Onko uuslestadiolaisuus sama kuin esikoislestadiolaisuus?

minä vain

Niin, otsikossa se kysymys tulikin. Valaiskaa vähän tietämätöntä. :) Kiitos.

10

4493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiikerinpentunen

Niin, tuossahan tuo vastaus jo tulikin :)

Ainakin täällä päin kutsutaan esikoislestadiolaisuutta uuslestadiolaisuudeksi sekä myös uusheräykseksi.

• Iitamuori

Mutta eihän ole mahdollista, että uuslestadiolaisuus on sama kuin esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuus syntyi samaan aikaan kuin vanhoillislestadiolaisuus suurissa hajaannuksissa, kun lestadiolaisuus ensi kerran hajosi. Ja sitten tällä palstalla puhutaan, että miksi uuslestadiolaisuus eriytyi vanhoillisuudesta. Eihän esikoislestadiolaisuus oli lähtenyt vanhoillisuudesta, vaan lestadiolaisuudesta.

• Iitamuori
        Iitamuori kirjoitti:

Mutta eihän ole mahdollista, että uuslestadiolaisuus on sama kuin esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuus syntyi samaan aikaan kuin vanhoillislestadiolaisuus suurissa hajaannuksissa, kun lestadiolaisuus ensi kerran hajosi. Ja sitten tällä palstalla puhutaan, että miksi uuslestadiolaisuus eriytyi vanhoillisuudesta. Eihän esikoislestadiolaisuus oli lähtenyt vanhoillisuudesta, vaan lestadiolaisuudesta.

Käypäs katsomassa vielä tuolta lisää tietoa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000593&posting=22000000021264657

• Tiikerinpentunen
        Iitamuori kirjoitti:

Kiitos valaisusta, mutta täytyy minun edelleen sanoa, että ainakin täällä päin niitä kutsutaan toistensa synonyymeina.

Uusheräys, uusleastadiolaisuus sekä esikoislestadiolaisuus tarkoittavat täällä päin samaa asiaa.

Kun ne kerran nähtävästi eivät ole sama asia, on vaikea enää tietää minkähän uskontokunnan kanssa olen ajatuksiltani samansorttinen :)

Minulle ne tarkoittavat samaa asiaa, sillä täällä ne ovat sama asia. Anteeksi, jos olen antanut väärää tietoa, mutta nyt onneksi tilanne on korjattu.

Mutta onneksi ei se nimi ketään pelasta :)

• theoforos.
        Tiikerinpentunen kirjoitti:

Kiitos valaisusta, mutta täytyy minun edelleen sanoa, että ainakin täällä päin niitä kutsutaan toistensa synonyymeina.

Uusheräys, uusleastadiolaisuus sekä esikoislestadiolaisuus tarkoittavat täällä päin samaa asiaa.

Kun ne kerran nähtävästi eivät ole sama asia, on vaikea enää tietää minkähän uskontokunnan kanssa olen ajatuksiltani samansorttinen :)

Minulle ne tarkoittavat samaa asiaa, sillä täällä ne ovat sama asia. Anteeksi, jos olen antanut väärää tietoa, mutta nyt onneksi tilanne on korjattu.

Uusheräys ja esikoislestadiolaisuus ovat eri asia. Lestadiolaisuus jakautui Suomessa 1900-luvun alussa kolmeen pääryhmään: vanhoillislestadiolaisuuteen, esikoislestadiolaisuuten ja uusheräykseen, ja kaikki nämä kolme pääryhmää ovat myöhemmin jakautuneet edelleen useampiin osiin.

Vanhoillislestadiolaisuudessa esiintyy tapaa kutsua uusheräystä uuslestadiolaisuudeksi, mutta missään virallisissa yhteyksissä en ole koskaan nähnyt sitä käytettävän. Tuollaista nimitystä ehkä voidaan käyttää, mutta joka tapauksessa on väärin, jos siihen sekoitetaan mukaan myös esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuudella ei ole mitään tekemistä uusheräyksen kanssa. Toisaalta kyllä esikoislestadiolaisetkin saattavat helposti sekoittaa kaikki muut ryhmät toisiinsa ja kutsua myös esim. uusheräysläisiä ja rauhansanalaisia vanhoillislestadiolaisiksi. Tällainen on valitettavaa, ja tulisi kitkeä ahkeralla valistustyöllä pois, jotta asiat pysyisivät järjestyksessä.

• SeekHeil
        theoforos. kirjoitti:

Uusheräys ja esikoislestadiolaisuus ovat eri asia. Lestadiolaisuus jakautui Suomessa 1900-luvun alussa kolmeen pääryhmään: vanhoillislestadiolaisuuteen, esikoislestadiolaisuuten ja uusheräykseen, ja kaikki nämä kolme pääryhmää ovat myöhemmin jakautuneet edelleen useampiin osiin.

Vanhoillislestadiolaisuudessa esiintyy tapaa kutsua uusheräystä uuslestadiolaisuudeksi, mutta missään virallisissa yhteyksissä en ole koskaan nähnyt sitä käytettävän. Tuollaista nimitystä ehkä voidaan käyttää, mutta joka tapauksessa on väärin, jos siihen sekoitetaan mukaan myös esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuudella ei ole mitään tekemistä uusheräyksen kanssa. Toisaalta kyllä esikoislestadiolaisetkin saattavat helposti sekoittaa kaikki muut ryhmät toisiinsa ja kutsua myös esim. uusheräysläisiä ja rauhansanalaisia vanhoillislestadiolaisiksi. Tällainen on valitettavaa, ja tulisi kitkeä ahkeralla valistustyöllä pois, jotta asiat pysyisivät järjestyksessä.

Asiaa valaisee seuraava linkki:http://www.uusherays.fi/uh_on.html

• Anonyymi
        Tiikerinpentunen kirjoitti:

Uudella heräyksellä ei ole mitään tekemistä esikois lestadiolaisuuden kanssa . Esikoislestadiolaisuus ei myöskään ole eronnut mitään vaan muut ovat eronneet kristillisyydestä kun omavanhurskauden rietas saarnasi maailman rakkautta . Oikea armonjärjestys saarnataan edelleenkin esikois lestadiolaisuudessa

• Anonyymi
        Iitamuori kirjoitti:

Ystäväni litamuori .
        Ei valitettavasti mennyt kirjoituksesi oikein
        Että esikoislestadiolaisuus syntyi samaan aikaan kuin vanhoilliset. Ei myöskään tämä että esikoiset olisivat eronneet mistään vaan muut erosivat esikoisuudesta . Siitä on meille vanhinten kirjoituksia . Esikoislestadiolaisuus on sama elävä kristillisyys kuin Laestadiuksella ja Lutherilla paavalilla pietarilla johanneksella pienellä lapsella . Kristillisyys on syntynyt Yrttitarhassa ja Golgatan mäellä se tuli seurakunnalliseen muotoon Laestadiuksen aikana .

• Anonyymi
        theoforos. kirjoitti:

Ystäväni theoforos .
        Ehkä meillä on erilainen ymmärrys 1900 luvun hajaannuksista että lestadiolaisuus hajosi vain 2 kahteen osaan eli vanhoilliset ja uusheräys . Esikoislestadiolaisuus ei ole eronnut mistään vaan on sama kristillisyys kuin mitä rovasti Raattamaa Purnu Kuoksu Wettasjärvi Niku ja kaikki kristillisyyden kalliit vanhimmat herran viinimäessä .

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6952
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe