AUTTAKAA!!!!

ei sisäsiisti

Pentu on nyt kohta 9-viikkoinen ja ollut meillä jo kaksi viikkoa. Asia on näin, että aluksi se ei uskaltanut arkuudensa vuoksi tehdä pissaa edes lehdelle sisällä, niinpä homma sujui hyvin.
Nyt kuitenkin pentu on alkanut kuseksia ympäriinsä, vaikka käytän sitä joka ikinen tunti tai jopa kaksi kertaa tunnissa ulkona. Aluksi ei tarvinnut käyttää kuin syönnin ja heräämisen jälkeen. Tämä on pakko, koska rakki kuseksii ihan kaikkialle!! En kestä enää, kaikki matot on menneet, sellainenkin ohut plyysimatto mitä ei voi pestä. Olen täysin varma siitä että koira merkkaa, uloskin se kusee kerralla vähintään kahdesti. Sisällä kusi tulee ihan puolen tunnin välein, vaikka ihan heti ulkokäynnin jälkeenkin tiettyihin paikkoihin. Kusipaikkoja ovat mm. lattialla lojuvat sukat, tietokonepöydältä tipahtanut lasku, kylpyhuoneessa olevat pefletit, ja MATOT! Ja nyt on ihan uutena tullut se, että se oli kirjahyllystä repinyt nalleja alas ja ainakin kahden päälle oli merkannut. KYSEESSÄ ON NOUTAJA JA NARTTU!! Miten ihmeessä tällainen on mahdollista. Olen ihan onneton ja kadun jo koko helkutin pentua..nyt ei ole enää satasen plyysimattoa, kaikki muutkin matot on pesussa ja käsipyyhkeet, sukat, housut kaikki on kusessa!!! Ja sekin vielä että koira ei etsi paikkaa kuselle..siis se ei etsi ulkona mitään sopivaa lumikasaa, vaan se kusee rappusille...oikein suihkimalla, ja IHAN VÄHÄN VAIN. Sitten jatkaa matkaa ja kusee samoihin kohtiin mihin on ennen kussut. JEESUS sentään auttakaa, hermot menee. Tässä enää mitään "siivoa vahinko hiljaa"-leikkiä jaksa, ihan pakko alkaa komentamaan ja näyttämään sille MIKÄ ON VÄÄRIN. Mitä teen?? Mitä teen?? Onko koira jotenkin häiriintynyt..oikeasti..tässä menee henki! Mutta sitä ihmettelen miksi alku sujui niin hyvin? Niin pitkään kun ei talossamme ole mitään lattioilla, ei edes kenkiä, niin pitkään koira pidättää ja odottaa ulosvientiä. Mutta eilenkin tipahti käsipyyhe lattialla koiran eteen niin jo oli siinä kuset! Ei jaksa, ei jaksa. Ahh...pakko purkaa tänne..kaikki pettymys itku ja raivo. Onko kokemuksia?
Tätini sanoi että heillä koira oppi "ovelle" jo viikon päästä. Tarkoittaa sitä että kun hätä tulee niin ei kusta satunnaiseen paikkaan vaan juoksee ovelle, PYRKII ULOS! Onko ihan toivotonta, mitä tälle voi tehdä? Koira ei edes paskahädässä pyri ulos..pelkää mennä ulos, juoksee aina karkuun, saa kainalossa kiikuttaa sen sinne.

72

9624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lepakkoleino

ole oikea henkilö auttamaan, mutta uskoisin että aika auttaa tähän asiaan. Onhan kyse niin pienestä pennusta.

• kestämätön**

Tiedän, luin jo tuolta että jollain oli 4kk koiran kanssa ongelmia pissaamisesta.
        Olen vain niin kestämätön, ja kun olen todellakin tottunut kissojen siisteyteen, ne sentään peseekin itsensä!

• non sisäsiisti

Luinkin tuolta aiemmista keskusteluista juttuja ja näyttäisi siltä että menee vielä yli uuden vuoden ennen kuin se mitään oppii..ei voi olla totta! Pitääkö vaan unohtaa kodin siisteys ja kauneus, matot pois..kaikki pois?

No ainakin sen nyt olen lukenut ettei kannata koiraa torua. No olen käyttänyt vanhanaikaista keinoa, eli siis koska olen aina ollut vieressä kun koira jonnekin kusee, niin heti kun huomaan kusiasennon, rääkäisen, tartun niskaan ja tökkään kuonon lätäkköön..sitten sanon hyi, hyi! Ja koiraa pelottaa, sitten vien sen pihalle ja annan sen huutaa siellä yksin pari minuuttia. Äh, varmaan ihan väärä tapa..hermot menee.
      Eli siis oisko oikea tapa nyt kun koira jo on oppinut sen kuonon uittamisen, niin jatkaa sitä ja todella jättää koira huomioitta, sitä se ainakin pelkää tai siis tulee hulluksi jos menee edes vessaan, sekin on niin inhottavaa, ei voi käydä vessassa, ei suihkussa..koira vaan alkaa ulvomaan ja tiedätte kyllä mitä naapurit on asiasta mieltä.
      Ja sekin kai minun pitäisi tehdä, etten vie sitä enää ulos niin usein, että oppii pidättämään?
      Kehun kyllä aina ulos tehtyjä jätteitä ja se on jo sen oppinut että ulkoa ei lähdetä jos ei jotain tule, tekeekin siis aina heti kun ulos vien..mutta rappusille..aarrggh..
      Olen vain tottunut liiaksi kissoihin, nehän osaa jo ihan pikkusina mennä hiekkalaatikolle, eivätkä ikinä merkkaile tai kuseksi "alustoille".
      Niin, no en taida päästä tuosta pidättämättömyydestä vielä pitkään aikaan, mutta sitä minä enemmän tässä huolehdin, että kun NARTTU MERKKAILEE, tai siis..minusta se on merkkailua, liruttaa vähän joka kohtaan, ja vaikkei olisi hätäkään..vaikka olisi juuri käynyt kusemassa ulkona?? Mitä ihmettä? Onko se mahdollista, mitä teen?

• krb

aika vaikea tilanne. Sehän nyt on ihan tieto, että siellä käydään pissalla missä jalat ei luista. tämän takia yleensä otetaan matot pois ainakin kunnes pentu on 5kk. Vasta silloin pennulle on fyysisesti mahdollista pidättää. Kyllä meillä oli matot pissassa sen jälkeenkin. hyvät matot laitettiin viimeisenä lattiaan.
        Juoko pentu sitten paljon? Täytyyhän sitä vettä olla tarjolla, mutta voisiko sen nostaa välillä pois?
        Saako pentu ruuan aina samaan aikaan vai onko siinä suuriakin vaihteluja? Pennulle rutiinit on tärkeitä. Ensin ruoka sitten ulos. Kun näin jatkaa pitäisi pennun oppia, että koska sinne ulos pääsee. Oletko yrittänyt palkita ulos tekemisestä? muuta kuin kehua?
        Meilläkin on usein niin kova hätä yli vuoden ikäsellä koiralle, että juosten saadaan mennä rappuset ettei siihen nosta jalkaansa.

Asiasta voisi puhua myös eläinlääkärin kanssa. Jos sitä pissaa tulee kerran niin pieniä määriä ja usein. hmm...

• omistajana

Koiranpentu on ihan normaalisti tuollainen, se on ihan vauva, ja sillä ei ole vielä kehittynyt pidätyskykyä. Osalla pennuista on paremmin homma hallussa, mutta useimmilla ei. Itselläkin on mielessä ajat jolloin pisilätäkkö jäi siihen missä pentu pysähtyi, ja seuraavan pysähdyksen kohdalle taas. Eli jatkuvaa rätti kädessä pennun perässä kulkemista. Kaikki matot ja muut tekstiilit pois pennun ulottuvilta, ei yhtään huomiota pisilammikoista(kakoista samoin), hiljaa vaan kuivataan ja puhdistus suihkaus kukkasuihkupullosta toluvesiliosta, ettei jää lattiaan hajua. Ongelman siitä kehittää pennulle, jos sen kuonoa pissiin lykkää ja karjuu, tai ulos yksinäisyyteen jättää pelkäämään. Pentu tarvitsee ystävällisyyttä ja rakkautta, ja aikaa kehittyä ja kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi. Ensimmäinen vuosi on työlästä ja vaatii pitkää pinnaa. Parin kolmen kuukauden kuluttua alkaa jo helpottamaan, nyt on kaikkein vaativin vaihe pennun kanssa. Kyllä se pentu haluaa mukaan joka paikkaan ja itse olen ainakin käynyt vessat, suihkut, saunat jne. pantu kantapään takana. Vuoden vanhasta ovat vähentäneet perässä kulkemistakin. Eikä koiran kanssa koti ole koskaan ihan tiptop. Isonakin ne saattavat pistää kukkaruukun levälleen olohuoneen matolle, oksennella sängynpeitolle tai järsiä sohvaan kivan kokoisia kuoppia jne. Ja lopuksi: kyllä kuonon uittamista pissassa pidetään eläinrääkkäyksenä.

• itsessänikin vikaa
        krb kirjoitti:

aika vaikea tilanne. Sehän nyt on ihan tieto, että siellä käydään pissalla missä jalat ei luista. tämän takia yleensä otetaan matot pois ainakin kunnes pentu on 5kk. Vasta silloin pennulle on fyysisesti mahdollista pidättää. Kyllä meillä oli matot pissassa sen jälkeenkin. hyvät matot laitettiin viimeisenä lattiaan.
        Juoko pentu sitten paljon? Täytyyhän sitä vettä olla tarjolla, mutta voisiko sen nostaa välillä pois?
        Saako pentu ruuan aina samaan aikaan vai onko siinä suuriakin vaihteluja? Pennulle rutiinit on tärkeitä. Ensin ruoka sitten ulos. Kun näin jatkaa pitäisi pennun oppia, että koska sinne ulos pääsee. Oletko yrittänyt palkita ulos tekemisestä? muuta kuin kehua?
        Meilläkin on usein niin kova hätä yli vuoden ikäsellä koiralle, että juosten saadaan mennä rappuset ettei siihen nosta jalkaansa.

Asiasta voisi puhua myös eläinlääkärin kanssa. Jos sitä pissaa tulee kerran niin pieniä määriä ja usein. hmm...

Tilanne on ikävä, en kyllä ole ihan parasta kasvattajatyyppiä, mutta en sentään huonokaan ole.

Odotan jo oikeen innolla kun tänne karahtaa koirafanit jotka alkavat minua haukkumaan huonona kasvattajana. Aivan, en ole täydellinen, tämä on ensimmäinen koirani ikinä.

Mutta merkkailu ei sentään ole normaalia, sitä minä en käsitä enkä hyväksy.
        Vettä ei ole tarjolla, annan ruuan tai kävelytyksen/lenkin jälkeen. Silloin kyllä ihan pikkumäärästä voin huomata että se alkaa ruikkimaan vähän väliä joka paikkaan, siksi en anna sen juoda "salaa" vaan vien heti juonnin jälkeen ja siitä edespäin usein pihalle.
        Ruuan saa heti kun herään, noin kello 8. Siitä menee päivä eteenpäin, ja seuraavan kerran annan joskus kolmen tai neljän aikaan. Koiralla on silti varalta tarjolla nappuloita, joista se ei kyllä pittaa oikein, mitä nyt pari nappasee suuhun välillä. Joitakin välipaloja voi saada, kuten lihapullan puolikkaan, makkaranpalan jne.
        Mutta ei paljoa.
        Kehuja vain koira on saanut, ehkä voisin ottaa makupalat käyttöön kunhan se alkaa ymmärtämään niiden päälle, ahmatti koira ei ole, ei välitä oikein herkuista.
        Sekin ehkä pitäisi mainita, että koira ei ole sellainen hötky, innokas, villi vaan ihan kauhean laiska ja löysä, tottakai se välillä innostuu ja leikkii, mutta olen nähnyt hullumpiakin pentuja, jotka ovat ihan villejä.

12viikkoisenahan koiran sitten rokotan niin ehkä kysyn lääkäriltä neuvoa jos ei merkkailu lopu, ainakin siis oletan että se on merkkailua, koska on se niin "tarkoituksellista", ei mitä tahansa hätäpäästöjä. Hätäpäästöjä ei koiralle tule, koska vien sitä niin usein ulos ja tunnen jo sen niin hyvin että osaan havaita yllättävät "vaaranmerkit" kaikki kuseskelu on siis sattunut TÄYSIN arvaamatta, täysin syyttä. AInoa syy on se, että lattialla on ollut jotain mille voisi kusta, ja se ehkä koiraa on kiinnostanut, ja paikka sille että voi merkata. Kaiken huippu oli kun käsiä pesin veskikäynnin jälkeen niin nuuhki sukkaani ja siihen ja ehti pari tippaa tuikata, kyllä sillon taas hikipisarani tirsuivat kun en tiennyt mitä tehdä.

• kuononkastaja
        omistajana kirjoitti:

Koiranpentu on ihan normaalisti tuollainen, se on ihan vauva, ja sillä ei ole vielä kehittynyt pidätyskykyä. Osalla pennuista on paremmin homma hallussa, mutta useimmilla ei. Itselläkin on mielessä ajat jolloin pisilätäkkö jäi siihen missä pentu pysähtyi, ja seuraavan pysähdyksen kohdalle taas. Eli jatkuvaa rätti kädessä pennun perässä kulkemista. Kaikki matot ja muut tekstiilit pois pennun ulottuvilta, ei yhtään huomiota pisilammikoista(kakoista samoin), hiljaa vaan kuivataan ja puhdistus suihkaus kukkasuihkupullosta toluvesiliosta, ettei jää lattiaan hajua. Ongelman siitä kehittää pennulle, jos sen kuonoa pissiin lykkää ja karjuu, tai ulos yksinäisyyteen jättää pelkäämään. Pentu tarvitsee ystävällisyyttä ja rakkautta, ja aikaa kehittyä ja kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi. Ensimmäinen vuosi on työlästä ja vaatii pitkää pinnaa. Parin kolmen kuukauden kuluttua alkaa jo helpottamaan, nyt on kaikkein vaativin vaihe pennun kanssa. Kyllä se pentu haluaa mukaan joka paikkaan ja itse olen ainakin käynyt vessat, suihkut, saunat jne. pantu kantapään takana. Vuoden vanhasta ovat vähentäneet perässä kulkemistakin. Eikä koiran kanssa koti ole koskaan ihan tiptop. Isonakin ne saattavat pistää kukkaruukun levälleen olohuoneen matolle, oksennella sängynpeitolle tai järsiä sohvaan kivan kokoisia kuoppia jne. Ja lopuksi: kyllä kuonon uittamista pissassa pidetään eläinrääkkäyksenä.

Anteeksi, en tienyt että se on väärin..tiesin vain sen että niin ainakin ennen on tehty.
        Kärsivällisyyttä..sitä tarvitsen, sitä saan rukoilla. No jos kyse ei ole merkkaamisesta niin sitten ymmärrän, sitten ehkä osaan olla suuttumatta, vika ei ole pennussa. Olen kai vain ollut liikaa aikuisten koirien kanssa jotka ihan piruuttaan esim. laiminlyödytyksi jouduttuaan tekevät jotain, esim. kusaisevat matolle.
        Lyömään en koiraa rupea, sellainen en ole. Olen vain hermostunut, ja stresaantunut.

Mutta siitä haluaisin lisää tietoa kun kennelissä sanottiin että lätäkkö siivotaan vähin äänin ja pentu jätetään täysin huomiotta.
        Siis varmana vähäksi aikaa, tiedän sen, esim. pariksi tai viideksi minuutiksi. Pitääkö paikkansa, miten hyvin tehoaa? Ettei koira vain ala tuosta juuri aloittamaan sitä "piruilua".

Lapsuudessani oli kerran meillä yli viisivuotias beagle. Sillä oli OIKEA ongelma. Se kusi varmaan minuutin välein, tai siis ei se kussut, vaan sen rakosta vain valui aina ulos..missä vain milloin vain. Taidan vain liikaa pelätä että noin käy minullekin. Mutta kyse on kai siis vain siitä että pentu on vain vielä niin pieni, todellakin siis vasta hieman yli kahden kuukauden ikäinen.

• mutta .....
        itsessänikin vikaa kirjoitti:

Tilanne on ikävä, en kyllä ole ihan parasta kasvattajatyyppiä, mutta en sentään huonokaan ole.

Odotan jo oikeen innolla kun tänne karahtaa koirafanit jotka alkavat minua haukkumaan huonona kasvattajana. Aivan, en ole täydellinen, tämä on ensimmäinen koirani ikinä.

Vettä ei ole tarjolla, annan ruuan tai kävelytyksen/lenkin jälkeen. Silloin kyllä ihan pikkumäärästä voin huomata että se alkaa ruikkimaan vähän väliä joka paikkaan, siksi en anna sen juoda "salaa" vaan vien heti juonnin jälkeen ja siitä edespäin usein pihalle.
        Ruuan saa heti kun herään, noin kello 8. Siitä menee päivä eteenpäin, ja seuraavan kerran annan joskus kolmen tai neljän aikaan. Koiralla on silti varalta tarjolla nappuloita, joista se ei kyllä pittaa oikein, mitä nyt pari nappasee suuhun välillä. Joitakin välipaloja voi saada, kuten lihapullan puolikkaan, makkaranpalan jne.
        Mutta ei paljoa.
        Kehuja vain koira on saanut, ehkä voisin ottaa makupalat käyttöön kunhan se alkaa ymmärtämään niiden päälle, ahmatti koira ei ole, ei välitä oikein herkuista.
        Sekin ehkä pitäisi mainita, että koira ei ole sellainen hötky, innokas, villi vaan ihan kauhean laiska ja löysä, tottakai se välillä innostuu ja leikkii, mutta olen nähnyt hullumpiakin pentuja, jotka ovat ihan villejä.

12viikkoisenahan koiran sitten rokotan niin ehkä kysyn lääkäriltä neuvoa jos ei merkkailu lopu, ainakin siis oletan että se on merkkailua, koska on se niin "tarkoituksellista", ei mitä tahansa hätäpäästöjä. Hätäpäästöjä ei koiralle tule, koska vien sitä niin usein ulos ja tunnen jo sen niin hyvin että osaan havaita yllättävät "vaaranmerkit" kaikki kuseskelu on siis sattunut TÄYSIN arvaamatta, täysin syyttä. AInoa syy on se, että lattialla on ollut jotain mille voisi kusta, ja se ehkä koiraa on kiinnostanut, ja paikka sille että voi merkata. Kaiken huippu oli kun käsiä pesin veskikäynnin jälkeen niin nuuhki sukkaani ja siihen ja ehti pari tippaa tuikata, kyllä sillon taas hikipisarani tirsuivat kun en tiennyt mitä tehdä.

Kyllä koiralla pitää olla AINA vettä saatavailla. Eli puhdasta vettä kuppiin, ja vesi vaihdetaan tarpeeksi usein, sekä kuppi pestään päivittäin. Tuon ikäiselle pentulle annetaan ruokaa neljä kertaa päivässä. Ruoka koostuu osin hyvästä pentumuonasta, jauhelihasta, raejuustosta(kermaviilistä tai piimästä) sekä esim. riisipuurosta. Eikä se pissiminen ole mitään merkkailua, pentu vaan pissii pehmosille, imeville materiaaleille ihan muusta syystä. Pistä sille sanomalehtiä ulkooven lähettyville ja ota kaikki matot pois lattioilta.

• MAHDOLLISEN

VIRHEEN!!!!!! Koiran kuonoa ei saa IKINÄ työntää jätöksiin!!!! EI IKINÄ!!! Eläinrääkkäystä, sanon minä!!! Pelkäämäänhän se sua alkaa, typerys! Tai ainakin suhteenne saa ikuisen särön! Ajattelepas asiaa pienen pennun kannalta. Sillä on hätä kehittymättömän pidätyskyvyn vuoksi ja sen on pakko laskea juuri siihen missä se sillä hetkellä sattuu olemaan. Sitten tulet sinä, suuri ja julma johtaja, ja käyt pienen puolustuskyvyttömän pennun kimppuun kun se on tekemässä täysin luonnollista asiaa! Olisit ajatellut asiaa etukäteen ja ottanut asioista selvää!

• SELVÄSTI

Mutta ei paljoa.

ETTÄ KOIRALLA PITÄÄ OLLA A I N A RAIKASTA VETTÄ TARJOLLA!!!!! A I N A !!!!!! Eli syyllistyt eläinrääkkäykseen!!!!

• beaglesta
        kuononkastaja kirjoitti:

Anteeksi, en tienyt että se on väärin..tiesin vain sen että niin ainakin ennen on tehty.
        Kärsivällisyyttä..sitä tarvitsen, sitä saan rukoilla. No jos kyse ei ole merkkaamisesta niin sitten ymmärrän, sitten ehkä osaan olla suuttumatta, vika ei ole pennussa. Olen kai vain ollut liikaa aikuisten koirien kanssa jotka ihan piruuttaan esim. laiminlyödytyksi jouduttuaan tekevät jotain, esim. kusaisevat matolle.
        Lyömään en koiraa rupea, sellainen en ole. Olen vain hermostunut, ja stresaantunut.

Mutta siitä haluaisin lisää tietoa kun kennelissä sanottiin että lätäkkö siivotaan vähin äänin ja pentu jätetään täysin huomiotta.
        Siis varmana vähäksi aikaa, tiedän sen, esim. pariksi tai viideksi minuutiksi. Pitääkö paikkansa, miten hyvin tehoaa? Ettei koira vain ala tuosta juuri aloittamaan sitä "piruilua".

Lapsuudessani oli kerran meillä yli viisivuotias beagle. Sillä oli OIKEA ongelma. Se kusi varmaan minuutin välein, tai siis ei se kussut, vaan sen rakosta vain valui aina ulos..missä vain milloin vain. Taidan vain liikaa pelätä että noin käy minullekin. Mutta kyse on kai siis vain siitä että pentu on vain vielä niin pieni, todellakin siis vasta hieman yli kahden kuukauden ikäinen.

Eli se oli pentuna saanut kuononkastamiskasvatuksen, tai sillä oli joku tulehdus virtsateissä. Koira, jonka kuonoa kastetaan pissaan tai kakkaan alkaa pelkäämään tarpeittensa tekemistä koska saavat siitä väkivaltaisen kohtelun. Tämä johtaa siihen, että pidättävät niin kauan, että väkisin valuu pissaa koko ajan. Pentu ei osaa pidättää, koska sen elimisö ei ole kehittynyt(kasvanut) vielä siihen. Noin 1-1,5 vuoden iän paikkeilla ei tällaista ongelmaa enää terveellä koiralla ole.

• sinua odotin
        MAHDOLLISEN kirjoitti:

VIRHEEN!!!!!! Koiran kuonoa ei saa IKINÄ työntää jätöksiin!!!! EI IKINÄ!!! Eläinrääkkäystä, sanon minä!!! Pelkäämäänhän se sua alkaa, typerys! Tai ainakin suhteenne saa ikuisen särön! Ajattelepas asiaa pienen pennun kannalta. Sillä on hätä kehittymättömän pidätyskyvyn vuoksi ja sen on pakko laskea juuri siihen missä se sillä hetkellä sattuu olemaan. Sitten tulet sinä, suuri ja julma johtaja, ja käyt pienen puolustuskyvyttömän pennun kimppuun kun se on tekemässä täysin luonnollista asiaa! Olisit ajatellut asiaa etukäteen ja ottanut asioista selvää!

Sinua odotinkin. Ala vaan haukkumaan saatanan idiootti. Ei pentu minua pelkää, olen kastanut sen kuonoa vasta kahdesti ENKÄ OLE HUUTANUT TAI LYÖNYT. Tajutako että paska kritiikkisi saa minut vielä enemmän vittuuntumaan ja siitä saattaa kärsiä pentukin kun hermoilen vaan. Kun saan apua, autan itseäni ja pentua. Että haista isooooo vidalis.

• jajajajajjajajajajjajaja
        SELVÄSTI kirjoitti:

ETTÄ KOIRALLA PITÄÄ OLLA A I N A RAIKASTA VETTÄ TARJOLLA!!!!! A I N A !!!!!! Eli syyllistyt eläinrääkkäykseen!!!!

En voi antaa sille koko ajan vettä, eikä se sitä koko ajan kyllä juokaan, mutta annan sille HUOM; ANNAN SILLE ITSE VETTÄ. TARJOAN SILLE KYLLÄ VETTÄ, mutta vain silloin kun olen itse lähettyvillä että osaan viedä sen pihalle. Annan vettä aina ruuan, heräämisen ja leikin jälkeen. Ja aamulla kuppi on koko ajan tarjolla, illalla ei enää, että alkaa pissa vähentyä, tottakai annan sille vettä hölmö!

• kritiikistä,
        sinua odotin kirjoitti:

Sinua odotinkin. Ala vaan haukkumaan saatanan idiootti. Ei pentu minua pelkää, olen kastanut sen kuonoa vasta kahdesti ENKÄ OLE HUUTANUT TAI LYÖNYT. Tajutako että paska kritiikkisi saa minut vielä enemmän vittuuntumaan ja siitä saattaa kärsiä pentukin kun hermoilen vaan. Kun saan apua, autan itseäni ja pentua. Että haista isooooo vidalis.

olet selvästikin sopimaton koiranomistajaksi! Koiran omistaminen ja kasvattaminen vaatii TODELLA PITKÄÄ PINNAA!!! Kokemuksesta tiedän!

• ei ole
        jajajajajjajajajajjajaja kirjoitti:

En voi antaa sille koko ajan vettä, eikä se sitä koko ajan kyllä juokaan, mutta annan sille HUOM; ANNAN SILLE ITSE VETTÄ. TARJOAN SILLE KYLLÄ VETTÄ, mutta vain silloin kun olen itse lähettyvillä että osaan viedä sen pihalle. Annan vettä aina ruuan, heräämisen ja leikin jälkeen. Ja aamulla kuppi on koko ajan tarjolla, illalla ei enää, että alkaa pissa vähentyä, tottakai annan sille vettä hölmö!

koko ajan koiran saatavilla, se tarkoittaa sitä että syyllistyt eläisuojelurikkomukseen. KOKO AJAN TARKOITTAA KOKO AJAN! Ei vain silloin kun sinä päätät!

• kuononkastaja kirjoitti:

on erittäin tehokas konsti, kun sen on vain itselleen omaksunut ja osaa sitä käyttää. :) Pentu haluaa huomiota, se kyllä tekee kaikkensa saadakseen sitä. Käytä sitä hyväksi. Siivoa täysin eleettömästi vahingot pois, älä tee niistä mitään numeroa. Tee numero siitä, kun koira tekee tarpeensa ulos. Kehu kovasti, ja palkitse esim. hiukan leikkimällä ennen kuin viet sisälle (nimittäin jos koiran aina vie sisälle heti kun se on tehnyt asiansa, niin se alkaa pitemmän päälle pihdata ja pihdata niitä saadakseen olla pitempään ulkona). Pentu ei tee "piruuttaan"! Unohda kokonaan se vaihtoehto. Kun se luottaa sinuun, sen on hyvin helppo tehdä asioita sinun mieliksesi. Kun jaksat kehua siitä mikä on oikein, ja jätät pissavahinkojen suhteen sen huomiotta, niin uskon että se oivaltaa hyvin äkkiä, mikä on "oikein" ja mikä on "kannattavaa".

Vie se edelleen ulos kun on "todennäköistä" että sillä voisi olla hätä. Nukkumisen, syömisen, ehkä leikin jälkeen. Siinä vaiheessa kun huomaat että se osaa pyytää ulos, voit onnitella itseäsi ja todeta, että se on tajunnut homman jujun. Vasta sen jälkeen voit päättäväisellä ei-sanalla kieltää sitä jos saat sen rysän päältä kiinni eli pissimästä sisälle. Ja viedä sen ulos. Jos taas vahinko on jo sattunut ja koira höösää ihan muuta, ei rankaisu enää auta mitään. Opettele lukemaan sitä, tarkkaile sitä niin paljon kuin mahdollista, niin sinun on helpompi ennakoida tilanteita ja saada pentu ajoissa ulos. Joka kerta kun onnistut tässä, olet lähempänä tavoitetta.

Matot pois lattialta. Pennunomistajan ainoa "matto" on sanomalehtipaperi. Minä laitoin lehden sinne minne pentu alussa otti tavakseen lirutella. Siitä siirsin lähemmäksi ja lähemmäksi ulko-ovea. Päivisin minulla oli silloin aikaa olla kotona, joten meillä oli helppo tilanne. Vain yöllä pennun piti tehdä asiansa sisälle, kun ei vielä osannut pyytää ulos.

• Ursa kirjoitti:

on erittäin tehokas konsti, kun sen on vain itselleen omaksunut ja osaa sitä käyttää. :) Pentu haluaa huomiota, se kyllä tekee kaikkensa saadakseen sitä. Käytä sitä hyväksi. Siivoa täysin eleettömästi vahingot pois, älä tee niistä mitään numeroa. Tee numero siitä, kun koira tekee tarpeensa ulos. Kehu kovasti, ja palkitse esim. hiukan leikkimällä ennen kuin viet sisälle (nimittäin jos koiran aina vie sisälle heti kun se on tehnyt asiansa, niin se alkaa pitemmän päälle pihdata ja pihdata niitä saadakseen olla pitempään ulkona). Pentu ei tee "piruuttaan"! Unohda kokonaan se vaihtoehto. Kun se luottaa sinuun, sen on hyvin helppo tehdä asioita sinun mieliksesi. Kun jaksat kehua siitä mikä on oikein, ja jätät pissavahinkojen suhteen sen huomiotta, niin uskon että se oivaltaa hyvin äkkiä, mikä on "oikein" ja mikä on "kannattavaa".

Vie se edelleen ulos kun on "todennäköistä" että sillä voisi olla hätä. Nukkumisen, syömisen, ehkä leikin jälkeen. Siinä vaiheessa kun huomaat että se osaa pyytää ulos, voit onnitella itseäsi ja todeta, että se on tajunnut homman jujun. Vasta sen jälkeen voit päättäväisellä ei-sanalla kieltää sitä jos saat sen rysän päältä kiinni eli pissimästä sisälle. Ja viedä sen ulos. Jos taas vahinko on jo sattunut ja koira höösää ihan muuta, ei rankaisu enää auta mitään. Opettele lukemaan sitä, tarkkaile sitä niin paljon kuin mahdollista, niin sinun on helpompi ennakoida tilanteita ja saada pentu ajoissa ulos. Joka kerta kun onnistut tässä, olet lähempänä tavoitetta.

Matot pois lattialta. Pennunomistajan ainoa "matto" on sanomalehtipaperi. Minä laitoin lehden sinne minne pentu alussa otti tavakseen lirutella. Siitä siirsin lähemmäksi ja lähemmäksi ulko-ovea. Päivisin minulla oli silloin aikaa olla kotona, joten meillä oli helppo tilanne. Vain yöllä pennun piti tehdä asiansa sisälle, kun ei vielä osannut pyytää ulos.

kyllä pennulla pitää olla vettä tosiaan koko ajan. Nyt sinun pitää ymmärtää se, että olet ottanut vastuullesi eläinvauvan, ja sinun on elettävä sen ehdoilla jonkin aikaa. Huomaat kyllä milloin pentu juo vettä, osaat sitten varautua viemään sitä piakkoin ulos. Se juo vettä silloin kun sillä on jano, ja siihen sillä on oltava oikeus.

• ei paniikkia

Kuulehan nyt, pentu ollut sinulla noin 2 viikkoa. Mitä oikeesti luulit sen tekevän? Issu56 kirjoitti asiaa. Meidän noutajapoika lirutti ties minne ja noin 4-kuisena alkoi "pyytämään" ulos. Koiraihmisenä tiedän laittaa matot rullalle pennun tullessa. Ja se tärkein pointti tässä on nyt se että kun sinä hermoilet ja kenties kiroilet liruja ja kasoja, niin pentu vaistoaa sinun mielentilasi ja lirut voi tulla pelkästä pelosta. Vaikka pentu on tullessaan pieni ja lutunen, niin se muuttaa koko elämän. Ei pahalla, mutta mietitkö oikeesti kaikki mahdolliset jutut mitä pentu tuo tullessaan? Liian usein olen törmännyt siihen että hei,siinä mainoksessa se oli ihan erilainen...

• issu56:n
        ei paniikkia kirjoitti:

Kuulehan nyt, pentu ollut sinulla noin 2 viikkoa. Mitä oikeesti luulit sen tekevän? Issu56 kirjoitti asiaa. Meidän noutajapoika lirutti ties minne ja noin 4-kuisena alkoi "pyytämään" ulos. Koiraihmisenä tiedän laittaa matot rullalle pennun tullessa. Ja se tärkein pointti tässä on nyt se että kun sinä hermoilet ja kenties kiroilet liruja ja kasoja, niin pentu vaistoaa sinun mielentilasi ja lirut voi tulla pelkästä pelosta. Vaikka pentu on tullessaan pieni ja lutunen, niin se muuttaa koko elämän. Ei pahalla, mutta mietitkö oikeesti kaikki mahdolliset jutut mitä pentu tuo tullessaan? Liian usein olen törmännyt siihen että hei,siinä mainoksessa se oli ihan erilainen...

kannatusjoukot liikkeellä jo tääläki

Hohohoooooooooo ;=)

• mä vaan
        SELVÄSTI kirjoitti:

Meillä ei voi vesikuppia jättää koiralle ilman valvontaa.

• vesiastia
        mä vaan kirjoitti:

Meillä ei voi vesikuppia jättää koiralle ilman valvontaa.

mitä koira ei saa kaadettua, kyllä niitä löytyy.

• ruoki pentua

Mutta ei paljoa.

kuin kaksi kertaa päivässä ??????????
        Tuon ikäinenhän tarvitsee ruokaa vähintään neljä kertaa päivässä.
        Eikö kavattaja antanut sinulle hoito-ohjeita, jos ei, niin käyppä ihmeessä lukemassa vaikka kennelliiton sivuilta pennun hoito- ja ruokintaohjeita ja niistä kerrotaan varmaan rotujärjestönkin sivuilla.

• Anonyymi
        Ursa kirjoitti:

nm. Ursa
        Mielestäni anoit hyviä ohjeita.
        Itse pidän ärkeimpänä koiran luoyyamuksen saamisen ja sitä ei kyllä saavuteta millään pakokeinoin, eikä herostumalla. Kuonon kastaminen sen jätöksiin on todella eläinrääkkäystä.Juomisen rajoittaminen myös.
        Ei voi ola noin vaikeaa pennun kanssa.

• Anonyymi

Eläin ei SOVI SINULLE, SENKIN ELÄINRÄÄKKÄÄJÄ

• Anonyymi
        SELVÄSTI kirjoitti:

Illalla voi ottaa pois jos käy vitusti juomassa. Ei se siihen kuile eikä kärsi

• MERKKAILE

YHTÄÄN MITÄÄN! Oma vikasi, olisit käyttänyt järkeäsi ja korjannut sen ihanan plyysimattosi ajoissa pois! Mulla on 5 kk:n ikäinen narttupentu, ja vieläkään se ei pysty pidättelemään pitkään. Varsinkin leikin ja riehumisen tiimellyksessä käytän sitä pissalla 1-2 tunnin välein. Keskenään (mulla on kaksi koiraa) ollessaan, kun enimmäkseen kai nukkuvat, pentuni pystyy pidättelemään enintään 4 tuntia. Tuo pidätyskyvykkys on hyvin yksilöllistä! olin yllättynyt että tämän narttupentuni pidätyskyky on näin huono. Mullakin meinasi en sin mennä hermot, mutta nyt alkaa helpottamaan. Matot ja kaikki tavarat vaan lattioilta pois ja moppi valmiiksi kylppärin oven taakse... Kyllä se siitä!

• ja ajan kanssa

otahan nyt ja rauhoitut ihan ensimmäiseksi. Sinulla on siellä koiravauva joka vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä. Kuten jo edellä on neuvottu, otat matot ja muut pois, nostat esineet joita et halua sen ottavan niin ylös ettei se saa niitä. Ja aloitat siisteyskasvatuksen aivan alusta.

Laitat eteiseen tai johonkin läpikulkureitille reilusti paperia lattialle ja kun se pissa osuu lehdelle kehut ja silittelet. Jos ei osu paperille et huomioi lainkaan, et nosta pentua, toru sitä tai muuta, sillä pentu luultavasti on jo oppinut pelkäämään pissaamista. Kun se vahinko on käynyt laitat sanomalehteä hetkeksi imemään sitä pissaa ja sitten viet sen pissalehden sinne pissapaikalle päällimmäiseksi.
      Ulos menette vaikka kerran tunnissa, aina kun pentu herää, on syönyt tai juonut. Toiset oppii nopeammin toiset vaatii enemmän aikaa.
      Seuraa myös jos pentu pissailee jatkuvasti, että onko sillä oikeasti hätä, jos se tekee vain pieniä määriä se saattaa johtua esim. tulehduksesta tai sitten siitä että se ei oikein uskalla pissiä rauhassa kaikkea kerralla. Voimia!

• asiaa asiaa

Kiitoksia kaikille vastanneille. Tiedän edelleen että minussakin on vikaa. Olen lyhytpinnainen ja kärsimätön ihminen, ja minun täytyy muuttua, ehkä tämä kasvattaa minua taas tässä asiassa.
        Lisää itsekritiikkiä: aina kun joku menee huonosti, luovutan heti ja alan voivottelemaan miten kaikki on niin huonosti, taas on päässyt käymään näin..joo, otan tästä lähin itseäni niskasta kiinni, en pentua :)
        Kiitos myös siitä että osaatte olla ystävällisiä ja neuvoa hädässä ettekä vain haukkua paskaksi.

No niin, siis tulehduksesta. Nyt kun on talvi niin sehän olisi mahdollista, varsinkin kun koira kusee, niin sittenhän pimppi kastuu ja kylmä viima jäädyttää sitä?

Koska todellakin se siis pissaa sillä lailla koko ajan, niinkuin minne vaan. Ja ei voi johtua ihan pidätyskyvystä kun vaikka vasta tulee ulkoa sen kanssa, niin jo saattaa harhailla vaikka kylppärin puolelle ja lirauttaa ihan sentti kertaa sentti kokoisen läikän. Matoille se kusee isommin, mutta mitä pienempi alue, sitä pienempi läikkä. Joskus vain tippoja. Siksi arvelin merkkailua..koska olen kyllä nähnyt miten uroskoirat merkkaa.

Näkeekö tulehdusta ulkoapäin? Punoitusta, arkuutta?

Onneksi pentu on vielä niin pieni ettei se ymmärrä edes suuttumustani, ehdin siis vielä muuttaa tapojani. Koska jos hän ymmärtäisi hän jo tietysti pelkäisi minua, mutta edelleen häne heiluttaa häntää ja pyrkii syliin ja vaikka mieheni häntä enemmän juoksuttaa ja pyörittelee sylissään, niin silti koira on aina minun kannoillani. Olen kai suurimmaksi osaksi antanut sille´itsestäni emon roolin. Kuitenkin hoivaaan ja hellin sitä aina, mutta silloinkun liru tulee niin kuppi kiehuu.
        Ja todellakin käytän ulkona jopa kahdesti tunnissa, aina heräämisen, leikin, juomisen tai syönnin jälkeen, ja tietysti silloin jos huomaan sen hakevan alustaa alleen.
        Koira myös nukkuu vieressäni. Petiin se ei ole koskaan tehnyt mitään, yöllä hyppää pois sängystä ja tekee lehdelle. Lehtiä meillä on makuuhuoneessa ja keskellä keittiötä, niille se ei tee koskaan päivällä, sekin ihmetyttää?
        Siitäkin arvelin kyseen olevan merkkailusta kun yöllä sillä on aito hätä niin se tekee lehdelle, mutta päivällä kun tulee vain liruja niin ruikitaan "reviirille"? No toivottavasti kyse ei todellakaan ole siitä!
        Ja alku meni siis hyvin, ensimmäinen viikko, vasta tiistaina tällä viikolla se alkoi käyttäytyä noin. Eli alusta asti en häntä ole kieltänyt, alussa hän teki myös sisäpissat lehdelle. Nyt ei..

• pilasitte kaiken
        asiaa asiaa kirjoitti:

Kiitoksia kaikille vastanneille. Tiedän edelleen että minussakin on vikaa. Olen lyhytpinnainen ja kärsimätön ihminen, ja minun täytyy muuttua, ehkä tämä kasvattaa minua taas tässä asiassa.
        Lisää itsekritiikkiä: aina kun joku menee huonosti, luovutan heti ja alan voivottelemaan miten kaikki on niin huonosti, taas on päässyt käymään näin..joo, otan tästä lähin itseäni niskasta kiinni, en pentua :)
        Kiitos myös siitä että osaatte olla ystävällisiä ja neuvoa hädässä ettekä vain haukkua paskaksi.

No niin, siis tulehduksesta. Nyt kun on talvi niin sehän olisi mahdollista, varsinkin kun koira kusee, niin sittenhän pimppi kastuu ja kylmä viima jäädyttää sitä?

Koska todellakin se siis pissaa sillä lailla koko ajan, niinkuin minne vaan. Ja ei voi johtua ihan pidätyskyvystä kun vaikka vasta tulee ulkoa sen kanssa, niin jo saattaa harhailla vaikka kylppärin puolelle ja lirauttaa ihan sentti kertaa sentti kokoisen läikän. Matoille se kusee isommin, mutta mitä pienempi alue, sitä pienempi läikkä. Joskus vain tippoja. Siksi arvelin merkkailua..koska olen kyllä nähnyt miten uroskoirat merkkaa.

Onneksi pentu on vielä niin pieni ettei se ymmärrä edes suuttumustani, ehdin siis vielä muuttaa tapojani. Koska jos hän ymmärtäisi hän jo tietysti pelkäisi minua, mutta edelleen häne heiluttaa häntää ja pyrkii syliin ja vaikka mieheni häntä enemmän juoksuttaa ja pyörittelee sylissään, niin silti koira on aina minun kannoillani. Olen kai suurimmaksi osaksi antanut sille´itsestäni emon roolin. Kuitenkin hoivaaan ja hellin sitä aina, mutta silloinkun liru tulee niin kuppi kiehuu.
        Ja todellakin käytän ulkona jopa kahdesti tunnissa, aina heräämisen, leikin, juomisen tai syönnin jälkeen, ja tietysti silloin jos huomaan sen hakevan alustaa alleen.
        Koira myös nukkuu vieressäni. Petiin se ei ole koskaan tehnyt mitään, yöllä hyppää pois sängystä ja tekee lehdelle. Lehtiä meillä on makuuhuoneessa ja keskellä keittiötä, niille se ei tee koskaan päivällä, sekin ihmetyttää?
        Siitäkin arvelin kyseen olevan merkkailusta kun yöllä sillä on aito hätä niin se tekee lehdelle, mutta päivällä kun tulee vain liruja niin ruikitaan "reviirille"? No toivottavasti kyse ei todellakaan ole siitä!
        Ja alku meni siis hyvin, ensimmäinen viikko, vasta tiistaina tällä viikolla se alkoi käyttäytyä noin. Eli alusta asti en häntä ole kieltänyt, alussa hän teki myös sisäpissat lehdelle. Nyt ei..

En enää tule tänne. Ette ymmärtäneet, en saanut apua, kuin joiltakin. Pilasitte koko homman. Kiitos kusipäille, luuletteko auttavanne minua vittuilemalla ja haukkumalla.
        Mistä minä tiedän mitä saa ja mitä ei saa tehdä, KUONOA KASTOIN KAHDESTI: PENTU ALOITTI OUDON KÄYTTÄYTYMISEN VASTA TIISTAINA JOLLOIN OLI OLLUT MINULLA JO YLI VIIKON.
        En tule tänne enää..saan vain pahan mielen ja kyyneliä silmät sumeiksi.

• ettekö tajua
        pilasitte kaiken kirjoitti:

En enää tule tänne. Ette ymmärtäneet, en saanut apua, kuin joiltakin. Pilasitte koko homman. Kiitos kusipäille, luuletteko auttavanne minua vittuilemalla ja haukkumalla.
        Mistä minä tiedän mitä saa ja mitä ei saa tehdä, KUONOA KASTOIN KAHDESTI: PENTU ALOITTI OUDON KÄYTTÄYTYMISEN VASTA TIISTAINA JOLLOIN OLI OLLUT MINULLA JO YLI VIIKON.

Yritin hakea apua koska rakastan koiraa ja haluan pitää sen. Sillä oli ongelma, joka johtuu siitä että se on pentu. En tiennyt.
        Nyt itken täällä ja..olen vain niin saatanan herkkä ihminen ettekö tajua!!
        Halusin vain apua ja te alatta haukkumaan ja vittuilemaan. Luuletteko että se auttaa minua tai pentua?? Tarvitsin neuvoja en haukkuja, tiesin kyllä että olen tehnyt väärin, ei olisi tarvinnut pilata päivääni ja purkaa stressiäni ja kaikkea tällä tavallan, että nyt itken ja nyyhkytän enkä halua pentua edes syliini.
        Tajuatteko, haluan auttaa itseäni ja koiraa, haluan rakastaa sitä, en vain tajunnut ettei siitä tulee mitään sisäsiistiä parissa päivässä.
        Ihmettelin vain kun aluksi meni hyvin ja nyt...yhätkkiä alkoi liruttelu..joka ehkö johtuu siitä että sillä on joku tulehdus ja vien sen lääkäriin aivan varmuuden vuoksi.
        Maksoin koirasta 850 euroa ja olen ostanu sille kupit ja lelut fleksit ja koirapedin, koska rakastan sitä ja haluan sille hyvän kodin. Annan sen nukkua vieressäni, ja olen sen kanssa koko ajan. Hankin sen sen takia etten voi saada lapsia joita yritin muutaman vuoden..miksi te ette voi suhtautua asiaan asiallisesti. En minä tiennyt ja tiedän nyt että olen tehnyt väärin. Nyt olen todellakin ihan lopussa ja itken enkä meinaa saada edes tekstistä selvää..kaiki paha tulee mieleen, lapsettomuus..kaikki..lopettakaa kiltit..olkaa kilttejä ja auttakaa älkääkä pahentako tätä.

• itsesäälissä
        ettekö tajua kirjoitti:

Yritin hakea apua koska rakastan koiraa ja haluan pitää sen. Sillä oli ongelma, joka johtuu siitä että se on pentu. En tiennyt.
        Nyt itken täällä ja..olen vain niin saatanan herkkä ihminen ettekö tajua!!
        Halusin vain apua ja te alatta haukkumaan ja vittuilemaan. Luuletteko että se auttaa minua tai pentua?? Tarvitsin neuvoja en haukkuja, tiesin kyllä että olen tehnyt väärin, ei olisi tarvinnut pilata päivääni ja purkaa stressiäni ja kaikkea tällä tavallan, että nyt itken ja nyyhkytän enkä halua pentua edes syliini.
        Tajuatteko, haluan auttaa itseäni ja koiraa, haluan rakastaa sitä, en vain tajunnut ettei siitä tulee mitään sisäsiistiä parissa päivässä.
        Ihmettelin vain kun aluksi meni hyvin ja nyt...yhätkkiä alkoi liruttelu..joka ehkö johtuu siitä että sillä on joku tulehdus ja vien sen lääkäriin aivan varmuuden vuoksi.
        Maksoin koirasta 850 euroa ja olen ostanu sille kupit ja lelut fleksit ja koirapedin, koska rakastan sitä ja haluan sille hyvän kodin. Annan sen nukkua vieressäni, ja olen sen kanssa koko ajan. Hankin sen sen takia etten voi saada lapsia joita yritin muutaman vuoden..miksi te ette voi suhtautua asiaan asiallisesti. En minä tiennyt ja tiedän nyt että olen tehnyt väärin. Nyt olen todellakin ihan lopussa ja itken enkä meinaa saada edes tekstistä selvää..kaiki paha tulee mieleen, lapsettomuus..kaikki..lopettakaa kiltit..olkaa kilttejä ja auttakaa älkääkä pahentako tätä.

rypemistä, sinä iso aikuinen ihminen! Olet kyllä tosi outo jos et tuollaista kritiikkiä kestä! Järjestätkö samanlaisen kohtauksen jokaiselle joka vähänkin näpäyttää nenällesi tai tai jotenkin kritisoi sinua? On siinä sitten miehelläsikin kestämistä... Ja kun tosi asia on että järkevä ihminen ottaa kaikista asioista selvää ENNEN pennun hankkimista! Kasva aikuiseksi!

• pilasitte kaiken kirjoitti:

Provoiletko,,,tyhmää

• Jihaapa
        asiaa asiaa kirjoitti:

Kyllä. Pentu ymmärtää suuttumuksesi. En ymmärrä miksi koskaan otit koiran, toivottavasti jo aikaa sitten päässyt pois luotasi. Olet hirviö.

• tyttö,

öö, öö, KÄRSIVÄLLISYYTTÄÄÄ, pentusi on vasta 9 viikkoa, sihhen menee 4 5 kuukautta!älä ainakaan termostu pennulle, pura hermosi muualle, pentu voi olla säihähtänyt jtn ulkona tai kun on yrittänyt päästä ovelle, totuttele sitä sinne, mutta älä hermostu, aikaa on vielä, jos pentusi oli ollut jo lähelle vuotta niin sitten oisin ymmärtänyt;D

• kun tulee

niin ei siinä muu auta kuin ottaa alkuun kaikki matot lattioilta pois, sillä juuri niille matoille se pissa ensimmäisenä tulee, samoin pitää pitää siitä huoli ettei niitä vaatteita ym. ole lattioilla.

Itselläni on tällä hetkellä 14-viikkoinen pentu, tuli minulle 8-viikkoisena ja alkuun oli tosiaan kaikki matot lattioilta pois, mutta nyt olen jo laittanut matot joka huoneeseen paitsi eteiseen, koska eteisessä on vielä sanomalehteä siltä varalta jos se pissa sattuu sisälle tulemaan.

Opetin pennun käymään lehden päällä, niin että nostin sen siihen aina heräämisen jälkeen ja muutoinkin kun alkoi pyörimään ja selvästi hakemaan pissapaikkaa ja tietenkin kehuin sen maasta taivaaseen kun se pissa siihen paperille tuli. Tulihan niitä pissoja muutamia kertoja pelkälle lattiallekkin, mutta ne siivosin vain pois, enkä koiraa niistä torunut.

Kakkaa ei osannut alkupäivinä paperille jostain syystä tehdä, vaan ne tuli pelkälle lattialle, mutta niitäkään ei tullut kuin parin ekan viikon aikana sisälle muutamia kertoja.

Joka kerta kun vien vauvelin ulos ja se tekee siellä välittömästi pissat ja kaikki kakatkin tulee jo sinne, niin vieläkin kehun sen ylenpalttisesti.

Pienen pennun kanssa maltti on valttia ja koti on laitettava siihen kuntoon ettei niistä sisälle tulleista pissoista ja kakoista ole haittaa.
      Jos omistaja on hermostunut ja kiukkuinen, niin pentu kyllä sen vaistoaa ja voi juuri sen vuoksi niitä pissoja päästellä koko ajan.

Kirjoitit myös että viet pentua tunnin välein ulos ja jopa kaksikin kertaa tunnissa, herätätkö sen kesken unien, sillä tuon ikäinen pentuhan nukkuu vielä aika paljon, jopa useamman tunnin putkeen.
      Pennun pitää ehdottomasti antaa nukkua rauhassa, muutoin siitä voi tulla todella levoton ja tasapainoton.

Mutta tsemppiä vain sinulle, koetahan nyt rauhoittua ja laittaa kotisi koiranpennulle sopivaksi ja muista se kehuminen kun pentu tekee tarpeensa ulos tai paperille. Kyllä se siitä vielä sisäsiistiksi oppii kunhan ikää tulee ja kykenee pidättämään, mutta kyllä siihen pitää aina varautua, että pentu on ainakin neljä kuukautinen ennenkuin pystyy pidättämään, 9-viikkoinen on vielä täysi vauva.

• mutta heti kun

En tiedä enää' mitän sanoisin ja kelle kun kaikki ovat eri mieltä..siis vien koiraa usein ulos, usein tunnin välein, mutta jos se nukkuu, niin en tietenkään vie, vaan vien sen heti kun se nousee ja venyttelee. En jaksa nyt enää selitellä mitään...antajaa olla.

• ihmeellistä...

toimintaa! Olin ihan järkyttynyt kun luin viestin...luulisi koiran hankkijan hakeneen niin paljon tietoa asioista ettei tarvi tollain käyttäytyä. Siis hirveätä, että olet karjunut ja työntänyt pentu rievun nenun omaan kuseensa!!! EI EI EI! Pentu alkaa pelkäämään pissaamista ja varsinkin sinun/muiden edessä. Se ei näkösällä uskalla pissailla, jos näin toimit. Pentu pissaa mihin tahansa paikkaan kun hätä yllättää ja kakkaa. On vain panostettava paljon pentu aikaan ja siinä saa tehdä "otsa hiessä" töitä. Ja miksi ihmeessä matot olet jättänyt pennun tultua...ihmeellistä touhua. Saat kyllä itseäsi syyttää tuollaisista touhuista! Meillä myös eka koira hankittuna tänä vuonna ja vaativa rotu on, mutta pitkää pinnaa tarvii jokaisen pennun hoidossa ja opettamisessa!!!! Hanki tietoa ja opeta samalla itseäsi koiran ohella, sillä muuten ei hyvältä näytä. Pentusi on kuitenkin vielä niiiin pieni koira vauva. Ei mielestäni tarvi joka tunnin sisään ulkona juoksuttaa, vaan teet säännölliseksi ulkoilut ja ruokailut jne. Ja pentua ei tulisi seisottaa pihalla kauaa, vaan sen omilla ehdoilla ulkoilla! Varsinki kun pakkasta on. Nyt vaan alotat opetuksen alusta ja olet itse tyyni mutta johdonmukainen. Koirasi tarvii kuitenkin paljon rakkauttakin, että pidä huoli pikkuisestasi.

• mitä raivoamista

Olisikohan ollut viisainta vain jättää se pentu hankkimatta, koska olet noin heikkohermoinen ja et ole vaivautunut ottamaan mistään asioista selvää etukäteen.
      Entäs se ihmislapsi, olisitko siitäkin ollut sitä mieltä että sekin tulee "sisäsiistiksi" parissa viikossa.
      Jos hermo ei kestä, niin kipin kapin vain palauttamaan pentu kasvattajalle, ennenkuin siitä tulee täysin luonnevikainen, säikky ja arka yksilö, kyllä se kasvattaja takuulla sille löytää vielä uuden kodin missä sitä pinnaa ja tietämystä löytyy.

• Miimi82

En nyt jaksanu kaikkia viestejä lukea, mutta siis oliko uros kyseessä?? Oletko varma että sillä ei ole pissitulehdus? (Niin ja kuka käskee pitämään mattoja lattialla kun tietää että tulee pentu taloon... mun luota lähti kaikki ylimääränen lattialta pois, kun pentu tuli.)

• minelan

Minäkin suosittelen pennun palauttamista kasvattajalle.
        Kasvattaja olisi varmaan järkyttynyt, jos tietäisi,miten teillä menee.

• haloo.onko.valoo
        minelan kirjoitti:

Minäkin suosittelen pennun palauttamista kasvattajalle.
        Kasvattaja olisi varmaan järkyttynyt, jos tietäisi,miten teillä menee.

Ei hemmetin idiootti. ALOITUKSEN KOIRA ON HYVIN TODENNÄKÖISESTI JO HAUDASSA, EI SITÄ ENÄÄ KASVATTAJALLE PALAUTETA. HALOO!!!!! Pitäisikö sinun keikkua jossain muualla kuin keskustelupalstalla, kun sinulla ei selvästikään ole enää aikoihin ollut ensimmäistäkään järkevää asiaa sanottavanasi. Ristikoiden ratkominen tai joku mummokerho voisi sopia sinulle paremmin.

• selvästikin

psykiatrin tarpeessa! Ei ihme että pentu liruttelee pitkin lattioita koko ajan kun se ei uskalla rauhassa tehdä hätiään. Sillä voi olla myös joku tulehdus esim. virtsa voi olla todella väkevää kun se ei saa vettä muuta kun silloin kun tämä omistaja niin päättää. Lisäksi se pelkää ulosmenoa koska se on teljetty sinne rangaistukseksi! Kaiken lisäksi vielä kuono painetaan virtsaan! Voi pentuparkaa!

• /&¤#&"#¤%¤...

en ny lukenu koko ketjuu, mutta on kovin tietämätöntä touhua sitte kyllä.

EI PIENTÄ KOIRAVAUVAA RANKAISTA TARPEITTENSA TEOSTA VAAN SE OPETETAAN TEKEMÄÄN TARPEENSA OIKEAAN PAIKKAAN eli ULOS!!!!

• Nyt sinun on kiireesti etsittävä sille pienelle koiravauvalle uusi koti, tai palauta kasvattajalle. Jos olet todella noin hermoheikko, kuin kirjoituksestasi annat ymmärtää, niin ikänä et siitä pennusta saa kasvatettua tervepäistä ihanaa noutajaa.
      Ajattele sen pennun parasta etsi uusi rakastava ja osaava koti sille pienelle, parempi sinullekkin kun luovut siitä mahdollisimman nopeesti.

• SIKRA!

Juuri näin minäkin ajattelen!!!

• PoliceGirl82

Ihan ensiksi ne plyysimatot POIS, se pitaisi tajuta vahemmastakin. Enka sano tata ilkeasti vaan ihan jatjella ajatellen. Meillakin on se paksu villamatto viela kaupassa odottamassa, kun jaloissa pyorii 12-viikkoinen noutajan pentu.

Rajoita pentusi tilaa siten, etta aina pariksi tunniksi laitat sen kerrallaan pienehkoon aitaukseen tms. Esim. silloin, kun se on vasynyt. Pentu ei likaa vuodettaan. Kun se heraa, viet ulos ja kehut todella kun se tekee asiansa sinne. Pentu oppii hyvin akkia kontrolloimaan rakkoaan, koska kylla sen pitaisi kyeta jo nelisen tuntia pidattelemaan jos pakko on. Vai pissaako pentusi pedilleenkin? Jos, niin suosittelen elainlaakarilla kaymista silla hyvin harva koira likaa jatoksilla nukkumapaikkaansa jos on mahdollisuus kayda muualla. Pissatulehduis ei aina oireile rankalla kivulla!

Itsella pentu osaa pyytaa ulos eika oisin tee sisalle tarpeitaan, mutta jos olemme kotona ja esim. ylakerrassa jonne koiralla ei ole asiaa, se saattaa osoittaa mieltaan ja pissata lattialle. En tosiaankaan odota taytta sisasiisteytta ennen neljan/viiden kuukauden ikaa.

Ala KOSKAAN hermostu, tai jos jatkuvasti hermostut niin anna pentu pois. Veden rajoittaminen, nenan kakassa/pissassa uittaminen on pahinta mita voit tehda. haluatko pennun, joka kauhuissaan alkaa syoda jatoksiaan vahingon satuttua koska tietaa kuinka suhtaudut?

Koeta nyt jaksaa olla rauhallinen, vaikka voin kylla kuvitella kuinka rassaava tilanne on.

• Miimi82

Niin ja olist miettiny pari kertaa ja muutaman kerran vielä lisää, ennen kuin koiran olisit ottanut. Harmi jos pilaat sen omalla käyttäytymisellä.
      Koirahan EI ole tehnyt MITÄÄN PAHAA...

• olla

ihan oikeasti koiraihminen ?????
      Jos hermosi ovat riekaleina jo parin viikon jälkeen mitä tapahtuu kun alkaa järsiminen hampaiden vaihtuessa, tai kun iskee uhmis...
      Mietipä vielä !

• issu56

Mikä ihme sulla oli alunalkaenkaan hommata koiranpentua, kun jo nyt tuossa vaiheessa menee hermot?
      Oliko se joku hetken mielijohde kun muillakin on...vai mikä ihme?

Oletan tämän nyt kyllä olevan ihan jotain muuta kuin totta. Ja jos on totta, niin siinä tapauksessa pennun kanssa on toimittu täysin ..........(sieltä).

Kuka käskee pitämään niitä kalliita mattoja lattiassa pennun tultua taloon ja miksi kaikkien pitää lojua pitkin lattioita...ei käsitä ei todellakaan!!

NIIN PENNULLA KUIN MYÖSKIN AIKUISELLA KOIRALLA TULEE OLLA PUHDASTA RAIKASTA VETTÄ SAATAVILLA KOKO AJAN, et voi itse ruveta säännöstelemään sen juomista!!!!!!!!!

• issu56

että jos nyt yhtäänkään ajattelet sen pienen pennun tulevaisuutta, niin joko palautat sen nopeammin kuin nopeasti kasvattajalle, joka etsii sille uuden KUNNON ja OSAAVAN kodin!!

Sinä et osaa siitä aikuista kasvattaa milloinkaan ja senhän sinä toki jo varmasti olet huomannut ihan itsekin!!!!!!!??

• solina

yhteyttä koirasi kasvattajaan ja kysy apua häneltä. Apua nimittäin tarvitset se on ilmeistä

• hesareita talouspaperia ja ...

Näin on koiran opettaminen sisäsiistiksi on puolenvuoden projekti. Minun koirani oppi sisäsiistiksi noin puolivuotiaana. Lätäköitä oli lattialla ja kakka kikkareita myös, vaikka käytin koiraa ulkona aluksi tunninvälein sitten kahdentunnin välein. Yksi keino siihen ettei lätäkitä on joka puolella on että välillä pitää koiraa vain yhdessä huoneessa!!! Hanki tai tee lapsiportit esim keittiöön. Ja pidä koiraa siellä kun et ole kotona tai kun kaipaat lepoa. Ei tarvi kokoajan astua lätäköihin. Mulla on viisi lasta mutta koiranpentu on mielestäni paljon suuritöisempi. Mutta kun koira on sisäsiisti niin elämä hymyilee koira on ihana sisäsiistinä. Kyllä sekin päivä sinulle tulee, puolen vuoden päästä, ota rennosti nauti ihansta pennusta pidä sitä sylissä ja kato telkkaria, syliin se ei kuse. Tsemppiä!!

• harkinnut oisko sitä koiranpentua edes pitänyt ottaa???

• ppiippa

Väkisinkin tulee tässä kohtaa mieleen että paljonko on se kasvattajakaan ottanut selvää kenelle pentunsa myy? ? ?
      Jos ihminen on näin tietämätön kuin ketjun aloittaja antaa käsittää, niin luulisi kasvattajan jo "haistaneen" jotain? ? ?
      Kukaanhan meistä ei sitä todellisuutta tiedä, mutta heikolta kuulostaa mitä näissä on lukenut. . .
      Itselläni myös "koirat lapsen korvikkeina" ja tärkeimpiä maailmassani, hermot on tosiaan paukkunut aika huolella pentuvaiheissa - mutta sitä saa mitä tilaa - ja tänä päivänä olen erittäin ylpeä koiristani joita ei ole kuunaan tarvinnut väkivalloin kouluttaa, silti ovat vanhempina ja nuorin nyt junnuna kuuliaisia ja hyvin käyttäytyviä "lapsekaisia". . .
      Henk.koht suosittelen myös pennun palautusta kasvattajalle - tai terapiaa / lääkitystä "emännälle" ja ehdottomasti PEREHTYMISTÄ KOIRIEN TAPOIHIN

Voimia päätöksen tekoon, vaikeita? tai vaatia päätit sitten pitää tai palauttaa. . . Ja huom! koirassa ei ole vikaa / virhettä, et voi vaatia kauppasummaa takaisin. . .

• Anonyymi

nm. piippa
        Juuri tällaisten kokemusten takia valitsen pennunostajat tarkasti ja pistän heidät
        tenttiinki, vaikka tälä sivulla olen saanut kovastikn moitteiteita.
        Mutta nuo moitteet lasken tyhjänpäiväiseksi, sillä nitä antavat pönttöpäät eibät edes tiedä minusta mitän.

• mirka

Pentusi voi olla stressaantunut, siksi se kuseksii koko ajna, se ei merkkaile. Meillä on ollut vuosien varrella monia aikuisia koiria jotka meille tullessaan kuseksivat ympäriinsä, koska stressasivat uudesta ympäristöstä, ja vanhasta elämästään, jossa niitä oli kohdeltu huonosti, kun stressi laukesi, myös rakon toiminta normalisoituu. Koiralle on luonnollista pitää pesä eli koti puhtaana ja tehdä tarpeensa ulos. Pentu voi siis olla hermostunut koska olet kireä, ja koira myös lepyttelee pissaamalla, peloissaan oleva koira liruttaa alleen. Samoin kun pentu monesti pissaa kun kohtaa toisen koiran ja sitä pelottaa, se osoittaa olevansa vain pieni pentu ja mahdottoman peloissaan, eli sanoo koiralle että älä syö minua, ei tässä ole oikein pelotella koiraa vielä lisää. Onneksi olet huomannut että suuttuminen ei ole oikea tapa toimia, muista että koira ei osaa vittuilla, eikä se tee asoita ärsyttääkseen sinua, jos sinusta tuntuu että noin nuori pentu ärsyttää sinua tahalleen, niin tulet huomaamaan, että tuo "ärsyttäminen" alkaa toden teolla kun koira on murkku ja alkaa kokeilemaan rajojaan.
      Meidän 11-viikkoinen pentu tekee suurimman osan tarpeistaan pihalle, jos vahinkoja sattuu, ne ovat täysin minun virheeni, en reagoinut ajoissa, syy ei ole koiran. Tänään pentu tuli eteeni ja lirutti matolle katsoen ylpeänä minuun, katso äiti kun minä pissaan, se ei ole vielä ymmärtänyt että ulos pissaamisesta saa kehuja, mutta on huomannut että pissaaminen on hyvä juttu, pian se kyllä oppii että valtavat kiitokset saa vain ulos tehdyistä lammikoista ja läjistä:)

• minä vain

Et selvästikään ole harkinnut koiran ottamista riittävän tarkkaan, ja ehdottomasti toivon että palautat sen kasvattajalle. Mutta, jos kuitenkin päätät pitää sen, niin...

...hanki koiran kasvatuskirjoja ym ja perehdy niihin. Sanoit, että koirasi on niin pieni, ettei se ymmärrä suuttumistasi, mutta Kyllä se todellakin ymmärtää, ja sen käytöskin viittaa siihen että se yrittää lepytellä sinua. Pentuikä on erittäin tärkeä , sillä se vaikuttaa koko koiran elämään.

..meillä pentu oppi lähes sisäsiistiksi noin puolen vuoden ikäisenä, nyt 9 kk vanhana tekee sisälle ehkä kerran kuukaudessa jos sitäkään. Eli kärsivällisyyttä, eikä mitään nenän kastamisia tms rankaisuja...

jos et pysty itseäsi hillitsemään ja olemaan koiran kanssa määrätietoinen, kohta sinulla on ongelmakoira, jonka kanssa et pärjää. Ja sitten se on täysin oma vikasi!!!

• sisäsiisti06

Omani kassa oli hiukan sisäsiisteys ongelmia, mutta serkkuni neuvoi minua seuraamaan pentua aina kun se heräsi tms, ja heti kun se oli kyykystyi pissalle, nostin siltä etujalat ilmaan. En siis mitenkään kovakouraisesti tempaissut ettei kukaan saa väärää käsitystä, vaan ihan rauhallisesti käsivarsi jalkojen alle ja nostat pennun koko yläkropan ilmaan. Pissimenen loppuu siihen, ja sitten viet sen ulos ja heti kun tekee pissin ulos niin tietenkin kehut sitä.

• Peppi

itselläni on nyt noin 11vikkoinen koiranpentu,ja olemme päässeet siisteyskasvatuksessa siihen vaiheeseen,että pentu tietää että pissat ja kakat tehdään ulos(tähän pääsimme viemällä sitä todella usein ulos,ja odottelemalla siellä jonkin aikaa ja vähän kävelemällä siellä ja makupaloja pitämällä mukana->pentu oppi että "ulkona" on kiva paikka ja sinne on kiva tehdä tarpeet.Niin,ja sitten hirmuiset kehumiset kun tekee ulos vaikka pikku lirun,koppasin pennun syliin ja vein heti sisälle koko ajan jutellen sille kehuvalla äänellä),huonoja räsymattoja meillä on sisällä "harjoitusmattoina". Matot otetaan pois kun pentu jää yksin(siis korjaan,kun koirat jäävät kahdestaan,pennulla on kaverina vuoden ikäinen seropi) ja sanomalehtiä laitetaan useisiin paikkoihin. Ruokaa koirille emme jätä,mutta vettä on vapaasti saatavilla. Oleskelutilaa rajoitamme niin,että kun koirat jäävät keskenään, olohuoneeseen pääsy suljetaan,sillä täällä olkkarissa meillä on paljon kaikkea "vaarallista",siis johtoja ja kallis matto :) Ulon koiralapsukainen viedään herättyä ja syötyä ja leikin jälkeen ja muulloinkin kun alkaa vaellella epämääräisesti. Meidän pennulla ei myöskään ole mitään tiettyä paikkaa jonne se haluaisi täällä sisällä tarpeensä tehdä,joten sitä saa vahtia aikamoisen paljon. Yöllä pentu osaa herättää kun haluaa ulos,sen se oppi noin viikko sitten(hyppää sängyn reunaa vasten katselemaan että heräisikö sieltä joku...) Pissi ja kakkavahinkoja sattuu kuitenkin sisälle, aina on tarpeita täällä sisällä kun tullaan kotiin,ja erittäin harvoin ne ovat sattuneet lehdelle,tuntuu ettei pentu ymmärrä että asiat tehdään lehdelle...niin,ja sattuu niitä vahinkoja kun ollaan kotosallakin.Ja ne johtuu siitä että jompaa kumpaa meistä laiskottaa emmekä jaksa seurata pentua,että olisiko sillä hätä.Mutta vahingon sattuessa toimimme niin että näytämme pennulle pissalätäkköä ja sanomme "hyi" ja "ei" ja viemme pennun ulos. Mikäli pentu ei ole kerennyt tehdä kaikkea pissiä siälle,se yleensä tekee sitten loput sinne ulos. Ja kehuja vaan paljon.
      Aluksi meilläkään ei ollut yhtään mattoa lattialla ja pikkuhiljaa niitä ollaan sitten laiteltu. Aamulla kun herää niin saa ensin tarkistaa asunnon ettei ole pissaa/kakkaa missään.
      Talouspaperi,rätti ja pesuainepullo ovat toimintavalmiudessa keittiössä koko ajan. Itse myös imuroin ja pesen lattiat päivittäin,tai ainakin joka toinen päivä,sen verran lähtee karvaa ja likaa kahdesta koirasta.
      Halusin siis kertoa kuinka meillä on toimittu,ihan vain siksi että voisit saada vinkkejä pennun opetukseen. Monia asiallisia vinkkejä tuossa aiemmin olikin,muut myös monta asiatonta kirjoitusta. Toivottavasti saat asiat järjestymään,toivotan kovasti voimia ja hyvää jatkoa!:) Nyt meidän pentu heräili,että eikun vain ulos... :D

• peelotushai

Kuono kuseen ja kunnon ärähdys, sitten nostat keskelle hesaria. Jo oppii tekemään asiansa sanomalehdelle. Hyvin toiminut keino aina näihin päiviin asti.

• IDIOOTEILLE OPPIA

moi kirjoittaja ,annatko numerosi suosiolla vai pitääkö minun pyytä joku hakkeroimaan ip osoitteesi, sillä etsin sinut käsiini ja pistän vankilaan! saatanan eläinrääkkääjä, etkö ajattele ollenkaan pennun tunteita vaan omia hermojasi? pentu on pari viikkoa sitten eronnut emostaan, kaikki on sille uutta ja pelottavaa. sinun pitää tehdä sen olo turvalliseksi, ja pentua ruokitaan ainakin 3 kertaa päivässä toope ! tuossa iässä ei narttusu vielä merkkaile. ei todellakaan koska sillä ei ole vielä tuossa iässä hormoneja siihen, merkkailu alkaa puolen vuoden iän jälkeen kun murrosikä kutsuu. ja koiran rakko on täysin pidättämiskykyinen vasta 5 kuukaden iässä, joten siinä menee vielä puolisen vuotta ennen kun koirasi on sisäsiisti. jos näkisin naamas jossain ja tietäisin kuinka kohtelet koiraasi niin kyllä vetäisisin turpaan sua niin että siinä ei olisi tuntoa ikuna enään. kun pentu kuseksii sisälle sitä ei saa kieltää, sillon pentu luulee ettei se saa kuseksia nähtesi ja alkaa kusemaan sängyn alle. jos pentu kusee sisälle jätä pentu huomiotta ja siivoa pissa välittömästi! JÄRKI KÄTEEN!

• aiit91

MIKÄ TEITÄ IHMISIÄ VAIVAA KUN TUUTTE TÄNNE RÄHJÄÄMÄÄN JA HAUKKUMAAN APUA TARVITSEVAA, voi JUMALAUTA !

• ällistyttävää!

TÄh. Etkö sinä todella tiennyt, että pennut pisuvat ja että matot pois lattialta x lukumääräksi kuukausia ....?
      Ei voi olla noin urpoa pennunostajaa! Pentuparka.

• perehtykää

Olen samaa mieltä... että PEREHTYKÄÄ hyvät ihmiset asiaan ennenkuin otatte pennun! Surullista luettavaa :( Minulla kans nyt 9vk ikänen pikkukaveri (ei ensimmäinen) ja matot ilman muuta lähti heti kun pentu tuli. Mutta matot lähti silloinkin kun mulle tuli aikoinaan ensimmäinen koiranpentu. Olin lukenut paljon ja tieto koirista oli mittavaa. Olin myös kysellyt kasvattajalta kaiken mahdollisen. Ei saa ottaa koiraa jos ei ole valmis!!! :(

Ja pennut on erilaisia. kaks ensimmäistä koiraa mulle pissineet ihan joka paikkaan pentuna. Nyt tää uus taas tekee sisällä kaikki lehdelle ja osaa pyytää jopa ulos kun on kakka hätä. Joskin tämä on sitten se iki-ihana "onnellinen pissaaja" joka ruikkii kintuille kun innostuu :)

• Haukkumamma

Voivoivoi mitä tekstiä. Uskon ja ymmärrän AP:n ahdingon, mutta kommenteissa olisi kukin voinut pitää vähän malttia ilmaisun suhteen. Joskus pinna vaan palaa ja voisin väittää, että jokainen koiranomistaja tietää mistä puhutaan. AP tietää varmaan että ylireagoi tuolla rangaistuksellaan, mutta siitähän sitä opitaan.

Postaus on vanha, mutta kommentoin ihan vaan siksi, että tästä koko keskustelusta jäi järjettömän surullinen mieli.

Toivottavasti AP löysi tilanteelleen ratkaisun ja muidenkin keskustelijoiden pentuajat menivät hyvin.

• minelan

Minulla on nyt chiuaha 5 vuotta isäntä, eli kasvattaja on hevosmiesSisällä oli siistiä ja puhdasta. Pentujen kanssa oli jo aloitettu ulkona oleminen.
      Touho oli täysin sisäsiisti jo tullessaan, mutta minulla oli aikaa sille. En ikinä olisi uskonut, että siitä kasvaa niin valloittava koira, viisas,sosiaalinen herrasmies, mutta kyllähän TOUHOKIN oli pentuna villi. Jatkuvasti oli varpaissa kiinni.Vaatteita kuskasi milloin mihinkin.
      Yhdestä asiasta olen ylpeä itsestäni, en tähän päivään mennessä ole ikinä hermostunut Touhoon mäyräkoiria yli 30 vuotta pitkälti. Kasvaatustyön olen lopettanut, koska kohta täytän 70 vuotta.

• Napataara

Olet niin sekaisin,että paljonkohan loppujen lopuksi olet koirasi ja kissasi kanssa.

• Anonyymi

nm. Napataara

No helpotiko edes hetken, kun pääsit mollamasta minua..
        Otan osaa, minusta on aivan sama mitä ja miten sen teet, et pysty loukkaamaan pöllöpää enää minua.Koska olen huomannut, että olet aivoton.

• Anonyymi

meillä koira oli sisäsiisti 8 viikkoisena ,eikä mitään ongelmia ollut...ja koira on sekarotuinen...jos koira menee ovelle niin silloin on hätä..mikä on probleema? Aloittaja vai koira...vaikuttaa siltä vahvasti että koira on väärällä ihmisellä...anna koira pois niin ongelmat loppuu ja joku saa siitä ihan hyvän frendin joka uhraa siihen aikaa eikä vain hauku sitä koko ajan..kaikille kädettömille hyypiöille sitä koiria annetaan...

• Anonyymi

Meillä chihu oli 9 viikoinen, kun tuli tähän hussolliin. Oi jo silloin sisäsiisti.
        Koirat ovat niin yksilöllisiä, mutta kaikki opivat jossain vaiheessa sisäsistiksi.

• Anonyymi

Meiän koiraa sai viedä noin 8-11 viikkoisena 4-6 kertaa tunnissa pissalle. (Parhaimmillaan 10min välein) Ja pentumme oli syntynyt joulukuussa, että siellä pakkasessa 10min välein seisomassa oli tosi hauskaa. Oppi pikkuhiljaa, vaikka monet pissat sai siivota kun ei ehtinyt viedä. Ne ovat vielä vauvoja eivätkä osaa pidättää pitkiä aikoja ._.

• Anonyymi

Meillä oppi 4kk ikäsenä siistiksi.Siihen asti teki paperille jos oli yksin.En vienyt mitään tunninvälein,ei onnistu työssäkäyvältä.Yöt se oli alkujaan jo siisti, nukkui vain,ja kun heräsi aamulla vein nopsaa pihalle vapaana tekemään asiansa.Kyllä sitä aina syömisten ja juomisten jälkeen ulos päästettiin kun kotona oltiin ja kehuttiin kun asiansa teki.Tosi helpolla oppi.Kyseessä keskikokoinen rotukoira.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe