Kun siihen autoon on asennettu ne peilit, niin eikö niitä voitaisi myös käyttää. On vain useasti pantu merkille, ettei siellä letkan keulilla köröttelevä tunnu tietävän tuon taivaallista muusta liikenteestä, varsinkaan takaa tulevaa. Siinä sitä sitten kuljetaan ruotsalaistuntumalla peräkanaa kuin pienen talon porsaat. Ja yleensä syntyy härdelliä ja vaarallisia tilanteita.
Muistakaa myös, ettei se oman ajoneuvon nopeusmittarin lukema välttämättä ole oikeassa. Nimittäin varsinkin tuolla raskaan ajoneuvon ratin takana saa huomata näin talvirajoitusten aikaan, että henkilöautot tulevat kahdeksankympin vauhdissa perä edellä vastaan. Raskaissa ajoneuvoissa nopeusmittari/piirturi tarkistetaan säännöllisin väliajoin, joten ne näyttävät todellisen lukeman. Ehkei se pieni alinopeus tunnukaan niin "harrasteliikenteessä" vaan pitkien sivujen kulkijat pyrkivät pitämään mahdollisimman tasaisen nopeuden ehkä aikataulun niin vaatiessa että tehokkaan ajoajan hyödyntämiseksi.
Turvallista matkaa talviliikenteessä!
Hyvät kanssakulkijat!
14
769
Vastaukset
- yleistä!
Ajaessani päivittäin Kehä 1:llä, vasemmalla kaistalla, on siellä paljon sellaisia, joilla ei näy taustapeilistä mitään! Ilmeisesti peilit ovat niin huurussa ja siksi sieltä ei näe mitään takanatulevaa liikennettä! Mutta ihmetellä täytyy näitä raskaankalustonkin kuskeja, jotka puikkaavat vasemmalle kaistalle tahallaan eteen ja junnaavat siinä 75-78 km/h, rajoitinta vastaan. kenen etua se ajaa, saatte vain ärsyyntyneitä valojen vilautteluja ja torven soitantaa. miettikää joskus, siinä istuessanne, kuinka ajatte!
- Ohjaamotarkkailija
On aina vallitsevana kun ollaan liikkeellä autolla. Se on paikka jossa ei jouduta suoraan kosketuksiin lähimäisen kanssa. Ja silloin vasta oikeassa ollaankin kun tekemänsä on lailla suojattu. Ja se poliisin pelko. Se saa ihmisen "kiusaamaan" toisia kun sillä on lainsuoja. Väitän että,useasti ne ihmiset jotka näkevät enimmäkseen eteensä,huomaavat hetkenkuluttua myös takanatulijat. Mutta,kun hidastelulla on se lainsuoja. Aina voidaan vedota varovaisuuteen.
Näilläkin ihmisillä jotka ovat "varovasti liikkeellä",on taipumus väärään vilkun käyttöön. Vilkutetaan kurveissa ja mutkissa mutta,kun kaistaa vaihdetaan tai ollaan kääntymässa,sitä ei käytetä. Mutta se taas johtuu epävarmuudesta missä sitä käytetään mitenkin.
"liikenne on peli jota,kaikki ei voi pelata samoilla säännöillä"
Meidän ammattilaisten on se hyvä muistaa joka hetki. Kun käsijarru on pois päältä. - oikein käännetty?
Tietynlaisella autolla kun ajan jonkun takana niin huomaa välillä että se edellä oleva alkaa säätää taustapeiliä nähdäkseen jotain :o
Luulen että aika monilla ei ole juurikaan käyttöä niille taustapeileille, eteen päin katsoessa menee jo kaikki resurssit. - ÄIJÄLÄ
Aikaa matkantekoon ei siis voi varata sillä verukkeella, että saan ajaa hitammin turvallisuussyistä. On siis sama, lähdenkö matkaan aikaisemmin tai myöhemmin, kun kuitenkin rekkakuskit vaatii, että mun on ajetava reippaasti kelitilanteista huolimatta.
Minulla on sellainen käsitys, että te rekkakuskit ajatte aina samaa nopeutta ja että keli ei ole syy alentaa matkanopeutta.
Kymmenen kilometrin alempi tuntinopeus ei ole sadalla kioometrillä kuin 10 minuuttia.
Kertokaapa, millaiset teidän aikataulunne ovat ja onko niin, että jos myöhästytte tunnin, niin saisi lopputilin?
Olisko teistä mukavampaa ajaa 70 - 80 km/h, kuin rajoitinta vastaan niin lujaa kuin pääsee.
Eihän se rekkakuskia pelota, kun on turvassa siellä korkealla ja voi ajaa liukkaallakin samaa nopeutta mitä kesäkelilläkin.
Ja oletteko täysin vapaat vastuista, kun rekka pyllähtää ojaan nurin, niinkuin tuhkatiheään sattuu.- merel tapahtuu
Mietippä nyt oikeesti,jos olisit rekkakuski ja ajelisit pitkiä pätkiä vuodesta toiseen,niin voitko kirkkain silmin väittää että ajelisit siellä 70-80km/h päivästä toiseen? Kuule Äijälä,voin kertoa että nop.mittarin neula olis sullakin kaheksan kympin paremmalla puolella!
- Rattimatti
Ei kuule ole suurempaa tarvetta ajaa yhtään sitä suurinta rakenteellista nopeutta kovempaa. Juttu on vaan silleen, että jos esim. minä ajan sitä kahdeksaakymppiä rekalla ja sinä kahdeksaakymppiä omalla kattilallasi, niin takuuvarmasti saavutan sinut. Toisekseen kyllä ajonopeus pyritään sovittamaan vallitsevaan keliin, mutta toisaalta myös ajokokemus vaikuttaa siihen, miten kuljetaan. Arempi kuski kulkee keskitiellä hissukseen pelätessään putoavansa tieltä. Paljon ajava tietää ja tuntee ajokkinsa "eleet ja metkut". Hän tietää, miten sitä kuljetetaan esim. liukkaalla eikä purista rattia liikaa. Suurin osa suistumisista lähtee siitä, että vatkataan turhaan sitä ohjauspyörää ja asutaan alinomaa siinä jarrupolkimen päällä. Älä syytä ammattikuljettajia vastuuttomuudesta aiheetta, koska todennäköisesti heidän ajokokemuksensa hakkaa omasi mennen tullen ja palatessa. Toki onhan siellä kokemattomuuttakin ja tyhmäpäisyyttäkin joukossa, mekin olemme vain ihmisiä.
Niin ja tuohon ajonopeusasiaan voisin vielä nakata sen verran, että ainakin minä (tiedä sitten muista työkseen ajavista) pyrin pitämään tasaisen ajonopeuden, koska se näkyy isännän naftalaskussa samoin kuin se, etten ajele ylinopeutta. Toisekseen työ ei stressaa niin paljon, kun ajaa tasaiseen eikä kokoajan tarvitse "sahata" vaihteiden kimpussa. Mikään ei ole niin kuluttavaa kuin pumppaava ajoliike. Tätähän ei siellä pienemmän auton kabiinissa niin paljon ajatellakaan, varsinkin kun hevosvoimia per tonni on huomattavasti enemmän kuin rekka-autoissa ja kuljetut matkat huomattavasti lyhyempiä.
Monesti on esitetty ajatusta siitä, miten kansalaisille tulisi järjestää sellaisia päiviä, joissa he saisivat tutustua raskaaseenliikenteeseen ja rekka-autoilla liikkumiseen. Tämä valaiseva kokemus varmasti avaisi silmiä silläkin puolen näkemään, etteivät ne asiat näytä aina niin yksioikoisilta, miltä sieltä rutinoffin ratin ja penkin välistä näyttää. Nyt pitäisi vaan löytyä se mobilisoiva taho, joka mahdollistaisi tämän asian. Samalla myös raskasliikenne voisi kuulla muiden tielläliikkujien toiveita ja murheita. - sandi_
"rekkakuskit vaatii, että mun on ajetava reippaasti kelitilanteista huolimatta."
Missä ne on vaatinut? Ihanko nenäkkäin ovat tulleet sinulle sanomaan? Enpä usko. Turvallinen liikennöinti on useimpien rekkakuskien ajatuksena.
"Eihän se rekkakuskia pelota, kun on turvassa siellä korkealla ja voi ajaa liukkaallakin samaa nopeutta mitä kesäkelilläkin."
"rekka pyllähtää ojaan nurin, niinkuin tuhkatiheään sattuu."
Väärin. Vaikka olisit kuinka korkealla, ei siellä ole turvallista. Aivan hyvin rekkakuski voi kuolla mutta henkilöauton kuljettaja säilyä hengissä. Useimmiten kuitenkin rekkakuski pelastaa henkilöautossa olevien hengen(-get), siksi niitä on penkoilla, valitettavan usein vieläpä. - Liquidi
no, jos se 10km alempi nopeus on "vain" sen 10min sadalla kilometrillä, nii jos ajan päivässä 700km nii se on loppupäivästä 70min pitempään... Tuo 70min on jo aika pitkä aika... Useasti myös tuo 10min voi olla ratkaiseva, äkkiseltään se tuntuu pieneltä ajalta, mutta ajatellaampa asioita hieman laajemmin: Myöhästyt ilta-/yölaivasta tuon 10min, odotat aamulaivaa 7-11h, olet yli seuraavana iltana, useat firmat ovat illalla / yöllä kiinni, joten odotat purkua seuraavaan aamuun... Siinä ne mitäänsanomattoman 10min vaikutukset... vain kun joku peilitön tollo hinaa jonoa...
EN KEHOITA ketään ajamaan yli omien taitojen, mutta jos on aikaa ajaa 60-70km/h, niin silloin on myös aikaa ajaa aika-ajoin levikkeelle ja päästää jono ohi...
- kylpä
sä osaat keksii jotain uutta tarinaa
Rekkakuskit ovat niitä, jotka änkeävät aina sen lotjansa röyhkeästi sivutieltä eteen luottaen siihen, että pienemmät väistää. Myös silloin, kun henkilöauton takana olisi ollut kaksi kilometriä tyhjää.
Rekkakuskit eivät koskaan jätä turvaväliä edellä ajavaan.
Nykyisin ilmeisesti ainoastaan synnysytsosastolla vahingossa lattialle pudonneista keskosista tulee rekkakuskeja. Taidot ovat olemattomat, mutta kun muut väistävät niin onnettomuuksilta vältytään.
Henkilöautoa rekkakuskit eivät aja, koska ovat vapaalla aina kännissä. Muija ajaa.
Master Eq- noin hermona..
Tais rekkakuski vapaalla viedä muijas naistentansseissa,kun noin katkeralta kuulostat?
- not mee
Naurattaa kirjoituksesi niin kovin etten tahdo saada kirjoitettua mitään :D
Sellaisiahan ne KAIKKI rekkakuskit on. Henkilöautoilijat ovat enkeleitä rk:n verrattuna.
Terveisin,
Synnytysosastolla keskosena lattialle tippunut tuleva rekkakuski. - Rattimatti
No milläs sitten selität asian, kun iso auto on liikenneympyrässä, niin pikkuauton pitää väkisin tukkia eteen, että ehtisi ensin, eikä vaan vahingossakaan tarvitsisi jäädä taakse? Tämä on kuules yleisempää kuin luuletkaan.
Taidat olla itse lyönyt pääsi tosi pahasti.
- wum
>>Muistakaa myös, ettei se oman ajoneuvon nopeusmittarin lukema välttämättä ole oikeassa. Nimittäin varsinkin tuolla raskaan ajoneuvon ratin takana saa huomata näin talvirajoitusten aikaan, että henkilöautot tulevat kahdeksankympin vauhdissa perä edellä vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252406- 1132021
- 1131657
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421513Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91447Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901055Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016120986Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87945Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35937Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15929