Missä menee raja kuluttajansuojan mukaan siitä, että mitkä lasketaan suomenkielisiksi ohjeiksi tuotteen mukana? Esim. Canonin kamera.
Canonin kameran mukana tulee suomenkielinen opas, joka ei kuitenkaan ole kaiken kattava, mutta sellainen kuitenkin, että pääsee ottamaan kuvia ja saa ne tietokoneelle. ns. aloitusopas. Tarkemmat kameran käsisäädöt yms asetukset eivät ole manuaalissa. Kuitenkin sitten kokonainen manuaali löytyy mukana tulleelta CDrommilta.
Kaikilla ei kuitenkaan ole tietokonetta vaikka digitaalinen kamera löytyykin. Onhan näitä suoratulostus tulostimia, eikä tietokonetta tarvita.
Eli kysymys kuuluukin, onko mukana suomenkielinen ohje, mikäli se ei kata kaikkia toimintoja?
Ja niille jotka alkaa kiljuun, että opettele englantia sanon, että kyllä osaan englantia.
Enkä ole edes se osapuoli, joka on ostanut tuotteen vaan myyjäosapuoli. Tiedän hyvin, että suomiohjeet jokaisessa vempaimessa täytyy olla. Mutta nyt asiakas vaatiikin hinnanalennusta, koska tuoteessa ei ole täysiä suomiohjeita muuta kuin cdrommilla. Hankala asiakas on kyseesä. :)
Suomenkieliset ohjeet
19
1146
Vastaukset
- itsekin
Eihän missään ole vaadittu että ohjeiden pitää olla paperiarkilla, cd:n pitäisi soveltua ihan täysin, cd:n mukana on myös readeri sitä varten.
Entä sokeat, pitäiskö heille tehdä pistepainetut ohjeet, jonnekin raja täytyy vetää ja mielestäni tuo on hyvä systeemi mikä esim. Canonilla nyt on.
Printtaa ohjeet arkeille jos hankalaksi alkaa, ymmärrän tuskasi, hankalia asiakkaita aina riittää. Mulle urputti kerran kun taskukiikareista puuttuu suomenkieliset ohjeet..=)- .........
Asia on myös tosiaan sillä kunnossa, että printtaatte ne manuaalit heille sieltä rompulta.
Joku saattaa oikeasti laskea digikameransa kanssa sen varaan, että valokuvausliike tyhjentää muistikortin kuviksi. Tunnen tällaisia tapauksia, eivätkä kaikki heistä osaa englantia.
Mutta... Joku asiakas on saattanut oppia, että myyjä antaa tällä perusteella uuden alennuksen vielä jälkikäteenkin. Ennen kauppaa hinta on luonnollisesti tingitty jo kertaalleen. Tunnen tällaisiakin tapauksia. - riittää
......... kirjoitti:
Asia on myös tosiaan sillä kunnossa, että printtaatte ne manuaalit heille sieltä rompulta.
Joku saattaa oikeasti laskea digikameransa kanssa sen varaan, että valokuvausliike tyhjentää muistikortin kuviksi. Tunnen tällaisia tapauksia, eivätkä kaikki heistä osaa englantia.
Mutta... Joku asiakas on saattanut oppia, että myyjä antaa tällä perusteella uuden alennuksen vielä jälkikäteenkin. Ennen kauppaa hinta on luonnollisesti tingitty jo kertaalleen. Tunnen tällaisiakin tapauksia.nuo ohjeet, laissa sanotaan vaan "riittävä asennus- ja käyttöohjeita suomen- tai ruotsinkielellä.".
Tuskinpa antaa alennuksia jos ohjeet on jo saanut, 300euron Ixusesta jää myyjälle n. 25eu hirmuista voittoa, ensin kameraan esitellään puolituntia, tehdään kaupat ja asiakas tulee takaisin vaatimaan vielä rahaa takaisin, mistä se annetaan..? Huvittavaa koko kaupankäynti jos tappiolla tavaraa joutuu myymään jos asiakas on niin daiju ettei ohjeita tajua. Ymmärrän asian jos harmaatuonnista ostaa ja ei saa lainkaan fi-ohjeita, mutta tuo on jo ääliämäistä käytöstä.!! - ........
riittää kirjoitti:
nuo ohjeet, laissa sanotaan vaan "riittävä asennus- ja käyttöohjeita suomen- tai ruotsinkielellä.".
Tuskinpa antaa alennuksia jos ohjeet on jo saanut, 300euron Ixusesta jää myyjälle n. 25eu hirmuista voittoa, ensin kameraan esitellään puolituntia, tehdään kaupat ja asiakas tulee takaisin vaatimaan vielä rahaa takaisin, mistä se annetaan..? Huvittavaa koko kaupankäynti jos tappiolla tavaraa joutuu myymään jos asiakas on niin daiju ettei ohjeita tajua. Ymmärrän asian jos harmaatuonnista ostaa ja ei saa lainkaan fi-ohjeita, mutta tuo on jo ääliämäistä käytöstä.!!Alkuperäinen kysymys kuului: "Onko mukana suomenkielinen ohje, mikäli se ei kata kaikkia toimintoja?".
Eiväthän kameran ohjeet ole riittävät, mikäli kaikkia sen toimintoja ei ole selitetty suomeksi. Ajattele tilannetta, jossa digikameran valkotasapainon säätämiseen ei ole ohjeita ja asiakas säätää sen itse pieleen. Tämän jälkeen jokainen kuva epäonnistuu. Asiakas voi ottaa muistikortin täyteen kuvia, teettää ne ja tulla sitten perimään myyjältä tästä tuotteessa olleesta "virheestä" aiheutuneita kuluja kuluttajansuojalain perusteella.
Kuvausvinkkejä ja muuta ohjekirjassa olevaa ekstraa ei tietenkään tarvitse erikseen suomentaa, mutta kyllähän myyjä yleensä helpoimmalla pääsee tulostamalla ohjekirjan sellaisenaan asiakkaalle. Heittäköön asiakas sen sitten itse roskiin, mikäli ei oikeasti halunnut ohjeita, vaan ainoastaan alennuksen. - ne ohjeet
........ kirjoitti:
Alkuperäinen kysymys kuului: "Onko mukana suomenkielinen ohje, mikäli se ei kata kaikkia toimintoja?".
Eiväthän kameran ohjeet ole riittävät, mikäli kaikkia sen toimintoja ei ole selitetty suomeksi. Ajattele tilannetta, jossa digikameran valkotasapainon säätämiseen ei ole ohjeita ja asiakas säätää sen itse pieleen. Tämän jälkeen jokainen kuva epäonnistuu. Asiakas voi ottaa muistikortin täyteen kuvia, teettää ne ja tulla sitten perimään myyjältä tästä tuotteessa olleesta "virheestä" aiheutuneita kuluja kuluttajansuojalain perusteella.
Kuvausvinkkejä ja muuta ohjekirjassa olevaa ekstraa ei tietenkään tarvitse erikseen suomentaa, mutta kyllähän myyjä yleensä helpoimmalla pääsee tulostamalla ohjekirjan sellaisenaan asiakkaalle. Heittäköön asiakas sen sitten itse roskiin, mikäli ei oikeasti halunnut ohjeita, vaan ainoastaan alennuksen.löytyy sieltä CD:ltä monelle eri kielelle, myös suomenkielelle siellä on 131 sivua pelkkää asiaa.
Pikaopas on 30 sivuinen taskussa pidettävä opas jota voi kuljettaa kätevästi vaikka pienessä olkalaukussa, eikö tuo systeemi muka ole hyvä ja toimiva..? - ..........
ne ohjeet kirjoitti:
löytyy sieltä CD:ltä monelle eri kielelle, myös suomenkielelle siellä on 131 sivua pelkkää asiaa.
Pikaopas on 30 sivuinen taskussa pidettävä opas jota voi kuljettaa kätevästi vaikka pienessä olkalaukussa, eikö tuo systeemi muka ole hyvä ja toimiva..?Ei sillä ole merkitystä, vaikka järjestelmä olisi ollut miten toimiva. Minulle englanti riittää, sinulle se riittää, mutta jos liikkeeseen marssii asiakas joka ei omista tietokonetta (tai ei sano omistavansa), se romppu ei paljoa auta. Ja niin yllättävää kuin se meille netin aktiivikäyttäjille joskus onkin, niin jotkut ihmiset todella omistavat digikameran, mutta eivät tietokonetta. Valokuvausliike voi hoitaa "likaisen työn" heidän puolestaan.
Laki on tässä suhteessa yksiselitteinen: ohjeet on annettava viimeistään pyydettäessä ja niiden on oltava selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa. Kieliksi kelpaavat vain suomi ja ruotsi. En silti halua estää yhtään yrittäjää kokeilemasta onneaan näiden asiakkaiden kanssa. Vähimmällä kuitenkin pääsette, kun printtaatte sen oppaan niille muutamille, jotka sitä syystä tai toisesta jälkikäteen kaipaavat - tai siis kyselevät hinnanalennuksen perään.
