Lomittajat huomio!!

Miten jaksatte?

Mediassa puhutaan paljon työssä jaksamisesta ja siitä, miten motivaatio vaikuttaa työn laatuun. Haluaisin siis tietää, miten teillä, kanssasisarillani ja -veljilläni menee?

Olen itse tehnyt vuoden verran lomittajan töitä ja huomannut arjen pyörittämisen aika raskaaksi. Elämä jakaantuu työpäiviin, jolloin ei tehdä kuin työt ja vapaapäiviin, jolloin pitäisi hoitaa sosiaalista elämäänsä kuntoon ja levätä. Olisi kiva aloittaa harrastuksia, mutta ne on aina silloin, kun itse on töissä. Yksinäistä on; niin töissä, kuin vapaallakin.

Miten te onnistutte työn ja vapaa-ajan jaossa? Onko teillä harrastuksia? Tykkäättekö työstänne ja kuinka jaksatte siinä?

Mä kyllä tykkään työstäni, mutta jokin siinä myös mättää ja pahasti. Jos plussat ja miinukset laittaisi vaakakuppiin, olisi se ehkä hivenen miinuspainotteinen. Palkka nyt voisi toki olla parempikin ottaen huomioon sen raskauden ja riskit, mutta kyllä sillä nyt laskunsa saa maksettua.

Kertokaa siis, miten te jaksatte tätä, kun ei tätä ainakaan rahan takia voi kukaan haluta tehdä!

19

2166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työmies_

      No minä olen lomittanut jo muutaman vuoden ajan. Silloin kun on töissä niin eipä sitä sen jälkeen jaksa mitään harrastaa. Työnähän tämä ei hääppöistä ole, parempiakin varmasti on. Eihän tätä oikein tahdo jaksaa tehdäkään, siinäpä se.

    • nainen lomittaja

      Minä jaksan. Työ on vieläkin vapaata työskentelyä eläinten parissa. kukaan ei huohota niskaan ja ei minuutilleen tauotettuja kaffitaukoja jne (tosin en työajalla taukoa pidäkään)

      nautin vapaudesta työskennellä ja luottamus on ansaittu isäntä pareilta. Hoidan paljon ja huolehdin. Niin monta asiaa on nivoutunut yhteen ja mikään päivä ei ole samanlainen =)

      Harrastaa ei jouda kun on omatkin lapset.

      Ainut asia mikä joskus rassaa on kaksi lähtöä päivässä.

      • Entinen lomittaja

        Työajat ovat poikeuksetta silloin kuin toiset ovat vapaalla illat jne viikon loput.Raskaaksi kävi minulle sosiaalisten suhteiden hoitaminen on "mahdotonta".Palkka ei myöskään vastaa mitenkään työn vaativuutta, sekä fyysisesti henkisesti raskasta.


      • sinulle ja muille

        Teidänlaiset auttaa meitäkin jaksamaan, kumpa tarpeeksi muistettaisiin teitä siitä kiittää;))
        Lomitettava:)))


      • myös lomittajille
        Entinen lomittaja kirjoitti:

        Työajat ovat poikeuksetta silloin kuin toiset ovat vapaalla illat jne viikon loput.Raskaaksi kävi minulle sosiaalisten suhteiden hoitaminen on "mahdotonta".Palkka ei myöskään vastaa mitenkään työn vaativuutta, sekä fyysisesti henkisesti raskasta.

        mutta tästä huomaatte, mitä se työn teko on tilan isännälle ja emännälle. Heidän on jaksettava tämän lomittajan työn lisäksi myös muut tilan työt ja paperityöt päälle. No minä en valita, minä viihdyn työssäni ja nautin vapaasta työnjärjestelemisestä ja teen sitä mukaa kuin ehdin. Palkkakin on pienempi kuin lomittajan saama palkka, mutta kun on ruokaa omiksi tarpeiksi ja metsästä hakee luonnonantimet ja mielenvirkeiden lisäksi ja rakkautta perheen sisällä riittää, niin mikäs täss on eläessä. Jaksamista kaikille lomittajille ja kanssasisarille. Kuten virressäkin lauletaan "Päivä vain ja hetki kerrallansa..."
        > maatilan emäntänä jo 30 vuotta


      • Entinen lomittaja
        myös lomittajille kirjoitti:

        mutta tästä huomaatte, mitä se työn teko on tilan isännälle ja emännälle. Heidän on jaksettava tämän lomittajan työn lisäksi myös muut tilan työt ja paperityöt päälle. No minä en valita, minä viihdyn työssäni ja nautin vapaasta työnjärjestelemisestä ja teen sitä mukaa kuin ehdin. Palkkakin on pienempi kuin lomittajan saama palkka, mutta kun on ruokaa omiksi tarpeiksi ja metsästä hakee luonnonantimet ja mielenvirkeiden lisäksi ja rakkautta perheen sisällä riittää, niin mikäs täss on eläessä. Jaksamista kaikille lomittajille ja kanssasisarille. Kuten virressäkin lauletaan "Päivä vain ja hetki kerrallansa..."
        > maatilan emäntänä jo 30 vuotta

        Palkka ? lomittaja joutuu ajamaan 4 krt päivässä työpaikan väliä se rassas kans, lapsesta asti homman kovuuden nähneenä sympatiat vaan teille raatajille. Ainahan se jotenkin maatalouskin menee vaikka kytät kiertää katsomassa onko "viljelylohkot oikein ja korvamerkit paikallaan".


      • jaettu
        Entinen lomittaja kirjoitti:

        Palkka ? lomittaja joutuu ajamaan 4 krt päivässä työpaikan väliä se rassas kans, lapsesta asti homman kovuuden nähneenä sympatiat vaan teille raatajille. Ainahan se jotenkin maatalouskin menee vaikka kytät kiertää katsomassa onko "viljelylohkot oikein ja korvamerkit paikallaan".

        tasan. Eiks se niin pidä ollakkin, kun kerta työt tehdään yhdessä. Ei meillä rahoissa pyöritä vaan rakkaudessa edelleenkin. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ja sitäkin suuremmat ilot yhteiselosta


    • troyen

      Useissa kunnissa on lomittajilla työaika sellainen, että joutuu tekemään ylimääräisiä päiviä tai menettää sunnuntaikorvauksen, koska tunnit eivät tule täyteen. Se rassasi mua eniten, kun päivän aikana meni jo matkoihin todella paljon aikaa, niin koko päivän oli sidoksissa siihen työhön, mutta sai palkan vain 5-6 tunnilta. :(
      Enää en lomita, ei se palkka ole työn vaativuuteen nähden missään suhteessa ja ainaiset lähdöt ja pitkät työmatkat aamuvarhain ja iltamyöhään ärsyttävät.

    • keskustelun aloittanut

      ..pyrin myös tekemään työni hyvin, vaikka tilalla sitten pitäisikin nyhjätä vähän kauemmin. Eläimethän ovat silloin minun vastuullani ja minun on niistä huolehdittava kuin omistani. Ja jos tilanväki on ystävällistä, tekee työnsäkin paremmalla mielellä. Ymmärrän kyllä, että heille se työ on elämäntapa ja ihailen ihmisiä, jotka jaksavat aikesta huolimatta. Mutta he kuitenkin voivat itse vaikuttaa työhönsä ja työaikoihinsa, vaikka eläimet ajallaan on hoidettavakin. Lomittajana on pakko vain tehdä kuten käsketään, vaikka jotkin työt voisi tehdä paremmin ja helpommin.

      Teen tätä työtä kyllä mielelläni, mutta silti saan aamuisin repiä itseni väkisin ylös ja vapaapäiviltäni kaupungissa en millään haluaisi ajaa viimeisenä iltana kotiin. En usko tekeväni tätä työtä jatkuvasti montaa vuotta juuri sen raskauden takia; ei ehkä niinkään fyysisen, mutta henkisen sellaisen. Ainakin minua tämä työ sitoo liikaa erilleen muista ihmisistä ja omasta elämästä.

      Onnittelut vain teille, jotka olette löytäneet tasapainon työn ja vapaa-ajan välille.

      • on mahdotonta

        niin lomittajalle kuin isäntäväellekin. On elettävä päivällä! Kun tuon sisäistää, ei pitäisi olla mahdotonta työskennellä myöskään lomittajana. Eli harrastukset ja muut menot on pakko sovittaa päivän aikana tapahtuviksi, muuten ei jaksa.


      • Entinen lomittaja
        on mahdotonta kirjoitti:

        niin lomittajalle kuin isäntäväellekin. On elettävä päivällä! Kun tuon sisäistää, ei pitäisi olla mahdotonta työskennellä myöskään lomittajana. Eli harrastukset ja muut menot on pakko sovittaa päivän aikana tapahtuviksi, muuten ei jaksa.

        Kuin toiset vielä nukkuu on lähdettävä töihin sitten toiset perheen jäsenet ja ystävät tulevat koulusta töistä,lähdet taas itse töihin kuin tulet töistä toiset alkavatkin iltapesulle ja "nukkumaan".


      • keskustelun aloittanut
        on mahdotonta kirjoitti:

        niin lomittajalle kuin isäntäväellekin. On elettävä päivällä! Kun tuon sisäistää, ei pitäisi olla mahdotonta työskennellä myöskään lomittajana. Eli harrastukset ja muut menot on pakko sovittaa päivän aikana tapahtuviksi, muuten ei jaksa.

        Vaikka olenkin kotoisin kaupungista, en haluaisi siellä enää asua. Ystävien ja perheen takia siellä välillä käyn ja niin on hyvä. En ole baari-hiirulainen, joten se ettei pääse joka viikko vetämään päätä täyteen ei ole ongelma. Minulle riittää, jos pari-kolme kertaa vuodessa edes pääsee hyvän ystäväporukan kanssa baariin ja silloinkin olen varannut useamman päivän vapaaksi, jottei tarvitse mennä silmät ristissä töihin takaisin.

        Mutta ongelma onkin juuri siinä, kun haluaisin harrastuksia mm. kansalaisopiston kursseilta, ei sellainen onnistu, kun kurssit on aina illalla minun työaikana. Sama koskee useimpia muitakin yleisimpiä harrastuksia. Pitäisi kai ostaa se oma heppa, josta joku jo kirjoitti; tuleepahan sitten päivän paras aika käytettyä hyödyksi mukavalla puuhastelulla tallilla. Harmi vain, etten autolainalta sellaiseen voi vielä ryhtyä..


      • kansalaisopistolle
        keskustelun aloittanut kirjoitti:

        Vaikka olenkin kotoisin kaupungista, en haluaisi siellä enää asua. Ystävien ja perheen takia siellä välillä käyn ja niin on hyvä. En ole baari-hiirulainen, joten se ettei pääse joka viikko vetämään päätä täyteen ei ole ongelma. Minulle riittää, jos pari-kolme kertaa vuodessa edes pääsee hyvän ystäväporukan kanssa baariin ja silloinkin olen varannut useamman päivän vapaaksi, jottei tarvitse mennä silmät ristissä töihin takaisin.

        Mutta ongelma onkin juuri siinä, kun haluaisin harrastuksia mm. kansalaisopiston kursseilta, ei sellainen onnistu, kun kurssit on aina illalla minun työaikana. Sama koskee useimpia muitakin yleisimpiä harrastuksia. Pitäisi kai ostaa se oma heppa, josta joku jo kirjoitti; tuleepahan sitten päivän paras aika käytettyä hyödyksi mukavalla puuhastelulla tallilla. Harmi vain, etten autolainalta sellaiseen voi vielä ryhtyä..

        Kyllä maaseudulla (ja miksi ei kaupungeissakin) on paljon sellaisia ihmisiä, joille iltaopinnot eivät käy. Ja kyllähän ne järjestävät kursseja ainakin viikonloppuisin päiväsaikaankin. Esitä sellaisia omalle opistollesi.


      • Anonyymi
        on mahdotonta kirjoitti:

        niin lomittajalle kuin isäntäväellekin. On elettävä päivällä! Kun tuon sisäistää, ei pitäisi olla mahdotonta työskennellä myöskään lomittajana. Eli harrastukset ja muut menot on pakko sovittaa päivän aikana tapahtuviksi, muuten ei jaksa.

        Joo käy kaupassa päivällä.


    • lomittajana yli10 v

      Olen tehnyt lomitustyötä 13 vuotta.Jaksan tehdä sitä pääsääntöisesti ihan hyvin.Tottakai joskus väsyy kaikki työhönsä, kun on pitkiä työputkia ja raskaita paikkoja.

      Minulle on pääasia, että saan työskennellä eläinten kanssa, ne auttavat jaksamaan.Niiltä saa aina kiitoksen, kun vaan osaa sen elukoista tulkita.Ihminen ei kiitosta aina osaa sanoa.Pidän kyllä erilaisista ihmisitäkin ja eteenkin siitä, että työ on vaihtelevaa ja ei tarvitse montaa päivää samoja naamoja katsella.Tutussa paikassa sitä tuntee niin ihmiset, kuin eläimet nimeltä ja niiden tavat.

      Vapaa-aikana teen kotitöitä ja päiväsaikaan ajan hevoseni ja hoidan sen.Muuhun ei paljon aikaa jää.Baari-iltoja ei tule enää vietettyä juuri lainkaan, enkä niitä kaipaakkaan.Ainoa huono juttu on, että kavereita ei näe, kuin viikonloppuisin, jos ei satu olemaan töitä, koska viikolla tulee itse töistä siihen aikaan illalla, kuin toiset alkavat jo suunnitella nukkuun menemistä.

      Silti tässä työssä on hyvät ja huonot puolensa, mutta hyviä on niin paljon, että jaksan tehdä tätä työtä.Hyvät asiat pitää vain nähdä ja löytää ja unohtaa turha negatiivinen ajattelu.Vertaan aina vanhusten hoitajia, mitä ammattikuntaa SUURESTI ARVOSTAN.Ajatelkaa, lehmät ovat useimmiten päästään kiinni tai muuten siten, etteivät karkaa ja ruuan päälle laittavat maate.Mielummin siivoan sontaisia lehmänutareita, kuin ihmisen ulosteita.Tässä lomittajan työssä on kuitenkin aika itsenäistä työskentelyä, mistä minä pidän.Hyvää jatkoa kaikille=)

    • Anonyymi

      Antaisin sen neuvon, että; puhukaa suut puhtaiks. Ei sitä kukaan toisen ajatuksia kumminkaan pysty lukemaan!

    • Anonyymi

      Itse vaihdoin lomittajan työn lähihoitajan hommiin.Päivääkään en ole katunut.Paremmat työajat, palkka ja työkaverit.Sosiaalisempi työ ja työkaverien kanssa kivoja juttuja vapaalla.Navetassa menee mielenterveys.Olin 5 vuotta ja onneksi sain rohkeuden lähteä kouluun!

    • Anonyymi

      Ei sen ole mitään väliä,vaikka ei töissä jaksaiskaan,kun vaan,kotona jaksaa.......

    • Anonyymi

      Lomittajan työ- kierrä Kaukaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe