kannattaako mennä lukioon?

pauks|

elikkäs kannattaako 7.7 keskiarvolla lukioon teijän mielestä.?? onks siel nii hirvee vaikeeta jos on vaikka ruotti 6 ja matikka 7? pärjäisinkö?? oon nyt 9:llä.

8

597

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abimuikki

toi tulee vähän liian varhaisessa iässä toi kysymys vastaan. kannattaa nyt miettiä, että haluatko lukea kauemman aikaa, siis ootko ihan yleisesti ottaen kiinnostunut lukemisesta ja opiskelusta vai onko se yläasteen aikana ollut hirveetä pakkopullaa..jos haluat valmistua nopeasti ammattiin ja alkaa tienaamaan rahaa, kannattaa ehdottomasti mennä amikseen. jos taas haluat kuluttaa pidemmän aikaa varhaisaikuisuudestasi opiskelemiseen ja tykkäät koulusta, voi lukioon mennä saman tien. koska lukiosta voit sitten jatkaa yliopistoon, ammattikorkeeseen tms. mutta siis, jos ei kiinnosta tollanen ja opiskelu kuivaa, varaudu siihen, että voi alkaa vaikka harmittamaan myöhemmin, ettet menny amikseen. ei kannata siis vaan tiirailla päättötodistusta vaan miettiä, minkätyyppinen ihminen oot.

• kiinni

Yhtäläiset mahdollisuudet ammattikoulun käyneellä on hakeutua jako-opiskelemaan yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Se on vain asenteesta kiinni. Antaahan se lukio hyvän yleis sivistävän pohjan.

Kannattaa huomioida myös se että tänäpäivänä ei korkea koulutus takaa työllistymistä ja varakasta tulevaisuutta. Asia on kuitenkin alakohtainen.

• aSDasdlkjg

Jos valitset lukion, niin ota siitä kaikki irti. Toi sun ka ei oikeestaan kerro sitä kuinka hyvät edellytykset sulla on oppia teoreettisia asioita, koska et oo välttämättä vaan opiskellu yläasteella tarpeeks hyvin. Jos susta tuntuu, että tosta vajaan kasin keskiarvosta on vaikee parantaa, niin ei se lukio ehkä kannata. Mutta jos tuntuu siltä, että sul on resursseja opiskella enemmänkin, niin ei se lukio mitenkään merkittävästi vaikeempi paikka oo ku yläastekkaan. Se on vaan vähän niin, että lukiosta kannattaa kirjottaa ne ämmän paprut vähintään jos koko koulusta haluaa mitään hyötyä ottaa irti. Ja kyllähän tommonen kasin pintaan oleva ka sen mahdollistaa, ei siinä mitään.

Amiksesta voi olla hankala päästä yliopistomaailmaan, mutta ammattikorkeaan kyllä helpostikin. Eli kyllä amiskin on hyvä vaihtoehto, varsinkin jos käytännön tekeminen kiinnostaa enemmän kuin lukeminen. Ehtii sitä sitten myöhemmin kouluttautua lisää jos rahkeita ja kiinnostusta riittää.

Eli mitä ikinä teetkin, niin älä kuitenkaan mene lukioon vaan hakemaan "lisää miettimisaikaa" ja oleskelemaan. Se on suurinta mahdollista ajan hukkaa.

• ex-sluibailija
        aSDasdlkjg kirjoitti:

Jos valitset lukion, niin ota siitä kaikki irti. Toi sun ka ei oikeestaan kerro sitä kuinka hyvät edellytykset sulla on oppia teoreettisia asioita, koska et oo välttämättä vaan opiskellu yläasteella tarpeeks hyvin. Jos susta tuntuu, että tosta vajaan kasin keskiarvosta on vaikee parantaa, niin ei se lukio ehkä kannata. Mutta jos tuntuu siltä, että sul on resursseja opiskella enemmänkin, niin ei se lukio mitenkään merkittävästi vaikeempi paikka oo ku yläastekkaan. Se on vaan vähän niin, että lukiosta kannattaa kirjottaa ne ämmän paprut vähintään jos koko koulusta haluaa mitään hyötyä ottaa irti. Ja kyllähän tommonen kasin pintaan oleva ka sen mahdollistaa, ei siinä mitään.

Amiksesta voi olla hankala päästä yliopistomaailmaan, mutta ammattikorkeaan kyllä helpostikin. Eli kyllä amiskin on hyvä vaihtoehto, varsinkin jos käytännön tekeminen kiinnostaa enemmän kuin lukeminen. Ehtii sitä sitten myöhemmin kouluttautua lisää jos rahkeita ja kiinnostusta riittää.

Eli mitä ikinä teetkin, niin älä kuitenkaan mene lukioon vaan hakemaan "lisää miettimisaikaa" ja oleskelemaan. Se on suurinta mahdollista ajan hukkaa.

"Eli mitä ikinä teetkin, niin älä kuitenkaan mene lukioon vaan hakemaan "lisää miettimisaikaa" ja oleskelemaan. Se on suurinta mahdollista ajan hukkaa."

Sanoisin, että ei pidä paikkaansa. Lukio nimittäin on ylivoimaisesti paras vaihtoehto, jos haluaa miettimisaikaa. Lukiossa saa hyvän yleissivistyksen ja laadukasta opetusta, josta ei ainakaan haittaa ole. Lukion jälkeen ovat myös kaikki ovat avoinna.

No voihan tähän tietty sanoa, että voihan sitä mennä amiksestakin yliopistoon, mutta nämä ovat harvinaisia erikoistapauksia, ja vaativat sitten poikkeuksetta todella paljon lukemista ja opiskelua pääsykokeisiin, eikä siltikään ole sisäänpääsy helppoa kun samaa opiskelupaikkaa hakee pataljoona kolme vuotta lukiossa opiskelleita ylioppilaita.

Jos hakee ammattikorkeaan, niin on paljon paremmat mahdollisuudet pärjätä amiksia paremmin pääsykokeissa (noh, ainakin tekniikan alalla, jossa painotetaan fysiikan/kemian ja matematiikan tuntemusta).

Jos taas huomaakin, että amis olisi se oikea vaihtoehto, niin ok, sitten osa opiskeluista on ehkä mennytkin hukkaan. Mutta toisaalta, ylioppilaat pääsevät amiksen lävitse muistaakseni kahdessa vuodessa, joten ei se lukioaika ihan hukkaan ole mennyt.

Jos taas ei peruskoulun jälkeen tiedä, mitä haluaisi opiskella, niin onko se järkevää hommata jokin random-ammatti amiksesta, kun ei edes tiedä tuleeko siitä pitämään.

Mutta no, siinä olet kuitenkin oikeassa, että lukioon ei kannata mennä "oleskelemaan", sillä huonot lukion paperit eivät kelpaa edes vessapaperiksi. Että vaikka meneekin ottamaan sitä miettimisaikaa lukioon, niin kannattaa ehdottomasti suorittaa se lukio kunnolla, eikä alkaa sluibailemaan.

Omaa kokemusta tähän vähän:
        Itse otin tosiaan vähän miettimisaikaa ja menin lukioon. Ikävä kyllä, sluibailin kaiken muun paitsi mielenkiintoiset kurssit. Matikasta, fysiikasta, filosofiasta ja biologiasta tuli ihan hyvät numerot (matikka ja fysiikka pitkänä), historiasta ja ruotsista aivan käsittämättömän huonot numerot. Keskiarvo on ~7,4 mutta kirjoitin vain B:n paperit.

Vasta kirjoitusten jälkeen, kun menin kesätöihin, tajusin että mitä haluan tulevaisuudessa tehdä.

Hain ammattikorkeaan, en päässyt. Hain uudestaan, ja sitten pääsin, varasijalta. Työkokemuspisteet ja hyvin mennyt pääsykoe auttoivat asiaa. Paljon stressiä olisin välttänyt jos olisin jaksanut kunnolla opiskella lukiossa. Mutta motivaatiota on välillä vaikea löytää kun ei ole suunnitelmia.

Että muistutukseksi niille, jotka menevät lukioon ottamaan miettimisaikaa: ottakaa se opiskelu tosissanne, muuten siitä ei ole mitään hyötyä.

T. nykyisin keskiarvo 4, asteikolla 1-5 :)

• hkfoghj

Itselläni oli keskiarvo 7.4, kun menin lukioon ja ihan hyvät paperit sieltä mielestäni sain. Jos tuntuu,että haluat varmasti tulevaisuudessa yliopistoon,niin kannattaa mennä, mutta jos pyrkimyksenäsi on amk, niin kannattaa miettiä onko lukio se oikea paikka, vai olisiko ammattioppilaitoksessa tai jossain muualla mielenkiintoista alaa, nimittäin ammattikoulun tai muun koulun jälkeen pääsee paljon helpommin amk:hon, kun keskivertoa alemmilla ylioppilas papereilla. :)

• Tosiasia

Joo vaikeeta on lukios. Mulla oli keskiarvo melkein 9 yläasteen päättötoikas. Ja siitä huolimatta mä saan taistella tosissaan joissakin aineissa läpipääsyn kanssa. Ja opiskelen ihan yhtä ahkerasti kun yläasteellakin tai ahkeramminkin.

• qwwewerre

Mulla nimittäin oli kanssa n. 9 ka yläasteelta ja se pysy lukioajan samana samanlaisella löysäilyllä. Kirjotuksissa sen sit huomas ku tulokset putos siihen M:n paikkeille, eli vastaa jotain kasii. Eli jossain lukiossa voi olla tiukempaa saada hyvii numeroita, mutta ehkä ne tulokset pysyvät sitten samoina myös kirjotuksissa. Kyllä siellä lukiossa pärjää mukavasti ku tekee vaadittavat tehtävät ja läksyt ja lukee kokeisiin.

• ei mene

koskaan hukkaan." Näin tapaa sanoa äitimuorini. Eli jos meet lukioon ja huomaat myöhemmin ettei ois kannattanu, niin ei se mitään. Aina voit hakea amikseen. Lukion paperit on hyvä olla. Vaikkei niistä hyötyä ois, niin ei ne kyllä myöhemmin haitaksikaan ole. Kolme vuotta elämästä on lyhyt aika, mutta siinä ajassa ehtii kypsyä kuitenkin. Itsellä on lukio takana. Meni hyvin, hyvät paperit. Ei mua ainakaan harmita, mutta paljon opiskelua on vielä edessäpäin. Ei se kuitenkaan oo kuolemanvakava asia tuo lukio. Opiskella ehtii koko ikänsä ja vääriäkin valintoja saa tehdä, niistä oppii. Ainii, mulla meni tosi pahasti laiskotellessa lukio, kun ei ollu motivaatiota. Siellä kuitenkin pärjää aika hyvin hyvällä muistilla ja lahjakkuudella. "Harjoittelu on lahjattomille" oli mun motto lukiossa! Eipä ole sitten enää korkeakouluissa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe