Yksiöisellä varsalla

Aimo Roima Komiapoika

YKSIÖISELLÄ VARSALLA

Yksiöisellä varsalla
yli yksiöisen jään...
se kestääkö alla
edes näin rohkealla

joko Tiinani oottavan nään?

On aarteeni tuolla jossain
silmänsä timantit siellä
kirkkaina kiiltävät, kaipaavat
vaan polkuni heikolla tiellä

Yksiöisellä varsalla
yli yksiöisen jään
yhdeksi yöksikö lähtisin
Tiinaani yrittämään?

5

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko keksinyt itse tuon yksiöisellä varsalla,
      yli yksiöisen jään?
      Joskus kymmeniä vuosia sitten vanhat ihmiset puhuivat että Oriveteen oli uponnut laiva, jossa lastina oli aarteita. Myrskyisinä öinä järvenselällä näkyi ns. aarrevalkea. Ja ihmiset uskoivat että aarre nousee pintaan ja sen saa omakseen kun ajaa yksiöisellä varsalla yli yksiöisen jään.
      Tarina ei kerro saiko kukaan koskaan aarteen omakseen vai oliko koko juttu vain satua.

      Siksi tämä minua kiinnosti.
      Oletko kuullut saman tarinan vai mistä moinen sanonta on peräisin?

      • Aimo Roima Komiapoika

        Olet oikeassa. Tarinan aihe on kansantarinasta lainattu.

        Hienoa, että tunnistit sen.

        "Yksiöisellä varsalla yli yksiöisen jään" on vertauskuva asetetun tehtävän mahdottomuudesta. Ilmankos aarteet jäävät löytymättä.


      • yks nainen sadasta
        Aimo Roima Komiapoika kirjoitti:

        Olet oikeassa. Tarinan aihe on kansantarinasta lainattu.

        Hienoa, että tunnistit sen.

        "Yksiöisellä varsalla yli yksiöisen jään" on vertauskuva asetetun tehtävän mahdottomuudesta. Ilmankos aarteet jäävät löytymättä.

        jatka etsimistä, haravoi huolella, uutterat saavat palkinnon. Jos ei Tiina niin miten olis Taina?


      • yks nainen.
        yks nainen sadasta kirjoitti:

        jatka etsimistä, haravoi huolella, uutterat saavat palkinnon. Jos ei Tiina niin miten olis Taina?

        vaikka hänellä olikin näköjään samanlainen nimimerkki kuin mulla - vaihdan.

        (Tää nyt ei varmaankaan ollut mitenkään järkevää mainita, kun teistä kuitenkaan tunne mua.
        Mut jatkossa en kuitenkaan enää (varmuuden vuoksi) käytä vastaavia nickejä.)

        - Oli muuten hieno runo.


      • yks nainen.
        yks nainen. kirjoitti:

        vaikka hänellä olikin näköjään samanlainen nimimerkki kuin mulla - vaihdan.

        (Tää nyt ei varmaankaan ollut mitenkään järkevää mainita, kun teistä kuitenkaan tunne mua.
        Mut jatkossa en kuitenkaan enää (varmuuden vuoksi) käytä vastaavia nickejä.)

        - Oli muuten hieno runo.

        en lukenut loppuun,
        häippäsen täält sähläämästä, moi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe