Kävin tänään kaverini EA:n kanssa vetämässä pienen tasatyöntöharjoituksen monen vuoden tauon jälkeen. EA on tehnyt ko. harjoituksia rullilla kesällä ja se näkyi..
Itselläni tasatyöntö on ollut joskus hiihdon vahvin osa-alue, mutta loukkaantumisten ja laiskuuden myötä sekin vahvuus on kadonnut olemattomiin..
Harjoitus tuntui todella vaikealta teknisesti ja raskaalta muutenkin...
Mutta periksi ei anneta, vaan koko talvi olis tarkoitus vetää TT-harjoitus kerran vkossa tai kahdessa.
Kyllä sen muistaakseni helmikuussa jo huomaa vaikuttavan erittäin positiivisesti molempiin hiihtotapoihin..
terv. Janne
p.s Kerropas JTS, että millaisia ne sinun TT-harjoitukset tarkalleen ovat??
Tasatyöntöharjoitus!!
7
1564
Vastaukset
- jts
no jos alotettaa kesästä..siis rulliksilla!
periaatteessa kaikki lenkit tasatyöntöä ainakin osittain!
paljon ylämäkityöntöä..mulla on semmone 700m suht.rankka loiva ylämäki..sitä tahkoon eestakas n.1-1.5 tuntii!välillä runtaten!
se kyllä vie mehuja pois..sitt on semmosii tv-tasurilenkkejä jotka tulee vejettyä sillee rauhallisesti..pitkäkestosesti!toistoja tulee paljon.
oiskoha viimekesänä tullu tasat.joku 1200 km..noin arvio!pakko vähä löysäillä tota tahtii..ko eukkokii ruppee vanhettumaa!!
no talvella sitte niiku tänään kahentunnin lenkki..kaikki tasamaat ja loivat ylämäet tasat..jyrkemmät tietysti luistellen!
joo mulla sisältyy toi tasuri JOKA lenkkiin..mikä on sitte fiilis ja onko levänny..sekin ratkasee aika paljo!ja luulisin ett sullakin ruppee näkymää..jos vejät kerran viikossa kunnon tasatyöntöhomman!
omalla kohalla nää jutut on jo nii pitkän ajan tulos..ett tavallaa vähempikin jo riittää!
toi lihaskunto yläropassa joka on mun vahva alue ei iha heti häviä!
kyllä teen vieläkin aina sillotällö semmose tosikovan tasuriharj..siis talvella..harjotuksen lopussa sauvakii tuntuu lyijynraskaalta!
no tää oli vaa yks osa-alue hiihtoharjottelusta..
muute tosta renkaanvedosta oon jo luopunu kesäisin!!
suljettu osato on tossa aika lähellä..enkä kehtaa näitä loppuvuosia istua siellä kaltaisteni seurassa!heh..- Janne.
Aika rajuja harjoitteitahan sulla on, kuten arvelinkin..
Itsellä oli ennen kanssa tuo ylävartalon voima hyvällä tasolla, mutta nyt siitä on jäljellä vain muisto...
Täytyy alkaa varovasti sitä taas parantelemaan, vaikkei entiseen enää paluuta olekaan.
On se tasuri ylämäkeen kovaa hommaa, kun vaaka näyttää 90kg :) - jts
Janne. kirjoitti:
Aika rajuja harjoitteitahan sulla on, kuten arvelinkin..
Itsellä oli ennen kanssa tuo ylävartalon voima hyvällä tasolla, mutta nyt siitä on jäljellä vain muisto...
Täytyy alkaa varovasti sitä taas parantelemaan, vaikkei entiseen enää paluuta olekaan.
On se tasuri ylämäkeen kovaa hommaa, kun vaaka näyttää 90kg :)onks noi nyt nii rajuja..sen tiijen ett on kavereita ikäsellasia jolla on paljo rajumpia!
suurin osa noista mun tohelluksista on kuitenkin aika alhasella sykkeellä..vaikka toi kuvaus ehkä antaa toista!
periaatteessa koko homma perustuu suureen toistomäärään..puhutaan esim.kesäreeneistä niin hiihtolihaksien toistot on kymmeniätuhansia!
tossa kuuntelin sami jauhojärven haastattelua radiosta..on poika panostanu tasatyöntöön..vähä rivien välistä kuvasti ett enne siihe ei panostettu tarpeeks..mikä on varmaan ihan tosi!
sanotaa näin ett kilpa-ja kuntotasolla jos vähänkii kilpailee heikolla tasatyönnöllä..ei oo mitään mahollisuuksia..tasuriin pitää panostaa aina entistä enemmän!
ei mee kauaa kun maailman huiput vetää kympin alle 20 min!!
jostain luvin veerpalun harjotuksia..tasat.oli iha mahoton määrä!
- E.A.
Mitenkäs on Janne, JTS ja muut enämmänkin tasatyöntöä tyrkkineet - altistaako TT-treenaus Teilläkin lapojen seudun (välin) nikamalukkoiluun?
Jos kokemustenne mukaan altistaa, niin miten olette vaivaa ennaltaehkäisseet ja/tahi jälkihoitaneet?
Itellä on tuohon nikamalukkoiluun taipumusta ja siihen riesaan on pakko kiinnittää huomiota käytännössä lähes joka ilta ennen makuullepanoa "naksuttelemalla" lukot auki esim. pientä palloa käyttäen, muutoin ei nukkumisesta tahdo tulla mitään.
Ammattimiehillä on tuota nikamalukkojen availua varten olemassa jokin kiilamainen kapistus (en nyt muista sen tarkempaa nimeä)...- Janne.
Juuri näin on!!
Tasatyöntö, kuten myös luisteluhiihto aiheuttaa jatkuvasti nikamalukkoja selkääni ja etenkin lapojen väliin.
Viime yö meni aivan pyöriessä.
Ongelma on se, etten saa itse lukkojani auki, eikä meinaa saada yhteinen Fysiomme PV-M:kaan,
Lähin hyvä kiropraktikko on vain aikas kaukana...
Sieltä sain apua viime talvena, mutta hankala on vaiva ja huonontaa hiihtoa ja siitä palautumista rankasti..
Täytyy vaan kärvistellä!!
terv. Janne - evoevo
Janne. kirjoitti:
Juuri näin on!!
Tasatyöntö, kuten myös luisteluhiihto aiheuttaa jatkuvasti nikamalukkoja selkääni ja etenkin lapojen väliin.
Viime yö meni aivan pyöriessä.
Ongelma on se, etten saa itse lukkojani auki, eikä meinaa saada yhteinen Fysiomme PV-M:kaan,
Lähin hyvä kiropraktikko on vain aikas kaukana...
Sieltä sain apua viime talvena, mutta hankala on vaiva ja huonontaa hiihtoa ja siitä palautumista rankasti..
Täytyy vaan kärvistellä!!
terv. Jannetuo kuulostaa.
Itsellä kun ei hiihtokilometrejä tule talvessa kuin reilu tonni niin olen tähän asti pärjännyt venyttelemällä. Kesän rullaluistinlenkeistä en pidä silleen kirjaa, käyn silloin kun on aikaa.
Mulle on auttanut muutamat venytysliikkeet, jotka vaikuttavat etupäässä enemmän alaselkään, mutta myös lapojen väliin.
Eli lattialle selänmakuullee ja kipataan jalat suorina pään yli niin että varpaat melkein koskettaa pään takana lattiaa.
Samoten toinen selinmakuulla liike, viedään vasen jalka lantion yli toiselle puolelle koukussa ja voipi varovasti painaa vasemalla kädellä polven kohdalta kohti lattiaa.Yritän saada polven reilusti navan yläpuolelle ja polven koskettamaan lattiaa. Kun ojentaa välillä vasemman käden käden vielä ihan suoraksi sivuille niin tehostaa liikettä.Sit vaihdetaan puolta..
Sitten ihan perinteinen seisaaltaan tehtävä venytys, nostetaan käsi noin 90 asteen kulmassa leuan tasolle, vastakkaisella kädellä tartutaan kyynärpään yläpuolelta ojentajan kohdalta kiinni ja puristettan käsi tiukasti kiinni rintalastaan.
Voi ylävartaloa kääntämällä venytyksen suuntaan tehostaa liikettä.
Sitten armoton venytys, taivutetaan lantiosta reilusti yheksänkymmenen asteen kulmaan eteenpäin, viedään kädet selän taakse,sormet ristiin tiukasti limikkäin ja ja työnnetään käsiä eteenpäin kohti päätä niin pitkälle kuin menee ilman että tekee kipiätä (liikaa) , muuten tuntuu aika makialle :)
Kaikki venytykset teen niin ,että kun alkaa selvästi kiristämään jostain kohti niin löysään pikkuisen ja sit seuravaan sarjaan yritän saada pikkuisen pidemälle. Venytykset mulla noin puol minuuttia/minuutti eli pitkähköjä..
Toivottavasti joku ymmärsi näistä sepustuksista jotain.. ;) - jts
ollu mulla koskaan!en voi kyllä ottaa kantaakaan..oon kyllä tosta kuullu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831