Automaatiotekniikan insinööri

Lissukka81

Onko kellään tietoa minkälainen on automaatiotekniikan insinöörien työtilanne nyt ja mihin suuntaan työtilanne on kehittymässä?

Olen hakenut opiskelemaan automaatiotekniikkaa. Pääsykoe tulokset eivät ole vielä tulleet, mutta olen melko varma, että pääsen. Mietityttää vaan kovasti opiskelun aloittaminen. Olen tyttö ja eipä taida olla paljon olla naispuolisia automaatioinsinöörejä. Matikassa ja fysiikassa olen hyvä, joten se ei ainakaan ole ongelma. Enemmänkin minua jännittää miten muhun suhtaudutaan noin miesvaltaisella alalla. Eli tuleeko työllistyminen olemaan vaikeaa.

Olen jo opiskellut tradenomiksi, mutta tältä alalta ei millään tahdo löytyä töitä ja siksi alan vaihto on mielessä. Vai olisiko sittenkin järkevämpää jatkaa kauppatieteen opintoja yliopistossa? Kertokaahan mielipiteitä, jos on kokemusta vastaavasta.

5

1232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä

Automaatioinsinöörien työtilanne on käsittääkseni varsin hyvä. Suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle tilanne tulee entisestään paranemaan. Opiskelen itse kolmatta vuotta koneautomaatiota ja luokallani ei ole yhtään naispuolista opiskelijaa. Vaikea sanoa, mutta uskoisin, että naispuolisilla automaatioinsinööreillä tuskin on suurempia ongelmia työn saannin kanssa. Paljon on kiinni omasta tahdosta, osaamisesta ja ulosannista.

Insinöörin ja tradenomin tutkinnot täydentävät erinomaisesti toisiaan ja uskon, että moiselle yhdistelmälle löytyy kysyntää.

• Räkä

Tradenomin tutkinto lisää mahdollisuuksia myymään automaatiota. Meillä kävi erään firman uusi "myyntitykki" ja ainoa mitä osasi oli levitellä isoja monistenippuja ja tuotekoodeja meille.

Automaatio on melko vaikeaa, sisältää paljon kaavoja ja koodaustaa. Mutta myös työllistävää, etenkin prosessiautomaation alalla. Oletko tyttö vai poika ei ole mitään väliä. Insseissä ei ole sovinistisuutta paljoakaan ja nainen alalla on mukava lisä. Eikä sinun tarvitse todistella osaamistasi. Rohkeasti opiskelemaan ja pyri etenemään uralla. Siihen on jo hyvä alku!

• huippuinssi

naispuoliset opiskelijat tuntemaan olonsa mahd.epämukavaksi. En myös ottaisi omaan firmaan töihin.

• dsfsdfxfd

tjtuota jjion.

• jussi80_

Kuullostaisi hyvältä vaihtoehdolta tuon traden tutkinnon päälle automatiikkainssin tutkinto. Itse olen viittä vaille valmis automatiikkainssi ja myös alan töissä tällä hetkellä. Työtehtävät vaihtelevat asennuksesta ja ohjelmoinnista tuotteiden myyntiin ja asiakaspalveluun.

Koulussamme automaatio on tietotekniikan koulutusohjelman alaisuudessa. Tietotekniikan sisällä vaihtoehtoja automaation lisäksi ovat tietoverkot, ohjelmointi ja elektroniikka. Näistä neljästä alasta ohjelmointi ja automaatio ovat ne varmimmat vaihtoehdot. Elektroniikka ja varsinkaan tietoverkot eivät tunnu oikein työllistävän. Monilla on ollut vaikeuksia jopa harjoittelupaikan saannissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe