särkylääkepäänsärky

mistä sen tunnistaa?

alkaako särky heti, kun lääkkeen vaikutus loppuu? tuleeko samaan aikaan päivästä?

oon joutunu käyttään paljon särkylääkkeitä, mutta en välttämättä kuin kerran päivässä, toisinaan kolme kertaa. päänsärkyä tosin ollut noin 20 vuotta.

13

6650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päänsärkijä

      Ajattelin itsekin aloittaa tällä aiheella keskustelun. Nimittäin särkylääkepäänsärystä. Mulle on kehkeytynyt melko lyhyessä ajassa, kuukaudessa, särkylääkepäänsärky. Nyt en saa ottaa särkylääkkeitä lainkaan. Nyt pitää vaan kärsiä päänsärky. Sen kuulemma pitäisi kyllä loppua. Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia, miten kauan kestää, ennen kuin tästä särystä pääsee eroon? Siis kauanko tämä vieroitus kestää? Olo on aika kamala, enkä voi olla töissä.

      • Melkein särytön

        Kävin viime keväänä neurologilla migreenin ja jatkuvan säryn vuoksi, koska oletin säryn johtuvab särkylääkkeistä. Sain uuden estolääkkeen Triptyl, ja kas kummaa meni pari kuukautta ja särkypäivien määrä putosi todella paljon. Ko. lääke nostaa kipukynnystä ja minulla se tehosi. Sitä on myös ennen käytetty jonkinasteisena masennuslääkkeenä isoilla annoksilla. Hyvä puoli on lääkkeen alhainen hinta.

        Haitat on, että se väsyttää, jonka vuoksi se otetaan iltaisin ja samalla se auttaa nukkumaan. Toinen sivuvaikutus on suun kuivuminen, mutta jatkuvaan särkyyn verrattuna se on tosi mitätön vaiva.

        Olen kuin toinen ihminen, pää on kirkas ja selkeä, kun se ehti olla vuosikymmenet raskas ja sumuinen.


      • Hortonisti

        Vain pelkkä kärsiminen särkylääkepäänsärystä on mielestäni väärä tapa hoitaa särkylääkepäänsärkyä.
        Itselleni on Panacodista kaksi kertaa kehittynyt ko. päänsärky. Molemmilla kerroilla annettiin noin vuoden pituinen särkylääkkeiden käyttökielto ja särkylääkepäänsäyn katkaisemiseen kolmen viikon pituinen kortisonikuuri alenevin annoksin.
        Tämä kortisoni kuuri helpottaa olotilaa ja särkyä huomattavasti enemmän kuin pelkkä kärsiminen. Itselleni sen molemmilla kerroilla määräsi neurologi, toisen katkaisukerran jälkeen en ole enää käyttänytkään särkylääkkeitä vaan siirtynyt estolääkkeisiin, joita ovat erilaiset triptylit, epilepsialääkkeet ja beta-salpaajat, näin muutamia mainitakseni.


      • migreeni 56
        Melkein särytön kirjoitti:

        Kävin viime keväänä neurologilla migreenin ja jatkuvan säryn vuoksi, koska oletin säryn johtuvab särkylääkkeistä. Sain uuden estolääkkeen Triptyl, ja kas kummaa meni pari kuukautta ja särkypäivien määrä putosi todella paljon. Ko. lääke nostaa kipukynnystä ja minulla se tehosi. Sitä on myös ennen käytetty jonkinasteisena masennuslääkkeenä isoilla annoksilla. Hyvä puoli on lääkkeen alhainen hinta.

        Haitat on, että se väsyttää, jonka vuoksi se otetaan iltaisin ja samalla se auttaa nukkumaan. Toinen sivuvaikutus on suun kuivuminen, mutta jatkuvaan särkyyn verrattuna se on tosi mitätön vaiva.

        Olen kuin toinen ihminen, pää on kirkas ja selkeä, kun se ehti olla vuosikymmenet raskas ja sumuinen.

        annostuksella sulla on tuo Triptyl? Itselläni ollut 30 v päänsärkyjä ja vuosi sitten
        vasta todettiin että minulla on krooninen migreeni, johon sain estolääkityksenä Selokenin. Alussa auttoi, tämän vuoden alkupuolella jo tilanne, että taas särkee jatkuvasti. Menin toielle neurologille
        helmikuun alussa, joka määräsi Triptyliä, ensin maximi annos oli 30 mg/pv, nyt nostettiin 50 mg:aan, koska edelleen särkee joka päivä päätä. Tuntuu toivottomalle tää mun tilanne.


    • vuodenaika

      Olen ollut samassa jamassa koko parhaan osan elämääni. Päivittäin olen joutunut särkylääkkeitä popsimaan milloin enemmän, milloin vähemmän.
      Migreeni muuttui krooniseksi, mutta niinhän se on, että show must go on. Särkylääkkeiden voimalla piti työ hoitaa, oli sitten miten oli.

      Panadol comp, jossa on kofeiinia, auttoi mulle jonkinverran, niinpä takkuinen aamuinen pieni jomotus asettui hetkeksi, vaatiakseen taas hetkenkuluttua lisää.
      Minkäs teit, migreeniä ei ymmärretty sitäkään vertaa kun tänä aikana.

      Myöhemmällä iällä pääsin kunnon neurologin hoitoon, siellä ilmeni tämä vyyhtipäänsärky, ja Migreeniyhdistyksen palstalta sain paljon tietoa ja vinkkiä.

      Nyt kai jo ikä alkaa auttamaan jonkin verran, niin, että saan ´vapaapäiviä´. Tällöin se lääkeriippuvuus on katkennut itsestään. Vieläkin 2-3 vkoa voi olla jatkuvaa särkyä ja lääkitsemistä... Vien tämän tautini kait hautaan saakka:)

      • ekana kirjoittanut

        ja nyt alettiin kokeilla estolääkityksiä. triptyl ekana, pitäisi lievittää pitkään jatkuneita kiputiloja.

        TOSIN, mulla korkeat silmänpaineet, silmänpainetautia ei todettu. panacodeja muihin särkyihin, ja tupakoin... vaikkakin tuntuu siltä, että nykyään lääkkeitä silti määrätään, vaikka haittavaikutuslistasta löytyy estäviä tekijöitä. haluan itse eroon kipulääkkeistä, joten onkohan tämä silti parempi vaihtoehto?

        lihasrelaksantit jätetty pois silmänpaineiden takia. mietityttää kyllä tämäkin vaihtoehto. nytkin tramaleita selkään käytössä... mutta tulin siihen tulokseen, että koska tasaisin väliajoin en tarvitse lääkkeitä, en myöskään ole itselleni aiheuttanut särkylääkepäänsärkyä. ja pidän itseäni perusterveenä kaikkien näiden kipujen ja sairauksien kanssa.


      • päänsärkijä

        Voisitko lyhyesti kertoa, mitä tuolla viittaamassasi linkissä on? Siellä kun on vaan linkkiä toisensa perään enkä jaksa alkaa niitä kaikkia katsomaan.


    • krooninen.sairastelija

      En tiedä yhtään mitä on särkylääkepäänsärky. Johtuuko se pitkäaikaisesta särkylääkkeiden syömisestä ja niiden lopettamisesta eli vieroitusoireita?

      Mä söin selkävaivaan pronaxenia kaks kertaa päivässä kahden viikon ajan. Kun sitten pystyin sen lopettamaan, niin viikon kesti päänsärky, joka alkoi aina iltapäivällä uudestaan, jos oli aamulla ottanut vaivaan lääkkeen. Sitten lopetin sen lääkkeen oton ja kärsin vain. Muutama päivä niin kipuilu lakkasi. Voisko tuo olla särkylääkepäänsärkyä?

      K.S

      • päänsärkijä

        Tuollaista se särkylääkepäänsärky on. Elimistö vaatii särkylääkettä päänsäryllä. Eli vierotusoireista on kyse.


    • ongelmien edessä

      Joudun syömään nivelkipuihin tulehduskipulääkettä erittäin säännöllisesti (viime syksystä laskien on ollut muutama useamman päivän tauko, mutta pitkälti päivittäin olen syönyt). Sinällään tyypillisiä särkylääkepäänsäryn oireita ei normaaliannoksella ole. Mitään toleranssin kasvuja ei ole ja päätä on särkenyt todella harvoin.

      Nyt hammasoperaation jälkeen söin viikon verran reilummin kipulääkettä (normaaliin lisäksi Panadolia 2x500 mg 3 kertaa päivässä tarvittaessa). Sinällään panadolin lopettaminen ei aiheuttanut mitään oireita (otin sunnuntaina viimeisen). Mutta nyt kun olen vähentänyt tuota tulehduskipulääkettä, kuten tässä vaiheessa kuukautiskiertoa olen normaalistikin tehnyt, on nyt eilen ja tänään vaivannut iltapäivästä alkaen aika räväkkä päänsärky. Epäilen sen johtuvan juuri kipulääkkeiden vierotusoireista, joten en haluaisi siihen kipulääkettä ottaa...

      Nyt sitten kärvistellään, toivottavasti menee pian ohi, ettei tarvitse pitkään kärvistellä. Se vaan tässä mietityttää, että miten uskallan jatkossa syödä kipulääkkeitä, kun kuitenkin toimintakyvyn kannalta ne ovat aika oleellisia. Näihin nivelkipuihin kun ei spesifisempää lääkettä ole.

      • kohta terve

        minulla särkenyt päätä jo kanssa useita n.8v ja siihen löytyi syykin, kunhan lopulta pääsin sairaalaan kirjoille tutkimuksiin, erittäin harvinainen kortisonin puute, nyt hoitona päivittäin kortisoni korvaushoito ja särytkin poistuu vähiteleln. siis pieni verikoe ja siitä se selvisi.


    • Anonyymi

      Täällä vieroitus menossa ja avuksi sain tukilääkityksenä kortisonikuurin. Auttaapi oireisiin. Minulla särkylääkepäänsäryn oireet olivat jo niin pahat että ennen viimeisintä terveyskeskuskäyntiä minulla oli viikon putkeen hirveää päänsärkyä joka yltyi migreeniksi. Ja kun koitin olla yhden päivän ilman parasetamolia ja buranaa, olin illasta kuin halvaantunut kun niin pahasti särki päätä, ahdisti ja oksetti. Sitä on vaikea kuvalla, ihan niinkuin olisi ollut kaikki päänsäryn muodot yhtäaikaa. Hirveää kärsimystä. Vaikeinta oli tajuta ja hyväksyä se kuinka paljon sitä oli käyttänyt monien kuukausien ajan buranaa ja panadolia, meni oikeastaan melkein päivittäin monia kappaleita. Olo alkoi olemaan jo kuin koukuttuneella narkilla kun sitä noilla lääkkeillä piti normaalia oloa yllä

      Raskas kokemus, ei koskaan enää mutta tulipahan koettua. Voin sanoa että suuri kynnys tulevaisuudessa koskea noihin käsikauppalääkkeisiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe