Kertokaapas vinkkeja jos on tiedossa mista voisi loytaa autokayttoon sopivan releen, jonka heratteeksi riittaa jo 2.75-3 volttia? Tavallinen 12V autorele ei kytkeydy viela paalle noin alhaisella heratteella.
Jos nyt kuitenkin poissuljetaan ensimmaisena se jannitteen regulointi 12:sta 6 volttiin ja vanhan kuplan 6V releen kaytto:)
Autossa on siis 12V kayttojannite, mutta nuo heratesigaanlit ovat todella pienia...minun harmikseni. Ideana olisi kytkea takasumuvalo ja ottaa herate takavaloista&parkeista, jonka jannitetasot on noin 3 volttia (mainittakoon, etta kaikki auton valot toimivat ko. alennetuilla jannitteilla ja "normaaleita" 12V tasoja ei ole saatavilla)
Releen heratetasot?
10
4843
Vastaukset
- ohjauksessa
Mitäpä jos valjastaisit NPN transistorin apuun, eli ohjaisit sopivan vastuksen läpi transistorin kantaa (B), laittaisit emitterin (E) tukevasti maihin ja ripustaisit ihan tavallisen autoreleen siihen transitorin kollektorin (C) ja käyttäjännitteen 12V väliin? Tuohon toki kannattaa lisätä diodi käänteiseen suuntaan releen vetokäämin väliin, jotta releen kipinöinti ei tapa transistoria.
Jollakin perus-teho-NPN transistorilla homman pitäisi hoitua niinkin, että yli 0.7V jännitteillä transistori ajetaan kytkimenä täysin kiinni, jolloin rele näkee kollektorin napsahtavan maihin ja vetokäämin yli vaikuttaa 12V jännite. Siihen sitten vain releen kärkien väliin sumuvaloja virittelemään.
Mitä transistoria kannattaa käyttää riippuu releen vetovirrasta, mutta se tuskin muodostuu ongelmaksi. Jos virtaa tulee vähän, kannattaa käyttää darlington-tyyppistä NPN transistoria, mutta samalla virittää pieni vastus kannan ja emitterin välille, jotta herkkä transistori ei räpsyttele relettä omia aikojaan.
Kytkentä on "koulukirjaesimerkki", NPN-transistori kytkimenä, joten netistä ja kirjallisuudesta löytyy runsaasti esimerkkejä. Ei tarvitse etsiä mitään kummallisia releitä kun puolen euron trankku hoitaa saman homman.- Sumuvalon asennus
Kiitos vinkistä!
Tämä on toki helppo keino saada normaali autorele toimimaan, laiskana miehenä yritin löytää "herkemmän" releen kaupasta, jota ei näytä helposti löytyvän:)
Täytynee hakea kaupasta osat ja rakennella moinen kytkentä...tai sitten ottaa se heräte auton etusumarista jossa se 12v näyttäisi olevan läsnä. Tosin tieodssa olisi tällöin hieman johdotusta... - Onko vaiko eikö
Sumuvalon asennus kirjoitti:
Kiitos vinkistä!
Tämä on toki helppo keino saada normaali autorele toimimaan, laiskana miehenä yritin löytää "herkemmän" releen kaupasta, jota ei näytä helposti löytyvän:)
Täytynee hakea kaupasta osat ja rakennella moinen kytkentä...tai sitten ottaa se heräte auton etusumarista jossa se 12v näyttäisi olevan läsnä. Tosin tieodssa olisi tällöin hieman johdotusta...Siis onko se 12 volttia saatavilla vai ei?
"(mainittakoon, etta kaikki auton valot toimivat ko. alennetuilla jannitteilla ja "normaaleita" 12V tasoja ei ole saatavilla)" - Sumuvalon asennus
Onko vaiko eikö kirjoitti:
Siis onko se 12 volttia saatavilla vai ei?
"(mainittakoon, etta kaikki auton valot toimivat ko. alennetuilla jannitteilla ja "normaaleita" 12V tasoja ei ole saatavilla)"Hyvä kysymys:) En tiedä itsekään vielä 100%vastausta, mutta illalla tiedän mittausten jälkeen...
Kommenttini, että kaikki valot toimivat alennetuilla jänniteillä voi olla väärä, koska en ole vielä ennättänyt mitata etusumuvalojen signaalitasoja. Sain kuitenkin autonvalmistajalta vinkkiä että etusumareissa voisi olla korkeammat tasot. Tähän perustui aamuinen "oletukseni" että sitä 12V saattaa / on jossain saatavilla.
Pahoittelen sekaannusta, ei pitäisi kirjoitella kiireessä ja jättää jotain kommentoimatta. - Sumuvalon asennus
No pitihan sita kokeilla vaikka sumari onkin jo asennettu. Ostin tehotrankun (NPN), muutamat vastukset ja diodin suojaksi trankulle.
Nayttaisi toimivan erittain hyvin, jopa niin hyvin etta taidan laitella talla menetelmalla etuparkit autoon (koska nekin pitaa asentaa).
Kiitos vaan viela kerran vinkista!
- -rele
http://www.bebek.fi
tuotehakuun kirjoita "puolijohderele" ilman lainausmerkkejä.
toimii 3..32vdc:llä ja voi ohjata jopa 10a 250vac.
kelpaisikohan tuo siihen suunnittelemaasi asiaan? - Erkko!
Eihän sitä herätettä mistään valolta oteta, vaan kytkimeltä.
Kytkimellehän tulee jännite akulta (yleensä virtalukon kautta). Joten jos autossasi ensinnäkään on 12VDC akku, niin pitäisi toimia.
Lisäksi auto releitä on vain 12VDC ja 24VDC, joista jälkimmäistä käytetään raskaassa liikenteessä. Normi 12VDC:n vetojännite on 7 tai 9VDC:stä 15-17VDC:tä.
Normi välireleitä löytyy pienemmillä jännitteillä, vaikka millä mitalla. - Marap
Mitä ihme herätesignaaleja autojen sähköjärjestelmässä liikkuu? Onko uusissa autoissa otettu käyttöön jo tuo 48V:n jännite vai mistä on kysymys vai onko tämä trolli? Silloin kun olin poikanen niin herätesignaalin jännite oli sama kuin pääjännite eli henkilöautoissa 12V ja jos haluttiin tehdä edellämainittu kytkentä niin siihen riitti 12V:n rele jonka virtakestoisuus on riittävä.
- Sumuvalon asennus...
No ne siita samasta jannitteesta tassa hopistaan:) Tassa lahinna puhutaan releen heratteesta, joka on sama kuin tuo mainitsemasi paajannite. Nykyajan vempeleissa, ainakin noissa BMW rotiskoissa on joku alypaa keksinyt alennetut jannitteet parkeille, takavaloille yms. (etta polttimot kestavat kauan). Varsin kun kyseessa on vielapa USA -malli niin siina on kokonaan erilainen LCM (eli Light Control Module), joten nama sahkojutut on hieman EU -mallia erilaiset, ei voi luntata EU -mallista vinkkeja.
Tasta LCM:sta johtuen autosta loytyy signaalitasoja jos jonkinlaisia, mutta ei sita vanhaa tuttua 12 volttia kovinkaan monesta kohtaa.
Kiitokset vaan kaikille vinkeista, talla kertaa kun tarpeeksi kauan etsi ja kiusasi maahantuojaa niin sielta kerrottiin parit kriittiset vinkit kuinka tehda valomuutostyot USA -malliin.
ps. Etusumuvaloissa tuo signaalitaso nyt onneksi oli 12v, joten se niista releen herateongelmista. - Marap
Sumuvalon asennus... kirjoitti:
No ne siita samasta jannitteesta tassa hopistaan:) Tassa lahinna puhutaan releen heratteesta, joka on sama kuin tuo mainitsemasi paajannite. Nykyajan vempeleissa, ainakin noissa BMW rotiskoissa on joku alypaa keksinyt alennetut jannitteet parkeille, takavaloille yms. (etta polttimot kestavat kauan). Varsin kun kyseessa on vielapa USA -malli niin siina on kokonaan erilainen LCM (eli Light Control Module), joten nama sahkojutut on hieman EU -mallia erilaiset, ei voi luntata EU -mallista vinkkeja.
Tasta LCM:sta johtuen autosta loytyy signaalitasoja jos jonkinlaisia, mutta ei sita vanhaa tuttua 12 volttia kovinkaan monesta kohtaa.
Kiitokset vaan kaikille vinkeista, talla kertaa kun tarpeeksi kauan etsi ja kiusasi maahantuojaa niin sielta kerrottiin parit kriittiset vinkit kuinka tehda valomuutostyot USA -malliin.
ps. Etusumuvaloissa tuo signaalitaso nyt onneksi oli 12v, joten se niista releen herateongelmista.Onneksi velipojan Bemarissa ei ole ollut mitään ongelmia. Olisin kiven kovaan väittänyt hänelle että jossakin on pahasti vialla kun jännitteet on noin alhaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663392Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1252771- 442553
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391240