Lada 2000TC/1800TC/1600TC

BA3

miten ihmessä sen koneen saisi sinne laitettua
kun startti tulee ohjaushäslingin eteen? kuinka
sen saisi kierrettyä, niin että ratti pyörisi
sujuvasti molempiin suuntiin? entäs kuinka
laittaa jarrut semmoisiksi että pääsisi
katsastuksesta läpi?

14

4742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jone797

      jos keksit niin ilmottele mullekkin.

    • Vaihtoehtoliike

      LADA Fiat TC kone on toimiva ja helposti
      toteutettava yhdistelmä.

      Omat kokemukset ovat 80-luvun lopulta, mutta
      samat periaatteet pätevät ainakin koneen vaihdon
      tekniseen puoleen vieläkin. Nykyisistä
      säädöksistä en ole perillä.

      Vaihdoimme perusLADAn (1200 pyöreälamppuinen)
      väsähtäneen oman koneen tilalle Fiat 125
      Specialin 1,6 TC koneen ja homma sujui sunnilleen
      kuin valssi kesällä.

      Käytimme LADAn vaihteistoa sellaisenaan, jolloin
      tämän vanhan TC-koneen startti jäi pakosarjan
      alle pelkääjän puolella ja imusarja on kuskin
      puolella. Pakoputken alkupään kanssa oli hieman
      askartelua, koska startin, koneenkorvakkeiden ja
      apusimpukan yms. väliin jää aika vähän tilaa.
      Putkenpätkiä ja hitsipilli käteen niin kyllä se
      siitä.

      Fiatin 1,6 TC sopii LADAan helposti paikalleen.
      Ainakin 124 Fiatin koneenkorvakkeet osuvat
      suoraan LADAn etupalkkiin ja samat kumityynyt
      sopivat. Jos on ongelmia korvakkeiden kanssa
      kannatta kokeilla LADAN korvakkeita TC koneeseen.
      1,6 TC sopii LADAn vaihdelaatikkoon siten, että
      kytkinkopasta otetaan n. 1 - 1,5 cm ainetta pois
      kahden ylimmän kiinnityspultin reikien välistä
      ylhäältä keskeltä. Tällä tehdään tilaa Fiatin
      lohkon peräpäässä olevalle kannelle. Kytkinkoppa
      käy muuten sellaisenaan. Starttina voi käyttää
      joko LADAn tai Fiatin starttia. LADAn lienee
      tehokkaampi. Vauhtipyöräksi käy samoin kumpi
      vain, kiinnitys kampiakseliin on samanlainen.
      Kytkimen paineasetelma ja levy ovat myös
      vaihtokelpoisia.

      Jos tuntee tarvetta isompaan askarteluun voi
      tietenkin vaihtaa myös Fiatin vaihteiston, mutta
      siinä ei mielestäni ole järkeä, koska LADAn
      vaihteisto on samanlainen ja kestää tällaisen
      koneenvaihdon hyvin. Jos on ongelmia startin
      paikan kanssa kytkinkopat ovat vaihtokelpoisia
      Fiatin takavetomallein ja LADAn laatikoista,
      joten eiköhän niistä saa sopivan yhdistelmän
      sekoiteltua. Fiateissa on monenlaisia
      kytkinkoppia, startteja on sekä pelkääjän että
      kuskin puolella.

      Kaasuvivuston ja vesiletkujen kanssa on pientä
      askartelua, mutta ei mitään ylivoimaista.

      Käyttökokemukset olivat hyvät, perusladan
      tiuhalla perällä kiihtyvyys oli hyvä ja
      yhdistelmä toimi muutenkin hyvin yhteen. Laulu
      loppui tiukassa kiihdytyksessä pakoventtiilin
      katkeamiseen.... Konevaurion jälkeen ajo jatkui
      Fiatin 1,4 l työntötankokoneen voimin
      koneenvaihdon sujuessa jo rutiinilla.

      Uudemmissa takavetoisten Fiatien TC koneissa
      jotkut asiat voivat olla hiukan erilaisia, mutta
      niiden pitäisi sopia yhtä hyvin LADAn konetilaan.

      1,6 TC:n (110 hv) katsastuksessa ei ollut
      aikanaan ongelmia eikä jarruille tai
      jousitukselle tarvinnut tehdä muutoksia. 1.6 TC
      oli jopa muutaman kilon kevyempi kuin LADAn 1,2
      kone.

      Reippaasti vain askartelemaan ...

    • make

      itselläni on lada 1200s moottorina 2000tc. auto
      on katsastettu 1600tc:lle vaihteistona on
      lada1500:sen 5v ja hyvin tuntuu kestävän vähän
      rankempaakin käyttöä ajettu kohta 30000km ilman
      mitään voimansiirto ongelmia kytkin on 1200:sen
      startti on ladasta moottori korvat on
      ladasta .välitys on 1500:sen jarrut hyväksyttiin
      sellaisinaan katsastuksessa ja hyvin tuntuvat
      riittävän sen verran kovaa on tullu ajettua .