Minun puolestani tämä riittää tästä aiheesta. Voitte soittaa kuluttajaneuvojalle tai lakimiehelle, jos haluatte tarkistaa faktat. Internetissä huvikseen kirjoittelevat eivät yleensä ole se varmin mahdollinen tietolähde, enkä minä ole ammatiltani kumpikaan edellämainituista. .......... kirjoitti:
Ei sillä ole merkitystä, vaikka järjestelmä olisi ollut miten toimiva. Minulle englanti riittää, sinulle se riittää, mutta jos liikkeeseen marssii asiakas joka ei omista tietokonetta (tai ei sano omistavansa), se romppu ei paljoa auta. Ja niin yllättävää kuin se meille netin aktiivikäyttäjille joskus onkin, niin jotkut ihmiset todella omistavat digikameran, mutta eivät tietokonetta. Valokuvausliike voi hoitaa "likaisen työn" heidän puolestaan.
Laki on tässä suhteessa yksiselitteinen: ohjeet on annettava viimeistään pyydettäessä ja niiden on oltava selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa. Kieliksi kelpaavat vain suomi ja ruotsi. En silti halua estää yhtään yrittäjää kokeilemasta onneaan näiden asiakkaiden kanssa. Vähimmällä kuitenkin pääsette, kun printtaatte sen oppaan niille muutamille, jotka sitä syystä tai toisesta jälkikäteen kaipaavat - tai siis kyselevät hinnanalennuksen perään.
Minun puolestani tämä riittää tästä aiheesta. Voitte soittaa kuluttajaneuvojalle tai lakimiehelle, jos haluatte tarkistaa faktat. Internetissä huvikseen kirjoittelevat eivät yleensä ole se varmin mahdollinen tietolähde, enkä minä ole ammatiltani kumpikaan edellämainituista.Jos ei omista konetta, niin ei pidä ostaa digikameraa. Tämä on näin simppeliä riippumatta siitä millaisia suoratulostuksia tms. on olemassa. Jos ostaa digikameran vaikka ei ole tietokonetta, niin sitten kärsii seuraukset.
- ajokortinton
okaro kirjoitti:
Jos ei omista konetta, niin ei pidä ostaa digikameraa. Tämä on näin simppeliä riippumatta siitä millaisia suoratulostuksia tms. on olemassa. Jos ostaa digikameran vaikka ei ole tietokonetta, niin sitten kärsii seuraukset.
alennusta autokaupassa kun ei pääse käsiksi kaikkiin auton ominaisuuksiin, varsinkaan kun ei pääse koeajolle...
Mukava siellä takapenkillä on röhnöttää jos kuski painaa kaasua, mutta mitenkä menee lakipykälien mukaan jos penkinkuluttaja menee jälkikäteen alennusta pyytämään kun ei omista ajokorttia..=) - ........
ajokortinton kirjoitti:
alennusta autokaupassa kun ei pääse käsiksi kaikkiin auton ominaisuuksiin, varsinkaan kun ei pääse koeajolle...
Mukava siellä takapenkillä on röhnöttää jos kuski painaa kaasua, mutta mitenkä menee lakipykälien mukaan jos penkinkuluttaja menee jälkikäteen alennusta pyytämään kun ei omista ajokorttia..=)Jos haluatte keskustella siitä, onko digikamera tietokoneen lisälaite tai siitä, voiko ajokortiton autonostaja vaatia alennusta, voitte vapaasti avata uuden säikeen aiheesta. Voitte myös osoittaa, millä tavalla kommenttinne liittyvät aiheeseen.
- asiaan?
........ kirjoitti:
Jos haluatte keskustella siitä, onko digikamera tietokoneen lisälaite tai siitä, voiko ajokortiton autonostaja vaatia alennusta, voitte vapaasti avata uuden säikeen aiheesta. Voitte myös osoittaa, millä tavalla kommenttinne liittyvät aiheeseen.
Mielestäni tässä asiassa ei ole ollut mitään ihmettelemistä alun alkaenkaan, uskoisin että Canon maahantuojana on ottanut selvää asiasta ennen kuin laajemmat ohjeet cd:lle laittaa, luulisi niillä olevan parempi tietämys asiasta kuin meillä. Kameroita kuitenkin myydään aika paljon ja ei tuosta ennen ole missään valitettu ja uhkasakkoja annettu..!
Etkö ymmärtänyt asiayhtettä ajokortittoman autonostajan ja tietokoneettoman kameran käyttäjän välillä joka ei laajenpaa ohjettaan pysty lukemaan..?
Turha tästä uutta topickkia on tehdä, ei tästä kuitenkaan muut edes keskustele, syynkin tiedän varsin hyvin..=) - ........
asiaan? kirjoitti:
Mielestäni tässä asiassa ei ole ollut mitään ihmettelemistä alun alkaenkaan, uskoisin että Canon maahantuojana on ottanut selvää asiasta ennen kuin laajemmat ohjeet cd:lle laittaa, luulisi niillä olevan parempi tietämys asiasta kuin meillä. Kameroita kuitenkin myydään aika paljon ja ei tuosta ennen ole missään valitettu ja uhkasakkoja annettu..!
Etkö ymmärtänyt asiayhtettä ajokortittoman autonostajan ja tietokoneettoman kameran käyttäjän välillä joka ei laajenpaa ohjettaan pysty lukemaan..?
Turha tästä uutta topickkia on tehdä, ei tästä kuitenkaan muut edes keskustele, syynkin tiedän varsin hyvin..=)Ymmärsin kyllä, mihin esimerkillä pyritään, mutta analogia on väärä. Ajokortin puuttuminen ei kuitenkaan estä auton ostamista ja käyttämistä omalla tontilla. (Sitä en tiedä, voiko asiakas itse asiassa vaatia kaupan purkamista, mikäli myyjä ei kertonut, että yleisillä teillä ajamiseen vaaditaan ajokortti. Tämä lienee niin perustietoa, että siihen ei voi vedota, mutta varma en ole...)
Kysymys on siitä, että puutteellinen ohjekirja voi aiheuttaa asiakkaalle taloudellista vahinkoa, kuten edellä mainitsin. Vähintään ne säädöt, joihin käyttäjä normaalisti pääsee käsiksi ja jotka on tarkoitettu hänen muutettavikseen, on selitettävä ohjekirjassa. Digikamera ei nimittäin ole sellainen laite, jonka käyttäminen kuuluu yleistiedon piiriin. Moni ITC-alan ihminen heittäytyy mielellään elitistiseksi näissä asioissa, mutta todellisuudessa elektroniikkaa myydään paljon myös mummonmökkeihin Pihtiputaalle, ja mikä pahinta, tekniikasta innostuneille, jotka OLETTAVAT tietävänsä, miten kameraa käytetään. (Nämä tyypit tuskin lukisivat ohjekirjaa vaikka se olisi mukanakin, mutta ainakin myyjä välttäisi syytteet puutteellisista ohjeista.)
Parempi ajoneuvoanalogia (vaikka ei tämäkään hyvä vielä ole) olisi esimerkiksi tällainen: Oletetaan automalli, jonka mukana toimitetaan ohjekirja, joka selittää miten autoa ajetaan, mutta ei sitä, että autoon on vaihdettava öljyt säännöllisesti tietyllä tavalla. Tämä ei kuitenkaan ole useimmille ongelma, koska asia on selitetty englanniksi kattavammassa ohjekirjassa.
Tässä kuvitteellisessa automallissa käytetään kahta moottoriöljyä, jotka on sekoitettava toisiinsa oikeassa suhteessa. Öljynvaihto tapahtuu niin, että öljyä kaadetaan kahteen eri reikään vähän kerrallaan, ja aina välillä on käytävä käynnistämässä moottori. Moottoritilassa on öljynvaihtoreiän vieressä lukittu laatikko, jonka alla toinen öljyreikä sijaitsee ja jonka kannen sisäpuolella oikea sekoitussuhde ja vaihtotapa on selitetty. Laatikon avaaminen vaatii 200 euron hintaisen erikoisavaimen, joka toki löytyy useimmilta autoista kiinnostuneelta jo valmiiksi.
Autoja on myyty paljon ja useimpia asiakkaita asia ei kosketa, koska he osaavat suorittaa öljynvaihdon tai yksinkertaisesti ajavat autoa ja vievät sen säännöllisesti huoltoon, eivätkö koskaan saa edes tietää, että autoon vaihdetaan joillakin huoltokerroilla öljyt. Muutama poikkeus kuitenkin löytyy: he haluavat vaihtaa öljyt itse rahaa säästääkseen.
Osa asiakkaista yksinkertaisesti kaataa öljyt kerralla pelkästään toiseen reikään ja heidän autonsa hajoaa tämän vuoksi. He vaativat autoliikkeeltä korvausta, koska heitä ei varoitettu siitä, että tässä automallissa onkin erikoinen voitelujärjestelmä.
Onneksi osa asiakkaista on oppinut, että kaikkia autoja ei enää nykyään huolleta samalla tavalla, joten he osaavat vaatia öljynvaihto-ohjeet suomeksi, onhan auto suomalaisesta autoliikkeestä ostettu. Autoliike ei kuitenkaan suostu siihen, koska heidän mielestään ajoneuvon mukana on toimitettu riittävät ohjeet ja kaikkihan kyseisen erikoisavaimen omistavat. Varmasti maahantuoja on ajatellut asian valmiiksi myyjän ja asiakkaan puolesta, ja koska maahantuoja on näin päättänyt toimia, se ei kerta kaikkiaan VOI olla lainvastaista.
Jos asiakkaalla ei tällaista avainta ole, eikä asiakas sellaista suostu ostamaan, häntä kehotetaan lainaamaan naapurilta. Autoliike tarjoutuu myös kirjoittamaan vastaavat ohjeet paperille asiakkaan kustannuksella.
Onko oikein?
Niin tai näin, ketjun aloittajan tapauksessa kyseessä vaikutti olevan asiakas, joka oli nimen omaan alennuksen perässä. Muodollisesti asiakkaalla onkin peruste vaatia kaupan purkamista (vaihtoehtoisesti voidaan neuvotella alennuksesta), mikäli pikaohje ei kata kaikkia kameran toimintoja tavalla tai toisella. Jos laajempi ohje sisältää vain kuvausvinkkejä tai muuta käytön kannalta toissijaista, yrittäjällä ei ole erityistä velvollisuutta näiden ohjeiden suomentamiseen.
Tämä on siis lain kirjain ja kuluttajaviraston ottama kanta. Tarkalleen ottaen kuluttajavirasto lähtee siitä, että "riittävät ohjeet" ovat ne, jotka valmistaja on katsonut tarpeelliseksi liittää tuotteen mukaan. Käytännössä yrittäjä pääsee helpoimmalla täyttämällä lain kirjaimen. Muussa tapauksessa on vaarana törmätä lopulta asiakkaaseen, joka maksattaa yrittäjällä ohjekirjan lisäksi myös oikeudenkäyntikulut. - Sami_
Joskus oli tapaus jossa jonku laitteen ohjeet oli CD-levyllä ja myyjä määrättiin tulostamaan ohjeet paperille.
Laikilla ei ole tietokonetta, jolla voisi ohje-CD:tä lukea.
Miltä tuntuisi jos sinulle toimitettaisiin ohjeet vaikka lerpuilla? - ai että
asiaan? kirjoitti:
Mielestäni tässä asiassa ei ole ollut mitään ihmettelemistä alun alkaenkaan, uskoisin että Canon maahantuojana on ottanut selvää asiasta ennen kuin laajemmat ohjeet cd:lle laittaa, luulisi niillä olevan parempi tietämys asiasta kuin meillä. Kameroita kuitenkin myydään aika paljon ja ei tuosta ennen ole missään valitettu ja uhkasakkoja annettu..!
Etkö ymmärtänyt asiayhtettä ajokortittoman autonostajan ja tietokoneettoman kameran käyttäjän välillä joka ei laajenpaa ohjettaan pysty lukemaan..?
Turha tästä uutta topickkia on tehdä, ei tästä kuitenkaan muut edes keskustele, syynkin tiedän varsin hyvin..=)Luuletko että niitä siellä canonilla ihan hirveesti kiinnostaa että minkälaisia kuluttajasuojalait on suomessa?
- taloudellisesta
........ kirjoitti:
Ymmärsin kyllä, mihin esimerkillä pyritään, mutta analogia on väärä. Ajokortin puuttuminen ei kuitenkaan estä auton ostamista ja käyttämistä omalla tontilla. (Sitä en tiedä, voiko asiakas itse asiassa vaatia kaupan purkamista, mikäli myyjä ei kertonut, että yleisillä teillä ajamiseen vaaditaan ajokortti. Tämä lienee niin perustietoa, että siihen ei voi vedota, mutta varma en ole...)
Kysymys on siitä, että puutteellinen ohjekirja voi aiheuttaa asiakkaalle taloudellista vahinkoa, kuten edellä mainitsin. Vähintään ne säädöt, joihin käyttäjä normaalisti pääsee käsiksi ja jotka on tarkoitettu hänen muutettavikseen, on selitettävä ohjekirjassa. Digikamera ei nimittäin ole sellainen laite, jonka käyttäminen kuuluu yleistiedon piiriin. Moni ITC-alan ihminen heittäytyy mielellään elitistiseksi näissä asioissa, mutta todellisuudessa elektroniikkaa myydään paljon myös mummonmökkeihin Pihtiputaalle, ja mikä pahinta, tekniikasta innostuneille, jotka OLETTAVAT tietävänsä, miten kameraa käytetään. (Nämä tyypit tuskin lukisivat ohjekirjaa vaikka se olisi mukanakin, mutta ainakin myyjä välttäisi syytteet puutteellisista ohjeista.)
Parempi ajoneuvoanalogia (vaikka ei tämäkään hyvä vielä ole) olisi esimerkiksi tällainen: Oletetaan automalli, jonka mukana toimitetaan ohjekirja, joka selittää miten autoa ajetaan, mutta ei sitä, että autoon on vaihdettava öljyt säännöllisesti tietyllä tavalla. Tämä ei kuitenkaan ole useimmille ongelma, koska asia on selitetty englanniksi kattavammassa ohjekirjassa.
Tässä kuvitteellisessa automallissa käytetään kahta moottoriöljyä, jotka on sekoitettava toisiinsa oikeassa suhteessa. Öljynvaihto tapahtuu niin, että öljyä kaadetaan kahteen eri reikään vähän kerrallaan, ja aina välillä on käytävä käynnistämässä moottori. Moottoritilassa on öljynvaihtoreiän vieressä lukittu laatikko, jonka alla toinen öljyreikä sijaitsee ja jonka kannen sisäpuolella oikea sekoitussuhde ja vaihtotapa on selitetty. Laatikon avaaminen vaatii 200 euron hintaisen erikoisavaimen, joka toki löytyy useimmilta autoista kiinnostuneelta jo valmiiksi.
Autoja on myyty paljon ja useimpia asiakkaita asia ei kosketa, koska he osaavat suorittaa öljynvaihdon tai yksinkertaisesti ajavat autoa ja vievät sen säännöllisesti huoltoon, eivätkö koskaan saa edes tietää, että autoon vaihdetaan joillakin huoltokerroilla öljyt. Muutama poikkeus kuitenkin löytyy: he haluavat vaihtaa öljyt itse rahaa säästääkseen.
Osa asiakkaista yksinkertaisesti kaataa öljyt kerralla pelkästään toiseen reikään ja heidän autonsa hajoaa tämän vuoksi. He vaativat autoliikkeeltä korvausta, koska heitä ei varoitettu siitä, että tässä automallissa onkin erikoinen voitelujärjestelmä.
Onneksi osa asiakkaista on oppinut, että kaikkia autoja ei enää nykyään huolleta samalla tavalla, joten he osaavat vaatia öljynvaihto-ohjeet suomeksi, onhan auto suomalaisesta autoliikkeestä ostettu. Autoliike ei kuitenkaan suostu siihen, koska heidän mielestään ajoneuvon mukana on toimitettu riittävät ohjeet ja kaikkihan kyseisen erikoisavaimen omistavat. Varmasti maahantuoja on ajatellut asian valmiiksi myyjän ja asiakkaan puolesta, ja koska maahantuoja on näin päättänyt toimia, se ei kerta kaikkiaan VOI olla lainvastaista.
Jos asiakkaalla ei tällaista avainta ole, eikä asiakas sellaista suostu ostamaan, häntä kehotetaan lainaamaan naapurilta. Autoliike tarjoutuu myös kirjoittamaan vastaavat ohjeet paperille asiakkaan kustannuksella.
Onko oikein?
Niin tai näin, ketjun aloittajan tapauksessa kyseessä vaikutti olevan asiakas, joka oli nimen omaan alennuksen perässä. Muodollisesti asiakkaalla onkin peruste vaatia kaupan purkamista (vaihtoehtoisesti voidaan neuvotella alennuksesta), mikäli pikaohje ei kata kaikkia kameran toimintoja tavalla tai toisella. Jos laajempi ohje sisältää vain kuvausvinkkejä tai muuta käytön kannalta toissijaista, yrittäjällä ei ole erityistä velvollisuutta näiden ohjeiden suomentamiseen.
Tämä on siis lain kirjain ja kuluttajaviraston ottama kanta. Tarkalleen ottaen kuluttajavirasto lähtee siitä, että "riittävät ohjeet" ovat ne, jotka valmistaja on katsonut tarpeelliseksi liittää tuotteen mukaan. Käytännössä yrittäjä pääsee helpoimmalla täyttämällä lain kirjaimen. Muussa tapauksessa on vaarana törmätä lopulta asiakkaaseen, joka maksattaa yrittäjällä ohjekirjan lisäksi myös oikeudenkäyntikulut.vahingosta voidaan olla montaa erimieltä, onko se myyjän vika jos asiakas pitää sormea salaman edessä tai hihna roikkuu linssin edessä. Molemmat on hyvinkin yleisiä kämmejä ja ei niistä monessakaan ohjeissa puhuta, ei näköjään AINAKAAN tarpeeksi selvästi.
Kuten viestissäni mainitsin sanan "uskoisin" maahantuojan tietävän oikean asianpuolen, en tiedä, mutta en myöskään väittänyt.
Ilman tietokonetta asiakas ei pysty käyttämään esim. panoraamatoimintoa tai ilman telkkaria ei voi katsoa kuvia siitä, on monta muutakin toimintoa joihin tarvitaan tietokonetta, eli niitä alennusaiheita alkaa syntymään.
Tuo autojuttu oli ihan yhtä huono kuin munkin, noin tärkeää juttua ei ole jätetty ohjeista pois. Siksi siinä kamerassa on se näyttö josta voi katsoa miltä kuva näyttää, siksi se kamera on joskus ostettukin.
