyynyihinsä kuinka ne sopivat niskalle ja selälle. Tsemppiä kaikille, meillä tuskin mitään hätää on, koska meitä on näin monta. Helppo elämä ja toisaalta ylirasitus tuo mukanaan vaikeat vaivat!

      • Havahtu

        Liikunnan puute selittää montakin vaivaa!

        On selvää, että kymmenen metrin suolisto ei saa jäädä paikoilleen tunneiksi jonkun nettiruudun edessä. Mutkat jäävät mutkiksi eikä tavara liiku normaalisti ja ongelmia syntyy.


    • hullusiskee

      Ei kai tässä auta kuin mennä Fysiatrille kun omt on koettu ja nähty. Ei auta!

    • hulluksi tulossa..

      Lisäänpä aikaisempaan viestiini, että kävin otattamassa maksastani koepalan, jonka tulos oli edustava löydös, ei mitään merkkejä tulehduksista ym.

      Nyt lääkärillä käydessäni pitkästä aikaa kerrottiin että tammikuussa otetuissa verikokeissa tulokset normaaleja ( haima ja maksa-arvot)

      Edelleen esiintyy kipuja, tosin ei päivittäin ja ovat lieviä. Krooninen haimatulehdusko? Voivatko veriarvot olla silloin normaaleja?

      Sokerin käytön olen huomannut aiheuttavan jonkinasteista "humalatilaa" .
      Diabetes??? Kai se on mentävä sokerikokeisiin?

      Onko muilla tällaista sokerista johtuvaa lievää känniä havaittavissa?

      Yksi asia mikä rassaa todella paljon on se kun lääkärit eivät kerro mitään jos ei itse ole kokoajan kyselemässä....

      • LeoKoo

        Varmaan tuon sokerin suhteen helpoin tapa voi olla se että ostaa verensokerimittarin ja mittaa itse. Ne ei ole kovin kalliita.


    • Pois muodista

      Jos vanhoihin lääkärikirjoihin ja lääkäreihin uskoo okeanpuoleinen ylävatsakipu on sappikivistä tai muista sappivaivoivoista johtuvaa.Mihin muuten nykyihmisten sappikivet ja sappivaivat ovat hävinneet? Onko ihmisillä lainkaan sappea kun kukaan ei enää puhu sappikivistä tai sappivaivoista jotka ennen olivat lähes pääosassa leikkauksissa ja hoidoissa.

      • LeoKoo

        On se vieläkin yksi yleisimmistä vatsakivun syistä päivystyksissä.


    • hulluksi tulossa..

      Mulla on sappirakko leikattu pois noin 10v sitten, olen kuitenkin epäillyt välillä että sapesta tää kipuilu kuitenkin johtuisi.
      Kolonoskopiaa ei ole tehty koska ei ole kuulemma tarpeen, joten paksunsuolen tilanteesta ei ole tietoa, mutta vaivat jatkuu enemmän tai vähemmän inhottavina.

      Miten muilla kirjoittelijoilla on tilanne nyt ??

    • LeoKoo

      Noniin, eli yksi uusi kirjoittaja tässä.

      Oireet:
      - n. 6kk ajan huimaus ja huono olo, noin 2h syömisen jälkeen ja kestää noin 2h. Vatsa toimii jotenkin, mutta löysää tai ummetusta.
      - Mainittuun kohtaukseen liittyy välillä erittäin aggressiivinen olo
      - Verenpaineet alimmillaan 160/100 ja ylimmillään 190/140. Verenpainelääkitys aloitettu, ei vaikutusta. 8kk sitten paineet olleet tasoa 120/70.
      - Neurologi tutkinut, ei erityistä
      - Kipua oikean kylkikaaren alapuolella, tuntuu kova massa joka lievästi arka kovin painettaessa
      - Paljon ilmaa
      - Tunne siitä että suoli ei tyhjene
      - Lievää hengenahdistusta, suorituskyky heikentynyt
      - Oireet lievempiä jos syö vain nestemäistä ravintoa
      - Vapinaa, lihasnykäyksiä
      - Syke tuntuu sen verran voimakkaana ruokailun jälkeen vatsalla että läppäri pomppii havaittavasti kun sitä siinä pitää.
      - Normaalipainon rajoissa (joskin yläpäässä).

      Tutkittu:
      - Metanefriini ok (ei ole feokromosytooma)
      - Keliakia pikatesti negatiivinen
      - CRP 12, useimmat täysin hyödyttömiä. Myös muutama hoitajankäynti. Tarkoitus on saada asia tavalla tai toisella vuoden loppuun mennessä päätökseen. Seuraava suunnitelma on käydä yksityisellä testauttamassa ne asiat mitä pystyy asiaa edistääkseen testauttamaan. Aika sisätautilääkärille on joskus tulossa, mutta sitä ei ole vielä edes ilmoitettu (useamman kuukauden jono kumminkin).

      Tahtooko joku osallistua spekulointiin? Jospa listaa saisi hieman lyhennettyä edes. Vaikka tämä käytännössä pilaa elämäni niin tämä on myös jollain tavoin mielenkiintoista.

      • Milkma

        Hiivasyndrooma joka on suolistossa.


    • hulluksi tulossa..

      Lääkäri totesi viime viikolla: jatkuvia haiman tulehduksia, kipu oik. ylävatsalla ym.
      Labrakokeisiin ja ultraan, viime kerrasta onkin aikaa melkein vuosi, todella upeata, mulla on sitten krooninen haimatulehdus josta ei paljon tietoa tipu....
      Tätä kipuilua on jatkunut nimittäin yli vuoden verran ja nyt vasta lekuri sai jotain diagnoosiin viittaavaa aikaiseksi, kaikki tutkimukset on tehty paitsi ercp, siihen en pystynyt koska tuttuni ovat siitä tutkimuksesta saaneet hurjan haimatulehduksen, alkoi pelottamaan jos omat kipuni vielä lisääntyvät.

      Sairaalassa minua ei ole hoidettu missään vaiheessa tämän takia koska siellä ovat olleet sitä mieltä ettei tulehdusta ole vaikka veriarvoni ovat koholla ja kipuja on,
      Ja juoppo en ole, siitä on turha kysellä mitään...

      LeoKoo: onko sinulla haiman arvot otettu ? toivottavasti ovat ok?

      • LeoKoo

        Eipä ole mitään erityisiä haimatutkimuksia vielä ainakaan otettu. Nyt kävin yksityisellä joka tunnusteli vatsan (nyt ensimmäisen kerran). Maksa on kipeä ja suurentunut ja tänään taas työterveyteen. Tutkimukset sain poliklinikalta kuukausien päähän. Kipu haittaa työntekoa joten eiköhän tässä sitten sairaslomaa lähinnä haeta. Painokin tippuu aika vauhdilla


    • Kihelmöivä pakki

      Itse puolisen vuotta kipujen kanssa. Päivisin kipu 3/10 öisin 5/10.

      Pierettää pahanhajuista niin p...sti joten ostin azteekista pillereitä vähentämään suolistokaasuja.

      Väitän, että ovat auttaneet!

      Erääseen ruokaan kuului paistetut pekonit. Hyviltä maistuivat mutta seuraava yö oli yhtä helvettiä. Liian aikaisin herätin vatsavaivan senjälkeen kun tuntui normaalilta ja ruokahalu oli suuri.

      En tiiä mutta tässä tarinani.

      • Kihelmöivä pakki

        P.S.
        Kipuja oli vasemmalla ja oikealla. Pahimmat rintalastan alapuolella. Nukkumaan mentyäni joko vasen/oikea asento lopettivat vaivan. Rintalastan alla oleva kipu on poissa nyttemmin.


    • Annaaaaaaaaaaaaaaaa

      Hei! Mulla samantyyppisiä oireita.

      Pientä kipua tuntuu silloin tällöin oikealla, joko kylkiluitten alapuolella (vatsassa kuitenkin, ei kyljissä) ja navasta pari senttiä oikealle ja muutama sentti alas. Pieni kipu ei haittaa päivittäistä elämääni, vahvistuu hieman yskiessä, aivastessa, kävellessä (kun vien oikean jalan taakse) tai muuten vaan lihaksia jännittäessä. Yhdyntä sattuu silloin tällöin samaan navan alapuolella sijaitsevaan kohtaan.

      Pahinta on isompi kipu, joka välillä vaivaa. Silloin kipu tuntuu aikalailla koko vatsassa. Kirvelevän pistelevää kipua. Silloin sattuu niin paljon, etten pysty olemaan julkisillä paikoilla. Hikoilen ja välillä oksennan. Näinä päivinä suuntaan suosiolla kotiin, vaikka poissaolojen takia opinnot kärsivätkin. Sikiöasennossa makaaminen saattaa välillä lievittää kipuja, pystyasennossa en pysty pahinpina kipupäivinä olla juuri olenkaan. Ulostamisen jälkeen kipu aika usein hellittää, joskus jopa loppuu kokonaan.

      OLen 23-vuotias urheilullinen nainen. En tupakoi enkä juo alkoholia. Ongelmia vatsan kanssa on ollut pienestä pitäen, mutta mitään selvää diagnoosia en ole saanut, muuta kuin että vauvana todettiin koliikki. Gastroskopiassa (mahalaukun tähystys) käyty eikä löytynyt mitään. Refluksioireita aina silloin tällöin.

    • LeoKoo

      Itsellä löytyi sitten koholla oleva kalprotektiini (kannattaa kysyä lääkäriltä voisiko sen ottaa, kyse on siis ulostenäytteestä otettavasta kokeesta jolla seulotaan tulehduksellisia suolistosairauksa, nämä kun eivät välttämättä nosta CRP:tä). Itsellä se on 255 joka viittaisi crohnin tautiin, colitis ulcerosaan tai suolistosyöpään. Mutta kolonoskopiassa selviää sitten.

    • Ihme juttu

      Missä kunnossa ensimmäiset kirjoittelijat nyt ovat? Onko mitään selvinnyt?
      Itselläni on nimittäin aivan samanlaisia oireita. Olen 47 v. liikunnallinen mies.

      n. 6 viikkoa sitten vatsani tuli kipeäksi, en pystynyt sanomaan mikä kohta olisi selvästi se kipeä kohta, koska koko vatsa tuntui kipeältä. Omituista paineen tunnetta oli jo koko kesän tuntunut oikealla puolella vähän kylkikaaren alapuolella. Alaselkä ja kyljet alkoi myös kipeytymään, ja ruokahalu katosi.Välillä maha oli ripulilla. Ajattelin että kyseessä on vatsatulehdus, jota olen joskus aiemmin, n 10 vuotta sitten potenut. Olo alkoi kuitenkin olemaan jo niin huono, että oli mentävä työterveyteen, jossa todettiin vatsatulehdus sen kummemmin tutkimatta. Lääkkeeksi sain kuukauden satsin Zoltia.

      Viikon kuluttua olo parani sen verran, että sain jo vähän syötyä, mutta se omituinen paine vatsassa lisääntyi ja alkoi pelottamaan, että olisiko joku syöpä. Menin uudestaan työterveyteen, nyt katsoin sisätautilääkärin itselleni. Lääkäri paineli vatsaani, ja totesi että ei kai vaan haima. Lähetti verikokeisiin. Kaikki oli ok. Oireet jatkuivat, joten sain lähetteen ultraan. Sielläkin todettiin kaiken olevan ok. Lääkäri sanoi, että mennään nyt kuitenkin kaikki tutkimukset läpi, joten seuraavana oli vatsan tähystys. Karmea letkun nieleminen, eikä löytynyt mitään. Lievää refluksia, johtuen ruokatorven löysyydestä. Näytepaloja otettiin, mutta tulokset saan vasta parin viikon päästä.

      Nyt olo on ihan hyvä, pieni paine on kuitenkin aina siinä samassa kohtaa vatsan oikealla puolella, mutta kai se on uskottava ettei siellä mitään ainakaan kauhean vakavaa ole.

      Kyllä tuollainen vähän pelästyttää, pahimmillaan oli koko selkä kipeänä alhaalta ylös asti, samoin kylki. Mitähän tämä sitten lienee, ja mitä noista mahasta otetuista näytteistä voi löytyä?

      • LeoKoo

        Itsellä oireet rauhoittuivat hetkeksi kun verenpainelääkitystä nostettiin ja muutin ruokavalion laktoosittomaksi. Aloin myös syömään vesiliukoista kuitua (lääkäri suosittelee vi-sibliniä apteekista, mutta lepicol (psylliuminkuorijauhe) luontaistuotekaupasta toimii ehkä jopa paremmin ja on halvempaa ja helpommassa pakkauksessa. Tosin pellavansiemenrouhe normikaupasta on tutkimusten mukaan tehokkainta ja halvempaa kuin kumpikaan noista vaihtoehdoista). Välttelen muuten kuitupitoista ruokaa ja hedelmiä (niistä oireet pahenee).

        Mutta tutkimuksia on nyt tehty niin jumalattoman paljon, jäljellä on enää kolonoskopia (eli peräsuolen tähystys). Vikaa on löytynyt vain koholla olevat verenpaineet, satunnainen koholla oleva paastosokeri, kolesterolit lievästi koholla ja tärkeimpänä koholla oleva ulosteen kalprotektiini, joka ilmeisesti antaisi aiheen olettaa että Crohnin tauti, suolistosyöpä tai Colitis Ulcerosa on ongelmana. Mutta lääkärit eivät vaikuta pitävän näitä todennäköisinä. Tähystyksessähän (huomenna) se sitten kumminkin selviää varmasti.

        Mutta kipeä olo on ollut nyt about vuoden muutaman viikon taukoja lukuunottamatta.


    • tutkittu.

      Kalprotektiini viittaa tulehdukseen, syöpää ei voi todeta kun koepalat ottamalla, mikä tehdään kolonoskopian yhteydessä. Jos veriarvot muuten ovat kunnossa saat todennäköisesti sytostaatteja minkä jälkeen eivät enää ole. Sytostaatit myös tuhoavat sisäelimiä vaurioittaen sekä maksaa että haimaa.

    • tutkittu.

      Osaatko kertoa miksi verenpaine ja kolesteroli on koholla sekä miksi pitkä sokeri on ylärajalla? Kannattaa varoa metabolisen oireyhtymän kehittymistä, nimittäin se lisättynä krooniseen suolistotulehdukseen vie hautaan tavallista nopeammin mikäli tilanteelle ei tehdä mitään. Ainut mitä tilanteelle voi tehdä on muuttaa elintapojaan.

    • liityn kerhoon

      Samoja vaivoja täälläkin ollut jo monta vuotta putkeen. Lisäksi allerginen astma puhjennut vatsaoireiden alkamisen aikoihin. Samoin verenpainetauti, joskin ongelmana on, että lääkitys ei välillä riitä ja välillä paineet laskevat aivan liian alas. On myös ihottumaa nilkoissa, taivealueilla, päänahassa ja rajua ärtymystä aina kun vatsa ja suolisto on huonossa kunnossa. Kirkasta vertakin ulosteissa toisinaan. Tähystykset tehty molemmista päistä ja kokeita otettu, mitään muuta ei ole löytynyt kuin nyt useamman vuoden vaivannut anemia ja välillä hieman koholla sokerit. Rautakuurit eivät imeydy kunnolla ja punasolujen tilavuus on pieni, mutta tilannetta vain tarkkaillaan. Nyt parin kuukauden ajan vatsa- ja keuhko-oireiden lisäksi hiuksia lähtenyt kovasti ja hampaat lohkeilleet. Kaikki laitetaan masennuksen ja yleistyneen ahdistuneisuushäiriön piikkiin. Ei mene läpi, mutta minkäs teet kun ei ole yksityisiin lääkäreihin varaa. Kyllä nämä fyysiset oireet tulivat ensin ja pää hajosi niiden seurauksena.

      En ole enää aikoihin voinut juoda kahvia, alkoholista puhumattakaan. Muutenkin ruokavalio rajoittunut lisääntyneiden allergioiden vuoksi. Koen, että kaikki vaivat ovat kytköksissä toisiinsa. Ei ole tullut kolmekymppiäkään vielä täyteen ja olen jo työkyvytön.

      • Omega-3

        Tutkituta kilpirauhasarvot, vähintään T4-V ja TSH, mielellään myös T3-V ja TPOAb. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa mainitsemistasi oireista hiusten lähtöä ja masennusta. Muita tyypillisiä oireita on paleleminen, lihominen, kuiva iho, matala lepopulssi jne. Tutki netistä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita lisääa vertaa omiisi. Vaiva vaikuttaa kokonaisvaltaisesti joka soluun ja aiheuttaa valtavasti oireita. Hoito on tyroksiinihormonin korvaushoito eli tabletti aamuisin.
        Kilpirauhassairauksiin on perinnöllinen taipumus ja kulkee suvuttain. Esiintyvyys Suomessa n. 5-10% naisilla, miehillä harvinaisempi.

        Minkälainen on ruokavaliosi? Kuvailu "terveellinen" ei riitä selitykseksi. Vältätkö esimerkiksi rasvoja? Omega-3 on ihmiselle välttämätön rasvahappo. Sitä saa parhaiten rasvaisesta kalasta. Siitä saa myös D-vitamiinia, josta lähes kaikilla suomalaisilla on puutosta ja jolla valtava vaikutus immuunipuolustukseen ym.alaöljykapselit on hyvä lisäravinne, jolla on suuri merkitys allergioihin. D-vitamiinikapseleita kannattaa nauttia, jos ei syö runsaasti ja säännöllisesti rasvaista kalaa. Rasvat vaikuttavat suolistonkin hyvinvointiin. Ei kannata olla rasvattomalla dieetillä. Rasvojen laadusta on suuria erimielisyyksiä. Yksi näkemys ja paljon tietoa sain Tarja ja Jani Sopin kirjasta Parantavat rasvat.


    • mummo -46

      Itselläni on ollut monenlaisia vatsavaivoja jo vuosia.Apua on tullut maitohappo ja entsyymi pillereistä ja ruokasoodasta Lisäksi muutimme ruokavaliota.Gluteeniton yli yön liotettu aamupuuro raakojen marjojen ja kasvisten kanssa.Jätimme kaiken valkoisen sokerin pois .En syö leipää ollenkaan.Syön paljon kasviksia raakoina tai mahdollisimman vähän keitettyinä.Minun suurin ongelmani oli gluteenin yliherkkyys joka tuntuu olevan joka toisen ongelma täällä päin.Sen paras tapa testata on lopettaa sen syöminen ja seurata miltä olo tuntuu.

    • Ei satu enää!

      Minulla vaivasi pitkään, vuosia, vatsan turvotus, ilma, kaikenlaiset kipu- ja ähkykohtaukset. Olin pitänyt niitä omina 'ominaisuuksinani', enkä tutkituttanut niitä mitenkään. Söin vaan parhaani mukaan terveellisesti. Jossain vaiheessa alkoi kipu kilpistyä oikealle puolelle kylkikaaren alle ja pahimmillaan tuntui, luulemani (myös lääkärin luuleman) influenssan yhteydessä, että olisi pesäpallomaila poikittain vatsassa, ja siinä vaiheessa menin päivystykseen. Sappitulehdus todettin ja se poistettiin. Siitä parin vuoden päästä samantyyppiset oireet: se oli umpisuolentulehdus, sekin leikattiin. Vielä jatkui kivut yms oireet ja keksin oikeastaan jo itse tutkituttaa keliakian, ja sehän se olikin ja nyt olen glueenittomalla dieetilla.

      Ei vaivaa kivut enää ja se on ihanaa. Anteeksi hehkutus, mutta on tosi hieno tunne, kun pääsin kivuista (paitsi joskus harvoin) ja olen voinut pari vuotta niin paljon paremmin. Nyt ei ole oireita, mutta olen menossa lääkärin suosituksesta suolitähystykseen joidenkin veriarvojen takia, siksi vähän googlettelen..

      Itsellä oli kyllä pahimpien kipujen kanssa sellainen opetus, että kannattaa kuunnella omaa kroppaa ja hakea toinen mielipide, jos lääkäri tarjoaa happolääkettä (tai esim luulotautidiagnoosia) niin pahoihin oireisiin ilman mitään tutkimuksia.. Siinä vaiheessa itselläni oli tulehdusarvot jo ihan huipussaan ja turvotustakin oli 10kg!! Kohtalokas hoitovirhe oli lähellä, jos en olisi vaatinut tarkempia tutkimuksia.
      Eli ottakaa kivut tosissaan ja koittakaa kestää, kun niitä on.

    • mamma yli 70 v

      Minulla kipuja ( 2-3 vuottta) palleassa ja oikealla kylkikaarella, nyt myös ristiselkä ja lapojen alalpuolelta kipeä.
      Terv kesk lääkäri ei suostunut lähettämään sisätautilääkärille, mutta toinen antoi lähetteen ylävatsan ultraan siitä se rumba alkoi. Sitten viipalekuvaan, magneettikuvaan.
      Löytyi mökyröitä ja kystia munasarjoista, munuaisista, haimasta, maksasta.
      Vielä ei kaikkia kokeita tehty eikä tutkittu, joten mitä vielä löytyy. !
      On kipua myös oikealla alavatsalla (umpisuoli on leikattu ajat sitten),
      päätä särkee jne.
      Nyt juoksen paikasta toiseen en oikein tiedä kuka minua hoitaa vaan aina tippuu postiluukusta määräys tutkimuksiin ja lasku vuoron perään.

      Miksi terveyskeskuslääkärit pääkaupunkiseudulla eivät usko potilasta ja laita eteenpäin tutkimuksiin, nyt voi jo olla myöhäistä.

    • monetkärsii

      ei pelkästään pääkaupunkiseudulla vaan ohjeistus kai koko Suomessa sellainen kun säästetään köyhien selkänahasta

    • s-s-s-s

      erikoista. oikealla on kyllä umpisuoli, mut sen tulehtuessa oireet ovat kyllä nopeita ja rajuja ja kuumekin yleensä nousee.

    • mitenolisi

      Pohjukkaissuolihaava?
      Voiko kyseinen haava olla näkymättä vatsantähystyksessä?

    • friidu

      Minullakin vatsan oikealla puolella selkään säteilevä kipu. Polttelevaa itse asiassa. Kipu ilmenee vain kun olen oikein syönyt hölmösti tai vatsataudin seurauksena. Paras keino kipuun on ollut kuumalla hautominen. Laitan muovipussiin (pakaste) kuumaa vettä kraanasta ja haudon kipeää kohtaa sillä. Hetkessä auttaa kipuun. Lämpö poistaa kouristelua. Suoli tyhjenee ja ilma poistuu suolenmutkasta. Kannattaa siis katsoa, mitä syö. Söin viimeksi mm. Herneitä, pähkinöitä, kuorittuja omenoita, kurkkua samalla aterialla ja siitä se alkoi. Sappi varmaan hermostui. Olen ylipainoinen 63 vuotias

    • Noilla testeillä

      näytti olevan kysyntää. Kun lääkärin ammattitaito loppuu, niin tehkää viimeistään silloin nuo linkin testit:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

      Ja jos tulee kysyttävää niin kysykää noiden sivujen tekijältä!

    • IJHKI

      Löysin tämän ketjun sattumalta. En ollut tullut oikeastaan ajatelleeksi, että näin monet voisivat kärsiä oikean puolen kylkikaaren alla olevista selittämättömistä ja kovista kivuista. Itselläni näitä on ollut koko elämäni ajan eli yli 40 vuotta.

      Ensimmäinen vahva muistikuva näistä on 3-vuotissynttäreiltä. Sitäkin aiemmin muistan kipukohtauksia olleen, mutta tuo syntymäpäivä jäi erityisen hyvin mieleen. Sietämätön, selittämätön kipu, joka ei hellitä millään, on sapen kohdalla. Vatsa on siltä kohdalta aivan kova ja käytännössä kosketusarka. Maitotuotteiden juomisen ajattelu tekee vain olon pahemmaksi.

      Lapsuusvuosien varrella olen käynyt pari-kolme kertaa lääkärissä tämän johdosta. Epäiltiin umpisuolta. Annettu aspiriinikaan ei ole auttanut. Ei kuumavesipussi, ei oikein mikään. Nukahdin lopulta unen voittaessa kivun, yleensä kippurassa ja aamulla olo oli euforinen, kun kipu oli kadonnut.

      6-vuotiaana minulla todettiin ruoka-aineallergioita, kala-allergia, siitepölyallergia, sekä koira ja kissa-allergia. Välttelin omenaa, pähkinöitä, kalaa ym. jotka tuossa testissä näkyivät, enkä oleskellut eläinten läheisyydessä kuin pakosta.

      Kipu tuli yleensä loppuviikosta, usein lauantaina ja se tuli sitä varmemmin, mitä epäsäännöllisempi unirytmi oli ollut. Varma keino hankkia vatsa kipeäksi oli valvoa pitkään perjantaina ja nukkua lähes puoleen päivään lauantaina.

      5-vuotiaana, kun vatsa tuli kipeäksi, menin hyvään istuma-asentoon pehmeään tuoliin ja tuijotin kelloa. Yritin rauhoittua ja yllätys – euforinen olo valtasi kehon, kipu väistyi. Tämä on onnistunut vain pari kertaa myöhemminkin, mutta vaatii todella keskittymistä, joten se on mennyt kymmeniä kertoja pieleen. Kipu voi olla niin sietämätön, että keskittyminen ei vain onnistu.

      1980-luvun alussa luin Seura-lehden lääkäripalstalta, miten 14-vuotias tyttö kertoi vastaavista kivuista ja sanoi, että on huomannut lantun auttavan. Kokeilin, ja se auttoi, mutta vain vähän helpottaen. Se ei ollut ratkaisu.
      15-vuotiaana kävin ensimmäisen kerran ultrassa. Ei mitään. Haimaa pidettiin rakeisena kuvassa, mutta kun alkoholia en käyttänyt, joten sekään selitys ei mennyt läpi. Sapen ympärillä havaittiin "jotain massaa", mutta se ei vaikuttanut vaaralliselta. Hemoglobiini oli 186, joka on korkea.

      19-vuotiaana armeijassa vatsa tuli kipeäksi sunnuntaiaamuna. Olimme nukkuneet kymmeneen ja olin syönyt lounaalla jälkiruokana olleen jäätelön. Päätin kokeilla jotain mitä on tarjolla, koska ohjelmassa oli vain kasarmilla oleilua. Menin pesuhuoneeseen ja join vettä niin paljon kuin pystyin oksentamatta. Varmaankin pari litraa meni. Kokeilin myös tehdä punnerruksia niin paljon kuin pystyin, kunnes kädet eivät enää jaksaneet. Vedenjuonnista tuli luonnollisesti paha olo, mutta huomasin, että kipu helpotti. Lopulta se hellitti, mutta liika vedenjuonti ei tuntunut hyvältä. Punnertaminen teki hyvää.

      21-vuotiaana minulta poistettiin viisaudenhampaat. Sain Panacodia lääkkeeksi kipuihin. Samaan aikaan vatsa tuli kipeäksi. Huomasin yhteyden. Kodeiini auttaa kipuihin. Tämä oli suuri mullistus elämässäni, koska nyt tähän outoon vaivaan oli lääke. Sain myöhemmin lääkäreiltä Panacodia ja Ardinexia kipuihin. Ardinexia suositeltiin siksi, että opiskelijana tulee silloin tällöin käytettyä alkoholia ja parasetamoli yhdessä alkoholin kanssa tuhoaa maksan. Ardinexissa apuaineena on ibuprofeiini, joka lähinnä hieman lievittää alkoholin vaikutusta, jos samana iltana on tarkoitus lähteä viihteelle.

      Sappikivuissa kodeiini taas pahentaa kipua, joten kyseessä ei voi siis olla sappiperäinen kipu. Kipu voisi johtua alueen sileän lihaskudoksen jännittymisestä, jota ohjaa autonominen (tahdosta riippumaton) hermosto. Lihaksen jännittyminen taas ehkä painaa sappea, koska kipu on suoraan sanottuna infernaalinen.

      Yli 22-vuotiaana kävin uudelleen ultrassa, nyt toisessa paikassa. Ei mitään. Minulle tehtiin kaikki mahdolliset kokeet, nielin sitä mustaa letkua oksennuksen uhallakin. Ei ollut keliakia tai mikään muukaan tunnettu suolistosairaus. Vatsan läppä todettiin löysäksi, mutta tämäkään ei selittänyt oireita. Lääkärit ehdottivat sappiteiden tähystystä, mutta pidin sitä liian riskisenä tuttavan pelottelun takia ja en suostunut. Lääkäreiden seuraava ehdotus oli, että poistetaan sappi ja katsotaan helpottaako oireet.

      • IJHKI

        En halunnut jatkaa arvausleikkiä, vaan sain Ardinexia. Ymmärsin ottaa sitä nyt heti, kun vähänkin alkoi tuntua siltä, että kipua on tulossa. Vatsakipuja ei käytännössä ollut, jos lääkettä vain oli saatavilla. Yksi tabletti riitti, koska en halunnut kehittää toleranssia tälle. Jos kipu oli jo päällä, otin suosiolla kaksi tablettia. Vaikutus alkoi tuntua vartin kuluttua ja usein tunnin päästä kipu oli poissa.

        Tässä vaiheessa tein huomion, että alkoholi auttaa myös kipuun. Erityisesti olut tai muu nestemäinen. Pari-kolme nelostuoppia nopeasti juotuna auttoi, jos lääkettä ei ollut mukana esimerkiksi reissussa.

        Noin 35-vuotiaana kävin kunnon sisätautilääkärillä (Timo Sane). Hänelläkään ei ollut selitystä asiaan. Hän kuitenkin totesi, että sappi ei ole kyseessä, koska kodeiini kerran auttaa. Punnertamisen vaikutus kivun helpottajana viittasi samaan suuntaan. Koska kipua on ollut koko elämä, kyseessä tuskin oli mikään hengenvaarallinen tauti. Ardinex-lääkitystä jatkettiin.

        Pari vuotta sitten rupesin miettimään, että kaikista lihasjännitysoireista ja epäsäännöllisen vuorokausirytmin vaikutuksista huolimatta, että voisiko tämä sittenkin olla allergia jollekin, jota en tiedä. Luin tällöin mitä erilaisimmista allergiaoireista artikkelin, joita ei aluksi tunnistettu allergiasta johtuviksi. Siellä oli hyvin erilaisia kuvauksia miten ihmiset oirehtivat tietyille ruoka-aineille.

        Jo aiemmin lääkärien kanssa on todettu, että rasvainen ruoka ei aiheuta kipua. Ei myöskään ole löytynyt sopivaa ruoka-ainetta, jonka jälkeen kipu varmasti tulisi. Se on tullut jopa silloin, kun en ole syönyt koko päivänä käytännössä mitään. Ryhdyin pitämään ruokapäiväkirjaa ja jätin ottamatta lääkettä kipua estävästi.

        Kuukauden aikana kipu tuli kolmesti, jonka jälkeen otin lääkkeen. Kävin kaikki ruoka-aineet läpi, mutta mitään sellaista ei ollut, joka olisi selittänyt asian. Rupesin miettimään, että jos kyseessä on allergia, voisiko useampi aine aiheuttaa oireita. Ryhdyin syömään pelkästään kipuja edeltävinä parina päivänä olleita ruoka-aineita, valmissalaattia, Kariniemen kanankoipien paistettuja sisäfileitä, kaupan valmisleivoksen, Mehukatti-mehua, Hesburgerin hampurilaisaterian maidolla jne.


      • IJHKI

        Kipu tuli parin päivän kuluttua, nyt keskellä viikkoa. Oireet olivat jopa tavallista kovemmat. En ole tietääkseni allerginen salaatin millekään komponentille ja kana ei ole aiemminkaan aiheuttanut allergiaoireita. Ryhdyin miettimään onko kyseessä joidenkin aineiden yhteisvaikutus, mutta kun tällaistakaan ei näyttänyt olevan, katsoin lopulta mistä nuo tuotteet on valmistettu. Hesen kotisivuilla oli lueteltu mistä hampurilainen on valmistettu.

        Bingo! Jokaisessa tuotteessa on yhdistävä tekijä, jota en ollut aiemmin tullut edes ajatelleeksi: Luontaisesti pihlajanmarjoista saatava säilöntäaine E202, kaliumsorbaatti. Sillä saadaan tuoresalaatti pysymään tuoreena. Hesburger käytti sitä sämpylöiden säilömiseen ja se oli lisäksi hampurilaismajoneesin säilöntäaine. Mehukattikaan ei säily ilman tätä. Jopa paistetut kanankoivet säilöttiin tällä. Kariniemi oli E-koodeja vältelläkseen kirjoittanut tuoteluetteloon auki E202:n kaliumsorbaatiksi, mutta laittanut toisen säilöntäaineen E211:n (natriumbentsoaatti) taas E-koodilla. Kaikki kaupan valmisleivokset näyttävät pysyvän kasassa E202:lla.

        Ryhdyin välttämään säilöntäainetta ja katsoin tarkasti mitä söin. Viikon päästä oli taas vatsakipuja ja ryhdyin miettimään mitä olin oikein syöny. En ollut kyseisenä päivänä syönyt mitään leipää kummempaa ja edellisenä päivänä olin tehnyt salaatin itse kaupan raaka-aineista. Siinä oli kuitenkin mukana raejuustoa, joka myös säilötään E202:lla. Ei ollut tullut mieleenkään aiemmin ja siksi en tätä ollut tarkistanut.

        Yrityksen ja erehdyksen kautta olen onnistunut välttämään kyseistä säilöntäainetta ja viime kesänä oli lähes kolmen kuukauden mittainen jakso, jolloin kertaakaan ei ollut vatsakipuja. Viimeksi niitä on ollut, kun söin laivan runsaasta buffet-pöydästä vähän kaikenlaista. Jokin niistä ei sitten lopulta ollutkaan tuore tai kokki oli päättänyt, ettei turhan takia laiteta kallista, huonosti kelpaavaa ruokaa roskiin ja kyllästänyt sen säilöntäaineella.

        Reilun 1,5 vuoden kokemuksella voisin nyt sanoa, että olen löytänyt vatsakipuihin selityksen ja myös hoidon. Kun luin täällä olleet keskustelut, voin todeta että monien kivut ovat erilaisia. Osa voi olla sappiperäisiä, osa keliakian aiheuttamia tai jopa vakavampia, jolloin nämä lääkkeet, mitkä olen todennut toimiviksi, ovatkin kipuja pahentavia ja mahdollisesti hengenvaarallisia.

        Kannattaa ensimmäisenä kokeilla tuota ruoka-ainepäiväkirjan pitämistä ja sieltä poissulkevalla menetelmällä tiettyjen ruoka-aineiden toteamista. Kyseessä ei välttämättä ole E202, vaan se voi olla jokin muu. Kodeiinipohjaisia valmisteita ei helposti lääkäreiltä saa, koska jos niitä ei käytä kipuun, niihin voi tulla riippuvaiseksi. Kipuun käytettynä ne helpottavat, mutta eivät koukuta, kunhan käyttää niitä vain siihen. Kyseinen valmiste vastaa 10%:sta morfiinia.

        Jos täällä on kohtalotovereita, joilla on sama vaiva ja tästä kirjoituksestani on ollut apua, niin kuulisin teiltä mielelläni kommentteja.


    • hmmmmm

      voihan kyseessä olla myös maksan hemangiooma, hyvälaatuinen ns. veripahkura/kasvain joka ärtyy tai on sellaisessa asennossa, joka vihloo kylkeen. ovat tosi yleisiä ja niitä harvoin löydetään muulla kuin ultralla varsinkin miehillä ja myös naisilla..

      • ei mitään

        Olen kärsinyt epämääräisitä vatsa vaivoista koko ikäni. Tähystetty molemmista päistä, ultrattu monta kertaa, ainoa löydös angiomyolipooma toisessa munuaisessa. Nyt kävin vielä vatsan tt-kuvauksessa oikean kyljen painon tunteen tähden.Onneksi ei löytynyt mitään uuttta.Täytyy vaan jaksaa mahaoireiden kanssa.


      • Tylppä kipu oikealla
        ei mitään kirjoitti:

        Olen kärsinyt epämääräisitä vatsa vaivoista koko ikäni. Tähystetty molemmista päistä, ultrattu monta kertaa, ainoa löydös angiomyolipooma toisessa munuaisessa. Nyt kävin vielä vatsan tt-kuvauksessa oikean kyljen painon tunteen tähden.Onneksi ei löytynyt mitään uuttta.Täytyy vaan jaksaa mahaoireiden kanssa.

        Yliv vuosi aikaa minulla oli jatkuva kipu vasemmalla ylävatsalla ja yöllä närästi ja närästi. Rennietä lapoin aikani suuhun, kunnes hermosuin ja menin lääkärille. Tähystyksessä todettiin Reflux ja sain siihen lääkkeet Zolt 30 mg. Siihen loppui närästys ja kipu vasemmalta. Samaan aikaan kipua alkoi olla myös oikealla ylävatsalla, kylkikaaren alla. Tähystetty on ylhäältä, alhaalta ja vasta otettiin kaikki mahdolliset verikokeet ja sen jälkeen ultrassa. Ei mitään syytä "tylpälle lievästi polttavalle kivulle" löytynyt. Kipu on yleensä aamulla muutaman tunnin poissa, mutta sitten päivän aikana hiljalleen alkaa pahenemaan, kunnes saavuttaa vakiotilansa. No nyt sitten lääkäri käski aloittaa totaalisen ruokavaliomuutoksen terveellisempään suuntaan, eli sitä sitten kokeillaan. Liekkö siitäkään mitään apua, hieman epäilen mutta kaikki pitää nyt kokeilla.


    • Kaiken_se_kestää

      Voiko pahanhajuiset, kelluvat ulosteet viitata Giardiaan? Giardia viihtyy sappinesteen lähellä.

      • Kaiken_se_kestää

        Giardiasta

        http://www.penttiraaste.com/web/fi/artikkeleita/102-vatsan-turvotus-aterian-jaelkeen-ilmavaivat-epaesaeaennoellinen-toiminta-sekae-joskus-myoes-kipuja-ja-yleistae-vaesymystaegiardia.html

        Ihmisillä giardia on todettu olevan lasten ripulin ykkösaiheuttaja. Muihin oireisiin ihmisillä saattaa kuullua epäsäännöllistä ripulin ja ummetusten vuorottelua, ruuansulatushäiriöitä, ylämahan kipua sekä kutinaa, suolistokaasua sekä väsymystä. Jos infektio jää hoitamatta, saattaa myöhemmin puhjeta reumaattisia tai niveltulehduksen tyypillisiä oireita.

        http://www.petvetkamu.com/kirjoituksia_files/giardia.htm


      • Wheyt
        Kaiken_se_kestää kirjoitti:

        Giardiasta

        http://www.penttiraaste.com/web/fi/artikkeleita/102-vatsan-turvotus-aterian-jaelkeen-ilmavaivat-epaesaeaennoellinen-toiminta-sekae-joskus-myoes-kipuja-ja-yleistae-vaesymystaegiardia.html

        Ihmisillä giardia on todettu olevan lasten ripulin ykkösaiheuttaja. Muihin oireisiin ihmisillä saattaa kuullua epäsäännöllistä ripulin ja ummetusten vuorottelua, ruuansulatushäiriöitä, ylämahan kipua sekä kutinaa, suolistokaasua sekä väsymystä. Jos infektio jää hoitamatta, saattaa myöhemmin puhjeta reumaattisia tai niveltulehduksen tyypillisiä oireita.

        http://www.petvetkamu.com/kirjoituksia_files/giardia.htm

        Monta vuotta kestänyt tämä keskustelu, enkä löytänyt ensimmäistäkään kirjoitusta jossa joku olisi kertonut pääsevänsä kivuista eroon,
        Saatika sitten että olisi saanut oikean diaknoosin, aika outoa, itse olen syönyt lääkkeitä pari vuotta hermokipuun ja tämä jatkuva lääkitseminen on aiheuttanut minulle vatsakipuja oikealle puolelle vatsaa.uskon että oikean ruokavalion löytyminen yhdessä urheilun kanssa auttavat varmasti.
        Ei hajuakaan mikä on, maanantaina lääkäri ja yritän selvittää paremmin mikä on vaivan syy. Mutta miksi kukaan ei ole tullut kertomaan jos on saanut selvän syyn kipuihin, ei mitään ehkä tai voi olla, vaan tosiasian mikä on vialla.
        Palaan ja kerron kun olen käynyt lääkärissä, vaikka epäilen että heti selviää.


      • IJHKI
        Wheyt kirjoitti:

        Monta vuotta kestänyt tämä keskustelu, enkä löytänyt ensimmäistäkään kirjoitusta jossa joku olisi kertonut pääsevänsä kivuista eroon,
        Saatika sitten että olisi saanut oikean diaknoosin, aika outoa, itse olen syönyt lääkkeitä pari vuotta hermokipuun ja tämä jatkuva lääkitseminen on aiheuttanut minulle vatsakipuja oikealle puolelle vatsaa.uskon että oikean ruokavalion löytyminen yhdessä urheilun kanssa auttavat varmasti.
        Ei hajuakaan mikä on, maanantaina lääkäri ja yritän selvittää paremmin mikä on vaivan syy. Mutta miksi kukaan ei ole tullut kertomaan jos on saanut selvän syyn kipuihin, ei mitään ehkä tai voi olla, vaan tosiasian mikä on vialla.
        Palaan ja kerron kun olen käynyt lääkärissä, vaikka epäilen että heti selviää.

        Minä olen tuossa ylhäällä kertonut miten pääsin omista kivuistani eroon ja todennäköisen syyn niille.


    • pilotti 1961

      Tässä olikin tosi monta samanlaista kuin minullakin on. On tehty gastroskopia ja sielä näkyi pieni kysta ja sanoivat sen olevan melko tavallinen jota monilla ihmisillä on. Ettei ollut siintä huolen aihetta. Vasen maksa siintä koskee ja suoraan selkäpuolelta, yleensä syömisen jälkeen ja ainakin kuusi vuotta jo. Ei ole helpottanut ja jo alkuun herätti öisin. Mikä lie myllerrys sitten, epämielyttävä jos on muiden kanssa syömässä ja pitää alkaa sen takia kiemurtelemaan.

    • herkkävatsainen

      Ajattelin poikkeuksellisesti kertoa omista kokemuksistani, jos ne vaikka jotakuta auttaisivat. Syitä tietenkin noille vatsakivuille on monia. Minullakin alkoi vatsassa oikealla puolella ilmetä kipua pari kuukautta sitten. Olen 38-vuotias nainen. Vatsa oli todella ikävän turvonnut, ja tuntui jotenkin kovalta oikealta puolen. Kylkiluiden alta aristi ja kylkiluihin säteili kipua. Tuntui ihan kuin jokin pitelisi vatsasta sisäpuolelta. Ja toisinaan tuntui riipivää kipua, esim. kerran lenkin jälkeen alkoi riipiä oikeaa puolta tosi ikävästi, ja piti pysähtyä toipumaan...

      Lääkärin aluksi määräämät happosalpaajat eivät oikeastaan auttaneet - niinpä pyysin päästä vatsan ultraan. Sieltä löytyikin yksi PIENI SAPPIKIVI. Sen sijaan maksa-arvot yms täysin normaalit. En tiedä, kuuluuko vatsan ultraan vakiona sappirakon tarkistaminen. Lääkärit usein ehdottavat heti koko sappirakon poistoa, vaikka itse asiassa "ennen vanhaan" noita kiviä pyrittiin liuottamaan - varsinkin jos ne eivät ole suuria. Liuottamiseen on saatavilla lääkkeitäkin vielä nykyisinkin, vaikka sappirakon leikkaus lienee parempi liiketoimi monille. Liuottamisen ongelmana on, että kivet voivat uusia, jos sapen olosuhde ei muutu.

      Lääkärini kuitenkin ehdotti, että tarkkailisin tilannetta, josko saataisiin tuo pieni sappikivi liukenemaan. Nyt olen sitten nauttinut joka päivä pari lasia sitruuna-, greippi- ja omenamehuja, mutta erityisesti tehokasta on monien kertoman mukaan ollut omenavinegrette. Laitan vinegretteä reilun ruokalusikallisen mehun sekaan aamuin ja illoin. Sitä voi laittaa myös salaattiin. Olo on ollut paljon parempi. Näissä mehuissa on omenahappoa (? malic acid) ja limoneenia, jotka voivat liuottaa kolesterolia. En siis usko, että tämä dieetti sopisi happovikaisille.... Jos vatsa kestää ja epäilet sappikiviä, kannattanee kokeilla - ei ainakaan maksa juuri mitään.

      Sappikiveni oli diagnoosin mukaan kolesterolista muodostunut ja juuri nuo aineet auttavat sitä liukenemaan. Lisäksi aspiriinilla on samankaltaisia vaikutuksia, joten sitäkin voi kokeilla tilapäisesti (tyyppiä neljännespilleri per päivä). Aspiriinihan ei muuten ole vatsalle hyväksi, joten ei ainakaan tyhjään vatsaan. Sitten kun olo helpottuu, voi jatkossa ottaa vain 1-2 lusikallista vinegretteä viikossa mehun seassa ja jättää muuten nuo happamat mehut vähemmälle.

      Jotenkin tuo mekanismi lienee sellainen, että jos sappea ei erity tarpeeksi, eikä käytetä ruuansulatukseen, se lilluu sappirakossa ja alkaa vähitellen kiteytymään kolesterolin vaikutuksesta. Tällöin sappi lilluu paikallaan pitkiä aikoja. Siispä pienet välipalat (myös pienet rasvaiset, jotta sappea erittyisi) voisivat olla paikallaan sapen toiminnan elvyttämiseksi. Olen myös lukenut, että minttu stimuloisi sapen toimintaa (esim ruokailujen välillä), mutten ole vielä itse kokeillut.

      Itselläni ei ole koskaan ollut korkea kolesteroli, eikä lainkaan ylipainoa. Sen sijaan tyypillisesti minulla on pitkiä taukoja ruokailujen välillä - esim syön klo 12 ja klo 20 enkä useinkaan mitään siinä välillä. Syön myös paljon hedelmiä ja teen smoothieita (tyyppiä banaani, omena, kiivi, marjoja) - eli saan todnäk liikaa fruktoosia, joka sekin on sapen vihollinen yllättäen. En aio hedelmistä luopua tietenkään, mutta ehkä välttelen jatkossa noita, joissa on eniten fruktoosia (banaani). Kuitua olen lisännyt ruokavalioon - aamupuuro kauraleseillä tuntuu tosi hyvältä vatsassa! Ja maustamatonta jogurttia syön nykyisin iltapäivisin - siitä saa maitohappobakteereja vaikkei niitä olisi siihen lisättykään.

      Silloin kun sappirakko on tyhjä kipu tuntuu voimakkaimmin, koska rakko on supistunut sappikiven ympärille, joka sitten pääsee hankaamaan. Kivet voi tietysti lähteä myös liikkeelle mikä on kuulemma tosi tuskallista. Jos kivet pienenevät varmaan ne lähtevätkin liikkeelle ja poistuvat, mutta siinä tapauksessa aineuttanevat vähemmän kipua.

      Olotila on ainakin tällä hetkellä paljon parempi reilun viikon kuurin jäljiltä, vaikka sappikiven liukeneminen voi viedä kauankin (puoli vuotta - vuosi?). Lenkin jälkeen vatsa tuntuu taas kivikovalta, ehkä lenkkeily aiheuttaa jotain ärsyttävää hankausta sappikiven vuoksi... jatkan kuitenkin lenkkeilyä josta nautin ja että pysyy kolesteroli tms alhaalla jatkossakin. Olen optimistinen sikäli, että toivon, että tuo pieni sappikivi liukenisi, eikä leikkausta tarvittaisi, ja jospa ei tulisi uutta kiveä... Toivottavasti tämä helpottaisi jotakuta asian kanssa painiskelevaa.

    • Jos on

      Ahtaat sappitiehyet, muutokset roukavalioon ja lääkkeeksi Litalgin.

      • zeeen

        Minulla 1,5 vuotta sitten alkoi närästysvaivat..alkuun söin pitkäänkin närästyslääkkeitä, välillä parempia välillä huonompia aikoja. Vatsa ollut aina aika herkkä ja kuplinut paljon. Nyt pari kuukautta sitten alkoivat kivut oikealla ylävatsassa, kylkiluun alapuolella. Närästyslääkkeellä käskettiin taas kokeilla pari viikkoa, ei apua. Lääkäri laittoi ultraan sappikiviepäilyn takia. Ei löytynyt mitään, kaikki oikean puolen sisäelimet tutki..ei tulehduksia, kiviä ei mitään. Kivut jatkuivat, pian jokapäiväisinä ja lähes jatkuvana. Ainoa kivuton hetki oli kun syömisestä 4-5 tuntia. Kyllästyin kipuun ja lääkärien tietämättömyyteen ja kokeilin gluteenitonta ruokavaliota, kipu hävisi kahdessa vuorokaudessa lähes kokonaan!!! Keliakiatestin mukaan ei keliakiaa. Kokeeksi söin pari leipää ja kivut ja myllerrys palasi. En siis todellakaan enää viljoihin palaa. En ikinä olisi uskonut että viljoista johtuvat kivut voivat tuntua tuollaisessa kohtaa..mutta uskottava on. Tämä vinkkinä muillekin jos testeistä ei mitään löydy. :)


    • tyrät rytkyy

      Te joita urheillessa nipistää mahasta, kannattaisi ottaa huomioon että elimistöön voi etenkin kovasti ponnistellessa muodostua tyriä kummallisiin paikkoihin.

      • Esteratsastaja

        Mä ite tipuin eilen hevosen selästä esteen jälkee mätkähin maahan laitaa vasten ja silloin ei sattunu mihinkään mutta tänä aamuna kun heräsin niska oli älyttömän jäykkä ja selkäki oli niin kipee et ihanku rekka ois ajan yli viis kertaa täyden lastinkaa ja nyt illemmal alko vatsa oireilemaan esim. Kun nauran tai yskäisen se vihlaisee ikävästi tai jos paina kohtaa niin siihen sattuu.. En oikein tiedä mistä o kyse tai mitä pitää tehdä:(


      • nella salmi
        Esteratsastaja kirjoitti:

        Mä ite tipuin eilen hevosen selästä esteen jälkee mätkähin maahan laitaa vasten ja silloin ei sattunu mihinkään mutta tänä aamuna kun heräsin niska oli älyttömän jäykkä ja selkäki oli niin kipee et ihanku rekka ois ajan yli viis kertaa täyden lastinkaa ja nyt illemmal alko vatsa oireilemaan esim. Kun nauran tai yskäisen se vihlaisee ikävästi tai jos paina kohtaa niin siihen sattuu.. En oikein tiedä mistä o kyse tai mitä pitää tehdä:(

        Lääkäriin ja kuvauksiin heti, voi olla joku sisäelimen vamma, tai kylkiluumurtuma.


    • bdbsb

      Palleatyrä todennäköisesti ko vaiva. Itsellä on se ja siihen liittyy tälläistä.

    • jag74119

      Kyseessä on sappikivitauti ja sappikohtaus. Täsmälleen samat vaivat kun mulla ja teillä.

      • olipas siinä

        hei toverit.mulle ilmeni aika erikoisia vaivoja noi 1.5kk sitten.vaivani alkoivat näin.

        -yhtäkkinen alaselkä kipu jos maha meni sekaisin ja olin ripulilla 4 pv (lähes 10 kertaa päivässä vetistä ripulia)

        -otin ajan hierojalta koska selkä kipeytyi ja lihakset olivat jumissa.2pv hieronnan jälkeen alkoi h****tillinen kipu lapojen välissä joka tuli aalloittain.olin kipeä alamahasta,lapojen välistä,alaselästä.

        -toisena kipupäivänä yhtäkkiä tuntui mahalaukun kohdalla kuin jokin olisi revennyt.alkoi oksettaa,huimata ja röyhtäytti jatkuvasti.

        -lääkäri sanoi:mahahaava ja määräsi lääkkeet.söin lääkkeitä ja olin jatkuvasti kipeä.osasta lääkkeitä tuli niin paljon sivuhaittoja että lopetin osan käytön.

        -alamaha ja yläselkä olivat edelleen tuskaisen kipeät päivittäin kunnes selkäkipu alkoipuskea rintakehästä läpi.joskus nuoruudessa oli ollut samoja kipuja rinnassa ja tiesin sen johtuvan selästä.

        -aloin tutkia netistä vaivoihin liittyviä asioita.olin myös huomannut että lantioni on kierossa ja vasen olkapää roikkuu alempana,alaselässä on normaalia enemmän notkoa.varasin aja fysioterapiaan.siellä löyti hermopinne kohta lapojen välistä jota hän paineli.

        -kivut jatkuivat.autolla ajaessa tuntui että vasen rintalasta painaa alemmas kuin toinen puoli.samana iltana vielä soitin jäsenkorjaajalle että oletkos huomannu että mulla on toinen olkapää alempana.sanoi että kyllä tiedän,viimeksi sen jo laitoin paikalleen mutta jos on uudestaan menny ni tuu käymään.

        -Kyllä!lantio oli kierossa eli lannerangan virheasento.johtui ilmeisesti si-nivelestä.jäsenkorjaus oli suoritettu torstai-iltana.sunnuntaina voin jo paremmin.nyt on kulunut n.7-8 vk siitä kun oireet alkoivat.vielä jäljellä on mahakipu navan ympärillä ja ummetuksen kaltaista vaivaa.painokin putosi 8 kiloa.luulen johtuvan siitä että suolisto ei toimi kunnolla vielä koska lantion ollessa kierteellä suoliston tooiminta häiriintyy,mahdollisesti myös ruoansulatuksen.

        kaikkiaan oireita olivat nämä.

        -alaselkä ja yläselkäkipu

        -alamahakipu

        -ripuli

        -ummetus

        -virtsaamisen tarve lisääntyi ja muttui väriltään kirkkaammaksi kuin normaalisti

        -hermopinne

        -ylämahan kipukohtaus

        -rintakipu

        -ruokahaluttomuus

        -pahointvointi

        -lihaskireys selässä

        -kipu reidessä pakaroissa nivusissa kiveksissä

        -toinen olkapää roikkui alempana


    • kohta riittää

      Olen 9v kärsinyt ylävatsan kivuista oikealle heti kylkiluiden alta kun painaa sormilla niin jeesus! Hengittäminen on selkä suorassa vaikeaa sattuu kivasti.

      Hakeuduin lääkäriin lääkäri "tutki" ja sanoi: Sulla on stressi. Säästin rahaa menin yksityiseen. Gastroskopiaan ja Lääkäri: Heti leikkausjonoon--> palleatyrä.
      Se leikattiin ja kivut jatkuu edelleen nytkin. Mä oon jo ihan loppu ja masentunut ja oon ärtynyt joka asiasta kun on tätä kipua. Jopa kevely sattuu.
      Suoraan sanottuna tekis mieli jo luovuttaa ja ampuu napin päähän.

      Mutta päätin vielä nyt säästää tuhansia euroja ja mennä yksityiseen yrittämään!

      • Allina

        Voisitko kokeilla vaikka viikon kaksi viljatonta, sokeritonta ja maidotonta ruokavaliota?

        Mitä voi syödä; vihannekset, peruna, kalaa, vähärasvaista lihaa, salaattia, pähkinöitä, manteleita, munakasta. Vähän maun mukaan. Älä kuitenkaan syö suolattuja pähkinöitä! Ja kaikkia mieluummin vähän...

        Ota aamulla lämmintä vettä ja sitruuna puristettuna siihen.
        Syö 5-6 kertaa päivässä. Syö niin paljon ettei ole nälkä. Mutta älä syö ähkyyn asti. Maitohappobakteereita olisi hyvä käyttää ainakin aluksi - LactoSeven on hyvä. Juo 2-21/2 litraa vettä (veteen voi laittaa aivan vähän ruususuolaa tai terveyskaupan täysin puhdistamatonta merisuolaa.

        Tämä on hyvä kokeilukuuri, joka voi auttaa moneen vaivaan.

        Jos oireet loppuvat, niin syytä voidaan sen jälkeen lähteä etsimään myös ruokavalion kautta omatoimisesti.

        Syöpää pelkääville; syöpäsolut ovat happamia. Hapettuminen on monen vaivan taustalla. Sitruuna on hapan, mutta muuttuu emäkseksi - siksi sitruuna mehu aamulla on hyvä. Äkkiapuna voi käyttää ruokasoodaa. Teelusikallinen veteen ja juo sen aamulla. Terveyskaupasta saa vartavasten valmistettua ainetta Pascoe, jossa mukana ohjeita ja testiliuskoja.


    • jokeri99

      Ompas meit paljo kerrotaan omakin tarina. Reilu vuos sitte todettiin paniikki häiriö liiasta tressistä yms,nyt ollu oikeella puolella heti lonkan yläpuolella arkaa aluetta vessassa saa ravata jatkuvasti polttaa painaa puristaa.Aamuisin herättyään ei mitään tuntemuksia mutta oireet tulee päivän mittaan ja pahenevat iltaa kohden sietämättömiksi pääsääntöisesti oikeella puolella ajottain molemmilta sekä selkä kipeytyy niin että tuntuu kun kipu tulis suoraan luista ja ytimistä saakka asian vuoks vasta lääkäriin suunnittella mennä kyseset tutkimukset ovat vaan sieltä ei mukavastapäästä

    • Vanboi

      Taitaapi se olla toi ärtynyt suoli vissiimmästi. Alko viime sunnuntaina vatsaan sattumaan hitosti, arvelin että johtu siitä että tuli ahmittua liikaa sitä edeltävinä päivinä että se olis ollut mahatauti.

      Tosiaan oikea puoli vatsasta on arka ja sieltä pistelee kun hengittää syvään ja kun liikkuu silleen aktiivisesti esim lenkillä koiran kans. Varmasti häipyy itsestään ajan myötä jos pidän ruuan syönnin hallinassa koska siitä se alko.

    • Aatunelli

      Osa valittaa ulosteen väriä... osa ei puhu siitä.

      Minullakin ollut kipuja - hälyyttävintä oli ulosteen vaaleus.
      Ymmärtääkseni viittaa ongelmiin maksassa ja siten olen pyrkinyt pitämään rasvojen nauttimisen hyvin pienenä. Yritän kuitenkin syödä säännöllisesti hyviä rasvoja, mutta vähän. Auttaa!

    • SIPUNA -61

      Minun tarinani alkoi jo 2000 luvun alussa...tein istuma työtä...normaali painoinen ja liikuntaa harrastava...
      alkuunsa oli vain pientä omituista painon tunnetta ylävatsalla...sitten mukaan tuli kipu häntäluun kohdalle, joka oli todella kovaa kipua...kesti sellaiset 5-10 minuuttia...ja meni ohi...
      Sitten 2007 alkoivat kummalliset kivut lonkassa, tuntui kun oikean puoleinen jalka menisi alta pois kun nousin tuolilta seisomaan tai kävelin rappusia...sitten 2007 heinäkuussa, aamulla vessa reissun jälkeen niin kova kipu selän ja vatsan puolelle, etten edes saanut housuja jalkaan...eikun ambulanssilla sairaalaan...matkalla antoivat jonku kipu lääkkeen suoneen...sairaalassa odotin pari tuntia lääkäriä ja kun hän vihdoin saapui oli kipu jo kadonnut ja lähden töihin...

      Samoaja oireita jatkui 2008 koko vuoden...2009 kivut vaan pahenivat vatsan oikealla puolella ja selän puolella...kipu oli niin voimasta, että joka kerta sairaalaan...tutkittiin mangneetti kuvilla, ultralla...verikokeilla...ylävatsan-ja paksusuolen tähystyksellä...ei mitään vaivaa..mutta ultra paljasti, että oikealla puolella vyötärön kohdalla joku patti.
      Päättivät tehdä tähystysleikkauksen, mutta ei siellä kuulemma ollut mitään, samalla poistivat kiinnikkeitä ja toisen munasarjan...

      No kivut jatkuivat vaan...2010 heinäkuussa soittivat sairaalasta, että minulla on haiman vajaatoiminta, reflustauti, haiman ja sapen tiehyen kaventuma...no greoni lääkitys vajaatoimintaan...ja se siitä sitten, enpä enään käynyt sairaalassa.

      Myöhemmin sairaalasta tuli tutkimuksia koskevat potilaskertomukset, niitä lukiessani sillä oli myös maininta. reuma arvot positiivinen ja autoimmuuni sairaus.

      Työterveyshuollon puolelta reuma lääkärin konsultoitavaksi, joka totesi 10 minuutissa, ettei minulla ole reumaa, kuulemma joka neljännellä ihmisellä on reuma arvot positiiviset.
      Autoimmuuni sairaudesta työlääkäri totesi, että on niin vaikea tutkia mikä immuuni sairaus on kyseessä...eikä sitä ole vieläkään tutkittu...

      Mutta kivut vaan jatkuivat vaikka söin greonia, kunnesa huhtikuussa 2012, jälleen aamulla kun olin pesulla lavuaarin yllä, siitä yritin ojentaa selän, tuli jumalaton kipu, eikä selkä enään suoristunut...en päässyt enään mihinkään asentoon...kontilteen piti mennä soffalle, edes johonkin asentoon...

      Lähdin lääkäriin, käskivät hakemaan jostain korsetin ja pitämään sitä niin kauan, että kipu alkaa hellittää...no kylhän mä sellaisen hain...ja olihan sen kanssa pikkasen helpompi liikkua...tämä lääkäri käynti oli terveyskeskuksessa...koska sattui juuri olemaan pääsiäinen...

      Kun arki koitti, soitin työterveyshuoltoon ja sain ajan sinne...kerroin lääkärille ja hän määräsi samantien röntgeniin...kun kuvat oli otettu, hoitaja sanoi heti, että ihan kiero selkäranga...
      Seuraavana päivänä minulle soitettiin työterveyshuollosta ja pyydettiin käymään fysioterapeutin luona, että lääkäri on antanut valtuudet hänen kertoa kuvausten tulokset...

      Löydöksenä, skoljoosi, lannerangan toisen nikaman siirtymä ja kolmannen nikaman kiertymä...

      Sain töihin ergonomisen tuolin ja sähköllä nostettavan pöydän, mutta mikään ei auttanut, samanlaiset kivut olivat läsnä kokoajan...

      Jäin pois töistä 2013 elokuussa (työpaikan lakkautuksen vuoksi) ja siirryin takaisin kunnalliseen terveyshuoltoon.
      Lääkäri antoi minulle lähetteen fysiatrille.
      Kun sitten vihdoin pääsin fysiatrille ja kerroin hänelle koko tarinan, hän antoi lähetteen mangneettikuvaukseen joulukuussa 2013.

      Kävin kuvauksessa ja sain taas ajan fysiatille helmikuussa 2014. Fysiatri totesi samat löydökset eli skoljoosi, nikaman siirtymä ja nikaman kiertymä ja lisänä selkäranka rappeuma..oikean puoleinen jalka melkein pari senttiä lyhyempi...
      skoljoosi oikean puoleinen.
      Hän totesi, että onni onnettomuudessa, että nikama on kiertynyt eikä siirtynyt sivuttain, jos olisi käynyt näin, en enään kävelisi.

      Selkä kivut johtuvat siitä, että näiden kahden nikamien välllevyt ovat auki, mutta hermoradat ehjät, mutta hermoradat joutuvat puristuksiin kun olen istuma asennossa tai pitkään seisoma asennossa...pitää odottaa, että nikamat luutuvat, niin silloin kipu voi helpottaa...mutta voi olla, ettei koskaan luudu...

      En tietääkseni ole sitä mitenkään satuttanut loukkaamalla...elikä jäi epäselväksi miksi näin on tapahtunut, skoljoosi on todennäköisesti synnynnäinen, mutta kun olen harrastanut lapsesta asti liikuntaa, ihan kilpailu muodossa, niin skoljoosia ei ole huomattu murrosiässä...

      Sairaslomaa vuoden 2014 loppuun asti.
      Nyt vuosi on vaihtunut 2015 ja kivut aina vaan olemassa oikealla puolella vatsan ja selän puolella, särkylääkettä taas menee kourallinen...sairasloma loppu ja muutenkin tulee täyteen sairauspäivät...pakko olla työttömänä työnhakijana..paitsi kun hain kuntoutusta kevasta, niin sieltä tuli ehdotus, että jos aloittaisin työkokeilun...
      nyt perjantaina menen ammatinvalinta ohjaajalle ja 16.1,15 fysiatrille.

    • maiju86

      Moi. Olen uusi täällä ja lukenut teidän kirjoituksia. Itselläni samaa oiretta. Onko selvinnyt vuoden jälkeen kenellekkään mitään uutta?

    • stomachpains

      Ihanaa, kun en ole yksin, mutta todella p***stä, että selkeää diagnoosia ja hoitoa ei ole löydetty. Itse olen kärsinyt samoista oireista vuosia, laihduttanut painoa, poistanut laktoosin, ollut ilman hiilihydraatteja pitkiä jaksoja ja silti kipu palaa. Kolonoskopia takana (yllättävän helppo toimenpide), Visiblin kokeilussa, koska epäilynä, ettei suolisto kestä hiilareita (auttanut ripuliin kohtuullisesti) ja seuraavaksi ultra sapen tarkistamiseksi. Käyn yksityisellä, kun julkisella todettiin suoriltaan, että kyseessä ärtynyt suoli ilman tutkimuksia. Katsotaan olisiko hän saanut paremmat opit...

    • SappiUkko

      Oikeassa kylkikaaressa monella kipuja, kannattaa selvittää, onko kysymys sappikivistä.

      Omalla kohdalla epämääräisiä närästysoireita oli jo useamman vuoden ajan, ajoittain kipeänkin tuntuisia niin että ei voinut aina nukkua. Tilanne hiljalleen paheni kunnes viime syksyllä iski heräämisen yhteydessä ensimmäinen kovempi kipukohtaus niin, että sen kivun kanssa ei pysty liikkumaan eikä pysty olemaan paikallaankaan, muutamassa tunnissa meni ohi. Ja jälleen talven yli epämääräisiä oireita.

      Keväällä sitten iski kivut - jälleen herätessä - niin kovaa että joutui tilaamaan ambulanssin. Sillä sitten terveyskeskukseen hiukan tutkittavaksi, kipulääkitystä suoneen, ja seuraavaksi sairaalaan.

      Kipukohtaus uusi päivän aikana puolen tusinaa kertaa, viimeinen sairaalassa ollessa, jossa sitten jonnekin potilasosastolle jälleen kipulääkitystä suoneen.

      Ultraäänitutkimuksessa löytyi sappikivi, ja nyt jonottelen leikkaukseen, joka ehkä parin kk:n kuluttua (aikaisemminkin olisin päässyt mutta tuli muu este).

      Purkki Litalginia on haettu apteekista jos kipukohtaus iskee.

      Ruoan syömistä olen muuttanut nyt niin, että syön vähemmän, rasvaisia ja käristettyjä ruokia ei ollenkaan, munkit/pullat jätetty pois, paino tippunut reilussa kuukaudessa noin 5 kiloa. Käytännön esimerkkeinä esim. 400g makaronilaatikon olen syönyt normaalisti kokonaan, nyt olen syönyt niistä kerralla vain puolet, ja seuraavana päivänä loput. Nälkä ei ole ollut, painon vähentäminen on muutenkin hyvin tervetullutta. Ruokalautasena muutenkin nyt käytössä pienempi lautanen, ei tule niin helposti mätettyä isoa kasaa ruokaa lautaselle.

      Kipukohtauksia ei ole ollut, mutta olen varma siitä että ne iskee kyllä heti jos antaa niille tilaisuuden, eli leikkaukseen asti pitää vaan elellä melko lailla varoen.

      Pidän omalla kohdallani todennäköisenä sitä, että olen syönyt joka päivä hiukan liikaa vuosien ajan huomaamattani, ja se on varmasti laukaissut myös näitä oireita, kun on esim. jonkin rasvaisen lihapiirakan syömään niin siitähän niitä oireita luvassa.

      Oikealla kyljellä nukkuminen saattaa vähentää näitä kipukohtauksia, ainakin itse olen siis pari kertaa herännyt siihen kun kipu on alkanut.

      Ibuprofeeni ei mielestäni kovin paljon näihin kipuihin tehoa.

      Sappikivestä kipu tulee ymmärtääkseni siksi, että jos se liikkuu niin että se tukkii jonkin sappitiehyen tms, se kuulostaa ainakin loogiselta jos oikealla kyljellä nukkuminen voisi näitä kipukohtauksia vähentää.

    • odotellessadiagnoosia

      Itsellä samat oireet joku vuosi sitten. Ei löytynyt kuvista mitään, eikä ultrasta. Paitsi sappi poistettiin koska sieltä löytyi jotain, muttei vaikuttanut mitään tähän. Oli myöhemmin jonkun aikaa hiljaista, mutta taas oireilee. Välillä on kaasua jonka poistuttua kipu häviää. Olen ollut huomaavinani että ruoan pureskelu paremmin helpottaa. Tyhjä vatsa ei oireile juuri lainkaan.

    • aleyo

      Mulla oli ollut samanlaisia oireita 3-4 vko, kaikki veriarvot olivat ok, bilirubiini oli hetken pikkaisen koholla. Ultrassa ei näkynyt mitään ja varmaan tieto helpotti niin paljon oloa että kivutkin lähti häviämään saman tien. Kyseessä oli stressivatsa tai hiivatulehdus. Älkää ainakaan pelätkö pahinta, koska se voi vaan ylläpitää just näitä vaivoja.

    • Turvoksissa

      Olen kärsinyt samankaltaisista vaivoista vatsan oikealla puolella. Oikea puoli on selkeästi koholla ja suoli pullottaa näkyvästi. Vatsa on turvoksissa koko ajan, aivan sama mitä syön, minkä verran syön, mutta välillä on kuitenkin vähän helpompaa. Vaivani alkoivat kun sairastin kilpirauhasen kroonisen tulehduksen, sen seurauksena sain vajaatoiminnan. Minulla on thyroxin lääkitys, mutta olo vaihtelee koko ajan. Saman ongelman vuoksi 2010 minulta tähystettiin paksusuoli, löydöksenä oli paksunsuolenmutka oikealla puolella. Oireet lievittyivät tähystyksen jälkeen,( mutka suoristettiin) mutta nyt ne ovat taas tulleet takaisin. Endometrioosiakin minulla on todettu toistamiseen 2011(30-vuotiaana poistettu) nyt en vaan pääsyt heti tutkimuksiin, vaikka kokenut lääkäri laittoi lähetteen tähystykseen. Söin vuoden verran Terolut hormonilääkettä ja sitten navan kautta tähystettiin, kun vaatimalla vaadin hoitoa. Endometrioosia ei löytynyt, mutta runsaasti kiinnikkeitä oli oikealla puolella vatsassa, liekö endometrioosin aikaan saamia? Elämä on joskus yhtä helvettiä kun ummetus vaivaa, viikkoon tai jopa kahteen ei vatsa vaan toimi. Lääkärit sanovat syö kuituja, juo vettä ja liiku. Syytän kilpirauhasen vajaatoimintaa näistä vaivoista. Endometrioosikin vaikuttaa suolen toimintaan. Lääkärin pakeilla olen vieraillut usein ja huomannut sen, että hoitoa joutuu vaatimaan, rahalla sitä saisi heti.

    • Ylävatsakipuinen

      Huh, onneksi löytyi tämä ketju! Liityn samaan sarjaan, joilla on näitä oikean ylävatsan /rinnan alusen kipuja, puristusta, paineen tunnetta yms. Minulla tunne on pahin syömisen jälkeen.

      Joskus aiemminkin on jotain vastaavaa ollut, nyt tilanne jatkunut jo kauemmin yhtäjakoisesti. Ylipainoa on, joten olen miettinyt voisiko maksa olla jo niin rasvoittunut että se olisi muuttumassa kirroosiksi. Toivottavasti ei. tietenkin maksa-tai suolistosyöoäkin on kummitellut mielessä.

      Joitakin kuukausia sitten sain virhediagnoosin takia noin kuukauden antibioottikuurin ja sen jälkeen en ole kestänyt vehnää, ohraa, ruista enkä kauraakaan edes kuten ennen. sen jälkeen on tullut ihottumaakin pahasti noista viljoista ja ripulia. Olen nyt jättänyt ne kokonaan pois, mutta silti on tuo paine ja kipu ylävatsan alueella. Vatsaa ja maksaa ovat voineet ärsyttää myös panadolit, joita jouduin syömään ehkä lähemmäs sata yhteensä mm erään onnettomuuden seurauksena tulleisiin kipuhin jonkun aikaa. Ehkäpä ylipaino, kipulääkkeet ja antibiootit ovat ollaat yhdessä liikaa maksalleni. Alkoholia en uskalla käyttää ollenkaan ja en ole sitä koskaan paljon käyttänytkään.

      Joskus nuorempana sain sappikivikohtauksen tapaisia. Ne oli ehkä kuulema niitä, vaikka ultrassa ei näkynyt muuta vikaa kuin lihavuuden takia suurentunut maksa. Noin kuutisen vuotta sitten muistaakseni minulle on tehty ohutsuolen tähystyskin, kun keliakiaakin epäiltiin. ei löytynyt sitä eikä ainakaan silloin mitään muutakaan. isoisä ja isoisoäiti ovat kuolleet suolisto ja vatsasyöpiin, joten esim ne hirvittävät vaihtoehtoina kyllä.

      Nyt olen saanut laihdutettua lähes kymmenen kiloa, mutta vielä on paljon matkaa tavoitepainoon. Olo on sen verran ankea, että aion olla vihersmoothielinjoilla pääasiassa jonkun aikaa. Niitä kestän paremmin kuin muuta.

      Toivon mukaan minulla olisi vain ärtyvän suolen oireyhtymää tai lieviä sappiongelmia eikä mitään kovin vakavaa. No, tuleepa ainakin laihdutettua, koska hyvin kevyesti syöminen auttaa selvästi oloa verrattuna siihen , jos syö runsaasti ja raskaasti. Kaipa piti kantapään kautta oppia. Toivottavasti en liian myöhään saanut elintapoja muutettua.

    • magnesiamaito

      Hei ! Keillä ei vatsa toimi, mielestäni paras aine siihen on Magnesiamaito (apteekista)
      Pitää pyytää farmaseutilta, se säilytetään viileäkaapissa. Se edistää vatsan toimintaa ja neutraloi happoja. Annostuksen voi aloittaa pienellä määrällä, että tietää mikä sopii.
      Käytän itse aamuisin ja iltaisin noin 2-3 rkl, vatsa toimii aika hyvin sillä. Laaja käyttöohje on pullon kyljessä repäistävissä auki. Aika ei ole niin mitenkään niin tarkka, ja voi ottaa kolmastikin päivässä. Oikealla annostuksella se ei "räjäytä" vatsaa yllättävästi missään tilanteessa, vaan vatsa toimii aika luonnollisesti. Vaikutus alkaa ehkä vuorokauden kuluttua vasta. Eli jos illalla ottaa ekan pienen kokeiluannoksen, aamulla ei vielä välttämättä tapahdu mitään.
      L ä ä k ä r i n i kirjoitti magnesiamaitoa minulle, mutta sitä s a a i l m a n reseptiäkin !
      Se on aika vähän tunnettu, joissain apteekeissa ei sitä ole, mutta tilaavat.
      Puolen litran pullo maksaa noin 13 euroa, riittää noin kuukauden. Voi käyttää tarvittaessakin pari päivää, jos maha jumittuu. Sopii arkavatsaisellekin.
      Vaikeavatsaiselle on joskus hyvä saada helpotusta, kun mahaa painaa ja koskee sieltä sun täältä eikä toimi.

    • Mmietteliäs

      Moi! Oon ite teini-ikäinen, ja mulla oikean puolen vatsa sattuu usein niin vietävästi. Esim. Kun käyn vessassa mun on todella hankala ponnistaa mitään. Joudun painamaan kädellä vastaan että voin ponnistaa. Tunnen kipua myös silloin, kun kyykistyn tai teen muita sellaisia liikkeitä jossa vatsa liikkuu mukana kunnolla. Mitä tämä voisi olla? Kipu osuu siis siihen oikeaan alavatsaan.

    • 65v

      Sama vaiva ollut niin kauan kuin muistan. Aikaisemmmin tuli aina muutaman päivän tai viikon jaksoina ja oli nykyistä tilannetta kovempi kipu. Kipu koveni joistain sopimattomista liikkeistä, esim. nopea pyörähdys sattui. Nyt kipu ollut jo muutaman kuukauden, väliin heikompi väliin kovempi. Kipupiste oikealla ylävatsalla ja vaihtelee välillä alemmmas navan korkeudelle ja joskus kylkeenkin. Toisinaan juostessakin tuntuu joka askeleella, samoin eteenpäin kumartuessa usein sattuu. Joskus turvottaa ja silloin kipu on jatkuva ja kovempi. Reilu 30 vuotta sitten työterveydessä epäiltiin stressistä tai refluksista johtuvaksi muuten ei ole tutkittu myöhemminkään. Pitäisi kai tutkituttaa nyt, kun on aikaakin. Tai vaikuttaa tuo turhalta, kun lukee näitä muiden tuloksia.

    • kipukohtaus

      Itselläni myös oli kipu kohta oikealla puolen ylävatsassa ja turvotusta .Ei löytynyt mitään vikaa ultratutkimuksissa,maksassa,sapessa,pernassa jne.Suolistoa ei ole tutkittu.Epäilen ,että vika pohjukkaissuolessa,joka on ärsyyntynyt ,saattaapi olla jopa haavaumia,koska jouduin syömään Buranaa kipuihin ,nyt en uskalla ottaa tulehduskipulääkkeitä kuin jos on aivan pakko,Panadolilla yritän pärjätä.Olen huomannut ,että tressi pahentaa ,samoin kannattaa välttää ruis-ja vehnäleipää.Syökää 100% kauraleipää,se jättää suojakalvon suoliston limakalvolle,samoin minulla auttaa laktoositon AB jugurtti,siinä on paljon maitohappobakteereita ,auttaa paremmin kuin jos ottaa tabletteina purkista.Auttaa myös vatsan toimintaan.Ja sitten vielä,älkää istuko paljoa,pientä liikettä pitkin päivää.Näillä eväillä olen pärjännyt.

    • Nojoooo

      Mitähän muille kuuluu? Täälä myös omituisten vaivojen kantaja. Puol vuotta ollut kipua rinnalla ja kainalossa sekä juuri tuota oikean kyljen kipua. Tutkittu on eikä mitään löytynyt. Pää hajoaa. Nyt sitten tullut lisänä suoliston kovaa meteliä ja tulee keltaista limaa ripulina ja kunto.huononee vain. Käsittämätöntä, ettei muka mitään löydy ja sairas olo kokoajan. Itse epäilen juurikin jotain ameebaa, mutta miten sen sais selville kun kuulema nämä normi testit harvoin antaa luotettavaa tulosta. Kellään tietoa?

    • Anonyymi

      Minun tarinani jos siitä on vielä jollekulle apua. Sairastin kesällä 2013 pahan flunssan, joka kesti viikkokausia. Minulla oli silloin elämäni kovin yskä. Muutin toiseen huoneeseen nukkumaan ja yskin yökaudet. Kolmen antibioottikuurin ja 6 viikon sairastamisen jälkeen kuntouduin töihin. Kyljet olivat kipeänä viikkojen yskimisestä, mutta paranivat pikku hiljaa. Paitsi oikea kylki, joka on edelleen kipeä. Luulin ensin, että olin yskinyt kylkiluihin murtuman mutta ei. Vaivaa tutkittiin vuosikausia: röntgen, ultra, kolonoskopia, 2xmagneetti, verikokeet jne. Mitään ei löytynyt. Ei myöskään keliakiaa. Sappirakko kivineen oli poistettu 2004. Edellinen gastroskopia noin 2010 oli havainnut pienen palleatyrän ei muuta. Verenpainetauti, astma, allergioita, migreeni ja ylipainoa löytyy. Eräskin työterveyslääkäri totesi että ”jospa se menee itsestään pois” ja antoi ymmärtää tutkimusten päättyneen. Kivut ja Buranan popsiminen jatkuivat, samoin stressi ja ahdistus, huoli vakavasta sairaudesta. Jatkoin tiedon etsimistä itse ja törmäsin hermokipuihin ja lääkäri Martti Vastamäen tutkimuksiin. Hakeuduin hänen luokseen pari vuotta sitten ja asia alkoi avautua. Hän passitti minut kollegansa luo hakemaan kipupiikkiä kylkeen, koska hänen mukaansa siellä oli kroonistunut tulehdus. Tämä hänen kollegansa ortopedi ja kirurgi jatkoi vielä tutkimuksia ja sain lopulta todennäköisin syin ihan käyvän selityksen kylkikipuuni: olen 2013 kesällä yskinyt kylkivälihermon irti hermokanavastaan. Sitä ei sinne takaisin saa, joten valitettavasti kipu seuraa minua loppuelämän. Sain kuitenkin lääkkeen joka vaimentaa hermokipua. Otan sen illalla, jotta kipu ei valvota. Päivät pärjään. Vaikka kyllä joskus on päivälläkin kestämistä: mulla on myös viime vuosina löydetty refluksitauti. Tietyt ruoka-aineet turvottavat ja närästävät; jos oikealle suolenmutkaan kertyy kaasua tai ruokaa, kipu on hetkittäin tosi kova ja säteilee selkään jopa lapaluuhun. Mutta selitys ainakin vaikutti täysin loogiselta, ja kun voin edelleen muuten ”hyvin” kaikista perussairauksistani huolimatta, olen yrittänyt olla murehtimatta. Silti toisinaan epätoivo iskee...entäs jos? Tsemppiä kaikki oikeakylkikipuiset! T. täti 53 v

    • Anonyymi

      Jos suolistosta jne ei löydy mitään fyysistä vikaa niin vika on nikamalukko selkärangassa. Rangan molemminpuolin kulkee aivoista alaspäin Vagus -hermo, joka haarautuu jokaiseen elimeen ja suolistoon. Kun ranka on lihasten ja kalvojen takia lukossa niin se jumitus samalla puristaa tätä Vagus -hermoa ja aiheuttaa ko. oireet mahaan ja suolistoon.

      Eli nikamalukot auki ja aktivoimaan Vagus -hermoa esim syvään hengittämällä ja vähentämällä stressiä.

      • Anonyymi

        Hei olen 15 vuotias poika minulla on vatsakipuja ja pistelee selässä ja rinnassa viikon ajan. Vatsakivut olleet 5 päivää pari päivää ollut niistä 5 että ei ole kipuja. Minulla on stressiä ollut olen ollut vessassa mutta aina ei edes tule mitään ja huonoa oloa. Ennen kuin koulut menivät karanteeniin niin kaikki oli hyvin. Mahakivut olleet aamulla ja yöllä vääntää mahasta. Välillä myös ruoka ei päivällä maistu mutta jostain syystä aamupala, ilta ruoka ja iltapala menee. Välillä on väsyttänyt paljon. Viime yönä kaikki meni ihan ok, mutta heräsin 3 ja olin hereillä 6 asti sitten nukahdin ja heräsin 9 aamulla. Aamu päivällä tuntui vaikealta hengittää puolisen tuntia ja limaa tuli ruoka ei maistunut oli huono olo. Noin 14.00 aikaan päivällä huono olo lakkasi. Pistoa rinnassa ja selässä ilmeentyy välillä muutaman kerran vuorokaudessa. Sitten korvissa tinnittää välillä hieman enemmän.


    • Anonyymi

      P. S tuohon 15 vuotias poika juttuun pitäisikö mennä lääkäriin.

    • Anonyymi

      Täälläkin yksi tällä hetkellä 33v mies jolla oikealla puolella vatsaa/keskikehoa painon tunnetta.

      Ohimenevää, välillä viipyilee päivän pari ns. pahemmin. Ei kuitenkaan kipuile varsinaisesti. Vihlontaa ollut parin vuoden aikana muutaman kerran.

      Alussa oli niin tuossa alimman kylkiluun kohdalla että epäilin sitä murtuneeksi mutta tunnekohta on siirtyillyt joten ei ole varmastikaan siitä kyse.

