Aikuiskoulutustuki

Mä vaan

Onko kenelläkään tietoa saako aikuiskoulutustuen lisäksi mitään muuta tukea, esim. asumislisää?

Mulla tulee 10 työvuotta täyteen, eli tulojen mukaan tuen suuruus olisi 900e(=500e-20%palkka) - verot. Tukea saisin 16 kuukaudelle. Opiskelu kestäisi 2o kk.

Eli 700e/ kk pitäis elää, vuokra,sähkö, vesi, vakuutukset, auto, ruoka,puhelin. Koulu sijaitsee toisella paikkakunnalla,eli matkatkin maksaa. Olisikohan mahdollista saada jotain matkakorvausta??

6

2621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      Jos matkaa yhteensuuntaan 80km ja täytyy vissiin kulkea joko junalla tai bussilla.Kantaa kysyä tätäkin Kelalta.Itsekin nimittäin aikuisopiskelija,opiskelu päättyy joulukuun 15.

    • vähempi
      • hyödytöntä?

        Entä sitten? Viiden vuoden työhistorialla saa tuen pariksi kuukaudeksi, joten sillä ei pitkälle pötkitä. Lisäksi alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, että hänellä on työhistoriaa jo kymmenen vuotta.

        Aikuiskoulutustuen lisäksi voi saada opintolainan takauksen. Jos käy töissä opiskelujen ohessa, saa sivutyöstä (ei siitä omasta, josta on opintovapaalla) tienata kuukaudessa enintään 75% aikuiskoulutustuen määrästä.

        Kelalta voi hakea yleistä asumistukea, siitä voi lukea lisää kelan nettisivuilta ja kokeilla laskureilla saako jotain tai mitään.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050901130444HV?openDocument

        Jos suorittaa näyttötutkinnon, koulutusrahastolta voi hakea jälkikäteen ammattitutkintostipendiä.

        Aika vähissä ovat tukivaihtoehdot, koska harvoin mitään tukia myönnetään päällekkäin.


      • Mä vaa
        hyödytöntä? kirjoitti:

        Entä sitten? Viiden vuoden työhistorialla saa tuen pariksi kuukaudeksi, joten sillä ei pitkälle pötkitä. Lisäksi alkuperäinen kirjoittaja mainitsi, että hänellä on työhistoriaa jo kymmenen vuotta.

        Aikuiskoulutustuen lisäksi voi saada opintolainan takauksen. Jos käy töissä opiskelujen ohessa, saa sivutyöstä (ei siitä omasta, josta on opintovapaalla) tienata kuukaudessa enintään 75% aikuiskoulutustuen määrästä.

        Kelalta voi hakea yleistä asumistukea, siitä voi lukea lisää kelan nettisivuilta ja kokeilla laskureilla saako jotain tai mitään.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050901130444HV?openDocument

        Jos suorittaa näyttötutkinnon, koulutusrahastolta voi hakea jälkikäteen ammattitutkintostipendiä.

        Aika vähissä ovat tukivaihtoehdot, koska harvoin mitään tukia myönnetään päällekkäin.

        Kiitos tiedoista. Ammattitutkintostipendistä luinkin koulutusrahaston sivuilta.Hyvä juttu. Asumistuki olisi hyvä asia, tosin luulen että ei sitä paljon heru. Katsotaan nyt..
        Sivutyön ansiot 75% tuen määrästä, mistä tämä tieto löytyy netistä?


      • elävä
        Mä vaa kirjoitti:

        Kiitos tiedoista. Ammattitutkintostipendistä luinkin koulutusrahaston sivuilta.Hyvä juttu. Asumistuki olisi hyvä asia, tosin luulen että ei sitä paljon heru. Katsotaan nyt..
        Sivutyön ansiot 75% tuen määrästä, mistä tämä tieto löytyy netistä?

        Kyllä se löytyy sieltä koulutusrahasto sivulta. Itse saan myös aikuiskoulutusrahaa jotain lähelle 900e kuussa-20%verot ja lisäksi saan tienata jotain 660e kuussa keikoilla. Sille olen hakenut sitten oman veroprosentin, joka onneksi on niin alhainen kuin -10% ja mä olen ainakin pärjäillyt ihan mukavasti näillä tuloilla!


    • Anonyymi

      Aikuiskoulutus ihan turhaa. Työpaikka on paras koulutuspaikka ohjauksineen. Tyhjää läällätystä ja odottamista koska päästään syömään. Sellaista se ennen oli. TURHAA...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2143
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1812
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1487
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      118
      1387
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe