itukassa oli juttua romani naisten pukuompelusta.olivat saaneet oikein apurahaakin kurssin pitoon.eihän siinä sinällään mitään,kun olivat ommelleet tyynyliinojakin.mutta tässä on vaan semmoinen ristiriita,että ommellaan mekkoja,jonka panemalla päälle,ei voi mennä töihin.eikö ole kummallista.tämä kuulostaa ihan hölmöläisten touhulta.ja nythän on niin ,että ei ole mitään romanilakia,joka kieltäisi riisumasta pukua pois.tämä on tällainen sanotaanko kansallis romanttinen tapa jäänne,jota ei monetkaan romanit enää vaali.olen kuullut heiltä itseltään ettei tällaista tapaa enää noudateta,kuin jotkut taantumukselliset,ja vanhoilliset.ja onhan se selvä ettei lähihoitaja voi pitää romanipukua työssään.siitähän tulee sairaala oloihin likaa ja bakteereita.pukuhan laahaa pitkin kuraista maata.puvun kantajakin voi saada moisesta pölypesästä vaikka astman.ja tunteehan sen jo hajustakin,sehän haisee ihan homeelle.missään muualla koko maailmassa ei romani-väestö pukeudu näin.voihan sitä pitää kansallispukuna,mutta mikään arki ja työ-asu se ei ole.eli,se puku aiheuttaa syrjintää.ottakaa oppia saska helmikalliosta,poika on käynyt koulut osaa hitsata ja asentaa.kun keikat vähenevät ,varmasti pääsee töihin.ottakaa esimerkkiä niistä romaneista jotka pärjäävät.mitä se haagertien mahti-suku sanoo tästä työ tilanteesta,onko heimolla enää ketään päämiestä.olisi hyvä olla joku johtaja,ettei menisi ihan näyttelemiseksi koko elämä.
romani-puvulla työttömyyskortistoon
26
2251
Vastaukset
- Iinas
Työvoimatoimisto järjestää kurssin, jossa valmistetaan vaate, jonka kun pukee ei voi tehdä työtä...
Taitaavat olla älykääpiöitä siellä työkkärissä, oisivat pistäneet kyseiset rouvat vaikka naisille suunatulle metallikurssille hitsaamaan.- ihmeporukkaa
olisi paljon työtehtäviä mitä voisi tehdä.esimerkiksi vanhusten kotihoitoa,mutta kun tämän kyseisen rodun edustajat kiertelevät sulkavalla vanhuksia huijaamassa,niin eihän ne uskalla mummot ottaa moisia siivoojia töihin.tulisi siivottua asunto turhan siistiksi.
- ei sovi nykyaikaan
minä tunnen romanit hajusta,haiseeko ne puvut,eli likainen sametti niin pahalle,vähän kuin entisessä neuvostoliitossa,lika se haisee,hyi hyi
- ystävä.,.,
ei sovi nykyaikaan kirjoitti:
minä tunnen romanit hajusta,haiseeko ne puvut,eli likainen sametti niin pahalle,vähän kuin entisessä neuvostoliitossa,lika se haisee,hyi hyi
no kovin olet lähellä romaania ollut kun hajusta tunnet,minäkin olen ollut romaania lähellä ja kyllä ne tuoksuvat ihan hajuvedelle,ja puhtaalle...
- gccggl
ihmeporukkaa kirjoitti:
olisi paljon työtehtäviä mitä voisi tehdä.esimerkiksi vanhusten kotihoitoa,mutta kun tämän kyseisen rodun edustajat kiertelevät sulkavalla vanhuksia huijaamassa,niin eihän ne uskalla mummot ottaa moisia siivoojia töihin.tulisi siivottua asunto turhan siistiksi.
eikä oo ihmeellistä että sulkavalla kun on käynyt "romaninaisia " huijaamassa vanhuksia niin ne onkii paljastunu valtaväestöön kuuluviks naisiks jotka ovat pukeutuneet romanipukuun!!! mietippä tätä
- BadMyntton
täytyy olla ihmisen elämä kun tuollasta kakkia suoltaa. Ota välillä joku muukin vähemmistö käsittelyyn, niin tulee vähän vaihtelua.
- Hakatsun italiaano
Onks siulla autooi? Samanlaisii ihmisii ne rommaanitkii on,elä käy soittelle,ettei tarvii lyyvvä hevosenpääpuukolla lapojen tuntumaa!!
- BadMyntton
Hakatsun italiaano kirjoitti:
Onks siulla autooi? Samanlaisii ihmisii ne rommaanitkii on,elä käy soittelle,ettei tarvii lyyvvä hevosenpääpuukolla lapojen tuntumaa!!
nyt autooooiiii, ei ole kun Lada, tuhannella saat ja sporttipiälyset litkoja! Mitä annat vaihooooooos?