      • tehoja

        ...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
        turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
        leima?


      • make
        tehoja kirjoitti:

        ...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
        turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
        leima?

        eipä taida tulla leimaa enää siinä vaiheessa.


      • tehoja
        make kirjoitti:

        eipä taida tulla leimaa enää siinä vaiheessa.

        Latukan oman koneen turbotuksen luulisi olevan
        mahdollista?


      • leon
        tehoja kirjoitti:

        Latukan oman koneen turbotuksen luulisi olevan
        mahdollista?

        Konela asensi ladoihin turboja 80-luvulla


      • IHI
        leon kirjoitti:

        Konela asensi ladoihin turboja 80-luvulla

        Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
        sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
        Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
        asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
        rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
        välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
        Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
        ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
        perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
        välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
        Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
        puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
        ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
        moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
        voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
        myös kenkää).
        Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
        Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
        toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
        Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
        romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
        pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
        oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
        alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
        väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
        tuplanokalla(fakta).


      • make
        IHI kirjoitti:

        Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
        sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
        Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
        asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
        rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
        välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
        Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
        ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
        perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
        välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
        Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
        puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
        ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
        moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
        voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
        myös kenkää).
        Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
        Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
        toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
        Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
        romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
        pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
        oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
        alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
        väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
        tuplanokalla(fakta).

        muistatko paljonko oli hevosvoimia konelan
        teettämissä turbo ladoissa. tarvitsisin moista
        tietoa. tai henkilöä joka tietäisi näistä turbo
        ladoista.


      • Ace
        IHI kirjoitti:

        Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
        sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
        Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
        asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
        rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
        välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
        Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
        ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
        perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
        välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
        Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
        puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
        ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
        moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
        voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
        myös kenkää).
        Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
        Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
        toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
        Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
        romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
        pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
        oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
        alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
        väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
        tuplanokalla(fakta).

        Mistähän saisi hommattua noita turbo romppeita,
        minä vuosina konela teetti turbo ladaa? teho?
        Mitä kaikkea on vaihdettava et saa turbon
        asennettua ja auton katsastettua? jarrut,
        imu/pakosarja,....


      • IHI
        make kirjoitti:

        muistatko paljonko oli hevosvoimia konelan
        teettämissä turbo ladoissa. tarvitsisin moista
        tietoa. tai henkilöä joka tietäisi näistä turbo
        ladoista.

        Tässä vastaus vähän myöhään toivottavasti ei
        liian myöhään.
        Konelan uutisissa nro1 vuodelta 84 kerrotaan
        seuraavaa."Lada Nivan teho lisääntyy IHI-
        ahtimella asennettuna 35% ja lada 2105:n teho
        50%". Tämä siis 0,5bar ahtopaineella.
        VM:ssä oli 2105 (1300) mitattu tehoksi 85hv kun
        vakion teho on 65hv.


      • IHI
        Ace kirjoitti:

        Mistähän saisi hommattua noita turbo romppeita,
        minä vuosina konela teetti turbo ladaa? teho?
        Mitä kaikkea on vaihdettava et saa turbon
        asennettua ja auton katsastettua? jarrut,
        imu/pakosarja,....

        Konela teetti näitä autoja jostain vuoden 84
        kieppeiltä jonnekkin 90-luvun alkuun.
        Auto kannattaa olla riittävän vanha jotta
        pakokaasumääräyksistä ei jäisi kiinni.
        Jarrujen osalta ei ole muuta rajoitusta kuin,että
        autossa on oltava jarrutehostin.
        Konelan sarja kävi suoraan auton omaan imu- ja
        pakosarjaan kiinni. Äkkiältään muisteltuna
        vaihtaa ei tarvitse kuin sytytys- ja
        polttoainejärjestelmä. Tietenkin pakoputkistoon
        ja imuilman suodattimeen on tehtävä
        muutoksia/sovituksia. Alustaan kannattaa myös
        panostaa. Tehoista vastasin jo aiemmin
        edelliselle kysyjälle.
        Konelalta tuskin enää asennussarjaa saa mutta
        suomi tuntuu olevan täynnä pieniä virityspajoja
        joista osia ja tietoa varmaan rahalla saa.


      • Anonyymi
        UUSI
        tehoja kirjoitti:

        ...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
        turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
        leima?

        niin se tc-kone on päällepäin sama 1.4 - 2.0 l koneissa että se on helppoa muutoskatsastaa fiatin 1.4 moottorille vaikka olisikin 2litranen


    • make

      ps. auton pitää olla 2105 sarjaa tai uudempi
      (neliskanttisilla valoilla) koska niitä tuli
      1700:lla koneella siksi menee muutos
      katsastuksella läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      272
      11129
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

      Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      413
      3122
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      93
      1768
    4. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      82
      1575
    5. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      67
      1464
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      86
      1046
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1001
    8. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      917
    9. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      873
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      252
      858
    Aihe