lukio + merkonomi!

suuret suunnitelmat

Onko kukaan opiskellut yo-merkonomiksi? itse kun suunnittelen ensivuonna meneväni slk:n kaksoistutkintoon..

en koe kaksoistutkintoa raskaaksi verrattuna lukioon, sillä uskon motivaationi opiskeluun olevan paljon parempi kun on päämäärä ja tavoite tekemiselleen. lisäksi ainakin slk:ssa voi suorittaa kursseja englanniksi ja mahdollisesti mennä työharjoitteluun ulkomaille!
olen erittäin hyvä teoria-aineissa ja varsinkin kiinostunut lukemaan kieliä (vaikkakin tällä hetkellä vain A1 englanti ja A2 ruotsi). sen puolesta pitäisi mennä lukioon, mutta koen jostakin syystä voivani vaikuttaa paremmin tulevaisuuteeni menemällä amikseen. onko amis vain luusereille? päätyvätkö merkonomit kaupankassalle tai vaihtoehtoisesti konttoriin tietokonetta naputtelemaan? ota siitä sitten selvää..

Kaksoistutkinnosta vielä sen verran. Kuinka paljon on mahdollista kirjoittaa? tärkeiksi kokisin matematiikan (pitkä), englannin, ruotsin, ja vieraskieli (ranska, saksa, espanja? vai mikä?) ja äidinkielihän on myös pakollinen. noiden kaikkien kanssa opiskelu kyllä venyisi 4 v. :S koetteko opintojen keston ajanhukkana, onko siitä hyötyä jatkossa?
olen ymmärtänyt, että merkonomi pohjalta voi jatkaa amk:hon muullekin kuin liiketalouden linjalle esim. restonomi, kuinka laajalti pitää paikkaansa? jos jatko mahdollisuudet ovat muutenkin laajat niin kannattaako sivussa (sutaisten) kirjoittaminen enää ollenkaan? kyllähän sinne kauppakorkeaankin voi ahkerasti opiskellen päästä.

tuli kyllä aika paljon asiaa, mutta toivottavasti teillä on jotakin kommentoitavaa siihen liityen! :)

5

1142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amis?

Oletko menossa amikseen vai SLK:hon??

• merkonomikin

Opiskelin aikoinani lukion sijaan merkonomiksi, mutta vastailenpa silti. Kaksoistutkintoa ei ollut silloin vielä mahdollista suorittaa, muuten olisinkin ehkä valinnut sen.

"Luusereita" on ammattikouluissa siinä missä lukioissakin. Riippuu ihan sinusta, minne päädyt. Totta on kyllä, että tradenomit ovat syöneet aika paljon merkonomien työpaikkoja, eikä merkonomin koulutuksella välttämättä työllisty kovin ihmeellisiin tehtäviin... mutta epäilemättä kaupan kassa tms. on edessä useilla niistäkin jotka yrittävät työllistyä pelkällä lukiopohjalla. Itse en ole kokenut sitä ongelmaksi, koska jatkoin opiskelua ammattikorkeakoulussa heti valmistuttuani.

Ehkä merkityksetön seikka sinulle varsinkin jos tähtäät jatko-opintoihin, mutta jos jäät ammattiin valmistuttuasi työttömäksi, saat heti työmarkkinatukea. Pelkästään lukion käyneillä on edessä viiden kuukauden odotusaika ilman tukia, ja heidän on haettava jatkuvasti opiskelemaan jos haluavat saada tukensa sen jälkeen.

Pidän merkonomin tutkintoa hyvänä yleissivistävänä koulutuksena siinä missä lukiotakin, ainoa mitä jälkikäteen olen toivonut lukiosta on enempi kielten opiskelu, mutta niitähän kuitenkin opiskelet kaksoistutkinnossa, ja itsekin olen myöhemmin lukenut pelkkiä kieliä aikuislukiossa. Lukioon nähden hyvänä puolena pidän sitten sitä, että ammattikoulussa saa harjoitteluajoilta työkokemusta.

Kolmevuotisella ammatillisella perustutkinnolla saa saman jatko-opintokelpoisuuden kuin lukiollakin, eli merkonomin papereilla voi hakea kaikille aloille ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen valintaoppaista näet mistä saa milloinkin pisteitä, voit lukea niistä lisää kun on ajankohtaista.

• ...

"Onko amis vain luusereille?" Olen käynyt peruskoulun jälkeen ensin lukion ja nyt yo-pohjaista amista. Aloitin lukion noin 100 muun tyypin kanssa samaan aikaan ja niistä noin 15 oli karsiutunut pois ensimmäisen vuoden jälkeen. Abivuonna meistä 100 oli jäljellä enää noin 70. Ammatti-instituutissa oloaikanani (nyt toka vuosi menossa) en tiedä kuin ihan pari tyyppiä, jotka lopetti ekan vuoden jälkeen tai vaihtoi alaa. Tällä esimerkillä haluan sanoa vain sen, että lukion aloittaa niin moni sinne kuulumaton...Amiksessa taas en juurikaan nauti muista kuin hyvistä arvosanoista.

Jos valitset kaksoistutkinnon suoritustavaksesi sinun ei ole pakko valmistua kolmessa vuodessa vaan esim. amis paperit kolmessa vuodessa ja lukiossa ulos neljässä. Täten sinulle jää enemmän aikaa opiskella ja keskittyä kirjoituksiin. Suosittelen iltalukion kursseja, jos meinaat kirjoittaa useamman kuin neljä kurssia.

• peruskoululainen

meidän opo:mme on ainakin sanonut, että ammattikoulun kaikki opiskelu on hidastempoista ja helppoa! jos kerta olet niin hyvä koulussa niin ei kannattaisi heittää sitä hukkaan :)

lukioon kun menee niin voi jatkaa siitä mihin vain!

• sss!

Jos olet menossa kauppakorkeaan tai yliopistoon niin ei ole mitään järkeä kaksoistutkinnossa. Lukiostakin voit aivan hyvin lähteä vaihtoon.

Olen itse kaksoistutkinnossa ja peruskoulun jälkeen olin täysin kyllästynyt perinteisiin kouluaineisiin ja halusin opiskella kaupallista alaa. Tosin SLK:ssa ei niinkään opiskella kaupallista alaa, vaan enemmänkin pilipali-juttuja. Jos olet kiinnostunut kaupallisesta alasta opiskele lukiossa kieliä ja vaikka yhteiskuntaoppia.

Niin ja häiritsee. SLK todellakin häiritsee lukio-opintojasi. Esimerkiksi lukion pitkässä matikassa pärjääminen vaatii 100 % tunneilla oloa. Tälläkin hetkellä käyn seitsemää kurssia, joista kolmelle en pysty osallistumaan kuin 66 %:sti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3683
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      38
      2393
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2185
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1609
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1552
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      286
      1372
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe