Alkoholiton olut?

Noobs

Kysyisin,että saako alaikäinen ostaa alkoholitonta olutta? Nikolai alkoholittomassa oluessa on 0,0% alkoholia,että voisiko alaikäinen ostaa sitä. Eihän siinä ole alkoholia. Kävin paikallisessa alkossa kysymässä asiaa ja he sanoivat,että saisi ostaa. He myös väittivät,että ykkös olutta saisi myös ostaa. Pitääkö tämäkin paikkaansa? Kävin vain kuntokeskuksessa ja olisin ostanut,mutta myyjä ei suostunut myymään. Asia vain jäi kiinnostamaan,että olinko minä oikeassa?

30

10448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :S:S:S:S:S

      Alkoholitonta olutta saa kuka tahansa ostaa.

      1-oluesta en tiedä. Mutta muistelisin että kyllä sitäkin saa alaikäinen ostaa.

      • Eivoiostaa1olutta

        Ennen alaikäiset sai ostaa I-Olutta, mutta nykyään vaan 0,0% olutta.


    • mpyilijä

      alkoholiton on alkoholiton. Jos sitä ei saisi myydä alaikäiselle, niin sitten kaikki nesteet olisi kielletty alaikäisiltä!

      Ykköstä ei saa myydä alaikäisille.

    • C.E.

      "Kysyisin,että saako alaikäinen ostaa alkoholitonta olutta?"
      Saa!

      "He myös väittivät,että ykkös olutta saisi myös ostaa. Pitääkö tämäkin paikkaansa?"
      Ei pidä, aikoinaan sai, mutta 90-luvun lopulla teinit alkoivat imeä näitä ykkösoluen vahvuisia limuviinoja siihen tahtiin että näiden myynti kiellettiin alaikäisille.

      Eli laissa sanotaan seuraavaa:
      Alkoholilaki; 4 LUKU
      Alkoholijuomien ja väkiviinan myynti ja muu luovuttaminen sekä välittäminen
      Vähittäismyynti:
      "16 § Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143?

      • ...

        Useissa kaupoissa on systeemi, että MITÄÄN joka sisältää alkoholia juuri minkäänvertaa, ei myydä alaikäisille. Vappuna käy monissa kaupoissa aikamoinen takavarikkokuhina kun kassoilla viedään yleisen ohjeistuksen mukaan yläasteikäisiltä 0,5-0,7% sisältäviä simapulloja kun ovat kaupassa ostamassa vanhempien pyynnöstä. Eli hiukan äärimmilleen vedetään jossain.

        MUTTA katsokaapas jouluna: Kaikenikäisille myydään aivan surutta kotikaljaa jossa on 2,6% alkoholia kuitenkin. Perinteinen juoma ja ei siitä kukaan känniä ala vetää -asenne sitten siinä kohtaa vaikka rikotaan lakia jo täysin. Tosin todennäköisempää tietty onkin, että joku alkaa kokeilla hönöä 0,5% simalla kuin kotikaljalla mutta eropa tosiaan on se hiuksenhieno että joku voi kyllä tarpeeksi nuorena saadakin kotikaljan kihahtamaan hattuun.

        Mutta tosiaan tuo 1,2% on lain raja nykyään. Ennen oli jonkunaikaa ns. limuviinan ja pilsnerin raja 2,4%-2,6% mutta sitten laskettiin siitäkin.


    • kyseliä94

      Eli alle 18 vuotias voi ostaa alle 1,2% alkoholia sisältäviä juomia. ???

      • 5

        Kauppa on aina kauppiaan ja asiakkaan välinen sopimus. Jos sopimusta ei synny, niin ei kaupasta voi väkisinkään mitään ostaa.
        Alkoholilaki kieltää vain millaista juomaa ei saa myydä sen ja sen ikäisille, muusta pitää päästä sopimukseen. Ei autoakaan voi autokaupasta väkisin ostaa. Jos kauppias ei myy, niin ei myy. Kielto ei kuitenkaan saa olla syrjivä, eli ei voi perustua rotuun, seksuaaliseen suuntaukseen jne, jne.


      • kauppiaspäättää

        ""Kauppa on aina kauppiaan ja asiakkaan välinen sopimus. Jos sopimusta ei synny, niin ei kaupasta voi väkisinkään mitään ostaa.""

        Näinhän se. Jokunen vuosi sitten meidän lähiruokakaupan omistaja huolestui läheisen koulun oppilaiden energiajuoman litkimiseen. Vastuuntuntoisena hän ilmoitti koulun rehtorille päätöksestään ja perustelut ettei enää myy. Rehtori ilmoitti asiasta oppilaiden vanhemmille joilta sateli kiitoksia kauppiaalle.


      • trfdv3w
        kauppiaspäättää kirjoitti:

        ""Kauppa on aina kauppiaan ja asiakkaan välinen sopimus. Jos sopimusta ei synny, niin ei kaupasta voi väkisinkään mitään ostaa.""

        Näinhän se. Jokunen vuosi sitten meidän lähiruokakaupan omistaja huolestui läheisen koulun oppilaiden energiajuoman litkimiseen. Vastuuntuntoisena hän ilmoitti koulun rehtorille päätöksestään ja perustelut ettei enää myy. Rehtori ilmoitti asiasta oppilaiden vanhemmille joilta sateli kiitoksia kauppiaalle.

        Viesti, johon vastasit, on aika tarkalleen neljä vuotta vanha. Se varmaan löytyi arkiston sivulta, jonka järjestysluvussa on kaksi numeroa. Mikähän tämä vastauksen pointti oli?


    • SimaDiileri

      No mut eihän kaupat myy ees energiajuomia alle 15-vuotiaille.
      Eikä sekään mihinkään lakiin perustu, vaan kauppojen omaan päätökseen.

      Joku voi ihan laillisesti alkaa "diilaan" teineille energiajuomia ja siideriä ;)

      • SimaSimaSima

        Tarkotin siis SIMAA enkä siideriä, vaikka tietysti sitäkin vois jos jossain on sellasta missä on tuo alle 1,2%.

        Eikös simaa saa ihan vapaasti valmistaa kotonakin?


      • Anonyymi

        tota enegriajuoma juttu että sitå saa ostaa kun on 15 tai yli mut mun lähikaupasta ykkös luokkalaisille myydään es iha rennosti


    • Siideriohje ;D

      "saako alkoholitonta siideriä myydä alle 18-vuotiaalle?
      Yks kaverin kaveri oli saanut ostettua, mutta kaverini ei.
      Saako sitä siis myydä vai ei?? Tämä vaivaa minua ja kavereitani. Vaihteleeko myynti sitten erikaupoissa, että jotkut kaupat myyvät jotkut eivät?"

      Kiitos kysymyksestäsi. Kysyit alkoholittoman siiderin myynnistä. Selvitin asiaa Valviran eli sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston sivuilta ja siellä kerrotaan, että alle 18-vuotiaalle ei saa myydä juomia. joissa on yli 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia. Laissa ei ole toistaiseksi säännöksiä alle 1,2 tilavuusprosenttisten juomien myynnistä. Suositeltavaa kuitenkin on, että juomaa ei myytäisi lapsille, vaikka siinä olisikin alle 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia.

      Tämä tarkoittaa sitä, että osa kaupoista on voinut ottaa sellaisen linjan, että alaikäinen ei saa ostaa alkoholitonta siideriäkään. Jos kuitenkin siiderissä on 0,0 tilavuusprosenttia alkoholia, eli siinä ei ole minkäänlaista merkintää alkoholista, juoma on siiderijuomaa eikä siideriä. Tällöin juoman pääraaka-aineet ovat mehu ja vesi ja käytännössä juoma on samaa kuin limsa. Jos välttämättä haluat juoda saman makuista juomaa kuin siiderijuoma, kokeile sekoittaa omenamehua ja kivennäisvettä.

      Mukavaa syksyä sinulle!

      • K-18 alkoholiton olut

        Minulle ei myyty alkoholitonta "Beck" olutta joka on yksi lempi oluistani kun saksassa asuskellut, siellä suhtaudutaan lievemmin tähän alkoholin käytöön. Esim: kalja,viini ja siiderit ovat ruoka, seurustelu ja janojuomia, eikä niillä ole tarkoitus vetää "perseitä". Ja tähän olen oppinut eikä 16-18 vuotiaat saksalaiset ystävät vedä "perseitä" vaan sitä juodaa se 1-3 olutta tai lasia viiniä. No tarina jatkuu... Minulla oli hihnalla 1 Alcohol free Beck olut ja kun oli minun vuoro kysyi henkkareita (16-v ostaa1 alkoholitonta olutta, kuuma päivä). No nauruhan siinä melkein tuli, kun saksassa saisin ostaa vaikka lavan alkoholillista olutta tai mennä drinkille baariin. No otin oluen käteen ja luin tämä on alcohol free ja tässä on isolla 0,0%... No myyjä vastasi vakavana että tämä on käytäntö tässä K-citymarketissa, ettei näitä alkoholittomia tuotteita myydä alle 18 vuotiaille. No lähdin kassalta huvituneena ja vittuuntuneena tätä käytäntöä miettien, elu pitäisikö minun pyytää joku juoppo hakemaan minulle 1 alkoholiton olut joka on kalliinpi kuin esim keskiolut, eli menin pyytämää juoppoa hakemaan kaksi kylmää Beckkiä, eli minulta kielletiin alkoholitonman osto ja sen hankkimisesta tehtiin yhtä vaikeaa kuin alkoholillisen, vai olisiko pitänyt ostaa siltä juopolta 80% viru vergin pullo jota myi 13 eurolla? En oikein tätä alkoholi kultuuria, että eikö voisi opetaa että alkoholi on hyvä seurajuoma vai että pitää vetää perseet tiukalla viinalla kun ei myydä edes alkoholitonta olutta? Nämä saksalaiset alkoholittomat oluet ovat parempia kuin coca cola omastamielestä. Mutta tälläistä täällä rakkaassa synnyin hyvinvointivaltiossa... Kannatan 16 vuotiaille laki sääteistä lupaa ostaa alle 22% alkoholi juomia ja opetella niiden käyttö esim ruokailun yhteydessä. Anteeksi ruostunut suomenkieli...


      • näkökulmaeri
        K-18 alkoholiton olut kirjoitti:

        Minulle ei myyty alkoholitonta "Beck" olutta joka on yksi lempi oluistani kun saksassa asuskellut, siellä suhtaudutaan lievemmin tähän alkoholin käytöön. Esim: kalja,viini ja siiderit ovat ruoka, seurustelu ja janojuomia, eikä niillä ole tarkoitus vetää "perseitä". Ja tähän olen oppinut eikä 16-18 vuotiaat saksalaiset ystävät vedä "perseitä" vaan sitä juodaa se 1-3 olutta tai lasia viiniä. No tarina jatkuu... Minulla oli hihnalla 1 Alcohol free Beck olut ja kun oli minun vuoro kysyi henkkareita (16-v ostaa1 alkoholitonta olutta, kuuma päivä). No nauruhan siinä melkein tuli, kun saksassa saisin ostaa vaikka lavan alkoholillista olutta tai mennä drinkille baariin. No otin oluen käteen ja luin tämä on alcohol free ja tässä on isolla 0,0%... No myyjä vastasi vakavana että tämä on käytäntö tässä K-citymarketissa, ettei näitä alkoholittomia tuotteita myydä alle 18 vuotiaille. No lähdin kassalta huvituneena ja vittuuntuneena tätä käytäntöä miettien, elu pitäisikö minun pyytää joku juoppo hakemaan minulle 1 alkoholiton olut joka on kalliinpi kuin esim keskiolut, eli menin pyytämää juoppoa hakemaan kaksi kylmää Beckkiä, eli minulta kielletiin alkoholitonman osto ja sen hankkimisesta tehtiin yhtä vaikeaa kuin alkoholillisen, vai olisiko pitänyt ostaa siltä juopolta 80% viru vergin pullo jota myi 13 eurolla? En oikein tätä alkoholi kultuuria, että eikö voisi opetaa että alkoholi on hyvä seurajuoma vai että pitää vetää perseet tiukalla viinalla kun ei myydä edes alkoholitonta olutta? Nämä saksalaiset alkoholittomat oluet ovat parempia kuin coca cola omastamielestä. Mutta tälläistä täällä rakkaassa synnyin hyvinvointivaltiossa... Kannatan 16 vuotiaille laki sääteistä lupaa ostaa alle 22% alkoholi juomia ja opetella niiden käyttö esim ruokailun yhteydessä. Anteeksi ruostunut suomenkieli...

        Hmmm. Aika hyvin kirjoitit. Kai se niin on että kun esim. viina ja olut on tabu ja kiellettyä niin sitten kun sitä saa käsiinsä alaikäisenä niin vedetään perseet kerralla.


      • Anonyymi

        S marketista mun mielestä saa😉


    • Ammattilainen nro 1

      Ite kyllä saan alkholitonta olutta, oon 16v..

    • alkotestiholio

      Se riippuu kaupasta abc:ltä ainaki oon saanu ja prismast 2kertaa,1kerran ei myyny,kokeilkaa abc

    • Noh kauppahan tätä ei voi päättää mitä ne myy. Tai voihan ne kieltää vaikka liköörikonvehtien myynnin alaikäiselle mutta siitä voi tulla ongelmia.

      Mita nyt erään Turkulaisen Supermarketin kauppai V Jokela sai 25 päiväsakkoa koska oli kieltäynyt myymästä energiajuomaa 14 vuotiaalle. Tosin kielsi väärää henkilöä ja joutui itse kuseen...

      Eli kyllähän kauppa voi kieltää myynnin vaikka tummaihoisille, mutta kun kieltääkin hankalempaa asiakasta, niin kusessa ollaan...

      Mitäs Jokelalle tuli maksettavaa sitten 750€ ja 73€ oikeudenkäyntikuluja

    • Anonyymi

      Monessa paikassa on outo myynti systeemi 5/10 myyjästä myy mutta et voi tietää sitä koskaan esimerkiksi citymarket Hämeensaari siellä tietyt myyjät myyvät kaikkia alkoholittomia juomia mutta toiset kysyvät papereita jos yrität ostaa alkoholittoman inkiväärioluen terveisin 16 vuotias epilepsiaa sairastava😂

      • Anonyymi

        Joo tiedän tunteen itselläni on myöskin epilepsia ja olen 11 vuotiaasta asti juonut alkoholittomia oluita ja viinejä olen nyt 17 vuotias ja siellä on vähintään yksi myyjä joka ei myy mene Tiiriöön k kauppaan itsepalvelu kassalle näytät vain tuotteen niin saat ostaa


    • Anonyymi

      Noniin, asiasta voidaan keskustella taas seuraavan kerran vappuna tai jouluna 2024.

      • Anonyymi

        Kohta voidaan keskustella taas


    • Anonyymi

      Itse olen 16v ja lähi k-marketissa jotkut myyjät myy 0 olutta ja jotku ei. Kummallista että jos haluaa ostaa 0 oluen nii pitää katsoa kuka siellä on myymässä. On se terveellisempi vaihtoehto kuin vaikka es jota myydään kyllä kaikille.

    • Eiköhän se ole niin, että myyjä päättää kenelle myy, kunhan kohtelu ei ole ketään syrjivää. Kauppias saa päättää, ettei myy kauppansa hyllyllä olevaa olutta kenellekään. Siitä on aika turha nipottaa.

      • Anonyymi

        Tuota, ostotapahtuma on kauppiaan ja asiakkaan välinen sopimus. Myyjä ei ole kauppias, mutta hän on kauppiaan palveluksessa ja noudattaa kauppiaan antamia ohjeita ja määräyksiä. Jos sopimusta ei synny, niin ei kaupasta väkisin voi ostaa mitään. Se olisi todennäköisesti pakottaminen niminen rikos.
        Syrjintään kauppias syyllistyy silloin, jos hän rodun, jne. syyn vuoksi kieltäytyy asiakkaalle myymästä.
        Kauppiaan kannalta paljon vaarallisempi on rikoslain kohta, -ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla. Eli, rautalangaksi väännettynä, joillekin myy, joillekin ei.
        Alkoholipitoisia juomia ei saa myydä alaikäiselle, päihtyneelle, eikä päihtyneen seurassa olevalle. Muille myynnistä kieltäytyminen on syrjintää,- eli, ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla.
        Jos kaupassa on hyllyllä jotain olutta, niin luonnollisesti kauppias voi ilmoittaa, ettei se ole myynnissä.


      • Anonyymi

        Tuota, ostotapahtuma on kauppiaan ja asiakkaan välinen sopimus. Myyjä ei ole kauppias, mutta hän on kauppiaan palveluksessa ja noudattaa kauppiaan antamia ohjeita ja määräyksiä. Jos sopimusta ei synny, niin ei kaupasta väkisin voi ostaa mitään. Se olisi todennäköisesti pakottaminen niminen rikos.
        Syrjintään kauppias syyllistyy silloin, jos hän rodun, jne. syyn vuoksi kieltäytyy asiakkaalle myymästä.
        Kauppiaan kannalta paljon vaarallisempi on rikoslain kohta, -ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla. Eli, rautalangaksi väännettynä, joillekin myy, joillekin ei.
        Alkoholipitoisia juomia ei saa myydä alaikäiselle, päihtyneelle, eikä päihtyneen seurassa olevalle. Muille myynnistä kieltäytyminen on syrjintää,- eli, ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla.
        Jos kaupassa on hyllyllä jotain olutta, niin luonnollisesti kauppias voi ilmoittaa, ettei se ole myynnissä.


    • Anonyymi

      Itse en tiedä enää että mihin pitäisi uskoa. Olen 15v ja kokeiltiin tänään kaverin kanssa huvikseen ostaa 0,0% karhua 2 tölkkiä. Kaveri meni ensin ja osti omansa. Myyjä myi sen ihan ilman sen kummempia kyselyitä. Tuli oma vuoro mennä kassalle ja kun olin antamassa rahaa niin kysyi henkkareita. Ei kuulemma alle 18 vuotiaille saa myydä. Parasta tässä oli se että kaverini jolle hän myi ei muistuta lähellekään 18 vuotiasta.

    • Anonyymi

      Menen vähän nyt asian vierestä, mutta se suotakoot. Aikoinaan vein tytön kouluun ja sen jälkeen menin ostoksille. Itselläni kun sattui olemaan 6:n päivän, vuorotyön suoma, "pitkävapaa".

      Ajattelin tehdä karjalanpaistia johon sitten pikku liraus olutta antamaan aavistus makua. Kassalla yllätykseni ei ollut loppupeleissä niin valtava, mutta harmittihan se, kun kello ei ollut vielä yhdeksää. Noh, kävin pikaiseen vaihtamassa kolmospullon ykköspulloon.

      Myyjä itsekään ei tiennyt , saako edes ykköstä myydä. Kassakone sanoi ykköselle jees, kun kolmoselle se sanoi no.

      Muistan vielä nekin ajat, kun sai jo seiskalta ostaa ihan kolmostakin. Varmaankin jonkun Päivin ideoita tuollainenkin typerä sääntö, että seiskalta vain alkoholistit ostaa kaljaa.

    • Anonyymi

      Kaverini kanssa tänään yritimme ostaa 0,0 karhun no ei se kassa nainen antanu sanoi että se on k18.
      Olen 12v ja kävimme s-marketissa ja tämän jälkeen luin netistä että s-ryhmä myy alkoholitonta olutta.
      Mietin miksi ne myy energia juomia ilman ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe