Keskuskoulun maikat

70-luvulla

Kuka muistaa heitä vielä lämmöllä? Minä ainakin!!
Hyviä tyyppejä, esim. Hyytsä, Tomaatti, Urtamo, Vainio-Mattila, Ryysy, fy-ke maikka? nimi unohtun, mut hyvä tyyppi!! Pitkäpaasihan se olikii... Dementia iskee näin vanhemmalla iällä.
Jos joku sattuis tän lukee ja viittis laittaa omia muistoja siitä koulusta?
Muistoissa elävä...

54

10510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskuskoulun kasvatti

Väänänen,Nylund,bilsan open nimeä en saa kirveelläkään päähän.Ihania aikoja!

• muistetaan,

Tukeva ja bilsan maikkahan oli Säde. Sitten tietenkin Könö :) Hauskaa oli!!

• Jarmon puolesta Kerttu

Vaikka enää en muistakaan mistään mitään.
      Jarmon puolesta Kerttu.

• Veijola

paska.

• PARASSSSSSSSSSSSSS

NÄIN TARKKIKSEN ÄIJÄNÄ NIIN KOJO OLI PARAS.ITE OLLU 90 LUVUL SIEL NIIN MUISTAN KYLLÄ TOMAATIN.PUNASTU AIKA HERKÄST

• Keskarissa

Tomaatti, Urtamo, Ryysy, Könö, Tukev...
      tossa mitä tulee ekana mieleen...

• e-luokkalainen

Itsekin olin 80-luvun alussa kyseisessä koulussa, mutta voisitteko kertoa kuka tää Könö oikeen on? Ei tule mitään mieleen. Ei mitä ilmeisemmin mulle ainakaan ole mitään opettanut, koska kait muuten hänet muistaisin.Kouluna ookoo, ei jäänyt ainakaan mulle paskanmakua suuhun.

• äikän
        e-luokkalainen kirjoitti:

Itsekin olin 80-luvun alussa kyseisessä koulussa, mutta voisitteko kertoa kuka tää Könö oikeen on? Ei tule mitään mieleen. Ei mitä ilmeisemmin mulle ainakaan ole mitään opettanut, koska kait muuten hänet muistaisin.Kouluna ookoo, ei jäänyt ainakaan mulle paskanmakua suuhun.

opettaja,nais ihminen joka hais aina hielle.. Muistan erään tapauksen ku luokas jotkuu laitto hiuksii ja suihki lakkaa ja könö alko siitä natisee et ku se haisee ni porukka tokas ihan suoraa sille et kyl se ite taitaa olla se joka haisee. Nenäst oli pakko pitää aina kii ku se ohi meni..

• Anonyymi

Osmo ryysy oli todella mukava opettaja,olin koulun jälkeen rakentamassa osmon uutta taloakin…

• 1969

Uset heistä töissä. ainakin Nipa käveli vastikään töihin.

Terveiset kaikille opeille.

Kivaa oli, ja ei ne "kovikset" nykymittapuun mukaan mitään kauhean pahoja olisi..opettajilla oli auktoriteettia silloin. :)

• Takarivin taavi

Eikös just se Anneli Väänänen olli aika ajoin lataamossa.
        Kun en suostunut laulamaan ääneen ja pulpettini sijaitsi siinä pianon vieresä, että nyt kaikki laulaa! Anneli tönäisi pulpettini lentoon muutamalla metrillä.
        Kimmo väänänen teki itsarin Turun Aurajoesta hänet löydettiin, oli kiltti ja hyvä ihminen! Kimmo opetti puukäsitöitä ja kuvaamataitoa ainakin ehkä liikuntaa joollekin luokalle?
        Sahramieshän taisi olla rehtori, Munnukka opetti uskontoppia ja hissaa jos en väärin muista.
        Säde opetti bilsaa ja oli ihan mukava. Tomaatti punastui herkästi Eikös "tomaatti" ollut nimeltään Räsänen?. Toki Hyytsän muistaa ja Pertti Alm:in myös. Urtamo opetti Ruotsinkieltä. Happo taisi olla Fysiikan opettaja.
        Kaisa Vuorio opetti kässää ainakin.
        En jäänyt kaipaamaan kouluaikoja, en mitään sielä oppinutkaan.
        Elämä itse opettaa.

• Anonyymi
        Takarivin taavi kirjoitti:

Eikös just se Anneli Väänänen olli aika ajoin lataamossa.
        Kun en suostunut laulamaan ääneen ja pulpettini sijaitsi siinä pianon vieresä, että nyt kaikki laulaa! Anneli tönäisi pulpettini lentoon muutamalla metrillä.
        Kimmo väänänen teki itsarin Turun Aurajoesta hänet löydettiin, oli kiltti ja hyvä ihminen! Kimmo opetti puukäsitöitä ja kuvaamataitoa ainakin ehkä liikuntaa joollekin luokalle?
        Sahramieshän taisi olla rehtori, Munnukka opetti uskontoppia ja hissaa jos en väärin muista.
        Säde opetti bilsaa ja oli ihan mukava. Tomaatti punastui herkästi Eikös "tomaatti" ollut nimeltään Räsänen?. Toki Hyytsän muistaa ja Pertti Alm:in myös. Urtamo opetti Ruotsinkieltä. Happo taisi olla Fysiikan opettaja.
        Kaisa Vuorio opetti kässää ainakin.
        En jäänyt kaipaamaan kouluaikoja, en mitään sielä oppinutkaan.
        Elämä itse opettaa.

Ei tehnyt Kimmo Väänänen itsemurhaa,vaikka aurajoesta löytyikin.

• 5566

Berner, Sojonen, Pentti!

• Keskuskoulu

Jou!
      Muistoja on erittäin hyviä niiltä ajoilta vaikka itse olinkin ihan kauhea oppilas. Tänäpäivänä minua ei kukaan opettaja eikä mikään koulu katsoisi viikkoa kauempaa. Oma luokanvalvojani oli "vaurio" eli näin viralliselta nimeltään Kaisa Vuorio. Ihan ok. opettaja mutta silloin ei vain kukaan ope ollut ok.
      Erittäin hyvin muistan myös "Urtsin" eli Urtamon, englanninopettajan jonka etunimeä en enää muista. Hän sai minut innostumaan englannin kielen opiskelusta niin että nyt ei tuota mitään ongelmia puhua englantia. Sitten oli Säde Vuorinen, aivan upea opettaja, opetti minulle biologiaa, mieletön kärsivällisyys. "Bonde" oli myös aivan omaa luokkaansa, aina tupakkapaikalla kyttäämässä ja yllättämässä. Oikeaa nimeä en muista, olisiko ollut Heikki Pitkäpaasi tai jotain... huumorintajuinen opettaja joka ei koskaan sanonut pahasti. "Tomaatti" oli meille oikea kiusanteon kohde, olen aidosti pahoillani niistä ilkeistä kommenteista joita hänelle latelin. Hän oli Marja muistaakseni etunimeltään, sukunimestä ei ole mitään muistikuvaa. Martti Penttiä, kuvaamataidon maikkaa olen nähnytkin muutaman kerran ja hänestä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. "Haahka" oli sitten taas kuuluisin sekopää. Meillä meni tunnit siihen kun laskettiin kuinka monta kertaa hän kiersi tunnin aikana luokan ympäri. Mielisairaalaan lopulta päätyi. Ruotsin opena oli "ALM-Poliiskoira" kuten hän ensimmäisellä tunnilla itsensä esitteli. Opetus oli sen mukaista ja hän sai minut inhoamaan ruotsia ja ruotsin kieltä. Kului vuosia ennenkuin pystyin suhtautumaan ruotsiin normaalisti. Siinä päällimmäisiä muistoja. Kävin kouluni keskuskoulussa vuosina 77-79. Loppujen lopuksi kohtuullisella päästötodistuksella vaikka wc meinattiinkin kavereitten kanssa polttaa....

• 90-luvulla?

Varmaan 90-lukulaiset muistavat mitä nykyinen vasemmistolaisedustajamme Sauli Hievanen teki Keskuskoulun käytävillä? Jossain lehtiartikkelissa Hievanen joku aika totesikin, että on kätellyt rehtori Jari Pakkasta, vaikka aikanaan saikin kiellon tulla yläasteen päättäjäisjuhliin. Mikäköhän oli syy Hievasen tempaukselle, ärsyttikö tytöt vai oliko ihastunut Tiia Huhtaseen?

• Oppilas 70-luvun lopulta

Vai niin kävi haahkan...

• musaluokal

90-luvulla ja muistan erään opettajan joka kerran ku olikos se nyt sit johonkii konserttii vai joulu-/kevätjuhlaa harjoteltii liikkasalissa ja ku ite olin sillon 7. vai 8. ni ylempi luokkalaiset laulo biisejä ihan hanurist ja muutteli sanoja tms ihan kiusallaan ni tää musa ope oli pieni mut pirun pippurinen (oopperalaulaja kuulema ollu joskus) ni hermostu lopulta ja sinkas nokka huilun salin läpi. Meinas osuu yhtä tyyppii päähän. Marssi kiljuen ulos ja tuli vähän ajan päästä Säteen ja sen toisen bilsan open kans pitää jöötä sinne(kumpikaa ku ei ollu mikää pieni ihminen). Et sellasii mun aikana on käyny.

• Pirrrrpana

Oli kivaa aikaa.Meillä kans luokanvalvojana Väänänen.Huh,huh.Säde oli ihana.Haahkalta sain pinnat kotiin vihkojen marginaaleista ja kauniista käsialasta,vaikken kemiasta mitään tajunnutkaan.Fysiikassa oli nykyinen rehtori Pakkanen,joka oli just valmistunut.Oli kyllä helisemässä meidän kanssa.

• Aika kultaa muistot
        Pirrrrpana kirjoitti:

Oli kivaa aikaa.Meillä kans luokanvalvojana Väänänen.Huh,huh.Säde oli ihana.Haahkalta sain pinnat kotiin vihkojen marginaaleista ja kauniista käsialasta,vaikken kemiasta mitään tajunnutkaan.Fysiikassa oli nykyinen rehtori Pakkanen,joka oli just valmistunut.Oli kyllä helisemässä meidän kanssa.

muistoja tuli mieleen...kuka oli se englanin/ruotsin opetteja jolla oli aina tupakat rintataskussa...pieni mies..
        Sahramies oli myös joka repi varmaan hiuksensa meidän kanssa.
        70-luvun lopussa koulussa siellä.

• kyllä

Tuttuja nimiä ovat useat,kun nyt nykyinen ex-Kotkalainen näille sivuille pitkästä aikaa hakeutui.Väänäsen pariskunta!Anneli oli minun luokanvalvojani,ja jäi mieleen lähinnä hermokohtauksiensa vuoksi.Hyde oli Englannin maikka.Ryysy rehtori.Säde Vuorinen oli Biologian opettaja.Hänestä jäi mieleen ,kun kerran jostain aiheesta mainitsi että tummeli on erittäin hyvä utarevoide!!No,jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä.Vainio-Mattilan myös muistan monen muun lisäksi.Voi niitä aikoja.. T.48.Ex-Kotkalainen

• föredetting

voi että oli kiva lukea näitä kommentteja! kävin itse kans 60 luvun loppua ja70-luvulla "keskusvankilassa". ja täytyy myöntää että monet nimet oli painunut unholaan. mitenhän ne meidän opet oikein voi silloin LOL??? muistan itse saaneeni vähän naureskeltuani kaverin kanssa ennen tunnin alkua kotitaloudessa rätistä pitkin korvia markkasen hilkalta. kaisa vuorio pillitti tämän tästä kun olimme liian äänekkäitä ja se otti hänen kuulolaitteeseensa. engström piti muutes niitä ensimmäisiä venäjän tunteja ja oli karseen flirtti. jätti mielellään jälkkäriin ja meitä oksetti. näin jälestä päin olen ajatellut että "suppilolla" oli varmaankin joku "asperger-syndroma". alm sai minutkin inhoamaan ruotsinkieltä ja ei saanut minua oppimaan sitä ei sitten millään, vaikka mulla on hyvä kielipää muuten. täällä rapakon takana asustellut olen jo yli puolet elämästäni, niin että eiköhän se kieli ole siitä sitten lopulta tarttunut muhunkin. tosta vielä tosta romanssista oli nimittäin näin oikeesti että se räsänen ja johtajaope rupesivat seurustelemaan jo pekkasen koulussa. räsänen sai tuntea kyllä nahoissaan kuinka me oppilaat pilkkasimme häntä seläntakana, nimittäin hän rikkoi johtajaopen perheen. voi kauhistuksen kanahäkki, oltiin me ilkeitä. ruokalassa tarkistettiin aina näkkärikorit että oliko siellä torakoita, kun joku oli muka nähnyt joskus heh heh....kivoja muistoja on kotkasta että voi voi... :)

• väinö10000

Kontkanen Anja oli tiukka täti...ja tietenkin minunkin luokanvalvoja,huh ! Konekirjoitusta opetti joku Markkanen, Ruotsia opetti "hyytsä" Kauko Seppälä, Englantia opetti Pertti Alm....historiaa opetti Soini...etunimeä en muista? Matematiikkaa opetti "surukuoppa" eli joku Ilomäki.. Olli Sojonen/ kone ja sähköoppi, Kimmo Ryysy/ Metallityöt.. Väänänen Kimmo / puutöitä, Säde Vuorinen/ biologiaa..Munnukka/uskonto...Jotenkin muistelisin että Väänäsen Kimmon vaimo olisi opettanut köksää,voin muistaa väärinkin? ....Paska koulu,ei ole ketään ikävä..minua kiusattiin mutta Kontkanen pelasti,kiitokset Anjalle. Siellä opin vihaamaan kaikkia oppilaitoksia.

• pååå..
        väinö10000 kirjoitti:

Kontkanen Anja oli tiukka täti...ja tietenkin minunkin luokanvalvoja,huh ! Konekirjoitusta opetti joku Markkanen, Ruotsia opetti "hyytsä" Kauko Seppälä, Englantia opetti Pertti Alm....historiaa opetti Soini...etunimeä en muista? Matematiikkaa opetti "surukuoppa" eli joku Ilomäki.. Olli Sojonen/ kone ja sähköoppi, Kimmo Ryysy/ Metallityöt.. Väänänen Kimmo / puutöitä, Säde Vuorinen/ biologiaa..Munnukka/uskonto...Jotenkin muistelisin että Väänäsen Kimmon vaimo olisi opettanut köksää,voin muistaa väärinkin? ....Paska koulu,ei ole ketään ikävä..minua kiusattiin mutta Kontkanen pelasti,kiitokset Anjalle. Siellä opin vihaamaan kaikkia oppilaitoksia.

Keskusvankila, oujeeee!!!

• Anonyymi
        väinö10000 kirjoitti:

Kimmo Väänänen, Osmo (ei Kimmo) Ryysy, Markku Soini. Markku Soini oli ollut vielä sodassa.

• Anonyymi
        väinö10000 kirjoitti:

Kontkanen! Muistan kyllä.
        Alm:ia taidettiin kutsua vaan "Almiksi".
        Seppälällä oli lempinimi taisi olla juuri se "Hyytsä". Oli kiltti opettaja. Sen tunsi ja en kiusannu. Sen tyttö oli Kotkan uudessa kirjastossa töissä 70-luvun lopulla.
        Aivan ihanainen nainen.
        Kivoja aikoja !!!

• vm-60

Kemian ope oli myös "kuus`sormee ja vilaus".

• Kotkast`miekii

Ryysy oli loistava maikka! Hänen oppitunneilla opin mm. sen, että jos jättää kasuhanan liian pitkäksi aikaa auki ja lyö kipinää perään, niin puntit syttyvät tuleen!
      Käytännössä oppitunnit kuluivat euromarketista tavaraa pölliessä ja eteenpäin myydessä, joten tuskin tuokaan opettaja-parka edes naamaa nimeltä muisti, kun numeroa todistukseen sorvasi.

• Keskari1

Oma aikani " keskarissa" oli 1990 luvun alkupuolella. Positiivisiä muistoja jäi erityisesti reservin majuri Atso Vironsepästä, joka opetti allekirjoittaneelle fysiikkaa. Usein tunnilla tuli mieleen, että tässä tulee nyt taas helmiä sioille.

Marja Räsänen oli luokanvalvojanani. Häntä voi kyllä kiittää siitä, että nykyään ollaan jonkinlaisella asemapaikkalla. Muita hyviä opettajia oli nuorempi Ahlgren, Sojonen, Luukka, Tukeva ja Pentti, niin ja Tuominiemi tietty. Oikestaan vain eräs virkaheitto määräaikainen uskonnonopettaja otti aivoon samoin kuin eräs ATK-opettaja, koska heitä ei ilmeisesti miellyttänyt naamani. Sahramiehestä on jäänyt mieleen, että kaverilla oli kohtuullisen kova ääni, jolla sai luokan hiljaiseksi.

• siihenjoukkoon

Mukavia muistoja, mutta Ryysy oli muistaakseni nimeltään Osmo, ei Kimmo... kutsuttin Ossiksi, Kontkasen Anja oli munkin luokanvalvoja, tuikka täti, tapasin hänet pari kertaa kerran jollain risteilylla, ja kerran jyväskylässä...

• Miepoika288183

Olin keskusvankilassa 1979-1982, kamalaa aikaa koulukiusaamisineen ja luokan levottomuuden takia. Meillä oli luokanvalvojana ekaksi köksäope Lea Tuomela, sitten vararehtori Heikki Pitkäpaasi (bonde) jotta saatiin kuri. Ruotsi englanninope oli Marja-Liisa Urtamo (Urtsi). Biologia maantieto opena oli ekaksi Säde Vuorinen, sitten Jukka Tuominiemi. Fys. ja kemian opena oli aluksi Niels Hjelmann (joku VTT:n tutkija Kouvolasta) joka kehotti tavoittelemaan Nobelin palkintoja fys&kemiassa, myöhemmin bonde. Musiikkia opetti Anneli Väänänen joka ovelasti sai kuunteleman välillä levyltä pätkän myös jotakin klassista musiikkiakin, aikuisena olen kiittänyt. Teknistä työtä opetti kukin vuorollaan Osmo Ryysy, Olli Sojonen ja Kimmo Väänänen. Kuvaamataidon ope oli Martti Pentti. Historia Marja Karhuvaara. Liikunta Pertti Kyntäjä, jäi sairaslomalle ja taisi kuolla syöpään jotain 1982 tai 1983, sijainen oli muistaakseni silloinen opiskelija nykyinen asianaja Veikko Almgren. Tykkäsin sinällään koulunkäynnistä, mutta luokkamme oli (7 lk) hyvin levoton, sittemmin meni paremmin (8-9 lk) mutta kiusaamista oli. Keskuskoulun opettajia muistan hyvällä, kyllä he yrittivät parhaansa, minä pärjäsin kivasti ja lukiossa vielä paremmin. P.S. Muita opettajia joita muistan olivat mm. Anneli Manninen (ruotsi, laulaja Evakkoreki Erkki Liikasen sisko), Kaisa Vuorio (Biologia), Kauko X (Hyytsä), Anneli Räsänen (Tomaatti), Markku X (konekirjoitus), Pertti Alm (ruotsi)

• Anonyymi

Olen pahoillani kun koit sen mistä kirjotit.
        ❤❤❤❤❤❤❤
        Koin samankaltasta, kieltäydyin alistumasta mihinkään minkä koin vääräksi samojen tyyppien veekoiluksi.
        Lopulta loppui.
        Annoin anteeksi, tosin en tiedä sainko itse anteeksi?

Kaikenkaikkiaan hyvät muistot kun punnitsen kokonaisuutta.
        Ilo jakaa nekin muutamat vuodet.

• Anonyymi

Marja Räsänen
      Jari Pakkanen
      Säde Vuorinen
      Osmo Ryysy
      Anneli Manninen
      Olli Sojonen
      Martti Pentti
      Lea Tuomela
      Anja Kontkanen

Sitten on opettajia joista muistaa vain lisänimen.
      Suppilo ja rehtorina ennen Jari Pakkasta toiminut Etutukka-eikka

• Anonyymi

Markus Tukeva oli ihan PARAS opettaja

• Anonyymi

Noi ns. "lisänimet" on hauskoja ja jää mieleen.
        Olikohan niiden kohteet välttämättä samaa mieltä ?

Hyvää yötä kaikille

• Anonyymi

Osmo Ryysy piti etuoikeutenaan ottaa 2 arkkia käsipyyhe paperia. Mutta oppilaat saivat ottaa vain 1 arkin. Osmo sanoi että jos voittaa hänet sormikoukun vedossa nii silloin saa ottaa 2 arkkia käsipyyhe paperia. Pojat nauroivat Osmon jutulle ja kun Osmoa ei näkynyt niin jotkut ottivat tosi paljon paperia. että se siintä säästöstä.

• Anonyymi

Ketjun aloittaja kirjoitti lämpimästi.....
      2006-11-10 08:33:58

"Kuka muistaa heitä vielä lämmöllä? Minä ainakin!!
      Hyviä tyyppejä, esim. Hyytsä, Tomaatti, Urtamo, Vainio-Mattila, Ryysy, fy-ke maikka? nimi unohtun, mut hyvä tyyppi!! Pitkäpaasihan se olikii... Dementia iskee näin vanhemmalla iällä.
      Jos joku sattuis tän lukee ja viittis laittaa omia muistoja siitä koulusta?
      Muistoissa elävä"...

Hyvää arkista aamupäivää sinulle tuntematon henkilö !

Täällä toinen Kotkaan aikoinaan tullu ja sieltä taas pois lentäny.
      Nyt haikeaa muistojen bulevardia Kotkassa kävellen.

Haukkavuoren koulun muistot myös tulvahti viestisi myötä mieleeni.
      Yksi ensimmäisiä muistojani oli opettajamme Kari Y:n Peugeot 404 aina hiekkatielle parkkeerattuna aamuisin ennen koulupäivämme alkua.
      Sille samalle, jolla kerran kaaduin kevätjäälle ja käteni risahti poikki.

Samaa ajattelen Keskuskoulun opettajista kuin sinä ja muistan heitä lämmöllä.
      Kotitaloustuntikin kuului valikoimaan ja sitä piti asiansa osaava keski-ikäinen opettaja, jonka nimeä en valitettavasti juuri nyt muista ja puutyö-tuntia muistaakseni Väänänen. Tutustuin siellä puutöihin ja pintakäsittelyihin.
      Tein ensimmäisenä työnäni palkeet.
      Metallitöitä meille opetti Ryysy.

Haluan kirjoittaa joku kerta yksityiskohtaisemmin ja olen todella iloinen löytäessäni sattumalta tämän ketjun ja kaikki muistelevat ihmiset.

Todella valoisat terveiset, syksyn värikkäät tunnelmat ja muistelot kaikille !

• Anonyymi

Ryysy ja Sojonen opetti teknistätyötä, muistaakseni Ryysy vaan metallia ja Sojonen myös puuhommia. Osmo aine kehu kun oli sen vanhan mersun asuntoauton maalannut ruskeeksi mohair telalla. Osmon veli oli Katarinassa matikan ja kemian opettaja kai, vai vaan matikan? Lukiossa. Kävi aina kulmalla kaljalla välkällä ja tupakalla käytäävän ikkunalla tuntien aikana. Oliko Kokko keskarissa? mAIVAN mahtavat ryntäät ja aina tiukka poolopaita. Muuten, tarkkiksella oli aika idiootteja lähes kaikki. Eikö Alm ollut siellä ope? Oliko Almin vaimo myös opettaja. Heidän poikansahan on Storaensolla maailmalla joku iso johtaja.

• Anonyymi

Sojonenko opetti myös puutöitä?
        Uutta tietoa mulle.
        Pidin kyseisestä tyypistä ja ystävystyttiinkin.
        Lähti Afrikkaan muistaakseni vesikemistiksi ja vaimonsakin oli mukana matkassa, jos muistan oikein?
        Ryysyn tyttöön olin joskus ihastunu, heh. Ryysy ja Alm kumpikin olivat olemukseltaan sellaisia, ettei kannata pahemmin pullikoida vastaan. Tarkkisten tyyppienkään. Eli hyviä opettajia.
        Almin vaimosta en rehellisesti muista, oliko hän opettaja?
        Kokkoa en muista.

Tajuttoman kivaa muistella vanhoja aikoja & tyyppejä.......
        Maailma oli eri näkönen.

Hyvää viikon puoliväliä

• Anonyymi

Tämä musiikki soi silloin ja tässä vain kolme POP ja disco musa näytettä kolmelta eri vuosikymmeneltä 60-70-80 luvulta, painotus on tietenkin VAIN -sanalla.
      En soittanu sattuneesta syystä näitä luokkien kiinnostuksen kohteena olleille tytöille aikoinaan, joten parempi laittaa hollille myöhään kun ei milloinkaan edes muutama helmi josta pidin itse muutenkin, toivoa jonkun pitävän, entisen luokkalaiseni tai jonkun vain sattumalta paikalle osuneen lukijan.
      Me pojat kuunneltiin enimmäkseen Led Zeppeliniä, Hurriganesia, Eaglesia bluesia ja jazzia...kyllä.
      Silloin ei ollu nykysenkaltasta some:a.

https://www.youtube.com/watch?v=nS5_EQgbuLc

https://www.youtube.com/watch?v=fNFzfwLM72c

https://www.youtube.com/watch?v=90GUSOAzvqQ

• Anonyymi

Onpa kiva ketju, tää itkevä ja naurava myhiö samaan aikaan kertoo paljo vallinneista tunnetiloista ja elämänkoulu opetti mua myöhemmin kantapään kautta.
      😂❤😂❤😂❤😂❤😂❤😂❤😂❤

• Nimimerkki "Keskuskoulu" kirjotti:

"Jou!
      Muistoja on erittäin hyviä niiltä ajoilta vaikka itse olinkin ihan kauhea oppilas. Tänäpäivänä minua ei kukaan opettaja eikä mikään koulu katsoisi viikkoa kauempaa. Oma luokanvalvojani oli "vaurio" eli näin viralliselta nimeltään Kaisa Vuorio. Ihan ok. opettaja mutta silloin ei vain kukaan ope ollut ok.
      Erittäin hyvin muistan myös "Urtsin" eli Urtamon, englanninopettajan jonka etunimeä en enää muista. Hän sai minut innostumaan englannin kielen opiskelusta niin että nyt ei tuota mitään ongelmia puhua englantia. Sitten oli Säde Vuorinen, aivan upea opettaja, opetti minulle biologiaa, mieletön kärsivällisyys. "Bonde" oli myös aivan omaa luokkaansa, aina tupakkapaikalla kyttäämässä ja yllättämässä. Oikeaa nimeä en muista, olisiko ollut Heikki Pitkäpaasi tai jotain... huumorintajuinen opettaja joka ei koskaan sanonut pahasti. "Tomaatti" oli meille oikea kiusanteon kohde, olen aidosti pahoillani niistä ilkeistä kommenteista joita hänelle latelin. Hän oli Marja muistaakseni etunimeltään, sukunimestä ei ole mitään muistikuvaa. Martti Penttiä, kuvaamataidon maikkaa olen nähnytkin muutaman kerran ja hänestä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. "Haahka" oli sitten taas kuuluisin sekopää. Meillä meni tunnit siihen kun laskettiin kuinka monta kertaa hän kiersi tunnin aikana luokan ympäri. Mielisairaalaan lopulta päätyi. Ruotsin opena oli "ALM-Poliiskoira" kuten hän ensimmäisellä tunnilla itsensä esitteli. Opetus oli sen mukaista ja hän sai minut inhoamaan ruotsia ja ruotsin kieltä. Kului vuosia ennenkuin pystyin suhtautumaan ruotsiin normaalisti. Siinä päällimmäisiä muistoja. Kävin kouluni keskuskoulussa vuosina 77-79. Loppujen lopuksi kohtuullisella päästötodistuksella vaikka wc meinattiinkin kavereitten kanssa polttaa"....

Jou
      Sitä samaa voin sanoo itestäni, vaikka kuuluin ns. "kilttien oppilaiden" joukkoon.
      En ylpeile sillä kuten en silläkään että tuli otettua pultit myöhemmin armeijassa ja uhkailin henkilökuntaa. Eivät antaneet kivääriä minkä ymmärrän varsin hyvin kaiken sen mesoamisen takia. Aattelin vaan että vittuakos siinä mulle huutelette suu vaahdossa *itun *yhmät komentelevat *askat.
      Nyt tietenkin kaduttaa koska ajattelen asioista toisin ja pyydän anteeksi parilta kapiaiselta, joita ehkä pelotin ja mielet pahotin.
      Sotilastuvan kahvion mimmi oli kiva. Toivottavasti sulla on menny nää vuodet hyvin jos satut tunnistamaan kuka se täällä.
      Fysiikan luokat jotka oli yläkerrassa ja jossa oli lasikaapit täynnä välineistöä kuului joskus paukahduksia kun fysiikan ja kemian opettajat täytti muovipulloja ja laittoivat tulta perään niin putelihan lensi käytävän toiseen päähän ja palamisjätteenä oli puhdasta vettä, josta voikin päätellä millä kaasuilla muovipulloja täytettiin kun kemiallisista reaktioista ja niiden palamisjätteistä oli puhe.
      Turvallisiin koejärjestelyihin tietenkin kiinnitettiin huomiota.

Pitkäpaasi oli hyvä hemmo. Eipä mitään pahaa sanottavaa tyypistä.
      Kojo eli tarkkailuluokan opettaja oli opettajana tyyppi joka ei hämmentyny mistään tuskinpa pelkäsi ketään tai mitään.
      En ollu tarkkiksella.
      Seppälä, kieltenmaikka oli kiltti ihminen ja herätti joskus suojeluvaiston koska jotkut kiusasi häntä enkä suvainnut sitä.
      Ei mitään pahaa sanottavaa opettajista, eihän aina samaa mieltä toki oltu ihan kaikesta mutta oikeenlainen suvaitsevaisuus vallitsi.

Aito kiitos teille panoksestanne vuosikymmenten päähän tämänkin tyypin eli minun sivistämisessä.

• Anonyymi

Yksi vaatimaton muisto mutta tärkee ainakin omasta mielestäni.
      Olli Sojonen oli kiinnostunu lennokeista kuten mä.
      Tyypit oli rakentanu jostain Graupnerin rakennus-sarjasta ison radio-ohjattavan polttomoottori-lennokin. Tietenkin halusin itsekin sellasen.
      Moottorina 2.5 kuutioinen hehkutulppa OS max tai Webra 2.5 kuutioinen diesel.
      Tyypeille sattu kuitenkin vahinko ja seuraavan kerran näin pelkät palaset pöydällä.
      Totta kai oli paha mieli kun eihän siihen aikaan nuorella ollu hintaa lompsassa.
      Mä en syyllistä ketään vuosien kuluttua, kun en ollu itse paikalla vahingon sattuessa.

Hyvää aamua kaikki Keskuskoulun ex-opettajat ja nykyiset jos satutte lukemaan.

Täytyykö nenäliina kohta kaivaa taskusta, niin on muuten joutunu tekemään useamminkin kun ajattelee ajan kulumista ja mukavia ihmisiä joita ei ole tavannu vuosikymmeniin.

Koska Muistojen Bulevardissa soi juuri nyt Rollareitten Angie on kai tarkotettu että postaan videon tänne

https://www.youtube.com/watch?v=qLoSCC8ZLxc

• Anonyymi
    • Anonyymi

Toi vanha rakennus on niin täys muistoja, muistelijoistakin kiinnostuneita, kuten millon opiskelitte siellä 50-60-70-80-90 vai 2000 luvulla, muistatteko opettajianne, luokkakavereitanne ja kaikesta muustakin kiinnostuneita, että voisin itsekin kirjoittaa tänne vaikka koko yön olematta hetkeäkään tylsä.
      Aina vannomatta paras, mutta ehkä toteutankin haaveeni ??

Hyvää viikonloppua kaikki tutut ja tuntemattomat symppikset, ravintola Ruotsinsalmi oli pari tuntia sitten sulkenut ovensa sillon ennen, tehdas oli ehkä päästänyt savunsa ilmaan ja osa siitä laskeutui kaupunkiin ja sen kyllä haistoi jos ilmavirta oli epäedullinen, Eteenpäin-lehti tai Etelä Suomi oli tippunut ihmisten postiluukuista pari kolme tuntia sitten, minun oli pakko lukea sarjakuvat ensimmäiseksi.
      Aamulla arkinen katu, johon mulla oli hyvät näkymät täytty kuplavolkkareista, Mineistä, Fiat kuussatasista, Sitikoista, Ford Escorteista, Ooppeleista, Peugeoteista, Toyota Bluebirdeistä, tossa vaan muutamia ja tietty unisista ihmisistä. . . . . . . .

• Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

• Anonyymi

Kuka muistaa lämmöllä kysyttiin.....
      Minä ainakin vastaan myös itse.
      Kiva kun löyty kaupunkikuvia.
      Noilla kaduilla kävelin joskus.

• Anonyymi

Oho onpas kiva lukea ihmisten muisteloita, kaikillahan on kivoja ja vähemmän kivoja muistoja. Toivottavasti teillä menny hyvin kaikki vuosikymmenet, olette säilyneet terveinä ja olette onnellisia. Itse muistan paljo noista ajoista ja haluunkin muistaa.

Ketä muistan nopeasti ulkomuistista ?
      Ala-asteelta
      Kristiina ( Puhu ruokalassa luokkakokouksesta jo sillon )
      Katri ( Sukunimi tuntematon )
      Vuokko ( Muutti eteläsuomeen )
      Sampo
      Reija, pirteä kiva ihminen ( Se joka piirsi musiikkikirja Musiikin maailmaan tunnilla sydämen ja Memmu. Jos joku olis sanonu että muistan sen vuonna 2024 en olisi uskonut. Ollut mielessä kouluaikoja muistellessa.
      Hanna ( Edellisen kamu )
      Marjo
      Tarja
      Ari ( Musatyyppi ja Eagles diggari )
      Päivi ( Sukunimi ei tiedossa )
      Tapio ( Musatyyppi )
      Ollipekka ( Musatyyppi toiv. en kirjottanu nimeä väärin ) Dr. Feelgood diggari
      Toinen Ari joka asu siinä sähköliikkeen talossa jota piti eräs vanha herra joka myi myös musakamoja.

Enpä arvannut Ryysyn jatkaneen noin pitkään.
      Muistan elävästi koulubileet voikkasalissa, huokaus, mitäs tässä muutakaan.
      "Tomaatin" punastumisia en muista en vaan kiinnittäny huomiota.
      Seppälä oli kiva tyyppi ja kieltenopettaja.

Nyt kahvikupposen ja toisenki ääreen.
      Hyvää yötä ja seuraavaan kertaan tuttavat ja kamut.

• Anonyymi

Tarkennus

Osa edellisen listan henkilöistä oli ala-asteelta Keskuskouluun siirtyneitä, jonka ketju tämä on.
        Pahottelut tarkennoksen puuttumisesta aikasemmin.

• Anonyymi

Kaupunki on näköjään muuttunu paljo.
      Aikaa siitä kun viimeksi oon käyny.
      Löysin videon ja satama-alue on uusittu viihteelle.
      Vanhoista ajoista on jäljellä vanhat rakennukset, ravintola Kairo, muutama koristeeksi satama-alueelle jätetty rana eli nosturi, vihreyttä ja vehreyttä on lisätty kaupunkiin.

Vähä otti pattiin kun en päässy Kotkan Meripäiville.
      Oisin vaan halunnu katella maisemia en juhlia itteäni 'maton alle' tai jotain.
      Aattelin vähä naivisti että jos näkis samalla vanhoja tuttuja.
      Mutta ei kuitenkaan mahdoton ajatus ja toive.

Tuunhan mä kattelee maisemia mahollisimman nopsaan, sehän on selvä.

Merikaupunki Kotka :
      https://www.youtube.com/watch?v=EHQzaiQYNc0

• Anonyymi

Opet oli kivoja ainakin mulle. Opet näki jos oli kiinnostunu jostain ja autto vaikka omalla ajalla.

Porukka rakenteli puutyötunnilla kitaroita.
      Jotkut teki siellä uudemmassa sivurakennuksessa lennokkeja, hitsaili metallityötunneilla ja teki kaikenmaailman metallitöitä.

Sillon oli tunne ettei mikään ollu mahdotonta mikä kiinnosti.
      Senkun teki vaan jos oli vähäkin rahaa.

Saikohan Kristiina Haukkavuoren ajoilta 70-luvun alusta mukana ollu sen luokkakokouksen järjestettyä ?
      Isot peukutukset sille jos on vielä vaiheessa tai iso kiitos jos sattui olemaan jo.

https://cdn.britannica.com/89/10389-004-68C9C506/port-Kotka-Fin.jpg

• Anonyymi

Kotkan kirjastossa valm.1977 haluisin käymään pitkästä pitkästä aikaa.
      Se oli yks paikka missä viihdyin 70-luvun lopulla.

1. kerroksessa kun tultiin ovesta oli musiikkisali, sinne tuli Downbeat jazz-diggareille, New Musical Express, Melody Maker, Soundi ja muita, oli levyjä hyllyt täynnä ja levysoittimet, pysty kuuntelemaan levyjä kuulokkeilla sohvalla istuen tai jossain kopeissa kaiuttimista.
      Virkailijat valittivat kun nuoriso aina hajotti kuulokkeita.

Mauno M. oli musapuolella ja Tuula S. onkohan musiikkiosastoa enää, toivottavasti.
      Nähdään niin pian kun mahdollista tekee mieli käymään Kotkassa muutenkin.

Hyvät sunnuntait sinne jos tunnistatte näinkin huonosti itsestään tuntomerkkejä antaneen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      111
      5785
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3877
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3322
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2936
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      248
      1980
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1953
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1676
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      38
      1665
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      86
      1513
    Aihe