PSYL 80 vuotta

Nykyinen psylliläinen

Huomenna perjantaina Porin suomalainen yhteislyseo täyttää 80 vuotta. Perinteikäs ja arvostettu koulu on vuosien saatossa ollut monen sadan ja tuhannen oppilaan ''kotipesä''.

Löytyykö täältä meitä nykyisiä tai jo koulun ovet taaksensa jättäneitä psylliläisiä? Millaisia muistoja on jäänyt kyseisestä koulusta? Ja mitä kyseisestä koulusta muuten ajatellaan?

Onnea PSYL! -Suuri tieteen ja taiteen tyyssija.

11

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kk333

      no mulle ainakin jäi paskat muistot kyseisestä koulusta.

      kiusaajille en ole vihainen, vaan opettajille jotka sitä eivät lopettaneet.

      opettajat,rehtori, kaikki olivat sitä mieltä, että jos jotakuta kiusataan,hänet on helpompi syyllistää,eristää ja siirtää pois silmistä, kuin että kiusaajia oikeasti rangaistaisiin.

      kiusattu on yksin,kun saa turpaan syyttä, ihan vaan sen takia että jonkun tekee mieli tehdä se purkaakseen omaa pahaa oloaan, ei voi tehdä muuta kuin kestää se jos ei pärjää isommalleen.

      teennäisyyden,rahankipeyden tyyssija psyl.ei uskalleta ottaa vastuuta, katsotaan läpi sormien jottei oma illuusio rauhallisesta opinahjosta hajoaisi.ketään ei kiinnosta.

      • Havainnoitsija

        Koulukiusaaminen on ollut varmasti oppilaiden keskuudessa käytössä jo vuosikymmeniä, jos ei jopa -satoja. Se olemassaolon todistaminen on vaan ollut aika vaikeaa, koska oppilasmääriin verratessa se edustaa kuitenkin varsin pientä prosenttia. Ikävää ja raukkamaista toimintaa kuitenkin!
        Itse olin PSYL:ssa 60-luvulla, jolloin se oli oppilasmäärältään ylivoimaisesti suurin porilaisista kouluista. Itselläni tuosta ajasta on pääosin vain positiivista muisteltavaa. Koripallo oli koulun urheilullinen keulakuva ja sitä joutui kaikki kokeilemaan urheilutunneilla, varsinkin talviaikaan. Ei jättänyt kyllä allekirjoittaneelle mitään traumoja, mutta eipä ole sen jälkeen tullut käytyä koripallo-otteluita katsomassakaan. Siloisen keskikoulun jälkeen siirryin lukioon Porin Lyseoon ja täytyy sanoa, että yhteiskoulusta siirtyminen poikakouluun tuotti eniten vaikeuksia koko opiskeluaikanani. Mielestäni tuo oli täysin vääristynyt instituutio, perustaa koulu vain pojille. Hyvä, että systeemi on nyt hajoitettu.


      • Anonyymi

        Tämä juuri. Minua lyötiin nyrkillä päähän keskellä käytävää. Opettajat ja monet oppilaat näkivät. Ketään ei kiinnostanut. Se oli vain minun ongelma jos muut eivät tykkää minusta.

        Jos kiusaamisen otti puheeksi, koulu vain kiisti koko asian ja sysäsi vastuun kiusatulle. Sairas paikka ja niin sairaita ihmisiä tuolla töissä.


    • entinen opiskelija

      Onnea vaan 80-v Psyl!
      Kirjoitin 86 yo-paprut kyseisestä koulusta. Hieno koulu kaikin puolin, jäi upeat muistot noista vuosista.

      • saine

        Opetus koulussa on tasokasta. Siitä kertoo sekin, että eräs opettaja on kirjoittanut oppikirjoja.


      • Anonyymi

        Kävin ylä-asteen kyseisessä koulussa.


    • entinen kans...

      ite kirjoitin yli 10 vuotta sitten....Meidän Parempien koulusta...hehee..kyttäämistä ja oman edun tavoittelua, itsensä jalustalle nostamista ja ammattikoulun valinneiden alaspainamista...en juuri viihtynyt, hyvä että on jo ohi se aika...nyt ok työ uja liksa....ei ole koulun ansiota vaan sen mitä opiskelin jälkeen päin,,,joku pitää koulusta, joku ei,,minä en pitänyt...kermaperseitä oli liikaa ja opettajia, joiden mieliksi ois pitänyt tehdä enemmän,,,nimet sikseen ja joulun odotusta ,,,,melkein kaikille......kirjoitusvirheistä huolimatta kirjoitin e:n äidinkielestä=)=)=))=

      • Anonyymi

        Lukiosta en tiedä, mutta yläaste oli kaikkea muuta kuin "parempien koulu".


    • Anonyymi

      18.4.2024
      Löysin tämän keskustelun tänään. Vaikka viimeisestäkin kommentista on kulunut jo yli vuosikymmen, on kiinnostavaa lukea kokemuksia koulusta, jota itse kävin 1970-luvulla. Onko tämä keskustelu vielä hengissä tänään? Ja onko jossakin muualla mahdollista jatkaa sitä?

    • Anonyymi

      Kävin yläastetta kyseisessä koulussa.

      Hirveät muistot vaivaavat edelleen. Opettajat katsoivat koulukiusaamista täysin läpi sormien, pahimmat jopa osallistuivat itsekin siihen. Tietyillä opettajilla oli tapana ottaa tietyt oppilaat silmätikuksi, ja siten altistaa nämä muiden ilkun kohteeksi.

      Häiriökäytöstä oli paljon. Opettajat olivat kykenemättömiä tai jopa haluttomia puuttumaan siihen millään tavalla.

      Kolme vuotta tuossa helvetinlaitoksessa riitti tuhoamaan mielenterveyden pitkälle aikuisikään saakka. Vältän katkeruutta, mutta elämänpolkuni olisi ollut helpompi jos olisin käynyt yläasteen muualla.

      Hirveimmät porilaiset opettajat-ketjussa tarinoita tämän oppilaitoksen opettajista.

      Nykyään koko PSYLiä ei taida olla edes olemassa ja se on kuulemma pelkässä lukiokäytössä. Toivottavasti opettajakuntakin pistetty uusiksi.

      • Anonyymi

        Minulle jäi täysin samat muistot. Siksi en yläasteen jälkeen enää jatkanut silloisen Riihikedon lukioon, vaikka olisin päässyt, jotta koko peruskoulun koulukiusaajillani jää panoksensa yhdeksään vuoteen, joten heille ei kertynyt kokonainen tusina koulukiusaajina.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3576
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2088
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1584
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1381
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1208
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe