Euroopan kolmanneksi lihavin kansa

Suomi24toimitus

204

39581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvava nuori

      "Ennen pituuskasvun loppumista painoindeksiä ei yleensä tule käyttää lihavuuden tai laihuuden arvioimisessa."

      Joten se siitä.

      • Ihanko totta?

        Voiko painoindeksiä ylipäätäänkään mitata terveyttä?
        Suomalaisilla on jokaisella ylipainoa, syynä on se, että täällä Suomessa syödään Pekka Puskan KTL puheenjohtajan toimesta liikaa hiilihydraatteja, ja vältetään rasvaa.


      • nimenomaan näin
        Ihanko totta? kirjoitti:

        Voiko painoindeksiä ylipäätäänkään mitata terveyttä?
        Suomalaisilla on jokaisella ylipainoa, syynä on se, että täällä Suomessa syödään Pekka Puskan KTL puheenjohtajan toimesta liikaa hiilihydraatteja, ja vältetään rasvaa.

        "Suomalaisilla on jokaisella ylipainoa, syynä on se, että täällä Suomessa syödään Pekka Puskan KTL puheenjohtajan toimesta liikaa hiilihydraatteja, ja vältetään rasvaa."
        Sitä ei ihmiset ymmärräkkään, kuinka hiilihydraattipitoista ruokaa syömme. Kaikki ruoka perustuu siihen viljaan. Enemmän proteiinia ja hyvää rasvaa kehiin ja joka päivä sitä peruskuntoliikuntaa. Useammin aterioita ja vähemmän kerralla, niin ei tule ahmittua jättiannoksia kerralla. Ja jos tykkää kulkea autolla ja hissillä niin siitä vaan, kunhan käy heittämässä sen lepposan tunnin lenkin mp3-soittimen kanssa jossain välissä. Ja jokaiselta löytyy sen verran päivässä aikaa. Turha keksiä tekosyitä. Ei ne terveet elämäntavat sen enempää vaadi kuin huonotkaan! Niskasta kiinni!


      • Tähtikokki
        nimenomaan näin kirjoitti:

        "Suomalaisilla on jokaisella ylipainoa, syynä on se, että täällä Suomessa syödään Pekka Puskan KTL puheenjohtajan toimesta liikaa hiilihydraatteja, ja vältetään rasvaa."
        Sitä ei ihmiset ymmärräkkään, kuinka hiilihydraattipitoista ruokaa syömme. Kaikki ruoka perustuu siihen viljaan. Enemmän proteiinia ja hyvää rasvaa kehiin ja joka päivä sitä peruskuntoliikuntaa. Useammin aterioita ja vähemmän kerralla, niin ei tule ahmittua jättiannoksia kerralla. Ja jos tykkää kulkea autolla ja hissillä niin siitä vaan, kunhan käy heittämässä sen lepposan tunnin lenkin mp3-soittimen kanssa jossain välissä. Ja jokaiselta löytyy sen verran päivässä aikaa. Turha keksiä tekosyitä. Ei ne terveet elämäntavat sen enempää vaadi kuin huonotkaan! Niskasta kiinni!

        Hoitolaitoksissa käyntien aikana olen ihmetellyt sitä, miksi juuri terveydenhoitoalan väellä on sitä hydraattia niin vyötäröllä kuin perssukissakin yllin kyllin,


      • Hirvi kaislikosssa
        nimenomaan näin kirjoitti:

        "Suomalaisilla on jokaisella ylipainoa, syynä on se, että täällä Suomessa syödään Pekka Puskan KTL puheenjohtajan toimesta liikaa hiilihydraatteja, ja vältetään rasvaa."
        Sitä ei ihmiset ymmärräkkään, kuinka hiilihydraattipitoista ruokaa syömme. Kaikki ruoka perustuu siihen viljaan. Enemmän proteiinia ja hyvää rasvaa kehiin ja joka päivä sitä peruskuntoliikuntaa. Useammin aterioita ja vähemmän kerralla, niin ei tule ahmittua jättiannoksia kerralla. Ja jos tykkää kulkea autolla ja hissillä niin siitä vaan, kunhan käy heittämässä sen lepposan tunnin lenkin mp3-soittimen kanssa jossain välissä. Ja jokaiselta löytyy sen verran päivässä aikaa. Turha keksiä tekosyitä. Ei ne terveet elämäntavat sen enempää vaadi kuin huonotkaan! Niskasta kiinni!

        Se on niin hankalaa. Pitää syödä monipuolisesti viljatuotteita, jotta saisi kuitua. Muitakin ravinteita pitäisi saada syömällä monipuolisesti ja suhteessa paljon. Miten siinä muka voi mitenkään välttää sitä, että syö liikaa? Pitääkö olla joku matemaatikko, että söisi oikein. Heti, jos syö vähemmän, kun pitäisi joku sanoo, että pitää syödä, että jaksaa.


      • Neiti x
        Hirvi kaislikosssa kirjoitti:

        Se on niin hankalaa. Pitää syödä monipuolisesti viljatuotteita, jotta saisi kuitua. Muitakin ravinteita pitäisi saada syömällä monipuolisesti ja suhteessa paljon. Miten siinä muka voi mitenkään välttää sitä, että syö liikaa? Pitääkö olla joku matemaatikko, että söisi oikein. Heti, jos syö vähemmän, kun pitäisi joku sanoo, että pitää syödä, että jaksaa.

        Hyvä tapa saada kuitua on esim lisätä jugurttiin kaupassa myytäviä Sydänystävä leseitä - ja vatsa kiittää, eikä lihota. Ne jotka on niitä tuputtajia, että syö nyt että jaksat - syösyösyö, ovat vain kateellisia, kun ei itsellä riitä tahdonvoimaa laihduttaa ja haluavat, että muutkin ovat lihavia. Asia erikseen tietty normaalipainoiset ja anorektikot, joilla ei ole tarvetta laihduttaa ja silloin on aihettakin olla huolissaan..


      • kaikille..
        Neiti x kirjoitti:

        Hyvä tapa saada kuitua on esim lisätä jugurttiin kaupassa myytäviä Sydänystävä leseitä - ja vatsa kiittää, eikä lihota. Ne jotka on niitä tuputtajia, että syö nyt että jaksat - syösyösyö, ovat vain kateellisia, kun ei itsellä riitä tahdonvoimaa laihduttaa ja haluavat, että muutkin ovat lihavia. Asia erikseen tietty normaalipainoiset ja anorektikot, joilla ei ole tarvetta laihduttaa ja silloin on aihettakin olla huolissaan..

        ei käy kuituvalmisteet (leseet, pellavarouheet jne.) vaan aiheuttavat sen, että vatsa kovettuu. Sen sijaan tummaleipä voi toimia, ja tunnetusti tummaleipä on myös hiilihydraattista - kiitos lisätyn valkoisen jauhon ja sokerin.

        Kasvit korjaa osaltaan ongelmaa, mutta valitettavasti kasvisten kuitupitoisuus on olematon.

        Ei myöskään ihmiset liho istumatyöstä, kyllä lihoamisesta saa kiittää ihan itseään: syö energiapitoista ruokaa, välipaloja, hyvää ja liikkuu onnettoman vähän, jos lainkaan. Laiskuutta selitetään vaikka millä "kun ei huvita, kun ei jaksa, kun ei viitsi jne", mutta harvalle se liikunta jippii-elämys on. Kyllä sitä liikuntaa pitää ajatella osana omaa terveydenhoitoa eikä jippii-elämyksenä kuin etelän lomamatkaa herkuilla. Totta kai sitä mieluummin kotona sohvalla istuu, syö sipsejä kuin hikipäissään tuolla ulkona kylmässä liikkuisi.

        Kyllä lihavat ihmiset saavat itseään syyttää lihoamisesta. Itse lihoin yli 20 kiloa, kun lopetin liikkumisen ja söin kaikkea hyvää. Nyt olen laihtunut vuodessa takaisin 20 kiloa syömällä terveellisesti, jättämällä nämä "hyvät" satunnaisiksi herkuiksi ja liikkumalla päivittäin.

        Ei ne läskit sairaudestakaan tule "kun mulla on kilpirauhasen vajaa-toimintaa jne...". No, ei se kilpirauhanen sitä energiaa tuota elimistöön, kyllä se kaikki läski, mikä kehosta löytyy tulee oman käden kautta ja liikunnan vähyytenä - sitä se teettää kun syö enemmän kuin kuluttaa.

        250kcal päivässä enemmän energiaa kuin kuluttaa tietää vuodessa 12 kiloa painoa lisää läskinä. Ja tuo 250 kcal vastaa pullaa. Joulutorttukin sisältää 300kcal, että kyllä se vaan tulee ihan oman käden kautta ne kaikki läskit - ei istumatyön eikä minkään muunkaan takia. Toki näitä oikeasti sairaita on, jotka eivät sairauden takia pysty harrastaa liikuntaa riittävästi ja todellisia aineenvaihdunnanhäiriöitä. Mutta suurin osa näistä lihavien sairauksista lopulta selittyy omalla laiskuudella.

        Ja jos kerran viikossa käy tunnin lenkillä ja odottaa, että paino tippuu 5kiloa. Niin onnea odotukselle. Tunnin kävelylenkki kuluttaa ehkä noin 200kcal energiaa, pullan verran. Vuodessa kerran viikossa tehty kävelylenkki tarkoittaisi 1,5 kiloa painon tiputusta. Ja samaan aikaan pullaa on vedetty huomattavasti useampi ja paino onkin noussut sen 5 kiloa taas. Kyllä ne kilot tulevat vaan nopeammin ja helpommin kuin lähtevät pois.

        Laihtuminen on itsestään kiinni - ei kukaan laihdu sohvalla löhöten ja mässäten.


      • Muija25
        kaikille.. kirjoitti:

        ei käy kuituvalmisteet (leseet, pellavarouheet jne.) vaan aiheuttavat sen, että vatsa kovettuu. Sen sijaan tummaleipä voi toimia, ja tunnetusti tummaleipä on myös hiilihydraattista - kiitos lisätyn valkoisen jauhon ja sokerin.

        Kasvit korjaa osaltaan ongelmaa, mutta valitettavasti kasvisten kuitupitoisuus on olematon.

        Ei myöskään ihmiset liho istumatyöstä, kyllä lihoamisesta saa kiittää ihan itseään: syö energiapitoista ruokaa, välipaloja, hyvää ja liikkuu onnettoman vähän, jos lainkaan. Laiskuutta selitetään vaikka millä "kun ei huvita, kun ei jaksa, kun ei viitsi jne", mutta harvalle se liikunta jippii-elämys on. Kyllä sitä liikuntaa pitää ajatella osana omaa terveydenhoitoa eikä jippii-elämyksenä kuin etelän lomamatkaa herkuilla. Totta kai sitä mieluummin kotona sohvalla istuu, syö sipsejä kuin hikipäissään tuolla ulkona kylmässä liikkuisi.

        Kyllä lihavat ihmiset saavat itseään syyttää lihoamisesta. Itse lihoin yli 20 kiloa, kun lopetin liikkumisen ja söin kaikkea hyvää. Nyt olen laihtunut vuodessa takaisin 20 kiloa syömällä terveellisesti, jättämällä nämä "hyvät" satunnaisiksi herkuiksi ja liikkumalla päivittäin.

        Ei ne läskit sairaudestakaan tule "kun mulla on kilpirauhasen vajaa-toimintaa jne...". No, ei se kilpirauhanen sitä energiaa tuota elimistöön, kyllä se kaikki läski, mikä kehosta löytyy tulee oman käden kautta ja liikunnan vähyytenä - sitä se teettää kun syö enemmän kuin kuluttaa.

        250kcal päivässä enemmän energiaa kuin kuluttaa tietää vuodessa 12 kiloa painoa lisää läskinä. Ja tuo 250 kcal vastaa pullaa. Joulutorttukin sisältää 300kcal, että kyllä se vaan tulee ihan oman käden kautta ne kaikki läskit - ei istumatyön eikä minkään muunkaan takia. Toki näitä oikeasti sairaita on, jotka eivät sairauden takia pysty harrastaa liikuntaa riittävästi ja todellisia aineenvaihdunnanhäiriöitä. Mutta suurin osa näistä lihavien sairauksista lopulta selittyy omalla laiskuudella.

        Ja jos kerran viikossa käy tunnin lenkillä ja odottaa, että paino tippuu 5kiloa. Niin onnea odotukselle. Tunnin kävelylenkki kuluttaa ehkä noin 200kcal energiaa, pullan verran. Vuodessa kerran viikossa tehty kävelylenkki tarkoittaisi 1,5 kiloa painon tiputusta. Ja samaan aikaan pullaa on vedetty huomattavasti useampi ja paino onkin noussut sen 5 kiloa taas. Kyllä ne kilot tulevat vaan nopeammin ja helpommin kuin lähtevät pois.

        Laihtuminen on itsestään kiinni - ei kukaan laihdu sohvalla löhöten ja mässäten.

        en edes jasanut lukea tuota hiilari jne tekstiä.. huhhuh.. sitä kuulee nykyään joka päivä, ei ihme että menee järki.. Itse en ainakaan seuraa mitään paino indeksejä, enkä kato kalorimääriä siinä mitä syön, mutta sanoohan se selvä maalaisjärkikin että jos vain syö ja löhöää niin ei sitä mallin mittoihin pääse! Ehkä suomalaiset ei välitä miltä sitä näyttää??


      • kaupasta
        kaikille.. kirjoitti:

        ei käy kuituvalmisteet (leseet, pellavarouheet jne.) vaan aiheuttavat sen, että vatsa kovettuu. Sen sijaan tummaleipä voi toimia, ja tunnetusti tummaleipä on myös hiilihydraattista - kiitos lisätyn valkoisen jauhon ja sokerin.

        Kasvit korjaa osaltaan ongelmaa, mutta valitettavasti kasvisten kuitupitoisuus on olematon.

        Ei myöskään ihmiset liho istumatyöstä, kyllä lihoamisesta saa kiittää ihan itseään: syö energiapitoista ruokaa, välipaloja, hyvää ja liikkuu onnettoman vähän, jos lainkaan. Laiskuutta selitetään vaikka millä "kun ei huvita, kun ei jaksa, kun ei viitsi jne", mutta harvalle se liikunta jippii-elämys on. Kyllä sitä liikuntaa pitää ajatella osana omaa terveydenhoitoa eikä jippii-elämyksenä kuin etelän lomamatkaa herkuilla. Totta kai sitä mieluummin kotona sohvalla istuu, syö sipsejä kuin hikipäissään tuolla ulkona kylmässä liikkuisi.

        Kyllä lihavat ihmiset saavat itseään syyttää lihoamisesta. Itse lihoin yli 20 kiloa, kun lopetin liikkumisen ja söin kaikkea hyvää. Nyt olen laihtunut vuodessa takaisin 20 kiloa syömällä terveellisesti, jättämällä nämä "hyvät" satunnaisiksi herkuiksi ja liikkumalla päivittäin.

        Ei ne läskit sairaudestakaan tule "kun mulla on kilpirauhasen vajaa-toimintaa jne...". No, ei se kilpirauhanen sitä energiaa tuota elimistöön, kyllä se kaikki läski, mikä kehosta löytyy tulee oman käden kautta ja liikunnan vähyytenä - sitä se teettää kun syö enemmän kuin kuluttaa.

        250kcal päivässä enemmän energiaa kuin kuluttaa tietää vuodessa 12 kiloa painoa lisää läskinä. Ja tuo 250 kcal vastaa pullaa. Joulutorttukin sisältää 300kcal, että kyllä se vaan tulee ihan oman käden kautta ne kaikki läskit - ei istumatyön eikä minkään muunkaan takia. Toki näitä oikeasti sairaita on, jotka eivät sairauden takia pysty harrastaa liikuntaa riittävästi ja todellisia aineenvaihdunnanhäiriöitä. Mutta suurin osa näistä lihavien sairauksista lopulta selittyy omalla laiskuudella.

        Ja jos kerran viikossa käy tunnin lenkillä ja odottaa, että paino tippuu 5kiloa. Niin onnea odotukselle. Tunnin kävelylenkki kuluttaa ehkä noin 200kcal energiaa, pullan verran. Vuodessa kerran viikossa tehty kävelylenkki tarkoittaisi 1,5 kiloa painon tiputusta. Ja samaan aikaan pullaa on vedetty huomattavasti useampi ja paino onkin noussut sen 5 kiloa taas. Kyllä ne kilot tulevat vaan nopeammin ja helpommin kuin lähtevät pois.

        Laihtuminen on itsestään kiinni - ei kukaan laihdu sohvalla löhöten ja mässäten.

        löytyy myös tummaa leipää johon ei ole lisätty vehnäjauhoja, jos vain vähän viitsii nähdä vaivaa ja lukaisee se tuoteselosteen. Se on kyllä totta että valtaosa kauppojen "ruisleivästä" sisältää paljon valkoista vehnää.


      • hemuli
        Ihanko totta? kirjoitti:

        Voiko painoindeksiä ylipäätäänkään mitata terveyttä?
        Suomalaisilla on jokaisella ylipainoa, syynä on se, että täällä Suomessa syödään Pekka Puskan KTL puheenjohtajan toimesta liikaa hiilihydraatteja, ja vältetään rasvaa.

        Mä oon alipainonen :0


    • dhiovhs

      että 24:n toimitus dissaa suomalaista. Koko toimitus on maailman 3. ämmämäisintä toimittajakuntaa. EU:n tilasto kerto mulle.

      • ......

        Mitäs dissaamista tosiasioiden ja tilastollisten faktojen kertominen on?
        Taisi joku fatso ottaa turhan henkilökohtaisesti...


    • Milkakuu

      Tossa kesällä, kun olin kaverin vaateliikkeessä töissä, ja sitten ihan erilailla kiinnoistuin ihmisten vaatetuksesta - huomasin, että moni ohikulkija on pyöreä. Ikävää :(

      • asuvana

        Vuosikymmenen Ranskassa asuneena ihmettelen ja kauhistelen aina lomalla käydessä Suomalaisten lihomista vuosi vuodelta enempi.


      • Normaalipainoinen
        asuvana kirjoitti:

        Vuosikymmenen Ranskassa asuneena ihmettelen ja kauhistelen aina lomalla käydessä Suomalaisten lihomista vuosi vuodelta enempi.

        Kyllä siellä Ranskassa lihotaan kanssa ja vauhdilla. Iltalehdessä oli kesällä siitä juttuu. Ja itse ku olin siel Au Pairina, niin harmitti kyl lasten puolesta, ku vanhemmat opetti epäterveellisille tavoille ja kyllä ne lapset oli vähän pyöreitä, että varmaan aikuisina heillä tulee olemaan ylipainoa. Host-äitihän siinä perheessä oli pyörykkä. Ja Ranskan katukuvassa tuli lihavia vastaan, muttei toki läheskään niin paljon kuin Suomessa. Mut pointti oli se, et kyl ne ranskalaisetkin tänä pvänä lihoo.


      • näinkin
        Normaalipainoinen kirjoitti:

        Kyllä siellä Ranskassa lihotaan kanssa ja vauhdilla. Iltalehdessä oli kesällä siitä juttuu. Ja itse ku olin siel Au Pairina, niin harmitti kyl lasten puolesta, ku vanhemmat opetti epäterveellisille tavoille ja kyllä ne lapset oli vähän pyöreitä, että varmaan aikuisina heillä tulee olemaan ylipainoa. Host-äitihän siinä perheessä oli pyörykkä. Ja Ranskan katukuvassa tuli lihavia vastaan, muttei toki läheskään niin paljon kuin Suomessa. Mut pointti oli se, et kyl ne ranskalaisetkin tänä pvänä lihoo.

        En suinkaan väittänyt, ettei Ranskassa ole lihavia. Ei varmaan sellaista maata löydy, missä ei olisi. Suhde on näppituntumalla se, että Suomessa on lihava joka toinen ja Ranskassa yksi kymmenestä


      • meitä!
        asuvana kirjoitti:

        Vuosikymmenen Ranskassa asuneena ihmettelen ja kauhistelen aina lomalla käydessä Suomalaisten lihomista vuosi vuodelta enempi.

        Ja ranskalaisethan ne ovat maailman hienoin kansa :D Ainakin härmäläisen typeryksen mielestä.


      • miss xl

        olen nainen mutta empä mahu muotivaatteisiin ihanaa.Säästän t-paidoissa joita halpana pukeutumisena pidettiin muutama vuosi sitten ja ne kiinassa lastentekemät farkut..niitä en ikinä enää ostaskaan, ihan periaaatteesta.....
        Pitäkää muotinne on ihanaa olla terve ja hieman pyöree kuin luuranko sairas aneeminen...luukatonen.


      • normaalipainoinen
        miss xl kirjoitti:

        olen nainen mutta empä mahu muotivaatteisiin ihanaa.Säästän t-paidoissa joita halpana pukeutumisena pidettiin muutama vuosi sitten ja ne kiinassa lastentekemät farkut..niitä en ikinä enää ostaskaan, ihan periaaatteesta.....
        Pitäkää muotinne on ihanaa olla terve ja hieman pyöree kuin luuranko sairas aneeminen...luukatonen.

        just luin että lihavuuden aiheuttamat sairaudet rasittaa yhteiskuntaa paljo paljo enemmän ku esin joku tupakanpoltosta aiheutuva sairaus tai sensellainen...miettikääpä lihavat ku sanotte että ootte niin terveitä ...hah...juuri lihavuus on aiheuttaja mitä karmeimpiin sepelvaltimotauteihin ja diabetekseen eli sokeritautiin ja syöpiin ym. verenpainetauteihin...kandee miettii ettei mussuta sitä perkl ruokaa kokoajan sinne pötsiinsä... ällöttävää itsekurin puutetta ja mussutus yököttää ku vaan näenki että lihava tunkee suuhunsa kaikkee mössöö...kyllä sitä ihmiset vähemmälläkin mässyttämisellä pärjää ja on terveellisempää kun ei muodostu rasvasoluja...että kandeis repii lihavat siitä...lihavat on naurettavia kaikkine läskeinensä...hah...


      • kyllä ne
        miss xl kirjoitti:

        olen nainen mutta empä mahu muotivaatteisiin ihanaa.Säästän t-paidoissa joita halpana pukeutumisena pidettiin muutama vuosi sitten ja ne kiinassa lastentekemät farkut..niitä en ikinä enää ostaskaan, ihan periaaatteesta.....
        Pitäkää muotinne on ihanaa olla terve ja hieman pyöree kuin luuranko sairas aneeminen...luukatonen.

        sinun tiukat verkkarisikin voidaan tehdä lapsityövoimalla. Muut vaatteethan sinulle ei mahdu. Niin ja tiukka toppi yläosana. Kyllä saat katseet kääntymään kadulla kulkiessasi. Nimittäin pois päin.


      • nabby
        miss xl kirjoitti:

        olen nainen mutta empä mahu muotivaatteisiin ihanaa.Säästän t-paidoissa joita halpana pukeutumisena pidettiin muutama vuosi sitten ja ne kiinassa lastentekemät farkut..niitä en ikinä enää ostaskaan, ihan periaaatteesta.....
        Pitäkää muotinne on ihanaa olla terve ja hieman pyöree kuin luuranko sairas aneeminen...luukatonen.

        ...että aina kun painonhallinnasta puhutaan, niin joku lihava ihminen avaa suunsa ja sanoo, että on sentään parempi olla vähän pyöreä kuin anorektisen laiha? No tietenkin on, mutta minä en ainakaan oo nähnyt todella sairaan laihoja ihmisiä elämäni aikana (luonnossa) kuin muutamia. Sairaalloisen lihavia kyllä olen nähnyt vaikka miten paljon.

        Tuskinpa kellään pitkään ylipainoisena olleella on sitä ongelmaa, että "vahingossa" laihtuisikin liian laihaksi. Nämä heittelyt on vaan jotain puolustelua, ja sitä, ettei haluta nähdä missä kunnossa oma kroppa oikeasti on.


    • solakka

      suomi syö roskaruokaa,ja varsinkin nuoret ,aina pitsa tai hamppari...ja sit vedetään keppanaa päälle...siitä se lähtee..kun katsoo nykynuoria niin ne on tosi laardeja.ei viitsitä liikkua ja jos liikutaankin niin kaverin autolla ja mistä lähtee? kotoa tietysti vanhemmat ei välitä,tekevät harvoin enään perinteisiä kotiruokia. eivät yksinkertaisesti uskalla puuttua lapsen ruokavalioon.

    • Varoitan jo etukäteen

      Mun painoindeksi oli 33,4 eli olen ilmeisesti läski...

      No mutta siinähän maksellette minunkin hoitokulujani senkin veronmaksajat...lä lä lälä lieruuu.-.hehe!

      • Edellinen...

        *Lisäisin vielä, että onneksi me läskit ollaan leppoisia, kuten usein kuulee sanottavan ;-)


      • RAMBO 5
        Edellinen... kirjoitti:

        *Lisäisin vielä, että onneksi me läskit ollaan leppoisia, kuten usein kuulee sanottavan ;-)

        ...ajattelee: sori vaan paksut tytöt ( vaikka useat olettekin tosi mukavia muuten )..mut mulla ei oikein vehje pelaa ku maha roikkuu ja selässä on PALJON ylimääräistä - miks te ette voi jättää sitä liika syömistä pois? ei muuta ku lenkille ni tulee ne naiselliset muodot taas näkyviin - ei voi kuin ihailla tyttöjä jotka juoksee kadun raunalla - kun nämä toiset "sipsi-sukupolven" edustajat lihottaa itteesä ja sitä MÄKKÄRIN johtajan pussia..mut tärkeintähän on mitä on "sydämmessä" eli hyvää jatkoa kaikille naisille!


      • ja entä sinä
        RAMBO 5 kirjoitti:

        ...ajattelee: sori vaan paksut tytöt ( vaikka useat olettekin tosi mukavia muuten )..mut mulla ei oikein vehje pelaa ku maha roikkuu ja selässä on PALJON ylimääräistä - miks te ette voi jättää sitä liika syömistä pois? ei muuta ku lenkille ni tulee ne naiselliset muodot taas näkyviin - ei voi kuin ihailla tyttöjä jotka juoksee kadun raunalla - kun nämä toiset "sipsi-sukupolven" edustajat lihottaa itteesä ja sitä MÄKKÄRIN johtajan pussia..mut tärkeintähän on mitä on "sydämmessä" eli hyvää jatkoa kaikille naisille!

        luultavasti vehkeesi ei näy vatsasi alta


      • ölli
        RAMBO 5 kirjoitti:

        ...ajattelee: sori vaan paksut tytöt ( vaikka useat olettekin tosi mukavia muuten )..mut mulla ei oikein vehje pelaa ku maha roikkuu ja selässä on PALJON ylimääräistä - miks te ette voi jättää sitä liika syömistä pois? ei muuta ku lenkille ni tulee ne naiselliset muodot taas näkyviin - ei voi kuin ihailla tyttöjä jotka juoksee kadun raunalla - kun nämä toiset "sipsi-sukupolven" edustajat lihottaa itteesä ja sitä MÄKKÄRIN johtajan pussia..mut tärkeintähän on mitä on "sydämmessä" eli hyvää jatkoa kaikille naisille!

        Onneksi sinunkin ongelmaasi on jo nykyisin ratkaisu. Jos ei jöpötä niin viagraa kehiin. Kyllä se siitä elämä kirkastuu.


      • alas ihra

        idioottia, ei tässä enää kohta ole veronmaksajia. Yksin saat tukehtua kuvottavaan ihraasi ja se on sulle ihan oikein, koska et pysty hillitsemään säälittävää ahmimishimoasi ja olet laiskiainen.


      • julia...
        alas ihra kirjoitti:

        idioottia, ei tässä enää kohta ole veronmaksajia. Yksin saat tukehtua kuvottavaan ihraasi ja se on sulle ihan oikein, koska et pysty hillitsemään säälittävää ahmimishimoasi ja olet laiskiainen.

        Älähän nyt viitsi lapsonen...maailmassa on olemassa paljon säälittävämpiä ihmisiä kuin lihavat, nimittäin tuollaiset paskanjauhajat kuin esimerkiksi sinä.


      • sääli kaukana
        julia... kirjoitti:

        Älähän nyt viitsi lapsonen...maailmassa on olemassa paljon säälittävämpiä ihmisiä kuin lihavat, nimittäin tuollaiset paskanjauhajat kuin esimerkiksi sinä.

        että te läskit olette säälittäviä? Ei kukaan teitä sääli,sillä te herätätte vain INHOA ja pahoinvointia. Ei voi olla mitään yököttävämpää kuin hyllyvä ihra, joka vyöryy eteenpäin hitaasti tukkien tien muilta kulkijoilta ilmoittaen tulostaan jo kaukaa kuuluvalla puuskutuksella ja tympeällä hajulla.


    • normaalipainoinen

      läskit liikkeelle!!!
      minustä tämä on noloa! ihmiset ovat tätä nykyään niin lihavia!!
      eli lepposat läskit, eikö teistäkin olisi mukava elää urheilullisessa ja seksikkäässä kropassa? miltäs kuulostaa? terveydellään sitä vaan leikki jos on yli lihava!

      • läsää...

        Mun mielestä syöminen on ihan kivaa.

        Ja siitä en tiedä millaista olisi elää toisenlaisessa kropassa kuin mitä minulla on, niin kiehtova ajatus kuin se olisikin joskus tyttöillä ja hypätä naisten alkkareihin, mutta mutta...

        Tosiasiassa syytän vanhempia, jopa omiani siitä asennekasvatuksesta jonka olen saanut suhteessa syömiseen ja jonka myös monet muut lapsoset myöskin tänä päivänä saa. Minulla ei aikoinaan ollut juurikaan minkäänlaisia rajoja ollut syömisten suhteen ja niin tästä elämäntyylistä tuli yhtä kiusallinen tapa kuin esimerkiksi joilekin tupakoinnista. Periaatteena kun kotonani aikoinaan oli tapan saoa, että ruoka ilman rasvaa tai kermaa ei voi olla hyvää, niin tässähän se lopputulos sitten löhöö...

        Ja lohduttavana seikkana sitä voi tietysti ajatella, että mahdollinen veritulppa ja tästä johtuva maailmasta deletointi saattaa olla jopa helpotus.


    • Ainakin nuoret mihet...

      Kreikassa ja Maltalla:
      Siellä tätit on tanakoita - pastaa kun kokkaavat. Mutta nuoret miehet solakoila kuin neulat. Naisten perässä kun juostaan...

    • kyllä vaan

      Äidin/Isän pienet kultallerot opetetaan jo pienenä ettei tarvitse kävellä. Kannetaan autosta sisälle,4-5 vuotiaita työnnetään rattaissa ym.ym.
      Koirien kannssa ulkoilaan, ja lenkkeillään mutta lasten kanssa ei. Se olisi 2-4 tuntia pivässä.

      • 0,9kg liian lihava

        olet lihava 25,2, 0,9kg liikaa..tuollaisen tuloksen sain tuolta. No ei ole ihme, että suomalaiset lasketaan lihaviksi, jos tällä mahalla( mitä ei edes voi kutsua mahaksi) on liian lihava ..tosin salilla on tullut käytyä, että ehkä se vaikuttaa, mutta rehellisesti voin sanoa, että tuo painoindexi on todella huono mittari liikalihavuuden mittaamiseen. Voin vain kuvitella mihin tällaiset "huonot" tulokset saattavat johtaa niiden ihmisten osalta joilla on huono itsetunto...anoreksiaan jne...


      • painoindeksiin
        0,9kg liian lihava kirjoitti:

        olet lihava 25,2, 0,9kg liikaa..tuollaisen tuloksen sain tuolta. No ei ole ihme, että suomalaiset lasketaan lihaviksi, jos tällä mahalla( mitä ei edes voi kutsua mahaksi) on liian lihava ..tosin salilla on tullut käytyä, että ehkä se vaikuttaa, mutta rehellisesti voin sanoa, että tuo painoindexi on todella huono mittari liikalihavuuden mittaamiseen. Voin vain kuvitella mihin tällaiset "huonot" tulokset saattavat johtaa niiden ihmisten osalta joilla on huono itsetunto...anoreksiaan jne...

        sillä lihas painaa enemmän kuin läski. Lihaksikkailla on urheilijoilla voi olla iso painoindeksilukema.

        Paremmin lihavuudesta kertookin rasvaprosentti. Toisaalta eri rasvaprosentin mittausmenetelmätkin antavat eri tuloksia. Tulokseen vaikuttaa oleellisesti myös kehossa olevan nesteen määrä eli onko juonut ennen testiä. Kauneus- ja terveysmessuilla mittasin oman rasvaprosenttini, joka oli ekassa mittauksessa muistaakseni jotain 10-15, sitten join pullon vettä (koska olin sitä ennen pyöräillyt parikymmentä kilometriä), kokeilin toista testauslaitetta ja sain lukemaksi 5.


      • yhymm
        painoindeksiin kirjoitti:

        sillä lihas painaa enemmän kuin läski. Lihaksikkailla on urheilijoilla voi olla iso painoindeksilukema.

        Paremmin lihavuudesta kertookin rasvaprosentti. Toisaalta eri rasvaprosentin mittausmenetelmätkin antavat eri tuloksia. Tulokseen vaikuttaa oleellisesti myös kehossa olevan nesteen määrä eli onko juonut ennen testiä. Kauneus- ja terveysmessuilla mittasin oman rasvaprosenttini, joka oli ekassa mittauksessa muistaakseni jotain 10-15, sitten join pullon vettä (koska olin sitä ennen pyöräillyt parikymmentä kilometriä), kokeilin toista testauslaitetta ja sain lukemaksi 5.

        totta, mutta kaikkein parhaiten lihavuuden kertoo peili.


    • ennen BMI <20

      yläasteella mua kiusattiin laihuudesta.
      Taisin olla sillon melko hmm.hoikka.
      Terkkarikin kehas et oon "missinmitoissa". Ei tainnu tajuta kuinka paljon se loukkas nuortamiestä. Noo...saipahan vähän motivaatiota...nykyään kymmenen vuoden punttitreenien jälkeen mun BMI on 29 ja paino lähestyy satkua. Eli ongelmansa kullakin, toisella laihuus ja toisella lihavuus:)
      Mut tsemiä kaikille ja tavoitteet askel kerralla ylemmäs!!

      • jyllää..

        Tuntuu että Suomessa väestö on joko todella hoikkaa tai sitten ollaankin reippaasti ylipainon puolella. Huolestuttaa tämä yleinen trendi, että normaalius on out. Joko tavoite on olla mallin mitoissa, tai sitten on "aivansama", jolloin sitä painoa alkaa kerääntyä lisää ja lisää.

        Joku tuossa aikaisemmin ällätteli että veronmaksajat maksavat hänenkin ylipainosta johtuvat hoitokulunsa. Ei juolahda mieleen että ennen kuin siinä tilanteessa ollaan, on varmasti monet itkut itketty, kipeät polvet käyty näyttämässä lääkärille, valvottu yöt närästyksen kourissa, huomattu lastensaantimahdollisuuksien huonontuneen lihavuuden vuoksi ja normaalielämän olevan hankalaa jo ihan sen takia, että sukkia ei saa pujotettua jalkaan kaiken fyllingin ollessa tiellä. Ei käy kateeksi.

        Tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä kaikista missuomia .Normaalipainon rajoissa kyllä voivat reidet hyllyä, mahassa olla makkaraa ja jenkkakahvat pullottaa paidan alta. Kyse ei siis olekaan siitä ulkonäöstä, vaan siitä, millainen paino alkaa olla elimistölle haitaksi. Ei tuki- ja liikuntaelimistöä ole tehty älytöntä kuormitusta varten, eikä se sydänparka jaksa puskea korkeaa painetta vastaan loputtomasti. Itselleen jokainen tekee karhunpalveluksen, jos ei moiset asiat millään lailla hetkauta. Eipä siinä vaiheessa asialla tietenkään ole merkitystä, kun makaa alasti kylmällä teräspöydällä puutyyny niskan alla kaikkine makkaroineen...


      • ölli
        jyllää.. kirjoitti:

        Tuntuu että Suomessa väestö on joko todella hoikkaa tai sitten ollaankin reippaasti ylipainon puolella. Huolestuttaa tämä yleinen trendi, että normaalius on out. Joko tavoite on olla mallin mitoissa, tai sitten on "aivansama", jolloin sitä painoa alkaa kerääntyä lisää ja lisää.

        Joku tuossa aikaisemmin ällätteli että veronmaksajat maksavat hänenkin ylipainosta johtuvat hoitokulunsa. Ei juolahda mieleen että ennen kuin siinä tilanteessa ollaan, on varmasti monet itkut itketty, kipeät polvet käyty näyttämässä lääkärille, valvottu yöt närästyksen kourissa, huomattu lastensaantimahdollisuuksien huonontuneen lihavuuden vuoksi ja normaalielämän olevan hankalaa jo ihan sen takia, että sukkia ei saa pujotettua jalkaan kaiken fyllingin ollessa tiellä. Ei käy kateeksi.

        Tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä kaikista missuomia .Normaalipainon rajoissa kyllä voivat reidet hyllyä, mahassa olla makkaraa ja jenkkakahvat pullottaa paidan alta. Kyse ei siis olekaan siitä ulkonäöstä, vaan siitä, millainen paino alkaa olla elimistölle haitaksi. Ei tuki- ja liikuntaelimistöä ole tehty älytöntä kuormitusta varten, eikä se sydänparka jaksa puskea korkeaa painetta vastaan loputtomasti. Itselleen jokainen tekee karhunpalveluksen, jos ei moiset asiat millään lailla hetkauta. Eipä siinä vaiheessa asialla tietenkään ole merkitystä, kun makaa alasti kylmällä teräspöydällä puutyyny niskan alla kaikkine makkaroineen...

        Samalla pöydällä makaa joskus sinunkin täydellinen raatosi!


    • *30-v. mies, painoindeksi 1...

      On kyllä erittäin hälyttävää, jos suomalaisten painoindeksi tosiaan on keskimäärin yli 25. Tosin eihän se painoindeksikään kaikkea kerro: varsinkin miehillä voi olle terveydelle vaarallista keskivartalolihavuutta, vaikka indeksi näyttäisikin hyviä lukemia.

      Tällainen tulee yhteiskunnalle pidemmän päälle todella kalliiksi! En kuitenkaan halua syyllistää ylipainoisia Esko Ahon tyyliin enkä varsinkaan kannata "läskiveroa" tai vastaavia. Monestihan ylensyömisen taustalla voi olla mielenterveyden häiriöitä, esim. masennusta. Tuskin syyllistäminen juuri motivoi liikalihavaa dieetille, päin vastoin. Ei alkoholismikaan sillä häviä, että toitotetaan, kuinka "kukaan ei pakota tarttumaan pulloon". Tai "pullaan" liikalihavuuden tapauksessa.

      Kieltämättä on hieman vaikea ymmärtää ns. perusterveitä ihmisiä, jotka eivät tee ylipainolleen mitään. Päivittäisen liikunnan ei tosiaankaan luulisi olevan ylivoimaista, siitähän saa parhaimmillaan lisäenergiaa! Vähentäisi syömistä maltillisesti ja liikkuisi ylimääräistä energiaa pois. Ei olisi liian radikaali muutos kerralla ja herkkujakin voisi silti napostella kohtuudella.

      • kannusta kaveria

        Viisasta puhetta. Harmi vain, että itseään on vaikeampi nostaa niskasta kuin muita.

        Liikunnalliset ihmiset voisivatkin houkutella ystäviään mukaan. Yhdessä liikkuminen on mukavampaa, ja jo ennestään liikunnallisenkin motivaatio kasvaa.

        Työnantajat voisivat ottaa mallia oliko se nyt nosturifirma Pekkaniskasta, joka tarjoaa RAHAA työntekijälle, joka tekee liikuntasuorituksia. Se on veto, jota kukaan ei häviä. Työnantaja säästää sairauspäivärahoissa ja saa tilalle parempikuntoisia ja tuottavampia työntekijöitä.


      • Naat
        kannusta kaveria kirjoitti:

        Viisasta puhetta. Harmi vain, että itseään on vaikeampi nostaa niskasta kuin muita.

        Liikunnalliset ihmiset voisivatkin houkutella ystäviään mukaan. Yhdessä liikkuminen on mukavampaa, ja jo ennestään liikunnallisenkin motivaatio kasvaa.

        Työnantajat voisivat ottaa mallia oliko se nyt nosturifirma Pekkaniskasta, joka tarjoaa RAHAA työntekijälle, joka tekee liikuntasuorituksia. Se on veto, jota kukaan ei häviä. Työnantaja säästää sairauspäivärahoissa ja saa tilalle parempikuntoisia ja tuottavampia työntekijöitä.

        Totta on, että liikunnalla on suuri merkitys laihtumisessa ja varsinkin normaalipainon säilyttämisessä. Suurin osa varmasti tietää, että kun säännöllisesti liikkuu, rasva palaa tehokkaammin myös silloin kun ei liiku ja toisaalta on muuta mietittävää kuin ruoka. Myös hoikka vartalo varmasti kannustaa pitämään sen hoikkana. Ongelma kai onkin sen hoikkuuden saavuttaminen..

        KUITENKIN yhtä tärkeä rooli on RUOKAVALIOLLA. Ensin on syytä muistaa ja muistuttaa parista luvusta; jotta ihminen lihoo 1 kg:n, hänen täytyy saada ruoastaan 7000 ylimääräistä kaloria. Ja naisen keskivertoinen tarvitsema kalorimäärä on noin 2000 kaloria, miehillä noin 2500 kaloria, riippuen tietenkin ihmisen koosta (pituus, rotevuus) ja mm. työn raskaudesta tai keveydestä. Mutta jo näistä lukemista huomaa, että ei yhteen jäätelötuuttiin tai karkkipussiin sortuminen saa ihmistä lihavaksi. Mutta sitten taas toisaalta, yksi 200g karkkipussi päivässä (se normaalikokoinen pussi), siinä on noin 700 kaloria, kymmenen päivää ja yksi kilo ylimääräistä on kerätty.. Eli helposti kertyy.

        Toisaalta, karkkeja on helppo välttää, kaikki ymmärtävät ettei ole tarveellistä ja juu lihottaa. Mutta entäpä esim tuoremehut, täysmehut tai kaikenmaailman erityisjuomat joista saa ties mitä ylimääräistä vitamiinia. Tavallinen tuoremehu sisältää reilut 40kaloria/dl eli litran purkista saa 400 kaloria.. Juu saa siitä vitamiinia ja ties mitä, mutta on hyvä tiedostaa että asiat joista saa vitamiineja voivat sisältää yllättävän paljon kaloreita myös. Tuntuu että monilla ihmisillä on uskomus, että terveelliset ruoat eivät voi lihottaa. Totuushan kuitenkin on että periaatteessa mikä tahansa ruoka voi lihottaa, jos sitä syö tarpeeksi. Joku voi nyt raivostua, että tuoremehuhan on ihmiselle hyvästä. Juu, niin on mutta siitäkin saa silti huomaamatta paljon kaloreita, ei tietenkään rasvaa, mikä kaikkein pahinta on mutta kaloreita ja lopultahan ne ylimääräiset kalorit säilöytyvät ihmiseen rasvakerroksena.

        Ja sitten nämä paljon jankutetut pienet muutokset ovat helppoja; makkarat lihaleikkeleisiin, juustot kevytjuustoihin, kermat kevytkermoihin jne. Pienet muutokset näkyvät kyllä, pitää vaan malttaa odottaa. Jos paino on noussut pikkuhiljaa, niin pikkuhiljaa se myös lähtee.

        En halunnut paasata tai mitään sellaista, mutta itse koko ikäni pienen ylipainon kanssa kamppailleena ja nyt normaalipainoisena väitän, että tiedän mistä puhun. Ja suurin osa kai näistä suomalaisista lihavista on lievää ylipainoa 5-12kg. Tuohon ylipainoon pienet niksit ja ruokavalion sudenkuoppien huomaaminen auttaa. Juomalla on turha lihota. Ja tuntuuhan se enemmältä syömiseltä, täyttää vatsaakin, kun ennemmin syö appelsiinin kuin juo lasin mehua :-D


    • En ole koskaan ymmärtänyt tota painoindeksi juttua. Se ei aina kerro totuutta ja siten antaa harhaa johtavaa käsitystä. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Tarkistakaa vaika "Boogie" Mustosen painoindeksi. Kaverissa ei ylimääräistä rasvaa juuri ollenkaan ja indeksin mukaan sairaalloisen ylipainoinen. Mikähän mahtaa olla kaverin rasvaprosentti?

      • Lihaksikas "ylipainoin...

        Painoindeksi ei tosiaan kerro totuutta jos on kovin lihaksikas
        ihminen, mutta on se helpompi mitata kuin rasvaprosentti.

        Itsekin olen ylipainon rajoilla painoindeksin mukaan, kun
        on tuota lihasta keskimääräistä enemmän. En mikään kaappi ole,
        mutta kyväkuntoinen ja rasvaprosentti lähempänä kymmentä
        kuin kahtakymmentä.


      • seli...seli
        Lihaksikas "ylipainoin... kirjoitti:

        Painoindeksi ei tosiaan kerro totuutta jos on kovin lihaksikas
        ihminen, mutta on se helpompi mitata kuin rasvaprosentti.

        Itsekin olen ylipainon rajoilla painoindeksin mukaan, kun
        on tuota lihasta keskimääräistä enemmän. En mikään kaappi ole,
        mutta kyväkuntoinen ja rasvaprosentti lähempänä kymmentä
        kuin kahtakymmentä.

        Seli seli ...
        Lihaksiksi niitä on moni luullut...


      • painoindeksiä
        Lihaksikas "ylipainoin... kirjoitti:

        Painoindeksi ei tosiaan kerro totuutta jos on kovin lihaksikas
        ihminen, mutta on se helpompi mitata kuin rasvaprosentti.

        Itsekin olen ylipainon rajoilla painoindeksin mukaan, kun
        on tuota lihasta keskimääräistä enemmän. En mikään kaappi ole,
        mutta kyväkuntoinen ja rasvaprosentti lähempänä kymmentä
        kuin kahtakymmentä.

        kritisoivista viesteistä (jollaisen itsekin kirjoitin) voisi päätellä, että suomalaiset ovat kehonrakennuskansaa ;)


      • Lihaksikas "ylipainoin...
        seli...seli kirjoitti:

        Seli seli ...
        Lihaksiksi niitä on moni luullut...

        Nyt ei olekaan kyse mistään luulemisesta, vaan rasvaprosentti
        on mitattu ihan virallisesti puolisen vuotta sitten.

        Mitä ne sitten ovat, jos eivät ole läskiä eivätkä lihasta?
        Miten rasvaprosentti voi olla huomattavan alhainen, jos
        kerran olen läski? Kerro oi guruni.


      • Lihaksikas "ylipainoin...
        painoindeksiä kirjoitti:

        kritisoivista viesteistä (jollaisen itsekin kirjoitin) voisi päätellä, että suomalaiset ovat kehonrakennuskansaa ;)

        No joo :)

        Eiköhän useimmilta kuitenkin löydy se perinteinen kaljamaha
        tai vatsamakkarat, joten eivät kaikki voi sentään lihaksien
        painoon vedota.

        Tarkoitin lähinnä sitä, että usein peili kertoo paljon enemmän
        kuin pelkkä painoindeksi.


      • Hard_Rock_Mama
        Lihaksikas "ylipainoin... kirjoitti:

        Painoindeksi ei tosiaan kerro totuutta jos on kovin lihaksikas
        ihminen, mutta on se helpompi mitata kuin rasvaprosentti.

        Itsekin olen ylipainon rajoilla painoindeksin mukaan, kun
        on tuota lihasta keskimääräistä enemmän. En mikään kaappi ole,
        mutta kyväkuntoinen ja rasvaprosentti lähempänä kymmentä
        kuin kahtakymmentä.

        Tuosta juuri kirjoitin tuonne uutena aiheena.

        Olet samaa mieltä näköjään ja tuo on totta, että lihas on painavampaa, kuin läski, joten puppua tuo indeksisysteemi..
        Minullakin alhainen rasvaprosentti =).

        -Hard_Rock_Mama-


      • VeikkoW
        Lihaksikas "ylipainoin... kirjoitti:

        Painoindeksi ei tosiaan kerro totuutta jos on kovin lihaksikas
        ihminen, mutta on se helpompi mitata kuin rasvaprosentti.

        Itsekin olen ylipainon rajoilla painoindeksin mukaan, kun
        on tuota lihasta keskimääräistä enemmän. En mikään kaappi ole,
        mutta kyväkuntoinen ja rasvaprosentti lähempänä kymmentä
        kuin kahtakymmentä.

        olla ylipainoinen, vai käyttää steroideja lihasmassan kasvatukseen?
        Elinikä laskee paljon käyttäjillä.
        Esim. Arnold Schwarzenegger joutui siinä 45-50 ikävuoden tienoilla sydänleikkauksiin. Mutta Arnoldilla on varaa maksaa parhaista mahdollisista lääkäripalveluista, kun sattuu olemaan miljardööri.

        Eli steroidien käyttäjät ovat samanlainen kansantaloudellinen rasite kuin ylipainoiset ihmiset. Mutta tietysti on hyvä lisätä lihaskuntoharjoittelua, mutta vieläkin tärkeämpää olisi tehdä kestävyysharjoittelua, joka koulii koko verenkiertoelimistöä ja joka suoraan
        vaikuttaa terveyteen.


      • älijäke
        Lihaksikas "ylipainoin... kirjoitti:

        No joo :)

        Eiköhän useimmilta kuitenkin löydy se perinteinen kaljamaha
        tai vatsamakkarat, joten eivät kaikki voi sentään lihaksien
        painoon vedota.

        Tarkoitin lähinnä sitä, että usein peili kertoo paljon enemmän
        kuin pelkkä painoindeksi.

        Niin ei minulla ole mitään läskiä mahaa vaan yli kehittynyt peniksen kohottaja lihas. =)


    • urheilijapoju

      Kai noista läskeistä teinitytöistä saadaan huonot painoindeksit sniff.

      • kuudes POIKA

        on ylipainoinen ja tytöistä joka kymmenes muistaakseni. Ja suomalaisesta väestöstä yli puolet miehistä on ylipainoisia ja naisista melkein puolet. Revi siitä.


      • urheilijapoju
        kuudes POIKA kirjoitti:

        on ylipainoinen ja tytöistä joka kymmenes muistaakseni. Ja suomalaisesta väestöstä yli puolet miehistä on ylipainoisia ja naisista melkein puolet. Revi siitä.

        Joo mut tytöillä läskiys on pahempi suuremman rasvaprosentin takia. Kun siis lasketaan painoindeksin mukaan, joka ei tod. kerro kaikkea.


      • normi
        urheilijapoju kirjoitti:

        Joo mut tytöillä läskiys on pahempi suuremman rasvaprosentin takia. Kun siis lasketaan painoindeksin mukaan, joka ei tod. kerro kaikkea.

        naisilla luonnollisesti ON enemmän rasvaa kehossaan kuin miehillä!!
        Etkö muka tiennyt sitä?

        Liian pieni rasvaprosentti naisella laskee hedelmällisyyttä.

        kehittäisit aivojasi ruumiin lisäksi.


      • kuitenkin
        normi kirjoitti:

        naisilla luonnollisesti ON enemmän rasvaa kehossaan kuin miehillä!!
        Etkö muka tiennyt sitä?

        Liian pieni rasvaprosentti naisella laskee hedelmällisyyttä.

        kehittäisit aivojasi ruumiin lisäksi.

        tosiaan että mistähän ne rinnat mahtavatoivatkaan koostua..? -_-'


      • urheilijapoju
        normi kirjoitti:

        naisilla luonnollisesti ON enemmän rasvaa kehossaan kuin miehillä!!
        Etkö muka tiennyt sitä?

        Liian pieni rasvaprosentti naisella laskee hedelmällisyyttä.

        kehittäisit aivojasi ruumiin lisäksi.

        Suuremman rasvamäärän takia just naisten ei pitäisi hankkia sitä lisää! Näyttää myös rumalta kun mun ikäsiltä tytöiltä takamukset on jo ihan levinneet :(


      • muikkeli
        urheilijapoju kirjoitti:

        Suuremman rasvamäärän takia just naisten ei pitäisi hankkia sitä lisää! Näyttää myös rumalta kun mun ikäsiltä tytöiltä takamukset on jo ihan levinneet :(

        kuules urheilijapoju. kaikki sun ikäset tytöt ei välttämättä tahdo näyttää pojalta vartalostaan vaikka länsimainen naisvartalon ihanne onkin tikku. kyllä hiukan täytyy muotoa olla.
        en silti tarkota että liikalihava olisi hyvä. naisella kuuluukin olla hiukan enemmän perää, jos et tiennyt, niin murrosiän myötä naisen kroppa muuttuu kaarevammaksi, ja levein kohta sattuu olemaan tää "ihan levinnyt takamus". valitan, mutta niin se kehitys menee. se perse pysyy muutenkin leveänä vaikka kuinka laihduttaisi ;)


      • urheilijapoju
        muikkeli kirjoitti:

        kuules urheilijapoju. kaikki sun ikäset tytöt ei välttämättä tahdo näyttää pojalta vartalostaan vaikka länsimainen naisvartalon ihanne onkin tikku. kyllä hiukan täytyy muotoa olla.
        en silti tarkota että liikalihava olisi hyvä. naisella kuuluukin olla hiukan enemmän perää, jos et tiennyt, niin murrosiän myötä naisen kroppa muuttuu kaarevammaksi, ja levein kohta sattuu olemaan tää "ihan levinnyt takamus". valitan, mutta niin se kehitys menee. se perse pysyy muutenkin leveänä vaikka kuinka laihduttaisi ;)

        Ei tarvii olla tikku mut jos pitäis edes sen verran huolta kehostaan ettei tarvii hävetä. Kyllä mä erotan läskin perseen treenatusta.


      • Wuf
        urheilijapoju kirjoitti:

        Joo mut tytöillä läskiys on pahempi suuremman rasvaprosentin takia. Kun siis lasketaan painoindeksin mukaan, joka ei tod. kerro kaikkea.

        Elämäntavat hyvät ihmiset, elämäntavat. Miettikää oikeesti mitä suuhunna tungetta ja miks siinä sohvalla kyhnötätte jos oma peilikuva vituttaa ja kauneusihanteita pitää moralisoida.

        Eikä sillä sukupuolella niin suurta merkitystä loppupeleissä siihen rasvaprosenttiin ole. Jos omaa järkevät elmäntavat niin kroppa pysyy himokkaassa kuosissa pitkästi vanhuusvuosiin saakka.

        Nimim.Kokemusta on.


      • mitä oikein luulit
        kuitenkin kirjoitti:

        tosiaan että mistähän ne rinnat mahtavatoivatkaan koostua..? -_-'

        maitorauhasista.


      • älijäke
        muikkeli kirjoitti:

        kuules urheilijapoju. kaikki sun ikäset tytöt ei välttämättä tahdo näyttää pojalta vartalostaan vaikka länsimainen naisvartalon ihanne onkin tikku. kyllä hiukan täytyy muotoa olla.
        en silti tarkota että liikalihava olisi hyvä. naisella kuuluukin olla hiukan enemmän perää, jos et tiennyt, niin murrosiän myötä naisen kroppa muuttuu kaarevammaksi, ja levein kohta sattuu olemaan tää "ihan levinnyt takamus". valitan, mutta niin se kehitys menee. se perse pysyy muutenkin leveänä vaikka kuinka laihduttaisi ;)

        Miten sitten nuilla itämaisilla naisilla on tuo pehva kuin 12 vuotiaalla pojalla???


    • seksikäs mies

      katokaa ny pullanaamat mihin ootte meijät ajaneet,järkyttävään häpeään!!!

    • kamikaze 33

      Kyllä suomi vielä voittaa, läskiä ja soosia vaan lisää älkääkä vaan liikahtako yhtään, muuten voitte laihtua. Me voitetaan kyllä muut eurooppalaiset.
      Ja sitten mennään flesulauluryhmällä EUROVIISUIHIN ja lauletaan niin, että lava romahtaa. JEE, JEE

      • Kariboo

        Nyt on taas koittanut se vuodenaika, jolloin hyllyvät läskit paksuissa turkeissa tai toppatakeissa täyttävät kulkuäylät, bussit ja junat. On se näky, kun kaksi hyllyvää yrittää ohittaa toisensa vaikka bussin käytävällä. Eihän siitä mitään tule. Se on kaaos! Tilannetta seuratessani tunnen olevani Suomessa eli Fatlandiassa.


      • Kariboo

        Nyt on taas koittanut se vuodenaika, jolloin hyllyvät läskit paksuissa turkeissa tai toppatakeissa täyttävät kulkuäylät, bussit ja junat. On se näky, kun kaksi hyllyvää yrittää ohittaa toisensa vaikka bussin käytävällä. Eihän siitä mitään tule. Se on kaaos!


    • lihavako

      Ei painoindeksi aina kerro totuutta. Se on vain helppo tapa laskea summittaisia arvioita lihavuudesta, ja pitkillä ja lyhyillä ei edes toimi oikein. Monet urheilijoilla bmi on yli 25, ja silti läskiä on tosi vähän.
      Toisaalta on totta, että suomalaiset ovat läskejä. varsinkin monet naiset eivät näytä naisilta vaan tynnyreiltä, eivätkä ainakaan mussa herätä muita kuin säälin tuntemuksia.

    • ihmetellä täytyy

      Ei voi olla totta, täällähän syödään niiiiiiiiin terveellisesti noudattaen lautasmallia ja terveydenhuollon antamia ohjeita!

      Kaupastakaan ei nykyisin tunnu löytyvän enää muuta kuin kevyttä, kevyempää ja ultrakevyttä. Miten siis on mahdollista, että kansa lihoo syömällä kevyttä???

      • heituli25

        No just siks. Miettikääpä mitä niissä kevyttuotteissa on. Jos ihminen söis puhdasta ja käsittelemätöntä ruokaa niinkun ennen, ei olisi tällästä läskien vallankumousta.


    • Tosta alkaa tulla ongelmia kun sairaanhoitokulut alkavat nousta. Niinkuin armeija sanoi läskireservi on aika paha ongelma.
      Johan terveydenhuollolla oli jo halpa alhkoholi ja sen haitat riesanaan.

      Oma painoindeksini on 24.5
      Ja minä koitan huolehtia kunnostani.

      • -----

        ei siihen laihuuteen tarvi kun että joka päivä yli puolen tunnin kävelylenkki reipasta tahtia ja sitte niitä herkkuja vähemmälle. Tähän ainaki luotan ite ja painoindeksi on 19.1 Kunnosa pysyy.
        ottakaa huomioon et lihas painaa enemmän ku läski ;) jos nää suomalaiset onki sitte nii lihaksikkaita...;);)


    • Kiva testi

      Kuinka monta sokeripalaa söit?
      "Liika sokeri lihottaa ja väsyttää. Sitä kertyy huomaamatta, sillä monet ruoat ja juomat sisältävät piilosokeria eli lisättyä sakkaroosia. Paljasta päivittäinen sokerin saantisi tällä testillä. Muistele, mitä söit eilen ja laske, kuinka monta sokeripalaa ruokasi sisälsi. Huomaa: testin pisteet ovat sokeripaloja... Katso, mistä voit vähentää!"

      http://www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;177;313

      (Testissä on 6 sivua ja sen tekeminen kestää 5-10 minuuttia.)

      Tein testin viikonloppuna ja yllätyin, kuinka paljon sokeria tuli irtokarkeista.

      P.S. Juokaa light-virvoitusjuomia. Yhdessä 1,5 litran pullossa on 48 sokeripalaa, joka on jo itsessään tuplasti yli päivän sokerin saantisuositusten.

      • päi

        tulos: 0 palaa sokeria. Kun karppaa, niin ei tarvinnut kauheasti pallukkaa siirtää sieltä "ei yhtään" -kohdasta mihinkään :)


      • YLLÄTYTTE VARMASTI!

        Todella hyvä, erittäin valaiseva!!


      • Flädö Ex-teiniperse

        8,8 palaa. Terveen raja oli 20. Ei ihmekään, että mahdun kokoon XS (pituutta 165 cm ja painoa 54-55 kg). Ai niin, mutta mähän oonkin läski suominainen...tämä kommentti joillekin suomityttöjen haukkujille, ei sinulle joka postasit linkin.


      • älä ylvästele
        päi kirjoitti:

        tulos: 0 palaa sokeria. Kun karppaa, niin ei tarvinnut kauheasti pallukkaa siirtää sieltä "ei yhtään" -kohdasta mihinkään :)

        karppaa, mutta 0 palaa oli minullakin.


      • 9 sokeripalaa

    • sijaisKärsijä

      Anoppini on ainoa ihminen joka näkyy avaruudesta katseltuna. Lentokoneesta puolestaan katsottuna se näyttää rypsipellolta keltaisessa mekossaan.

      Anoppini syö kansantaloutemme zairen tasolle laskennallisesti kolmessa vuodessa tätä menoa!

      Nasa suunnittelee lisäksi perustavansa ensimmäisen laardivoimalan anoppini uumille.

      Hubble teleskooppi oksensi kun se zoomasi anoppiini luultuaan sitä levälautaksi itämerellä.

      • ;oD

        .. voi sua.. Vaikka juttu sinänsä onkin hauska :oD Muista varoa ettei se esmes istu vahingossa sun päälle.. Ei taitais olla onnellinen kuolema! ;óD


      • Vävymies
        ;oD kirjoitti:

        .. voi sua.. Vaikka juttu sinänsä onkin hauska :oD Muista varoa ettei se esmes istu vahingossa sun päälle.. Ei taitais olla onnellinen kuolema! ;óD

        Vaikka Suomi onkin harvaan asuttu maa niin siltikin, kun anoppi käy istumaan niin alle jää USEITA ihmisiä, eli sanamuoto kuuluu "voi meitä".

        Onnellinen..? Sikäli varmaan koska sellainen kuolema on nopea kuin hydraulipuristimessa ja arkuksi riittää vanha koulupenaali.

        On anopista hyötyäkin, jos meinaa tulla liian äkkiä niin kuvittelen anopin ilmettä kun se vääntää saavillisen betonia mombasan kokoisessa mökin vessassa.

        Puuseessä on anopilla aina "pikku" purtavaa kuten lihiksiä ja makkaraa.
        Saavin kyljessä on ongelmajätteestä kertova tunnari ja amerikkalaistyyliset varoituksen sanat. (hyi hitto nyt meni ruokahalu kokonaan ja ruokis lähestyy.. tänks vaan) 8/


    • hoikka poika

      Ei päätään voi kääntää,aina näkyy hirveitä läskejä.Sitten nämä ahmatit vielä valittaa
      että ruoka on kallista,voi taivas.

      • laardi2

        niin mutku se ihra ja se valkoinen liha siinä possun lihassa (älä ota huomioon sitä tummaa lihaa) on hyvää! koklaa säkin joskus että leikkaat vaan ne valkoset palat ja sit laitat voita ja vedät tehosekottimen läpi.. vittu kun hyvää aamu tuimaan.


    • ja sedät

      Nauttikaa lisää laardia niin voitamme tämän laiskanpulskean kilpailun peräsimen mitalla.

    • köyhyydessä

      vaeltaa, hyvä läskit :))

    • jokaiselle

      joka painaa 5 kiloa yli sallitun, 100e olis varmaan sopiva. Rahat vois käyttää terveydenhoitoon.

      • siinä

        Ongelmaa ei siis _sinun_ mielestäsi olisi, mikäli lihavat maksaisivat terveydenhuollon kulut ja ns. läskiveron.
        Mulle tuo sopisi, jos edes sillä loppuisi turhanpäiväinen keskustelu siitä, että muka kuinka kalliiksi lihavat tulevat yhteiskunnalle.

        Aivan turhaa porinaa. Ostakaa elämä ja jotakin järkempää mietittävää ja tekemistä.


      • yksi ääni lisää

        Loppuu se meetvurstivoileipien ja suklaakonvehtien sullominen pohjattomaan kaivoon


      • älijäke

        Ei mitään kg sidonnaista veroa!!! Painoihan Karelinkin aikoinaan 145kg eikä ollut läskiä yhtään! Otetaan ennemmin semmonen cm vero, eli jos miehillä vyötärön ympärys menee yli 90cm niin sitten ylimeneviltä senteiltä vaikka 100€ sentti! Oliskos tuossa mittään iteaa???


    • Tuokin bmi-indeksi on ihan niinkuin sitä luetaan..

      Itse käyttäisin lihavuuden arviointiin enemminkin rasvaprosentin mittausta, tai jotakin muuta painoindeksiä(esim. usa:n armeijan käyttämä[hankala, mutta tarkka testi]), joka ottaisi paremmin huomioon rasvan suhteellisen osuuden koko kehon massasta. Itselläni ainakin tuo indeksi väittäisi minun olevan lievästi lihava, mutta rasvaprosentti on kuitenkin huomattavan pieni ollakseni lihava.

      Nykyisin useat ihmiset käyvät ahkerasti kuntosalilla, joka nostaa lihasten suhteellista osuutta kehon kokonaismassasta suuremmaksi kuin tuollaisella tavan tallaajalla, mille tuo bmi-indeksi on tehty. En tietenkään väitä, etteikö nykyisin olisi enemmän lihavia ihmisiä kuin ennen(niinkuin mielestäni onkin), mutta haluaisin edes vähän kriittisempää tarkastelua tuolle tavalliselle bmi-indeksille, kun tuo on ns."sokea" lihaksille.

    • zxcvbnm

      Olettekos pohtineet miksi esim. Venäjällä on niin paljon lihavia ihmisiä. Ne jotka väittävät yksioikoisesti lihavuuden ja elintason liityvän yhteen voisivat miettiä mm. sitä. Rutiköyhä "kaalimummo" on yleensä pyylevä muttei ole kilojaan varmasti herkutellen saanut.
      Kova elämä, huono elämän laatu, kiire, huolet ja huono uni kyseenalaisen ruokavalion kanssa - se aiheuttaa juuri sitä lihavuutta.

      Elämänlaatuvertailuissa Suomi-onnela sijoittuu vanhan Euroopan jumbosijoille, olikohan joku Portugali vielä huonompi kun siellä on niin paljon liikenneonnettomuuksia.
      Solakimmat ihmiset löytyvät niistä maista joissa talouskasvusta hyötyy myös tavallinen kansalainen.

    • A-ryhmää

      Ihan hyvä, jotta jossakin asiassa ollaan kärkipiässä. Suomi on kylymä mua, täällä pittää olla läskii ku norpalla. Rasva se lämmittää pakkasella. Läski on piäommaa, herralla pankissa muilla mahassa.
      Nii ja mikäs maa se voetti viimeks Euroviisut, siitä saette espanjalaeset ja muutki samantie.

    • Norm.painoinen mutta huonok...

      Helvetti. Herätkää jo. Suomalaisilla on ruumiinrakenne jo luonnostaankin tukevampi, kuin etelän pelleillä. Näkeenhän sen italialaisista ja ranskalaisista vaatteista ja kengistä. Niiden M-koko vastaa meikäläistä S tai XS:ää. Euro-standardit on täyttä huttua.

    • ravitsemusterapeutti36.v

      Eiköhän jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi huolehtia itse itsestään.

      Ketään ei voi vastoin tahtoaan laihduttaa.

    • kalle

      Ei voi kuin ihmetellä ns. terveysihmisten vuosikymmeniä jatkunutta propagointia pituuden toisen potenssin mukaan lasketuilla painoindekseillä. En tällä kirjoituksella ota kantaa ylipainoasiaan sinänsä vaan toivoisin, että lopultakin alettaisin käyttää teoreettisesti oikeita painoindeksejä.

      Syy toisen potenssin laskukaavan käyttämiseen on yksinkertaisesti siinä, ettei lääkäreiden laskimista ole löytynyt valmiina sitä oikeaa hieman korkeampaa potenssia eikä teoreettinen ymmärrys ole riittänyt.

      Jotenkin varmaan useimpien ihmisten äly sanoo, ettei henkilön massa voi olla pituudesta riippumaton, joten potenssi 0 laskukaavassa on ilmeisesti väärä.
      Lineaarinenkin riippuvuus eli potenssi 1 tuntuu väärältä, sillä kyllä varmaan 2-metrinen kaveri saa painaa enemmän kuin tuplasti sen mitä metrin mittainen.

      Siispä on valittu hieman jyrkempi pituusriippuvuus ja yleiseen käyttöön on lanseerattu toisen potenssin mukainen laskukaava ja siihen sovitetut painoindeksit.

      Mutta eihän ihminen mikään taspaksu levy ole, joten olisi pitänyt jaksaa tai ymmärtää pohtia vielä hieman pitemmälle ja huomata geometrisesti samanmuotoisten kappaleiden massojen riippuvan tilavuuksista eli olevan verrannollisia pituuden kolmanteen potenssiin.

      Käytännössä toisen potenssin kaavan soveltaminen johtaa siihen, että lyhyet saavat olla melko painavia ja pitkien pitäisi olla langanlaihoja.

      Vai mitä olette mieltä seuraavien esimerkkihenkilöiden normaalipainoalueista toisen potenssin kaavalla laskettuna (esimerkkitapauksissa suunnilleen samat "painoindeksit"):

      Tapaus 1: pituus 160 cm, norm. painoalue 47.4 - 63.7 kg.
      Tapaus 2: pituus 184 cm, norm. painoalue 62.6 - 84.3 kg.

      Jos tuo 160 cm tapaus muka katsotaan normaaliksi, niin oikeasti tuo 184 cm pituisen vastaavat massat olisivat kolmannen potenssin mukaan laskettuna välillä 72.1 - 96.9 kg.
      Ainakin minun mielestäni nämä arvot vastaisivat paremmin toisiaan.

      Soveltakaa huviksenne toisen ja kolmannen potenssin kaavoja vaikka lasten ja melkeinpä vaikka vauvojen ja toisaalta erittäin pitkien kavereiden sopivan painon laskentaan ja aivan varmasti toteatte kolmannen potenssin laskukaavan oikeammaksi.

      Totta on tietysti se, ettei esim. vastasyntynyt ole geometrisesti samanmuotoinen kuin aikuinen (pään suhteellinen koko paljon suurempi), mutta silti kolmannen potenssin mukainen kaava antaa vauvallekin paljon realistisemman painoarvion.

      Jaa että mikäkö se oikea indeksi sitten on kolmannen potenssin kaavassa. Saatte sen valitsemalla mielestänne sopusuhtaisen tyypin vertailuhenkilöksi.
      Olkoon sellainen vaikka 184 cm pitkä mies, jonka massa on välillä 75-87 kg. Ei muuta kuin laskimet käteen ja laskemaan !

      • timbba

        Ja sitten ei muuta kuin vauvojen painoindeksejä laskemaan!


      • Nimetön

        Hmm, olet kyllä oikeilla jäljillä. 2. potenssi toimii kyllä mielestäni ihan hyvin "keskipituisilla" ihmisillä, mutta pitkät ja lyhyet saavat hieman vääränlaisia arvioita pituus/painosuhteestaan. Tieteellisillä foorumeilla jotkut tutkijat ovatkin päätyneet potenssiin, joka on itse asiassa 2 ja 3 välillä. Lapsiin näitä BMI-arvoja ei periaatteessa saisi käyttää, koska kasvu tapahtuu sykäyksittäin. Tällöin tulee tilanteita, jolloin lapsi/nuori saattaa saada kummallisia BMI-lukuja. Ajalteekaapa vaikka murrosikäistä hoikkaa tyttöä, joka saattaa venähtää vuodessa parissa 10 cm pituutta, mutta naiselliset muodot eivät ole vielä kehittyneet.


      • kalle
        Nimetön kirjoitti:

        Hmm, olet kyllä oikeilla jäljillä. 2. potenssi toimii kyllä mielestäni ihan hyvin "keskipituisilla" ihmisillä, mutta pitkät ja lyhyet saavat hieman vääränlaisia arvioita pituus/painosuhteestaan. Tieteellisillä foorumeilla jotkut tutkijat ovatkin päätyneet potenssiin, joka on itse asiassa 2 ja 3 välillä. Lapsiin näitä BMI-arvoja ei periaatteessa saisi käyttää, koska kasvu tapahtuu sykäyksittäin. Tällöin tulee tilanteita, jolloin lapsi/nuori saattaa saada kummallisia BMI-lukuja. Ajalteekaapa vaikka murrosikäistä hoikkaa tyttöä, joka saattaa venähtää vuodessa parissa 10 cm pituutta, mutta naiselliset muodot eivät ole vielä kehittyneet.

        Mikä tahansa toimii riittävän suppealla alueella.
        Usein erilaisten monimutkaisempienkin ongelmien matemaattisissa ratkaisuissa linearisoidaan jokin oikeasti hyvinkin epälineaarinen muuttuja tietylle ratkaisualueelle, jotta matemaattinen ratkaiseminen olisi helpompaa tai edes mahdollista.

        Karrikoidustihan voitaisiin vaikka ajatella, että 2-metrisen kaverin ihannemassa voisi olla 100 kg ja päätellä lineaarista mallia käyttäen, että massan ja pituuden ihannesuhde on 50 tai voitaisiin myös päätellä, että ihannemassa on 100 kg. Molemmmista esimerkeistä on helppo ymmärtää, ettei löydetty yhteys ole kovinkaan pätevä laajalla pituusalueella, mutta toimii melko hyvin esim. pituusalueella 190-210 cm.

        Kirjoitin tuon ensimmäisen kirjoitukseni juuri sen takia, kun kolmatta potenssia alemmat sovitukset eivät mitkään toimi kovin laajalla pituusalueella.
        Jos joku ihannepiste olisi esim. 180cm/75 kg, niin saman kolmannen potenssin mukaisen bmi:n tuottavat yhdistelmät 60cm/2.8kg, 150cm/43.4kg ja 200cm/103kg. Kaikki melko hyviltä tuntuvia ainakin, jos vertaa toisen potenssin sovituksiin 60cm/8.3kg, 150cm/52.1kg ja 200 cm/92.6kg.

        Keräsin noin 50 eri ikäisen ja pituisen miehen ja naisen pituus- ja painotiedot ja sovitin pistejoukkoon erilaisia potenssifunktioita. Vertasin tuloksia siihen mitä silmäni "päättelivät" henkilöiden lihavuudesta/laihuudesta ja parhaan korrelaation johtopäätösten ja matemaattisen sovituksen välille sain mielestäni kolmannen potenssin käyrien tapauksesta ainakin, jos vain kokonaislukupotenssit otin huomioon.

        Olen lukenut jonkin verran noista "välipotensseista", mutta toistaiseksi en ole nähnyt oikein vakuuttavaa perustelua millekään kolmosesta poikkeavalle.

        Kun näkee ihmisen vaikka hyvinkin kaukaa, niin voi tehdä nopeita päätelmiä siitä onko hän lihava, laiha vai mikä sitten onkin. Päätelmä useimmiten osoittautuu läheltä tarkkailtunakin paikkansa pitäväksi. Ihmisestä näkee pituuden ja leveyden (paksuuden) suhteen eli geometrisen muodon ja silloin itse asiassa tekee pikasilmäyksellä havainnon siitä millainen on henkilön massan ja pituuden kolmannen potenssin suhde. Noin keskimäärinhän ihmisten tiheydet ovat melko samoja.

        Mitä taas tulee kasvupyrähdyksiin, niin niiden aikana tietysti miten tahansa laskettu bmi muuttuu erikoisesti. Kun taas piirretään henkilön bmi iän funktiona, niin se seuraa melko hyvällä korrelaatiolla pituuden suhteen kolmannen potenssin käyrää, ellei tarkkailtava henkilö selvästi liho tai laihdu.


    • Pertti Töppönen

      Saatana, perkele, jumalauta sanon. Minä olen normaalipainoinen suomalainen. 173cm/93kg.

      Vaikka tekee vaikeeta saada kenkännauhat kii, niin sittenkin. Inteksi on silloin kohralaan kun mahtuu pöyrän allee seisoon, mutta ei makaamaan.

      ps. markettien kassoilta löytyy aika läskiä väkeä ja minusta on ihan oikein, että läskitarsaneihin pannaan huomio.

      • ihra

        ihra mikä ihra, voi vissiin paistaa pannulla ja heittää valuneet kamat vege, heti ois jotain 10 kg laihempi.


    • VAI RANSKIKSIA 50c.

      Näin tyottomänä ei liene epäselvää kumpaa ostan. Rahaa pitäs olla perheellisenä muuhunkin kuin terveelliseen ruokaan, asiaan on ihan selvä vastaus, ruoka on aivan liian kallista tuloihin nähden, ei ole valinnan varaa.

      • Ei ole

        paljonkaan kalliimpaa, kuin ranskalaiset.


      • pyöreä läl lää..
        Ei ole kirjoitti:

        paljonkaan kalliimpaa, kuin ranskalaiset.

        hiilihydraatti lihottava sitä pitäs kohtuudella syädä..eli eihän peruna ees ruoaksi alun perin ollut tarkoitettu.
        Tomaateissa taas on niin pirusti lisäaineita torjuntaianeita eli tää saa niistä pihinän..joka paikas on lisäaineita..kuolema vaanii syöjää!!!
        ellei rasva ja sokeri tapa niin lisäaineet hehheheh...


    • nok

      ei muuta kuin lenkkarit jalkaan ja lenkille, ja ei saa syödä rasvaisia ruokia!!

    • duudeli

      Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa !

    • hittoon

      Kyllä peili ja mittanauha kertoo enemmän kuin laskutoimitus...niin ja se rasvaprosentti.

      Tuntuu kyllä että nykypäivänä joillekkin ihmisille normaalipainoiset henkilöt ovat ylipainoisia...onko syynä sitten tämä laihuuden ihannointi?

      • tyttö_jostakin

        Kannattaa nyt ihmeessä muistaa, että jokaisella ihmisellä on erilainen ruumiinrakenne. Jos on vaikkapa taipumusta paksuihin luihin, tai on lihaksikas tyyppi, niin nekin tuo jo ittessään lisää painoo. Lihaksethan painavat enemmän, kuin läski. Eli se lihavuusjuttu ois vuotu tilastoida jollain muulla tavalla, tai sitten vaan olla tilastoimati koko juttua. Kahden saman pitusen painossa voi olla vaikka kuinka paljon eroa, eikä sitä ulkosesti huomaa. Syynä voi vaan olla, että toisen luut painavat enemmän, kuin toisen.


      • mie vaaa

        Omani oli ainaskin 22.4? Onks se liikaa? tietääkseni 25 ja yli oli liikaa??


      • Pinokkiotar
        tyttö_jostakin kirjoitti:

        Kannattaa nyt ihmeessä muistaa, että jokaisella ihmisellä on erilainen ruumiinrakenne. Jos on vaikkapa taipumusta paksuihin luihin, tai on lihaksikas tyyppi, niin nekin tuo jo ittessään lisää painoo. Lihaksethan painavat enemmän, kuin läski. Eli se lihavuusjuttu ois vuotu tilastoida jollain muulla tavalla, tai sitten vaan olla tilastoimati koko juttua. Kahden saman pitusen painossa voi olla vaikka kuinka paljon eroa, eikä sitä ulkosesti huomaa. Syynä voi vaan olla, että toisen luut painavat enemmän, kuin toisen.

        Aivan samaa mieltä. Luodaan suurta hysteriaa näillä indekseillä. Totta sekin ,että moni saisi vaakaan kurkistaa, varsinkin nuoret.Aikuisiän diabetes on melkoinen aikapommi.Mutta ihmisten rakenne erilainen. Ei kaikki voi olla langan laihoja.


      • hobatsuh
        tyttö_jostakin kirjoitti:

        Kannattaa nyt ihmeessä muistaa, että jokaisella ihmisellä on erilainen ruumiinrakenne. Jos on vaikkapa taipumusta paksuihin luihin, tai on lihaksikas tyyppi, niin nekin tuo jo ittessään lisää painoo. Lihaksethan painavat enemmän, kuin läski. Eli se lihavuusjuttu ois vuotu tilastoida jollain muulla tavalla, tai sitten vaan olla tilastoimati koko juttua. Kahden saman pitusen painossa voi olla vaikka kuinka paljon eroa, eikä sitä ulkosesti huomaa. Syynä voi vaan olla, että toisen luut painavat enemmän, kuin toisen.

        Olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta luiden painoissa on vain vähän eroa. Toki jos on pidempi ihminen niin pitää olla enemmän luuta kuin lyhyellä, mutta kaksi samanpituista ihmistä omaa yleensä samanpainoiset luut. Samoin jos on nuorempi ihminen, luut painavat enemmän kuin vanhemmalla ihmisellä, jolla luut ovat alkaneet jo haurastumaan. Lisäksi tietysti miehillä on yleensä painavammat luut kuin naisilla. Jotkut liikalihavat puolustavat itseään sanomalla "minulla on niin painavat luut". Luuthan ovat itseasiassa onttoja eikä kenenkään ihmisen luut voi painaa niin paljon, että painoindeksi näyttää liikalihavuutta. Sen sijaan, kuten sinä jo totesitkin, ihas painaa enemmän kuin läski. Ehkäpä me olemmekin Euroopan kolmanneksi lihaksikkain kansa? ;) Jos painoindeksiä käytetään mittarina, niin silloin ilman muiden mittareiden (rasvaprosentin mittaus ym.) apua korkea tulos on 50-50: se joko meinaa läskiä tai lihasta. Tällainen tutkimus pitäisi ehkä mieluummin tehdä rasvaprosenttimittausten mukaan.


      • hobatsuh
        hobatsuh kirjoitti:

        Olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta luiden painoissa on vain vähän eroa. Toki jos on pidempi ihminen niin pitää olla enemmän luuta kuin lyhyellä, mutta kaksi samanpituista ihmistä omaa yleensä samanpainoiset luut. Samoin jos on nuorempi ihminen, luut painavat enemmän kuin vanhemmalla ihmisellä, jolla luut ovat alkaneet jo haurastumaan. Lisäksi tietysti miehillä on yleensä painavammat luut kuin naisilla. Jotkut liikalihavat puolustavat itseään sanomalla "minulla on niin painavat luut". Luuthan ovat itseasiassa onttoja eikä kenenkään ihmisen luut voi painaa niin paljon, että painoindeksi näyttää liikalihavuutta. Sen sijaan, kuten sinä jo totesitkin, ihas painaa enemmän kuin läski. Ehkäpä me olemmekin Euroopan kolmanneksi lihaksikkain kansa? ;) Jos painoindeksiä käytetään mittarina, niin silloin ilman muiden mittareiden (rasvaprosentin mittaus ym.) apua korkea tulos on 50-50: se joko meinaa läskiä tai lihasta. Tällainen tutkimus pitäisi ehkä mieluummin tehdä rasvaprosenttimittausten mukaan.

        Isookokoiset luut ovat eri asia kuin eripainoiset. Tunnen monia, joilla luiden muoto saa henkilön näyttämään isokokoiselta, vaikka hän olisi normaalipainoinen.


    • olemme

      Eiköhän vedetä itsemme kiikkuun, me epäonnistuneet ugriluuserit.

      Tai sitten ei. Hävetkää saatanan itsetunnottomat itkupillit.

      Voisikohan suomalaisten pulleus etelänmaihin verrattuna johtua esimerkiksi

      A) elintasoerolla (suomen liiankin hyvä sosiaalihuolto)

      B) Suomen arktisella sijainnilla, joka takaa sen, etteivät suomalaiset pahemmin pistä moneen kuukauteen nokkaansa lämpimien sisätilojen ulkopuolelle.

      • murriinoliiinijoujou

        geenit kanssa osasyynä syön samaa ruokaa kun hoikat italialaiset ja olen kuitenkin samoiss amitoissa kuin ennenkin. eli normaalipainoinen mutta italaialaisiin verrattuna iso. olen itsekin ihmetellyt miksi suomen hoito porukka on sitä läskimpää sorttia


      • eij olee

        "B) Suomen arktisella sijainnilla, joka takaa sen, etteivät suomalaiset pahemmin pistä moneen kuukauteen nokkaansa lämpimien sisätilojen ulkopuolelle."

        Aika huono perustelu. Onhan Ruotsinkin sijainti arktinen, vaan eipä siellä ole lähellekään niin lihavia ihmisiä kuin Suomessa. Kesällä Ruotsissa ollessani katukuvasta sai oikein etsimällä etsiä tukevampia ihmisiä.
        No löytyihän sieltä lihaviakin kaljat kädessä. Eikun hetkonen, ne olikin suomalaisia turisteja.


    • miss maailmavm009

      oisko parempi olla laiha ja aneeminen ja aina kipee,
      kuin hieman pyöreä, valitsisin perimmäisen.
      Mitä se kelleen kuuluu mitä on ..eli on oma itsensä kunhan terve ja hyvinvointinen harrastaa kenties jotain liikuntaa jne.Mikään ruoan arvonlisä veron poistaminen Ei aiheuta syömis buumia.On muotia olla *luuranko*.

      -ihminen tarvitsee rasvaa 60g päivä..näkö ja aivot nivelet.. rustot jne sitä tarvitsevat.
      Tulee tylsistyneeksi jos ei saa rasvaa.
      Esim.voi on terveellinen.Ennen vanhaan moni söi voita ja sokeria paljon ja terveenä eli elämänsä.Mutta se ei SOVI kaikille!!!!on liikaa piilo sokeria ja rasvaa.

      -Vitamiinejä saa ainoastaan ruoasta, ei purkista syötynnä ole tehoja todettu,eikä niitä sitä kautta kuulemma saa ..eli ovat huu haata..
      oli mediassa.

      -sokeria kohtuudella:eli jälkiruoka oli ennen ..sitäkin elimistö tarvitsee hiukan joka päivä.Tasapaino.Ensin syötiin makea sitten ruoka vasta.

      Tiedän paljon ihmisiä jotka kokonaan jättäneet rasvan ja sokerin ja aina tarkkailevat mitä syövät.Päivän ateria saattaa olla omena
      voileipä..

      Kuinka käy luuston??jaa pahasti oletan.Jogurtti juusto ja maito tuotteet mistä saa kalsiumia.

      Syöminen on muuttunut, aterioille pitäsi aikaa varata tunti.Syödään ahmitaan suuria annoksia ,otettaan lisää.Karkit on kilonpusseissa.Salaatit ei minulle maistu ja ne ovatkin vain lisuke.Eli ruokatotumusten seuraamisesta kaikki alkaa.Nykyään on hyviä neuvoja netissä jne.jos ongelmaa.

      • kukaihmeentyyppi

        Ei se mikään ihme ole, että syömishäiriöt lisääntyy, kun ihmisten painoa moititaan koko ajan.


      • mutta normaalipainoinen

        jos painoindeksisi on normaalin rajoissa, et todennäköisesti ole luuranko, joten turha selitellä omia läskejään sillä. BMI 22-25 löydät itseltäsi varmasti muutaman makkaran ja jenkkakahvat, ellet sitten treenaa tosissasi. Älä siis edes yritä tuota luurankosoopaa. Idea on siinä, että sinunkaan pullea kroppasi ei kestä määrätöntä ylipainoa, vaan vaivaa alkaa löytyä -jos ei nyt, niin vuosien päästä.

        Bodareilla tilanne siinä mielessä erilainen, että vaikka heidänkin luustonsa kuormittuu "ylipainosta", on se ylimääräinen sitten lihasta, joka tukee luustoa ja osaltaan kannattelee tätä painoa. Puhdas kaljamaha tai "naisellinen pyöreys" 20kg on vaan epäterveellistä, vaikka sitä kuinka selittelisi.

        Eivät leppoisat lihavat muutu kiukkuisiksi laihoiksi hankkiutumalla normaalikuntoon, persoonallisuus ei ole kiloista kiinni, mutta kilot persoonallisuudesta. Jos selittelet itsellesi kaiken parhain päin ja syöt enemmän kuin kulutat, niin kertoohan se jo luonteestasikin jotain. Hieman vastuuta itsestä, pliis!


    • silleen

      Vesi ja leipä linjalle. Maratonille myös.

      • PPuuttuu

        Jos itsekuri puuttuu (eli on LAISKA) niin ne kilot on ja pysyy. On todella heikko luonne jos ei voi päättää että jättää kaiken p*skan pois ruokavaliosta (karkit, sipsi, limu, pitsa, ranskalaiset, turhat sokerit ja patukat) ja syödä niitä vaikka vain viikonloppuisin.

        Sitten valitetaan että "mutta mähän syön kevyttä, yhteiskunnan syy!!" No mieti tollo. Se 'kevyt' on markkinointikikka, 40% margariinissa on silti rasvaa lähes puolet siitä mitä kauhot leivän päälle.

        Painonnousu on niin yksinkertaista matematiikkaa. Syö enemmän kaloreita kun kulutat niin varmasti tulee läskiksi. Siinä ei geeneillä ole mitään tekemistä ellet kuulu alle 1% väestöstä jolla on kroonisia ylipainosairauksia.

        Turha yrittää perustella ja selitellä että "vanhemmat ne vaan opetti huonot tavat". Laittakaa muijatki armeijaan hernesopalla joka aamu 40 km vaelluksiin niin jo loppuu puolen vuoden päästä turha pullamössöys ja natina (JA YLIPAINO!)


    • xxxxx

      laskin kyllä, olen 52v/mies, indeksini on 26,9 ja olen tämän mukaan lievästi lihava? No painan 89.6 kg ja olen 184cm pit, rasvaprosentti n.11 vai lihava. No ok treenaan aktiivisesti eikä indeksiä voi tämän mukaan laskea, mutta en ole LIHAVA,,,,,

    • tipulitillikäinen

      Olen itse ollut vaateliikkeessä töissä ja huomasin kesän aikana, että aika pyöreää on tuo suomen kansa. Pieniä kokoja meni kyllä, mutta isoimmat koot oli kaikkein menevintä. Mikä lie on, kun nuoretkaan eivät välitä painostaan vaan maha housujen päällä pullottaen kuljeskellaan? Liikuntaa enemmän ja terveellisempää ravintoa, ja se pitäisi opettaa jo kotona!

    • Normi...

      Oli 20,1 ja olen erittäin tyytyväinen :D

    • lällöttävää läskiä

      Ei tarvitse olla kummoinen neropatti niin huomaa kyllä miten lihavia ihmisiä täällä on!!!

      • sanottuna

        Ei pahemmin kiinnosta, miltä muut näyttävät. Näyttääpähän itse paremmalta näiden valossa. Tämä tulee ensimmäisenä mieleen, mutta se, mikä tässä vituttaa on tämä miljoonakauppa, millä valtio koittaa näitä laiskoja saada muuttamaan tapojaan. Yleensä ihminen tarvitsee sen yhden läheisen sydänkohtauksen ennen kuin alkaa tehdä omalle kunnolleen jotain, valitettavasti.


      • läski

        Jos nyt suurinta osaa tänne kirjoittaneista ottaa päähän ylipaino niin tiedoksi että ,itse me kilomme kannamme ja veromme maksamme .

        Ylipainoon voi vaikuttaa niin moni asia .

        Mutta yksi asia on fakta.

        RAKASTU, onnellinen hyväksytty ihminen ei tarvii poppakonsteja ,paino putoo ilman kuurejakin.


    • Vihainen
      • JOKU MUUKIN

        .. kiinnitti huomiota rumiin jalkoihin!! Huomasin heti ja inhotti.. Minäkin katsoisin ennemmin liittämääsi varvaskuvaa, vaikka nainen olenkin :o)


    • ...

      Painoindeksin mukaan painoni on normaalipainoa alhaisempi (18.1). Joopajoo..kukahan tuon on keksinyt. En oo mikään laiha. Ajattelinkin ennen joulua ruveta vähän kuurille. Paskat nuista painoindekseistä....:)

    • Ihraa ja voita

      Mä en tiedä paljonko mä painan. Vaaka huutaa aina että "toinen pois vaa´an päältä!"

    • kolmisen kg

      jos saisin pois. Olisi kevyempi olo.

    • autot kotiin

      ainakin täällä Hämeessä pitää päästä autolla ihan portin pieleen oli paikka mikä hyvänsä. Sitten juuri ja juuri jaksetaan hartiat korvissa hiipiä asioille. Pukeutukaa ihmiset tilanteen mukaan ja liikkukaa jalan tai pyörällä. Ei jää aikaa mässäilyyn kun on liikkeellä. Sitten kaikki pikapöperöt, makkarat, ranskalaiset ym. p...ruoka pois ja syötte kuituja hedelmiä vihanneksia tummaa leipää kunnolla pureksien. Tänään lounaalla viereeni tuli mieshenkilö joka hotkaisi lautasellisen ennen kuin olin kunnolla omaani kerinnyt aloittaa. Varmaan maha tykkää huonoa moisesta ja pian on taas nälkä ja senkun lihoo sekin sälli..

    • autot kotiin

      ainakin täällä Hämeessä pitää päästä autolla ihan portin pieleen oli paikka mikä hyvänsä. Sitten juuri ja juuri jaksetaan hartiat korvissa hiipiä asioille. Pukeutukaa ihmiset tilanteen mukaan ja liikkukaa jalan tai pyörällä. Ei jää aikaa mässäilyyn kun on liikkeellä. Sitten kaikki pikapöperöt, makkarat, ranskalaiset ym. p...ruoka pois ja syötte kuituja hedelmiä vihanneksia tummaa leipää kunnolla pureksien. Tänään lounaalla viereeni tuli mieshenkilö joka hotkaisi lautasellisen ennen kuin olin kunnolla omaani kerinnyt aloittaa. Varmaan maha tykkää huonoa moisesta ja pian on taas nälkä ja senkun lihoo sekin sälli..

    • A-M K.

      mietitään ekaks perinneruokia makaroonilaatikko, kastikkeet, perunat jotka lihottaa kans aika paljon ynnä muut kaikki kastikkeet tehdään jauhosuurustuksella lihapullia ei tietenkään voi syödä semmosinaan vaan kastikkeessa! joka päivä perunaa kaikki laatikkoruot kermalla jne...totta kai silloin lihotaan eikä auta vaikka lykkäisi "terveellisesti" kilon kurkkuja tai porkkanoita aterian lisukkeeksi lautaselle! Neuvoloissa valitetaan jos vauvat ei ole metri kertaa metri kokoisia, heti syyllistetään äitiä huonosta huolenpidosta. 15 vuotiaana hankitaan mopo et pääsis helpommalla ja nyt mopoautot et sais perse levätä sit 18 veenä auto busseisa ei jouduta seisomaan, kouluissa pakotetaan syömään.
      Ja sit maristaan kun kumppanit pettää!! katsoisitte peiliin. Muotivaatteita tehdään jo xxl kokoisille, ymmärrättekö kui ällöttävää kun kaupungilla kulkee porukka matalavyötäröisissä housuissa stringit läskeihin uponneena!!!

      • Pimu_20

        Tuo naurettavien jauhoruokien syöminen "perinneruokana". Eletään 2000-lukua, mitä hittoa me tehdään näillä mukaperinteillä. Nämä jauhoruoat ovat kehittyneet aikana, jolloin hedelmät olivat Suomessa harvinaisia ja raaka-aineet tiukassa. Nyt tilanne on muuttunut. Ricon banaanikilo maksoi kaupassa 0,89 €/kg.

        Suomalaisten ruokailutottumukset ovat onneksi kansainvälistyneet ja erilaiset kasvisruoat ovat tulleet. En sano etteikö mitään hyvää näistä suomiperinteistä löytyisi ikäisieni ruokavalioon. Joskus tulee ikävä ukin lihakeittoja, poronkäristystä perunamuuseineen ja puolukoineen ja jouluna on kiva päästä äidin ja isän luokse syömään hyviä jouluruokia.


    • Hard_Rock_Mama

      Siis tämä painoindeksisydeemi on suoraan sanoen humpuukkia. !!!!
      Ymmärtääkö indeksin keksijä sellaistakaan asiaa, että lihas painaa enemmän, kuin läski?
      Tarkennusta kaipaisin todellakin..
      Kaikki lihaksia omaavat ihmiset eivät ole anabolisten käyttäjiä, kuten meidän perheessäkään kukaan ei ole.
      Olemme vahvoja, kiinteitä, hyväkuntoisia ja ulkonäöllisesti katseen kestäviä.
      Uskomattomia juttuja tännekin palstoille kirjoitellaan.
      Mieheni näyttää ja on, kiinteä, lihaksikas kuten myös hoikka ja testi kertoo hänen olevan lievästi lihava, hah !!!!
      Indeksien keksijät ovat ilmeisesti itse ylilihavia "flösöjä"...
      Ei pahalla...

      -Hard_Rock_Mama-

      • humppuukkia

        ainahan sanotaan että lihas painaa enemmän kuin läski. ei kukaan väitäkkään että jos bmi on yli 25 niin on automaattisesti ylipainoinen...
        ja eikö se oikeastaan ole niin että kunhan itse on OIKEASTI tyytyväinen itseensä niin on sopivassa painossa.
        En tunne BMI:n historiaa, siis kuka keksinyt, missä ja milloin. mutta jos siinä ei olis mitään perää niin ei se sitten olis "pysyny hengissä" näin kauaa?? Ja mittanauha on monasti luotettavampi kuin vaaka. naisilla sais olla maks. 84cm, miehillä 100cm. (näistäkin löytyy monta eri varianttia, mutta itse uskon siihen että jos kaikilla olis vyötärö alle 100 ja bmi suunnilleen 25 niin eipä terveydenhuolto enään valittais...


      • kalle
        humppuukkia kirjoitti:

        ainahan sanotaan että lihas painaa enemmän kuin läski. ei kukaan väitäkkään että jos bmi on yli 25 niin on automaattisesti ylipainoinen...
        ja eikö se oikeastaan ole niin että kunhan itse on OIKEASTI tyytyväinen itseensä niin on sopivassa painossa.
        En tunne BMI:n historiaa, siis kuka keksinyt, missä ja milloin. mutta jos siinä ei olis mitään perää niin ei se sitten olis "pysyny hengissä" näin kauaa?? Ja mittanauha on monasti luotettavampi kuin vaaka. naisilla sais olla maks. 84cm, miehillä 100cm. (näistäkin löytyy monta eri varianttia, mutta itse uskon siihen että jos kaikilla olis vyötärö alle 100 ja bmi suunnilleen 25 niin eipä terveydenhuolto enään valittais...

        Tuon bmi:n käyttö on keksitty, kun on haluttu yhden tunnusluvun avulla verrata eri pituisten ihmisten painoja toisiinsa. Samoin vyötärön ympärysmitan ohjeet on keksitty siitä syystä, kun on ns. keskivartalolihavuuden todettu korreloivan sydäntautien yms. riskien kanssa.

        Muuten hyvä, mutta asiaa ei ole osattu miettiä loppuun asti.
        Mietippä ovatko nämä ohjeet päteviä esim. 160 cm ja 200 cm pituisille kavereile.

        EIVÄT TIETENKÄÄN OLE !!

        BMI pitäisi perustua pituuden kolmanteen potenssiin tai ainakin lähes siihen ja vyötärön ympäryksen pitäisi riippua suoraan pituudesta.

        Esimerkki:
        Jos 160 cm kaveri painaa 55 kg, niin on mielestäni melko sopusuhtainen. 200 cm kaveri saisi painaa samalla painoindeksillä n. 86 kg.
        Miltäs vaikuttaisi ? - YLIHOIKALTA sanon minä.
        Kolmannen potenssin mukaan vastaava massa saisi olla 107 kg, mikä näyttäisi todennäköisesti yhtä sopusuhtaiselta kuin tuo lyhyempi kaveri.

        Jos 180 cm pituisella kaverilla vyötärön ympäryksen pitäisi olla korkeintaan 100 cm, niin 2-metrisellä vastaavan yläräjän pitäisi olla n. 111 cm. 160 cm-pituisella vastaavasti n. 89 cm.


    • nuori, ei uskovainen

      Johtuu niistä 40-60 v. naisista, uskokaa pois. Harvoin kävelessäni näin läskejä, paitsi 40-60 v. sodan jälkeen syntyneitä mummoja.

    • "läski"

      no niin, mulla on painoo, siis pajo? MÄ oon 185 pitkä ja painoo on n, 95-100 kg, riippuu siitä oonko urheillu vai herkutellu. eikö se oo aika yksilökohtaista mitä kukakin painaa, ei mua ainakaan haittaa luuviulut eikä läskit, kyllä se on jokaisen omassa päässä, aiheesta vielä niin "pikku" päässä.

    • komissio laskee lihavuutta

      tästäkö suomi maksaa euroopan komissiolle.että se laskis suomalaisten painon.voihan räkä.ei voi muuta sanoa.tai no eihän noilta voi kyllä muuta oottaakaa. muuhun ne ei pystyisikään.

    • kumisevat

      Tyhjät tynnyrit kolisevat, pääsee lipputangon taakse piiloon, kävelevä luuranko, kävelevä kuolema, siniluinen hytisevä nihkula...
      miehille ei ole mikään hyvä
      lihavat naiset muuten lihovat "sieltäkin" ja kuvitella saattaa miltä tuntuu "hellintä" läskin tiukistaman, tahi tyhjyyttään kumisevat onkalon kanssa :)))
      lälläläää... oikeat tosimiehet osaavat arvostaa läskistä peräpäätä, sitä toista päätähän ne tunnetusti pelkää.
      Tämän sanoi täyteläinen nainen :)

    • Hoitaja

      Enpä usko moiseen tilastoon tai sen tekijöihin!
      Hoidan työkseni nuoria jotka haluavat tappaa itsensä syömättömyydellä (kun ovat mielestään liian lihavia)!! Tämä ryhmä lisäntyy koko ajan, vanhempien ja median vääristyneen "pärjääjä" mielikuvan takia! En ole koskaan tavannut pakkopaidassa/nenämahaletkuilla hoidettavia lapsia ns. ylipainoisissa! Mutta vituttaa hoitaa noiden rikkaiden kiipiöiden pentuja, joiden suorituskyvyn on vanhemmat ja koulu ylittäneet.
      Puhukaa paskaa ylipainoisista ja unohtakaa sairaat suoriutujat...

    • ...................

      Olen 192cm pitkä ja painan 92kg. Painoindeksin mukaan olin hieman lihava ja moni on sanonut kuinka laiha olen. Lihasmassaa on tosin normaalia enemmän.. Vittu tollasilla taulukoilla ihmisiä sairastuu anoreksiaan.

    • Fantsua

      Asteen verran fantsua vetää m-koon t-paita päälle xxl-paitojen jälkeen. 5-v siihen meni, mut ai juma ku on hianoo. Suosittelen. Kaikki pystyy jos oikeesti haluaa. Eikä tartte ees välttämättä liikkua, jos ei tunnu kivalta. Onnistuu muutenkin. mies 25 v 86kg

      • jeejeejee

        Todellakin on hienoa!2vuodessa laihdutin 130kg vuoresta -55kg,kyl kelpaa.Kaikki voi onnistua jos haluaa.


    • kataboliaan heti!

      Huomio bodarit! Lihakset helvettiin! Olette ylipainoisia ja se on epäterveellistä.

      • Kertalopetus=Immobolan

        kaiki kattoö ku må akaan kaa väännetään, meilo kättä rahhoo ku kättä väntetäänä, ja sut ....................................eiiiiiiiiii saaaaa ampuvaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....TSUT.
        Ikä päättyi vain vuotta aikaisemmin.

        Teoreettinen juttu, mut, mut jos noita lakaa liikkuu salien ulkopuolella nii 9mm, eiku 88mm sinko pakolliseksi!


      • Hauis 2 metriä ja

        JOS EI OO MUUTAK 2 metriä hauista. ilman hormonikuljetusAIVOJA....

        Juu : HAUIS HALKEAA!


      • veshasta ulokse

        paukutasn to Juu isolla slepalla kuule.

        iha iso molonis.

        Ei satte hairita my bisnes. Minnä kielta?


      • ku kkasin koko seinän
        veshasta ulokse kirjoitti:

        paukutasn to Juu isolla slepalla kuule.

        iha iso molonis.

        Ei satte hairita my bisnes. Minnä kielta?

        niin suomi-mulku-polise ihmettella ku minä kaataa talo ei seolla se poslinipenkii.


    • ettei köyhät liho liikaa

      Tämä konsti kun sopii alkoholin kanssa niin miksei leivänkin kanssa, ovathan ne tehty molemmat viljasta. Leipä vilja tosin on siunattua kun taas viinan teko viljat siunaamattomia joten vaikutukset sen mukaisia.

      • harkitsee sokeriveroa

        Ja tällä menolla se onneksituleekin.Norjassa kun alkoi sama homma läskiperseitä kadut täynnä niin siellä laitettiin niin sanottu sokerivero joka koski myös hampurilaisia ja pitsoja 30% ja hinnat nousikin samanverran karkeissa ja limuissa.Sama suomeen niin kallista jottei karkkeja ole varaa syödä kuin kerran viikossa ja samoin hampurilaisille.Eihän ne hamppi rahat edes suomeen jää vaan menee omistajille ulkomaille vaikka seuraamukset liikalihavuuden takia jäääkin ja veroja se tulee nostamaan 10-15 vuoden kuluttua ja paljon.No silloin on se porukka hommissa joka eniten lihoo nytten eli nuoriso.


    • akkojenkitinä ja

      paskaaTYHJÄNPÄIVÄINEN AIHE!
      paskaa
      kaävin paskalla ja väänsin 3 kilon paskan, menin vaakalle, pöh


      Ja siis Svittu nääs, tulkaa sanoon päi lärviä jotai xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Humpuukia millä akat ostaa "ihmepilereitä" jätkät (bodarit) ostaa millon mistäki mitäki.

      Pätee bodarinaisiin, esim...pirkkalan pilkkojat j snp..

      BODARIT pitää hormonimafiaa yllä suomessa.

      Tätähän nyt ei saanu sanoa?

    • akkojenkitinä ja

      paskaaTYHJÄNPÄIVÄINEN AIHE!
      paskaa
      kaävin paskalla ja väänsin 3 kilon paskan, menin vaakalle, pöh


      Ja siis Svittu nääs, tulkaa sanoon päi lärviä jotai xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Humpuukia millä akat ostaa "ihmepilereitä" jätkät (bodarit) ostaa millon mistäki mitäki.

      Pätee bodarinaisiin, esim...pirkkalan pilkkojat j snp..

      BODARIT pitää hormonimafiaa yllä suomessa.

      Tätähän nyt ei saanu sanoa?

    • mikä ihme tää hormonihyrrä ...

      TOIMITUS TAPPAA TÄLLÄ PASKALLA KEHITYSIÄSSÄ OLEVIA LAPSIA JA TULEVIA NAISIA!

      Toimitus tarkoitti hyvää...mut ku meile tuli sellane että me tota kun nii oltii saunaillan jälkee kaljalla ja päätettin et kaikki laihduttaaa.

      MINÄ. Mulla saattaa olla aseita ja räjähteitä, pitääks mun ny laihtua veesti vai viedä räjähteet viranomaisille.

      Te ootte pääkirroosipotilaita jo!

      • Laitan työhakemuksen.

        niin on varaa syödä terveellisesti jka potkia tupakoivat, alkoholisti, liiaan lihavat, rumat meiltä ULOS!


    • painava

      onko todella näin....olisiko itse britit tehneet testin vai onko suomalaiset vain lihaksikkaampia kuin muut...menee ja tiedä.
      Lihavia tosin on liikaa siitä ei pääse mihinkään....

    • yyyyyy

      Suomalaiset ja kreikkalaiset ovat Euroopan lihavimpiin kuuluvia... Samat kansat ovat myöskin EU15-maiden köyhimpiä. Olisiko näillä asioilla jokin yhteys?

      Toisaalta suomalaiset kuuluvat myös Euroopan laiskimpiin kansoihin, eli työajat ovat lyhyet ja lomat pitkät. Ja työttömyys suurta. On siis AIKAA syödä enemmän?

      Suomessa on myös pitkä ja synkkä talvi, joten suomalaiset viettävät paljon aikaa sisällä - syöden. Samasta syystä toki alkoholin kulutuskin on suurta.

      • yyyyyy

        Yksi huomionarvoinen seikka on se, että suomalaiset eivät suinkaan aina ole olleet läheskään yhtä läskejä kuin nyt... Suomalaisten ylipaino on "räjähtänyt" käsiin vasta viime vuosina. Jopa 10-20 vuoden aikavälillä on tapahtunut suuri muutos.


      • olla parikymmentä
        yyyyyy kirjoitti:

        Yksi huomionarvoinen seikka on se, että suomalaiset eivät suinkaan aina ole olleet läheskään yhtä läskejä kuin nyt... Suomalaisten ylipaino on "räjähtänyt" käsiin vasta viime vuosina. Jopa 10-20 vuoden aikavälillä on tapahtunut suuri muutos.

        vuotta sitten kun mäkkäri rantautui suomeen....


    • mahassa

      on voemoo. voima pakotaa läskin syömään

      • suomalainen.......

        Me ihannoidaan liikaa noita jenkkejä. Hampurilaipaarit ja jenkkiraudat on yksi syy suomalaisten lihomiseen.


    • Koululainen

      Yhtenä syynä voisi myös olla tämä Suomen koululaitoksen muka-terveellinen ruoka. Joka päivä on vain hirveästi perunaa, makaroonia ja rasvaisia kastikkeita. Esimerkiksi makaronilaatikossa on ehkä pari hitusta jauhelihaa ja loppu makaronin ja juuston sekoitusta. Kun ruokana on "terveellistä kalaa", niin se lilluu voiliemessä. Salaatit pilataan tekemällä omituisia makuyhdistelmiä tyyliin ananas-sipuli, ettei kukaan varmasti syö niitä. Kun huonon ruokailun jälkeen suurinta osaa tietysti nälättää, niin ainoa vaihtoehto onkin sitten käydä kiskalla ostamassa munkkipossu tai ostaa koulun automaateista karkkia. Ja sitten päättäjät valittaa kun lapset ja nuoret lihoo.
      Koululaisen lähes ainoa mahdollisuus huolehtia painostaan on tehdä kotona eväät ja syödä niitä koulussa.

      • Opiskelijapoika

        En aina ymmärrä miksi parjataan kouluruokaa. Kodin pikku pullamössö-pojat/tytöt ovat vaan tottuneet siihen että ruuan pitäis aina olla
        pizzaa ja hampurilaista yms. Myönnän sen että
        kouluruoka voisi olla laadultaan parempaa, mutta
        minkäs teet kun ruokaloissa ruoka tehdään massalle ei yksilölle. Kokonaisuutena kouluruoka on OK. Pyritään mm. vaihtelevaan ruokavalioon
        per viikko jne. Kouluruokaa on siis huono syyttää. Ei tietääkseni ole kielletty ottaa myöskään omia eväitä kouluun.


      • Koululainen
        Opiskelijapoika kirjoitti:

        En aina ymmärrä miksi parjataan kouluruokaa. Kodin pikku pullamössö-pojat/tytöt ovat vaan tottuneet siihen että ruuan pitäis aina olla
        pizzaa ja hampurilaista yms. Myönnän sen että
        kouluruoka voisi olla laadultaan parempaa, mutta
        minkäs teet kun ruokaloissa ruoka tehdään massalle ei yksilölle. Kokonaisuutena kouluruoka on OK. Pyritään mm. vaihtelevaan ruokavalioon
        per viikko jne. Kouluruokaa on siis huono syyttää. Ei tietääkseni ole kielletty ottaa myöskään omia eväitä kouluun.

        En odotakaan kouluruuaksi pizzaa tai hampurilaisia (itse asiassa en edes pidä kummastakaan), mutta kouluruoka ei todellakaan ole ravintoarvoiltaan mitenkään loistavaa. Rasvaista ja lähes kokonaan pelkkiä hiilihydraatteja. Joskus, kun ruuassa peräti lihaa on, niin se on läskistä ja rustoista. Kasvisruuassa on myöskin proteiininsaannin kanssa ongelmia, siinä ei ole lähes yhtään soijaa tms vaan pelkkiä kasviksia munamaitoon/kermaan sekoitettuna. Eikä ne ruuat kyllä kovin vaihteleviakaan ole, tai en ainakaan minä pidä vaihtelevana sitä, että maanantaina on makaronilaatikkoa (jossa ei lähes yhtään lihaa), tiistaina makaroni-broilerivuokaa (jossa ei lähes yhtään broileria), keskiviikkona makaronilasagnettea (jossa ei taaskaan lähes mitään muuta kuin makaronia ja juustoa) jne.


    • vääristä tilannetta

      Olen 174cm ja 77kg. Harrastan kuntosalia ja liikuntaa ja olen mielestäni omassa ihannepainossani.
      Indeksini on 25.4 joka on mielestäni oikein hyvä.

      En voi ymmärtää jos minun kokoinen kaveri painaisi esim. 60kg ja olisi indeksin mukaan unelmapainossa, mutta "ihmisten silmissä" luinen ruipelo.

      Mielestäni tälläinen "tutkimus" on täyttä soopaa, eikä sitä kannata ottaa tosissaan.

      • .Karolus

        Aivan samaa mieltä. Olen saman pituinen 174 cm ja tulisin vain kipeäksi ja heikoksi ns. normaaleissa painoissa. Olen raskasluinen ja vankka kaveri, jonka oikea ihannepaino on jossain 78 - 83 kg välissä.

        Eihän nuo anorektikot edes elä pitkään! Molemmat vanhempani ovat yli 80 vuotiaita ja ovat olleet aina jonkin verran ylipainoisia näillä typerillä mittareilla.


    • aikaan

      valitetaan ja kauhistellaan miten laihuutta ja suorastaan anorektisia vartaloita ihannoidaan ja miten kaikki, varsinkin tytöt pyrkii olemaan liian laihoja, ja ovat liian laihoja.. mitä tässä pitäisi uskoa? missähän ne kaikki läskit piileksii kun täälläpäin ehkä joka kymmenes vastaantuleva on lihava?

    • äitee65

      Anoppini mukaan hänellä on raskaat luut ja siskollani on niitä kuuluisia lihaksia. molemmilla ylipainoa on ainakin 30-40 kiloa, noin satakiloa löytyy elopainoa. Itse kuulun tähän onnekkaaseen ryhmään jonka paino ei vaan hevillä nouse, bmi näyttää olevan 18,5. Vaikka eipä ihme, harrastan liikuntaa kolmesti viikossa, teen fyysistä työtä enkä omista autoa. Karkkia syön kun huvittaa, onneksi ei huvita kuin noin kerran kuukaudessa. Meillä kyllä syödään normaalia kotiruokaa tyyliin makaroonilaatikkoa ja sitä läskisoosiakin, siitähän se vaan on kiinni paljonko syö. Lapseni ovat normaalipainoisia ja liikunnallisia harrastuksia on monia. Lienemme poikkeuksia nykysuomessa.

      • Painontiputtaja

        Joo toi raskailla luilla suuren painoindeksin selittäminen on täyttä puppua. Saman pituisella ihmisellä ei kiloa enempää voi millään vaihdella luiden paino.

        Lihakset joo voi vaikuttaa enemmän, mutta siihen kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Nimittäin ilman pillereitä ei pysty vuodessa kohottamaan lihasmassaa yli kahta kiloa millään, kilonkin verran on jo todella kova suoritus. Kuvitelkaa, kymmenen vuotta kaurapuuroa syömällä ja kovalla treenilla lihasmassa nousee vain kymmenen kiloa.

        Noi kaksi tosiasiaa kannattaa muistaa: niiden vaikutus painoindeksiin on paljon paljon pienempi kuin yleisesti kuvitellaan.


        Loppuun omat luvut (olen mies): Oma painoni on aamuisin aika tarkkaan 72 ja pituutta löytyy 182cm. Eli indeksi on silloin 21,7. Rasvaprosentti on reilu kymmenen. Ja jos paino meinaa laskea alle seitsemänkymmenen, silloin aletaan reenaileen ja mässäileen... ;-)

        Kun aikoinani painoin reilu sata, kukaan ei uskonut näkemättä vaakaa, kuvittelivat painoa olevan korkeintaan 90kg. No, oma olo kuitenkin aika tukala, joten hieman pienensin ruoka-annoksia, aloin syömään yleensä terveellisemmin (kuitenkin välillä lautasella oli epäterveellistäkin sapuskaa), aloin käymään silloin tällöin punttisalilla harrastelin pyöräilyä, kävelyä, uintia, hiihtoa (kuitenkaan ei läheskään joka päivä) ja paino tippui tähän reiluun settemäänkymppiin viidessä vuodessa. Painontippumisen aikana tuli kyllä välillä myös mässäiltyä, muttei koskaan viikkoa useammin.


    • naurut

      mikähän komissio tuonkin on tutkinut, euroopan komissio, mikä sekin on, tilastot tehdään tilaustyönä, siis miten mikäkin asia halutaan julkistaa,silkkaa huuhaata, uskokoon tuotakin tilastotietoa ken hölmö tahtoo

    • diu_diu

      Eikös tämä ole nyt sitä kehuttua "hyvinvointia"!?

    • minä olen täydellinen

      mulla täydellinen kroppa olen 178 pitkä ja painan 155 kiloa.. että eiks olekkin hyvät lukemat??

    • siirineito

      Mun mielestä on kamalaa nähdä ihan pieniä lapsia vanhempiensa kanssa Mäkissä syömässä. itsekin tunnen tällaisia vanhempia, jotka eivät osaa valmistaa "normaalia" kotiruokaa ja on helppoa antaa lapselle karkkia tai viedä mäkkiin syömään.

    • Mitä Äksyin Ämmä

      ja se on 18,4. Pieni suklaapuoti tyhjenisi ostoksistani.

      • nainen34v

        Kommenttini tähän keskusteluun: Painoindeksini on netistä löytämäni laskurin mukaan 63,2. Että näin minulla...


      • n28v
        nainen34v kirjoitti:

        Kommenttini tähän keskusteluun: Painoindeksini on netistä löytämäni laskurin mukaan 63,2. Että näin minulla...

        oho! mulla tuli ton laskurin mukaan 46.1 että sillai mulla.


    • Sopusuhtainen

      En oikein hiffaa tuota painoindeksiä, olen 180 pitkä ja painan 83, olen siis lievästi lihava :). Mielestäni ruumiinrakenne on aika olennainen tässä asiassa. Meikäläinen olis esim. jääkiekossa kukkakeppi. Olin ennen 72-75kg ainakin 15 vuoden ajan ja yritin saada vähän massaa lisää syömällä hyvin(kylläkin terveellisesti), nyt vasta tunnen olevani normaalipainoinen.

    • ------------

      Miksi ette voi sen haukkumisen sijaan antaa hyviä laihdutusneuvoja niin varmasti alkaisi kansa laihtumaan. Mun mielestä haukkuminen vain lisää lihavuutta kun lihavia vain solvataan ja haukutaan eikä anneta mitään arvoa lihaville ihmisille, ovathan lihavatkin ihmisiä. Hävetkää lihavien haukkujat, tehkää jotain muuta hyödyllisempää, mutta ilmeisesti teillä ei ole muuta tekemistä kuin haukkua lihavia!!!!!!

      • piikkiin

        menee tupakoitsijoitten haukkuminen.
        Lihavat eivät pysty vastustamaan herkkuja
        - tupakoitsijat eivät nikotiinia.
        Tahdonvoimaa puuttuu kumpaisiltakin ja niin
        saamme me olla muiden "hampaissa".
        Tiedämme toki että terveytemme on vaarassa..


      • koska olen mieleltäni saira...

        Ensin petti veli muijan kanssa, sitten paras kaveri jnejne. Sitten riitaantui isä äidin kanssa ja minä jouduin oikeuteen tosi repivään juttuun jossa myös minä sain sakkoa aivan syyttömästi.
        Sitten meni firma alta, toimeksiantajan ainoa syy oli että olen liian rikas eikä häntä huvita minua enempää rikastuttaa. Onneksi onnistuin sen kusipään myös puheidensa takia upottamaan. Tämän taistelun aikana työntekijäni onnistui ryöstämään tosi raukkamaisesti firmani.

        Aloin juoda, tosin vain hetken ja pahaan olooni, En missään nimessä alkoholisoitunut.
        Kaaduin kännissä portaissa ja katkaisin selkäni pahasti. Olin vuoden petipotilaana ja hirveä särky vieläkin.

        Olin menestyjä, ihana vaimo, kiva perhe, yhteiskunnallista arvostustakin. Ilkeä en ollut koskaan kenellekään.
        Tuosta kaikesta on nyt aikaa viisi vuotta. Kaikki paska tuli noin kuuden kuukauden aikana. Painoin tuolloin noin 78 kg pituus 176 cm. Nyt painan 114kg ja toivon saavani sydärin......


      • yhymm
        koska olen mieleltäni saira... kirjoitti:

        Ensin petti veli muijan kanssa, sitten paras kaveri jnejne. Sitten riitaantui isä äidin kanssa ja minä jouduin oikeuteen tosi repivään juttuun jossa myös minä sain sakkoa aivan syyttömästi.
        Sitten meni firma alta, toimeksiantajan ainoa syy oli että olen liian rikas eikä häntä huvita minua enempää rikastuttaa. Onneksi onnistuin sen kusipään myös puheidensa takia upottamaan. Tämän taistelun aikana työntekijäni onnistui ryöstämään tosi raukkamaisesti firmani.

        Aloin juoda, tosin vain hetken ja pahaan olooni, En missään nimessä alkoholisoitunut.
        Kaaduin kännissä portaissa ja katkaisin selkäni pahasti. Olin vuoden petipotilaana ja hirveä särky vieläkin.

        Olin menestyjä, ihana vaimo, kiva perhe, yhteiskunnallista arvostustakin. Ilkeä en ollut koskaan kenellekään.
        Tuosta kaikesta on nyt aikaa viisi vuotta. Kaikki paska tuli noin kuuden kuukauden aikana. Painoin tuolloin noin 78 kg pituus 176 cm. Nyt painan 114kg ja toivon saavani sydärin......

        tuo oli hauska! Kerrankin huumoria tällä palstalla!


      • kyllä perää
        koska olen mieleltäni saira... kirjoitti:

        Ensin petti veli muijan kanssa, sitten paras kaveri jnejne. Sitten riitaantui isä äidin kanssa ja minä jouduin oikeuteen tosi repivään juttuun jossa myös minä sain sakkoa aivan syyttömästi.
        Sitten meni firma alta, toimeksiantajan ainoa syy oli että olen liian rikas eikä häntä huvita minua enempää rikastuttaa. Onneksi onnistuin sen kusipään myös puheidensa takia upottamaan. Tämän taistelun aikana työntekijäni onnistui ryöstämään tosi raukkamaisesti firmani.

        Aloin juoda, tosin vain hetken ja pahaan olooni, En missään nimessä alkoholisoitunut.
        Kaaduin kännissä portaissa ja katkaisin selkäni pahasti. Olin vuoden petipotilaana ja hirveä särky vieläkin.

        Olin menestyjä, ihana vaimo, kiva perhe, yhteiskunnallista arvostustakin. Ilkeä en ollut koskaan kenellekään.
        Tuosta kaikesta on nyt aikaa viisi vuotta. Kaikki paska tuli noin kuuden kuukauden aikana. Painoin tuolloin noin 78 kg pituus 176 cm. Nyt painan 114kg ja toivon saavani sydärin......

        Onnellisena on helpompaa olla hoikka. Masentuneena ei mikään huvita.

        Suomalaiset ovat onneton melankolinen kansa, jota valtiovalta vain kurittaa lisää koko ajan autoverolla yms. jotta herroille voidaan jakaa lisää liksaa.

        Siksi me olemme lihavaa jengiä.


      • laihtumiseen

        syö vähemmän, liiku enemmän. älä keksi syitä miksi voi syödä eineksiä tai pika ruokaa, miksi ei voi mennä ulos liikkumaan. syö aluksi hiukan vähemmän, liiku tunti päivässä. ja muista että laihtuminen ei tapahdu nopeasti, ole kärsivällinen, tee liikkumisesta elämäntapa niin ei vaakaakaan tarvi tuijottaa joka viikko.


    • tilastoja

      Joo ei suomalaiset mistään hoikimmasta päästä ole mutta Irlannissa asuvana väittäisin että nämä ihmiset ovat vielä lihavampia. Ihan vaan silmämääräisesti arvioiden. Epäilen vaan ettei täällä vielä pidetä kirjaa tuollaisista asioista kun maa on vasta äskettäin alkanut kehittyä.

      • siiri91

        Totta se on, että suomalaiset ovat lihavia.Mun paidoindeksi 16..ihan normaali..=)


      • siiri91 kirjoitti:

        Totta se on, että suomalaiset ovat lihavia.Mun paidoindeksi 16..ihan normaali..=)

        Terve vaan... Toi sun painoindeksi on kaikkea muuta ku normaali.. On totta että olet kasvavassa iässä, mutta jos lukema ei tuosta nouse 5 vuoden kuluessa... Ota järki käteen tyttökulta...


      • terv.hoitaja
        siiri91 kirjoitti:

        Totta se on, että suomalaiset ovat lihavia.Mun paidoindeksi 16..ihan normaali..=)

        Jos 91 on syntymävuotesi ja olet tyttö niin kuin nimimerkistäsi saattaisi päätellä, niin olet kyllä alipainoinen. Päätelmä pitää kutinsa oli pituutesi melkein mitä hyvänsä.
        Jos olet esim. 160 cm pitkä, niin painat n. 41 kg. Et ehkä ole vielä fyysisesti täysin kehittynyt, mutta massaa saisi silti olla vähintään 4-5 kg enemmän.
        Jos taas olet 170cm pitkä ja painat 46 kg, niin lisää saisi tulla n. 10 kg.


    • ESRFESSE

      STEROIDIT LAILLISEKSI KAIKILLE!!
      STEROIDIEN AVULLA YLIJÄÄMÄ ENERGIA VARASTOITUU ENEMMÄN LIHAKSINA.
      ja RASVAPROSENTTI PYSYY MATALANA, VAIKKA HERKKUJA söisi paljon enemmän, mUTTA YLIPAINO MUODOSTUU TÄLLÄ KERTAA LIHAKSIEN MUODOSSA...

      • Luomu

        Sinähän idean heitit, ihanko tosissas? Syö sinä vaan hormoneja ja ota kaupan päälle syöpä, pään sekoaminen ja hormonaalitoiminnan sekoaminen, välillä seisoo viikon, välillä ei seiso 3 viikkoon, onnea matkaan!


    • Tilanne ei ole edes vielä paha...

      Odottakaas 5-10 vuotta... Koululiikunta vähenee, kiinnostus peruskuntoiluun nuorilla on laskussa ja armeijakin muuttuu. Onnea 40-vuotiaat ja vanhemmat: te olette Suomen ahkerimpia kuntoliikkujia. Niin se pitää. On hyvä että nuoret (varsinkin tytöt) hyväksyvät itsensä paremmin sellaisena kuin ovat, eivätkä vaivu masennukseen katsellessaan tuulenraiskaamia vinkuheiniä lehdistä, tv:stä yms. Mutta olisi äärimmäisen hyvä sisäistää muutama seikka: Jos sinulla on ylipainoa, se ei koskaan ole hyväksi, vaikka pystyisitkin sen kanssa elämään. Ylimääräinen rasva kehossasi on aikapommi... Se tuhoaa (kalkkeuttaa) verisuonesi --> kuuluisat lukemat suomalaisten sydän- ja verisuonitaudeista.

      Ottakaa hyvät nuoret ja vanhemmatkin järki käteen... Pitäkää itsenne liikkeessä niin ei tarvitse kenenkään seistä ystävän haudan vierellä, joka kuoli nuorena sydän- tai verisuoni tautiin.

      Hyväksykää itsenne ja pitäkää myös itsestänne huolta... Olette sen kaikki omalla tavallanne ansainneet.

      • Älähän nyt

        Et ole mikään esimerkki mistään. Hommaa hartiat narukäsi.


    • hmmmmmllkj

      Kummallista, että aina kannustetaan välttämään rasvaisia ruokia. Okei onhan rasvassa tuplamäärä energiaa hiilihydraattiin nähden, mutta hyvää rasvaa kannattaa syödä, sillä se on nimenomaan hyväksi sydämelle ja verisuonille. Ennemmin karsisin sitä ylimääräistä leivän syöntiä ja mehun juontia ja lisäisin margariinia ja rypsiöljyä ruokavalioon.

    • salille!

      Olenko minä läski, kun painoindeksi on 28 ja rasvaprosentti on 14,3. Juuri äsken mittasin rasvaprosenttimittarillani.

      Kaverini on samanpituinen ja painaa n. 10 kg vähemmän. Rasvaprosentti on 26,2.

    • MaeOfPel

      Vielä muutama vuosi sitten Suomi oli euroopan lihavin kansa. eli suunta on hyvä

      • ................

        Höh! Eiköhän se absoluuttinen ylipaino ole merkittävämpi asia kuin sijoitus jossain vertailussa?


    • nyt ja tulevaisuudessa

      Olen laskenut -> 21,5... kerran on mennyt paino lievän ylipainon puolelle ja syynä oli yksinkertaisesti liian vähäinen liikkuminen. Että alkoi ahdistaa ja päätin, että ei enää koskaan. Diettiä en pidä, vaan liikun reippaasti ja syön vain sen verran, että nälkä lähtee.
      Suomalaisten ylipainon laskua valitettavasti vain maksetaan tulevina vuosina ja paljon. Sääliksi käy etenkin ylipainoiset lapset.

      • BMI 29.6

        Ei kannata ottaa liian vakavasti. Itselläni on BMI 29.6, enkä ole lihava enkä löysä. Että jotain itsekritiikkiä kehiin. Ei taulukoita voi tuijottaa liian orjallisesti, nehän ovat vain suuntaa antavi


      • jodaöjao
        BMI 29.6 kirjoitti:

        Ei kannata ottaa liian vakavasti. Itselläni on BMI 29.6, enkä ole lihava enkä löysä. Että jotain itsekritiikkiä kehiin. Ei taulukoita voi tuijottaa liian orjallisesti, nehän ovat vain suuntaa antavi

        jos ylipainosta tulisi lisäverotusta niin kyllä sitten samantien tupakoinnistakin pitäisi tulla koska sillähän myös aiheutetaan lisää sairaalakuluja omasta halusta ja pelkästään halusta! lihavuudella sen sijaan voi olla mitä erinäköisiä "syitä" jotka on ymmärrettävissä toisin kuin tupakointi!


      • Karseeta
        BMI 29.6 kirjoitti:

        Ei kannata ottaa liian vakavasti. Itselläni on BMI 29.6, enkä ole lihava enkä löysä. Että jotain itsekritiikkiä kehiin. Ei taulukoita voi tuijottaa liian orjallisesti, nehän ovat vain suuntaa antavi

        olen lihava ja löysä, lössähtänyt ja lässähtänyt.


    • Sanni-95

      Minulle tuli tuolta joltain sivulta vastaukseksi että;


      Painoindeksisi on: 17.5

      Se tarkoittaa, että painosi on normaalia alhaisempi. Sinulla on suositukseen nähden alipainoa 2.3 kiloa
      ---------------------------------
      Mutta minä kyllä olen vasta 13v, tyttö.. mutta eikä 18.5 ole normaali?...

    • Mandy

      Kun suunnittelee ruokavaliotansa, pitäisi ottaa huomioon se, miten elimme ennen kuin edes sivistyimme. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä syötiin paljon ja raakana (kypsentämättä), eikä se ollut silloin todellakaan mitään "pupun ruokaa". Lihaakin syötiin, mutta kohtuudella, ja se hankittiin metsästämällä, eli liikkumalla. Liiallinen sokerin ja rasvan saanti olisi tuolla tavalla eläessä miltei mahdotonta.
      Miksi siis olemme niin lihavia?

      Nykyään ruokia käsitellään paljon ja niissä on paljon piilorasvaa ja -sokeria. Ravitsemusterapeutit suosittelevat viljatuotteita ruokavalion perustaksi, mutta syötiinkö kivikaudella leipää? Jonkinlaista puuroa saatettiin keittää siemeniä (täysjyvää) murskaamalla ja siihen vettä lisäämällä, mutta pääasiassa kuitu saatiin vitamiineista.

      Kannattaa muistaa, että hiilihydraatteja ei pidä kokonaan välttää - niitäkin on olemassa kahdenlaisia, hitaasti ja nopeasti imeytyviä. Nopeasti imeytyvät ovat lähinnä sokereita, joiden liiallinen saanti (yli 90g/päivä) saa kehon muuttamaan ylimääräiset sokerit rasvaksi, eli läskiksi vyötäröön ja reisiin, jos ihmisen ei kuluta syömäänsä energiaa. Tämän takia kuitenkaan hedelmiä ja marjoja ei pidä olla syömättä, vaikka ne sisältävätkin jonkin verran hedelmäsokeria, koska niissä on elintärkeitä vitamiineja ja nopeiden hiilihydraattien määrä on vähäinen.

      Yksi lihavuuden kulmakivi on liiallinen lihansyönti. Kasvisruokavaliota noudattamalla voit silti tehdä aivan liharuoan näköistä ja -makuista ruokaa, ja soijapapu on paljon terveellisempää kuin liha. Vaikka kasvissyönti ei olisikaan aivan luonnonmukaista, se olisi paljon luonnonmukaisempaa kuin McDonalds'in ruuat.

      "Kasvisruokavalioissa on monia terveydellisiä etuja: niissä on vähemmän tyydyttynyttä rasvaa ja eläinproteiinia ja kolesterolia ei juuri lainkaan. Sen sijaan kasvissyöjät saavat ruokavaliostaan enemmän hiilihydraatteja, kuitua, magnesiumia, antioksidantteja (kuten C- ja E-vitamiinia) ja fytokemikaaleja. Kasvissyöjillä on havaittu olevan pienempi painoindeksi kuin sekasyöjillä, samoin pienempi sydäntautikuolleisuus. Veren kolesterolipitoisuus ja verenpaine ovat kasvissyöjillä myös pienemmät. Heillä on lisäksi alhaisempi riski sairastua verenpainetautiin, tyypin 2 diabetekseen sekä eturauhas- ja paksusuolensyöpiin."

      Lähde: Vegaaniliitto

      Itse olen naispuolinen kasvissyöjä, painoindeksini on 19,2 ja rasvaprosenttini 16%.

      Olisiko kasvissyönti läskin kansamme pelastus?

    • rotevahko..

      Meille joilla lihaksikkaampi vartalo taidetaan kuulua toiseen indeksiin

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3363
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      209
      2779
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      143
      2495
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2015
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      17
      2009
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1662
    7. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1586
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      20
      1546
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1276
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1221
    Aihe