Kerään tälle palstalle asiantuntijoiden ja käytännön kokemuksia omaavien henkilöiden tietopankkia otsikossa mainituista Valmeteista vuosilta 1960-1980.
Myös käytettyjen vastaavien kaupustelijat ilmoittautukaa tälle sivustolle, nurkista pois venymästä varaosat, puolikkaat traktorit, kunnostuskelpoiset Valmetit.
Miksi nämä mallit; niiden osat sopivat toisiinsa joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
Valmetit 361, 565, 500, 502
13
8465
Vastaukset
- pätkä
Tere,
1974 hankittiin meidän perheeseen uusi 502 E, hintaa muistelen olleen 24.000 Fim. Vanha Nuffield, vm 56 (uutena myös hankittu)
jäi "2:s"koneeksi ja oli monesti tarpeen.
Koneella tehtiin maataloustöitä; 15 lypsävää, 20 ha peltoa sekä metsätöitä vinssin kanssa ja -79 alkaen kourakuormaajalla (Nokka souvari, tunteja kertyi 74-84 vuosina 8000 jolloin vaihdettiin 505 Valtteri.
1. Huonoa meidän 502:ssa
- ilmansuodin (orig) oli lyhyt ja jo toisena keväänä tehtiin koneremontti
- PTO-rattaat uusittiin 2 kertaa
- syncrorenkaat vaihdettiin 3;sti
- vetoakseleiden kruunumutterit löystyivät toiselta puolelta 2;sti
- nostolaitteen tunnustelu oli pysyvä harmi ja sitä kengitettiin monta kertaa
- traktori vuoti öljyä lähes aina ja joka paikasta
2. HYVÄÄ
- ergonomia kestää vertailun vielä tänäkin päivänä. se oli syy miksi 502 hankittiin
- luja etuakseli, meillä oli etupuskulevy kumitöitä varten ja akseli oli tosi luja vaikka auranrunko oli aina paikallaan
- hyvä kone muuten kun 1. kohdan asiat on kunnossa- ...perikuva
Kyseinen kapistus vuoti öljyä reilusti meilläkin joskus seitkyt luvulla uudesta saakka. Tynnyri piti olla että varmasti vuodeksi riitti.
Jos siinä oli jotakin hyvää, niin kyllä se kaikki jää tämän vuotoasian varjoon. Kukaan vastuuntuntoinen maanviljelijä, joka välittää vähääkään luonnosta ei laske varmasti kyseistä kapistusta tilalleen nykyaikana edes käymään. Jos se vuoti solkenaan uutena...nyt ikäloppuna se suorastaan... . - Valtusumies
Ergonomia on ollut erinomainen jo 70 lvulla.
Syngronointi renkaat eivät kestä muissakaan malleissa kuten 602.
Valmet vinkuu ajettaessa maantiellä. Kertovat, että vaihteistossa on muita traktoreita nopeammat kierrokset. Näin ollen se ei sovellu parhaimmasta päästä maantieajoon.
Taka-akselin stefatiivisteet vuotaa öljyä vanteiden kupeille ja siihen kun pöly tarttuu, niin voi voi...
Nostolaitteen nykytys on ainainen kaikissa malleissa, kun työkalu on perässä ja ylhäällä.
Ketterämpää traktoria ei ole pieneen pyöritykseen.
Kolmisylinterinen kone on liian raakakäyntinen, takova. Se ei miellytä Fergun miehiä.
Hyvää on kytkimen ja paineasetelman vaihtaminen, ei tarvitse katkaista traktoria.
Vanhana menee maalaistalon lumikoneena ja pottuhommissa.
- Ostaja
Jos löytyisi 1000-1500 € kone, ehtisi vielä kunnostaa eläkeläiselle pihanpuhdistukseen traktori, ettei pappaa tartte viedä vanhainkotiin. Pysyy hytässä, kun ovet vetää kiinni.