- Hakatsun italiaano
BadMyntton kirjoitti:
nyt autooooiiii, ei ole kun Lada, tuhannella saat ja sporttipiälyset litkoja! Mitä annat vaihooooooos?
ois -84 240 volvo hyvillä kilometreillä,anna 3800 vällii,nii vaihelllaaaa,aaaa,a.
- puoliverinen
kyse nyt vaan on romani tyttöihin kohdistuvasta isosta ongelmasta,työttömyydestä.miksi tästä ei puhuta avoimesti.minulla on tunne,että vanhemmat pakottavat nuoret pukeutumaan asuun,joka rajoittaa heidän elämäänsä tasavertaisina suomalaisina.olen tietoinen hyvin monenlaisista pakotuskeinoista joita romani isät käyttävät,naisia ja tyttöjä alistamalla.mikään kansahan ei kohene kuin naisten-asemaa parantamalla.tälläkin kurssilla oli jo alistettuja puku-naisia,mutta eipä ollut nuoria.hyvä niin.miksi romani-asioita ajavat vain romanit,olisi hyvä jos olisi vaikka eri puolueista valittu neuvosto.ota kantaa
- Kaunis Romaani
Olin itse kurssilla jossa tehtiin,röijy ja esiliina..itse maksoimme kankaat ja muut tarvikkeet..itse maksoimme myös kyytimme sinne ja ruokailumme..Oli hyvä oppia tekemään kyseiset vaatteet itsellemme siinä säästää pitkän pennin opettajamme valkolainen oli aivan ihana..Kukaan ei meitä kurssille pakottanut vaan ihan omasta halusta sinne menimme..emme elä keskiaikaa,toivottavasti tuollaisia kursseja tulisi lisää sen sanoi jo opettajamme,joka muuten oli kiitollinen että sai opettaa meille vaatteitten teon ja samalla tutustua kulttuuriimme.ja kun sinua noin paljon kiinnostaa mene hyvä ihminen linnalaan siellä ne puvut vieläkin on....Ottakaa ihmiset ensin asioista selvää ennekuin käytte arvioimaan ihmisiä,jookos?Elämä on loppujen lopuksi niin lyhyt sitä ei tuollaiseen kannata tuhlata ja jos kiinnostaa romaaniin tutustua niin juttelemaan vaan ..Hyvää illan jatkoa kaikille..
- Savolinnan romani tyttö
olet aika tietämätön asioista joista puhut. Kannattaisi ottaa selvää asioista ennenkuin niistä puhuu.... Kyllä romaneiden asioita hoitaa hyvin paljon suomalaisia eikä vain romaneita.... Monet romani yhdistykset joita on niin niissä on teidänkin porukkaa töissä ja paljon että tässä sulle viisastelija
- romaani puvut kunniaan
Kuulehan sie,nuo romaanipuvut on hienoimpia mitä olen koskaan nähnyt,ja suurin osa tuntemistani romaaneista on töissä ei ne kalliit puvut päällä töitä tee vaihtavat ihan työvaatteet siinä missä muutkin ihmiset..Ota hyvä ihminen asioista selvää ennekuin rupeet haukkumaan asioista joista sinulla ei ole mitään tietoa..ja saska hän on mies ja hän ei todellakaan kanna hametta..voi pyhä sylvi ja kaikki muutkin etten sanoisi kyllä menee erittäin lapselliseksi touhu,,voisin sanoa entä ne valkolaiset,ulkomaalaiset.romaanit kaikissa löytyy työttömiä ja niitäkin jotka joutuvat turvautumaan sosiaalihuoltoon..ja tiedoksi vielä romaani puvun kantaminen on kunnia asia ei mikään laki,,ethän varmaan mene lappiin haukkumaan kun siellä suurin osa pitää omaa kansallispukuaan..mene nyt hyvä ihminen jo peilin eteen ja sano itsellesi,,,,olen hyvä ihminen kaikin puolin ja annan kaikkien kukkien kukkia....hyvää jatkoa kuitenkin sinulle ja muille epäilijöille...
- kaalo
Hei taas Valkoturvat
Minulle tulee henkilökohtaisesti rotuviha valkonaamoja vastaan, kun luen noin tyhmiä ja tosi huolettomasti kirjoitettua paskaa. Opettele PUOLIVERINEN kirjoittamaan ennen kuin tulet yleiselle palstalle.
Ensinnäkin mitään apurahaa ei ole saatu tälle kurssille ja, kurssi ei todellakaan toimi apurahan voimin. Tämä on Noste ohjelmalla toteutettu kurssi jota on mahdollisuus käydä ja kouluttaa itseään kuka vain haluaa ja täyttää tietyt kriteerit. (http://www.noste-ohjelma.fi) Kurssilaiset maksoivat materiaalit itse ja sekä ruovan ja matkakustannukset. Ei mitään kulukorvauksia. Mistä sinä tiedät mitään romanien kulttuurista tai muistakaan säädöksistä, vai onko sulla kokemuksia romaneista kun pystyt noin asiaa selvittämään. Romanipuvun käyttö naisella on yksi osa kulttuuria jota naiset kyllä vaalii, ja ei todellakaan ole mikään romanttinen tapa jäänne. ketään ei missään vaiheessa pakoiteta romanipuvun käyttöön jos nuorella ei ole halua siihen. Meillä kyllä vallitsee Miesten ja Naisten välillä tasa-arvo. Maailma muuttuu ja niin myös meidän kulttuuri. Rupea sinä meidän johtajaksi kun tiedät eri sukujen asiat noin hyvin kaksiverinen otus.
Mitä tulee siisteyteen, niin olen 100% varma siitä että romaninaisen hame ei ole mikään pölypesä eikä Bakteerien kerääjä. Katso televisiosta SILLÄSIISTI ohjelma. Voiko karmeampaa näkyä olla kun teidän heimoveljien asunnot on. Siellä todella Bakteerit jyllää ja taudit pesii. Huom! Ei koske kaikkia valtaväestön ihmisiä. Kyllä täytyy sanoa että teidät tosiaan tuntee hajusta. Onko teille käsitys henkilökohtainen hygienia mitään.
Romaninaiset osoitti sen, että he pystyy samalla lailla työskentelemään kuin muutkin. Aina on epäilyksiä, että eihän romaneista ole mihinkään, mutta tiedän tasan tarkkaan, että Romani on paljon tunnollisempi ja tarkempi työntekijä kun valtaväestön ihminen.
Kurssin tuotoksiin voi tutustua Linnalan Kansanopiston ala-aulassa 17.11.2006 asti
Sieltä löytyy myös erilaista materiaalia ja tietoutta romanikulttuurista ja kaikesta mikä liittyy romaneihin.- puoliverinen-mikä se on
nosterahoituksen turvin järjestetty kurssi sisälsi 180 tuntia opetusta.ette te tämän opettajan palkkaa maksaneet.noste ohjelman viimeiset rahoitus päätökset tehdään vooden 2007 aikana.tämä teksti on suurilta osin lainattua itukasta,ja seuraava on erään romani-äidin kertomaa lehdelle.tyttärien sonnustautuminen kansallispukuun toi heille hankaluuksia työelämässä.sen jälkeen he eivät voineet enää työskennellä samassa työpaikassa.ja omana sanomanani ensinnäkin en ole moittinut kenenkään kotia en hajua en ompelu-taitoa .uskon että puvut ovat kauniita,mutta eivät saa olla työssäkäynnin esteenä.muuten,miksikähän romanimiehet haluavat itselleen vaalean vaimon,etenkin julkkikset.onkohan meissäkin jotain kiehtovaa.ja nyt minä tiedän mistä puhun.minä en tunne mitään rotuvihaa,en ymmärrä mitä se on.minä muuten osaan ommella romanipuvun ,ja osaan virkata pitsiä.kjs ps pp lk ....mitä ihmettä
- Kyläkauppias
puoliverinen-mikä se on kirjoitti:
nosterahoituksen turvin järjestetty kurssi sisälsi 180 tuntia opetusta.ette te tämän opettajan palkkaa maksaneet.noste ohjelman viimeiset rahoitus päätökset tehdään vooden 2007 aikana.tämä teksti on suurilta osin lainattua itukasta,ja seuraava on erään romani-äidin kertomaa lehdelle.tyttärien sonnustautuminen kansallispukuun toi heille hankaluuksia työelämässä.sen jälkeen he eivät voineet enää työskennellä samassa työpaikassa.ja omana sanomanani ensinnäkin en ole moittinut kenenkään kotia en hajua en ompelu-taitoa .uskon että puvut ovat kauniita,mutta eivät saa olla työssäkäynnin esteenä.muuten,miksikähän romanimiehet haluavat itselleen vaalean vaimon,etenkin julkkikset.onkohan meissäkin jotain kiehtovaa.ja nyt minä tiedän mistä puhun.minä en tunne mitään rotuvihaa,en ymmärrä mitä se on.minä muuten osaan ommella romanipuvun ,ja osaan virkata pitsiä.kjs ps pp lk ....mitä ihmettä
ainakaan SAA työskennellä romanipuvussa,siellä on omat säännöt pukeutumisesta.Esierkkinä myyjät,pakkaajat,kassat,myöskin siistijät.
- mie taas
itse kannan romanipukua, YLPEÄNÄ! Olen käynyt koulut ja omaan myös ammatin, töitä riittää hameesta huolimatta. Niin että mee nyt vähän sivistäytymään hyvä ihminne kun et tiiä mistä kirjotat
- ???
Tarviiko sitä haisevaa rättiä,YLPEÄNÄ kantaa?
- Savolinnan romani tyttö
??? kirjoitti:
Tarviiko sitä haisevaa rättiä,YLPEÄNÄ kantaa?
Täällä te useimman valtaväestöön kuuluvat puhutte meistä romaneista ja näette vaivaa niinkuin katemieliset pienet lapset.... Tottakai on ymmärrettävää että jokaisella on oma mielipide asioihin mutta ettehän te aikuiset ihmiset voi kuin sikoina hyrrätä eteenpäin... Olen käynyt kouluja ja ammattikoulusta mulla on vähäsen jäljellä... Siellä opettajat eivät nähteet mussa mitään vikaa ja miksi??? sen takia kun he opettelivat tuntemaan mua ennenkuin arvioi mua.. Meinaan että opeteltaa tuntemaan ja haukkukaaa sitte vasta... Myönnän että ei me kaikki hyviä olla meissä on myös niitä lurjuksia niinkuin valkolaisissakin. Tuo puhtaus juttu se pitää paikkaasa että ei kaikki valkolaiset ole likaisia ja epäsiistejä, mutta monet meidänkin naapurissa olevat ovat haiseviä ja likaisia mutta tunnen hyvin puhtaita valkolaisia joiten kanssa on ilo olla koska ei haise nenään niin kuin perus suomalainen hiki mies. Meissä romaneissa on myös niitä tynk tyynejä mutta ei romanit mitään bakteeri pesiä on niinkuin olette sanoneet en ole koskaan kuullu et mustalainen olis jättäny yläkertaan muutamaa laatikkoa tiskejä jotka on ajan kuluessa kerenneet homehtumaan... ketä kiinnostaa romaneiden puhtaus niin tervetuloo mun oven taakse tarjoon kahvit ja pullat ihan ostetut sellaset ja mun kotiin on tervetuleet myös ne sillä siisti ohjelma tulkaa vaikka joukolla jos siltä tuntuu.... Opetelkaa tuntemaan meitä romaneita ensin ja haukkukaa sitten. On erittäin ikävää katsella kun meitä haukutte jos me päästiin kurssille koska ei me romanitkaan haukuta teitä kun pääsette jollekkin kiinnostavalle kurssille tai työ paikkaan. Menkää ihmiset itteenne ka huomatkaa miten ootte lapsen mielisiä.... JA SULLE PUOLI VERINEN OLE YSTÄVÄLLINEN JA PIÄ SUUS KII KUN ET TIIÄ ASIOISTA MITÄÄN ANNA MEIJÄN KOKONAISTEN KERTOO KUN TIIJETÄN... TAJUUT VARMAN YSKÄN
- Anonyymi
Olen monen romanin kanssa ollut tekemisissä mutta en ole koskaan törmännyt rehelliseen mustalaiseen enää en asu samassa talossa enkä mielellään edes samalla kadulla se paska kuorma mitä ovat mulle antaneet niin tiedän mitä he pohjimiltaan ovat paska sakkia isolla p llä
- Anonyymi
Toi on niin TOTTA! Yhtään rehellistä ei ole, ne on vaan helvetin hyviä näyttelijöitä ja tyhmät menee lankaan.
- Anonyymi
Moni mustalainen on kirjoitus ja luku taidoton en ole koskaan nähnyt mustalaista ammatti koulussa saati armeijassa ovatko he oikeasti niin tyhmiä tiedä sitten voin omasta kokemuksesta sanoa että tyhmintä porukkaa saa etsiä meinasin muuttaa sinne työn perässä mutta taidan jättää väliin koko savonlinna taitaa haista tamman paskalle
- Anonyymi
Tainnut jäädä itseltäsikin äidinkielen opiskelut vähiin?
- Anonyymi
Kannattaa ei täällä ole mitää järkevää.kaikki on päin vittua
- Anonyymi
Oiskin vaan Savonlinna mutta kun nyt ovat jo valloittaneet Sulkavankin!
- Anonyymi
Taitaa Savonlinnassakin olla muutama mustalainen joka tekee töitä. Mitä ne loput tekevät? Elävät rikoksilla ja sosiaaliavulla. Ei ole oikein että yhteiskunta järjestää kursseja joilla opetellaan tekemään jokaiselle naiselle oma rahtihame. Kokemus ihmisryhmästä paria poikkeusta lukuun ottamatta valitettavasti varsin negatiivinen. Mistähän mustalaisten huono maine oikein johtuu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2745165- 554373
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii943668- 502739
- 212077
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua461863- 1171781
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘981521- 711105
PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden1531094