Lisävalojen kytkentäapua

Tarvittaisiin

Lisäpitkien kytkennästä kysyisin ensiksi: auton omista (H4)valopiuhoista olen yhdestä ottanut maadoituksen rosvoliittimellä releen napaan 85, kummasta jäljelläolevasta otetaan herätevirta katkaisijan kautta releen napaan 86. Napaan 30 menee piuha akusta sulakkeen kautta, ja releen navasta 87 menee kaksi piuhaa lisäpitkiin. Kokeilin ottaa sitä herätevirtaa vuorotellen kummastakin, mutta kytkennän ollessa siitä piuhasta johon tulee virtaa pitkien valojen päälläollessa paloivat kaikki yhtäaikaa eikä lisävalojen kytkin muuttanut asiaa. Kun kytkin herätevirran oton toiseen auton omien valojen piuhoista paloivat lisävalot pitkien päällä ollessa lisävalokatkaisin nollassa ja lyhkäisten päälläollessa lisävalot paloivat katkaisijan ollessa plus asennossa.
Vaikuttaa hieman sekavalta, mutta olisin kiitollinen jos joku yrittäisi auttaa amatööriä tällaisessa oudossa ongelmassa.

26

19922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muha

      Laita lisävalojen katkaisin/kytkin maadoittamaan relettä. Eli siis vedät releen nastasta 85 johdon katkaisijan toiseen nastaan ja toisesta nastasta johdon johonkin auton metalliosaan tai maadoitettuun johtoon. Ja 86 napaan heräte johto siitä "toisesta johdosta" johon tulee virtaa kun auton omat pitkät päälle.

      • vastauksesta

        Siinä lisävalojen kytkimessä on koklme nastaa, Maa, 86 ja 58/56B merkinnöillä. Mihin kahteen noista se maadoituskytkeminen tehdään?


      • lisäkysymys

        Jos maadoittaa releen 85 nastasta kytkimen kautta runkoon, niin poistanko sen johdon joka nyt on kytketty siitä 85:stä auton omien valojen maajohtoon?


      • jepulis
        lisäkysymys kirjoitti:

        Jos maadoittaa releen 85 nastasta kytkimen kautta runkoon, niin poistanko sen johdon joka nyt on kytketty siitä 85:stä auton omien valojen maajohtoon?

        omilta pitkiltä napaan 86, 30 akku 85 maa 87 lisävaloille jos haluat katkaisijan väliin asenna se 86 tulevaan johtoon sitten ne on oikein kytketty


      • asentelijaukkeli
        lisäkysymys kirjoitti:

        Jos maadoittaa releen 85 nastasta kytkimen kautta runkoon, niin poistanko sen johdon joka nyt on kytketty siitä 85:stä auton omien valojen maajohtoon?

        http://s92.photobucket.com/albums/l13/ajelija156/?action=view¤t=lispitktkytkentkaavio-1.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch1


        vaihtoehtoisesti sen katkaisimen voi laittaa omien pitkien ja releen herätteen 86 väliin mut tällöin menee enemmän johtoa joten tuo linkin kytkentä on helpoin.


      • se oli
        jepulis kirjoitti:

        omilta pitkiltä napaan 86, 30 akku 85 maa 87 lisävaloille jos haluat katkaisijan väliin asenna se 86 tulevaan johtoon sitten ne on oikein kytketty

        Ensimmäisessä kokeilussa tehty. Releen 85 maajohto meni auton omien valojen maajohtoon rosvolla ja kytkimeen meni johto omista pitkistä ja kytkimestä releen napaan 86, lisäksi kytkimestä maadoitus runkoon. Tiuo ei toiminut, vaan pitkät ja lisäpitkät paloivat, mutta kytkin ei toiminut lainkaan.


      • kytkentäkaaviota
        asentelijaukkeli kirjoitti:

        http://s92.photobucket.com/albums/l13/ajelija156/?action=view¤t=lispitktkytkentkaavio-1.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch1


        vaihtoehtoisesti sen katkaisimen voi laittaa omien pitkien ja releen herätteen 86 väliin mut tällöin menee enemmän johtoa joten tuo linkin kytkentä on helpoin.

        Kannattaa varmaan kokeilla. Kytkimessä, joka tuli hellan lisävalojen mukana, on kolme nastaa. Sopiiko se tuohon maadoitusjohdon katkaisuun, vai pitäisikö hankkia siihen kaksinapainen? Auto on muuten japsi (Mitsu L200 TD), onko siinä joku erilainen sähkösysteemi kuin eurooppalaisissa?


      • Muha
        lisäkysymys kirjoitti:

        Jos maadoittaa releen 85 nastasta kytkimen kautta runkoon, niin poistanko sen johdon joka nyt on kytketty siitä 85:stä auton omien valojen maajohtoon?

        Tässä tapauksessa pitää siis poistaa johto joka menee auton omien valojen maajohtoon.


      • Muha
        kytkentäkaaviota kirjoitti:

        Kannattaa varmaan kokeilla. Kytkimessä, joka tuli hellan lisävalojen mukana, on kolme nastaa. Sopiiko se tuohon maadoitusjohdon katkaisuun, vai pitäisikö hankkia siihen kaksinapainen? Auto on muuten japsi (Mitsu L200 TD), onko siinä joku erilainen sähkösysteemi kuin eurooppalaisissa?

        Katkaisimen 2 nastaa ovat kärjet, 1 nasta merkkivalon maadoitus tai plussa, riippuen siitä katkotaanko katkaisimella maata vai plussaa. Katkaisimeen yleensä piirretty kytkentä kaavio!


      • kaikille///
        Muha kirjoitti:

        Tässä tapauksessa pitää siis poistaa johto joka menee auton omien valojen maajohtoon.

        vastauksista. Nyt uusi yritys sen maadoitus katkaisimen mukaan.


      • Ei päde
        kaikille/// kirjoitti:

        vastauksista. Nyt uusi yritys sen maadoitus katkaisimen mukaan.

        Ainakaan jos kyseessä on Subaru ,(käänteinen valojärjestelmä)Mitsusta en nyt tiedä.


      • sattua
        Ei päde kirjoitti:

        Ainakaan jos kyseessä on Subaru ,(käänteinen valojärjestelmä)Mitsusta en nyt tiedä.

        Viikonloppuna on tarkoitus kytkeä
        Foresteriin lisäkaukovalot. Boschin
        kaavion mukaan kaukovalojen plussa
        kytketään napaan 86, jolloin ne
        palavat omien pitkien kanssa yhtä aikaa.

        Eikös näin käykkään? Mitä tuo käänteinen
        kytkentä Subarussa oikein tarkoittaa?


      • testataan
        Ei päde kirjoitti:

        Ainakaan jos kyseessä on Subaru ,(käänteinen valojärjestelmä)Mitsusta en nyt tiedä.

        onko mitsussa tuollainen käänteinen valojärjestelmä?


      • testataan kirjoitti:

        onko mitsussa tuollainen käänteinen valojärjestelmä?

        Nykyään lähes kaikissa japanilaisissa
        autoissa on tuo ns. käänteinen järjestelmä.

        Sen voi todeta esim. yleismittarilla.
        Ko. järjestelmässä kytkin on kuorman
        ja maan välissä, eli miinus-johdossa.


      • Siinä
        Täpinä kirjoitti:

        Nykyään lähes kaikissa japanilaisissa
        autoissa on tuo ns. käänteinen järjestelmä.

        Sen voi todeta esim. yleismittarilla.
        Ko. järjestelmässä kytkin on kuorman
        ja maan välissä, eli miinus-johdossa.

        miinus systeemissä tuo ylempänä "asentelijaukkeli"n esittämä kytkentäkaavio?
        Pitää vielä kysyä siitä testauksesta. Voiko sen tehdä ohmimittarilla, toinen pää H4 kannan miinukseen ja toinen akun miinusnapaan ja siitä päätellä onko ns. miinusjärjestelmä.


      • .............
        Siinä kirjoitti:

        miinus systeemissä tuo ylempänä "asentelijaukkeli"n esittämä kytkentäkaavio?
        Pitää vielä kysyä siitä testauksesta. Voiko sen tehdä ohmimittarilla, toinen pää H4 kannan miinukseen ja toinen akun miinusnapaan ja siitä päätellä onko ns. miinusjärjestelmä.

        aikaisemmasta viestiketjusta. olikohan sivu 3.
        MIKÄ H4.. siellä sen selvitin...


      • Siinä kirjoitti:

        miinus systeemissä tuo ylempänä "asentelijaukkeli"n esittämä kytkentäkaavio?
        Pitää vielä kysyä siitä testauksesta. Voiko sen tehdä ohmimittarilla, toinen pää H4 kannan miinukseen ja toinen akun miinusnapaan ja siitä päätellä onko ns. miinusjärjestelmä.

        Kun kytket sen releen kelan navat 85 ja 86
        rinnan sen polttimon kaukovalojen piuhoihin,
        niin ei ole väliä, mikä järjestelmä autossasi
        on.

        Jos on muovikuorinen rele, ei ole mitään
        väliä, kumminpäin kytket sen kelan. Jos on
        metallikuorinen rele, niin tarkista, onko
        napa 85 kuoressa? Jos on, eristä rele auton
        rungosta.

        H7:ssä kytkentä em. tavalla on idioottivarama,
        kun lampulle tulee vain kasi karvaa.

        H4 polttimoisasa Sinun tulee selvittää, mikä
        on se yhteinen johto pitkille ja puolikkaille
        ja toinen niistä kahdesta muusta kuuluu pitkille.
        Kun tökkäät sen yhteisen johdon ja vain pitkille
        olevan johdon väliin tuon releen lelan, niin
        toimii.

        Selitinkö epäselsästi? Kysy vaan lisää, jos
        ei selvinnyt.


      • Siinä kirjoitti:

        miinus systeemissä tuo ylempänä "asentelijaukkeli"n esittämä kytkentäkaavio?
        Pitää vielä kysyä siitä testauksesta. Voiko sen tehdä ohmimittarilla, toinen pää H4 kannan miinukseen ja toinen akun miinusnapaan ja siitä päätellä onko ns. miinusjärjestelmä.

        Joo. Jos miinus soi maata vasten kaikki
        virrat poispäällä-asennossa, niin siinä
        välissä ei ole kytkintä ja kysymyksessä
        ei ole japanilaisten suosima järjestelmä.


      • Siinä kirjoitti:

        miinus systeemissä tuo ylempänä "asentelijaukkeli"n esittämä kytkentäkaavio?
        Pitää vielä kysyä siitä testauksesta. Voiko sen tehdä ohmimittarilla, toinen pää H4 kannan miinukseen ja toinen akun miinusnapaan ja siitä päätellä onko ns. miinusjärjestelmä.

        Tänään on luetun ymmärtämisessä
        minulla toivomisen varaa. Kysyit
        myös tuosta lisävalojen kytkimestä.

        Se kytkin pannaan sarjaan sen kelan
        kanssa. Eli 86:sta johto kytkimelle ja
        kytkimeltä lampulle ja lampulta 85:teen.


      • Kysymyksiä///
        Täpinä kirjoitti:

        Kun kytket sen releen kelan navat 85 ja 86
        rinnan sen polttimon kaukovalojen piuhoihin,
        niin ei ole väliä, mikä järjestelmä autossasi
        on.

        Jos on muovikuorinen rele, ei ole mitään
        väliä, kumminpäin kytket sen kelan. Jos on
        metallikuorinen rele, niin tarkista, onko
        napa 85 kuoressa? Jos on, eristä rele auton
        rungosta.

        H7:ssä kytkentä em. tavalla on idioottivarama,
        kun lampulle tulee vain kasi karvaa.

        H4 polttimoisasa Sinun tulee selvittää, mikä
        on se yhteinen johto pitkille ja puolikkaille
        ja toinen niistä kahdesta muusta kuuluu pitkille.
        Kun tökkäät sen yhteisen johdon ja vain pitkille
        olevan johdon väliin tuon releen lelan, niin
        toimii.

        Selitinkö epäselsästi? Kysy vaan lisää, jos
        ei selvinnyt.

        Tarkistin virrantulon H4 lampun kantaan. Tältä näytti kantaa takaa katsottuna:Viiksi nolla-asennossa virtaa ei tullut mihinkään nastaan, lyhyet kytkettynä virtaa tuli oikeaan ja vasempaan nastaan, pitkät kytkettynä virtaa tuli vasempaan ja ylimmäiseen nastaan. Onko tuo nyt se tyypillinen japsi systeemi? Rele on muovikuorinen, nyt olisi mukava saada ihan sellainen numeroitu vinkki johtojen kytkennöistä. Täällä on tullut niin paljon vastauksia, että on vaikeaa päätellä tuota oikeaa kytkentäjärjestyatä varsinkin kun tällaista operaatiota ei ole ennen tullut tehtyä.


      • Kysymyksiä/// kirjoitti:

        Tarkistin virrantulon H4 lampun kantaan. Tältä näytti kantaa takaa katsottuna:Viiksi nolla-asennossa virtaa ei tullut mihinkään nastaan, lyhyet kytkettynä virtaa tuli oikeaan ja vasempaan nastaan, pitkät kytkettynä virtaa tuli vasempaan ja ylimmäiseen nastaan. Onko tuo nyt se tyypillinen japsi systeemi? Rele on muovikuorinen, nyt olisi mukava saada ihan sellainen numeroitu vinkki johtojen kytkennöistä. Täällä on tullut niin paljon vastauksia, että on vaikeaa päätellä tuota oikeaa kytkentäjärjestyatä varsinkin kun tällaista operaatiota ei ole ennen tullut tehtyä.

        Minulla ei ole H4 valoja, joten en muista
        noita nastojen järjestystä. Saat sen kuitenkin
        selville yleismittarilla kokeilemalla lampusta.

        Lampussa on yksi yhteinen tappi, joka kuuluu
        molemmille ja kasi muuta, toinen puolikkaille
        ja toinen pitkille. Kun tiedät tuon yhteisen
        ja vain pitkille kuuluvan tapin, niin kytke
        releen kela niitä vastaaviin johtoihin. Ei
        ole väliä, kummin päin. Kela vetää aina silloin,
        kun virta kulkee lampun pitkille.

        Maadoituksilla ja miinuspuolella olevilla
        kytkimillä ei kannata vaivata päätä näin
        menetellen, kuin korkeintaan yleisestä
        kiinnostuksesta. Ylättävää on, ettei valo-
        pakkauksissa ole tätä selvitetty. Kytkennät
        niissä ovat kampakeraamiselta ajalta.

        Minulla H7:t lisäkaukovalot toimivat näin
        kytkettynä Foresterissa.


      • kela//
        Täpinä kirjoitti:

        Minulla ei ole H4 valoja, joten en muista
        noita nastojen järjestystä. Saat sen kuitenkin
        selville yleismittarilla kokeilemalla lampusta.

        Lampussa on yksi yhteinen tappi, joka kuuluu
        molemmille ja kasi muuta, toinen puolikkaille
        ja toinen pitkille. Kun tiedät tuon yhteisen
        ja vain pitkille kuuluvan tapin, niin kytke
        releen kela niitä vastaaviin johtoihin. Ei
        ole väliä, kummin päin. Kela vetää aina silloin,
        kun virta kulkee lampun pitkille.

        Maadoituksilla ja miinuspuolella olevilla
        kytkimillä ei kannata vaivata päätä näin
        menetellen, kuin korkeintaan yleisestä
        kiinnostuksesta. Ylättävää on, ettei valo-
        pakkauksissa ole tätä selvitetty. Kytkennät
        niissä ovat kampakeraamiselta ajalta.

        Minulla H7:t lisäkaukovalot toimivat näin
        kytkettynä Foresterissa.

        Mistä se releen kela saa maadoituksen, jos nastoihin 85 ja 86 tulee yhtä aikaa virtaa lampuilta pitkien ollessa kytkettynä?


      • kela// kirjoitti:

        Mistä se releen kela saa maadoituksen, jos nastoihin 85 ja 86 tulee yhtä aikaa virtaa lampuilta pitkien ollessa kytkettynä?

        Kelan käämi toimii rinnan lampun kanssa.
        Se saa maata samaa kautta, kuin lammpukin,
        eli miinuspuolella olevan kytkimen kautta.

        Kyllä se toimii, ainakin Foresterissa.
        Tuossa aikaisemmin sanoin lisäpitkieni
        olevan H7:t mutta ne ovat auton alkuperäiset
        ja lisäpitkät ovat H3. Käytännössa sama asia,
        kaksi karvaa toinen musta ja toinen harmaa.


    • Anonyymi

      Ei toimi teidän ohjeet. Meillä i20 maaohjattu. Pitkien valojen johtoon tulee parkki ja pitkät päällä asennossa virtaa. Muulloin ei. Ei edes jos avaimet pois paikaltaan. Muuten toimis oikein alkuperäisillä ja teidän ohjeilla, mutta kun.... Aina kun parkit on päällä niin on myös lisäpitkät päällä😨😨. Pitänee alkaa kaivamaan autojen pitkien valojen oma rele ja jumpata lisävalojen rele sen perään ??

    • Anonyymi

      Lisäpitkien johto pitkien valojen johtoon ja - johto polttimon miinus johtoon..mutta mihin parkkivalo miinus ohjatuissa?

    • Anonyymi

      heitäisiko joku vaan ajatuksella tehty kytkentäkaava sihen subaru keisiin ei paljon muut atä palsa vaadi.kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3537
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1389
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1219
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1124
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    8. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1018
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1006
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      52
      904
    Aihe