Onko Päijät-Hämeen murre sekoitusta itäisistä ja läntisistä murteista? Sanokaapa "Päijät-Hämeen murretta" puhuvat nämä kaksi lausetta niin kuin ne sanoisitte: Minä olen Päijät-Hämeestä ja puhun suomea. Tiedättekö te mitä minä teen kesäisin.
Ja kerroppa vielä missä päin Päijät-Hämettä asut!
Päijät-Hämeen murre
11
4874
Vastaukset
- Lahest
Mä oon Päijät-Hämeestä ja puhun suomea. Tiettekö te mitä mä teen kesäsin? Ja oon tietty Lahest:)
- Lahest
Minä olen Päijät-Hämeestä ja puhun suomea. Tiedättekö te mitä minä teen kesäisin.
Mä olen Päijät-Hämeest ja puhun suomea. Tiedätteks temitä mä teen kesäsin. - ...
Mä oon Päijät-Hämeestä ja puhun suomee.Tiiättekö te mitä mä teen kesäsi(n)?
Lahesta oon!:) - myöskin
mä oon päijät-hämeest ja puhun suomea
tiedätteks mitä mä teen kesäsin - häneest
Min oon Päijät-Hämeest ja puhun suomee. Tiälätteeks mitä mää tee kesääsin. Hollolaast olen syntyysin, mut pual vuossataa muuall asunt.
- vielä:
onko tämmönen myös Päijät-Hämeen murretta, että lisätään lauseen/sanan
loppuun kii -pääte?
Esim. MinäKII tuun.
Sinne tulee MariaKII mukaan.
?? - Harrastajamurteilija
vielä: kirjoitti:
loppuun kii -pääte?
Esim. MinäKII tuun.
Sinne tulee MariaKII mukaan.
??"Ja sitte
Kirjoittanut: vielä: 27.11.2006 klo 09.12
loppuun kii -pääte?
Esim. MinäKII tuun.
Sinne tulee MariaKII mukaan."
Minäkin tulen = Myös minä tulen = Minäki(i) tuun/tulen = Mäkin tuun/tulen = ...
Kuulostanee normaalilta arkikielenkäytöltä ainakin Helsinki Jyväskylä -akselilla (?), ehkä koko maassa.
- sanoisin
Minä olen Päijät-Hämeestä ja puhun suomea. Tiedättekö te mitä minä teen kesäisin.
Mä oon Päijät-Hämeestä ja puhun suomee.
Tiiättekö mitä mä teen kesäisin.
Ja Lahesta oon... - Hormanaama
Mä oon Päijät-Hämeestä ja puhun suomea. Tiiättekste mitä mä teen kesäsin?
- Lost&Found
"Mä oon Päijät-Hämeest ja puhun suomee. Tiijätteks te mitä mä teen kesäsin."
Mä oon Heinolast.- sanikka
Vaik mä oon syntyperänen lahtelainen ja edellee tääl asun, ni ainoostaa Lost&Found sano ton lauseen samallail, mitä mä oisin sanonu, eli mä oon Päijät-Hämeest ja puhun suomee. Tiiättekste mitä mä teen kesäsin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1127356Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista705861- 955034
- 524305
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494136- 2233996
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283758- 423615
- 552962
- 422467