Mielenkiintoinen aihe ja ristiriitoja herättävä, tuskin tässä asiassa päästään ikinä yhteisymmärrykseen, myönnän huonotkin puolet tässä asiassa, mutta löydän hyviäkin..=) - ........
taloudellisesta kirjoitti:
vahingosta voidaan olla montaa erimieltä, onko se myyjän vika jos asiakas pitää sormea salaman edessä tai hihna roikkuu linssin edessä. Molemmat on hyvinkin yleisiä kämmejä ja ei niistä monessakaan ohjeissa puhuta, ei näköjään AINAKAAN tarpeeksi selvästi.
Kuten viestissäni mainitsin sanan "uskoisin" maahantuojan tietävän oikean asianpuolen, en tiedä, mutta en myöskään väittänyt.
Ilman tietokonetta asiakas ei pysty käyttämään esim. panoraamatoimintoa tai ilman telkkaria ei voi katsoa kuvia siitä, on monta muutakin toimintoa joihin tarvitaan tietokonetta, eli niitä alennusaiheita alkaa syntymään.
Tuo autojuttu oli ihan yhtä huono kuin munkin, noin tärkeää juttua ei ole jätetty ohjeista pois. Siksi siinä kamerassa on se näyttö josta voi katsoa miltä kuva näyttää, siksi se kamera on joskus ostettukin.
Mielenkiintoinen aihe ja ristiriitoja herättävä, tuskin tässä asiassa päästään ikinä yhteisymmärrykseen, myönnän huonotkin puolet tässä asiassa, mutta löydän hyviäkin..=)Menee jo ohi aiheen, mutta tämä kiinnostaa minua ammatin puolesta.
Se autojuttu on huono, koska ei tuollaista oikeasti ole olemassa, mutta JOS olisi, tilanne olisi silloin jollain tavalla verrattavissa digikameraan, jonka mukana tulee puutteellinen ohjekirja. Huono se esimerkki on siksikin, että auton tapauksessa moottori hajoaa, kun taas digikameran tapauksessa vain kuvat menevät pilalle. Molemmat kuitenkin aiheuttavat käyttäjälle ylimääräisiä kuluja.
Kirjoitin kuitenkin noin äärimmäisen esimerkin siksi, että tietotekniikan kanssa asia on usein juuri noin surkea. Enkä ihmettele syytä. Digitekniikassa lähes virheettömien ohjelmistojen tekeminen on todella kallista. Jos ohjelmisto toimii 97% virheettömästi, se on huomattavasti halvempi valmistaa kuin 98% virheettömästi toimiva ohjelmisto, joka on erittäin paljon halvempi valmistaa kuin 99% virheettömästi toimiva. 100% virheettömyyttä tuskin on missään. Niiden viimeisten vikojen löytäminen ja korjaaminen on todella kallista.
Monesti käytettävyysongelmatkin selviävät vasta sitten kun tuote on jo melkein valmis ja siinä vaiheessa näiden ongelmien korjaaminen maksaa niin paljon, että siihen ei useinkaan ryhdytä. Tulee halvemmaksi laittaa vielä muutama sivu lisää ohjekirjaan. Silloin ohjekirjasta tulee paksu. Jos siitä nyt julkaistaan suomenkielinen lyhennelmä, suomalainen käyttäjä kompastuu niihin käytettävyysongelmiin, joita valmistaja ei viitsinyt korjata, vaan ainoastaan kirjasi ohjekirjaan. Jos kaikkia toimintoja ei kateta ohjekirjassa, käyttäjä päätyy helposti painelemaan nappeja sellaisessa järjestyksessä, jossa ensinnäkin ei ole mitään järkeä ja joka toiseksi voi nostaa esiin jonkin piilevän vian kamerasta. Parasta siis olisi suunnitella laite alunperin sellaiseksi, että käyttäjällä olisi taipumus käyttää sitä oikein. Jos tämä ei ole mahdollista, käyttäjälle on toimitettava varmasti riittävä ohjeistus.
Lisäksi vielä kannattaa huomata, että monessa maassa asiakas voi vapaasti tuoda tuotteen takaisin myyjälle ja vaatia rahojen palauttamista, mikäli tuote ei häntä syystä tai toisesta miellytä. Suomessa näin ei sentään ole, mutta tämänkin seikan maailmanlaajuiset yritykset joutuvat ottamaan huomioon. Näin siis valmistajan näkökulmasta.
Jos taas ajatellaan myyjiä, elektroniikkaa on helppoa tuoda maahan, koska se on kallista suhteessa kokoonsa ja painoonsa. Se on siis luonteva valinta yrittäjäksi mielivälle harrastajalle. Monelta innokkaalta yrittäjältä unohtuu kuitenkin se, että Suomessa edellytetään suomenkieliset ohjeet aiemmin esiin tulleista syistä ja myyjä joutuu ottamaan selvästi keskimääräistä suuremman vastuun tuotteistaan. Digikameran tapauksessa kuluttaja haluaa ottaa kuvia, ja kaikki mikä sen estää, vaikka käyttäjä toimii ohjeiden mukaan, on lain mukaan myyjän syytä. Vaikka käyttäjä säätäisi itse kameran asetukset pieleen ja pilaisi kuvat sen vuoksi, vastuu on silloinkin myyjän, jos tämä ei toimittanut asiakkaalle sellaisia ohjeita, että asiakas osaa joko välttää asetusten muuttamista tai palauttaa vahingossa muuttamansa asetukset takaisin normaaleiksi.
Mielestäni Suomen lainsäädäntö on ihan järkevä tässä suhteessa, mutta valitettavasti osa ihmisistä käyttää oikeuksiaan väärin ja pyrkii asian korjaamisen sijasta hyötymään virheestä taloudellisesti. Tällaiset ihmiset ovat kuitenkin vähemmistö, joten heidät kannattaa hoitaa täyttämällä lain vaatimukset, vaikka se mahdollisesti tarkoittaisikin sillä kerralla katteiden pienenemistä. - eikä ole!
Sami_ kirjoitti:
Joskus oli tapaus jossa jonku laitteen ohjeet oli CD-levyllä ja myyjä määrättiin tulostamaan ohjeet paperille.
Laikilla ei ole tietokonetta, jolla voisi ohje-CD:tä lukea.
Miltä tuntuisi jos sinulle toimitettaisiin ohjeet vaikka lerpuilla?Nimen omaan tässä kyseisessä tapauksessa oli mukana ohjeet paperiversiona. Kysymys kuuluikin onko ne riittävät?. Lukekaahan ketjun aloitus viesti myöskin ennekuin kommentoitte, niin kestetään edes jotenkin aiheessa.
- svärje
riittää kirjoitti:
nuo ohjeet, laissa sanotaan vaan "riittävä asennus- ja käyttöohjeita suomen- tai ruotsinkielellä.".
Tuskinpa antaa alennuksia jos ohjeet on jo saanut, 300euron Ixusesta jää myyjälle n. 25eu hirmuista voittoa, ensin kameraan esitellään puolituntia, tehdään kaupat ja asiakas tulee takaisin vaatimaan vielä rahaa takaisin, mistä se annetaan..? Huvittavaa koko kaupankäynti jos tappiolla tavaraa joutuu myymään jos asiakas on niin daiju ettei ohjeita tajua. Ymmärrän asian jos harmaatuonnista ostaa ja ei saa lainkaan fi-ohjeita, mutta tuo on jo ääliämäistä käytöstä.!!Riittääkö, että ohjeet on vain ruotsin kielellä?
Ostin videokameran lahjaksi. Ohjeet ovat vain ruotsin kilellä ja tiedän, että saaja ei osaa ruotsin kieltä pätkääkään, joten aioin reklamoida liikettä, mutta jos laki sallii minimissään ruotsin kieliset niin taitaakin olla turha toimenpide. - .......
svärje kirjoitti:
Riittääkö, että ohjeet on vain ruotsin kielellä?
Ostin videokameran lahjaksi. Ohjeet ovat vain ruotsin kilellä ja tiedän, että saaja ei osaa ruotsin kieltä pätkääkään, joten aioin reklamoida liikettä, mutta jos laki sallii minimissään ruotsin kieliset niin taitaakin olla turha toimenpide.Kielilain 34. pykälä:
Kulutushyödykkeestä annettavat tiedot
Kun myytävään tuotteeseen on lain mukaan merkittävä kauppatavan mukainen nimi, tuoteseloste, käyttöohje tai varoitus, on tekstin yksikielisessä kunnassa myytävässä tuotteessa oltava ainakin sen kunnan kielellä ja kaksikielisessä kunnassa myytävässä tuotteessa ainakin suomen ja ruotsin kielellä. Annettaessa tässä tarkoitettuja tietoja suomen ja ruotsin kieltä on kohdeltava tasapuolisesti. - Sami_
eikä ole! kirjoitti:
Nimen omaan tässä kyseisessä tapauksessa oli mukana ohjeet paperiversiona. Kysymys kuuluikin onko ne riittävät?. Lukekaahan ketjun aloitus viesti myöskin ennekuin kommentoitte, niin kestetään edes jotenkin aiheessa.
Itse asiassa tilannehan on melko hyvä jos siellä oli sentään mukana suomenkieliset ohjeet ja vielä paperille painettuna. Monesti ei ole, vaikka pitäisi.
Jos laissa lukee että pitää olla riittävät ohjeet, niin sen voinee tulkita niin että ohjee ei tarvitse olla täydellinen.
Mutta minusta oli naurettavaa väittää että digikamera olisi tietokoneen lisävaruste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865327- 1643612
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032106- 351921
- 331854
- 461813
- 571714
- 191663
- 191627