Minkäslaisia koti-tietokoneita 80-luvun alussa olikaan? Jotain Vic 20:siä, pelit luokkaa ping-pong. Eli "hieman" on tietotekniikka kehittynyt viimeisten kahden vuosikymmenten aikana.
Kysynkin; kuinka voi olla mahd. että vuonna -82 valmistuneen Blade Runnerin digiehosteet ovat n. 10-kertaa uskottavammat kuin esim. tuossa vast`ikään TV:stä nähdyssä Rennyn DBS:ssa??
Tuota Blade Runnerin dir.cut DVD-versiota on vissiin ehostettu nykytekniikalla, mutta ei se muistaakseni paljon alkup. VHS-versiosta eroa.
Toisin kuin monessa nykyaikaisessa sci-fi leffassa, BR:ssa digiehosteet on maltettu jättää sivuosaan, tukemaan leffan juonenkulkua ja sen Cyber Punk-maailman ilmiasua.
Kaikkein onnistuneinta leffassa on kuitenkin musiikkivalinta (Vangelis), joka käy hyvänä esimerkkinä siitä miten oikeanlaisella ja elokuvan visuaalisia tapahtumia myötäilevällä musiikilla voi luoda uskomattomia tunnelmia.
Sanoisinkin, että Blade Runner on kautta aikain paras oman lajityyppinsä edustaja ja sen rinnalla esim. Lucasin uudemmat Star Wars digitaali-sekametelisopalla pilatut siirappijatkot kalpenevat iäksi!
Blade Runner
15
893
Vastaukset
- happypuppy
Joo. No elokuvahan ei tule sitä uskottavammaksi, mitä enemmän siinä on digitehosteita, koskapa tosielämässä ei ole digitehosteita. Nykyään niistä tosiaan on tullut itsetarkoitus ja niillä kikkaillaan naurettavuuksiin asti (joku Tomb Raider tai Muumio, varsinkin se paluu-osa, oli niin huonoja ei pelkästään juoneltaan vaan myös ja nimenomaan noiden tehosteiden itsetarkoituksellisuuden takia, että ne vaan nauratti kunnes ei enää edes naurattanut niin ei viitsinyt katsoa).
Blade Runnerissa on aika olennainen se jatkuva sade. Jotenkin se pehmentää niidenkin tehosteiden käytön sillä tavalla, että koko elokuvasta tulee unenomainen ja unessahan uskomattomatkin asiat on uskottavia. Blade Runner on aikuisten satu siinä missä Star Wars on lasten. Sitä paitsi nautin kyllä Star Warseistakin (IV-VI, paitsi kutosen nallukat oli liikaa), mutta niissä hahmoilla leikkiminen (joku Jabba esim.) syö tilaa tarinalta eikä katsojassa herää oikeastaan mitään tunteita paitsi voi jännittää, että syökö se sen...
Blade Runnerin keskeinen teema on myös monimutkaisempi kuin esim. noissa Star Warseissa. Hyvä-paha -asettelusta puuttuu jännite, koska kaikki tietää, että paha on...no, paha. Blade Runnerin dilemma taas toimii inhimillisellä tasolla, hyvyys ja pahuus eivät ole osoittelevia ja siksi katsoja joutuu vaivaamaan omaa päätään.
Nämä oli sitten vaan minun mietelmiä, varmaan nämä on selostettu moneen kertaan oikean elokuvataiteen näkökulmasta.- Elokuvahullu
Sekä elokuva että juttu. Olin jo 80-luvulla myyty kun katsoin "alkuperäisversion" videolta oli se niin mykistävä kokemus. Elokuva teki mieleeni pysyvän vaikutuksen jonka perusteella hankin ohjaajanversion DVD:nä mutta se ei tuntunut niin hyvältä kuin se "alkuperäinen". En tiedä onko aika kullannut muistot?
- happypuppy
Elokuvahullu kirjoitti:
Sekä elokuva että juttu. Olin jo 80-luvulla myyty kun katsoin "alkuperäisversion" videolta oli se niin mykistävä kokemus. Elokuva teki mieleeni pysyvän vaikutuksen jonka perusteella hankin ohjaajanversion DVD:nä mutta se ei tuntunut niin hyvältä kuin se "alkuperäinen". En tiedä onko aika kullannut muistot?
Aika kyllä oikeastikin joskus kultaa muistot, ja jokunen elokuva olisi minun ainakin kannattanut jättää niiden varhaisnuoruuden mielikuvien varaan, oli ne parempia kuin itse filmit. Blade Runner ei kohdallani kuulu näihin, mutta eri tavalla senkin näkee eri ikäisenä. Pitempi aika sitten näin tuon director's cutin ja viime vuonna viimeksi sen alkuperäisen, miksikähän sitä tosiaan pitäisi nimittää eli kumpi on alkuperäisempi. Director's cut loppuu paremmin, oikeastaan toisen version aivan loppu on ihan hirveä. Muuten mulle käy molemmat. Katsoin sen viimeksi sukulaispojan kanssa (11 v.) ja olin etukäteen varma, että se ei jaksa katsoa sitä loppuun, kun on tottunut näihin, joissa tehosteet vyöryvät päälle eikä hiljaista hetkeä ole. Natiainen katsoi ihan hievahtamatta kuitenkin, ei tullut sitten keskusteltua jälkikäteen, miten hän sen muuten koki. Luulen, että tuon ikäiseen vetoaa eniten se tulevaisuuden maailma ja takaa-ajoasetelma, mutta enpäs minä voi arvostella, etteikö sitä saisi sellaisenakin katsoa ilman syvällisempää pohdintaa siitä, kenellä on elämisen oikeus!
Niin kuin varmaan porukat tietääkin, samaisen Philip K. Dickin (on siinä kaveria sukunimellä paiskattu) kirjojen pohjalta on tehty vielä ainakin Total Recall ja Minority Report. Aivan hyvää tasoa nämäkin. Jännä, että vaikka Schwarzenegger (ja piru jos joku huomauttaa oikeinkirjoituksesta...) ei todellakaan kuulu lempinäyttelijöihini, kuuluuko edes näyttelijöihin ;-), Total Recall ja Terminator kuuluvat lempielokuviini! Total Recallin teema ei sinänsä sillä tavalla herätä tunteita kuin Blade Runnerin (ainakaan minussa), mutta jännittävä se on, ja tulevaisuudenvisiona pelottava ja aika perustavanlaatuinen. Mikä on totta ja mikä on unta ja onko sillä väliä? Kiehtovia juttuja! - Hb
happypuppy kirjoitti:
Aika kyllä oikeastikin joskus kultaa muistot, ja jokunen elokuva olisi minun ainakin kannattanut jättää niiden varhaisnuoruuden mielikuvien varaan, oli ne parempia kuin itse filmit. Blade Runner ei kohdallani kuulu näihin, mutta eri tavalla senkin näkee eri ikäisenä. Pitempi aika sitten näin tuon director's cutin ja viime vuonna viimeksi sen alkuperäisen, miksikähän sitä tosiaan pitäisi nimittää eli kumpi on alkuperäisempi. Director's cut loppuu paremmin, oikeastaan toisen version aivan loppu on ihan hirveä. Muuten mulle käy molemmat. Katsoin sen viimeksi sukulaispojan kanssa (11 v.) ja olin etukäteen varma, että se ei jaksa katsoa sitä loppuun, kun on tottunut näihin, joissa tehosteet vyöryvät päälle eikä hiljaista hetkeä ole. Natiainen katsoi ihan hievahtamatta kuitenkin, ei tullut sitten keskusteltua jälkikäteen, miten hän sen muuten koki. Luulen, että tuon ikäiseen vetoaa eniten se tulevaisuuden maailma ja takaa-ajoasetelma, mutta enpäs minä voi arvostella, etteikö sitä saisi sellaisenakin katsoa ilman syvällisempää pohdintaa siitä, kenellä on elämisen oikeus!
Niin kuin varmaan porukat tietääkin, samaisen Philip K. Dickin (on siinä kaveria sukunimellä paiskattu) kirjojen pohjalta on tehty vielä ainakin Total Recall ja Minority Report. Aivan hyvää tasoa nämäkin. Jännä, että vaikka Schwarzenegger (ja piru jos joku huomauttaa oikeinkirjoituksesta...) ei todellakaan kuulu lempinäyttelijöihini, kuuluuko edes näyttelijöihin ;-), Total Recall ja Terminator kuuluvat lempielokuviini! Total Recallin teema ei sinänsä sillä tavalla herätä tunteita kuin Blade Runnerin (ainakaan minussa), mutta jännittävä se on, ja tulevaisuudenvisiona pelottava ja aika perustavanlaatuinen. Mikä on totta ja mikä on unta ja onko sillä väliä? Kiehtovia juttuja!Tässä liitettynä asiaa noista versioista tuolla alempana mainitsemastani linkistä:
" Elokuvan eri versiot
Blade Runnerin historia on jo siksi mielenkiintoinen, että elokuvasta on olemassa ainakin neljä erilaista versiota. Virallisia, laajassa levityksessä, olleita versioita on olemassa kaksi: vuonna 1982 ensi-iltansa saanut ns. tuottajien versio ja vuonna 1992 julkaistu ohjaajan versio. Vuoden 1982 Blade Runnerista on olemassa myös kaksi eri levitysversiota: ns. Domestic Cut Yhdysvaltojen teattereita varten ja ns. International Cut Euroopan teattereita varten. Erona näissä "cuteissa" oli se, että Euroopassa esitetyssä versiossa oli enemmän graafista väkivaltaa.
Elokuvasta on olemassa on myös nk. Workprint-versio. Se on itse asiassa juuri se versio, jota näytettiin alkujaan koeyleisölle. Näiden koe-esitysten jälkeen elokuvaan tehtiin muutoksia. Se leikattiin osin uudestaan ja siihen lisättiin Deckardin (Harrison Fordin) monologi sekä elokuvaan työstettiin uusi loppu eli ns. "happy end". Workprint ilmestyi julkisuuteen 1990-luvun alussa ja sitä esitettiin muutamalla kopiolla Los Angelesissa loppuunmyydyissä teattereissa. ELOKUVA MARKKINOITIIN OHJAAJAN VERSIONA, VAIKKA SE EI ITSEASIASSA SITÄ OLLUT. Alkujaan Blade Runner oli ollut taloudellinen floppi, joten Warner Brothes ei ollut heti innokas uuden version julkaisemisesta, mutta kun kiinnostus elokuvaa kohtaan näytti olevan yleisön joukossa suuri, niin alettiin koota varsinaista ohjaajan versiota.
Vuonna 1992 julkaistiin varsinainen OHJAAJAN versio, eli The Director's Cut (elokuvan lopussa on jostain syystä Workprintin copyright maininta eli © 1991), josta puuttui koko monologi ja "happy end". Lisäksi elokuvaan oli lisätty kohtaus, jossa Deckard uneksi yksisarvisesta. Tämän kohtauksen lisääminen oli ohjaaja Scottin ehdoton vaatimus koko ohjaajan version synnyttämiselle. Alkuperäisessä Workprintissä, jonka pohjalta Director's Cut luotiin, ei ollut yksisarviskohtausta, ja itse asiassa koko kohtauksen negatiivi on kadonnut. Niinpä kohtaus tehtiin uudestaan. (mainitut tiedot ks. lähemmin Sammon 1996, s. 321–374)
Lopulta Blade Runner the Director's Cut (1991) on mitä luultavimmin lähimpänä Ridley Scottin näkemystä, sillä virallinen ohjaajan versio julkaistiin hänen siunauksellaan. Tosin täysin tyytyväinen Scott ei ilmeisesti ollut tähänkään versioon, sillä Warner Brothers työsti sen dollarinkuvat silmissään nopeasti markkinoille. Tässä esseessä olevat viittaukset itse elokuvaan tarkoittavat juuri ohjaajan versiota eli Blade Runner the Director's Cutia.
---
Happy end ei ollut siis siinä 1992 director's cutissa. Mä diggaan siitä versiosta jossa on Deckardin kertojan ääni(monologi) ja se "happy end".
- meddie
Blade Runner on erinomainen elokuva. Eikä minulla ole paljoa lisättävää viestiisi. Itse minä pidän elokuvan ajatuksia herättävästä olemuksesta: mikä erottaa ihmisen ja "koneen" toisistaan kun jälkimmäisetkin osaavat itkeä? Onko replikanttien tappaminen oikeutettua? Tällaisia älykkäitä elokuvia saisi olla enemmän.
- Hb
Olen samaa mieltä koko kirjoituksesi kanssa ja mitä noi toiset kommentoi, niin samaa mieltä niidenkin kanssa.
Top listoja kavahtaen myönnän kuitenkin, että jos olisi pakko nimetä top noin 25 lista niin Blade Runner(alkuperäisversio-ei director's Cut!)olisi siellä ja ei välttämättä häntäpäässä.
--
Olet oikeassa, että Blade Runnerin dvd versio on laadultaan vain välttävää dvd kamaa, tarkoittaa kuvaa ja ääntä. Sinä päivänä jolloin se alkuperäinen versio tulee dvd:lle vähintään dd5.1 äänillä, olen ostamassa sitä.
Kiitoksia--pitkästä aikaa-- tässä ketjussa kirjoittaneille-- syvällisemmistä jutuistanne, kirjoitelkaahan lisää=)
--
Menoks...- Hb
tuli pikku yllätyksenä kun tonne eksyin:
http://www.film-o-holic.com/widerscreen/2000/3-4/more_human_than_human.htm
- Elokuva-arvostelija
Bladerunker on syvältä verrattuna uusin Star Warseihin! Ahdistavaa puppua koko balderunner. Tietenkin sellainen maailma on tulossa oikeasti, ja täällä me vain puhumme paskaa!
- Jester
Star Wars... Vanhat klassikot ovat rautaa mutta nämä uudet... Huoh...
Kunnollinen scifi-elokuva ei ole pelkästään erikoistehosteita ja silmänlumetta, vaan myös yhteiskunnallista pohdiskelua ja tulevaisuuden uhkakuvien ennustamista tämän hetkisen todellisuuden pohjalta.
Jos asenteesi on tuollainen, niin en ihmettele, että haluat vain nähdä "halpahintaista" viihdettä sen sijaan, että vaivaisit aivojasi vaikeilla eettisillä kysymyksillä.
Onko nykypäivän ihminen tulevaisuuden arvoinen?
- Jester
Olen sanaton...
Scifi-elokuvien kategoriassa Blade Runner nousee ehdottomasti kärkeen. Viimeinen kohtaus Deckardin (Harrison Ford) ja Roy Battyn (Rudger Hauer) kesken sateen piiskaamalla katolla tuo silmiin kyyneleet joka kerta...
"Do the androids dream of electronic sheep?"- Elokuvahullu
Rudger Hauerin esittämän replikantin kuolema on todella kosketava ja liikuttava. Olen samaa mieltä kanssasi!
- Ratas
On minustakin aivan upee ja maailman paras leffa
tää BLADE RUNNER Original Theatrical Cut! Koska
itse en arvosta alkuperäisten versioiden peukaloimista tyyliin Lucasin legendaarinen Tähtien Sota SE! Niin aionkin tässä lähiaikoina
polttaa sen alkuperäisversion vhs:sän dvd:lle,jonka äänet on tosin jo vähän peukaloidut,mutta kuvamateriaalilta kuitenkin originelli versio,kuin olla pitääkin!!Eihän sitä
enää ikinä tulla julkaisemaan George Lucasin tuntien,kun varmaan taas pusaa jotakin uutta hyper super thx hdmi blutray editionia ja raiskaa
koko trilogian lopullisesti piloille ennen kuin kupsahtaa?!Ai niin Blade Runnersta vielä...niin
sen tehostepuolihan hakkaa kaikki uudemmatkin scifit ihan tosta vaan ja muuten ton alkup. teatteriversion saatavuusvaaka kellistyy imuroinnin puolelle,kun ei oikein tahdo muuten löytyä!Olisko ollut isohunt tai mininova mistä sen saa kahdelle dvd:lle poltettuna vhs tasoisena
ilman tekstiä,joista toinen levy sisältää loistavan dokun lisäksi kaiken leffan musiikin ja
tietysti kaikkea mahdollista Br krääsää! - Anonyymi
NOSTAN KORKEALLE 1982 BLADE RUNNERIN OLEN NÄHNYT TÄMÄN JOSKUS 15-16 VUOTIAANA EKAN KERRAN VHSÄNÄ...SEN JÄLKEE TELKKARISSA
- Anonyymi
Kerran nähnyt, enkä pitänyt kovin kummoisena elokuvana. Musiikkiteema on kyllä hyvä.
- Anonyymi
Itse pidän tätä Blade Runneria yliarvostettuna leffana. Todellisuudessa tämä muistuttaa enemmän b-luokan scifiä kuin huippuluokan elokuvaa. Monet kohtaukset on jotenkin tökeröitä esim se käärmenainen ampumisineen. Enkä tykkää niin paljoa jatkuvasta synkästä sade teemastakaan. Myös lopputaistelu on jotenkin humoristinen volttitemppuneineen ja onelinereineen joita rutger hauer heittelee. Lisäksi kohtaukset esim pään seinästä iskeminen ja tuojottelu on vaan huumoria ja liikaa matkittu hohtoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713458
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m811459Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251229- 1581202
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35961
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16923Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57822Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk85751- 62735