kanin madotuksesta

Anzu_

Tietääkö kukaan mitä matolääkettä kaneille voi/kannattaa antaa? Itsellä on nyt kolme belgian jättikania ja olen miettinyt että pitääkö niille antaa esim. kissan matolääkettä kun mistään ei kaneille omaa löydy.. apteekissakaan ei asiasta mitään tiedetty
kiitos jo etukäteen vastauksista :)

13

2869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nenni :)

Mun Sakulle eläinlääkäri määräsi samaa lääkettä kuin kissoille ja koirillekkin. Se on sellainen vihreä pakkaus, jossa ns. ruuvattava ruisku kanin painon mukaan.

• -Nano-

juuri lääkäri suositteli meille Axilur-kuuria. Mutta kannattaa silti soittaa lääkärille, niin saat tarkan annostuksen. Vaihtelee kuulemma suuresti tarkoituksesta johtuen.

• pupupupu
        -Nano- kirjoitti:

juuri lääkäri suositteli meille Axilur-kuuria. Mutta kannattaa silti soittaa lääkärille, niin saat tarkan annostuksen. Vaihtelee kuulemma suuresti tarkoituksesta johtuen.

axiluria annetaan kanille painon mukaan, annostus on sama kuin kissalle. Tupla-annos häätää myös heisimadot. Kissalle ja koiralle lääkettä annetaan kolmena perättäisenä päivänä, mutta kanin kuuri kestää viisi päivää.

• petrakaroliiina

Tiedätkö tarkkaan koska meidän kanit painaa 1.3 kg ja annetaan niille aina illalla kummallekin 2 rkl pellettiä ja välillä tuoretta. Annetaanko se ruuan mukana ja paljonko?

• pupu1

Moi!Ei tervitse madottaa.Joten älä pohdi silla päätäsi puhki.Kanille ei matoja tule.Keskity vain niiden hoivaamiseen ja huolen pitoon.

• ........

kyllä kaneille matoja tulee. Vai miten on selitettävissä se, että kanini papanoissa muutama kesä takaperin näkyi valkoisia matoja -> kani matokuurille ja madot katosivat.
        Itse olen tarvittaessa käyttänyt Flubenol-pastaa, jota käytetään lähinnä kissoille ja koirille.

• pupu1
        ........ kirjoitti:

kyllä kaneille matoja tulee. Vai miten on selitettävissä se, että kanini papanoissa muutama kesä takaperin näkyi valkoisia matoja -> kani matokuurille ja madot katosivat.
        Itse olen tarvittaessa käyttänyt Flubenol-pastaa, jota käytetään lähinnä kissoille ja koirille.

Herää suuresti kysymys mistä kani matoja on massuunsa saanut,koska on todella harvinaista,että kaneilla matoja on.Suurempi riski ovat ulkoloiset ja punkit,jotka tarvitsevat jo lääkärin hoitoa.

• paikkaansa
        pupu1 kirjoitti:

Herää suuresti kysymys mistä kani matoja on massuunsa saanut,koska on todella harvinaista,että kaneilla matoja on.Suurempi riski ovat ulkoloiset ja punkit,jotka tarvitsevat jo lääkärin hoitoa.

Kaneille todellakin tulee matoja ihan samalla tavalla kuin vaikka hevosille ja lampaille, se ei ole alkuunkaan epätavallista.
        Sisäkanin rutiininomainen madotus on turhaa, ulkokani on viisasta madottaa ainakin kerran vuodessa. Tallissa oleileva kani pitää madottaa samaan aikaan muiden eläinten kanssa, koska osa eläinten loisista on samoja. Tärkeää on pitää vessalaatikko ja tarha siistinä.

Punkkien ja ulkoloisten vuoksi ei tarvitse lähteä lääkäriin, hoidon voi hyvin tehdä kotonakin. Punkit poistetaan punkkipihdeillä, väiveet lähtevät vaikkapa ivermektiinillä, jota saa apteekista.

• zakura
        paikkaansa kirjoitti:

Kaneille todellakin tulee matoja ihan samalla tavalla kuin vaikka hevosille ja lampaille, se ei ole alkuunkaan epätavallista.
        Sisäkanin rutiininomainen madotus on turhaa, ulkokani on viisasta madottaa ainakin kerran vuodessa. Tallissa oleileva kani pitää madottaa samaan aikaan muiden eläinten kanssa, koska osa eläinten loisista on samoja. Tärkeää on pitää vessalaatikko ja tarha siistinä.

Punkkien ja ulkoloisten vuoksi ei tarvitse lähteä lääkäriin, hoidon voi hyvin tehdä kotonakin. Punkit poistetaan punkkipihdeillä, väiveet lähtevät vaikkapa ivermektiinillä, jota saa apteekista.

Myös sisäkani pitää madottaa, jos sille on syötetty MITÄÄN ulkoa tuotua ruokaa kesällä/kani on käynyt ulkona. Tuoreruuasta voi saada matoja. Olen joutunut katselemaan vieresta kun eräs kani kuoli matoihin. Matoja ei välttämättä huomaa ennen kuin se on myöhäistä. (kuten tässä tapauksessa, ei ollut enää mitään tehtävissä) Ei ollut nättiä katseltavaa kun madot pysty erottamaan kanin nahan alta, kun ne liikuivat siellä. Ei ne matolääkkeet paljoa maksa ja 5 päivän kuuri 2 kertaa vuodessa ei luulisi olevan kovin työläs antaa. Niin että mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa kun ette sen vertaa voi tehdä, varmistaaksenne kanienne terveyden.

• petrakaroliiina

Kaneille kyllä tulee matoja.

• Huomiomatokantoihin

Madotuksien suositukset muuttuivat noin vuosi sitten. Nykyään madotetaan vain kun on epäilys madoista, sillä on alkanut ilmentyä matokantoja jotka ovat vastustuskykyisiä matolääkkeille ja näin pyritään pitämään noiden muodostuminen mahdollisimman pienenä. Pätee myös koiriin ja kissoihin vaikka olisivat ulkona eläviä.

• hulda_

meillä myös belgianjätti ja olen muutaman kerran vuodessa madotellut. axilur on ainakin yksi matolääkevalmiste missä on olemassa annostukset myös kanille. apteekissa tulisi olla tiedot tästä. Omasta kokemuksestani tiedän, miten vaikeaa kanille on muutamana ensimmäisenä kertana hankkia oikeat annostusohjeet, kun farmaseutit on ihan pihalla:D Axilurin valmistajat ovat kyseiselle valmisteelle kyllä laatineet kunnon taulukot (omin silmin nähnyt) ja se tosiaan on kissoille ja koirille tarkoitettu.

omalla kanilla /reilu 6kg/ annostus oli jotain 1/2 tabl. päivässä 5 päivää

• jhgjgj

Annoin jotakin tabletteja, kun lähiapteekista ei muita löytynyt. Senkin annostusta joutuivat pitkään pohtimaan, kun kanini painaa vaivaiset 2 kg. joten lopputulos oli se, että annettiin 1/6 tablettia 5:n päivän ajan. Ja sama kävi koirallemme, kylläkin (muistaakseni) 2 tablettia 3:n päivän ajan.

meni vähän aiheen sivusta, mutta ette uskokkaan kuinka vaikeaa on syöttää kanille tabletin murusta, ja yleensäkkin pilkkoa aspiriinin kokoinen liukas tabletti kuuteen osaan. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5293
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      568
      2693
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      20
      2493
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2250
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2137
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82