kaivuri on käynyt tontilla useita eri kertoja,kun eihän kaikkia töitä voi raksalla tehdä yhdellä kertaa.Nyt tuli lasku ja jokaisesta työmaalle tulosta on laskutettu 0,5 h eli yht.3 h Soitin urakoitsijalle,että maksan vain 0,5 h,koska en hyödy mitään koneen siirrosta,hänen mukaan voisi kuulema laskuttaa enemmänkin eikä suostu antamaan alennusta.Miten muilla, onko konemies laskuttanut siirroista ? Kaiken lisäksi soraa kului normaalia enemmän, kun kuski kaivoi anturat liian leveällä kauhalla(1,7 m) Sisätäyttöä tehdessä kuski vielä uhkasi lähteä pois jos en vaihda tärytintä suurempaan,kun minulla oli tosi näppärä 70 kg täry.Jos joskus vielä rakennan,niin taatusti kyselen konemiehistä ennakkoon,tuntuvat olevan vähintään euroopan omistajia.
kaivurimies
35
8929
Vastaukset
- trephan
jos uskallat, pelaa kovaa peliä äläkä maksa.
Yrittää kusettaa ja 90% maksaa.
Mitä olette laittaneet sopimuspaperiin -se ratkaisee. Vai onko edes sellaista ns mustaa valkoisella. - maksaa
se kannattaa aina muistaa.Seuraavalla kerralla ilmoita jo tilatessasi konetta työmaalle,että et maksa siirroista,silloin ei tarvitse maksaa.Tosin jäät kyllä ilman konettakin,mutta eipä tarvitse maksaa siirroistakaan.Soitappa maarakentajien keskusliittoon ja kysy siirroista,niin selviää asia sinullekkin.
- Oikeassa
Normaali veloitus siirroista on kaksi tuntia per käynti. Etkö hyödy siitä että kone tulee juuri sinun tontille? Jos kone tulee naapurin tontille niin silloin se varmaan kaivaa naapurille kuoppaa eli on melko hyödyllistä että kone tulee sinun tontille jos tarvitset sen palveluita.
- tuhlausta
jos antura on 600 mm, metrin levyinen kaivanto on riittävä.Laita vastalasku sorasta,ni eiköhän jätä siirtolaskun pois.Meillä kaivoi traktorikaivurimies naapurista talonpohjan,ei se ottanut siirrosta mitään ja tuntihinta kohtuullinen 35 e alv tunteja meni 18
- maksaa kaikki
kulut myös siirrot joko erikseen tai sitten korkeampana tuntihintana.
Ja tuo täry taitaa olla liian köykäinen tosi töihin eli vaatii hyvin pienet täyttökerrokset. - tyhjätaskusaivartelijat
Kuulostaa vähän siltä, että asenteessa on vikaa. Moni luulee urakoitsijan tekevän töitä pelkästä ajanvietosta, josta pitäisi tilaajalle mielellään vielä maksaa.
Ihan tavanomainen kaivu tuo kuitenkin on.
Yleensä sokkelikaivu kaivetaan niin leveäksi, että samaan kaivuun voidaan asentaa salaojaputketkin.
Näitä kitisijöitä näyttää riittävän jokaiselle ammatinharjoittajalle.
Täällä pääkaupunkiseudulla monella urakoitsijalla minimilaskutus on 4tuntia. Jos ei huvita maksaa, niin voi kaivaa lapiollakin.- jepsss
Aloituksen täytyy olla provo. Tai jos on tosissaan niin hyvin lähtevät hommat käyntiin. Tuollaisella asenteella tulee kivinen tie ennenkuin talo on muuttokunnossa.
Minulla siirto maksoi 2h laskutuksen per siirto enkä yhtään ihmettele. Joillakin siirto on hinnoiteltu kiinteästi esim 100e per siirto. Puolituntia kuulostaa kyllä kohtuulliselta. Yritäpäs itse käydä hakemassa vaikka mäyris huoltikselta niin menee puolituntia hyvin helposti. Kaivurin lastaaminen lavetille jne. on huomattavasti hitaampaa puuhaa ja polttoainekulut lavetilla hieman kovemmat. - Hermodynaamikko
jepsss kirjoitti:
Aloituksen täytyy olla provo. Tai jos on tosissaan niin hyvin lähtevät hommat käyntiin. Tuollaisella asenteella tulee kivinen tie ennenkuin talo on muuttokunnossa.
Minulla siirto maksoi 2h laskutuksen per siirto enkä yhtään ihmettele. Joillakin siirto on hinnoiteltu kiinteästi esim 100e per siirto. Puolituntia kuulostaa kyllä kohtuulliselta. Yritäpäs itse käydä hakemassa vaikka mäyris huoltikselta niin menee puolituntia hyvin helposti. Kaivurin lastaaminen lavetille jne. on huomattavasti hitaampaa puuhaa ja polttoainekulut lavetilla hieman kovemmat.on nyt käynyt niin, että ne samaiset pässinpäät, jotka vielä vähän aikaa sitten huoltoasemalta vihoviimeisellä vitosella tankkailemasta sen toimittajan toimesta yllätettynä leuhkasti antoivat haastatteluita kalliitten polttoaineitten johdoista kutakuinkin, että: "mä näitä aineita tankkaan kai viimeiseen asti ja eikä ole mitään väliä, mitä maksaa...", ovat polttoaineautomaateilta siirtyneet vähine rahoinensa talonrakentelupalstoille leukasti vielä toistaiseksi anonyymeinä kehuskelemaan, että: "mä näitä koneitakin tilailen kai viimeiseen asti eikä ole kuulkaa mitään väliä, mitä maksaa..."
Tuollaisten valopäisten lausuntojen takia tässä maassa kuulkaa kohta kaikki maksaakin, niin paljon, että tuntuu kanssa: nythän on hyvinkin itkälti niin, että jos joku jossain kehuu, että "tämähän" on halapaa, niin kohta sen hinta nousee. Muistakaa hyvät talonrakennuskinihmiset joka käänteessä muistaa marista, että "tämähän" on helkkarin kallista, koska muuten se kauppias kuvittelee, että teilä on vielä jossain jemmassanne pari euroa ja se korottaa heti hintaa, koska kukaan ei sano sille, että se on liian kallista.
Vaikka onhan se tietenkin niinkin, että ennen euroon siirtymistähän sehän maksoi tuommoisen isomman koneen siito sinne tontille pitkälti toista sataa ja siinä mielesähän hinnat kieltämättä on etenkin maansiirtelyalallakin aavistuksen tippunnu, kun kerran pääkaupunkiseudullakin siirtyy maksimissaan satasella nykyään, mutta ei pidä kääntää suotuisaa hintakehitystä nousukierteeseen antamalla multimediassa harkitsemattomia lausuntoja. - aloitukseen
jepsss kirjoitti:
Aloituksen täytyy olla provo. Tai jos on tosissaan niin hyvin lähtevät hommat käyntiin. Tuollaisella asenteella tulee kivinen tie ennenkuin talo on muuttokunnossa.
Minulla siirto maksoi 2h laskutuksen per siirto enkä yhtään ihmettele. Joillakin siirto on hinnoiteltu kiinteästi esim 100e per siirto. Puolituntia kuulostaa kyllä kohtuulliselta. Yritäpäs itse käydä hakemassa vaikka mäyris huoltikselta niin menee puolituntia hyvin helposti. Kaivurin lastaaminen lavetille jne. on huomattavasti hitaampaa puuhaa ja polttoainekulut lavetilla hieman kovemmat.Jos koneen siirto tapahtuu lavalla ymmärrän laskun,mutta tämä kone kulki ihan omilla pyörillään.Siirtomatka ei ollut kuin alle kilometri eli aikaa meni ehkä 5 min/kerta,joten tuntihinta kohoaa pilviin siirron aikana.Toisten konemiesten kommentit kyllä ymmärrän hyvin,kuka sitä nyt omasta pussistaan antaisi pois.Pitää muistaa,että ahneudellakin on rajansa,saatta kolahtaa joskus omaan nilkkaan.
- Maanrakentaja vuodesta -78
Kävi kyllä heti selväksi meikäläiselle kuka yrittää kusettaa, on noita äijä tavattu ennenkin.
Onhan se päivänselvää, että siirto maksaa, ethän sinäkään töitä ilmaiseksi työnantajallesi tee.
1,5 h on normaali siirtokustannus ja se on yhteensuuntaan, seuraava asiakas maksaa taas seuraavan siirron.
Mutta jos tehdään iltatyönä, eikä seuraavaa maksajaa ole koska menee takaisin päivätyömaalle, alkaakin siirtyminen jo käydä melko kalliiksi ja itku yleiseksi.
Siksi olen iltatyöt lopettanut jo ajat sitten ei viitsi turhaan mieltään pahoittaa auttamallarakentajia iltaisin.
Tuntitöissä työnjohto kuuluu tilaajalle ja on selvitettävä jo tilattaessa kustannukset. Samoin työnjohdon on järjestettävä asiat niin, että turhat kustannukset minimoidaan.
70 kg:n täry on ihan mopo, eikä riitä anturan alusen tiivistämiseen. Oikea koko on vähintään 300 kg, mielummin 450 kg. Olet taas säästänyt väärässä paikassa ja tehnyt sutta, turha syyttää konemiestä, joka oli oikeassa ja yritti sinun parastasi.
Asenteesi vaikuttaa varsin huonolta, tuota menoa rakentamisesi tulee hyvin kalliiksi ja ainoa ystäväsi tulee olemaan pankinjohtaja.
Kaivurimieskin motivoituu aivan samoin tavoin, kuin sinäkin, istu hetkeksi ja mieti!
Yleensäkin rakentamisessa kannattaa ajatella muitakin kriteereitä, kuin hintaa, jotta lopputulos olisi toivomustesi mukainen.
Konemiehen kustannukset muodostuvat pääsääntöisesti veroista ja veroluonteisista maksuista, joita on niin paljon ettei tavallinen kadunmiess voisi uskoa. Siis syyllinen mielestäsi korkeisiin hintoihin on pääsääntöisesti joku muu, kuin maanrakennusalan yrittäjä.
Tunnen tämän alan niin hyvin, että voin sanoa, ettei hintaso ainakaan lomakorvausten suuruudesta varsinkaan yhdenmiehen firmassa muodostu.
Jos tuntuu hyvältä alalta, tervetuloa yrittämään rikastumista ! - Yksinkertaisia
vailla koulutusta olevia ressukoita.
- laskuttamaan
nuo yksinkertaiset??????
- joku vaan
Näin! Sinä sekunttikellon kanssa mittaat aikaa kuinka paljon siirtoon meneekään ja tärykin oli se halvin vuokraamolta saatu näppärä vehje jolla ei tule edes hiki. Heh heh.
Sitten se kuski joka on varmaan nähnyt miten se pitäisi tehdä neuvoo, niin se onkin Euroopan omistaja mielestäsi?
Kertoisitko vielä tarkemmin missä rakennat niin ei turhaan tulisi liian kalliita ammattilaisia edes tyrkylle?- meininki
Kaikki maksetaan mitä on tehty,mutta tyhjästä ei.Ethän sinäkään maksa kaupankassalla ylimääräistä,vaan siitä mitä olet hihnalle nostanut.Konemiesten kellot on tunnetusti viritettyä mallia.
- Nissanillaan
meininki kirjoitti:
Kaikki maksetaan mitä on tehty,mutta tyhjästä ei.Ethän sinäkään maksa kaupankassalla ylimääräistä,vaan siitä mitä olet hihnalle nostanut.Konemiesten kellot on tunnetusti viritettyä mallia.
ajaa tuon välin 5 minuutissa, niin se ei todellakaan tarkoita, että sama matka taittuisi pyöräalustaisella kaivinkoneella samassa ajassa. Ja vaatii taitoa yleensäkin tehdä töitä pyöräalustaisella, siihen ei jokaisesta kaivinkonemiehestä edes ole.
Rakentajat eivät muuten oikein sisäistä tuota siirtomaksua. Viime kesänäkin yksi rakentaja soitteli kaivinkoneyrittäjiä läpi ja otti sen halvimman, joka oli 1€/tunti halvempi kuin vieressä kunnallistektiikkaa tekevä kone olisi ollut. Jos kone olisi tehnyt vaikka 20h töitä tontilla, olisi säästö ollut 20€, tosin rakentaja ei hoksannut, että kun kone tuotiin kaupungin toiselta laidalta 3x tontille niin pelkkä siirtäminen maksoi 330€, vieressä olleesta koneesta ei siirtoa olisi tarvinnut maksaa eli rakentajan 20€ säästö maksoi hänelle 310€
Olisiko alkuperäiselle rakentajalle käynyt juuri näin? Ei ole kivaa huomata olevasa idiootti. - tuota
Nissanillaan kirjoitti:
ajaa tuon välin 5 minuutissa, niin se ei todellakaan tarkoita, että sama matka taittuisi pyöräalustaisella kaivinkoneella samassa ajassa. Ja vaatii taitoa yleensäkin tehdä töitä pyöräalustaisella, siihen ei jokaisesta kaivinkonemiehestä edes ole.
Rakentajat eivät muuten oikein sisäistä tuota siirtomaksua. Viime kesänäkin yksi rakentaja soitteli kaivinkoneyrittäjiä läpi ja otti sen halvimman, joka oli 1€/tunti halvempi kuin vieressä kunnallistektiikkaa tekevä kone olisi ollut. Jos kone olisi tehnyt vaikka 20h töitä tontilla, olisi säästö ollut 20€, tosin rakentaja ei hoksannut, että kun kone tuotiin kaupungin toiselta laidalta 3x tontille niin pelkkä siirtäminen maksoi 330€, vieressä olleesta koneesta ei siirtoa olisi tarvinnut maksaa eli rakentajan 20€ säästö maksoi hänelle 310€
Olisiko alkuperäiselle rakentajalle käynyt juuri näin? Ei ole kivaa huomata olevasa idiootti.osaa selvemmin sanoa.
- tarinaa
Nissanillaan kirjoitti:
ajaa tuon välin 5 minuutissa, niin se ei todellakaan tarkoita, että sama matka taittuisi pyöräalustaisella kaivinkoneella samassa ajassa. Ja vaatii taitoa yleensäkin tehdä töitä pyöräalustaisella, siihen ei jokaisesta kaivinkonemiehestä edes ole.
Rakentajat eivät muuten oikein sisäistä tuota siirtomaksua. Viime kesänäkin yksi rakentaja soitteli kaivinkoneyrittäjiä läpi ja otti sen halvimman, joka oli 1€/tunti halvempi kuin vieressä kunnallistektiikkaa tekevä kone olisi ollut. Jos kone olisi tehnyt vaikka 20h töitä tontilla, olisi säästö ollut 20€, tosin rakentaja ei hoksannut, että kun kone tuotiin kaupungin toiselta laidalta 3x tontille niin pelkkä siirtäminen maksoi 330€, vieressä olleesta koneesta ei siirtoa olisi tarvinnut maksaa eli rakentajan 20€ säästö maksoi hänelle 310€
Olisiko alkuperäiselle rakentajalle käynyt juuri näin? Ei ole kivaa huomata olevasa idiootti.tilatessa moititaan tuntihintaa. työmaalle päästyäni huomaan että pieni tontti täys laudan kappaleita ja rakentaja kertoo käyvänsä pikasesti kotona vaihtavansa vaatteet ja sit hommiin. siinä sitte keräilen lautoja 60e/h alv hintaan-tulee liikuntaa. eikä oo yhtää kallista.
työmaalla jossa pääsee heti tekemään .illassa (4 h) menee enemmän polttoainetta kun kaupungin töissä koko päivänä. siitä johtuu kovempi tunti hinta. - Maanrakentaja vuodesta -78
tarinaa kirjoitti:
tilatessa moititaan tuntihintaa. työmaalle päästyäni huomaan että pieni tontti täys laudan kappaleita ja rakentaja kertoo käyvänsä pikasesti kotona vaihtavansa vaatteet ja sit hommiin. siinä sitte keräilen lautoja 60e/h alv hintaan-tulee liikuntaa. eikä oo yhtää kallista.
työmaalla jossa pääsee heti tekemään .illassa (4 h) menee enemmän polttoainetta kun kaupungin töissä koko päivänä. siitä johtuu kovempi tunti hinta.Tuntihinnalla ei paljonkaan ole merkitystä, vaan sillä mitä tunnissa saa aikaan.
Koneissa on eroja ja miehissä vielä enemmän.
Älyä ei voi kouluttaa, se tulee syntyessä.
Kyllä maanrakennustöissäkin tietoa tarvitaan ja sitä monella onkin, se vaan on eri alalta.
Sanoisin kyllä, että omakotirakentajilta se koulutus puuttuu, ihan vain näin kokemuksesta.
Kuitenkin suurin osa tilaajista on ihan asiallisia, nuo ihmeäijät vaan jää paremmin mieleen. - se vanha sanonta
Maanrakentaja vuodesta -78 kirjoitti:
Tuntihinnalla ei paljonkaan ole merkitystä, vaan sillä mitä tunnissa saa aikaan.
Koneissa on eroja ja miehissä vielä enemmän.
Älyä ei voi kouluttaa, se tulee syntyessä.
Kyllä maanrakennustöissäkin tietoa tarvitaan ja sitä monella onkin, se vaan on eri alalta.
Sanoisin kyllä, että omakotirakentajilta se koulutus puuttuu, ihan vain näin kokemuksesta.
Kuitenkin suurin osa tilaajista on ihan asiallisia, nuo ihmeäijät vaan jää paremmin mieleen.kuuluu,jos ei muuhun pysty,nii voi alkaa konemieheksi,lippis päähän ja menoksi,hähääää...
- kokeilemaan
se vanha sanonta kirjoitti:
kuuluu,jos ei muuhun pysty,nii voi alkaa konemieheksi,lippis päähän ja menoksi,hähääää...
kuule ois useampi kaivinkone töissä jos vain olisi osaavaa työvoimaa, kaivinkonekuski´lta vaaditaan pelisilmää jotta tulee hyvää jälkeä, ps. siirroista melkein vakiokorvaus alle 10 km noin 50 alv, siitä pidemmät 100 alv karkeasti, eivätkä oo valittaneet, tulis vielä kalliimmaksi jos siirrättäisin koneen lavettiautoilijalla
- viikossa
kokeilemaan kirjoitti:
kuule ois useampi kaivinkone töissä jos vain olisi osaavaa työvoimaa, kaivinkonekuski´lta vaaditaan pelisilmää jotta tulee hyvää jälkeä, ps. siirroista melkein vakiokorvaus alle 10 km noin 50 alv, siitä pidemmät 100 alv karkeasti, eivätkä oo valittaneet, tulis vielä kalliimmaksi jos siirrättäisin koneen lavettiautoilijalla
oppii ajaa maatraktoria.Mikä siinä on niin vaikeeta,kauhot multaa kasasta toiseen.Todellakin niitä ammatteja joihin ei tarvii kouluja käydä ja kyllä sen kuskeista huomaakin,että sivistystaso on todella syvältä.
- aikaa ja rahaa
Maanrakentaja vuodesta -78 kirjoitti:
Tuntihinnalla ei paljonkaan ole merkitystä, vaan sillä mitä tunnissa saa aikaan.
Koneissa on eroja ja miehissä vielä enemmän.
Älyä ei voi kouluttaa, se tulee syntyessä.
Kyllä maanrakennustöissäkin tietoa tarvitaan ja sitä monella onkin, se vaan on eri alalta.
Sanoisin kyllä, että omakotirakentajilta se koulutus puuttuu, ihan vain näin kokemuksesta.
Kuitenkin suurin osa tilaajista on ihan asiallisia, nuo ihmeäijät vaan jää paremmin mieleen.Useamman rakennuksen pohjat ja pihat kaivattaneena allekirjoitan tän väitteen. Kun saa tontille hommansa osaavan kaivurikuskin koneineen, niin sillä säästää selvää rahaa ja ennen kaikkea aikaa. Hyvän kaivurimiehen jäljiltä ei lapiohommia jää paljoakaan. Huonon jälkeen saa heiluttaa lapiota koko kesän. Ei siinä tosiaan tuntihinnalla ole suurta merkitystä. Oleellista on se, että kaveri tekee hyvää jälkeä nopeasti.
Kerran erehdyin ottamaan halvan kaverin huonolla koneella. No, niitä jälkiä piti sitten korjauttaa toisella koneella, että sai kallistukset kohdalleen ja leikkaukset sinne missä niiden piti olla.
Koneen kuljetushintaa tontille ei ole tullut mieleenkään kyseenalaistaa. Kerran maksoin kaksi tonnia (markka aikaan), että sain 60 metrisellä puomilla varustetun nosturin tontille, itse nostoihin (kattotiilet) meni kolme tuntia eli tonni. Silti kannatti, kun vaihtoehtona olis ollu käsipelissä roudata viikkotolkulla tiiliä ensin ylämäkeen ja sitten katolle. Nyt levitettiin tiilet nosturin kannattamalta lavalta katolle muutamassa tunnissa.
Kyllähän minäkin laskutan sähkärinä matkakulut, vaikka usein ei keikalla itse työhön mene kuin vartti ja työkaluja en tartte kuin ruuvimeisseliä, ehkä sivareita ja lopuksi mittaria.
Sitä olen aina ihmetellyt, että miten voi olla mahdollista, että meikäläisen tuntihomma muutaman satasen työkaluilla on yhtä paljon kuin puolen miljoonan koneen ja kuskin hinta. Joku tässä yhtälössä on sellaista, joka mättää.
Miten ihmeessä te kaivuriurakoijat saatte koneenne maksettua ja vielä palkat itsellenne ja kuskille noilla tuntitaksoilla? - kantaan
aikaa ja rahaa kirjoitti:
Useamman rakennuksen pohjat ja pihat kaivattaneena allekirjoitan tän väitteen. Kun saa tontille hommansa osaavan kaivurikuskin koneineen, niin sillä säästää selvää rahaa ja ennen kaikkea aikaa. Hyvän kaivurimiehen jäljiltä ei lapiohommia jää paljoakaan. Huonon jälkeen saa heiluttaa lapiota koko kesän. Ei siinä tosiaan tuntihinnalla ole suurta merkitystä. Oleellista on se, että kaveri tekee hyvää jälkeä nopeasti.
Kerran erehdyin ottamaan halvan kaverin huonolla koneella. No, niitä jälkiä piti sitten korjauttaa toisella koneella, että sai kallistukset kohdalleen ja leikkaukset sinne missä niiden piti olla.
Koneen kuljetushintaa tontille ei ole tullut mieleenkään kyseenalaistaa. Kerran maksoin kaksi tonnia (markka aikaan), että sain 60 metrisellä puomilla varustetun nosturin tontille, itse nostoihin (kattotiilet) meni kolme tuntia eli tonni. Silti kannatti, kun vaihtoehtona olis ollu käsipelissä roudata viikkotolkulla tiiliä ensin ylämäkeen ja sitten katolle. Nyt levitettiin tiilet nosturin kannattamalta lavalta katolle muutamassa tunnissa.
Kyllähän minäkin laskutan sähkärinä matkakulut, vaikka usein ei keikalla itse työhön mene kuin vartti ja työkaluja en tartte kuin ruuvimeisseliä, ehkä sivareita ja lopuksi mittaria.
Sitä olen aina ihmetellyt, että miten voi olla mahdollista, että meikäläisen tuntihomma muutaman satasen työkaluilla on yhtä paljon kuin puolen miljoonan koneen ja kuskin hinta. Joku tässä yhtälössä on sellaista, joka mättää.
Miten ihmeessä te kaivuriurakoijat saatte koneenne maksettua ja vielä palkat itsellenne ja kuskille noilla tuntitaksoilla?kantaan, välillä kyllä tulee semmonen olo että on pahemman kerran eksynyt väärälle alalle kerta jakarin kanssa saa pyytää samaa tuntihintaa, edelliselle kommentoijalle painottaisn että kyllähän kaivinkonekuskin homma näyttää sivusta helpolta jos vielä osaava kuski puikoissa mutta meneppä ite kokeilemaan, ja pitäähän tässä olla perillä ´monesta muustakin kuin pelkästä ajamisesta esim. tietää työskentelytavoista;esim missä järjestyksessä lähdetään tekemään talon perustuksia, täyttöpaksuuksista, hyvän kaivon tekemisen niksit, koneen huolto/kunnossapito
- järjestyksessä
kantaan kirjoitti:
kantaan, välillä kyllä tulee semmonen olo että on pahemman kerran eksynyt väärälle alalle kerta jakarin kanssa saa pyytää samaa tuntihintaa, edelliselle kommentoijalle painottaisn että kyllähän kaivinkonekuskin homma näyttää sivusta helpolta jos vielä osaava kuski puikoissa mutta meneppä ite kokeilemaan, ja pitäähän tässä olla perillä ´monesta muustakin kuin pelkästä ajamisesta esim. tietää työskentelytavoista;esim missä järjestyksessä lähdetään tekemään talon perustuksia, täyttöpaksuuksista, hyvän kaivon tekemisen niksit, koneen huolto/kunnossapito
ne perustukset tehdään?Onko siinäkin joku järjestys?
- kattotiilien
aikaa ja rahaa kirjoitti:
Useamman rakennuksen pohjat ja pihat kaivattaneena allekirjoitan tän väitteen. Kun saa tontille hommansa osaavan kaivurikuskin koneineen, niin sillä säästää selvää rahaa ja ennen kaikkea aikaa. Hyvän kaivurimiehen jäljiltä ei lapiohommia jää paljoakaan. Huonon jälkeen saa heiluttaa lapiota koko kesän. Ei siinä tosiaan tuntihinnalla ole suurta merkitystä. Oleellista on se, että kaveri tekee hyvää jälkeä nopeasti.
Kerran erehdyin ottamaan halvan kaverin huonolla koneella. No, niitä jälkiä piti sitten korjauttaa toisella koneella, että sai kallistukset kohdalleen ja leikkaukset sinne missä niiden piti olla.
Koneen kuljetushintaa tontille ei ole tullut mieleenkään kyseenalaistaa. Kerran maksoin kaksi tonnia (markka aikaan), että sain 60 metrisellä puomilla varustetun nosturin tontille, itse nostoihin (kattotiilet) meni kolme tuntia eli tonni. Silti kannatti, kun vaihtoehtona olis ollu käsipelissä roudata viikkotolkulla tiiliä ensin ylämäkeen ja sitten katolle. Nyt levitettiin tiilet nosturin kannattamalta lavalta katolle muutamassa tunnissa.
Kyllähän minäkin laskutan sähkärinä matkakulut, vaikka usein ei keikalla itse työhön mene kuin vartti ja työkaluja en tartte kuin ruuvimeisseliä, ehkä sivareita ja lopuksi mittaria.
Sitä olen aina ihmetellyt, että miten voi olla mahdollista, että meikäläisen tuntihomma muutaman satasen työkaluilla on yhtä paljon kuin puolen miljoonan koneen ja kuskin hinta. Joku tässä yhtälössä on sellaista, joka mättää.
Miten ihmeessä te kaivuriurakoijat saatte koneenne maksettua ja vielä palkat itsellenne ja kuskille noilla tuntitaksoilla?nostossa tollasta puomia tarvii,vai vesitorniinko teit kattoa ?
- rakentajat
järjestyksessä kirjoitti:
ne perustukset tehdään?Onko siinäkin joku järjestys?
hoppuaa että nyt vauhdilla jo sepeliä vaikka esim ei ole kaivettu sisäpuolelle viemäriä ja vesijohtoa
- mökki rinteessä
kattotiilien kirjoitti:
nostossa tollasta puomia tarvii,vai vesitorniinko teit kattoa ?
paljon ylempänä ja autolla pääsi vain kadulle tontin kulmaan elikkäs nosturia ei voinut ajaa talon viereen. Joten kyllä siinä aika pitkän puomin tarvi ja nostovoimaa sen takia, kun puomi oli talon takalappeelle liki nostettaessa 45 asteen kulmassa ja tiililavat nyt painaa kuitenkin jonniin verran. Olishan siinä ehkä hiukan lyhyemmällä puomilla varustettu nosturikin riittänyt, mutta ei kuitenkaan mikään kuorma-autonosturi. Mutta kun siedettävän matkan päässä oli tuo tarjolla, niin en tilannut just sopivaa kauempaa vielä kalliimmalla.
- Karpaasi
mökki rinteessä kirjoitti:
paljon ylempänä ja autolla pääsi vain kadulle tontin kulmaan elikkäs nosturia ei voinut ajaa talon viereen. Joten kyllä siinä aika pitkän puomin tarvi ja nostovoimaa sen takia, kun puomi oli talon takalappeelle liki nostettaessa 45 asteen kulmassa ja tiililavat nyt painaa kuitenkin jonniin verran. Olishan siinä ehkä hiukan lyhyemmällä puomilla varustettu nosturikin riittänyt, mutta ei kuitenkaan mikään kuorma-autonosturi. Mutta kun siedettävän matkan päässä oli tuo tarjolla, niin en tilannut just sopivaa kauempaa vielä kalliimmalla.
Mites saitte sorat,betonit ym.sinne mäelle,varmaan aika hankalaa ollu.
- puolen talon alalle.
Karpaasi kirjoitti:
Mites saitte sorat,betonit ym.sinne mäelle,varmaan aika hankalaa ollu.
Se sitte täyteen soraa ja kaivurilla siitä ylös. Betonit pumpulla (niillä on pitkät puomit). Mullat sai tuotua traktorilla rakentamatton naapuritontin kautta. Nosturia piti käyttää paljon ja muutama sorakuorma nosteltiin kahmarikauhalla varustetusta kuorma-autosta rinteen päälle. Olihan tää aika hankala tontti rakentaa, mutta myt valmiina mainio. Piha (tasainen) omassa rauhassa alapuolisten naapureiden katonharjan tasolla. Palljon sai raahata käsipelissä.
- Marko.
Tässä on juuri tyypillinen "vittumainen" asikakas joka tulee myöhemmin kiroamaan kaikki rakennusalan tekijät alimpaan helvettiin koska ne eivät osaa muuta kuin kusettaa . ÄLÄ ,PLEASE rakenna tai tee itse.Tärytykset tehdään 400 kg täryllä muuten ei tule kantava pohja .
- onpa hyvä
esimerkki tässä kaikille, ajattelin juuri vihjaista keskustelusta "vittumainen asiakas", mutta Marko ehti ensin. Pohdittavaa jäi kuitenkin - asiakkaan ammatti?
1. IT-alan inssi, vaiko
2. lääkäri - voisi olla
onpa hyvä kirjoitti:
esimerkki tässä kaikille, ajattelin juuri vihjaista keskustelusta "vittumainen asiakas", mutta Marko ehti ensin. Pohdittavaa jäi kuitenkin - asiakkaan ammatti?
1. IT-alan inssi, vaiko
2. lääkäriVeikkaisin inssiä.
Aika hauska sattuma kun aloin mietiskellä tuttavapiiriä että kukahan voisi olla sellainen perusvittumainen asiakas, jolla ei ole ikinä mikään hyvin, niin mieleen tuli yks tyyppi ja se sattuu olemaan kaivurikuski :)
Itsekin olen inssi mutta mielestäni jopa liian kiltti asiakas enkä viitsi valittaa jos jotain pientä on vialla.
- kokeile
täällä konemies veloittaa siirrosta 2h , ja tekee kaivuut ja täytöt just niinkuin se itse haluaa, on ne satoja kertoja ennenkin tehnyt.Eli siihen hintaan saat kerralla oikeat kaadot, viemärit oikein ,täytöt oikein .Ja vielä siinä järjestyksessä ettei ole mitään moitetta kellään.kyllä kannataa uskoa ennen sitä kokenutta konemiestä kuin kerranrakentanutta naapuria.Eikä tuo 70 kg lätkä ole tarkoitettu rakennustyöhön .se on ihan nurmikon ja kukkapenkin tekoon tarkoitettu.
- kyllä
sanoo mitä ja missä tehdään,ei konemies.
- tilaaja
kyllä kirjoitti:
sanoo mitä ja missä tehdään,ei konemies.
jos on vastakkain kaksi mielipidettä, sen ainoan kerran rakentava kokematon wannabe rakentaja ja kokenut, pätevä konemies .Olen sitä mieltä kokeneemman kanta voittakoot, se on sen ainutkertaisen rakentajan parhaaksi. Ei se konemies kenenkään perustuksia tahallaan pilaa, ja jos on ristiriitaa niin vast.mestari päättää.Tämä pätee vain jos 110% varma se konemies ,ei mikään amis takana ja kakkosvaihde autokoulua käymättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4626574Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http1863907Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1092521Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit262040Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko1371424Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751315- 681166
- 631095
Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te771089- 451028