onko kohtalotovereita?? Alkaako vaihdevuosioireet heti vai onko se myös henkilökohtaista? Pitääkö käyttää jotain korvaushoitoa? Rupeaako sitä oikeesti heti vanhenemaan niikuin iholtaan ja muutenkin?? Endon takia oltais poistamassa..
munasarjojen poisto
8
1946
Vastaukset
- Juulia
Mulla poistettiin kohtu sekä munasarjat 44-vuotiaana myös endon takia, joka oli levinnyt laajalle muuallekin.
Kyllä ne vaihdevuodet vain alkoivat heti. Mutta kun 'saa' vaihtarinsa tällä tavoin leikkauksen seurauksena, tarvitaan pelkkää estrogeeniä. Joka on tutkimusten mukaan 'terveellisempi' viahtoehto kuin yhdistelmähoito. Oikean valmisteen ja annostuksen löytäminen voi kestää, minulla ainakin. Mutta tämä on sitten henkilökohtaista tietenkin.
Mutta: en ole vanhentunut enkä rypistynyt. Leikkauksesta on kohta 4 vuotta. Iho ja hiukset voivat hyvin. Henkinen puoli oli se vaikeampi pala. Mutta jotain tosi hyvää oli myös seurauuksena: ei koskaan enää kuukautisia eikä PMS:ää. Hellekesänä ja muulloinkin saa olla tyytyväinen, että on aina freesi olo ;)
Yritä saada kirurgilta, lekureilta yms. tivattua mahdollisimman paljon tietoa, ovat yleensä niin kiireisiä. Itse jäin monia asioita ihmettelemään vastauksia saamatta.
Toivon kaikkea hyvää jatkossa. Kerropas vaikka myöhemmin palstalla mitä kuuluu.- vastauksesta
olen huomenna menossa gynelle ja pyydän päästä leikkaukseen!En yksinkertaisesti jaksa enää näitä särkyjä!! Ei auta mitkään särkylääkkeet ja hormoonivalmisteita en enää uskalla syödä (kun on noita hyytymishäiriöitä tullut)
Uskoisin ettei se tuohon henkiseen puoleen mulla vaikuta, muuta kuin positiivisesti.Pääsis näistä kauheista säryistä joista olen nyt jo kärsinyt 6 vuotta melkein koko ajan. Ja lapset on tehty, niitä on jo kolme, se saa mun kohdalla riittää.
Noista vanhenemis jutuista tässä oikeestaan olin enemmän huolissani.. mutta toivotaan että mulla käy yhtä hyvä tuuri kun sinulla! Toivotaan nyt että gyne nyt suostuu tähän operaatioon ja pääsisin sinne pian!! - Juulia
vastauksesta kirjoitti:
olen huomenna menossa gynelle ja pyydän päästä leikkaukseen!En yksinkertaisesti jaksa enää näitä särkyjä!! Ei auta mitkään särkylääkkeet ja hormoonivalmisteita en enää uskalla syödä (kun on noita hyytymishäiriöitä tullut)
Uskoisin ettei se tuohon henkiseen puoleen mulla vaikuta, muuta kuin positiivisesti.Pääsis näistä kauheista säryistä joista olen nyt jo kärsinyt 6 vuotta melkein koko ajan. Ja lapset on tehty, niitä on jo kolme, se saa mun kohdalla riittää.
Noista vanhenemis jutuista tässä oikeestaan olin enemmän huolissani.. mutta toivotaan että mulla käy yhtä hyvä tuuri kun sinulla! Toivotaan nyt että gyne nyt suostuu tähän operaatioon ja pääsisin sinne pian!!Ahaa, sinä et vielä olekaan menossa leikkaukseen. Munasarjoja ei kannata poistaa, ellei ole pakko. Pelkkä kohdunpoisto on ihan eri juttu! Ei sen jälkeen tarvitse hormoneita syödä, vaihtarit tulee sitten josku aikanaa.
Joo, kivut oli mullakin helvetilliset 7/24. Kaikki särkylääkkeet tuli kokeiltua, mikään ei lopulta auttanut. Ja se endo selvisi vasta avoleikkauksessa, varmaa se ei sitä ennen ollut.
No iho säilyy yleenäkin hyvänä, kun ei polta (ei tule huuliryppyjä eikä harmaata ihonväriä) ja on maltillinen auringonoton kanssa. Mun äidilläkään ei ollut pahemmin ryppyjä mun iässä, joten vähän geeneistäkin tulee.
Lycka till! :)
Joudut todennaäköisesti ekaksi jonoon, mutta KERRO lekurille, että haluat peruutusjonoon. Itse pääsin sitä kautta nopeammin. Tosin olin ykkösenä sen lista kärjessä vaikeiden oireiden takia, olin jopa sairaslomalla kuukauden ennen leikkausta. - jo jonossa
Juulia kirjoitti:
Ahaa, sinä et vielä olekaan menossa leikkaukseen. Munasarjoja ei kannata poistaa, ellei ole pakko. Pelkkä kohdunpoisto on ihan eri juttu! Ei sen jälkeen tarvitse hormoneita syödä, vaihtarit tulee sitten josku aikanaa.
Joo, kivut oli mullakin helvetilliset 7/24. Kaikki särkylääkkeet tuli kokeiltua, mikään ei lopulta auttanut. Ja se endo selvisi vasta avoleikkauksessa, varmaa se ei sitä ennen ollut.
No iho säilyy yleenäkin hyvänä, kun ei polta (ei tule huuliryppyjä eikä harmaata ihonväriä) ja on maltillinen auringonoton kanssa. Mun äidilläkään ei ollut pahemmin ryppyjä mun iässä, joten vähän geeneistäkin tulee.
Lycka till! :)
Joudut todennaäköisesti ekaksi jonoon, mutta KERRO lekurille, että haluat peruutusjonoon. Itse pääsin sitä kautta nopeammin. Tosin olin ykkösenä sen lista kärjessä vaikeiden oireiden takia, olin jopa sairaslomalla kuukauden ennen leikkausta.leikkaukseen... kävin omalla yksityis gynellä ja jonoon pisti heti!! Sanoi jättävänsä munasarjaa jäljelle jos tervettä palasta vaan löytyy!!Toinenhan mulla on jo poistettu..
Löytyi ultralla jotain kasvainta myös virtsarakosta :( Joulun jälkeen olis toivomuksena päästä heti.. en halunnut ennen joulua. On se kyllä uskomatonta ettei ne tuolla sairaalassa löytäneet syyskuussa mitään ja nyt on suuret ja kipeet kasvaimet siellä..tunsi myös kädellä ne!! - Nainen 43v
jo jonossa kirjoitti:
leikkaukseen... kävin omalla yksityis gynellä ja jonoon pisti heti!! Sanoi jättävänsä munasarjaa jäljelle jos tervettä palasta vaan löytyy!!Toinenhan mulla on jo poistettu..
Löytyi ultralla jotain kasvainta myös virtsarakosta :( Joulun jälkeen olis toivomuksena päästä heti.. en halunnut ennen joulua. On se kyllä uskomatonta ettei ne tuolla sairaalassa löytäneet syyskuussa mitään ja nyt on suuret ja kipeet kasvaimet siellä..tunsi myös kädellä ne!!Multa löydettiin pari vuotta sitten rutiinitutkimuksessa isohko kasvain (halk.9,5 cm) oikeasta munasarjasta ja parin kuukauden päästä menin laparoskopiaan, jossa kasvain sekä myös koko munasrj poistettiin. Kasvain oli ns. borderline-tapaus eli ei puhdas kysta, mutta ei myöskään pahanlaatuinen. Kuitenkin uusimisriski oli gynekologin mukaan suuri ja niinpä jo seuraavaalla kontrollikäynnillä löytyi kaksi kasvainta jäljellä olevasta munasrjasta. Lähete uuteen laparoskopiaan ja tällä kertaa poistettiin sitten jäljellä olevasta munasrja sekä kohtu. Sain hormonikorvaushoitolaastarit, joita olen käyttänyt runsaan vuoden ja nyt huomattiin muussa yhteydessä, että verenpaineeni on noussut luokkaan 150/100! Lääkitystä on jo väläytelty, mutta en suostunut ennen kuin olen poissulkenut korvaushoidon vaikutuksen verenpaineeseen. Niinpä olen nyt sitten ollut kaksi viikkoa täysin ilman hormonikorvaushoitoa ja pelännyt, milloin vaihdevuosivaivat hyökkäävät päälle - mutta ainakaan toistaiseksi ei mitään! En tiedä, kuinka nopeasti niiden pitäis ilmestyä (jos ollenkaan), mutta siis tähän mennessä ei ainuttakaan ja olo mitä mainioin. Verenpaine on laskenut n. 130/92, joten tässä nyt tsekkailen vielä, johtuuko lasku korvaushoidon lopettamisesta. Menen naistentautien polille taas kasvainkontrolliin joulukuussa ja jos kasvaimet pysyneet poissa ja jos olo edelleen hyvä, ilmoitan jättäväni koko korvaushoidon. Olenko käyttänyt hoitoa ihan turhaan ja ottanut tarpeettoman riskin esim. rintasyövän mahdollisuudesta? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
- Tulipa
Nainen 43v kirjoitti:
Multa löydettiin pari vuotta sitten rutiinitutkimuksessa isohko kasvain (halk.9,5 cm) oikeasta munasarjasta ja parin kuukauden päästä menin laparoskopiaan, jossa kasvain sekä myös koko munasrj poistettiin. Kasvain oli ns. borderline-tapaus eli ei puhdas kysta, mutta ei myöskään pahanlaatuinen. Kuitenkin uusimisriski oli gynekologin mukaan suuri ja niinpä jo seuraavaalla kontrollikäynnillä löytyi kaksi kasvainta jäljellä olevasta munasrjasta. Lähete uuteen laparoskopiaan ja tällä kertaa poistettiin sitten jäljellä olevasta munasrja sekä kohtu. Sain hormonikorvaushoitolaastarit, joita olen käyttänyt runsaan vuoden ja nyt huomattiin muussa yhteydessä, että verenpaineeni on noussut luokkaan 150/100! Lääkitystä on jo väläytelty, mutta en suostunut ennen kuin olen poissulkenut korvaushoidon vaikutuksen verenpaineeseen. Niinpä olen nyt sitten ollut kaksi viikkoa täysin ilman hormonikorvaushoitoa ja pelännyt, milloin vaihdevuosivaivat hyökkäävät päälle - mutta ainakaan toistaiseksi ei mitään! En tiedä, kuinka nopeasti niiden pitäis ilmestyä (jos ollenkaan), mutta siis tähän mennessä ei ainuttakaan ja olo mitä mainioin. Verenpaine on laskenut n. 130/92, joten tässä nyt tsekkailen vielä, johtuuko lasku korvaushoidon lopettamisesta. Menen naistentautien polille taas kasvainkontrolliin joulukuussa ja jos kasvaimet pysyneet poissa ja jos olo edelleen hyvä, ilmoitan jättäväni koko korvaushoidon. Olenko käyttänyt hoitoa ihan turhaan ja ottanut tarpeettoman riskin esim. rintasyövän mahdollisuudesta? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Oli mukavaa lukea kohtalotovereioden kokemuksia vastaavasta. Minulla on varsin pitkä gynegologinen historia ja nyt vihdoin monen mutkan kautta päädyn jälleen leikkauspöydälle.
Nyt ollaan poistamassa kaikki. Eli munasarjat ja kohtu, AINAKIN. Osa suolistoa tai kaikki jää nähtäväksi. Pelkään.
Vasemmasta munasarjasta löytyi kasvain. Mikä. Ei tietoa. Lekuri sanoi, ettei pahanlaatuiselta näytä. Tietävätkö noin silmällä????
Minulla on vuonna 2000 syntyneet kaksoset, jotka saivat alkúnsa hoidoilla, eli siinä mielessä olen hyvin onnekas, enkä valita, en.
Nyt ainoastaan pelkään miten minun käy tuollaisen leikkauksen jälkeen. Kertokaa mikäli kokemusta hiukankin vastaavasta löytyy. Haluan rehellistä tietoa ihan kaikesta.
Kiitos,
Tulipa
- kohtalotoveri
Minulta myös poistettin pari vuotta sitten myös viimeinen munasarja ja kohtu. Tapaus oli samanlainen kuin sinullakin, bordeline. Olen käyttänyt laastareita ja geeliä vuorotellen. Painoni on noussut 5-6 kg ja tuo estrogeeni turvottaa.
Olen puolittanut laastareita ja koitan käyttää geeliä mahdolisimman vähän. Mutta kun annosta pienennän niin sitten alkaa tulla noita kuumia aaltoja, enkä nuku yöllä kovin levollisesti.
Miten Sinulla tuo painoa ja turvotus???
Hyvää jatkoa Sinulle! - vanhenen minäkin
Minulta on poistetut kohtu ja toinen munasarja endon myötä n.5v.sitten. Elämä on hymyillyt enkä ole vanhentunut ulkoisesti. Nyt on alkanut kuumat aallot, mutta eräällä tuttavallani on kaikki "kalut" tallella ja hänellä on samoja oireita, joten yksilöllistä tämäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264