Olen kiinnostunut luonnontieteistä, mutta minuun on iskostunut käsitys, että luonnontieteilijät työllistyvät joko opettajiksi tai huonosti palkatuiksi, pätkätöissä kärvisteleviksi tutkijoiksi, ja kaikki muut työt ovat sitten kiven alla ja melkein mahdottomia saada ilman suhdeverkostoa.
Voisitteko kertoa, mitä TODENNÄKÖISIÄ työllistymisvaihtoehtoja (ei pätkätöitä!) eri luonnontieteet tarjoavat.
Tuleeko luonnontieteilijöistä vain opettajia ja tutkijoita?
8
1549
Vastaukset
- kysymykseen
Kyllä suuri osa päätyy tutkijoiksi, osa omasta tahdostaan ja osa alalla olevan työttömyyden takia. Kutsumusala aikalailla...
- Luonnontieteilijä
Jotain teoreettista fysiikkaa tai tähtitiedettä lukevat sijoittuvat varmasti lähes poikkeuksetta tutkijoiksi. Kokeellisen fysiikan puolelta valmistuneita työskentelee käsittääkseni taas ihan kohtuullisesti yksityisellä puolella hyvilläkin liksoilla. Esimerkiksi HY:n fysiikan laitoksella on olemassa erikseen teollisuusfysiikan linja, josta valmistuneet sijoittuvat pääosin kai yritysmaailman palvelukseen.
P.S Opettajalinjat ovat olemassa luonnontieteissäkin erikseen. - R. feynman
Tässä ois jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen valmistuneiden sijouttumisesta tehty sivu...
(kuriositeetti: työttöminä valmistumisen jälkeen vuosina 1978-2004, 1-2%)
http://www.jyu.fi/science/laitokset/fysiikka/opiskelu/sijoittuminen2000.html - vaiks näin
Bilsalta voi päätyä tiedottajaksi, tiedetoimittajaksi, ympäristösihteeriksi, yksityisyrittäjäksi. Varsinkin labrapuolella tuo yritysmaailma on ilmeisesti aika kova juttu nykyisin. Jos ei oma yritys, niin sitten töihin jonkin toisen firmaan. Kivaa ja siistiä, eikä tarvitse viedä töitä kotiin, kuten opettajian ja tutkijoiden. Jos ei labrasta tykkää, löytyy kumisaapaspuolelta ihan varmaa hommaa lajiston kartoittajana, koska lajintuntemus on biologien keskuudessakin nykyisin ihan paskaa. Tietysti vähän kesäpainotteista, mutta sellaista se ekologia on.
Se, mikä sinusta tulee, riippuu ihan siitä, mitä luet sivuaineena. Joku ympäristöpolitiikka tai liiketalous tuo vähän eri tuloksen kun se perus perimä-biokemia-fysiologia -pakkaus. Tai se kumisaastelijoiden vastaava ekologia-lasvi-fysiologia. Kannattaa harkita tarkkaan sivuaineet!- harkita tarkkaan
koko biologian opiskelua, itse kyllä hankkiutuisin kiireen vilkkaa toiselle alalle. Tällä hetkellä ylikoulutettu ala ja erittäin hankala löytää vakkariduunia.
- opinnot
harkita tarkkaan kirjoitti:
koko biologian opiskelua, itse kyllä hankkiutuisin kiireen vilkkaa toiselle alalle. Tällä hetkellä ylikoulutettu ala ja erittäin hankala löytää vakkariduunia.
Yhdyn edelliseen.En suosittele luonnnotieteistä ainakaan biologian opintoja, mikäli vakituinen työpaikka ja palkkaus ovat tärkeimpiä asioita ammatissa.Toisaalta opinnot ovat kiinnostavia, mutta voihan biologiaa lueskella vaikkapa avoimessa yliopistossa harrastuspohjalta.
- tuleva biologi
opinnot kirjoitti:
Yhdyn edelliseen.En suosittele luonnnotieteistä ainakaan biologian opintoja, mikäli vakituinen työpaikka ja palkkaus ovat tärkeimpiä asioita ammatissa.Toisaalta opinnot ovat kiinnostavia, mutta voihan biologiaa lueskella vaikkapa avoimessa yliopistossa harrastuspohjalta.
Olettepa typeriä kun tuommoisia menette kirjoittelemaan. Minulle biologian parissa työskentely on ainoa, mitä voisin kuvitella työkseni seuraavat 40v tekeväni! Se on innostava, mielenkiintoinen ja koko ajan kehittyvä tieteenhaara, ja minulle täysin kutsumusala. Kyllä biologit töitä löytää, jos osaamista riittää. Palkkaus ei todellakaan ollut ensimmäisenä (eikä toisenakaan) mielessäni, kun alavalintaa tein. Voin vain kuvitella sellaisten tyyppien motivaation tason, jotka miettivät AINOASTAAN alan palkkaustasoa uravalintaa tehdessään... Säälittävää.
- turhaako?
harkita tarkkaan kirjoitti:
itse olen kiinnostunut biologiasta, ja myös palkasta, en tosin siitä niin paljon.. mutta kumminkin. haku olisi ihan kohta edessä.. mitä tehdä..? siis haluaisin biologian ja maantiedon opettajaksi.. onko sillekkin alalle huonot työmahdollisuudet/ palkkaus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä218461Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3391631- 3811361
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset2871340- 61285
- 671232
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331050Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241036Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.50982- 36968