Laituri jäi jäihin

Karpaasi

Onko vaarallista? Ponttoonilaituri. Kestääkö muoviset ponttoonit jäiden paineen, ja kuinkas keväällä sitten jäiden liikkeet vaikuttavat kelluvaan laituriin? Kiitollinen olen oivista kommenteista.
Yritin sitä jo saada irti jäistä, ja sainkin, mutten nostettua jään pinnalle ja maihin. Kaverin kans sekin kyllä vielä onnistuis, jos se on pakko nostaa.

10

8843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 762x51

      Vesistöstähän se riippuu. Tuo pätkä jokea on siitä harvinainen, että vedenpinta pidetään vakoina, veden määrästä riippumatta.

      Isommilla vesillä voi myrsky vähän mujoa, ja merellä heittää rannalle.

      • Karpaasi

        Sinnehän se jäikin nyt, siinäpähän näkee tuloksen ensi keväänä. Kiitti vastauksesta.


    • mokkeilija

      Minulla laituri (muoviponttooni) talvehtinut viisi vuotta järvessä. Kerran jäät liikkuivat keväällä sen verran (5 kilometrin selkä) että laituri tuli maihin, mutta ehjänä se senkin kesti.
      Eli jos muut rakenteet ratkaisee kestävyyden, ponttoonit kyllä kestää rasitusta melkoisesti.

      • Karpaasi

        Kiitän vastauksesta. Sinne se jääkin, kun ei kamua ole lähtee nostamaan. Ja eikä siinä ole järjen hiventäkään sitä enää vääntää vipuvarrella maihin. Se voi sitten vaurioitua muuten. sain tuossa paikalliselstakin yhden vinkin.

        Mut piru- tämmönen sissi sahasi & hakkasi maitoputkella jo ne jäät ympäriltä rikki. Tuli puristusvoimaa kätöseen...


    • plump_rump

      Laiturin saa irti jäästä vaikka mootorisahalla sahaamalla ja taljalla ylös .
      ps.
      Talvi yllätti housut kintuissa. Jäi laiturit jopa
      katiskakin on jään alla. Läheltä piti että ei
      tullut isompiakin vahinkoja kun vesijohdot oli jäässä .
      Järvi tuskin sulaa ennen ensi kesää vaikka kuinka olisi plussanpuolella kelit.
      Veikkaan että meidän ponttonilaituri on suht koht paskana ensi keväänä.
      Sopivana talvena on jäät siirreellet auton kokoisia kiviä .
      Meillä on ponttonilaituri kiinni kiiteässä osassa
      ( 10 m 10 m) josta jäät on hajottaneet laiturin alla betonia ja kiviä täynnä olevat kaivonrummut usempana keväänä .

      • Karpaasi

        Kiitti vinkistä. Nythän nuo kelit leutonivat. Ei sitä tiedä, vaikka järvet sulaakin.
        Käyn kattoo laiturin, ja nostan sen, jos saan. Talja on sikäli turha, koska autolla en pääse rantaan. Käyhän itsekin vilkaisemassa laiturisi...


      • plump_rump
        Karpaasi kirjoitti:

        Kiitti vinkistä. Nythän nuo kelit leutonivat. Ei sitä tiedä, vaikka järvet sulaakin.
        Käyn kattoo laiturin, ja nostan sen, jos saan. Talja on sikäli turha, koska autolla en pääse rantaan. Käyhän itsekin vilkaisemassa laiturisi...

        Olen käyttänyt käsikäyttöistä taljaa joka syksy kun olen nostanut laiturin.Talja toisesta päästä köydellä puuhun kiinni ja pyöreitä puita alle niin saa painavankin laiturin ylos vaikka yksin . Nyt vaan on ongelmana jäät .
        Liian heikkoja kantaakseen ja liian paksuja että menisi rikki .


      • Rutakko

        Me rakensimme kaivonrummuista tänä kesänä laiturin. Neljä metrin levystä ja korkeaa 200 kg:n rengasta sementtiä ja kiviä täyteen. Kolme renkaista porattiin kallioon kolmella reiällä ja sinne 32 mm harjaterästapit ja valut ja kivet päälle. Yhtä renkaista ei saatu kuin "kivijalkaan" koska reikiä ei pystytty poraamaan syvyyden takia. Suhteellisen suojaisessa paikassa merellä. Meinaatteko että jäät vie? Lopetan mökkeilyn jos näin, sen verran työläs melkein 40 metrinen laiturimme oli.


      • plump_rump

        Pienemmissä järvissä ei ole jääongelmia ja isommissakin jäät sulaa joskus paikalleen mutta taas joskus sopivalla tuulella ne saattaa rikkoa laiturin.
        ( meillä on 10 km järvenselkää sopivasta suunnasta ) Rannassa on isot jäiden tekemät penkat .


      • mökkiläinen..
        Rutakko kirjoitti:

        Me rakensimme kaivonrummuista tänä kesänä laiturin. Neljä metrin levystä ja korkeaa 200 kg:n rengasta sementtiä ja kiviä täyteen. Kolme renkaista porattiin kallioon kolmella reiällä ja sinne 32 mm harjaterästapit ja valut ja kivet päälle. Yhtä renkaista ei saatu kuin "kivijalkaan" koska reikiä ei pystytty poraamaan syvyyden takia. Suhteellisen suojaisessa paikassa merellä. Meinaatteko että jäät vie? Lopetan mökkeilyn jos näin, sen verran työläs melkein 40 metrinen laiturimme oli.

        ...olisin lopettanut mökkeilyn jo huomattavasti aikaisemmin! Eihän tuollaisessa "savotassa" ole mitään älliä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe