Onkos kellään hyviä tai huonoja kokemuksia kyseisestä pakusta. Itse olen tuollaista -93 katsellut ostavani. Ruosteiden puolesta näyttävät useimmat olevan todella hyviä. Koneenahan noissa on MB mo616 eli W123 240D mallin kone. Ilmeisesti koneen pitäisi olla aikamoinen ikiliikkuja kunhan laitetta on huollettu. Tosin peli jota kävin katsomassa sylki öljyt venttiilikopan tiivisteesta koneelle ja naftat ruiskusuuttimen juuresta. Mutta laitteella ei oltu ajettu kuin reilu 200000km jonka ei kai pitäisi olla vielä paljoakaan kyseiselle konemallille?
MB 100D Paku
14
5126
Vastaukset
- dieselflosse
Terve!
Tuosta koneesta on kokemuksia 460 tkm:n verran. 420 tkm:n kohdalla tehtiin ohivirtausmittaus ja silloin oltiin vielä uuden koneen toleransseissa :-)
Olen kuullut huhua, että kyseessä olisi tuon ikäluokan koneiden kestävin versio. 200D joutuu liian koville ja 300D:n tasapaino (lämpö ja mekaaninen) ei ole paras mahdollinen.
Itseänikin kiinnostaa mainitsemasi automalli. Toivottavasti hyviä kommentteja alkaa pian sataa ;-)
Olikohan sitä saatavilla automaattivaihteisena?- Kaapo
Todensiementä haastelet. Ohivirtausmittausta ei aikanaan omalle 240Deekulle tehty, mutta muut merkit viittasivat kylläkin ehtakuntoiseen koneeseen. Tuolloin kilsoja oli 670.000 tietämissä, kun kiesi vaihtoi omistajaa. Kyllä 240D on useissa yhteyksissä mainittu ainakin Mersun, ellei kaikkien aikojen, kestävimmäksi ha-dieseliksi.
Tokihan parannusta saataisiin aikaan, jos ko. kone modifioitaisiin kaiken hyvän lisäksi raikkaalla ja suorituskykyä tehostavalla bensiinillä toimivaksi. Kestävyys paranisi entisestään puristussuhdetta laskettaessa ja rasitusten näin pienetessä :D
Onhan niitä dieseleitäkin tehty lähes yksyhteen bensakoneiden pohjalta (taisi olla ainakin ekat Golf-kiisselit ja murheelliset alkusarjan GM-kasit). Tätä taustaa vasten juurikin jo alkupään Golfeilla ja Ventoilla ajetut km-määrät ovat kunnioitettavia. - dieselflosse
Kaapo kirjoitti:
Todensiementä haastelet. Ohivirtausmittausta ei aikanaan omalle 240Deekulle tehty, mutta muut merkit viittasivat kylläkin ehtakuntoiseen koneeseen. Tuolloin kilsoja oli 670.000 tietämissä, kun kiesi vaihtoi omistajaa. Kyllä 240D on useissa yhteyksissä mainittu ainakin Mersun, ellei kaikkien aikojen, kestävimmäksi ha-dieseliksi.
Tokihan parannusta saataisiin aikaan, jos ko. kone modifioitaisiin kaiken hyvän lisäksi raikkaalla ja suorituskykyä tehostavalla bensiinillä toimivaksi. Kestävyys paranisi entisestään puristussuhdetta laskettaessa ja rasitusten näin pienetessä :D
Onhan niitä dieseleitäkin tehty lähes yksyhteen bensakoneiden pohjalta (taisi olla ainakin ekat Golf-kiisselit ja murheelliset alkusarjan GM-kasit). Tätä taustaa vasten juurikin jo alkupään Golfeilla ja Ventoilla ajetut km-määrät ovat kunnioitettavia.Tsau!
Vanha vitsi jenkkilästä vapaasti suomennettuna:
Pappa ajeli highway:tä jo liki miljoona kilometriä nähneellä 240D:llään. Konehuoneesta kuului jonkinmoinen pamaus, mutta matka jatkui.
Kymmenen kilometrin päässä auto pysähtyi. Pappa meni tutkailemaan syytä konehuoneen puolelta ja totesi koneen hävinneen.
Tuo pamaus oli johtunut koneen putoamisesta tielle. Viimeiset kymmenen kilometriä auto kulki pelkällä maineellaan.
PS. Urbaani legenda liikkuu, että GM:n dieseleitä olisi muutettu bensakoneiksi vaihtamalla pelkkä kansi. Alakertahan noissa oli vahvaa tavaraa heti alusta alkaen... - Timo L.
Kaapo kirjoitti:
Todensiementä haastelet. Ohivirtausmittausta ei aikanaan omalle 240Deekulle tehty, mutta muut merkit viittasivat kylläkin ehtakuntoiseen koneeseen. Tuolloin kilsoja oli 670.000 tietämissä, kun kiesi vaihtoi omistajaa. Kyllä 240D on useissa yhteyksissä mainittu ainakin Mersun, ellei kaikkien aikojen, kestävimmäksi ha-dieseliksi.
Tokihan parannusta saataisiin aikaan, jos ko. kone modifioitaisiin kaiken hyvän lisäksi raikkaalla ja suorituskykyä tehostavalla bensiinillä toimivaksi. Kestävyys paranisi entisestään puristussuhdetta laskettaessa ja rasitusten näin pienetessä :D
Onhan niitä dieseleitäkin tehty lähes yksyhteen bensakoneiden pohjalta (taisi olla ainakin ekat Golf-kiisselit ja murheelliset alkusarjan GM-kasit). Tätä taustaa vasten juurikin jo alkupään Golfeilla ja Ventoilla ajetut km-määrät ovat kunnioitettavia.Sanoovat, että 100 D:n ollessa kyseessä ei pidä asettaa yhtä korkeita laatuodotuksia. Autohan on Espanjassa valmistettu... mutta nämä vaan niitä kuulopuheita, jotka toki voi jättää omaan arvoonsa.
- 100D
Timo L. kirjoitti:
Sanoovat, että 100 D:n ollessa kyseessä ei pidä asettaa yhtä korkeita laatuodotuksia. Autohan on Espanjassa valmistettu... mutta nämä vaan niitä kuulopuheita, jotka toki voi jättää omaan arvoonsa.
Kasataanko konekin Espanjassa? Sen tiedän että auton kokoonpano tapahtuu Espanjassa mutta olen ollut siinä käsityksessä että kone tulisi Saksasta?
- nih
Jep jep. 100D on vielä "työkalumersu", jollaisella olen muutamia keikkoja ajanut minäkin.
Pluspuolelle nostaisin tuon ikuisen koneen lisäksi suoraseinäisen tavaratilan ja hyvän näkyvyyden esim. kaupunkiajossa. Auto on tyhjänä tosi etupainoinen, ts. suuntavakavuudessa tuulisellakin kelillä löytyy, samaten liukkaalla koko peto etenemään puskemaan...
Miinukselle sitten lepsu vaihteensiirto, hurja sisämelu ja kulutuskin on yli kympin sadalla. Muistaakseni autossa ei ollut mm. kelloa trippimittaria ollenkaan, eli aika vaatimaton on varustetasokin. Lisäksi ainakin ajamani auto oli ohjaamoltaan vain kaksipaikkainen.
Kannattaa varmaan katsoa kori huolella -- moni vaikuttaa jo aika pehmeältä. - Tapioka
dieselflosse kirjoitti:
Tsau!
Vanha vitsi jenkkilästä vapaasti suomennettuna:
Pappa ajeli highway:tä jo liki miljoona kilometriä nähneellä 240D:llään. Konehuoneesta kuului jonkinmoinen pamaus, mutta matka jatkui.
Kymmenen kilometrin päässä auto pysähtyi. Pappa meni tutkailemaan syytä konehuoneen puolelta ja totesi koneen hävinneen.
Tuo pamaus oli johtunut koneen putoamisesta tielle. Viimeiset kymmenen kilometriä auto kulki pelkällä maineellaan.
PS. Urbaani legenda liikkuu, että GM:n dieseleitä olisi muutettu bensakoneiksi vaihtamalla pelkkä kansi. Alakertahan noissa oli vahvaa tavaraa heti alusta alkaen...Palsta ehkä väärä, mutta tapaus Chevrolet diesel alle 10000km ajon jälkeen kiertokanki tuli lohkon kyljestä läpi ja vetäisi startin matkallaan mukanaan... Lohko ja startti piti uusia, lohkon korvasi takuu, mutta starttia ei... Kestävä alakerta? Kyseessä siis tuollainen bensa modifikaatio diesel.
- dieselflosse
Tapioka kirjoitti:
Palsta ehkä väärä, mutta tapaus Chevrolet diesel alle 10000km ajon jälkeen kiertokanki tuli lohkon kyljestä läpi ja vetäisi startin matkallaan mukanaan... Lohko ja startti piti uusia, lohkon korvasi takuu, mutta starttia ei... Kestävä alakerta? Kyseessä siis tuollainen bensa modifikaatio diesel.
Siis taitaa olla legendaa tuo dieselin bensalointi. Ilmeisesti vasta DX mallin myötä GM:n henkilödieseli alkoi kestää, niin alakerran kuin muunkin osalta.
- jarski
Kaapo kirjoitti:
Todensiementä haastelet. Ohivirtausmittausta ei aikanaan omalle 240Deekulle tehty, mutta muut merkit viittasivat kylläkin ehtakuntoiseen koneeseen. Tuolloin kilsoja oli 670.000 tietämissä, kun kiesi vaihtoi omistajaa. Kyllä 240D on useissa yhteyksissä mainittu ainakin Mersun, ellei kaikkien aikojen, kestävimmäksi ha-dieseliksi.
Tokihan parannusta saataisiin aikaan, jos ko. kone modifioitaisiin kaiken hyvän lisäksi raikkaalla ja suorituskykyä tehostavalla bensiinillä toimivaksi. Kestävyys paranisi entisestään puristussuhdetta laskettaessa ja rasitusten näin pienetessä :D
Onhan niitä dieseleitäkin tehty lähes yksyhteen bensakoneiden pohjalta (taisi olla ainakin ekat Golf-kiisselit ja murheelliset alkusarjan GM-kasit). Tätä taustaa vasten juurikin jo alkupään Golfeilla ja Ventoilla ajetut km-määrät ovat kunnioitettavia.Näin tuossa autoliikkeessä myytävän sellaisen MB 209 tai jonkun pakun, jossa oli vähintäänkin riittävästi ulospäin levittävät, tiheäpuolaiset aluvanteet. Mielikuvitus otti taas vallan.... Tuollainen paku olisi hauska kesäauto, jos siihen laittaisi vaikka aluksi "vain" 280E-bensakoneen... Olisi mukava tehdä yllätyksiä esim .liikennevaloissa. Tai sitten änkeäisi sivutieltä "eteen" ja kanssa-autoilija valmistautuisi hidastamaan, kun tuollainen vanha paku tukkii eteen hidastelemaan, mutta kävisikin aivan toisin...
- Timo L.
100D kirjoitti:
Kasataanko konekin Espanjassa? Sen tiedän että auton kokoonpano tapahtuu Espanjassa mutta olen ollut siinä käsityksessä että kone tulisi Saksasta?
..unenpöpperössä kirjoitin. Eiköhän se tosiaan niin ole että auto tosiaan kasataan Epsanjassa, moottori tulee Saksasta.
mulla on tollanen mb 100 d ,ajettu n,300 000 km pelaako enkeli.auto nyt kaipaisi leimalla käyttöä ja uutta kotia.huom ei ihan tavallinen mesu rekistiröity 2 6 hengelle. ei pahoja ruosteita,mut paikoin tarvis vähän pensseli maalarin jälkiä siistiä .vm 89
- ei mikään raketti
Mulla on 285000 ajettu vm89. rek 2 4. Todella pienillä remonttikustannuksilla olen päässyt 11 vuotta ja 110000km. Helppo ja halpa huoltaa ja korjata. Nyt on tämän vuoden eka remontit....käsijarruvaijeri ja jarrusylinteri n.30€.
Ruostetta alkaa olemaan pohjassa ja pinnassa jonkin verran.
Nyt meinasin myydä ja ostaa vähän uudemman pakun.- jaregalleville
Ostin hiljattain 100d:n harraste-autoksi kesä-käyttöä varten.leimassa oleva ja 500000 km ajettu 89-vm 2 hengelle rekisteröity väliseinätön natsipakastin.
.sisusta purettuna tällä hetkellä atomeiksi ja 8 m2 kerros stp:n bitumimattoa laiteltuna hyttiin ja muualle äänenvaimennuksen toivossa ja turhia räminöitä karsimaan..Kesä tuo sitten tullessaan pakolliset ruostepaikkaukset.Kone tuossa pelittää hienosti ja mainio peli ajaa pitkää matkaa kunhan vauhtiin saa..
.
- jj682
Mistähän saisi ilmaiseksi manuaalin MB100D.n 2.4L kone, vm.1989. . Itse etsinyt netistä nyt muutaman tunnin, kaikki tuntuvat olevan maksullisia. Samoin kaipaillaan samaan autoon Frankian jonkinlaista ohjekirjaa !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529