      Aamuisin tarvetta käydä vessassa, parikin kertaa. Vatsa on pääsääntöisesti löysällä, tästä syystä olen nyt jättänyt laktoosin pois ja seurannut että ei tulisi laktoosipitoisia tuotteita syötyä. Ei ole vielä ollut vaikutusta parin päivän aikana.

      Tämä vaivahan vaikuttaa minulla ainakin korvien väliin koska siitä tulee epävarma olo. Ja jotenkin tuntuu että alitajuisesti sitä tunnetta ajattelee koko ajan ja jännittää vatsaa. Lisäksi ns. tieto siitä että vessaa ei ole saatavilla saa suolen tyhjentämistunteen aikaiseksi, vaikka olisi hetki sitten päässyt käymään. Liekö sitten tämä tehnyt jatkuvan stressin mitä ei itse huomaa.

      • Anonyymi

        Tähän vielä mainintana että tunne kuitenkin on päivittäinen. Sellaisia päiviä jolloin ei tätä tunnetta ole ollut on ehkä pari kolme kuukaudessa.


    • Anonyymi

      mitäköhän tämän AP:lle kuuluu tänään?

    • Anonyymi

      Jos mahaoireisiin ei löydy mitään syytä ultrassa yms. kuvantamisessa, niin syy voi olla silti sapessa. Olen yksi niistä, joilla on taipumus sapen sakkautumiseen. Se on kuin hiekkaa sappirakossa ja poistuessaan sieltä se voi kerääntyä sappitiehyeeseen tukkia sen. Kohtaus voi vaihdella lievästä lyhytaikaisesta epämääräisestä tuntemuksesta normaaliin infernaaliseen sappikohtaukseen. Oikealla, sekä keskemmällä ylävatsaa voi esiintyä eriasteista vaihtelevan kestoista kipua, jäytämistä, polttelua tms., sekä pahoinvointia. Sitä voi olla muutaman kerran vuodessa, tai kuukaudessakin. Kun sakkaa kertyy sappitiehyeeseen ja aiheuttaa tiehyen spasmin, alkaa normaali sappikohtauskipu ja/tai muut oireet. Kun tulppa aukeaa ja "hiekka" poistuu suoleen, ei jää mitään jälkiä, joita voisi kuvantamisessa näkyä. Näin oireiden aiheuttaja voi jäädä arvoitukseksi ja lopulta löytyä "korvien välistä". Minulla on näitä kohtauksia ollut sillon tällöin jo muutaman kymmenen vuoden ajan, ja yhden kerran sitten kävi niin onnekkaasti, että ultrassa nähtiin jo muodostunutta "hiekkaa" sappirakossa, joka paljasti oireideni lähteen. En tiedä miten yleistä se on, mutta minulla tulpan aukeamisen yhteydessä roiskahtaa reilu annos sappea suoleen ja hetken kuluttua oireiden helpottamisen jälkeen alkaa voimakas polttelu ja mahan möyrintä ja kurluttelu. Siitä ei mene kauaa kun on juostava pöntölle. Ruilu on syvän tumman vihreää ja se väkevyys saa anaalinkin kärähtämään ja voi olla arka muutaman päivän.

    • Anonyymi

      Joko olet saanut vastauksen vaivoihisi?Minulla samalaista oireilua

    • Anonyymi

      Syyt voivat olla fysiologisia esim lantion asentovirheet, suoliluun erikorkeus,juminen piriformis jne, ärsyttävät myös vatsaa tai aiheuttavat jännitystä sinne . Myös stressi ja siihen kova rasitus päälle ärsyttävät suolistoa hyvin jos siihen taipumusta. Itsellä juuri nämä aiheuttivat nämä mystiset kivut, jonka takia sai vuoden verran juosta lääkärissä.

      • Anonyymi

        Lisään myös rintarangan /rangan ongelmat ja jumit voivat pitää hermoja pinteessä jotka säteilevät vatsan alueelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään myös rintarangan /rangan ongelmat ja jumit voivat pitää hermoja pinteessä jotka säteilevät vatsan alueelle.

        Eli hyvä Otm fysioterpeutti voi olla hyä kokeilu näihin vaivoihin


    • Anonyymi

      Ihan kun minä olisin kirjoittannut.Samat vaivat,vaan että ej ole tehty niin paljon tutkimuksia.Ultra ja sanottiin että näkyy ilma suolessa oikealla.Väsyttää tää kipu ,ja kun ej tutkitaan kunnolla.

    • Anonyymi

      Hei tuttu tunne minulla oikeapuoleista kylkivaivaa menen nyt virtsakivi kokeisiin kipu säteilee selkään todella inhottavaaon.

    • Anonyymi

      Oikealle puolelle, kylkijaarrn alla tuntuva paineen, karkottamiseen, arkuuden tunteen yksi lääkäreillä vaikeasti löydettävä vaiva on ärtyneen suolen oireyhtymän vaiva, suoli kaasut jne. Itsellä kesti kauan saada apua asiaan. Löysin vaivaan alflorex kapselit... Nyt vaiva on helpottanut, vain jotkin ruoka aineet aiheuttavat syömisen jälkeen vaivaa...
      Käytännössä onneksi päässyt hyvin ikävästä vaivasta eroon... Kerkesin myös miettiä sappea, vainaa jne.

      Toivottavasti on apua samoin kärsiville 👍

    • Anonyymi

      Tuttuja juttuja, vähän erilaiia mutta paljon myös samaa. Itselläni kipuja tuli vasta kun olin lenkkeillyt tosi kovaa ja juossut siis ihan todella kovaa. Sinä aikana ei mitään mutta kun tuli vähän kevyempi aika niin itsellänikin vasavaivojen lisäksi oikealla "kylkipuolella" kipuja. Kyllä on sanottava että kyseessä on siloin lihas joka on jumissa. Moni tässä tilanteessa tekee peruskoulussa opetetun jonkun yksittäisen liikkeen jonka jälkeen helposti voi sitten sanoa että kyseessä on syöpä kun se ei auta. Voin tässä jo 20 vuotta saiaa vatsoessani todeta ettei peruskoulun liikuntaoppi eikä aina näköjään lääketieteen kandiopinnotkaan auta ymmärtämään lihaksiston monikaltaisuutta myös venytysten suhteen. Esim. katkoja, raskasta oloa raajoihin ja vatsaan aiheuttaa lonkan koukistajat. Pahinta on että juuri peruskoulussa opetetaan tekemään likkettä joka vahvistaa tosiasiassa vain lonkankoukistajaa ja sitten vielä istutaan monta tuntia jotta se lihas lyhenee ja kalkkeutuu mitättömäksi.

      PAhinta on se että nyt jokainen alkaa etsimään tietoa lonkan koukistajasta ja venyttelee saa hetken avun ja kohta ollaan entisessä. Jep...sinä aikana katsos on muutma sata lihasta ottanut osumaa niin että kaikki pitää purkaa osiksi. Kun lopulta tuntuu että nyt se lihas on tosi kevyt ja ei tunnu etes venytys niin unohtaa että vasta nyt pääsee käsiksi vaikka VINOON VATSALIHAKSEEN. Lamntion ja vöytärön alueella on rimpsu lihaksia jotka tuntuu aina kuin ne olisivat jänteisiä ja venytys lopulta ottaa osumaa aina niihin. Luulen että silloin on päässyt vasta ongelman ytimeen jota pitää tunnollisesti alkaa purkamaan. Vino vatsalihas on siittä kummallinen että sen ilmeisesti sekoitta venytellessä äkkiä vääräänkin lihakseen. Sitä pitäs venyttää selkä suorana kääntämättä selkää mihinkään suuntaan. Mutta eikös olekin niin että jos sitten kumminkin käännät ja osuma on tosi kova niin eikös sillloin löytynyt yksi ongelman kulmakivistä? Omasta mielestäni siellä on joku kireä lihas. Kannattaa testata myös pystyykö tekemään kiertoliikkeen ja pitämään sen siinä asennosa jos tämä on vaikeaa on paketti tosi jumissa. Luuletteko ettei tämä aiheuta mitään vatsaoireita koska vaikuttaa vatsan faskioihin joissa pirusti hermopäätteitä sekä vatsat myös vaikuttaa ruoansulatuskanavan liikehdintään.

      En kadu mitään mutta jos pitäs arvata niin menneisyydessä muuttaisin sitä etten kävisi koskaan kuntosalilla, elämä olis varmaan silloin hieman rasvaista mutta todennäköisesti en olisi menettänyt 20 vuotta elämästä. Lihaskunto, kävely ja venyttely ovat riittävät asiat liikuntaan. Urheilu on erikseen.

    • Anonyymi

      Pakko kommentoida, kun näin tuon 25.4.21 kirjoituksen. Kuin omaa tarinaa olisin lukenut. Kylläkin sillä erotuksella, että sappirakko muutama vuosi sitten poistettu. Mutta sehän ei ole tae, että sappivaivat kokonaan loppuisivat tai että hiekkaa ei tiehyeisiin kertyisi. Aika ajoin siis tylppä paine, jomotus tai miksi sen nimeäisin tulee oikean kylkikaaren alle ja viipyy siellä määräämättömän ajan. Välillä etovaa oloa, ruokahaluttomuutta ja jäätävä väsy. Tunne ajoittain myös kuin pieni lämmin aalto kävisi kylkikaaren alla. Ajatellut olisiko sappea, jota ruiskahtaa. En tosiaan tiedä voiko sellaista edes tuntea itse... Noi tuntuu niin kummallisilta oireiilta ettei meinaa edes lääkärille kertoa, korvainvälivaivaksi äkkiä sanotaan. Sapen ja maksan alue magneettikuvattu, tehty gastroskopia ja verikokeita, muutama vuosi aikaa myös kolonoskopia. Tuloksena näistä pieni palleatyrä, löysä alasulkija ja divertikuliitti. Itse epäilen kuitenkin joko ärtynyttä suolta tai ehkäpä eniten tuota sapen erityksen häiriötä. Olisi mielenkiintoista kuulla edelleen muidenkin vatsaparkaisten eriskummallisista oireiluista. Voisi yhdessä ihmetellä, kun ei lääkäreiltäkään tunnu saavan edes sitä myötätuntoa ärsyttävään vaivaan.

    • Anonyymi

      Hei, silloin tällöin alkanut tämmöstä oirehdintaa myös. Ei tutkittu. Huomasin että oireet alkavat jos vatsa seutu jännityksessä, esim autolla pitkään ajaminen.
      "Kohtauksen " alettua asetuin selälleen sängylle ja aloin hengittämään tooodella syvään pallealla. Siis niin että vatsa nousee hengityksen mukana. Ja hitaasti ulos. Hetken sattuu mutta alkoi sitten lientymään. Voisiko kyse olla vagushermosta? Sehän hermottaa suolistoa yms. Ja oikealla hengityksellä rauhoittaa . Ei se ota jos ei annakkaan, koettakaa

    • Anonyymi

      Voisitko kärsiä parasiitista suolistossa?? Ne on melko ikävä ja yleinen riesa mikä ei tule lääkärillä löhes koskaan mieleen. Saa olla melkoinen salapoliisi että syypää löytyy näiden kohdalla!

      • Anonyymi

        Tutkikaa samalla helikobakteeri! Se aiheuttaa hitsisti turvottelua myös ja kipujakin. Sekä sitä ettei juuri vitamiinit pääse imeytymään sen aiheuttaman vatsalaukun tulehduksen vuoksi. Myös ruokatorvi toi tulehtua, monella on kaulan aluen tosi turvonnut. Se on parasiittien lailla tosi yleinen vielä tänäkin päivänä eikä parane itsekseen, ainoastaan antibiooteilla.


    • Anonyymi

      Olen 40v Mies ! Kipua oikea ylävatsa tuntuu että siel olis pallo mikä meinaa räjähtää!!!! Välillä kipu on todella kova ja säteilee kylkee ja selkään vois verrata sappikivet kohtauksiin , mutta veri kokeet hyvät ja kuvauksissa ei mitään poikkeavaa! Kipuilee ja on arka maku asenossa tuntuu ehkä enemmän … kovat pelko tilat että mikä tämä on olisko joku vakava… mutta ei viellä löydetty syytä . Kaurapuuroa ja somac

      Toivottavasti tästä viellä parannee🙏🏻 Jumalan siunausta kaikille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe