Sisätilalämmittimen haitat

Onko niitä?

Onko ollut ongelmia sisätilalämmittimen käytöstä talviaikaan?

Tarkoitan esimerkiksi sitä että hytissä oleva kosteus lämmittimen vaikutuksesta kondensoituu sisäpuolelle koripeltiin verhoilun alle. Mahtaako aiheuttaa ruostumisriskiä? Onkohan asiaa tutkittu?

Joskus viime vuosikymmenellä lämmittimen aikaansaama kosteus kerääntyi sedan-mallisessa autossani mm. takakontin pellin ja verhoilun väliin ilmeten siten että kovalla pakkasella polttoainetankin kannen avausmekanismi saattoi jäätyä. Eikä mekanismiin päässyt käsiksi verhoilua irrottamatta. (Piti opetella huoltsikalla ensin kokeilemaan saako kannen auki ja sitten vasta tankkaus... Ikävää jos ei kansi auennut ja tankki melkein tyhjä!)

Sen jälkeen en ole sisätilalämmitintä käyttänyt. Olisihan se kyllä kiva istahtaa lämpimään autoon jonka ikkunat ovat sulat...

8

1873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämmität

      Eihän sitä uskalla auton omaa lämppäriäkään käytää jos tollai käy, täytyy vissiin ajaa kylmällä autolla.

      • vvvvvvvvvvvv

        Auton oma lämppäri on eri juttu, koska silloin kun moottori käy, niin yleensä suurimman osan siitä ajasta myös auto liikkuu. Ja kun auto liikkuu, niin silloin ilma virtaa koteloissa ja ne tuulettuu, eikä lämpö aiheuta samanlaista kondensiota kuin sisätilan lämppäri, auton ollessa paikallaan.


      • sitroen.
        vvvvvvvvvvvv kirjoitti:

        Auton oma lämppäri on eri juttu, koska silloin kun moottori käy, niin yleensä suurimman osan siitä ajasta myös auto liikkuu. Ja kun auto liikkuu, niin silloin ilma virtaa koteloissa ja ne tuulettuu, eikä lämpö aiheuta samanlaista kondensiota kuin sisätilan lämppäri, auton ollessa paikallaan.

        30 v olen sisätilan lämmitintä käyttänyt eikä vielä ole haittoja ilmennyt.


      • tietämätön1
        sitroen. kirjoitti:

        30 v olen sisätilan lämmitintä käyttänyt eikä vielä ole haittoja ilmennyt.

        pukille auto ruostuu ja se on taattu


    • Elvis oli kala

      Joissain malleissa on ollut ongelmia, kun kosteus on tiivistynyt auton sisäpuolelle. Nykyiset autot on aika tiiviitä ja ilmanvaihto perustuu siihen, että matkustamossa on ylipaine. Sisätilalämmitin kierrättää ainoastaan sisällä olevaa ilmaa, jolloin kosteus ei pääse poistumaan. Kun autolla ajetaan, niin ulkoahan se ilma otetaan lämppärin kautta sisälle, jolloin matkustamossa on se ylipaine. Webastossa sama homma. Ulkoilmaa lämppärin kautta sisälle. Kokeilkaa ajaa talvella sisäkierto päällä, niin näette sen autossa olevan kosteuden todella helposti.
      Eräästäkin autosta oli sisävalosta tullut akvaario ja kun otettiin kattoverhoilua esille, niin näky muistutti tippukiviluolaa. Jäätä oli parhaimmillaan kahden sentin kerros. Tämä oli pitkän pakkasjakson tulos, jolloin asiakas ajoi ainoastaan erittäin lyhyttä kaupunkiajoa ja käytti ahkerasti sisätilalämmitintä.
      Ongelmia ei ole, JOS auto pääsee oikeasti lämpenemään jossain vaiheessa tai ulkolämpötilä käy plussan puolella.
      Autot suunnitellaan semmoisissa maissa, missä suunnittelijoilla ei ole hajuakaan meidän ääriolosuhteista, jolloin näitä asioita ei edes kannata ottaa huomioon (tuotantokustannukset). Vähän sama homma, kun Suomalainen lähtisi rakentamaan taloa Saharaan. Siellä on kuuma ja hiekkaa, mutta luulen, että talosta tulisi todella huono niihin olosuhteisiin.

    • oli niin

      kaks vuotta lämmitin kiinni siinä jalkatilassa auton kyljessä ja ruoste söi ison reiän siihen että kyl auto menee pilalle lämmittimellä jos ei tarkene ilman lämmitintä lähteä liikkeelle voi odottaa ensi juhannukseen niin sit tarkenee

    • Ruostuminen on mahdollista ja se johtuu
      auton pelteihin kondensoituneesta vedestä.

      Huonolla tuurilla olosuhteet auton sisällä
      ovat otollisia kondensoitumiselle. Esim.
      jos auton sisällä on 20 astetta ja pellin
      lämpötila on 7 astetta, niin sisällä alkaa
      satamaan.

      Em. johtuen autoa ei kannata lämmittää sisältä
      kovin tehokkaalla lämmittimellä tai pitää
      rajoittaa aikaa. Oikeastaan riittää, että jää
      ikkunoissa pehmenee, niin ei ole mitään vaaraa
      ruostumisessa. Tunnetusti ruostuminen on ole-
      matonta pakkasessa.

      • Raolleen

        Voihan sitä laittaa vaikka takasivuikkunan hieman raolleen niin pääsee ilma vaihtumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      334
      7232
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4428
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3185
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3017
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1962
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1846
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      215
      1784
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe