Onko uuslestadiolaisuus sama kuin esikoislestadiolaisuus?

minä vain

Niin, otsikossa se kysymys tulikin. Valaiskaa vähän tietämätöntä. :) Kiitos.

10

4472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiikerinpentunen

      Niin, tuossahan tuo vastaus jo tulikin :)

      Ainakin täällä päin kutsutaan esikoislestadiolaisuutta uuslestadiolaisuudeksi sekä myös uusheräykseksi.

      • Iitamuori

        Mutta eihän ole mahdollista, että uuslestadiolaisuus on sama kuin esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuus syntyi samaan aikaan kuin vanhoillislestadiolaisuus suurissa hajaannuksissa, kun lestadiolaisuus ensi kerran hajosi. Ja sitten tällä palstalla puhutaan, että miksi uuslestadiolaisuus eriytyi vanhoillisuudesta. Eihän esikoislestadiolaisuus oli lähtenyt vanhoillisuudesta, vaan lestadiolaisuudesta.


      • Iitamuori
        Iitamuori kirjoitti:

        Mutta eihän ole mahdollista, että uuslestadiolaisuus on sama kuin esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuus syntyi samaan aikaan kuin vanhoillislestadiolaisuus suurissa hajaannuksissa, kun lestadiolaisuus ensi kerran hajosi. Ja sitten tällä palstalla puhutaan, että miksi uuslestadiolaisuus eriytyi vanhoillisuudesta. Eihän esikoislestadiolaisuus oli lähtenyt vanhoillisuudesta, vaan lestadiolaisuudesta.

        Käypäs katsomassa vielä tuolta lisää tietoa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000593&posting=22000000021264657


      • Tiikerinpentunen
        Iitamuori kirjoitti:

        Mutta eihän ole mahdollista, että uuslestadiolaisuus on sama kuin esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuus syntyi samaan aikaan kuin vanhoillislestadiolaisuus suurissa hajaannuksissa, kun lestadiolaisuus ensi kerran hajosi. Ja sitten tällä palstalla puhutaan, että miksi uuslestadiolaisuus eriytyi vanhoillisuudesta. Eihän esikoislestadiolaisuus oli lähtenyt vanhoillisuudesta, vaan lestadiolaisuudesta.

        Kiitos valaisusta, mutta täytyy minun edelleen sanoa, että ainakin täällä päin niitä kutsutaan toistensa synonyymeina.

        Uusheräys, uusleastadiolaisuus sekä esikoislestadiolaisuus tarkoittavat täällä päin samaa asiaa.

        Kun ne kerran nähtävästi eivät ole sama asia, on vaikea enää tietää minkähän uskontokunnan kanssa olen ajatuksiltani samansorttinen :)

        Minulle ne tarkoittavat samaa asiaa, sillä täällä ne ovat sama asia. Anteeksi, jos olen antanut väärää tietoa, mutta nyt onneksi tilanne on korjattu.

        Mutta onneksi ei se nimi ketään pelasta :)


      • theoforos.
        Tiikerinpentunen kirjoitti:

        Kiitos valaisusta, mutta täytyy minun edelleen sanoa, että ainakin täällä päin niitä kutsutaan toistensa synonyymeina.

        Uusheräys, uusleastadiolaisuus sekä esikoislestadiolaisuus tarkoittavat täällä päin samaa asiaa.

        Kun ne kerran nähtävästi eivät ole sama asia, on vaikea enää tietää minkähän uskontokunnan kanssa olen ajatuksiltani samansorttinen :)

        Minulle ne tarkoittavat samaa asiaa, sillä täällä ne ovat sama asia. Anteeksi, jos olen antanut väärää tietoa, mutta nyt onneksi tilanne on korjattu.

        Mutta onneksi ei se nimi ketään pelasta :)

        Uusheräys ja esikoislestadiolaisuus ovat eri asia. Lestadiolaisuus jakautui Suomessa 1900-luvun alussa kolmeen pääryhmään: vanhoillislestadiolaisuuteen, esikoislestadiolaisuuten ja uusheräykseen, ja kaikki nämä kolme pääryhmää ovat myöhemmin jakautuneet edelleen useampiin osiin.

        Vanhoillislestadiolaisuudessa esiintyy tapaa kutsua uusheräystä uuslestadiolaisuudeksi, mutta missään virallisissa yhteyksissä en ole koskaan nähnyt sitä käytettävän. Tuollaista nimitystä ehkä voidaan käyttää, mutta joka tapauksessa on väärin, jos siihen sekoitetaan mukaan myös esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuudella ei ole mitään tekemistä uusheräyksen kanssa. Toisaalta kyllä esikoislestadiolaisetkin saattavat helposti sekoittaa kaikki muut ryhmät toisiinsa ja kutsua myös esim. uusheräysläisiä ja rauhansanalaisia vanhoillislestadiolaisiksi. Tällainen on valitettavaa, ja tulisi kitkeä ahkeralla valistustyöllä pois, jotta asiat pysyisivät järjestyksessä.


      • SeekHeil
        theoforos. kirjoitti:

        Uusheräys ja esikoislestadiolaisuus ovat eri asia. Lestadiolaisuus jakautui Suomessa 1900-luvun alussa kolmeen pääryhmään: vanhoillislestadiolaisuuteen, esikoislestadiolaisuuten ja uusheräykseen, ja kaikki nämä kolme pääryhmää ovat myöhemmin jakautuneet edelleen useampiin osiin.

        Vanhoillislestadiolaisuudessa esiintyy tapaa kutsua uusheräystä uuslestadiolaisuudeksi, mutta missään virallisissa yhteyksissä en ole koskaan nähnyt sitä käytettävän. Tuollaista nimitystä ehkä voidaan käyttää, mutta joka tapauksessa on väärin, jos siihen sekoitetaan mukaan myös esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuudella ei ole mitään tekemistä uusheräyksen kanssa. Toisaalta kyllä esikoislestadiolaisetkin saattavat helposti sekoittaa kaikki muut ryhmät toisiinsa ja kutsua myös esim. uusheräysläisiä ja rauhansanalaisia vanhoillislestadiolaisiksi. Tällainen on valitettavaa, ja tulisi kitkeä ahkeralla valistustyöllä pois, jotta asiat pysyisivät järjestyksessä.

        Asiaa valaisee seuraava linkki:http://www.uusherays.fi/uh_on.html


      • Anonyymi
        Tiikerinpentunen kirjoitti:

        Kiitos valaisusta, mutta täytyy minun edelleen sanoa, että ainakin täällä päin niitä kutsutaan toistensa synonyymeina.

        Uusheräys, uusleastadiolaisuus sekä esikoislestadiolaisuus tarkoittavat täällä päin samaa asiaa.

        Kun ne kerran nähtävästi eivät ole sama asia, on vaikea enää tietää minkähän uskontokunnan kanssa olen ajatuksiltani samansorttinen :)

        Minulle ne tarkoittavat samaa asiaa, sillä täällä ne ovat sama asia. Anteeksi, jos olen antanut väärää tietoa, mutta nyt onneksi tilanne on korjattu.

        Mutta onneksi ei se nimi ketään pelasta :)

        Uudella heräyksellä ei ole mitään tekemistä esikois lestadiolaisuuden kanssa . Esikoislestadiolaisuus ei myöskään ole eronnut mitään vaan muut ovat eronneet kristillisyydestä kun omavanhurskauden rietas saarnasi maailman rakkautta . Oikea armonjärjestys saarnataan edelleenkin esikois lestadiolaisuudessa


      • Anonyymi
        Iitamuori kirjoitti:

        Mutta eihän ole mahdollista, että uuslestadiolaisuus on sama kuin esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuus syntyi samaan aikaan kuin vanhoillislestadiolaisuus suurissa hajaannuksissa, kun lestadiolaisuus ensi kerran hajosi. Ja sitten tällä palstalla puhutaan, että miksi uuslestadiolaisuus eriytyi vanhoillisuudesta. Eihän esikoislestadiolaisuus oli lähtenyt vanhoillisuudesta, vaan lestadiolaisuudesta.

        Ystäväni litamuori .
        Ei valitettavasti mennyt kirjoituksesi oikein
        Että esikoislestadiolaisuus syntyi samaan aikaan kuin vanhoilliset. Ei myöskään tämä että esikoiset olisivat eronneet mistään vaan muut erosivat esikoisuudesta . Siitä on meille vanhinten kirjoituksia . Esikoislestadiolaisuus on sama elävä kristillisyys kuin Laestadiuksella ja Lutherilla paavalilla pietarilla johanneksella pienellä lapsella . Kristillisyys on syntynyt Yrttitarhassa ja Golgatan mäellä se tuli seurakunnalliseen muotoon Laestadiuksen aikana .


      • Anonyymi
        theoforos. kirjoitti:

        Uusheräys ja esikoislestadiolaisuus ovat eri asia. Lestadiolaisuus jakautui Suomessa 1900-luvun alussa kolmeen pääryhmään: vanhoillislestadiolaisuuteen, esikoislestadiolaisuuten ja uusheräykseen, ja kaikki nämä kolme pääryhmää ovat myöhemmin jakautuneet edelleen useampiin osiin.

        Vanhoillislestadiolaisuudessa esiintyy tapaa kutsua uusheräystä uuslestadiolaisuudeksi, mutta missään virallisissa yhteyksissä en ole koskaan nähnyt sitä käytettävän. Tuollaista nimitystä ehkä voidaan käyttää, mutta joka tapauksessa on väärin, jos siihen sekoitetaan mukaan myös esikoislestadiolaisuus, koska esikoislestadiolaisuudella ei ole mitään tekemistä uusheräyksen kanssa. Toisaalta kyllä esikoislestadiolaisetkin saattavat helposti sekoittaa kaikki muut ryhmät toisiinsa ja kutsua myös esim. uusheräysläisiä ja rauhansanalaisia vanhoillislestadiolaisiksi. Tällainen on valitettavaa, ja tulisi kitkeä ahkeralla valistustyöllä pois, jotta asiat pysyisivät järjestyksessä.

        Ystäväni theoforos .
        Ehkä meillä on erilainen ymmärrys 1900 luvun hajaannuksista että lestadiolaisuus hajosi vain 2 kahteen osaan eli vanhoilliset ja uusheräys . Esikoislestadiolaisuus ei ole eronnut mistään vaan on sama kristillisyys kuin mitä rovasti Raattamaa Purnu Kuoksu Wettasjärvi Niku ja kaikki kristillisyyden kalliit vanhimmat herran viinimäessä .


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe