Kynsistä

Mira__

Ongelmana ovat siis marsujeni kynnet.Ne ovat pari kertaa päässyt kasvamaan liian pitkiksi ja ovat siksi kasvaneet vähän vinoon.Eilen yritin leikata niitä,mutta koska olen arka leikkaamaan kynsiä en uskaltanut ottaa kuin vähän (en muulloinkaan ota kuin ihan pikkuisen kerralla).Haluaisin nyt tietää,että onko marsujen kynsiä vielä mahdollista saada kasvamaan suoraan?Vai jäävätkö ne nyt loppuiäksi vinoiksi?Ajattelin perjantaina viedä marsut eläinlääkärille,että hän voisi leikata kynnet sopivamman pituisiksi.Onko marsujen kynsiä muuten mahdollista viilata?Tuntuu,että viilaminen olisi turvallisempaa kuin leikkaaminen.Tiedän kyllä,että kynnet muuttuvat jauhomaisiksi,kun kynsi lähestyy verisuonta.En kuitenkaan huomaa sitä siksi kynsien leikkuu on vaikeaa.Lisäksi marsuillani on mustat kynnet,joten verisuonta ei edes näe kynnen läpi.Olisin kiitollinen,jos joku osaisi/viitsisi vastata.En halua mitään kauheita saarnoja ja valituksia siitä,kun olen päästänyt marsujen kynnet kasvamaan.Tiedän kyllä itsekin sen ihan hyvin,että syy on minun.Haluaisin nyt vain tietää,että voiko tilannetta vielä korjata jollain tavoin.

10

3763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maassukka

      mulla on ollut samoja ongelmia, alkuun en uskaltanut leikata lainkaan kynsiä, kun pelkäsin sitä suoneen leikkaamista. Mutta eräs kaunis päivä kaverini (joka aina auttoi) sanoi, että nyt on opeteltava itse ja piste! Aluksi otin vaan millin kerrallaan, niin kuin hyvä onkin tummissa kynsissä. Mutta nyt jo sujuu rutiinilla (tuskan hiki valuen :O)
      eli... et ole varmaan päässyt lähelle suonta viellä, koska sen jauhoisuuden todella huomaa. Kun normi kynttä leikkaa, kuuluu kova NAPS! ja lähellä oltaessa, se on todella kuin jauhoa, miltei itekseen putoaa kynnestä ulos. Mulla auttoi semmonen kikka, jos joku muu pitää nasuasi sylissä, katso pienellä taskulampulla kynttä... laita lamppu ihan kynnen alapuolelle kiinni, niin suoni heijastuu kyllä läpi, saat jonkinmoista oksviittaa kuinka pitkällä suoni on.
      Kippuraisuuteen en kyllä osaa vastata...varmaksi.... mutta meillä ei etutassujen kynnet kyllä ole suoristunut enää, se ei silti haittaa nasua, kun eivät kasva tassun alle, vaan sivulle päin.

    • PiiskaMies

      Moro!
      Jep, itselläni 4 marsua ja yksi musta. Toki kynsien leikkaaminen on vaikeampaa, kun suonta ei näy, mutta se on pakko hoitaa koska marsu joutuu muuten kärsimään pitkistä kynsistä! Kannattaa ihmeessä kysellä läheisistä eläinkaupoista suorittavatko he marsujen kynsien leikkuuta ja mihin hintaan. Meidän viereisessä eläinkaupassa se maksaa 2,50€.

      • Mira__

        Kiitos molemmille vastauksista.
        Arkuutta on saattanut lisätä sekin,että olen pari kertaa toiselta marsulta leikannut vahingoss verisuoneen.Marsu ei kuitenkaan ole alkanut pelkäämään kynsien leikkuuta vaan aina on kiltisti ku yrittää leikata.Pitää kyllä koittaa tuota taskulamppu konstia jospa se vaikka auttaisi.
        Perjantaina vien marsut eläinlääkäriin jossa niiden kynnet leikataan.Se kyllä maksaa melko paljon (3o euroa!) mutta ajattelin että on parempi että kynnet leikataan nyt sopiviksi ja maksan siitä vähän enemmän kuin että ne kasvavat liika pitkiksi.Ehkä minunkin on sit helpompi taas leikata kynsiä kun joku osaavampia leikkaa ne heti kunnolla.Eläinkaupoissa olisi kyllä ihan mukava käyttää.Ongelma vaan on että lähin eläinkauppa on 40 kilometrin päässä.


    • ...............

      kyllä se leikkaaminen sitten tulee helpommaksi kun on tehnyt sen useita kertoja! eli rohkeasti vaan leikkaamaan! katso sielä eläinlääkärillä miten hän tekee sen niin saat mallia.

      ei marsu siihen kuole vaikka vahingossa leikkaisit suoneen. kunhan pidät huolen että vuoto lakkaa ja että putsaat kynnen ja että häkki ei ole likainen niin ei se pääse tulehtumaan.

      luultavasti kynsistä en enää tule suoria. mutta jos eivät ne aiheuta marsulle haittaa niin ei sillä ole väliä. olen kuitenkin huomannut että suoni vetääntyy jonkin verran ylöspäin kynnessä jos kynnet leikkaa usein. eli jos leikkaat usein js vähän kerralla niin suonesta tulee lyhyempi kuin jos leikkaisit harvoin ja paljon kerralla.

      • maassukka

        mutta olen jotenkin käsittänyt, että suoneen pitäisi vähän osua, että se lähtisi vetäytymään "karkuun"? itse en ole suoneen osunut, enkä todellakaan yritä! mutta jostain luin näin. Meillä ei ole suonet vetäytyneet, vaikka usein ja vähän leikkaankin, ei kummallakaan.


      • Mira__
        maassukka kirjoitti:

        mutta olen jotenkin käsittänyt, että suoneen pitäisi vähän osua, että se lähtisi vetäytymään "karkuun"? itse en ole suoneen osunut, enkä todellakaan yritä! mutta jostain luin näin. Meillä ei ole suonet vetäytyneet, vaikka usein ja vähän leikkaankin, ei kummallakaan.

        tuomarikin sanoi että verisuoni lähtee vetäytymään kun kynsiä leikkaa.En sitten tiiä että miten se tapahtuu että pitäiskö sitä tosiaan vahingossa eka leikata verisuoneen.Tuntuu kuitenkin hassulta jos se näin on koska miksi tuomari muuten olisi tällaista sanonut.Ehkä se on niin että kun kynttä lyhentää verisuoni lähtee todella pikkuhiljaa vetäytymään eikä tätä vetäytymistä välttämättä edes silmällä huomaa.


    • Pulkakulka

      Entä saako viilata? Marsun kynsiä?!

    • mamanmusut

      Toki voi viilata. Itse viilaan aina kynsien leikkauksen jälkeen kaikki terävät kulmat pois. Pyöristetyillä kynsillä ei satu mitään haavereita, jos marsu rapsuttelee itseään ja säästyy omistajankin käsivarret, jos pikkukaveri alkaa pyristellä. Ihan samat kynsiviilat käy kuin ihmisillä, mutta tekniikka on eri. Viilaamisliikettä ei oikein pysty tekemään sivusuuntaan, koska marsun varpaat on niin pienet ja ohuet, että heiluisivat aivan hervottomasti tai pitäisi pitää niin kovaa kiinni, että marsu ärsyyntyy. Oma tekniikkani on vetää viilaa alhaalta ylös pitkin kynnen kärkeä ja hieman koukata niitä sivuja.

      Kynsien lyhentäminen viilaamalla vie kyllä hurjasti aikaa.

    • Anonyymi

      mulla on marsu joka on jo tosi vanha kai yli 5v jo ja ei olla saatu leikattua sen kynsiä nuorempana nyt ne on aivan taipunu ja paksut ja kun on vielä mustat kynnet niin se hankaloittaa leikkaamista. Miten saisin sen onnistuun? vai saanko ollenkaan koska veikkaan että se verisuoni on jo nii pitkälle kasvanu ettei niitä voi leikata? mitä mun pitäs oikeesti tehä? pienenmpänä niitä oli niin vaikee leikata se vihas ylikaiken kynsien leikkuuta ja sit se asia on vaan jääny siihen?onks jotai vinkkei, aattelin et jos koitan ees vähän viilalla niitä saada vaikka tuskin niitä paljoo saa mutta ees yrittää?

      • Anonyymi

        ja siis tohom vielä että se marsu on alkanut käyttätytyy tässä parin päivän aikana tosi oudosti on vaan mökkinsä alla ja on tosi vaisu? vähän alkaa pelottaan että jaksaako se vielä taistella niitten kynsien kanssa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe