Hei kaikki Pohjanmaan painiseurat!
Ensi lauantaina on alueemme kokous Teuvalla. Tässä tietoa siitä;
Teuvan yläaste, Filppulankuja 2
Aika: 18.11.2006 klo 10:00-11:00.
Asialistalla mm. ikäryhmäkohtaiset aluevalmentajat, vuoden 2007 aluemestaruuskilpailujen järjestäjät, alueleiritykset, vuoden 2007 talous- ja toimintasuunnitelma, aluetoiminnan ”virkistäminen”
Itse olen kehitellyt hiljaa mielessäni ideaa tuohon viimeiseen kohtaan, eli aluetoiminnan virkistämiseen. Kyse on eräänlaisesta joukkuekilpailu -liigasta. Keskustelun pohjaksi olen väsännyt niille myös nettisivut: http://www.freewebs.com/pohjanmaaliiga/
Haluan nyt korostaa, että kysymys on ennenkaikkea IDEASTA, ei mistään lukkoon lyödystä jutusta. Esim. sääntöjä ja koko homman rakennetta voi vielä muutella ihan mihin suuntaan halutaan.
Tähän perään voi pistää kommenttia, mutta ne rakentavimmat keskustelut käydään varmaan sitten lauantaina Teuvalla. Tervetuloa sinne!
Pohjanmaa
51
6002
Vastaukset
- kari o
itse asiassa ihan erinomainen. mutta mutta...kyse on on kaiketi siitä että miten seurat innostuvat asiasta. tuleeko siitä liikaa "stressiä"? toinen asia on tietysti tuo punnitus. nimittäin että ei vain tapahtu niin että homma otetaan liian vakavissaan ja siitä sitten seuraa että painoja ryhdytään tiputtamaan säännöllisesti aina näihin kisoihin. siinä kun ei ole mitään järkeä. eikä muutenkaan alle 17 -v. ole terveellistä lähteä vesi ja näkkileipälinjalle. mutta näistä asioistahan voidaan aina sopia. ja pitää myös muistaa että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. ei siis hätäillä vaan suunnitellaan rauhassa kuvio kuntoon.
- mutta, se mutta
on, että mä en ymmärrä minkäänlaista painonpudotusta keskenkasvuisille. oon seurannut, kun hätinä luuta ja nahkaa olevat pikkukaveri kertoo silmät palaen, miten pitäs 3 kg ottaa pois kll:n, että pääsis tiettyyn sarjaan. ja pojalla ikää 10 vee...
siis sen ymmärrän, että joku pulskempi voi vähän tarkkaillakin syömisiään ja jättää ne turhat herkut pois, mutta tosiaan 10-kesäinen, jolla ei oo mitään ylimäärästä missään! ja vanhemmat hyväksyy tän ja vielä kannustaa.
nuo kaikki punnitukset pitäs poistaa arvokisoista ja mennä niihin vaikka edellisten kisojen keskiarvolla! jos nyt mahdottomasti on tullut lisää, niin sitten ylentää sarjaa.
mun muksut tykkää painista ja paini on alkuverkaltaan ja lajina mahdottoman hyvä. mutta siinä vaiheessa, kun lähdetään isompiin kisoihin ja pitäs "vetää" johonkin sarjaan, mä lopetan kuskaamisen. sillä se "vetäminen" on sairasta.
poika viime keväänä alkoi puhumaan, että hänen pitäs laihduttaa, että pääsis helpompaan sarjaan (on isokokoinen). mä kielsin sen justiinsa heti. tosin yhteisestä sopimuksesta niitä ns. herkkuja vähennettiin ja esim sipsit (joita meillä syötiin kerran viikossa lauantaina) korvattiin popcornilla. mutta muuta meillä ei asian eteen tehdä eikä tehdä. niin kauan, kun lapset ovat normaalipainoisia ja terveitä, me ei kisojen takia laihduteta. - vaan näyttäpi
mutta, se mutta kirjoitti:
on, että mä en ymmärrä minkäänlaista painonpudotusta keskenkasvuisille. oon seurannut, kun hätinä luuta ja nahkaa olevat pikkukaveri kertoo silmät palaen, miten pitäs 3 kg ottaa pois kll:n, että pääsis tiettyyn sarjaan. ja pojalla ikää 10 vee...
siis sen ymmärrän, että joku pulskempi voi vähän tarkkaillakin syömisiään ja jättää ne turhat herkut pois, mutta tosiaan 10-kesäinen, jolla ei oo mitään ylimäärästä missään! ja vanhemmat hyväksyy tän ja vielä kannustaa.
nuo kaikki punnitukset pitäs poistaa arvokisoista ja mennä niihin vaikka edellisten kisojen keskiarvolla! jos nyt mahdottomasti on tullut lisää, niin sitten ylentää sarjaa.
mun muksut tykkää painista ja paini on alkuverkaltaan ja lajina mahdottoman hyvä. mutta siinä vaiheessa, kun lähdetään isompiin kisoihin ja pitäs "vetää" johonkin sarjaan, mä lopetan kuskaamisen. sillä se "vetäminen" on sairasta.
poika viime keväänä alkoi puhumaan, että hänen pitäs laihduttaa, että pääsis helpompaan sarjaan (on isokokoinen). mä kielsin sen justiinsa heti. tosin yhteisestä sopimuksesta niitä ns. herkkuja vähennettiin ja esim sipsit (joita meillä syötiin kerran viikossa lauantaina) korvattiin popcornilla. mutta muuta meillä ei asian eteen tehdä eikä tehdä. niin kauan, kun lapset ovat normaalipainoisia ja terveitä, me ei kisojen takia laihduteta.Vaan näyttäpi nuorten leirityksiin vaikuttaneen kll-kisoissa pärjääminen. On tippunut muutamia pois, jotka olivat "vain" viidentenä. Taitaapi olla viesti, jotta laihduttaminen kannattaa enepi kuin isompien haastaminen. Miellestäni pitäs joukkoon valittujen saada siellä edes kuluva kausi olla, jottei liikaa menestykseen tuijoteetisi yhden kisan perusteella.
- pudonneet
vaan näyttäpi kirjoitti:
Vaan näyttäpi nuorten leirityksiin vaikuttaneen kll-kisoissa pärjääminen. On tippunut muutamia pois, jotka olivat "vain" viidentenä. Taitaapi olla viesti, jotta laihduttaminen kannattaa enepi kuin isompien haastaminen. Miellestäni pitäs joukkoon valittujen saada siellä edes kuluva kausi olla, jottei liikaa menestykseen tuijoteetisi yhden kisan perusteella.
ja mistä?en tiedä mutta leirityksestä putoamiseen saattaa olla huomattavasti "arkisempi"syy,esim leirille saapumatta jättäminen,käytös,motivaatio...
pudonneet kirjoitti:
ja mistä?en tiedä mutta leirityksestä putoamiseen saattaa olla huomattavasti "arkisempi"syy,esim leirille saapumatta jättäminen,käytös,motivaatio...
1.) Nyt ei ollut tarkoitus keskustella pikkupoikien laihduttamisesta vaan tästä Pohjanmaa-liigasta. Mutta niinkuin aina; keskustelut täällä rönsyilevät mihin milloinkin. Eikä siinä sinänsä mitään pahaa ole, kunhan itse asiakin tulee edes jotenkin käsiteltyä.
2.) En usko, että Pohjanmaa-liigasta tulisi millekkään seuralle ylimääräistä stressiä. Ei ainakaan pahasti. Sarjakierros käydään siis viikolla ja isäntäseuran kotisalilla. Näin nuo kisojen talkoohommat pyritään pitämään mahdollisimman pieninä. Koska sarjojen ottelijat ovat heti selvillä, päästään jo välittömästi punnituksen jälkeen painimaan. Periaatteessa tämä homma ei vaadi kuin 2-3 tuomaria ja yhden kuuluttajan.
3.) Seurat? Uskon, että halutessaan ainakin nämä Pohjanmaan seurat saavat liiga-joukkueen kasaan: VVV, VaaTo, LaVi, SPM, IK, MiMo Jurva, KaKa, NJ, KuKu ja AU. Sori jos jonku unohdin.- mikki/spm
junttamies kirjoitti:
1.) Nyt ei ollut tarkoitus keskustella pikkupoikien laihduttamisesta vaan tästä Pohjanmaa-liigasta. Mutta niinkuin aina; keskustelut täällä rönsyilevät mihin milloinkin. Eikä siinä sinänsä mitään pahaa ole, kunhan itse asiakin tulee edes jotenkin käsiteltyä.
2.) En usko, että Pohjanmaa-liigasta tulisi millekkään seuralle ylimääräistä stressiä. Ei ainakaan pahasti. Sarjakierros käydään siis viikolla ja isäntäseuran kotisalilla. Näin nuo kisojen talkoohommat pyritään pitämään mahdollisimman pieninä. Koska sarjojen ottelijat ovat heti selvillä, päästään jo välittömästi punnituksen jälkeen painimaan. Periaatteessa tämä homma ei vaadi kuin 2-3 tuomaria ja yhden kuuluttajan.
3.) Seurat? Uskon, että halutessaan ainakin nämä Pohjanmaan seurat saavat liiga-joukkueen kasaan: VVV, VaaTo, LaVi, SPM, IK, MiMo Jurva, KaKa, NJ, KuKu ja AU. Sori jos jonku unohdin.aivan huippu keksintö, eikä vaadi liikaa järjestelyjä. isommilla seuroilla tuskin on ongelmia joukkueiden kasaamisen kanssa, mutta pienemmille seuroille täytyis varmaan sallia vähän isompia "lainapainija" määriä tai seura kimppoja. kyllä tästä hyvä juttu saadaan. Seinäjoen uskallan luvata mukaan jo tässä vaiheessa.
mikki/spm kirjoitti:
aivan huippu keksintö, eikä vaadi liikaa järjestelyjä. isommilla seuroilla tuskin on ongelmia joukkueiden kasaamisen kanssa, mutta pienemmille seuroille täytyis varmaan sallia vähän isompia "lainapainija" määriä tai seura kimppoja. kyllä tästä hyvä juttu saadaan. Seinäjoen uskallan luvata mukaan jo tässä vaiheessa.
Hienoa Mikki.
Seinäjoki saakin jo nyt kasaan melkoisen tasokkaan liiga-joukkueen. Ja painihuhujen mukaan ensi vuodeksi vielä paremman.
Mutta yhtä juttua vielä mietin; Jos tiputais sarjat 25 kg ja 65 kg pois, niin joukkueen koko pienenisi mukavasti kahdeksaan. Näin myös pienempien seurojen olisi helpompi koota joukkue.
Toivottavasti saadaan Pohjanmaan poikapaini herätettyä taas uuteen kukoistukseen. Isäni tuossa äsken muisteli, että 60-luvulla ja 70-luvun alussa täällä painittiin seurajoukkuekisaa joka kulki ilmeisesti nimellä ILKKA-Cup. Eli sanomalehti oli tuolloin lahjoittanut parhaalle seuralle hienon kiertopokaalin. Sellainen onnistuisi varmasti meidänkin aikana. Kaikki on viimekädessä siitä kiinni mitä itse haluamme.- joukkueliigaan
junttamies kirjoitti:
Hienoa Mikki.
Seinäjoki saakin jo nyt kasaan melkoisen tasokkaan liiga-joukkueen. Ja painihuhujen mukaan ensi vuodeksi vielä paremman.
Mutta yhtä juttua vielä mietin; Jos tiputais sarjat 25 kg ja 65 kg pois, niin joukkueen koko pienenisi mukavasti kahdeksaan. Näin myös pienempien seurojen olisi helpompi koota joukkue.
Toivottavasti saadaan Pohjanmaan poikapaini herätettyä taas uuteen kukoistukseen. Isäni tuossa äsken muisteli, että 60-luvulla ja 70-luvun alussa täällä painittiin seurajoukkuekisaa joka kulki ilmeisesti nimellä ILKKA-Cup. Eli sanomalehti oli tuolloin lahjoittanut parhaalle seuralle hienon kiertopokaalin. Sellainen onnistuisi varmasti meidänkin aikana. Kaikki on viimekädessä siitä kiinni mitä itse haluamme.Jos tarkoitus on herätellä Pohjanmaan poikapainia, niin kyllä 25 kiloisten sarja pitäisi olla mukana. Seinäjoen kisoissa oli aloittelijapoikien sarjoissa välillä 20 ja 25 kg yhteensä 22 painijaa liki kymmenestä eri pohjalaisesta seurasta.
Olisiko jopa viisasta laittaa sarjajako 23 kg, 26 kg ja 30 kg, koskapa noissa pienemmissä sarjoissa 5 kilon välit tuntuu aika suurilta. Tietysti otteluita tulisi tällöin enemmän, mutta eipä ilta varmasti siltikään venyisi pitkään, kun puntarin jälkeen päästäisiin nopeasti painimaan. - kerro lisää
junttamies kirjoitti:
Hienoa Mikki.
Toivottavasti saadaan Pohjanmaan poikapaini herätettyä taas uuteen kukoistukseen. Isäni tuossa äsken muisteli, että 60-luvulla ja 70-luvun alussa täällä painittiin seurajoukkuekisaa joka kulki ilmeisesti nimellä ILKKA-Cup. Eli sanomalehti oli tuolloin lahjoittanut parhaalle seuralle hienon kiertopokaalin. Sellainen onnistuisi varmasti meidänkin aikana. Kaikki on viimekädessä siitä kiinni mitä itse haluamme....
- kari o
junttamies kirjoitti:
Hienoa Mikki.
Toivottavasti saadaan Pohjanmaan poikapaini herätettyä taas uuteen kukoistukseen. Isäni tuossa äsken muisteli, että 60-luvulla ja 70-luvun alussa täällä painittiin seurajoukkuekisaa joka kulki ilmeisesti nimellä ILKKA-Cup. Eli sanomalehti oli tuolloin lahjoittanut parhaalle seuralle hienon kiertopokaalin. Sellainen onnistuisi varmasti meidänkin aikana. Kaikki on viimekädessä siitä kiinni mitä itse haluamme.mutta nyt on seurojen aika juuri esittää näkemyksiä juuri esim. vaikkapa sarjajakoon. lisäksi ne seurat jotka lähtevät tähän mukaan niin heidän pitää myös sitoutua hommaan "täysillä". lisäksi alueen lehdistö pitäisi saada kiinnostumaan asiasta.
yksi väylä jota voitaisiin myös käyttää olisi Botnia -TV sillä sehän näkyy juuri näillä alueilla. eli olisiko Erkki Valtamäki kiinnostunut asiasta...tosin silloin tähän juttuun pitää löytyä myös rahallista panosta seuroilta, sillä ei Erkki tee hommaa talkoilla. ja niinhän sen pitää ollakkin. - :)-
joukkueliigaan kirjoitti:
Jos tarkoitus on herätellä Pohjanmaan poikapainia, niin kyllä 25 kiloisten sarja pitäisi olla mukana. Seinäjoen kisoissa oli aloittelijapoikien sarjoissa välillä 20 ja 25 kg yhteensä 22 painijaa liki kymmenestä eri pohjalaisesta seurasta.
Olisiko jopa viisasta laittaa sarjajako 23 kg, 26 kg ja 30 kg, koskapa noissa pienemmissä sarjoissa 5 kilon välit tuntuu aika suurilta. Tietysti otteluita tulisi tällöin enemmän, mutta eipä ilta varmasti siltikään venyisi pitkään, kun puntarin jälkeen päästäisiin nopeasti painimaan.Sarjoihin,pienin sarja 28kg-32kg. Jos kokeneempia painioita halutaan myös kilpailemaan niin ei kannata kovin pieniä sarjoja kehitellä mukaan.Kaikella kunnioituksella pikku vääntäjiä kohtaan.
Olisiko ehkä KLL/SM sarjoissa järkeä. - Munkin
mutta, se mutta kirjoitti:
poika viime keväänä alkoi puhumaan, että hänen pitäs laihduttaa, että pääsis helpompaan sarjaan (on isokokoinen). mä kielsin sen justiinsa heti. tosin yhteisestä sopimuksesta niitä ns. herkkuja vähennettiin ja esim sipsit (joita meillä syötiin kerran viikossa lauantaina) korvattiin popcornilla. mutta muuta meillä ei asian eteen tehdä eikä tehdä. niin kauan, kun lapset ovat normaalipainoisia ja terveitä, me ei kisojen takia laihduteta.silmät alkoivat avautua kun kuuntelin salilla kll:n lähtijöitä: langanlaihojen ruipeloiden piti kuulemma laihduttaa 2-4 kg. Yksikin keskenkasvuinen tyttö, laiha kuin elämänlanka kertoi, että pitää vetää 3 kg alas. Ei oo tervettä ei.
Miksi painijat ei voi painia siinä luokassa, kuin puntari mormaalisti näyttää? Miksi pitää tärkeisiin kisoihin saada kiloja pois. Mä oon varmaan tyhmä kun en ymmärrä.
Mutta ei tää tosiaan tähän painiliigaan kuulunut mitenkään. :)- kirjoitti:
Sarjoihin,pienin sarja 28kg-32kg. Jos kokeneempia painioita halutaan myös kilpailemaan niin ei kannata kovin pieniä sarjoja kehitellä mukaan.Kaikella kunnioituksella pikku vääntäjiä kohtaan.
Olisiko ehkä KLL/SM sarjoissa järkeä.Jos otamme liigaan KLL:n tai SM:n sarjat niin niitä sarjoja tulee valitettavasti liikaa. Joukkueet kasvavat turhan isoiksi, eikä pienemmät seurat saa niitä edes kasaan. Lisäksi liiga-ilta venyy liian myöhään ja pikkupojat pääsevät suihkun ja kotimatkan jälkeen vasta yömyöhään nukkumaan. Ja seuraavana aamuna on koulua.
Tuo sarjajako viiden kilon välein on mielestäni siksi hyvä, että se pitää joukkueet sopivan kokoisina ja sarjajako on vielä kaikkien helppo muistaa. Viiden kilon raja ei ole iso, mikäli valmentajat osaavat kasata joukkueet oikein. Heillä tässä oikeastaan se suurin järjestely ja vastuu onkin.kari o kirjoitti:
mutta nyt on seurojen aika juuri esittää näkemyksiä juuri esim. vaikkapa sarjajakoon. lisäksi ne seurat jotka lähtevät tähän mukaan niin heidän pitää myös sitoutua hommaan "täysillä". lisäksi alueen lehdistö pitäisi saada kiinnostumaan asiasta.
yksi väylä jota voitaisiin myös käyttää olisi Botnia -TV sillä sehän näkyy juuri näillä alueilla. eli olisiko Erkki Valtamäki kiinnostunut asiasta...tosin silloin tähän juttuun pitää löytyä myös rahallista panosta seuroilta, sillä ei Erkki tee hommaa talkoilla. ja niinhän sen pitää ollakkin.Jos joku vain kysyisi niin Pohjalainen lahjoittaisi varmaan liigalle kiertopalkinnon, josta kilpailtaisiin keväällä krekossa ja syksyllä vapaassa. TV-julkisuutta kannattaa miettiä sitten, kun olemme saaneet tuntumaa miten homma pyörisi. Lähdetään kuitenkin matalalla profiililla ja hehkutetaan sitten jos on aihetta.
Jos esim. 5 seuraa lähtee mukaan niin olen omasta puolestani valmis koko touhuun.
Ja ehkä tätä kannattaisi kokeilla myös muilla alueilla; Joskus tulevaisuudessa voisi esim. joka alueeen 2 parasta joukkuetta kohdata toisensa lopputurnauksessa ja kilvoitella vaikka SM-arvosta.junttamies kirjoitti:
Jos joku vain kysyisi niin Pohjalainen lahjoittaisi varmaan liigalle kiertopalkinnon, josta kilpailtaisiin keväällä krekossa ja syksyllä vapaassa. TV-julkisuutta kannattaa miettiä sitten, kun olemme saaneet tuntumaa miten homma pyörisi. Lähdetään kuitenkin matalalla profiililla ja hehkutetaan sitten jos on aihetta.
Jos esim. 5 seuraa lähtee mukaan niin olen omasta puolestani valmis koko touhuun.
Ja ehkä tätä kannattaisi kokeilla myös muilla alueilla; Joskus tulevaisuudessa voisi esim. joka alueeen 2 parasta joukkuetta kohdata toisensa lopputurnauksessa ja kilvoitella vaikka SM-arvosta.Hienoa että kokeilette uutta!!
Hyvä Junttamies / knit.
Tero Luostarinen- Elina V
vaan näyttäpi kirjoitti:
Vaan näyttäpi nuorten leirityksiin vaikuttaneen kll-kisoissa pärjääminen. On tippunut muutamia pois, jotka olivat "vain" viidentenä. Taitaapi olla viesti, jotta laihduttaminen kannattaa enepi kuin isompien haastaminen. Miellestäni pitäs joukkoon valittujen saada siellä edes kuluva kausi olla, jottei liikaa menestykseen tuijoteetisi yhden kisan perusteella.
Vaikka tämä viestienvaihto ei tälle palstalle kuulukaa, eikä edes tähän aiheeseen - laitan silti kommenttini tähän jatkoksi.
Koska ainoa "ringistä" pudonnut KLL viides oli poikamme ja sormi kirjoittelusta osoittaa Espooseen,haluan tuoda äidin mielipiteen asiasta esiin. Kiitän kirjoittajaa myötätunnosta. Näemme kuitenkin chat-palstalla kommentoimista parempana vaihtoehtona keskustella tällaisistä asiosta suoraan valmentajien kanssa ilman suuria tunteita.
Ehkäpä näillä ringistä pudottamisilla on oma taka-ajatuksensa. Nähdään kuka on painija ja kuka ei. Painija, kun ei yhdestä takaiskusta lannistu vaan yrittää entistä kovemmin eteenpäin!
Ja vielä vastaus tuohon aikaisempaan vastaukseen: tässä tapauksessa kyse ei todellakaan ollut sosiaalisten taitojen tai motivaation puutteesta.
En kätkeydy nimimerkin taakse:-)
Painiterveisin
Elina
- Sepi
Erittäin hieno asia, tuntuu että aika on otollinen jatkaa siitä mistä joskus 60-luvulla aloitettiin poikapainin tehostaminen, joka sitten 90 luvulla loppui.
Junttamiehen esitys olkoon pohja asialle. Haluaisin kuitenkin huomauttaa tässsä vaiheessa,että sarjajako pinemmässä päässä ei saa olla kahta kiloa enempää, muuten ollaan riskirajoilla. Lisäksi ehdottaisin kahta kolmea yläpään sarjaa sellaiseksi, että myös juniorit alle 20v. voisivat myös painia niissä. Perustelut: He jos ketkä ovat väliinputoajia suomalaisessa kilpailujärjestelmässä.- mikki/spm
Eiköhän noi säännöt ja sarjat tarkennu jos homma saadaan käyntiin. jospa aluekokouksen yhteydessä saatais jonkinlainen työryhmä muodostettua ja käynnistämään tätä liigaa.
mikki/spm kirjoitti:
Eiköhän noi säännöt ja sarjat tarkennu jos homma saadaan käyntiin. jospa aluekokouksen yhteydessä saatais jonkinlainen työryhmä muodostettua ja käynnistämään tätä liigaa.
Hyvä idea. Olisikin varmaan paikallaan perustaa jonkinlainen työryhmä tätä asiaa varten. Vain siten päästään asiassa kunnolla eteenpäin. Pohjanmaa-liiga voisi aloittaa esim. syksyllä 2007. Kevät tulee nopeasti, mutta siihenkin ehditään jos halutaan.
Aluekokouksessa käytiin tämä idea läpi. Innostusta tuntui olevan ilmassa. Hyviä ideoita ja kommentteja esitettiin. Nyt teen yhdessä Ketosen Jussin kanssa tästä esityksen Pohjanmaan seuroille - tämän vuoden aikana. Tarkoituksena on, että Pohjanmaa-liigaa päästään painimaan jo ensi Tammikuussa. Pohjanmaan seurat! Olkaahan kuulolla, sillä joulukuussa saatte asiaan liittyvää postia.
Aluekokouksen keskustelun pohjalta olen hieman viilannut sääntöjä ja sarjoja. Linkki tässä:
http://www.freewebs.com/pohjanmaaliiga/
Ja kommenttia saa pistää perään jos jonkun selvän epäkohdan löytää.- samalla joukkueella
junttamies kirjoitti:
Aluekokouksen keskustelun pohjalta olen hieman viilannut sääntöjä ja sarjoja. Linkki tässä:
http://www.freewebs.com/pohjanmaaliiga/
Ja kommenttia saa pistää perään jos jonkun selvän epäkohdan löytää.olla esim 35kg sarjassa useampi kuin yksi painija?
samalla joukkueella kirjoitti:
olla esim 35kg sarjassa useampi kuin yksi painija?
Yhtä liigakierrosta kohden joka joukkueella vain yksi painija per sarja. Seuraavalla kierroksella voi toki vaihtaa painijaa/painijoita jos haluaa. Ja varamiehiä voi toki olla mukana kuinka paljon vaan, mutta painimaan he eivät pääse, ellei joku loukkaannu.
- kari o
junttamies kirjoitti:
Yhtä liigakierrosta kohden joka joukkueella vain yksi painija per sarja. Seuraavalla kierroksella voi toki vaihtaa painijaa/painijoita jos haluaa. Ja varamiehiä voi toki olla mukana kuinka paljon vaan, mutta painimaan he eivät pääse, ellei joku loukkaannu.
siis nuo nettisivut ja säännöt. sitä tässä ajattelin seuraavaa:
1) miten olisi, että pisteet laskettaisiin muuten kuin pisteillä 2/1/0? tarkoitan tällä sitä että pisteet voitaisiin laskea ihan pistevoiton tyyliin. eli selkävoitonsa seura saisi pysyvästi tililleen 4 pinnaa,pistevoitosta 3 pistettä, pistehäviöstä yhden pisteen.
2) tiedän että tämä toisi hivenen lisää töitä ja tarkkuutta tähän hommaan mutta siitä huolimatta. näin estettäisin se, että joku seura jäisi kisassa kokonaan pisteittä. etenkin sellainen seura jossa on paljon aloittelijoita. nimittäin jos näin käy, niin silloin on tuon seuran painijoiden motiivi osallistua koko juttuun romahtaa jossain vaiheessa. sen verran meikäläinen nyt tuntee ja tietää tämän ikäisten ajatusmaailmaa.
3) sitten kun paini-iltoja järjestetään, niin olen antanut itselleni ymmärtää että paikan päällä on kotiseuran lisäksi ainakin pari seuraa. olenko oikeassa? näin hommaan saadaan lisää tunnelmaa ja sarjakin etenee joutuisasti. ajallisesti homma saadaan kyllä vietyä läpi yhden illan aikana vaikka seuroja oliskin paikalla kolme - neljä. vai olenko väärässä?
4) kuitenkin jos edellä sanottu pitää paikansa tai onnistuu, niin silloin seuralla tulee olla oikeus käyttää samaan sarjaan useampi painija. esim. meillä olisi yhteen pikkusarjaan heittää kolme - neljä painijaa. olisi aika ikävää muita kohtaan tälläisenä iltana painittaa vain yhtä painijaa. lisää kaveritunnetta yms. fiilinkiä jos ja kun matsit jaetaan.
5) eipä tässä tämän enempään tällä kertaa...näin aamutuimaan ennen aamulenkkiä. - seuran sisäisiä valintatila...
junttamies kirjoitti:
ei hyvä juttu rannelle jäänyt tuntee varmasti olevansa huono kun ei pääse mukaan.kuinka omalla harjoittelu salillasi?onko sielä saman painoisia poikia?ilkeätkö sanoa jollekin hyvin harjoittelevalle vaikka hiukan vähemmän menestystä saaneelle että tänään on sinun vuoro olla sivussa vaikka joka ikisissä treeneissä käytkin???
seuran sisäisiä valintatila... kirjoitti:
ei hyvä juttu rannelle jäänyt tuntee varmasti olevansa huono kun ei pääse mukaan.kuinka omalla harjoittelu salillasi?onko sielä saman painoisia poikia?ilkeätkö sanoa jollekin hyvin harjoittelevalle vaikka hiukan vähemmän menestystä saaneelle että tänään on sinun vuoro olla sivussa vaikka joka ikisissä treeneissä käytkin???
Tämä liigajuttu on puhtaasti joukkuekisa. Ne jotka ovat olleet mukana esim. avoimissa TUL:n joukkuemestaruuskisoissa tietävät mistä on kyse. Siellä on mahtava tunnelma ja tapahtuma kasvattaa kummasti seurahenkeä. Myös niiden seurojen jotka jäävät vaille suurta menestystä - uskokaa pois!
Emme voi lähteä sille linjalle, että esim. sarjassa 35 kg on 5 painijaa, liiga-iltakin jo venyisi liikaa. Ja eihän jääkiekossakaan ole yhtäaikaa viittä maalivahtia. Kyllä lapset tämän ymmärtävät.
Ja se on tietysti sallittua, että vaihtaa painijan vaikka joka liigakierrokselle.
Muistan kun aikoinaan Ylä-Tikkurilassa valmistauduttiin joukkuekisaan; siellä oli yksi valmentaja joka suunnitteli joukkueen. Jos joukkueen kasaamisessa on liikaa soosaajia niin läskiksi menee, sen voin kokemuksesta sanoa. YTK:ssa meillä oli useinkin monta hyvää poikaa samaan sarjaan. Silloin meneteltiin niin, että järjestettiin seuran sisäiset karsinnat; ykkönen joukkueeseen, kakkonen varamieheksi. Ja tämä oli kaikkien mielestä reilua.
Ei nyt herranjestas tehdä ongelmaa sinne missä sitä ei edes ole.- Karsinta kuullostaa
junttamies kirjoitti:
Tämä liigajuttu on puhtaasti joukkuekisa. Ne jotka ovat olleet mukana esim. avoimissa TUL:n joukkuemestaruuskisoissa tietävät mistä on kyse. Siellä on mahtava tunnelma ja tapahtuma kasvattaa kummasti seurahenkeä. Myös niiden seurojen jotka jäävät vaille suurta menestystä - uskokaa pois!
Emme voi lähteä sille linjalle, että esim. sarjassa 35 kg on 5 painijaa, liiga-iltakin jo venyisi liikaa. Ja eihän jääkiekossakaan ole yhtäaikaa viittä maalivahtia. Kyllä lapset tämän ymmärtävät.
Ja se on tietysti sallittua, että vaihtaa painijan vaikka joka liigakierrokselle.
Muistan kun aikoinaan Ylä-Tikkurilassa valmistauduttiin joukkuekisaan; siellä oli yksi valmentaja joka suunnitteli joukkueen. Jos joukkueen kasaamisessa on liikaa soosaajia niin läskiksi menee, sen voin kokemuksesta sanoa. YTK:ssa meillä oli useinkin monta hyvää poikaa samaan sarjaan. Silloin meneteltiin niin, että järjestettiin seuran sisäiset karsinnat; ykkönen joukkueeseen, kakkonen varamieheksi. Ja tämä oli kaikkien mielestä reilua.
Ei nyt herranjestas tehdä ongelmaa sinne missä sitä ei edes ole.Reilulta,ja muuten jääkiekko on joukkuelaji ja paini on yksilölaji,näitä ei tulisi sekoittaa keskenään;)Ja seurahenkeä pitäisi kasvattaa joka treeneissä ja JOKA kisoissa eikä vain jossain liiga illoissa.
Karsinta kuullostaa kirjoitti:
Reilulta,ja muuten jääkiekko on joukkuelaji ja paini on yksilölaji,näitä ei tulisi sekoittaa keskenään;)Ja seurahenkeä pitäisi kasvattaa joka treeneissä ja JOKA kisoissa eikä vain jossain liiga illoissa.
Silloin kun painitaan joukkuekisa -periaatteella niin painiseura muodostaa joukkueen. Ja ihan niinkuin joukkuelajeissakin; joikaisen joukkueen jäsenen suoritus ratkaisee.
Ja tottakai seurahenkeä tulee kasvattaa joka treeneissä ja joka kisassa. Se on itsestään selvää se. Mutta joukkuekisassa se henki sitten todella punnitaan.junttamies kirjoitti:
Silloin kun painitaan joukkuekisa -periaatteella niin painiseura muodostaa joukkueen. Ja ihan niinkuin joukkuelajeissakin; joikaisen joukkueen jäsenen suoritus ratkaisee.
Ja tottakai seurahenkeä tulee kasvattaa joka treeneissä ja joka kisassa. Se on itsestään selvää se. Mutta joukkuekisassa se henki sitten todella punnitaan.En oikein usko, että ongelmaksi tässä liigassa tulee se, että seuroilla on liikaa painijoita. Enemmänkin olen huolestunut siitä, saavatko pienemmät seurat joukkueen kasaan ja löytyykö niillä ylipäätään innostusta tulla mukaan tällaiseen. Toivon että innostusta löytyy!
- painitaan joukkue
junttamies kirjoitti:
Ja tottakai seurahenkeä tulee kasvattaa joka treeneissä ja joka kisassa. Se on itsestään selvää se. Mutta joukkuekisassa se henki sitten todella punnitaan.kisaa,silloinkin paini on TOOODDEELLAA kaukana jääkiekosta,paini on 100%yksilölaji,mitä taas jääkiekko EI ole,teennäisen joukkueen saa vaikka venäjän sakin pelaajista.Ja 99.9%prosenttia suomen painikisoista kaikkineen on täysin yksilö suorituksia,tästä pääsemmekin siihen että tulevassa paini liigassa saamme nähdä samoja naamoja kisoista toiseen (lue menestyjiä).Heikoimmat jää tylysti rannalle katsoppas vain ja muista tämä kirjoitus.
painitaan joukkue kirjoitti:
kisaa,silloinkin paini on TOOODDEELLAA kaukana jääkiekosta,paini on 100%yksilölaji,mitä taas jääkiekko EI ole,teennäisen joukkueen saa vaikka venäjän sakin pelaajista.Ja 99.9%prosenttia suomen painikisoista kaikkineen on täysin yksilö suorituksia,tästä pääsemmekin siihen että tulevassa paini liigassa saamme nähdä samoja naamoja kisoista toiseen (lue menestyjiä).Heikoimmat jää tylysti rannalle katsoppas vain ja muista tämä kirjoitus.
En oikein nyt päässyt sisälle ajatusmaailmaasi, mutta olenkin melko yksioikoinen ihminen.
Uskon, että tulevassa painiliigassa tullaan näkemään kaikentasoisia nuoria painijoita. Ei millään seuralla, ei edes täällä Pohjanmaalla, ole asettaa joka sarjaan SM-mitalisteja.
Ja hei: Paini ei muutes takuuvarmasti ole 100% yksilölaji. Kukaan painija ei ole YKSIN päässyt huipulle, vaan on harjoittelussaan tarvinnut valmentajia, sparraajia, seurakavereita, seuraihmisiä jne. Mietippä vähän. Yksin on ikävä harjoitella - eikä se johda oikein mihinkään.- Vängätä haluat
junttamies kirjoitti:
En oikein nyt päässyt sisälle ajatusmaailmaasi, mutta olenkin melko yksioikoinen ihminen.
Uskon, että tulevassa painiliigassa tullaan näkemään kaikentasoisia nuoria painijoita. Ei millään seuralla, ei edes täällä Pohjanmaalla, ole asettaa joka sarjaan SM-mitalisteja.
Ja hei: Paini ei muutes takuuvarmasti ole 100% yksilölaji. Kukaan painija ei ole YKSIN päässyt huipulle, vaan on harjoittelussaan tarvinnut valmentajia, sparraajia, seurakavereita, seuraihmisiä jne. Mietippä vähän. Yksin on ikävä harjoitella - eikä se johda oikein mihinkään.Joukkuelajeja on sellaiset lajit missä URHEILUSUORITUSTA ON SAMANAIKAISESTI samaa pelivälinettä/kenttää käyttäen useampi kuin yksi henkilö tavoittelemassa joukkueellensa maalia,pisteitä,tms.esim,jalkapallo,jääpallo,uppopallo,koripallo,lentopallo,sähly,jne..jne...kun taas yksilölajeissa yksittäinen henkilö tavoittelee itsellensä pisteitä/voittoa,tällaisia lajeja taasen ovat kuten varmasti hyvin tiedät,nyrkkeily paini, judo,tennis,pingis,golf,motocros,pikajuoksu,kenttälajit,jne..jne..en tiedä vänkäämisesi tarkoitus periä mutta olen täysin varma että jos et vain halua saivarella niin tiedät joukkue ja yksilölajien eron,vai menetkö sinä valmetajana mukaan molskille yhdessä suojattisi kanssa vääntämään kimpassa vastustajaa nurin sinä päästä ja painija jaloista hä?
- mitä höpötät
junttamies kirjoitti:
Ja hei: Paini ei muutes takuuvarmasti ole 100% yksilölaji. Kukaan painija ei ole YKSIN päässyt huipulle, vaan on harjoittelussaan tarvinnut valmentajia, sparraajia, seurakavereita, seuraihmisiä jne. Mietippä vähän. Yksin on ikävä harjoitella - eikä se johda oikein mihinkään.katsoppas onko MM ja olympia kisoissa kaksi kategoriaa?joukkuelajit ja yksilölajit kummastako paini mahtaa löytyä?valmentajat ja muut huoltajat ja sponsorit muodostavat Teamin,ei joukkuetta.Joukkue muodustuu urheilijoista jotkaa samaan aikaan suorittavat samaa yksittäistä kilpailua.
mitä höpötät kirjoitti:
katsoppas onko MM ja olympia kisoissa kaksi kategoriaa?joukkuelajit ja yksilölajit kummastako paini mahtaa löytyä?valmentajat ja muut huoltajat ja sponsorit muodostavat Teamin,ei joukkuetta.Joukkue muodustuu urheilijoista jotkaa samaan aikaan suorittavat samaa yksittäistä kilpailua.
Sun kanssa väittely on yhtä vaikeaa kuin Niagaran putouksen uiminen vastavirtaa.
- Perjantaina
junttamies kirjoitti:
Sun kanssa väittely on yhtä vaikeaa kuin Niagaran putouksen uiminen vastavirtaa.
On Tiksissä maaottelu Suomi-Ruotsi. Siis Suomen painimaaJOUKKUE vastaan Ruotsin painimaaJOUKKUE. Siinä jokaisen painijan suoritus lasketaan JOUKKUEEN hyväksi. Onko vaikeaa ymmärtää?
- niin jotta
mitä höpötät kirjoitti:
katsoppas onko MM ja olympia kisoissa kaksi kategoriaa?joukkuelajit ja yksilölajit kummastako paini mahtaa löytyä?valmentajat ja muut huoltajat ja sponsorit muodostavat Teamin,ei joukkuetta.Joukkue muodustuu urheilijoista jotkaa samaan aikaan suorittavat samaa yksittäistä kilpailua.
Team on enklantia ja tarkoottaa joukkuetta?
Vängätä haluat kirjoitti:
Joukkuelajeja on sellaiset lajit missä URHEILUSUORITUSTA ON SAMANAIKAISESTI samaa pelivälinettä/kenttää käyttäen useampi kuin yksi henkilö tavoittelemassa joukkueellensa maalia,pisteitä,tms.esim,jalkapallo,jääpallo,uppopallo,koripallo,lentopallo,sähly,jne..jne...kun taas yksilölajeissa yksittäinen henkilö tavoittelee itsellensä pisteitä/voittoa,tällaisia lajeja taasen ovat kuten varmasti hyvin tiedät,nyrkkeily paini, judo,tennis,pingis,golf,motocros,pikajuoksu,kenttälajit,jne..jne..en tiedä vänkäämisesi tarkoitus periä mutta olen täysin varma että jos et vain halua saivarella niin tiedät joukkue ja yksilölajien eron,vai menetkö sinä valmetajana mukaan molskille yhdessä suojattisi kanssa vääntämään kimpassa vastustajaa nurin sinä päästä ja painija jaloista hä?
Tässä kohden lienee aivan turhaa vängätä joukkuelajien ja yksilölajien eroista. Itse halusin tuoda vain sen seikan esille, että kun painitaan joukkuekisaa, Freestyle Cuppia, maaotteluita jne. niin silloin paini saa hyvin paljon joukkueurheilun piirteitä. Ja hyviä sellaisia.
Mutta tämä nyt eksyi kyllä aikalailla itse aiheesta. Kyseessä siis on Pohjanmaan painiseurojen välinen liiga alle 17 ja 20-vuotiaille nuorille painijoille. Säännöt on luettavissa osoitteessa; http://www.freewebs.com/pohjanmaaliiga/
Mitä korjattavaa niistä löytyy? Löytyykö mitään vai pusketaanko näin etiäppäin?- kari o
junttamies kirjoitti:
En oikein usko, että ongelmaksi tässä liigassa tulee se, että seuroilla on liikaa painijoita. Enemmänkin olen huolestunut siitä, saavatko pienemmät seurat joukkueen kasaan ja löytyykö niillä ylipäätään innostusta tulla mukaan tällaiseen. Toivon että innostusta löytyy!
ensinnäkin pitää sanoa, että en tule tänne riitelemään jostain mitättömästä "terminologista" että mitä on joukkuepeli ja mikä sitä taas ei ole. tuollainen "snobbailun" voi jättää täysin omaan arvoonsa. sen sijaan olen ehdottomasti sitä mieltä että liigan pinnalasku kannattaa miettiä uudestaan.
meidän seurasta löytyy aivan taatusti innostusta asiaan. mutta sen verran hyvin "painijani" tunnen, että jos sarakkeessa on pitkään pelkkä nolla - niin kuin tulee olemaan sillä MiMolla ei itse asiassa ole vielä yhtään painijaa - niin tämä tappaa taatusti innostuksen. ei kukaan halua lähteä taas "häviämään". koeta siinä sitten etsiä painijoita seuraavaan koitokseen...
lisäksi haluaisin antaa kaikille seuran painijoille mahdollisuuden päästä painimaan. tässäkin mielessä jos sinne pinnasarakkesseen ilmestyisi vaikka joka painijalta ainakin yksi piste, niin heilläkin olisi sitten syy olla ylpeä siitä. "tuo on minun tuomani piste" olisi ajatus silloin.
toivon myös, että muutkin seurat lähtisivät mukaan samalla periaatteella. jos liigasta tulee liian "totinen" niin silloin vain parhaat saavat painia. tämä taas ei taatusti ei ole hyvä asia joukkuehengen kannalta niin kuin jokainen ymmärtää. lätkäporukoissakin nykyään toteutetaan periaatetta "kaikki pelaa" eli myös ne huonoimmat pääsevät jäälle. tätä samaa juttua pitäisi toteuttaa myös tässä hommassa.
niin ja kun hommaa verrataan TULlin joukkuekisaan, niin silloin pitää muistaa, että tuo on vain yksi kisa. tässä nyt on kyse sarjasta, joka kestää pitempään. kaikki meistä myös tietää esim. palloilusarjoista, että miten käy sellaisen joukkueen yleisömäärille, joka vain häviää ja häviää. tällä en tarkoita sitä, että liiga keräisi katsojia vaan että sama lama iskee painijoihin jos se nolla pyörii liian pitkään mukana.
siis idea on hyvä. mutta juttu pitää suunnitella mahdollisimman hyvin alusta loppuun. nimittäin jos homma lähtee väärille raiteille, niin sitä on hyvin vaikea saada sitten uudestaan enää pyörimään. ja tämä huomautus kaikella ystävyydellä... kari o kirjoitti:
ensinnäkin pitää sanoa, että en tule tänne riitelemään jostain mitättömästä "terminologista" että mitä on joukkuepeli ja mikä sitä taas ei ole. tuollainen "snobbailun" voi jättää täysin omaan arvoonsa. sen sijaan olen ehdottomasti sitä mieltä että liigan pinnalasku kannattaa miettiä uudestaan.
meidän seurasta löytyy aivan taatusti innostusta asiaan. mutta sen verran hyvin "painijani" tunnen, että jos sarakkeessa on pitkään pelkkä nolla - niin kuin tulee olemaan sillä MiMolla ei itse asiassa ole vielä yhtään painijaa - niin tämä tappaa taatusti innostuksen. ei kukaan halua lähteä taas "häviämään". koeta siinä sitten etsiä painijoita seuraavaan koitokseen...
lisäksi haluaisin antaa kaikille seuran painijoille mahdollisuuden päästä painimaan. tässäkin mielessä jos sinne pinnasarakkesseen ilmestyisi vaikka joka painijalta ainakin yksi piste, niin heilläkin olisi sitten syy olla ylpeä siitä. "tuo on minun tuomani piste" olisi ajatus silloin.
toivon myös, että muutkin seurat lähtisivät mukaan samalla periaatteella. jos liigasta tulee liian "totinen" niin silloin vain parhaat saavat painia. tämä taas ei taatusti ei ole hyvä asia joukkuehengen kannalta niin kuin jokainen ymmärtää. lätkäporukoissakin nykyään toteutetaan periaatetta "kaikki pelaa" eli myös ne huonoimmat pääsevät jäälle. tätä samaa juttua pitäisi toteuttaa myös tässä hommassa.
niin ja kun hommaa verrataan TULlin joukkuekisaan, niin silloin pitää muistaa, että tuo on vain yksi kisa. tässä nyt on kyse sarjasta, joka kestää pitempään. kaikki meistä myös tietää esim. palloilusarjoista, että miten käy sellaisen joukkueen yleisömäärille, joka vain häviää ja häviää. tällä en tarkoita sitä, että liiga keräisi katsojia vaan että sama lama iskee painijoihin jos se nolla pyörii liian pitkään mukana.
siis idea on hyvä. mutta juttu pitää suunnitella mahdollisimman hyvin alusta loppuun. nimittäin jos homma lähtee väärille raiteille, niin sitä on hyvin vaikea saada sitten uudestaan enää pyörimään. ja tämä huomautus kaikella ystävyydellä...Mutta tuo "kaikki pelaa" systeemi ei aina ole välttämättä se paras systeemi lasten urheiluun. Sitä on viime aikoina kritisoinut mm. menestynyt koripallovalmentaja Henrik Dettman. Se kuulemma tasapäistää liikaa lapsia ja tuhoaa todelliset lahjakkuudet. Mene ja tiedä. Itselläni on asiaan ainakin sellainen pers`tuntuma, että painissa todelliset lahjakkuudet tulevat väkisin esille - oli systeemi sitten mikä tahansa.
Liigan pistelaskusysteemiä ei ole vielä lyöty lukkoon. Eikä mitään muutakaan vielä. Ehdotuksesi otetaan vakavaan harkintaa.- kari o
junttamies kirjoitti:
Mutta tuo "kaikki pelaa" systeemi ei aina ole välttämättä se paras systeemi lasten urheiluun. Sitä on viime aikoina kritisoinut mm. menestynyt koripallovalmentaja Henrik Dettman. Se kuulemma tasapäistää liikaa lapsia ja tuhoaa todelliset lahjakkuudet. Mene ja tiedä. Itselläni on asiaan ainakin sellainen pers`tuntuma, että painissa todelliset lahjakkuudet tulevat väkisin esille - oli systeemi sitten mikä tahansa.
Liigan pistelaskusysteemiä ei ole vielä lyöty lukkoon. Eikä mitään muutakaan vielä. Ehdotuksesi otetaan vakavaan harkintaa.tarjota tässä lapsille ja nuorille onnistumisen elämyksiä. en niinkään "veristä taistelua" voitosta. se kun taitaa tuo siviilipuolen työ painaa tässä vähän liikaa päälle...
kari o kirjoitti:
tarjota tässä lapsille ja nuorille onnistumisen elämyksiä. en niinkään "veristä taistelua" voitosta. se kun taitaa tuo siviilipuolen työ painaa tässä vähän liikaa päälle...
Vois olla vaikka jotain tällaista:
5 p = Selkävoitto
4 p = Ylivoimainen pistevoitto
3 p = Pistevoitto
2 p = Luovutusvoitto
1 p = Pistehäviö
0 p = Muut häviöt, esim.luovutus, ypv, selätys
Tässä systeemissä vain kuuluttajalla on melko iso rooli. Kuuluttajan pitää olla koko ajan tilanteen tasalla (=selvillä pistetilanteesta) muuten se runsaslukuinen yleisö ja huonon päässälaskutaidon omaava valmentaja kyllä tippuu kärryiltä.- näinkään
junttamies kirjoitti:
5 p = Selkävoitto
3 p = Pistevoitto
2 p = Luovutusvoitto
1 p = Pistehäviö
Tässä systeemissä vain kuuluttajalla on melko iso rooli. Kuuluttajan pitää olla koko ajan tilanteen tasalla (=selvillä pistetilanteesta) muuten se runsaslukuinen yleisö ja huonon päässälaskutaidon omaava valmentaja kyllä tippuu kärryiltä.Yllä olevalla pisteytyksellä törmätään samaan ongelmaan mikä on nykyään 4 ottelijan lohkossa. Välttämättä kaikki ottelut voittanut ei ole pisteiden mukaan ykkönen.
Esimerkki ääripäästä:
Liigassa on 12 sarjaa, Joukkue A voittaa 8 ottelua pisteillä ja saa niistä 8*3 => 24 pistettä. Joukkeu B häviää 8 ottelua pisteillä ja voittaa 4 ottelua selätyksellä. Pisteitä kertyy 8*1 4*5 => 28. Pisteiden mukaan joukkue B ykkönen vaikka A voitti huomattavasti enemmän otteluita. - - Pekka -
näinkään kirjoitti:
Yllä olevalla pisteytyksellä törmätään samaan ongelmaan mikä on nykyään 4 ottelijan lohkossa. Välttämättä kaikki ottelut voittanut ei ole pisteiden mukaan ykkönen.
Esimerkki ääripäästä:
Liigassa on 12 sarjaa, Joukkue A voittaa 8 ottelua pisteillä ja saa niistä 8*3 => 24 pistettä. Joukkeu B häviää 8 ottelua pisteillä ja voittaa 4 ottelua selätyksellä. Pisteitä kertyy 8*1 4*5 => 28. Pisteiden mukaan joukkue B ykkönen vaikka A voitti huomattavasti enemmän otteluita.Hei minä tiedän, arpokaa voittajat ja soittakaa arvonnalla saadut tulokset lehteen. Silloin ei kukaan häviä oikeasti ja kaikki pääsevät leikisti painimaan. Eikä tartte mennä sinne naapuriseuran painikämpälle, jossa haisee ihan omituiselta.
Välillä tuntuu kyllä uskomattomalta tämä meidänkin lajin meininki. Joka asiasta tehdään niin jumalattoman vaikeita. Antakaa jokaisesta voitosta kaksi pinnaa ja tappiosta yksi pinna. Näin ei tule "nollakerholaisia". Ja jos joukkueiden yhteispinnat tasan, niin selkävoitot ratkaisee. Ja jos nekin on tasan, niin sitten joukkueiden kotipaikka ratkaisee. - Pekka - kirjoitti:
Hei minä tiedän, arpokaa voittajat ja soittakaa arvonnalla saadut tulokset lehteen. Silloin ei kukaan häviä oikeasti ja kaikki pääsevät leikisti painimaan. Eikä tartte mennä sinne naapuriseuran painikämpälle, jossa haisee ihan omituiselta.
Välillä tuntuu kyllä uskomattomalta tämä meidänkin lajin meininki. Joka asiasta tehdään niin jumalattoman vaikeita. Antakaa jokaisesta voitosta kaksi pinnaa ja tappiosta yksi pinna. Näin ei tule "nollakerholaisia". Ja jos joukkueiden yhteispinnat tasan, niin selkävoitot ratkaisee. Ja jos nekin on tasan, niin sitten joukkueiden kotipaikka ratkaisee.Kyllä joo tehdään taas helposta asiasta väkisin vaikea. Ja vielä itsekin innostuin touhuun mukaan. Kaikkein yksinkertaisinta olis vaan laskea otteluvoitot. Se joukkue, joka on niitä enemmän saanut, yllättäen voittaa.
- tarkoitin...
junttamies kirjoitti:
Kyllä joo tehdään taas helposta asiasta väkisin vaikea. Ja vielä itsekin innostuin touhuun mukaan. Kaikkein yksinkertaisinta olis vaan laskea otteluvoitot. Se joukkue, joka on niitä enemmän saanut, yllättäen voittaa.
kun kirjoitin tuohon ylemmäs otsikolla LASTEN HARRASTAMISESTA.
Kaikkien pitää olla voittajia, muutenhan voi tulla paha mieli ja silloin joutuu mennä psykologin juttusille, joka sekin on muuten nykyään hieno asia eikä suinkaan häpeällistä...
Ei hyvältä näytä!! - nimitystä voi
Perjantaina kirjoitti:
On Tiksissä maaottelu Suomi-Ruotsi. Siis Suomen painimaaJOUKKUE vastaan Ruotsin painimaaJOUKKUE. Siinä jokaisen painijan suoritus lasketaan JOUKKUEEN hyväksi. Onko vaikeaa ymmärtää?
kyllä käyttää mutta se ei tee painista joukkuelajia,voisihan se olla vaikka painiteam,painiporukka,painisakki,painilauma jne..jne paini ei ole JOUKKUELAJI vaikka kuinka pyrittelet asiaa jos olet noin tyhmä niin ota tietosanakirja avuksesi;))
nimitystä voi kirjoitti:
kyllä käyttää mutta se ei tee painista joukkuelajia,voisihan se olla vaikka painiteam,painiporukka,painisakki,painilauma jne..jne paini ei ole JOUKKUELAJI vaikka kuinka pyrittelet asiaa jos olet noin tyhmä niin ota tietosanakirja avuksesi;))
Sä saat olla tästä asiasta mitä mieltä haluat, mutta minä pidän oman mielipiteeni. Ei tällainen saivartelu jostain terminologiasta vie itse asiaa yhtään eteenpäin.
Siksi kysynkin sinulta;
Mitä mieltä itse olet liigasta? Onko sarjat hyvät? Entä säännöt?- kari o
- Pekka - kirjoitti:
Hei minä tiedän, arpokaa voittajat ja soittakaa arvonnalla saadut tulokset lehteen. Silloin ei kukaan häviä oikeasti ja kaikki pääsevät leikisti painimaan. Eikä tartte mennä sinne naapuriseuran painikämpälle, jossa haisee ihan omituiselta.
Välillä tuntuu kyllä uskomattomalta tämä meidänkin lajin meininki. Joka asiasta tehdään niin jumalattoman vaikeita. Antakaa jokaisesta voitosta kaksi pinnaa ja tappiosta yksi pinna. Näin ei tule "nollakerholaisia". Ja jos joukkueiden yhteispinnat tasan, niin selkävoitot ratkaisee. Ja jos nekin on tasan, niin sitten joukkueiden kotipaikka ratkaisee.on kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvä. siis helvetin hyvä! eli että häviäjä saa yhden pinnan ja voittaja kaksi. heh, yksinkertaiset ideat ovat yleensä niitä parhaita. no, katsotaan nyt kuinka homma tästä eteenpäin etenee...
- Hannu
junttamies kirjoitti:
5 p = Selkävoitto
3 p = Pistevoitto
2 p = Luovutusvoitto
1 p = Pistehäviö
Tässä systeemissä vain kuuluttajalla on melko iso rooli. Kuuluttajan pitää olla koko ajan tilanteen tasalla (=selvillä pistetilanteesta) muuten se runsaslukuinen yleisö ja huonon päässälaskutaidon omaava valmentaja kyllä tippuu kärryiltä.Saksan erilaiset liigat painivat ihan omalla pistesysteemillä, joka teki ainakin minuun viime viikonloppuna vaikutuksen. Siinä ottelun lopputuloksen arvioiminen viivästyy tarpeeksi pitkälle ja mahdollisuudet kääntää ottelu on parempi, kuin ed.
Eli kolme voittoerää (sen 1min 30s) eli eriä 3-5
selkävoitto = 4-0
erävoitot 3-0 ja ei pistettäkään toisella = 4-0
erävoitot 3-0, mutta hävinneellä ainakin yksi piste = 3-1
erävoitot 3-1 = 3-1
erävoitot 3-2 = 3-2
luovutus = 4-0
Pojilla erän pituus voisi olla 1 min arpaclinch, jos tarvii.... Hannu kirjoitti:
Saksan erilaiset liigat painivat ihan omalla pistesysteemillä, joka teki ainakin minuun viime viikonloppuna vaikutuksen. Siinä ottelun lopputuloksen arvioiminen viivästyy tarpeeksi pitkälle ja mahdollisuudet kääntää ottelu on parempi, kuin ed.
Eli kolme voittoerää (sen 1min 30s) eli eriä 3-5
selkävoitto = 4-0
erävoitot 3-0 ja ei pistettäkään toisella = 4-0
erävoitot 3-0, mutta hävinneellä ainakin yksi piste = 3-1
erävoitot 3-1 = 3-1
erävoitot 3-2 = 3-2
luovutus = 4-0
Pojilla erän pituus voisi olla 1 min arpaclinch, jos tarvii....Meinasinkin jo kysyä, että mites siellä Saksassa. No homma on muuten suht selkeä, mutta tuo kolme voitettua erää vaatii ainakin aluksi totuttelua.
- kannatan
junttamies kirjoitti:
Sä saat olla tästä asiasta mitä mieltä haluat, mutta minä pidän oman mielipiteeni. Ei tällainen saivartelu jostain terminologiasta vie itse asiaa yhtään eteenpäin.
Siksi kysynkin sinulta;
Mitä mieltä itse olet liigasta? Onko sarjat hyvät? Entä säännöt?kyseistä liigaa,hieno homma,sarjat ainakin kattavat,piste systeemiin en ota kantaa koska täällä on siitä paljon puhuttu,säännöt ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251078Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759