Alas-vai ylöspäin. Itse veikkaan alaspäin. Esimerkiksi junioreiden lisenssi määrät ovat tippuneet isoissa kaupungeissa muutamassa vuodessa jopa 10 prosenttia. Lisäksi kausimaksut tai jäämaksut ovat nousseet viimeisen viiden vuoden aikana nousseet jopa yli 10 prosenttia. Sitten valmennus . Minne on junnupelaajien perustaidot kadonneet.Olisiko vika valmennuksessa. Tämä alkaa näkyä myös maajoukkueessa. Perusduunareita löytyy , muttei luovia ja taitavia ratkaisijoita ala Koivu , Selänne . Ruotsissa on tällä hetkellä taitavampia pelaajia junnuissa , kuin suomessa.
Mihin suomen jääkiekko menossa.
5
373
Vastaukset
- aleksi-78
Tai täysin ja täysin, mutta provokaatioviestisi on hieman ennenaikainen. Oletan (lue: tiedän), että tämä viestisi kumpuaa heikosti sujuneesta Karjala-turnauksesta...
Annan sinulle oivan vertailukohdan (jota käytetään lähes jokaisessa asiassa, jossa Suomea mitataan). Faktahan on, että Ruotsi on viime vuosina menestynyt hyvin hyvin heikosti Euro Tourilla. Siitä huolimatta maa nappasi olympiavoiton ja maailmanmestaruuden.
Yksi turnaus ei tee kesää eikä talvea. Ja kääntäen: muutama perättäinenkään heikosti mennyt turnaus ei tarkoita sitä, että seuraavassa turnauksessa menestymisen mahdollisuuksia ei olisi.
Välillä on vain pakko purra luotia, niellä tappiot ja katsoa tulevaisuuteen. Havaintosi ovat oikeita ja ihan vastaavasta asiasta olen jutellut parinkin liigatason valmentajan kanssa. Kysymys on muutenkin monisyinen ja liittyy laajemmin kehitykseen yhteiskunnassa, jossa tapahtuville muutoksille jääkiekkoväki on voimaton.
Juniorivalmennus on kehittynyt ja kehittyy edelleenkin, joten vika ei ainakaan ensisijaisesti ole siinä. Kuitenkin seuroissa tapahtuva valmennus keskittyy paljon joukkuepelaamiseen ja pelaajien taktiseen kehittämiseen. Henkilökohtaisista taidoista valmennuksessa kiinnitetään enemmän huomiota luisteluun kuin kiekollisiin taitoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaajien omalle vastuulle jää tällaisten mailankäsittelyyn liittyvien taitojen kehittäminen, mukaanlukien laukaus.
Ennen nuoret jääkiekkoa harrastavat olivat luonnonjäillä aamusta iltaan. Nykyään nuorilla on paljon muitakin virikkeitä kuin liikunta. On erilaisia pelejä (Pleikkarit sun muut), tietokoneet ja TV-kanaviakin on enemmän kuin 2 (kanavamäärä minun ollessa nuori). Muitakin houkutuksia siis riittää kuin liikunta.
Toisaalta ei suomalaiset ole yksin tässä kehityksessä. Ihan sama asia on havaittavissa muidenkin maiden pelaajissa, kuten vaikkapa ruotsalaisissa, sillä ei sielläkään tunnu uusia Sundineja tai Forsbergeja puissa kasvavan (onneksi). Lopulta myös Venäjä länsimaalaistuu, joten kikkailijat käyvät sielläkin harvinaisemmiksi, joskin siellä riittää ihmisiä siinä määrin, että lahjakkuuksia riittänee jatkossakin.
Sekin kannattaa muistaa, että lahjakkaiden pelaajien taustalla on työtä tehnyt uutterat vanhemmat. Esimerkiksi Saku Koivun isä oli jäädyttänyt itse pojille kentän näiden ollessa nuoria. Tämä näkyy niin Saku Koivun kuin Kiprusoffin veljesten kohdalla, jotka saivat nauttia täten paremmasta jäätilanteesta kuin muut saman seudun nuorukaiset. Oulun Jäälissä yksi grynderi rakensi pojalleen ja tämän kavereille oman jäähallin (jäälihalli) parantaakseen huonoja olosuhteita. Yksi näistä kavereista oli muuten Janne Niinimaa ja melkoisen monta Jäälissä asuvaa kaveria on pelannut Kärppien edustuksessa ihan vain tästä syystä, koska harjoitteluolosuhteet ovat olleet suotuisat.
Sekin kannattaa muistaa, että lahjakkuuksia on Suomessa rajallinen määrä. Suomesta nousee yksi pelaaja NHL:n huipulle suurin piirtein yksi viidessä vuodessa. Jari Kurri, Esa Tikkanen, Reijo Ruotsalainen, Teemu Selänne, Saku Koivu, Miikka Kiprusoff, Tuomo Ruutu, Joni Pitkänen, Kari Lehtonen...who`s next?- Tosi on
Olen ollut mukana jääkiekkotoiminnassa noin viisitoistavuotta. Oma poika pelaa tällä hetkellä ja itse olen nyt ekaa vuotta pois junnujen valmennustyöstä. Itse en kahlinnut ketään tiettyyn pelitapaan joukkueessa.Esim. Jossain D-junioreiden otteluissa jotkut joukkueet vain purkivat peliä keskialueelle oman maalin pelossa. Tietysti jokaisella on erilaiset näkemykset, mutta nythän kysyin tavallaan mielipidettä asiasta. Tämä oli oma näkemys asiasta.
Tosi on kirjoitti:
Olen ollut mukana jääkiekkotoiminnassa noin viisitoistavuotta. Oma poika pelaa tällä hetkellä ja itse olen nyt ekaa vuotta pois junnujen valmennustyöstä. Itse en kahlinnut ketään tiettyyn pelitapaan joukkueessa.Esim. Jossain D-junioreiden otteluissa jotkut joukkueet vain purkivat peliä keskialueelle oman maalin pelossa. Tietysti jokaisella on erilaiset näkemykset, mutta nythän kysyin tavallaan mielipidettä asiasta. Tämä oli oma näkemys asiasta.
Valmennus vaatii näkemystä. Valmentajat ovat myös kunnianhimoisia, mihin heillä tietysti on täysi oikeus, mutta vaatii näkemystä, jotta osaisi nähdä sen, mikä pelaajalle on eduksi pitemmällä aikavälillä. Kumpi on tärkeämpää, jonkin yksittäisen ottelun voitto vai pelaajan kehittyminen taidoiltaan paremmaksi?
Asia ei ole yksiselitteinen. Valmentajiin kohdistuvat odotukset ja vaatimukset ovat ristiriitaisia. Valmentajan odotetaan yksiselitteisesti kehittävän pelaajia. Kuitenkin sellaisen valmentajan ura tyssää aika äkkiä, jonka joukkue ei voita otteluita. Edetäkseen valmentajana joukkueen on siis voitettava. Kukaan ei katso kuinka taitavia pelaajia jossakin joukkueessa on jos se joukkue ei voita. Myös joukkueen kannalta asiassa on omat ristiriitaiset puolensa. Joukkueen on opittava voittamaan, jotta siihen pesiytyisi voittamisen kulttuuri jo junnuissa. Voittaminen taas vaatii taktista osaamista ja joukkueelle pelaamista, jossa ei juuri sijaa ole sooloilulle ja henkilökohtaisten taitojen esittämiselle.
...meni Suomi olympiahopeaa, MM-pronssia, U20-MM-pronssia ja U18-MM-hopeaa - mikään muu maa ei ole koskaan ennen pystynyt vastaavaan - eli lopetetaan puhuminen Suomikiekon lamasta sellaista ei ole (paitsi 'suomikiekon keksijän' Petteri Sihvosen (häh häh hää), että pystyinkin kirjoittamaan tuon pellen nimen) mielestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064858Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403233Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503155Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4152276Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371402Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761217
- 711166
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311138Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1211042