miten ihmessä sen koneen saisi sinne laitettua
kun startti tulee ohjaushäslingin eteen? kuinka
sen saisi kierrettyä, niin että ratti pyörisi
sujuvasti molempiin suuntiin? entäs kuinka
laittaa jarrut semmoisiksi että pääsisi
katsastuksesta läpi?
Lada 2000TC/1800TC/1600TC
14
4742
Vastaukset
- jone797
jos keksit niin ilmottele mullekkin.
- Vaihtoehtoliike
LADA Fiat TC kone on toimiva ja helposti
toteutettava yhdistelmä.
Omat kokemukset ovat 80-luvun lopulta, mutta
samat periaatteet pätevät ainakin koneen vaihdon
tekniseen puoleen vieläkin. Nykyisistä
säädöksistä en ole perillä.
Vaihdoimme perusLADAn (1200 pyöreälamppuinen)
väsähtäneen oman koneen tilalle Fiat 125
Specialin 1,6 TC koneen ja homma sujui sunnilleen
kuin valssi kesällä.
Käytimme LADAn vaihteistoa sellaisenaan, jolloin
tämän vanhan TC-koneen startti jäi pakosarjan
alle pelkääjän puolella ja imusarja on kuskin
puolella. Pakoputken alkupään kanssa oli hieman
askartelua, koska startin, koneenkorvakkeiden ja
apusimpukan yms. väliin jää aika vähän tilaa.
Putkenpätkiä ja hitsipilli käteen niin kyllä se
siitä.
Fiatin 1,6 TC sopii LADAan helposti paikalleen.
Ainakin 124 Fiatin koneenkorvakkeet osuvat
suoraan LADAn etupalkkiin ja samat kumityynyt
sopivat. Jos on ongelmia korvakkeiden kanssa
kannatta kokeilla LADAN korvakkeita TC koneeseen.
1,6 TC sopii LADAn vaihdelaatikkoon siten, että
kytkinkopasta otetaan n. 1 - 1,5 cm ainetta pois
kahden ylimmän kiinnityspultin reikien välistä
ylhäältä keskeltä. Tällä tehdään tilaa Fiatin
lohkon peräpäässä olevalle kannelle. Kytkinkoppa
käy muuten sellaisenaan. Starttina voi käyttää
joko LADAn tai Fiatin starttia. LADAn lienee
tehokkaampi. Vauhtipyöräksi käy samoin kumpi
vain, kiinnitys kampiakseliin on samanlainen.
Kytkimen paineasetelma ja levy ovat myös
vaihtokelpoisia.
Jos tuntee tarvetta isompaan askarteluun voi
tietenkin vaihtaa myös Fiatin vaihteiston, mutta
siinä ei mielestäni ole järkeä, koska LADAn
vaihteisto on samanlainen ja kestää tällaisen
koneenvaihdon hyvin. Jos on ongelmia startin
paikan kanssa kytkinkopat ovat vaihtokelpoisia
Fiatin takavetomallein ja LADAn laatikoista,
joten eiköhän niistä saa sopivan yhdistelmän
sekoiteltua. Fiateissa on monenlaisia
kytkinkoppia, startteja on sekä pelkääjän että
kuskin puolella.
Kaasuvivuston ja vesiletkujen kanssa on pientä
askartelua, mutta ei mitään ylivoimaista.
Käyttökokemukset olivat hyvät, perusladan
tiuhalla perällä kiihtyvyys oli hyvä ja
yhdistelmä toimi muutenkin hyvin yhteen. Laulu
loppui tiukassa kiihdytyksessä pakoventtiilin
katkeamiseen.... Konevaurion jälkeen ajo jatkui
Fiatin 1,4 l työntötankokoneen voimin
koneenvaihdon sujuessa jo rutiinilla.
Uudemmissa takavetoisten Fiatien TC koneissa
jotkut asiat voivat olla hiukan erilaisia, mutta
niiden pitäisi sopia yhtä hyvin LADAn konetilaan.
1,6 TC:n (110 hv) katsastuksessa ei ollut
aikanaan ongelmia eikä jarruille tai
jousitukselle tarvinnut tehdä muutoksia. 1.6 TC
oli jopa muutaman kilon kevyempi kuin LADAn 1,2
kone.
Reippaasti vain askartelemaan ... - make
itselläni on lada 1200s moottorina 2000tc. auto
on katsastettu 1600tc:lle vaihteistona on
lada1500:sen 5v ja hyvin tuntuu kestävän vähän
rankempaakin käyttöä ajettu kohta 30000km ilman
mitään voimansiirto ongelmia kytkin on 1200:sen
startti on ladasta moottori korvat on
ladasta .välitys on 1500:sen jarrut hyväksyttiin
sellaisinaan katsastuksessa ja hyvin tuntuvat
riittävän sen verran kovaa on tullu ajettua .- tehoja
...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
leima? - make
tehoja kirjoitti:
...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
leima?eipä taida tulla leimaa enää siinä vaiheessa.
- tehoja
make kirjoitti:
eipä taida tulla leimaa enää siinä vaiheessa.
Latukan oman koneen turbotuksen luulisi olevan
mahdollista? - leon
tehoja kirjoitti:
Latukan oman koneen turbotuksen luulisi olevan
mahdollista?Konela asensi ladoihin turboja 80-luvulla
- IHI
leon kirjoitti:
Konela asensi ladoihin turboja 80-luvulla
Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
myös kenkää).
Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
tuplanokalla(fakta). - make
IHI kirjoitti:
Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
myös kenkää).
Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
tuplanokalla(fakta).muistatko paljonko oli hevosvoimia konelan
teettämissä turbo ladoissa. tarvitsisin moista
tietoa. tai henkilöä joka tietäisi näistä turbo
ladoista. - Ace
IHI kirjoitti:
Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
myös kenkää).
Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
tuplanokalla(fakta).Mistähän saisi hommattua noita turbo romppeita,
minä vuosina konela teetti turbo ladaa? teho?
Mitä kaikkea on vaihdettava et saa turbon
asennettua ja auton katsastettua? jarrut,
imu/pakosarja,.... - IHI
make kirjoitti:
muistatko paljonko oli hevosvoimia konelan
teettämissä turbo ladoissa. tarvitsisin moista
tietoa. tai henkilöä joka tietäisi näistä turbo
ladoista.Tässä vastaus vähän myöhään toivottavasti ei
liian myöhään.
Konelan uutisissa nro1 vuodelta 84 kerrotaan
seuraavaa."Lada Nivan teho lisääntyy IHI-
ahtimella asennettuna 35% ja lada 2105:n teho
50%". Tämä siis 0,5bar ahtopaineella.
VM:ssä oli 2105 (1300) mitattu tehoksi 85hv kun
vakion teho on 65hv. - IHI
Ace kirjoitti:
Mistähän saisi hommattua noita turbo romppeita,
minä vuosina konela teetti turbo ladaa? teho?
Mitä kaikkea on vaihdettava et saa turbon
asennettua ja auton katsastettua? jarrut,
imu/pakosarja,....Konela teetti näitä autoja jostain vuoden 84
kieppeiltä jonnekkin 90-luvun alkuun.
Auto kannattaa olla riittävän vanha jotta
pakokaasumääräyksistä ei jäisi kiinni.
Jarrujen osalta ei ole muuta rajoitusta kuin,että
autossa on oltava jarrutehostin.
Konelan sarja kävi suoraan auton omaan imu- ja
pakosarjaan kiinni. Äkkiältään muisteltuna
vaihtaa ei tarvitse kuin sytytys- ja
polttoainejärjestelmä. Tietenkin pakoputkistoon
ja imuilman suodattimeen on tehtävä
muutoksia/sovituksia. Alustaan kannattaa myös
panostaa. Tehoista vastasin jo aiemmin
edelliselle kysyjälle.
Konelalta tuskin enää asennussarjaa saa mutta
suomi tuntuu olevan täynnä pieniä virityspajoja
joista osia ja tietoa varmaan rahalla saa. - AnonyymiUUSI
tehoja kirjoitti:
...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
leima?niin se tc-kone on päällepäin sama 1.4 - 2.0 l koneissa että se on helppoa muutoskatsastaa fiatin 1.4 moottorille vaikka olisikin 2litranen
- make
ps. auton pitää olla 2105 sarjaa tai uudempi
(neliskanttisilla valoilla) koska niitä tuli
1700:lla koneella siksi menee muutos
katsastuksella läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.27211129Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4133122Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei931768- 821575
- 671464
- 861046
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te411001Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73917Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21873Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e252858