Täällä kisailtiin jokin aika sitten tunnistamassa lauluja niiden alkusanojen perusteella, mutta nyt ehdotan meille seuraavaa lystiä:
Arvuutellaan toisiltamme tuttuja, siis niitä tavallisimpia, joululauluja tai -virsiä. Vinkiksi annettakoon jostain laulun KESKIVAIHEILTA pikku pätkä, jonka perusteella on tiedettävä laulun alkusanat. Kun tietää oikein, voi laittaa uuden arvuutettavan laulun kehiin.
Aloitan:
"...kunnes päivä koittaa taivahalla, taivahalla..."
PS. Tämä on hauska pikkujouluohjelmakin, ainakin pienille porukoille, myös lapset ovat tästä tykänneet.
TUNNETKO JOULULAULUN?
129
13371
Vastaukset
- mimmo
...ihana on sielujen..
- kuokkija muualta
murheita muistaa ken vois laulajan
- mimmo
kuokkija muualta kirjoitti:
murheita muistaa ken vois laulajan
..pyhätunnelman muistan vain..
- Yykaakoo
mimmo kirjoitti:
"...käypä tänne, puuta paina..."
- Atolfia
Yykaakoo kirjoitti:
"...käypä tänne, puuta paina..."
-nyt väistyy varjo musta
kasvoilta kuoleman....- - Jatkaa
mimmo kirjoitti:
Ja niin Joulu joutui jo taas pohjolaan
- nyt viestin maailmaan...
Atolfia kirjoitti:
-nyt väistyy varjo musta
kasvoilta kuoleman....-Siinä se laulu siis. Mutta panenpa tänne ns. vokaalikielellä yhden, vähän pitemmästi, että ois helpompi hoksata:
Kaasan paanat kanttalaasat
valaasavat kaanaasta,
amparalla lapsakaasat
laalalavat salaasta. - mimmo
nyt viestin maailmaan... kirjoitti:
Siinä se laulu siis. Mutta panenpa tänne ns. vokaalikielellä yhden, vähän pitemmästi, että ois helpompi hoksata:
Kaasan paanat kanttalaasat
valaasavat kaanaasta,
amparalla lapsakaasat
laalalavat salaasta...lapsiks muuttuu vanhatkin..
- Yykaakoo
mimmo kirjoitti:
..lapsiks muuttuu vanhatkin..
En kyllä tunne tuota tekstinpätkää, mutta ARVAAN, että KENTIES tarkoitit tuota laulua...Kertoisitko, olenko väärässä, kiitos.
- mimmo
Yykaakoo kirjoitti:
En kyllä tunne tuota tekstinpätkää, mutta ARVAAN, että KENTIES tarkoitit tuota laulua...Kertoisitko, olenko väärässä, kiitos.
Kulkies sen enkelin
lapsiks muuttuu vanhatkin.
Sitä et kai ymmärrä?
Kysy sitä äidiltä?
Tämä yksi minun lempijoululaulujani - Yykaakoo
mimmo kirjoitti:
Kulkies sen enkelin
lapsiks muuttuu vanhatkin.
Sitä et kai ymmärrä?
Kysy sitä äidiltä?
Tämä yksi minun lempijoululaulujaniJopas löytyi, mutta googlettaa piti. Onhan tuo Leinon runo tuttu, mutta enpä tiennyt että se on myös laulun muodon saanut. Täytyypäs käydä kirjastosta lainaamassa.
Taas se nähtiin, että kovin on sivistävää, avartavaa ja henkisesti/hengellisesti ravitsevaa tämä netissä roikkuminen. Kiitos uudesta laulusta!
Uusi arvuuttelu:
...riemua on pelkkää, hymyyn käypi suu. - mimmo
Yykaakoo kirjoitti:
Jopas löytyi, mutta googlettaa piti. Onhan tuo Leinon runo tuttu, mutta enpä tiennyt että se on myös laulun muodon saanut. Täytyypäs käydä kirjastosta lainaamassa.
Taas se nähtiin, että kovin on sivistävää, avartavaa ja henkisesti/hengellisesti ravitsevaa tämä netissä roikkuminen. Kiitos uudesta laulusta!
Uusi arvuuttelu:
...riemua on pelkkää, hymyyn käypi suu.onko tuo nimi oikein? Kuitenkin se laulu, jossa "aisakello helkkää" ja "Taavetti ja Tiina noukaa kannoille"
Tuo "Mökit nukkuu lumiset" on hieno mm. YL:n tulkitsemana. Monica Groop on myös sen levyttänyt. - mimmo
mimmo kirjoitti:
onko tuo nimi oikein? Kuitenkin se laulu, jossa "aisakello helkkää" ja "Taavetti ja Tiina noukaa kannoille"
Tuo "Mökit nukkuu lumiset" on hieno mm. YL:n tulkitsemana. Monica Groop on myös sen levyttänyt...Varpain hiipivi lasten luo
nähdäkseen sulot pienet nuo
Nyt täytyy lähteä nukkumaan. Hyvää yötä!
Oli kiva etsiä näitä lauluja, kun sävelen aukeni, niin sanatkin löytyivät.. - Yykaakoo
mimmo kirjoitti:
..Varpain hiipivi lasten luo
nähdäkseen sulot pienet nuo
Nyt täytyy lähteä nukkumaan. Hyvää yötä!
Oli kiva etsiä näitä lauluja, kun sävelen aukeni, niin sanatkin löytyivät..On siinä laulussa Taavettia ja Tiinaa ja mökin Miinaakin. Laulu alkaa: Kello löi jo viisi, lapset herätkää...
Ja sinun laittamasi arvaus on, ah, yksi minulle kauneimmista:
TONTTU
Pakkasyö on ja leiskuen
pohja loimuja viskoo.
Kansa kartanon hiljaisen
yösydänuntaan kiskoo...
http://fi.wikisource.org/wiki/Tonttu - Yykaakoo
Yykaakoo kirjoitti:
On siinä laulussa Taavettia ja Tiinaa ja mökin Miinaakin. Laulu alkaa: Kello löi jo viisi, lapset herätkää...
TONTTU
Pakkasyö on ja leiskuen
pohja loimuja viskoo.
Kansa kartanon hiljaisen
yösydänuntaan kiskoo...
http://fi.wikisource.org/wiki/Tonttu"...hän lahjat antaa ja lahjat saa."
??? - mimmo
Yykaakoo kirjoitti:
On siinä laulussa Taavettia ja Tiinaa ja mökin Miinaakin. Laulu alkaa: Kello löi jo viisi, lapset herätkää...
TONTTU
Pakkasyö on ja leiskuen
pohja loimuja viskoo.
Kansa kartanon hiljaisen
yösydänuntaan kiskoo...
http://fi.wikisource.org/wiki/Tonttujoulutarina tuossa Tonttu-runossa. Minäkin pidän siitä tavattomasti.
- kuka muistaa jatkoa
Heinillä härkien kaukalon,
nukkuu lapsi viaton,
enkelparven tie,
hänen luokseen vie,
rakkautta suurinta katsomaan. - joulumuori
Nyt käymme Joulun viettohon
kuusin kynttilöin, - costelo
Siinä se
- Yykaakoo
Siis tää oli jo, mun avauksessani olleen laulun nimi, joka alkaa sanoilla "Soihdut sammuu, kaikki väki nukkuu"
Laittaisitteko siis
- VASTAUKSEKSI aina LAULUN ALKUSANAT (on helpompi hahmottaa, mistä laulusta on kyse)
- ARVUUTETTAVAKSI lauluksi tekstinpätkä jostain laulun keskeltä, EI laulun nimeä - costelo
Yykaakoo kirjoitti:
Siis tää oli jo, mun avauksessani olleen laulun nimi, joka alkaa sanoilla "Soihdut sammuu, kaikki väki nukkuu"
Laittaisitteko siis
- VASTAUKSEKSI aina LAULUN ALKUSANAT (on helpompi hahmottaa, mistä laulusta on kyse)
- ARVUUTETTAVAKSI lauluksi tekstinpätkä jostain laulun keskeltä, EI laulun nimeäEihän sitä tämmöinen vanha muusikko ymmärrä näitä nykymummojen aivoituksia.
Kun ennen pidettiin pikkujouluja joissa yksi ohjelmanumero oli laulujen arvuuttaminen, toimi homma seuraavasti.
Esin juontaja antoi lyhyen näytteen laulun sanoista jostain keskeltä ja sitten yleisön piti tietää sen oikea nimi. Jos vastasi vain jatkaen laulun sanoja oli vastaus väärä.
Mutta onhan tontuillakin oikeus omiin sääntöihinsä. - tässä rullaa!
costelo kirjoitti:
Eihän sitä tämmöinen vanha muusikko ymmärrä näitä nykymummojen aivoituksia.
Kun ennen pidettiin pikkujouluja joissa yksi ohjelmanumero oli laulujen arvuuttaminen, toimi homma seuraavasti.
Esin juontaja antoi lyhyen näytteen laulun sanoista jostain keskeltä ja sitten yleisön piti tietää sen oikea nimi. Jos vastasi vain jatkaen laulun sanoja oli vastaus väärä.
Mutta onhan tontuillakin oikeus omiin sääntöihinsä.Justiinsa samalla viisiin tämäkin arvuuttelu käyntiin pantiin! Et tainnut lukea avaustani, vai oliko se sinulle liian vaikeaselkoinen ymmärrettäväksi...kyllä nuo toiset on hoksanneet ...
Nooh, tulehan kisaan mukaan, systeemihän sulle siis on jo tuttu juttu!
- Yykaakoo
Sori nyt paljon, mutta katsoisitteko tuon alussa olevan avaukseni tarkemmin. Arvuuttelette siis ohjeen mukaan eli LAITATTE LAULUN KESKELTÄ tekstin pätkän ja me muut sitten vastaamme, miten laulu alkaa.
Tuossa ketjun alussa hoksattiin oiva tyyli eli pantiin se hoksattu laulun alku siihen otsikoksi ja sitten viestiin vain seuraavaksi kysyttävän laulun pätkä (siis arvuutettavan laulun keskeltä se tekstin pätkä1)siis. - paljon joululauluja!
Joululaulujen sanoja täällä, ole hyvä:
http://www.kaiku.com/finnxmastexts.html - PellePeloton
..."päivä koitti kankahalla", eikä taivahalla. Joskin loogista on, että se ensin näkyy taivaalla ja sitten vasta kankaalla.
- Yykaakoo
Juu, soppiihan sitä ainakin näin pikkujouluaikaan ja mikseipä muulloinkin laulaa vähän omalta tuntuvin sanoin. Täältä voit asian vielä niinku oikeelle mallilleen tarkistaa:
http://www.kaiku.com/finnxmastexts.html#Tonttujen
Hyvää yötä Sinulle! - kaikkisesti
Taivahalla päivä koittaa,koska päivä olisi kankahalta noussut,
- ei linkittämisestä*
Yykaakoo kirjoitti:
Juu, soppiihan sitä ainakin näin pikkujouluaikaan ja mikseipä muulloinkin laulaa vähän omalta tuntuvin sanoin. Täältä voit asian vielä niinku oikeelle mallilleen tarkistaa:
http://www.kaiku.com/finnxmastexts.html#Tonttujen
Hyvää yötä Sinulle!Eikös tämä ollut arvuuttelu pikkujoululeikki,
miksi laitetaan linkkejä josta hakea, se ei ole oikein minun mielestäni jos muisteloista ja arvailuista on kyse.
Missä se joulumieli onkaan.
Minullakin on kyllä laulukirja mistä hakea,muitta kun ei sellaisestakaan ollutkaan mitään puhetta.
- pukinmuori*
Tämä meni pipariksi koko pikkujoulu,ei ollutkaan mikään hauska leikki,sieltä vain hakemaan laulunsanat,ei tarvi mitään muistella eikä arvuutella.Miksi näin hyvä juttu piti pilata linkittämällä.
---------------------
On äiti laittanut kystä kyllä, hän lahjat antaa ja lahjat saa,ja seimipahnat ja tähti yllä
ne sieluun kauniina kangastaa.- linkkien taakse!
No voi sun kanssasi. Eihän sun nyt tartte sinne linkkeihin kurkkia, etkös tuota nyt hoksannut. No nyt tiedät, ettei ne linkit taida siinä olla siksi, että ON PAKKO klikkailla!!!
Arvuuttele ihan rauhassa. Ja jätä se kirjakin kurkkimatta, niin on vielä jännempää.
Vai onko sun aina pakko tarttua siihen, mikä näkösällä on? Höh...muka pilalla!
Myönteisyyttä puseroon! - ja järvet jäässä
Mikä laulu kyseessä:
Laps' hankeen hukkuu, unhoittuu. - ollikin
linkkien taakse! kirjoitti:
No voi sun kanssasi. Eihän sun nyt tartte sinne linkkeihin kurkkia, etkös tuota nyt hoksannut. No nyt tiedät, ettei ne linkit taida siinä olla siksi, että ON PAKKO klikkailla!!!
Arvuuttele ihan rauhassa. Ja jätä se kirjakin kurkkimatta, niin on vielä jännempää.
Vai onko sun aina pakko tarttua siihen, mikä näkösällä on? Höh...muka pilalla!
Myönteisyyttä puseroon!Tiiäthän sen että suomalaiset on uteliasta kansaa,ei ois tarvinnu linkkejä laittaa,oon aivan samaa mieltä kirjottajan kanssa.
Eikä arvausleikeissä myöskään piä kirijoohin kahtoo. - Marjapensas
ja järvet jäässä kirjoitti:
Mikä laulu kyseessä:
Laps' hankeen hukkuu, unhoittuu.ja järvet jäässä.
Entäs tämä.. kaks vain valveil on puolisoa? - Pellepeloton
Marjapensas kirjoitti:
ja järvet jäässä.
Entäs tämä.. kaks vain valveil on puolisoa?Tässä arvattava:
...mäen rinteen alla talo törröttää... - Yykaakoo
Pellepeloton kirjoitti:
Tässä arvattava:
...mäen rinteen alla talo törröttää...Siis:
Yksi - kaksi - kolme - neljä viisi -
Kello löi jo viisi, lapset herätkää...
Tunnetko tämän:
...Hangen alle maat ja veet,
junlayöks on nukkuneet.
( En katsonut linkeistä, en kirjoista enkä keneltäkään kysynyt tuota edellistä enkä tätä uutta!) - marjapensas
Pellepeloton kirjoitti:
Tässä arvattava:
...mäen rinteen alla talo törröttää...löi jo viisi.
varovasti hiipii alta sillan ? - kaikki väki nukkuu....
marjapensas kirjoitti:
löi jo viisi.
varovasti hiipii alta sillan ?Oli siis tää piisi jo tuolla aivan alussa...
- mimmo
Yykaakoo kirjoitti:
Siis:
Yksi - kaksi - kolme - neljä viisi -
Kello löi jo viisi, lapset herätkää...
Tunnetko tämän:
...Hangen alle maat ja veet,
junlayöks on nukkuneet.
( En katsonut linkeistä, en kirjoista enkä keneltäkään kysynyt tuota edellistä enkä tätä uutta!)Taivahalle syttyi juuri,
tähtikirkas, tähti suuri.
"Hangen alle maat ja veet...
Entä tämä:
Soikoon sävel, leikki leiskukoon,
rinnan riemuista se kertokoon.. - ole uteliaita!
ollikin kirjoitti:
Tiiäthän sen että suomalaiset on uteliasta kansaa,ei ois tarvinnu linkkejä laittaa,oon aivan samaa mieltä kirjottajan kanssa.
Eikä arvausleikeissä myöskään piä kirijoohin kahtoo.Kammottava selitys aina tuollainen: suomalaiset sitä ja tätä, tai ihmiset sitä ja tätä. Älä puhu noin yleistäen, vaan sano reilusti: Minä olen utelias suomalainen. Älä mene jonkun joukon taakse piiloon.
Jos siis sinä olet utelias, ällös luokittele toisia samaan kategoriaan. Kyllä 6-kymppisen jo täytyisi osata olla yleistämättä!!! - marjapensas
kaikki väki nukkuu.... kirjoitti:
Oli siis tää piisi jo tuolla aivan alussa...
Hyvä muisti mulla, mutta lyhyt tuppaa olemaan!!!
- sinäkin
ole uteliaita! kirjoitti:
Kammottava selitys aina tuollainen: suomalaiset sitä ja tätä, tai ihmiset sitä ja tätä. Älä puhu noin yleistäen, vaan sano reilusti: Minä olen utelias suomalainen. Älä mene jonkun joukon taakse piiloon.
Jos siis sinä olet utelias, ällös luokittele toisia samaan kategoriaan. Kyllä 6-kymppisen jo täytyisi osata olla yleistämättä!!!Nyt itse sitten yleistät toiset,että ette ole uteliaita,menitpäs samaan lankaan itekkin.
Oisit vain sanonut että sinä et ole utelias,vaikka joku toinen olisikin. - kun on
sinäkin kirjoitti:
Nyt itse sitten yleistät toiset,että ette ole uteliaita,menitpäs samaan lankaan itekkin.
Oisit vain sanonut että sinä et ole utelias,vaikka joku toinen olisikin.kyky sekin, eri tasoa meillä kaikilla. Eikä tämän juuri nyt kirjoittamani lauseen edellinen lause ole yleistämistä.
- a-woman1
ja järvet jäässä kirjoitti:
Mikä laulu kyseessä:
Laps' hankeen hukkuu, unhoittuu.Pitääkös nytkin laittaa uusi, kun tämä oli jäänyt väliin kenenkään arvaamatta? En taida laittaa.
- Angi *
joukkoon kun en tiedä yhtään joululaulua ulkoa en ainakaan tässä järjestyksessä.
- costelo
Joulu se on pikkujoulukin!
Seuraava:
Huh! hei sen tuuli vei.
Ja nyt sitten niillä säännöila jossa laulun alku sanat:- Yykaakoo
Laajasti oottaen , onhan tämäkin joululaulu, koskapa pukista puhutaan. Vähemmästäkin reuhkasemisesta maha sekaisin menee...
Mikä lienee sitten tämä:
...Aattoilta pitkä on, taival valoton...
- Tanttaralla
Onko sinulla muistissa koko Soihdut sammuu laulun sanat.Haluaisin opettaa sen joululeikin pikkutytöille.
- Yykaakoo
On se muistissakin, mutta täältä löydät muitakin lauluja:
http://www.kaiku.com/finnxmastexts.html#Tonttujen - laulun:
Yykaakoo kirjoitti:
http://www.kaiku.com/finnxmastexts.html#Tonttujen...Aattoilta pitkä on, taival valoton...
- mimmo
laulun: kirjoitti:
...Aattoilta pitkä on, taival valoton...
..Aattoilta pitkä on, taivat valoton,
Petterimme nenänpää vois valon tuoda pimeään
Sitten tämä:
...Jospa tänä jouluna vois jälleen käydä niin,
että löytyy yhteys sukupolviin menneisiin.. - Anu.1
mimmo kirjoitti:
Sitten tämä:
että löytyy yhteys sukupolviin menneisiin..Minä en noista sanoista saa muistilokeroistani.
Joku ehkä muistaa.
Tässä olisi tälläinen.
Tonttujen joulukarkelo.
Tipsun tapsun, tipsun tapsun,
juhlimahan jouluansa
hiipii tontut hiljaa vain, - on minulle!
mimmo kirjoitti:
Sitten tämä:
että löytyy yhteys sukupolviin menneisiin..Enpä ole koskaan kuullut, mikähän lienee? Omasta mielestäni mukamas tunnen paljonkin joululauluja, mutta sinä osaat kyllä nakata outoja...
Oon muuten eilisestä asti hyreksinyt tuota ihanaista Tonttua...yksinäistä...
Hyrisee Yykaakoo - mimmo
on minulle! kirjoitti:
Enpä ole koskaan kuullut, mikähän lienee? Omasta mielestäni mukamas tunnen paljonkin joululauluja, mutta sinä osaat kyllä nakata outoja...
Oon muuten eilisestä asti hyreksinyt tuota ihanaista Tonttua...yksinäistä...
Hyrisee YykaakooTätä ei löydy tuolta linkistä, mutta sanat ovat niin kauniit, että kirjoitanpa ne tähän. Tämä on myös yksi niitä minun... Jouluyön hiljaisuus ja joulumusiikki ovat minun "oma jouluni" sen jälkeen kun rakkaiden kanssa yhdessä olo on hiljentynyt.
LUMIVALKEAA
Jospa tänä jouluna me jälleen löydetään
kesä talven keskelle ja valo pimeään,
joululaulut kauneimmat taas mieltä lämmittää,
joulun henki hiipii sisään vaikket sitä nää.
Lumivalkeaa kaipaa musta maa,
juhlaa oikeaa sydän odottaa.
Lumivalkeaa toivoa kai saa,
Jospa tänä jouluna vois jälleen käydä niin,
että löytyy yhteys sukupolviin menneisiin.
Mikä ois sen kauniimpaa kuin aatoilta tää,
jolloin kirkkomaalla loistaa sata kyntilää.
Lumivalkeaa..
Jospa tänä jouluna saa jälleen nähdä sen,
miten paljon merkitseekään piiri läheisten.
Jotain joulurauhasta kun sydämiinne jää,
uuteenvuoteen ystävyys voi meidät virittää.
Lumivalkeaa..
-Pekka Laaksonen
Ylioppilaskunnan Laulajajilta tämäkin.
P.S. Laiton uudestaan, kun tuli painovirhepaholainen sanoihin :) - mimmo
mimmo kirjoitti:
Tätä ei löydy tuolta linkistä, mutta sanat ovat niin kauniit, että kirjoitanpa ne tähän. Tämä on myös yksi niitä minun... Jouluyön hiljaisuus ja joulumusiikki ovat minun "oma jouluni" sen jälkeen kun rakkaiden kanssa yhdessä olo on hiljentynyt.
LUMIVALKEAA
kesä talven keskelle ja valo pimeään,
joululaulut kauneimmat taas mieltä lämmittää,
joulun henki hiipii sisään vaikket sitä nää.
Lumivalkeaa kaipaa musta maa,
Lumivalkeaa toivoa kai saa,
Jospa tänä jouluna vois jälleen käydä niin,
että löytyy yhteys sukupolviin menneisiin.
Mikä ois sen kauniimpaa kuin aatoilta tää,
jolloin kirkkomaalla loistaa sata kyntilää.
Lumivalkeaa..
Jospa tänä jouluna saa jälleen nähdä sen,
miten paljon merkitseekään piiri läheisten.
Jotain joulurauhasta kun sydämiinne jää,
uuteenvuoteen ystävyys voi meidät virittää.
Lumivalkeaa..
-Pekka Laaksonen
Ylioppilaskunnan Laulajajilta tämäkin.
P.S. Laiton uudestaan, kun tuli painovirhepaholainen sanoihin :)eksyvät omille teilleen tänään. :) Korjaa itse tuo "kynttilää" ja tietenkin se on "Laulajilta"
- Tanttaralla
Yykaakoo kirjoitti:
http://www.kaiku.com/finnxmastexts.html#TonttujenKiitos vinkistä yykaakoo.
- Yykaakoo
mimmo kirjoitti:
eksyvät omille teilleen tänään. :) Korjaa itse tuo "kynttilää" ja tietenkin se on "Laulajilta"
jälleen uudesta laulusta!
En kuule ollenkaan huomannut noita sormiesi harhapolkuja! Taitaa sitten minulla olla pyöriväiset, pomppivaiset silmät, kun eivät jokaista kirjainta rekisteröi.
Kerran kesällä joku tahallisesti kirjoitti mukavan viallista tekstiä, jonka kyllä saattoi lukea ihan oikein, vaikka se oli lähinnä siansaksaa. Täytyypäs etsiä se ja laittaa tänne linkkinä. Tuoksuvattu jokin aika sitten minut tämmöiseksi linkkimaakariksi koulutti, oman tahtoni jälkeen tosin...ja linkityslevy jäi pyörimään.
- Muistaako kukaan?
Oli joskus sellainen joululaulu, jossa laulettiin: "...hiihtää jouluenkeli hiljaa kuutamalla...".
Se on omituinen ilmaus. Enkeli hiihtää ja kuutamalla, ei kuutamolla eikä kuutamossa. En muista laulusta mitään muuta. En säveltä, en sanoja.
Onkohan täällä ketään, joka muistaisi? Siitä on yli 30 vuotta, kun olen kuullut sen.- oinasmummeli
Huurrepuita huokuilee,
tähtitaivaan alla.
Suksenlatu suhisee,
hiljaa kuutamalla.
Ikkunasta katselee,
pieni pilttiraukka.
Ikkunahan ilmaantuu,
jäinen kultakukka.
Lapsi kauan kaihoten,
katsoo ikkunalla.
Hiihtää jouluenkeli,
hiljaa kuutamalla.
Tähän liittyy myös tarina muistaakseni pienestä iiriksestä, en ole varma.
Tekijää ei ole minulla tiedossa, - Muistaako kukaan
oinasmummeli kirjoitti:
Huurrepuita huokuilee,
tähtitaivaan alla.
Suksenlatu suhisee,
hiljaa kuutamalla.
Ikkunasta katselee,
pieni pilttiraukka.
Ikkunahan ilmaantuu,
jäinen kultakukka.
Lapsi kauan kaihoten,
katsoo ikkunalla.
Hiihtää jouluenkeli,
hiljaa kuutamalla.
Tähän liittyy myös tarina muistaakseni pienestä iiriksestä, en ole varma.
Tekijää ei ole minulla tiedossa,Siinähän se sitten tuli. Kiitoksia. Nyt, kun näin muut sanat, niin se jouluenkelin hiitokaan ei enää tunnu niin omituiselta. :)
- fiiuliN
.... tonttu lausuu enkelille
varjele ihmistä heikompaa...
Tämä on ruonasuuta, mutta kukaa osaa laulua?- Anu.1
Jotenkin näin se alkaa.
Tonttu istuu iltaa kanssa jouluenkelin,
kovin mietteissään on heistä kumpikin.
????????????????
Kuinka voisin rikkoutuneen sielun pelastaa
hän kysyy kyyneleensä pyyhkien.
Tonttu lausuu enkelille,
varjele ihmistä heikompaa,
anna siipesi yksinäistä kuljettaa.
Anna rakkautes kärsiville
tästäs päivästä lähtien,tuonne ystäviksi jouluntähtien - fiiulin...
Anu.1 kirjoitti:
Jotenkin näin se alkaa.
Tonttu istuu iltaa kanssa jouluenkelin,
kovin mietteissään on heistä kumpikin.
????????????????
hän kysyy kyyneleensä pyyhkien.
Tonttu lausuu enkelille,
varjele ihmistä heikompaa,
anna siipesi yksinäistä kuljettaa.
Anna rakkautes kärsiville
tästäs päivästä lähtien,tuonne ystäviksi jouluntähtienEikö olekin kaunis, mutta kovin haikea joululaulu ja vähän erilainen kuin tavalliset monivuotiset joululaulut.
Olen sen nauhoittanut eräänä jouluna kasetille. Mutta ihme ja kumma kun ei Ruonansuun ohjelmistosta sitä löydy. - fiiuliN
kun laulan: kirjoitti:
Hiljenny. Kuulethan:
http://lirama.net/song/62382Kuinka saan klikkaamasta linkistä äänen kuulumaan,
Oikein ärsytti kun ei mitään kuulunut.
Anteeksi vaan ettei tämä kuulu ketjun aiheeseen lainkaan - hepskekka
fiiuliN kirjoitti:
Kuinka saan klikkaamasta linkistä äänen kuulumaan,
Anteeksi vaan ettei tämä kuulu ketjun aiheeseen lainkaanlinkki ohjaa käsittääkseni vain sanoituksiin.
Mielikuvitusta pitänee käyttää kuullakseen häntä.. :)) - TARKEMMIN !
fiiuliN kirjoitti:
Kuinka saan klikkaamasta linkistä äänen kuulumaan,
Anteeksi vaan ettei tämä kuulu ketjun aiheeseen lainkaanNiinpä niin...herkän herkkiä korvia joskus tarvitaan...siinä se.
Yritä vielä! Mutta jos ei onnistu, menehän kirjastoon, sieltä löytänet kuuluvampaa. - Jope ruonansuu Lyrics sanat...
Tonttu istuu iltaa kanssa joulun enkelin
kovin mietteisään on heistä kumpikin
Ensiyönä tähdet kertoo joulun sanomaa
Pian koittaa juhla kultaisin
Enkelillä huolena on murheet ihmisten
hän kuulee itkut yksinäisien
hän kysyy kyyneleensä pyyhkien
Tonttu lausuu enkelille
varjele ihmistä heikompaa
anna siipesi yksinäistä kuljettaa
Anna rakkautes kärvisille
tästä päivästä lähtien
Tuo ne ystäviksi joulun tähtien
Takkahuoneen pöytään laitan pienen kynttilän
sen hehku antaa tunteen lämpimän
Sydämmeni syövereissä tonttu tallustaa
ja enkelin myös tunnen lentävän
Ja tonttu lausuu enkelille
varjele ihmistä heikompaa
tästä päivästä lähtien
Tuo ne ystäviksi taivaan tähtien
Tonttu lausuu enkelille varjele ihmistä heikompaa
tästä päivästä lähtien
Tuo ne ystäviksi taivaan tähtien
PS: Kirjoitin nopeasti yhdellä kuuntelukerralla. Pitäs olla oikein. Pieniä kirjoitusvirheitä voi olla :)
- Toivoo Yykaakoo
Tehtäisi niin, että otsikoksi laitetaan aina sen oikein TUNNISTETUN LAULUN ALKUSANAT ja varsinaiseen viestiin sitten uuden, arvuutettavan laulun sanat sieltä jostain LAULUN KESKELTÄ.
Kun menetellään näin, niin jokainen näkee heti ketjun otsikoista, mitkä laulut jo ovat olleet mukana tunnistettavina.
Paljon on vielä joululauluja hyräilemättä - ja mikäpä estää ottaa tänne mukaan jouluvirsiäkin. Jos laitat virren, niin olisiko armeliasta laittaa siitä maininta - ovat ehkä useille vaikeammin tunnistettavissa.
Tässä uusi tunnistettavaksi (virsi):
...ja tulla halpaan seimehen, heinille härkäin, juhtien.- Anu.1
Tämä on virsi numero 21.
Enkeli taivaan lausui näin.
Seuraava arvattava virsi.
Pitikö olla alkusanat,
ne on; On ruusu
seuraavat sanat on keskeltä.
Nyt ruusu kunein loistaa,
taivaasta tuoksun tuo. - nyt kukkaan puhjennut...
Anu.1 kirjoitti:
Tämä on virsi numero 21.
Enkeli taivaan lausui näin.
Seuraava arvattava virsi.
Pitikö olla alkusanat,
ne on; On ruusu
seuraavat sanat on keskeltä.
Nyt ruusu kunein loistaa,
taivaasta tuoksun tuo.Kyseessä on siis virsi 23.
Joo, arvuutettavaan lauluun sanat OTETAAN LAULUN KESKELTÄ. Eihän meille mitään tunnistettavaa tai arvattavaa jää, jos sanot ne alkusanat, niitähän tässä juuri kysytään! - Yykaakoo
nyt kukkaan puhjennut... kirjoitti:
Kyseessä on siis virsi 23.
Joo, arvuutettavaan lauluun sanat OTETAAN LAULUN KESKELTÄ. Eihän meille mitään tunnistettavaa tai arvattavaa jää, jos sanot ne alkusanat, niitähän tässä juuri kysytään!Mikä tuttu virsi:
Vaan kuinka suuren vieraani ottaisin oikein vastaan, kun... - Anu.1
Yykaakoo kirjoitti:
Mikä tuttu virsi:
Vaan kuinka suuren vieraani ottaisin oikein vastaan, kun...Nyt seimellesi seisahdan,
oi Jeesus autuuteni.
Virsi 25.
Tämä oli vastaus.
-----------------
Seuraava virsi.
Lunastetut olemme kahleista - Yykaakoo
Anu.1 kirjoitti:
Nyt seimellesi seisahdan,
oi Jeesus autuuteni.
Virsi 25.
Tämä oli vastaus.
-----------------
Seuraava virsi.
Lunastetut olemme kahleistaKyseessä siis virsi 24.
Seuraava joululaulu:
Sievä vauva Maijan on, Annin kelkka verraton... - Anu.1
Yykaakoo kirjoitti:
Kyseessä siis virsi 24.
Seuraava joululaulu:
Sievä vauva Maijan on, Annin kelkka verraton...Vastaus.
Reippahasti käypi askeleet.
Entäs tämä.
Riemun ääni helkähtää - Yykaakoo
Anu.1 kirjoitti:
Vastaus.
Reippahasti käypi askeleet.
Entäs tämä.
Riemun ääni helkähtää...Riemuin kellot kuuluttaa juhlaa korkeaa...
??? - anu1
Yykaakoo kirjoitti:
...Riemuin kellot kuuluttaa juhlaa korkeaa...
???En ole varma, mutta olisiko laulusta:
Sain kuulla koulun aikaan sen:
Entäs tämä laulu:
ovet siellä ne hiljaa aukee, - anu1
anu1 kirjoitti:
En ole varma, mutta olisiko laulusta:
Entäs tämä laulu:
ovet siellä ne hiljaa aukee,Vastaus piti olla:
Sain kuulla Joulun aikaan sen:
Edellisessä tuli virhe. - joulutar
anu1 kirjoitti:
Entäs tämä laulu:
ovet siellä ne hiljaa aukee,liian vaikee mulle,
entäs sitten tää.
Kansa on turvattu, - liisi3
anu1 kirjoitti:
Entäs tämä laulu:
ovet siellä ne hiljaa aukee,Sydän käy niin lämpöiseksi,sydän köyhä ja syntinen,
ovet siellä ne hiljaa aukee,kuin vierasta vuotellen.
---------------
Entä tämä
liehuu lakki,hulmuaa tukka, - Yykaakoo
anu1 kirjoitti:
Entäs tämä laulu:
ovet siellä ne hiljaa aukee,Anu, tuo tekstinpätkä ( Riemuin kellot kuuluttaa juhlaa korkeaa) on joululaulusta "Kilisee kilisee kulkunen...).
Entä tämä sinun laulusi (Ovet siellä ne hiljaa aukee...), onko se virsi vai hengellinen laulu vaiko mikä? On aivan outo minulle. - Yykaakoo
liisi3 kirjoitti:
Sydän käy niin lämpöiseksi,sydän köyhä ja syntinen,
---------------
Entä tämä
liehuu lakki,hulmuaa tukka,Jos ei kukaan tiedä - kuten näyttää olevan - niin laitahan jokin niistä meidän perinteisistämme...
Tässäpä minulta helppo:
...oomme kaikki, oomme kaikki, oomme kaikki... - angi
Yykaakoo kirjoitti:
Jos ei kukaan tiedä - kuten näyttää olevan - niin laitahan jokin niistä meidän perinteisistämme...
Tässäpä minulta helppo:
...oomme kaikki, oomme kaikki, oomme kaikki...kaikki, siinä ja minä sinä ja minä.
Entäs tämä: ...jo ilta tummuu ja hiljenee maa. - Angi *
angi kirjoitti:
kaikki, siinä ja minä sinä ja minä.
Entäs tämä: ...jo ilta tummuu ja hiljenee maa.rakkain joululauluni jo vuosien takaa.
Joulun aatto nyt saa,
jo iltatummuu ja hiljenee maa.
Kuka kulkee nyt yksinänään kalmistoon.
kuka yksin näin kymässä on?
pieni lapsonen vain.
joka näin kiiruhtain jälleen kynttilän haudalle tuo.
Paikka hiljainen on,
tumma,liikkumaton, äidin haudalle valon hän suo. - fiiuliN
Angi * kirjoitti:
rakkain joululauluni jo vuosien takaa.
Joulun aatto nyt saa,
jo iltatummuu ja hiljenee maa.
Kuka kulkee nyt yksinänään kalmistoon.
kuka yksin näin kymässä on?
pieni lapsonen vain.
joka näin kiiruhtain jälleen kynttilän haudalle tuo.
Paikka hiljainen on,
tumma,liikkumaton, äidin haudalle valon hän suo.Tuo mainitsemasi laulu on vähän uudempia joululauluja.
En oikein pidä siitä... se tuo aina kylmät väreet selkäpiihin
Entäs tämmöinen:
Taivaan ruskopilvet verhoo..... - mariamaija
fiiuliN kirjoitti:
Tuo mainitsemasi laulu on vähän uudempia joululauluja.
En oikein pidä siitä... se tuo aina kylmät väreet selkäpiihin
Entäs tämmöinen:
Taivaan ruskopilvet verhoo.....Köyhän lapsen joulukuusi
kasvaa kankahalla
Kotona ei sitä nähdä
köyhän orren alla... - marjapensas
Yykaakoo kirjoitti:
Anu, tuo tekstinpätkä ( Riemuin kellot kuuluttaa juhlaa korkeaa) on joululaulusta "Kilisee kilisee kulkunen...).
Entä tämä sinun laulusi (Ovet siellä ne hiljaa aukee...), onko se virsi vai hengellinen laulu vaiko mikä? On aivan outo minulle.joululauluhin.Kysymys mikä JOULULAULU?
ota siemen multa. - Anu.1
liisi3 kirjoitti:
Sydän käy niin lämpöiseksi,sydän köyhä ja syntinen,
---------------
Entä tämä
liehuu lakki,hulmuaa tukka,Tonttujen joulukarkelo.
Tipsun tapsun, tipsun tapsun
hiipii hiljaa tontut vain,
piiriin kilvan innoissansa
kaikki käyvät kumartain.
Lasten lailla pienet tontut
hippasilla juosta saa,
liehuu lakki,hulmuaa tukka
leikki on niin rattoisaa.
Keveästi punasukka
selkää norjaa taivuttaa.
Tämän muistan tästä vanhasta laulusta.
Ja tässä olisi uusi arvaus.
kevytkengin vain
sipi sipsuttain.La-la - Anu.1
marjapensas kirjoitti:
joululauluhin.Kysymys mikä JOULULAULU?
ota siemen multa.Varpunen jouluaamuna
- Anu.1
Yykaakoo kirjoitti:
Anu, tuo tekstinpätkä ( Riemuin kellot kuuluttaa juhlaa korkeaa) on joululaulusta "Kilisee kilisee kulkunen...).
Entä tämä sinun laulusi (Ovet siellä ne hiljaa aukee...), onko se virsi vai hengellinen laulu vaiko mikä? On aivan outo minulle.Lumen pehmeä valkoinen vaippa
on peittänyt metsän ja maan,
on hiljaa ulkona kaikki,
ja tähtöset tuikkivat vaan.
Mä istun ikkunan luona,
mä katson ja kuuntelen.
Ja kuusi on juhlaksi valmis
vaan hetkeksi unhoitan sen.
En kuule, mutta sen tunnen,
läpi ilmojen lauluja soi,
siell enkelit taivaan laulaa,
sanan Jeesuksesta he toi.
Sydän käy niin lämpöiseksi,
sydän köyhä ja syntinen,
ovet siellä ne hiljaa aukee
kuin vierasta vuotellen.
Oi Jeesus, ystävä parhain,
tule luokseni vieraaksi.
Ilo joulun on muuten poissa,
ja tyhjä mun syömmeni.
Vaan siellä kun tahdon olla,
en muuta mä huolikaan,
on silloin kuuseni kirkas,
ja joulu on ainiaan. - Yykaakoo
Anu.1 kirjoitti:
Tonttujen joulukarkelo.
Tipsun tapsun, tipsun tapsun
hiipii hiljaa tontut vain,
piiriin kilvan innoissansa
kaikki käyvät kumartain.
Lasten lailla pienet tontut
hippasilla juosta saa,
liehuu lakki,hulmuaa tukka
leikki on niin rattoisaa.
Keveästi punasukka
selkää norjaa taivuttaa.
Tämän muistan tästä vanhasta laulusta.
Ja tässä olisi uusi arvaus.
kevytkengin vain
sipi sipsuttain.La-laJa eikun uutta pukkaa:
"...sekin synkkää ja ikävää..." - Anu1
Yykaakoo kirjoitti:
Ja eikun uutta pukkaa:
"...sekin synkkää ja ikävää..."Hei tonttu-ukot hyppikää
- Yykaakoo
... Pirtti on jo pesty puhtoinen...
- anu1
Jouluaatto on nyt herttainen,
tähtitaivas on sininen,
pirtti on jo pesty puhtoinen
piha lumivalkoinen.
Entä tämä.
Tuo kotihin nyt pieneenkin - Yykaakoo
anu1 kirjoitti:
Jouluaatto on nyt herttainen,
tähtitaivas on sininen,
pirtti on jo pesty puhtoinen
piha lumivalkoinen.
Entä tämä.
Tuo kotihin nyt pieneenkin...Taas tuulen huminaa nyt puiden latvat soi...
- anu1
Yykaakoo kirjoitti:
...Taas tuulen huminaa nyt puiden latvat soi...
Kulkuset, kulkuset
ne riemuin helkkäilee
Syntyi Herra taivaan?
- Pelle1Peloton
Ihan hieno avaus ja paljon lauluja tulikin. Ongelmaksi muodostui, että kaikki eivät ketjun jatkuessa muistaneet tai tienneet alkuperäistä ideaa. Omissasikin, loppupään viesteissäsi olit unohtanut alkuperäisen
tarkoituksesi, mutta ei se mitään; hyvä keskustelu, paljon lauluja. Kiitos. - Anu.1
Muistaako kukaan tälläistä laulua kuin.
Taas kaikki vanhat muistot.- marjapensas
Taas kaikki kauniit muistot mun tulee mielehen, lumivalkeat pellot, puistot ja juhla Jeesuksen.
Ani aikaisin puku parhain, mun ylleni puettiin,
oli kirkossa oltu varhain, nyt sanaa luettiin.
Nyt kuului äidin ääni niinhartain paatoksin,
hänen olkaansa nojasin pääni ja hiljaa kuuntelin.
Mitä ymmärsin sit´ en tiedä, pyhätunne
muistan vain,
sitä milloinkaan ei viedä, ei ryöstetä sielustain.
Taas kaikki kauniit muistot mun tulee mielehen,
lumivalkeat pellot puistot ja juhla Jeesuksen.
Siinä se kokonaisuudessaan.
Eikös se tämäkin ole virsi? - marjapnsas
marjapensas kirjoitti:
Taas kaikki kauniit muistot mun tulee mielehen, lumivalkeat pellot, puistot ja juhla Jeesuksen.
muistan vain,
Eikös se tämäkin ole virsi?pyhätunnelman muistan vain (ei pyhätunne)
- Anu.1
marjapensas kirjoitti:
muistan vain,
Eikös se tämäkin ole virsi?Kauneimmat kiitokseni näistä sanoista.
Tämä on tosi kaunis laulu.
Virsihän tämä voikin olla,
en yhtään tiedä, mutta hengellisissä tilaisuuksissa laulettu kuitenkin.
Edesmennyt lapseni lauloi tämän, sellaisessa
äänitystilanteessa ja äänite lähetettiin sitten
lähetys asemalle.
Olin vain unhoittanut tämän. - Veisaaja
Anu.1 kirjoitti:
Kauneimmat kiitokseni näistä sanoista.
lähetys asemalle.
Olin vain unhoittanut tämän.Ei mikään virsi ja täällä laulu myös kokonaan:
http://www.kaiku.com/finnxmastexts.html#Taas - marjapensas
Anu.1 kirjoitti:
Kauneimmat kiitokseni näistä sanoista.
lähetys asemalle.
Olin vain unhoittanut tämän.tuntuu jos pystyy olemaan jollekin avuksi, en tiennyt, että sinua on kohdannut noin suuri suru.
Olen aika uusi tällä palstalla. - Anu.1
marjapensas kirjoitti:
tuntuu jos pystyy olemaan jollekin avuksi, en tiennyt, että sinua on kohdannut noin suuri suru.
Olen aika uusi tällä palstalla.Kiitos sinulle.
Poikani nuorempana lauloi paljon hengellisiä lauluja kasetille siihen aikaan.
sitten niitä lähetettiin tuonne lähetysasemille.
Ja lauloi hän hyvin paljon koko nuoren elämänsä aikana, minullakin on monta kasettia hänen laulujaan, ja soitti kitaraa ja haitaria.
Mutta kaikki laulut tahtoivat olla surumielisiä.
Sai sydänkohtauksen leikkauksen jälkeen ja nukkui pois.
Ikäväni ja kaipuuni ei koskaan katoa.
Mutta elämää on jatkettava eteen päin,
jo hänen lastensa vuoksi
- tätä joululaulua
...illan tullen hämärtyypi piha metsä maa, lapset istuu ikkunalla, aik on pitkä oottavalla, puhe tähtiin saa... kuinkahan lie olisi kokonaan sitten tuo laulu.
- Anu.1
Mietin ja mietin,mutta en saa
muistini lokeroista tätä laulua.
Tutulta se kuulostaa. - jenkaten
vuodelta 1924.Nimi on:Joulun Odotuksessa.
Tässä esittelyssä kerrotaan mm:
Lapselle on ominaista ihmettely ja joulun salai-
suudet kiehtovat lasta aivan erityisellä taval-
la.Tässä kauniissa Wilho Siukosen säveltämässä
joululaulussa,johon hänen sisarensa Impi Siuko-
nen on tehnyt sanat,lapset ihmettelevät saavat-
ko enkelilapsetkin lahjaksi autoja ja nukkeja
ja mennäänkö taivaassakin isän ja äidin kanssa
reellä joulukirkkoon.Laulu on ensi kerran jul-
kaistu 1924.
Joulun odotuksessa.
Illan tullen hämärtyypi piha,metsä,maa
Lapset istuu ikkunalle,aik'on pitkä ootta-
valle,puhe tähtiin saa.
Tähdet syttyy taivahalle joulukuisen yön.
Katse käykö enkel'-lasten alas puoleen
ihmislasten,keskeen vaivan työn.
Miettineekö valkohenki,enkel'Jumalan;
lapsi mainen,pian saavut,ikuisehen jouluun
joudut,tupaan taivahan.
Joko syttyy enkel'lasten pian joulupuut?
Tuoko joulupukki heille autot,nuket,kuten
meille,tortut ynnä muut.
Soiko silloin kulkuskellot,halki metsätien,
kirkkohon kun enkel'lapset,
reessä istuin kultahapset,isä,äiti vie?
Lapset muistaa;äiti kertoi,taivaan kirkko on
täynnä kultaa kirkkahinta,
täynnä ääntä ihaninta,suuri loputon.
Lapset miettii:Jumala tok'kaikkein suurin lie
Lapset miettii,päät jo painuu,
pian silmät vaipuu,unten alkaa tie,
Säv.Wilho Siukonen
San.Impi Siukonen
- tähän mennessä:
Poimin kaikki tähän asti arvuutetut laulut. Joitakin saattoi jäädä välistä pois, korjatkoon joku jos haluaa. Laitan tähän laulujen alkusanat:
Soihdut sammuu, kaikki väki nukkuu...
Maa on niin kaunis...
Ja niin joulu joutui jo taas Pohjolaan...
Taas kaikki kauniit muistot...
Joulupukki, joulupukki, valkoparta...
Tuo armon valkokyyhky...
Kello löi jo viisi...
Pakkasyö on ja leiskuen...
Kun maass' on hanki ja järvet jäässä...
Heinillä härkien kaukalon...
Me käymme joulun viettohon...
Jouluyö, juhlayö...
Taivahalle syttyi juuri tähti kirkas...
Tuikkikaa oi joulun tähtöset...
Muistat Tuhkimon, Lumikin, Ruususen varmaan...
Joulupuu on rakennettu...
Mökit nukkuu lumiset...
Huurrepuita huokuilee tähtitaivaan alla...
Tonttu istuu iltaa kanssa jouluenkelin...
Enkeli taivaan lausui näin...(virsi)
On ruusu Iisain juureen...((virsi)
Nyt seimellesi seishdan...(virsi)
Kas yöllä paimenille...(virsi)
Reippahasti käypi askeleet...
Kautta tyynen, vienon yön...
Kilisee, kilisee kulkunen...
Sydän käy lämpöiseksi...
Porsaita äidin oomme kaikki...
Joulun aatto nyt saa...
Tipsun tapsun tipsun tapsun hiipii hiljaa...
Sinivuorten yö, siellä uuras työ...
Hei tonttu-ukot hyppikää...
Lumen pehmeä, valkoinen vaippa...
Jouluaatto on nyt herttainen...
En etsi valtaa, loistoa...
Kulkuset, kulkuset, riemuin helkkäilee...
Ilan tullen hämärtyypi piha, metsä, maa...
Aikamoinen joukko lauluja jo hyräilty...vieläkö kiinnostaa...Onko totta, ettei tää ole vielä ollut (vai harittaako silmät, pätkiikö järjenjuoksu):
...ja koukkuselkä suortuu...- Anu1
No onkos tullut kesä nyt
talven keskelle,
ja laitetaankos pesä
myös pikkulinnuille.
J,n,e
- Yykaakoo
...Olen aivan onneton!
Äitikin niin vaiti on!...- Yykaakoo
Vastaanpa itse itselleni:
Aamu vasta hämärtää,
illalla on joulu.
Lahjoja ei äiti nää
eikä kerro tyttö tää
ennenkuin on joulu.
Tämäkin on yksi rakkaita lapsuuteni joululauluja. Koskapa tämä arvuuttelu on loppusuoralla ja alkaa hiipua, laitan rakkaimmasta, tutuimmasta laulukirjastani (Laula sinäkin, Olavi Ingman) sekä Musica 1-2 - ja Tie musiikkiin 5-6 - kirjoista vielä muutaman tunnistettavaksi. Onpahan näissä sitten omiin pikkujouluihimme valinnan varaa.
...ukko pahuuttamme itkee...
...juhlapuku puuttuu meiltä tonttusilta kokonaan...
...Maan ääriin kantautuu suuri ilouutinen...
... ja surun särkevi entisen, mi kasvoi ...
...Vaikka vainen maailma myrskyisenä pauhaa.... - Anu1
Tästä puuttu viesti,kun kellon aika on kuitenkin 22:03 mihin lie viesti matkallaan kadonnut.
Olikohan tämä virsi siellä jo?
en kestä kirkkauttasi - Anu1
Yykaakoo kirjoitti:
Aamu vasta hämärtää,
illalla on joulu.
Lahjoja ei äiti nää
eikä kerro tyttö tää
ennenkuin on joulu.
Tämäkin on yksi rakkaita lapsuuteni joululauluja. Koskapa tämä arvuuttelu on loppusuoralla ja alkaa hiipua, laitan rakkaimmasta, tutuimmasta laulukirjastani (Laula sinäkin, Olavi Ingman) sekä Musica 1-2 - ja Tie musiikkiin 5-6 - kirjoista vielä muutaman tunnistettavaksi. Onpahan näissä sitten omiin pikkujouluihimme valinnan varaa.
...Vaikka vainen maailma myrskyisenä pauhaa....Ne vain tahtovat olla surullisimmat,
kiitos sinulle että jaksoit näitä
lauluja arvuutella, ja aloittaa tälläinen ketju. - Yykaakoo
Anu1 kirjoitti:
Tästä puuttu viesti,kun kellon aika on kuitenkin 22:03 mihin lie viesti matkallaan kadonnut.
Olikohan tämä virsi siellä jo?
en kestä kirkkauttasiVirsi 26 oli tämä.
Ja kiitos Anu sinulle, kun seuranani täällä olet useaankin otteeseen ollut hyräilemässä.
Tuossa aiemmin jo laitoin läjäpäin lauluja tunnistettavaksi, joten enpä tähän nyt mitään laita. - Anu.1
Yykaakoo kirjoitti:
Aamu vasta hämärtää,
illalla on joulu.
Lahjoja ei äiti nää
eikä kerro tyttö tää
ennenkuin on joulu.
...Vaikka vainen maailma myrskyisenä pauhaa....Tuo neljäs on varmaan tuttu laulu.
On hanget korkeat nietokset,
vaan joulu, joulu on meillä.
Muita nyt en muista kun nukkumattikin
jo pyytää kainaloonsa, että silmiä harittaa.
Hyvää yötä. - toisen kerran!
Anu.1 kirjoitti:
Tuo neljäs on varmaan tuttu laulu.
On hanget korkeat nietokset,
vaan joulu, joulu on meillä.
Muita nyt en muista kun nukkumattikin
jo pyytää kainaloonsa, että silmiä harittaa.
Hyvää yötä.Taitaa olla kypsää tavaraa tää mun laulanta, kun pukkaan toistamiseen samoja lauluja. Joo, siitä tuo neljäs on.
Hyvää yötä. - Anu.1
Yykaakoo kirjoitti:
Virsi 26 oli tämä.
Ja kiitos Anu sinulle, kun seuranani täällä olet useaankin otteeseen ollut hyräilemässä.
Tuossa aiemmin jo laitoin läjäpäin lauluja tunnistettavaksi, joten enpä tähän nyt mitään laita.Lopetankin nyt nämä joululaulujen muistelemisen
tähän Advettivirteen.
--------------------------
Nyt sytytämme kynttilän,
se liekkiin leimahtaa.
Me odotamme Jeesusta
seimessä nukkuvaa.
Nyt syttyy toinen kynttilä,
ja valo laajenee,
Suo Isä tänne Jeesuksen,
se hetki lähenee.
Nyt loistaa kolmas kynttilä,
niin kirkas,kutsuva.
Oi kohta meille kuningas,
jo syntyy tallissa.
Nyt syttyi neljäs kynttilä,
jo joulu sarastaa,
me odotamme Jeesusta,
Hän kaikki pelastaa.
Kaikille joulun odottelua ja kiitos YYKaaKoo - Yykaakoo
Yykaakoo kirjoitti:
Aamu vasta hämärtää,
illalla on joulu.
Lahjoja ei äiti nää
eikä kerro tyttö tää
ennenkuin on joulu.
...Vaikka vainen maailma myrskyisenä pauhaa....1. Arvaas kuinka tonttu-ukko...Löytyy täältä: http://www.yle.fi/opinportti/kouluportti/openpaja/joululauluista/arvaas.shtml
2. Hyvää iltaa, hyvää iltaa, pienet tontut te...
3. Nyt taivaat avautuu, laulaa kuoro enkelten...
4. On hanget korkeat, nietokset, vaan...(Oli jo aiemminkin)
5. Joulu, joulu tullut on, juhla armahainen...
Joukko lauluja jäi vielä hyreksimättä, mutta ei hyvää mahan täydeltä...
Iloista joulun odotusta! - lelalo
Tämän laulun sanoja olen etsinyt pitkään, tuloksetta. Vain sen säkeistön: aamu vasta hämärtää... muistan.
Mistä sen saisi kokonaan? - Lapsonen
lelalo kirjoitti:
Tämän laulun sanoja olen etsinyt pitkään, tuloksetta. Vain sen säkeistön: aamu vasta hämärtää... muistan.
Mistä sen saisi kokonaan?Näin tämän muistan lapsuudestani, ihanan laulun lapsen kokemuksesta. Taitaa olla niitä ainokaisia tästä näkökulmasta. Laulun nimi on Aattoaamu, tekijää en muista. Jossain laulukirjassa vasemman sivun yläreunassa. Siitä näitä sanoja katselin, kun laulelin.
Aamu vasta hämärtää,
illalla on joulu.
Lahjoja ei äiti nää,
eikä kerro tyttö tää
ennenkuin on joulu.
Voi kun päivä pitkä on,
jopa joutuis joulu.
Voi, kun mua hirvittää,
julmasti jo jännittää
odotettu joulu. - :))
Lapsonen kirjoitti:
Näin tämän muistan lapsuudestani, ihanan laulun lapsen kokemuksesta. Taitaa olla niitä ainokaisia tästä näkökulmasta. Laulun nimi on Aattoaamu, tekijää en muista. Jossain laulukirjassa vasemman sivun yläreunassa. Siitä näitä sanoja katselin, kun laulelin.
Aamu vasta hämärtää,
illalla on joulu.
Lahjoja ei äiti nää,
eikä kerro tyttö tää
ennenkuin on joulu.
Voi kun päivä pitkä on,
jopa joutuis joulu.
Voi, kun mua hirvittää,
julmasti jo jännittää
odotettu joulu.Aili Nissinen, kertoo netti, on tekijä. Lisää sanoja täältä:
http://varssyja.wordpress.com/joulurunoja-lapsille/ - 4+7
Lapsonen kirjoitti:
Näin tämän muistan lapsuudestani, ihanan laulun lapsen kokemuksesta. Taitaa olla niitä ainokaisia tästä näkökulmasta. Laulun nimi on Aattoaamu, tekijää en muista. Jossain laulukirjassa vasemman sivun yläreunassa. Siitä näitä sanoja katselin, kun laulelin.
Aamu vasta hämärtää,
illalla on joulu.
Lahjoja ei äiti nää,
eikä kerro tyttö tää
ennenkuin on joulu.
Voi kun päivä pitkä on,
jopa joutuis joulu.
Voi, kun mua hirvittää,
julmasti jo jännittää
odotettu joulu.uudet avaukset, ei vanhojaketjuja kukaan lue eikä kaipaa, kuin ikäloput palstalle kuulumattomat
- ???
4+7 kirjoitti:
uudet avaukset, ei vanhojaketjuja kukaan lue eikä kaipaa, kuin ikäloput palstalle kuulumattomat
Etkö mahdu tänne?
- 1940 syntynyt erkki
Vanha pappa muistelee vanhaa laulua 40-luvulta. Osaako kenties joku ?
Aatto aamu sarastaa ja joulupukki herää,
kiireesti hän konttiinsa kaikki lahjat kerää.
Pukin muori pyöreä turkin hälle tuopi,
lähteissänsä ukkimme kahvikupin juopi.
Muita säkeistöjä en muista.- k/k
Katoppa erkki ton topeliuksen värssyjä,minusta jotenkin tutulta tuntuis ainakin samanlainen poljento on jossain värssyssä,muistaakseni
- k/k
http://birgitmummu.vikki.fi/Joulu/HauskatJoulurunot.htm
Ton sivun yläosas on yks runo mahtasko olla jatkoa?
- henrjii
Muisti pettää
Koska meillä on joulu - Jaakko T
Mikä joululaulu.
Taatto, Taatto lähti innoissaan.................................. - Ritva.L
Aattoaamu sarastaa Joulupukki herää kiireesti häh konttihin ,kaikki lahjat kerää.
Pukinmuori pyöreä turkin hälle tuopi, lähteissänsä pukkimme kahvikupin juopi.
Ohjakset vielä kätehen muori hälle antaa.
Pukki ajaa porollaan,poronkello kilkkaa,kirkkahasti taivaalla tähtöset ne vilkkaa.
Isäni lauloi tätä laulua meille lapsille joulun alla ja aattona,kun olimme pieniä.
En ole kuullut tätä sen jälkeen kenenkään esittämänä.
En muista enempää tästä laulusta, olin niin pieni silloin -40ja 50-lvun taitteessa,
voi olla kyseisessä laulussa säkeitöjä useampiakin.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917284- 353851
- 453450
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2132496
- 412392
- 1302303
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292199Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191913Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898