Muita arkkitehtuuripalstoja?

ei rekisteröitynyt

Tiedättekö muita arkkitehtuuripalstoja? Mielellään suomenkielisiä, mutta englantikin käy.

Toivottavasti niissä vaadittaisiin lisäksi rekisteröityminen. Silloin nimittäin olisi toiveita saada oikeasti asiantuntevia ja tosissaan kirjoitettuja vastauksia kysymyksiinsä. Suomi24 ei ole oikein vakuuttanut minua missään suhteessa.

9

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pännä&pinna

      Ei sellaisia saitteja ole. Arkkitehtikunta on tunnettu tuppisuusuidestaan, johtuen siitä että julkaisukelpoisia mielipiteitä ei ole. Arkkitehti-lehti julkaisee muutamasta valikoidusta kohteesta virallisen yleisen mielipiteen siinä kaikki.

      Tai jaa... vastaisikohan joku arkkitehti sinun kysymyksiisi kohtuullista korvausta vastaan. Sillä useimmilla arkkitehdeillä on nykyään akuutti rahapula.

      • turha toivo,

        itsekin mielelläni vaihtaisin ajatuksia ammattilaisten kanssa. Tältä palstalta löytyy aina joku nokkelanpuoleinen kirjoittaja, joka kommentoi juuri edellämainitulla tavalla... tekstistä paistaa pohjaton kateus – johtuuko siitä, ettei ole itse päässyt aikoinaan arkkitehtuuria opiskelemaan tai sitten ei ole varaa asua siten kuin mieli tekisi. Jäänee selvittämättä.


      • snadi&buli
        turha toivo, kirjoitti:

        itsekin mielelläni vaihtaisin ajatuksia ammattilaisten kanssa. Tältä palstalta löytyy aina joku nokkelanpuoleinen kirjoittaja, joka kommentoi juuri edellämainitulla tavalla... tekstistä paistaa pohjaton kateus – johtuuko siitä, ettei ole itse päässyt aikoinaan arkkitehtuuria opiskelemaan tai sitten ei ole varaa asua siten kuin mieli tekisi. Jäänee selvittämättä.

        "nokkelanpuoleinen kirjoittaja" oikein
        "pohjaton kateus" väärin
        "ei päässyt arkkitehtuuria opiskelemaan" väärin
        "ei ole varaa asua siten kuin mieli tekisi" väärin

        Ei siis jäänyt selvittämättä. Mutta sen myönnän että olen täysin tympääntynyt kolleegoiden iänikuisiin lässytyksiin.


      • konjuktuuri
        snadi&buli kirjoitti:

        "nokkelanpuoleinen kirjoittaja" oikein
        "pohjaton kateus" väärin
        "ei päässyt arkkitehtuuria opiskelemaan" väärin
        "ei ole varaa asua siten kuin mieli tekisi" väärin

        Ei siis jäänyt selvittämättä. Mutta sen myönnän että olen täysin tympääntynyt kolleegoiden iänikuisiin lässytyksiin.

        Onko odotettavissa, että arkkitehdillä suunnitteluttamani talo tulee todennäköisimmin olemaan ihan lässy?


      • Tosi nokkela kirjoittaja
        snadi&buli kirjoitti:

        "nokkelanpuoleinen kirjoittaja" oikein
        "pohjaton kateus" väärin
        "ei päässyt arkkitehtuuria opiskelemaan" väärin
        "ei ole varaa asua siten kuin mieli tekisi" väärin

        Ei siis jäänyt selvittämättä. Mutta sen myönnän että olen täysin tympääntynyt kolleegoiden iänikuisiin lässytyksiin.

        olisi kirjoittanut sanan "kollega" oikein.


      • kissa&hiiri
        Tosi nokkela kirjoittaja kirjoitti:

        olisi kirjoittanut sanan "kollega" oikein.

        Jos osaisit lukea niin huomaisit, että sanoin olevani nokkelanpuoleinen enkä nokkela. Tarkastin "kolleega" sanan oikeinkirjoituksen sanakirjasta. Minä olin oikeassa ja sinä et täysin väärässä, koska myös muoto "kollega" on Kielitoimiston hyväksymä.


      • Jassu___
        turha toivo, kirjoitti:

        itsekin mielelläni vaihtaisin ajatuksia ammattilaisten kanssa. Tältä palstalta löytyy aina joku nokkelanpuoleinen kirjoittaja, joka kommentoi juuri edellämainitulla tavalla... tekstistä paistaa pohjaton kateus – johtuuko siitä, ettei ole itse päässyt aikoinaan arkkitehtuuria opiskelemaan tai sitten ei ole varaa asua siten kuin mieli tekisi. Jäänee selvittämättä.

        Ei se nyt välttämättä kateutta ole, jos ei-arkkitehdit kommentoivat arkkitehtuurista. On tietysti usein niin, ettei kirjoittaja tunne alan toimintatapoja eikä hahmota kokonaisuuksia. Mutta keskustelua sen ei pitäisi estää. Eikä kaikkiin viesteihin ole pakko reagoida.

        En ole arkkitehti, enkä haluaisi, en ole koskaan pyrkinyt ko. kouluihin ja olen tyytyväinen asuntooni ja ammattiini. Muutama asia jaksaa silti kummastuttaa (alaa sivusta seuraavaa)

        -alan uskonlahkomainen käsitys tyylikkyydestä ja kauneudesta.

        -se, ettei mistään oikein voi keskustella ilman, että keskustelu yritetään aina hyssytellä kuoliaaksi.

        -mitään arkkitehtuuriin liittyvää ei saa arvostella kukaan, sillä kyse on...arkkitehtuurista.

        Onko arkkitehtuuri uutta luova ala vai pitääkö se yllä itse itseään? Vaikuttaa jälkimmäiseltä. Ketä varten ns. julkista hyvää makua pidetään yllä?


      • nimimerkki
        Jassu___ kirjoitti:

        Ei se nyt välttämättä kateutta ole, jos ei-arkkitehdit kommentoivat arkkitehtuurista. On tietysti usein niin, ettei kirjoittaja tunne alan toimintatapoja eikä hahmota kokonaisuuksia. Mutta keskustelua sen ei pitäisi estää. Eikä kaikkiin viesteihin ole pakko reagoida.

        En ole arkkitehti, enkä haluaisi, en ole koskaan pyrkinyt ko. kouluihin ja olen tyytyväinen asuntooni ja ammattiini. Muutama asia jaksaa silti kummastuttaa (alaa sivusta seuraavaa)

        -alan uskonlahkomainen käsitys tyylikkyydestä ja kauneudesta.

        -se, ettei mistään oikein voi keskustella ilman, että keskustelu yritetään aina hyssytellä kuoliaaksi.

        -mitään arkkitehtuuriin liittyvää ei saa arvostella kukaan, sillä kyse on...arkkitehtuurista.

        Onko arkkitehtuuri uutta luova ala vai pitääkö se yllä itse itseään? Vaikuttaa jälkimmäiseltä. Ketä varten ns. julkista hyvää makua pidetään yllä?

        Tuo oli oikeasti hyvä kommentti.

        Keskustelua kaipaisi itse kukin lisää. Itse olen arkkitehti ja olen ihmetellyt aikaisista opinnoistani asti sitä, että hyvää keskustelua arkkitehtuurista näkee julkaistuna hyvin harvoin.

        Uskonlahkomaisuuteen on sinänsä helppoa keksiä syy: nykyään lähes kaikki muukin elää harmoniamaisessa suhteessa, ilmiöt tulevat ja menevät samaa tasatahtia. Miksei siis arkkitehtuurissakin? Ja kun tähän lisää päälle kaavoihinsa kangistuneen rakennusteollisuuden, niin ei ole vaikeata ymmärtää minne se monimuotoisuus katoaa. Arkkitehti ei ole enää aikoihin ohjannut rakentamisen laivaa - katsokaa asuntotuotantoa. Herrasiunaa. Tämä onneksi tarjoaa sen mahdollisuuden, että yksittäiset toivonkipinää viljelevät arkkitehdit / suunnittelijat voivat lyödä läpi ajatuksiensa kanssa, mutta se vaatii pitkää pinnaa, vakuuttavaa sanailua ja jotain vallankahvassa olevaa tukijaa.

        Hyssyttelyyn puolestaan omalta osaltani on helppo nimetä yksittäinen syy - keskustelun taso. Mikäli joku tulee minulle esittämään rakentavan ajatuksen "aalto oli perseestä, puretaan enso", ei moiseen jaksa vaivautua kommentoimaan. Mikäli ajatuksen valo paistaa kommentissa edes vähän, niin sitten ollaan jo hyvän keskustelun alkumetreillä. Suomessa arkkitehtuurin osalta yleissivistys on rapakunnossa, rakennustaidetta ymmärretään ajallisesti laajemmassa mittakaavassa erittäin huonosti.

        Onko arkkitehtuuri luova ala? Siinä on kysymys naulan kantaan. Tuntuu useimmiten, että suurin osa arkkitehdeista on väsynyt vakuuttelemaan muita ja puurtavat vain saman parissa minkä kaikki muutkin.

        Onneksi porukassa on kuitenkin lakkaamattomia ideasampoja, jotka jaksavat piristää alaa uusilla ajatuksillaan. Samaa voi suositella kaikille muillekin rakennusalalla.


    • yksi palsta

      http://www.pushpullbar.com/

      Tuolla tulee käytyä joskus. Suomalaisia palstoja ei ole. Safan sivuilla on tosin oma suljettu (ja hyvin, hyvin hiljainen..) keskustelupalsta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe