Eräs terrieri on käynyt kaksi kertaa koirani kimppuun kesken lenkin!Oma koirani on ollut kiinni mutta tämä kyseinen koira on ollut vapaana!!Miten joku uskaltaa pitää agressiivisesti käyttäytyvää koiraansa vapaana???Onko tämä kyseinen koira jotenkin viti päästään vai onko terrierit yleensä vihaisia toisia koiria kohtaan??
Onko terrierit agressiivisia???
14
2273
Vastaukset
- sudenkorento75
kuin muutkaan koirat, toki terrierin ego saattaa olla vahvempi kuin monen muun rotuisen, näin ollen sen tarve pomottaa voi olla suurempi.
Mielestäni koiraa ei saisi pitää vapaana, oli se sitten kiltti tai ei, koskaan ei voi tietää kuinka se toisen koira käyttäytyy, saati sitten että oma koira on agressiivinen toisia koiria kohtaan.
Itselläni on kaksi terrieriä toinen pitää melkein kaikista muista koirista ja toinen inhoaa melkein kaikkia koiria. Ero näissä koirissa on se, että tälle kiltille koiralle ei ole koskaan sattunut mitään ikävää, rähisevälle on pentuna koira hyökännyt koirapuistossa päälle.
Sen ego on myöskin paljon suurempi kuin toisen, se ei kestä tuijotusta ym.- molossi
"Sen ego on paljon suurempi,kuin toisen,se ei kestä tuijotusta ym."
Minä näen asian ihan toisin päin :o).
Koiralla millä on iso ego,se kestää tuijotuksen.Iso egoinen on varma itsestään,joten se ei helpolla provosoidu esimerkiksi.
Epävarma provosoituu,ja vastaa alttiimmin,jos on kyse siis haastavasta tuijotuksesta.
Joten siis vahvan egon omaavalla ei ole tarvetta pomottaa muita.
Pomotus toki voi olla myös jonkinsortin dominanssia,joskus myös ehkä kasvatuksestakin johtuvaa ;) - sudenkorento75
molossi kirjoitti:
"Sen ego on paljon suurempi,kuin toisen,se ei kestä tuijotusta ym."
Minä näen asian ihan toisin päin :o).
Koiralla millä on iso ego,se kestää tuijotuksen.Iso egoinen on varma itsestään,joten se ei helpolla provosoidu esimerkiksi.
Epävarma provosoituu,ja vastaa alttiimmin,jos on kyse siis haastavasta tuijotuksesta.
Joten siis vahvan egon omaavalla ei ole tarvetta pomottaa muita.
Pomotus toki voi olla myös jonkinsortin dominanssia,joskus myös ehkä kasvatuksestakin johtuvaa ;)ja arvostan näkemyksiäsi, mutta kyllä vaan monet rotujemme edustajat ottavat helposti mittaa toisistaan jolloin tuohon kuuluu monesti tuo tuijotus ja murina ja terrierihän vastaa haasteeseen.
Vanhempi koiristamme omaa pehmeän luonteen, ei murise kuin harvoin toiselle koiralle. Kääntää usein päänsä ja poistuu paikalta.
Mulla on nyt puurot ja velliit varmaan sekaisin. Selittäisitkö minulle miten suuri egoinen koira näyttää johtajuutensa? Riittääkö pelkkä tuijotus vai alistaako koira toisen esim. selättämällä? - molossi
sudenkorento75 kirjoitti:
ja arvostan näkemyksiäsi, mutta kyllä vaan monet rotujemme edustajat ottavat helposti mittaa toisistaan jolloin tuohon kuuluu monesti tuo tuijotus ja murina ja terrierihän vastaa haasteeseen.
Vanhempi koiristamme omaa pehmeän luonteen, ei murise kuin harvoin toiselle koiralle. Kääntää usein päänsä ja poistuu paikalta.
Mulla on nyt puurot ja velliit varmaan sekaisin. Selittäisitkö minulle miten suuri egoinen koira näyttää johtajuutensa? Riittääkö pelkkä tuijotus vai alistaako koira toisen esim. selättämällä?Heitänpä nyt tähän tällaisen;=)
Jospa se vanhempi koira ei olekaan se pehmeä koiristasi,jospa se onkin tuo nuorempi...
Enpä nyt netin kautta tietenkään voi sanoa mittään,mutta tuli vaan mieleen.
Juu,ja kyllä monet koirat rodusta riippumatta ottaa mittaa toisista tuolla tavoin.Ja toiset vastaa.Ehkä rotukysymys osaltaan ... ja jalostuksen tuotosta,miten herkästi vastataan.
No itse olen nähnyt muutaman " suuren johtajan" ja iso egoisen (siis kuten minä tuon ymmärrän) toiminnan.Olen ehkä sitä jossain ketjussa kait selittänytkin,kun taitaa olla mieliaiheita :O)
Me ihmisethän emme suinkaan " näe" kaikkea niitä eleitä,millä koirat kommunikoi keskenään.Toisten koirien elekieli on myös hyvin hienovaraista,kun taas toisten erittäin,voisko sanoa,näyttävää.
Ne suuri egoiset ( jos nyt käytetään tätä sanaa),joiden kanssa olen ollut/olen tekemisessä,eivät ole koskaan selättäneet muita.Paitsi esim.yhdesä tapauksessa,kun oli pakko puolustautua suoran ja täysin yllättävän hyökkäyksen yhteydessä.Mutta siis puhutaan normaalielämästä.
Niiden toiminta perustuu pitkälti rauhoittaviin eleisiin ja signaaleihin.Ne ei vastaa haasteisiin,vaan pyrkivät rauhoittamaan tilanteen.Tätä kautta tulee se auktoriteetti ja kunnioitus muilta,jos nyt näin ihmismäisiä sanoja käytetään.
Minun on oikeasti aika vaikea sanoa sanoilla,mitä tarkoitan.Mutta kun tuollaisten koirien kanssa on ollut tekemisissä,niin sen huomaa hyvin selkeästi.
Eli kuten olen sanonut,epävarma ylikorostaa helposti itseään mm.rähisemällä muille.
Varma koira ei sitä tee,koska se luottaa itseensä.
Ja lopuksi esimerkki.Nuori iso voimansa tunnossa oleva nuori uroskoira lähtee lenkille vapaana pienen pienen lajitoverinsa kanssa,joka on siis samaa sukupuolta.Lenkin alussa se fyysisesti vahvempi yrittää useasti ottaa pienempään katsekontaktia suoraan tuijottamalla ja järjestämällä tilanteita voidakseen näin tehdä.Se tekee leikin varjolla " valehyökkäyksiä" kohti pienempäänsä ja välillä käy hieman töykkimässä toista.Haukkuu toista aina välillä ja laittaa tassuakin välillä toisen selän päälle.Mitä tekee tuo pienempi...
Jatkaa vaan kulkuaan,vähät välittää toisesta,välillä kääntää päänsä sivuun tai haistelee maata,kun toinen oikein kovin yrittää provosoida.
Pian matka jatkuukin kummankin touhutessa omiaan,mutta nyt,jostain kumman syystä,nuorempi ja isompi,käy vaan välillä lenkkeillessä ohimennen ja pikaisesti toisen suupieltä haistamassa.
Kumpi oli vahvempi?Kumpi se johtaja?
Ps.Tuo pieni koira itsevarmoine ja äärettömän hyvän koirankielen omaavana,on yhä tänä päivänä ainut samaa sukupuolta oleva,jonka kanssa tuo silloinen nuori tulee toimeen.
En tiedä,saitko vastausta,mutta toivottavasti sain jotain selvennettyä,miten itse nuo asiat ymmärrän :O) - sudenkorento75
molossi kirjoitti:
Heitänpä nyt tähän tällaisen;=)
Jospa se vanhempi koira ei olekaan se pehmeä koiristasi,jospa se onkin tuo nuorempi...
Juu,ja kyllä monet koirat rodusta riippumatta ottaa mittaa toisista tuolla tavoin.Ja toiset vastaa.Ehkä rotukysymys osaltaan ... ja jalostuksen tuotosta,miten herkästi vastataan.
No itse olen nähnyt muutaman " suuren johtajan" ja iso egoisen (siis kuten minä tuon ymmärrän) toiminnan.Olen ehkä sitä jossain ketjussa kait selittänytkin,kun taitaa olla mieliaiheita :O)
Me ihmisethän emme suinkaan " näe" kaikkea niitä eleitä,millä koirat kommunikoi keskenään.Toisten koirien elekieli on myös hyvin hienovaraista,kun taas toisten erittäin,voisko sanoa,näyttävää.
Ne suuri egoiset ( jos nyt käytetään tätä sanaa),joiden kanssa olen ollut/olen tekemisessä,eivät ole koskaan selättäneet muita.Paitsi esim.yhdesä tapauksessa,kun oli pakko puolustautua suoran ja täysin yllättävän hyökkäyksen yhteydessä.Mutta siis puhutaan normaalielämästä.
Niiden toiminta perustuu pitkälti rauhoittaviin eleisiin ja signaaleihin.Ne ei vastaa haasteisiin,vaan pyrkivät rauhoittamaan tilanteen.Tätä kautta tulee se auktoriteetti ja kunnioitus muilta,jos nyt näin ihmismäisiä sanoja käytetään.
Minun on oikeasti aika vaikea sanoa sanoilla,mitä tarkoitan.Mutta kun tuollaisten koirien kanssa on ollut tekemisissä,niin sen huomaa hyvin selkeästi.
Eli kuten olen sanonut,epävarma ylikorostaa helposti itseään mm.rähisemällä muille.
Ja lopuksi esimerkki.Nuori iso voimansa tunnossa oleva nuori uroskoira lähtee lenkille vapaana pienen pienen lajitoverinsa kanssa,joka on siis samaa sukupuolta.Lenkin alussa se fyysisesti vahvempi yrittää useasti ottaa pienempään katsekontaktia suoraan tuijottamalla ja järjestämällä tilanteita voidakseen näin tehdä.Se tekee leikin varjolla " valehyökkäyksiä" kohti pienempäänsä ja välillä käy hieman töykkimässä toista.Haukkuu toista aina välillä ja laittaa tassuakin välillä toisen selän päälle.Mitä tekee tuo pienempi...
Jatkaa vaan kulkuaan,vähät välittää toisesta,välillä kääntää päänsä sivuun tai haistelee maata,kun toinen oikein kovin yrittää provosoida.
Pian matka jatkuukin kummankin touhutessa omiaan,mutta nyt,jostain kumman syystä,nuorempi ja isompi,käy vaan välillä lenkkeillessä ohimennen ja pikaisesti toisen suupieltä haistamassa.
Ps.Tuo pieni koira itsevarmoine ja äärettömän hyvän koirankielen omaavana,on yhä tänä päivänä ainut samaa sukupuolta oleva,jonka kanssa tuo silloinen nuori tulee toimeen.
En tiedä,saitko vastausta,mutta toivottavasti sain jotain selvennettyä,miten itse nuo asiat ymmärrän :O)No en tiedä miten noita luonnetestejä tulisi "kuunnella", mutta itse olin sitä mieltä, että tämä vanhempi on pehmeä ja nuorempi on kovempi luonteeltaan (en tiedä sitten puhunko nyt samasta asiasta?).
Koirasta puuttuu tietty "särmä" mitä mielestäni terrierissä kuuluisi olla. Luonnetestin tuloksena vanhempi oli hieman pehmeä ja nuorempi kohtuulsen kova.
Toisaalta taas pehmeä koira voisi epävarmana pistää hännän koipien väliin ja luikkia pakoon, kun taas kovempi koira olla agressiivinen ja hyökätä (kuten sanoit).
Tässä yksi esimerkki meidän yhteiselosta:
Oletukseni oli että vanhempi on aina se johtaja talossa, mutta kun yritin "pönkittää" vanhemman etuoikeuksia (silitin ensin,annoin makupalat ensin,laitoin hihnan ensin), kävikin tämä nuorempi äristen vanhemman kimppuun ajoi sen tiehensä ensim. silittely tapauksessa. Nuorempi merkkaili sisälle.
Kun sitten sain sen älyväläyksen, että hetkinen, taitaa sittenkin heidän arvojärsetys ollakkin erilainen kuin kuvittelin ja aloin ottamaan tämän nuoremman ensin huomioon, johan loppui merkkailut eikä vanhempi saanut näitä hyökkäyksiä osaksensa enää.
Eli itse koen iso egoisen koiran sillä, että se näyttää olevansa pomo ja myöskin tietyllä tavalla on valmis sitä johtajuuttansa puolustamaan, se onko koira epävarma onkin sitten eriasia. Hyvän itsetunnon omaava koira taas ei tarvitse sitä rehentelyä, mutta se ei tarkoita sitä (omasta mielestäni) että koiralla olisi iso ego. Kai olen sitten ymmärtänyt tämän ego asian väärin... :-( - ootko tyhmä
molossi kirjoitti:
Heitänpä nyt tähän tällaisen;=)
En tiedä,saitko vastausta,mutta toivottavasti sain jotain selvennettyä,miten itse nuo asiat ymmärrän :O)tai sit ajattelet vaan liikaa.Eli ei koirat ajattele noin monimutkasesti, ne ei ees tiedosta omaa olemassaoloaan, ne vaan elää aina tässä hetkessä.Eli jos koiran sanotaan olevan isoegoinen,niin se tarkoittaa juuri sitä, että se ehkä pomottaa muita koiria.. koirat tuskin ajattelee noinkaan monimutkasesti kun sinä.
- molossi
Ei pitäisi pitää auki tosiaan ei...
ylipäätään ei pitäisi koiria päästä toisten luo ilman vastakkaisen osapuolen lupaa.
Sitten terriereistä.Niihin kuuluu hyvin erilaisia rotuja.Ihan kuin kaikkiin muihinkin ryhmiin.Siksi itse en yleistä,vaan puhun mieluummin rotukohtaisesti.
Eli terriereissäkin on hyvin erilaisia rotuja.Joukossa on rotuja,mitkä ei ole erikoisen sosiaalisia omaa sukupuoltaan kohtaan,samoin kuin muissakin " ryhmissä".
Voi siis olla kyseessä tällainenkin.Tietty kyse voi olla,että on huonoja kokemuksia ja/tai huonosti kasvatettu.
Mutta oli syy mikä tahansa,niin omistajan velvollisuus on pitää koiransa niin,ettei se ole haitaksi tai vahingoksi muille.
Tapauksissa,joissa pidetään hallitsematonta koiraa auki ja vielä ihmisten ilmoilla,katson sen vitipään olevan pikemminkin narun ylemmässä päässä ;=) - Parsonin omistaja
Ymmärrän sana aggressiivinen niin, että se tarkoittaa vihamielistä ja hyökkäävää, ja että tätä käytöstä on vaikea ennakoida.
Oma kokemukseni terriereistä on, että ne ovat tempperamenttisia ja kiihkeitä, eli kiihtyvät helposti. Tämä ominaisuus niille on jalostettu metsästyksen takia.
Osa terriereistä on hyvinkin sosiaalisia ja ihmisrakkaita, ja samalla sietävät hyvin myös muita koiria. Osa taas sietää huonosti muita koiria, tai jotkut tietyt koirat ovat arkkivihollisia. Kun tuntee koiransa, voi konfliktit välttää estämällä koiraansa pääsemästä kontaktiin muiden koirien kanssa.
Sanoisin siis, että sinun tapauksesi on valitettava ja vika on terrierin omistajassa, ei kaikkien terriereiden aggressiivisuudessa. Tämän kyseisen omistajan tulisi huolehtia, että huonosti muita sietävä koiransa on kytkettynä eikä aiheuta häiriöitä muille. Mm. tokolla voisi auttaa asiaa, jos omistaja viitsisi paneutua siihen. - kasvatuskysymys
..omat kettuterrierit karkkarit tulevat kaikkien kanssa toimeen heiluttavat iloisesti häntää kaikille :)..vanhempi piti varsinkin schäfereistä ja noutajista ja nuorempi pitää erityisesti pienistä kuten tipsusta ja japanin chinistä..jos jostain eivät pitäneet menevät vain pois..
ja vastaani on tullut yhtälailla kaikenrotuisia aggressiivisia yksilöitä niin cockereita kuin berhardilaisia etc. eli olen itse tarkempi kenen luokse koirani pääsevät..vain hyviä kokemuksia ja sellaisten koirien kanssa jotka eivät pompi koirieni päällä (siis isot massiiviset) eivätkä myöskään rähinöi ja rajat olen asettanut koirilleni ettei rähinöintiä suvaita.- että nuorempi
on jopa toiminut tuomarinakin(mikä ei kyllä sinällään ollut hyvä ;)) kun arka collie pelkäsi tanskandoggia ja meni puun taakse piiloon...niin yritti haukunnallaan estää sen tulon colliekaverinsa luo..no onneksi doggie ei ollut moksiskaan vaan uhoili vain..ja tilanne tasaantui yhtä nopeasti kuin alkoikin..
- luonne on
usein niin pippurinen että ilman hyvää sosiaalistamista ja kasvattamista niistä saattaa tulla agressiivisia. Mulla on kokemusta terriereistä ja olen huomannut että juuri tuollainen agressiivinen käyttäytyminen on usein seurausta puutteellisesta sosiaalistamisesta ja kasvatuksen puutteesta.
- Cairnineiti 6kk.
Itselläni on cairninterrieri, 6kk. ikäinen pikku neiti, ja se ei todellakaan ole aggressiivinen muita koiria kohtaan. Itseasiassa se rakastaa toisia koiria, ja aina toisen koiran tavatessaan haluaa päästä tervehtimään -halimaan ja suukottelemaan- tuota toista koiraa. Ikinä ei ole ollut aggressiivinen, eikä ole käynyt yhdenkään koiran kimppuun, vaan ystäviä on tullut lähes kaikista vastaan tulleista koirista.
Ihmettelenkin, että jos omistaja tietää koiransa aggressiiviseksi muita koiria kohtaan niin miksi pitää koiransa vapaana?!
Kyllä tuo aggressiivisuus on ihan tuon nimenomaisen koiran ominaispiirre, eikä katso rotua. - koirasta
Terriereissä on paljon uroksia jotka ei siedä toisia uroksia, samoin narttuja jotka ei siedä toisia narttuja. n,6% koirista lopetetaan luonteen vuoksi. Terrierit rakastavat ihmisiä mutta se ei merkitse että ne myös rakastaa samaa sukupuolta olevaa koiraa. Eli yksilö joka ei pidä toisista koirista pidetään AINA kytkettynä, niin kuin muutkin koirat. Vaikka koira pentuna suvaitsee ja leikkii toisten koirien kanssa niin sukukypsäksi tullessaan n.1½v se muuttuu vihaiseksi vieraille samansukupuolen koirille. Jalostuksella asiaa korjataan koko ajan mutta useat terrierit ovat vielä vähän jalostettuja ja niillä on "vanhat vaistot" tallella.
- -xxx-
Meidän 3-v. airedalenterrieri on todella kiltti ja "rauhallinen". Ainoana poikkeuksena, jos terrieri nukkuu yöunillaan ja vahingossa tönäisee, saattaa murinaa kuulua. Muuten koira on ihana "komedia", jonka touhuja ei voi nauramatta seurata. Tosi hyvä tyyppi. No, ehkä vähän erikoinen järjenjuoksu.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2024800Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2183633Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1233008Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1562972Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis552913Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat142452Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos642442Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien782273En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132095Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu572054