Tähän vaan puhelinnumeroa, niin soitetaan. - 502
Juu,olisi melkein joutilaana 502 Valmetti. Vuosimalli-72 ja kunto aikas hyvä. Renkaat tosi hyvät. Mukaan lumilinko (tais olla Esko merkkinen)ja sellainen meillä kultivaattoriksi(?) kutsuttu takalevy/joustopiikki/aura härveli. Jonkinlaiset ketjutkin siihen löytyy. Hinnasta sen verran,että oisko 3900 euroo kovin paljon pielessä? Sijainti Kainuussa.
- Valmettimies
Varmaan hinta on niilä seutuvin. Tuota pörssilehteä selatessa on kovin monia eri hintoja. Olen hakenut 1600€ Valmet 502 konetta.
Olen sellainen yksityinen omakotitalon mies, jolla ei ole tuota verotus ja kuittiongelmaa, on se sitten maanviljelijällekin herkullinen ostaja. - minä
Valmettimies kirjoitti:
Varmaan hinta on niilä seutuvin. Tuota pörssilehteä selatessa on kovin monia eri hintoja. Olen hakenut 1600€ Valmet 502 konetta.
Olen sellainen yksityinen omakotitalon mies, jolla ei ole tuota verotus ja kuittiongelmaa, on se sitten maanviljelijällekin herkullinen ostaja.Tuossa muutama vuosi sitten etsin tosissaan 502:sta ostaakseni sellaisen, silloin valmetin myyjä lupasi hommata työkuntoisen 10 000 markalla. Silloin pyyntihinnat oli suunnilleen samalla tasolla kuin nytkin eli taitavat pyytää kokeeksi hiukka yläkanttiin. ps. etsin vieläkin mutten tosissaan...harmi kun en silloin ostanut kun ei olisi ollut rahastakaan kiinni niinkuin nyt.
- rattorimies
minä kirjoitti:
Tuossa muutama vuosi sitten etsin tosissaan 502:sta ostaakseni sellaisen, silloin valmetin myyjä lupasi hommata työkuntoisen 10 000 markalla. Silloin pyyntihinnat oli suunnilleen samalla tasolla kuin nytkin eli taitavat pyytää kokeeksi hiukka yläkanttiin. ps. etsin vieläkin mutten tosissaan...harmi kun en silloin ostanut kun ei olisi ollut rahastakaan kiinni niinkuin nyt.
Olen kohdannut aivan saman tilanteen kanssasi. Valmeetia kertakaikkiaan ei saa mistään. Sitten kun niitä on, hinnat ovat sellaiset ettei omakotitalon pihanhoita ja se 100 metrin tienpätkä sinne postilaatikolle hoidu sillä ostohinnalla minkä joutuu Valmet 502 koneesta maksamaan. Siinä on ohjaamon ergonomia erinomainen, ohjaustehostin loistava, ketterä pyörähtelemään lingon kanssa pienessä tilassa. Kyllä Valmetin moottori on kaikin puolin hyvä. Vaihteiston synkronointi on kaikista vanhoista kulunut niin loppuun, että vaihdetta saa tarjota tosissan sille. Kun yhden pykälän on nielaissut sisäänsä, toista ei ottaisi millään vastaan ainakaan rutisematta. Vaihdekeppi on juuresti hitsattu useita kertoja, tarkoittaa sitä että vaihteiden synkronointi estelee vaihteen siirtoa ja sitten vain väkisin yritetään pitkällä kepillä runnoa.
Jos eteen tulis vaikka puolikas, kyllä toisen puolen saa vaikka lepästä tehtyä. - Tosiostaja?
Traktorin ostosta (sukulaisporukan kimppamökille) on ollut puhetta. Halvempaa ja pienempää on ensisijaisesti ajateltu (60-luvun MF 35 tai Dexta tai vastaava?) Tuollainen 70-luvun Vallu noilla roippeilla ylittäisi odotukset ja Kainuu sopisi hyvin siirtomatkan kannalta – mutta 3900 euroa tuntuu kyllä enemmältä kuin porukallamme olisi varaa. Jos tulet hinnassa vastaan mukavasti, niin meistä voisi löytyä tosiostaja! Eikös ruveta hieromaan kauppoja?
- tinkiä
Tosiostaja? kirjoitti:
Traktorin ostosta (sukulaisporukan kimppamökille) on ollut puhetta. Halvempaa ja pienempää on ensisijaisesti ajateltu (60-luvun MF 35 tai Dexta tai vastaava?) Tuollainen 70-luvun Vallu noilla roippeilla ylittäisi odotukset ja Kainuu sopisi hyvin siirtomatkan kannalta – mutta 3900 euroa tuntuu kyllä enemmältä kuin porukallamme olisi varaa. Jos tulet hinnassa vastaan mukavasti, niin meistä voisi löytyä tosiostaja! Eikös ruveta hieromaan kauppoja?
Ainahan sitä jonkin verran on neuvottelun varaa. Heitäppä tarjouksella niin neuvotellaan. Osoite olisi: [email protected]
- Rattorimies
Tosiostaja? kirjoitti:
Traktorin ostosta (sukulaisporukan kimppamökille) on ollut puhetta. Halvempaa ja pienempää on ensisijaisesti ajateltu (60-luvun MF 35 tai Dexta tai vastaava?) Tuollainen 70-luvun Vallu noilla roippeilla ylittäisi odotukset ja Kainuu sopisi hyvin siirtomatkan kannalta – mutta 3900 euroa tuntuu kyllä enemmältä kuin porukallamme olisi varaa. Jos tulet hinnassa vastaan mukavasti, niin meistä voisi löytyä tosiostaja! Eikös ruveta hieromaan kauppoja?
Niin, ostelen vanhoja Valmetteja ja alussa olevan otsikon mukaan peruskorjaan mainittuja Valmet-traktoreita 361, 565, 500, 502 mallit.
Tässä on tullut myös MF- traktori, jonka olen peruskorjannut myyntiin. Kääntykää puoleeni niin täydellisesti käyty 65-Fergu on uusilla renkailla, akulla, maalaus, kuluvien osien uusimisella lähdössä uuteen kotiin. Työvaloja olen asentanut 4 halogeenia perusvalojen lisäksi, turvakaari kaatumisen varalta on taka-akselin päällä ym.
[email protected]
- rattorimies
Miksi???
Se on ainoa vanhojen raktoreiden merkki, johon saa varaosia hyllytavarana.
Nykyisten useimpien Valmettien varaosat käyvät aina 1961 alkaen oleviin Valmetteihin. Esimerkiksi uusimpien Valmettien moottoriosat käyvät 40-vanhoihin Valmettein, metsäkoneiden mottoriosat (männät) käy ikivanhoihin Valmetteihin, jotka ovat 100 mm halkaisijaltaan.
Koko 1960-luvulla valmistettujen Valmettien osat saa 502-Valmetin osista.j Sitten Valmetti on aina toimiva, vaikka ei kunnossa olisikaan kuin moottorin polttoainesyöttö ja jarrut. Tunkion takaa se vain käynnistyy joka kevät potunsitutuksen aikaan.
Mikäli aikoo ajaa talvella (linkoaa pihaa ja tietä) ostaa 502 Valmetin akun 125 A ja nopean startin vaikkapa 602 T Valmetista, niin kyllä taas pelaa. Itse olen muuttanut Valmetteja melko nykyaikaisiksi, jopa 502-Valmetin ohjaustehostin ja etuakseli Valmet 361 traktoriin ja sekin käy melkein heittämällä paikoilleen.
Nyt olen hankkinut 565-Valmetin (parikytkin ja alennusvaihteisto), asennan siihen 502 etuakselin, orbitrolin sekä hydrauliikkaa eteen ja taakse eri laitteille. Kyllä on namu vaikka tositöihin. - Toni80
On myytävänä Valmetin moottoreita.
Kysele lisää.
Puh.no.040-7026265
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64185Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va972327Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J611009Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186880Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38871- 47864
- 34831
- 36796
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119785Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35782