Työvoimaneuvoja

millasta?

Onko kellään kokemusta töistä itse "pääpaikalta" elikkä työvoimatoimistosta? onko millaista työvoimaneuvojan työ, palkka jne?

18

17420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex ja exänä pysyn

      Työkkärin tädit on yks vihatuimpia ammattiryhmiä tänä päivänä.Lakiviidakossa voit myös äkkiä saada ylemmiltä tahoilta huomautuksia virkavirheistä ym.Omalla paikkakunnalla olet silmätikkuna "se karensseja jakava akka"....

      • Tarvitaan...

        vain sadistista luonnetta. Työvoimavirkailijan palkka taitaa olla pätevyyden mukaan 2500 - 3000 euroa/kk.

        Tuosta virkavirheestä ei ole pelkoa, sillä olen lukenut Te-keskuksen ylitarkastajan lausunnon, jossa virkailijan tekemä asiakirjaväärennös on lakien, asetusten ja määräysten noudattamista ja hyvää hallintotapaa.


      • Mikä palkka!
        Tarvitaan... kirjoitti:

        vain sadistista luonnetta. Työvoimavirkailijan palkka taitaa olla pätevyyden mukaan 2500 - 3000 euroa/kk.

        Tuosta virkavirheestä ei ole pelkoa, sillä olen lukenut Te-keskuksen ylitarkastajan lausunnon, jossa virkailijan tekemä asiakirjaväärennös on lakien, asetusten ja määräysten noudattamista ja hyvää hallintotapaa.

        Haluan nähdä sen rivivirkailijan, joka tienaa edes 2500/kuukaudessa. Ei ole neuvojan vika, että työttömyysetuudet ovat Suomessa nykyään yhä enemmän vastikkeellisia. Suomessa työttömillä on kohtuulliset oltavat moneen muuhun maailmankolkkaan nähden. Lisäksi tuo näkemys vaihtelee, esim. monet työnantajat (ainakin heidän etujärjestönsä) ovat sitä mieltä, että kortistossa on aivan liian helppo maata vain nostamassa korvausta, ilman aikomustakaan mennä töihin. joidenkin kohdalla tuokin enakkoluulo pitää ikävä kyllä paikkansa, vaikka suurin osa tahtookin töihin.


      • toinen ex
        Tarvitaan... kirjoitti:

        vain sadistista luonnetta. Työvoimavirkailijan palkka taitaa olla pätevyyden mukaan 2500 - 3000 euroa/kk.

        Tuosta virkavirheestä ei ole pelkoa, sillä olen lukenut Te-keskuksen ylitarkastajan lausunnon, jossa virkailijan tekemä asiakirjaväärennös on lakien, asetusten ja määräysten noudattamista ja hyvää hallintotapaa.

        Odottelinkin, koska tuo --ttuilu alkaisi. Palkan arvauskin meni reilusti yläkanttiin, 1500 euroa ja siitä vähän ylöspäin on lähempänä totuutta.

        Olin jonkin aikaa työvoimatoimistossa töissä työvoimaneuvojana, tosin tein enemmän koulutusneuvontaa kuin varsinaista työnvälitystyötä, joka vierestä seurattuna näytti olevan monin kerroin stressaavampaa. Työpaikkoja on vaikea taikoa tyhjästä, eli se työ on enemmänkin suunnitelmien tekoa ja lausuntojen antamista ym. lakiin perustuvaa papereiden pyörittelyä ja tietokoneen näpyttelyä. Asiakaskuntaan mahtui noita vihamielisiäkin tapauksia, lisää katkeruutta löytyy mm. tuolta "potkut ja työttömyys" -palstalta.

        Stereotyyppi työvoimaneuvojasta tuntuu olevan joku v-mäinen, vanha akka, mutta totta puhuen työkkäreissä on paljon töissä myös tukitöissä olevia nuoria, jotka ovat itsekin olleet sitä ennen työttöminä.


      • Kanta-asiakas
        toinen ex kirjoitti:

        Odottelinkin, koska tuo --ttuilu alkaisi. Palkan arvauskin meni reilusti yläkanttiin, 1500 euroa ja siitä vähän ylöspäin on lähempänä totuutta.

        Olin jonkin aikaa työvoimatoimistossa töissä työvoimaneuvojana, tosin tein enemmän koulutusneuvontaa kuin varsinaista työnvälitystyötä, joka vierestä seurattuna näytti olevan monin kerroin stressaavampaa. Työpaikkoja on vaikea taikoa tyhjästä, eli se työ on enemmänkin suunnitelmien tekoa ja lausuntojen antamista ym. lakiin perustuvaa papereiden pyörittelyä ja tietokoneen näpyttelyä. Asiakaskuntaan mahtui noita vihamielisiäkin tapauksia, lisää katkeruutta löytyy mm. tuolta "potkut ja työttömyys" -palstalta.

        Stereotyyppi työvoimaneuvojasta tuntuu olevan joku v-mäinen, vanha akka, mutta totta puhuen työkkäreissä on paljon töissä myös tukitöissä olevia nuoria, jotka ovat itsekin olleet sitä ennen työttöminä.

        Niin just se ei ole mitään työtä, se ei tuota mitään ,auta ketään ,siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä.


      • tuota summaa
        Tarvitaan... kirjoitti:

        vain sadistista luonnetta. Työvoimavirkailijan palkka taitaa olla pätevyyden mukaan 2500 - 3000 euroa/kk.

        Tuosta virkavirheestä ei ole pelkoa, sillä olen lukenut Te-keskuksen ylitarkastajan lausunnon, jossa virkailijan tekemä asiakirjaväärennös on lakien, asetusten ja määräysten noudattamista ja hyvää hallintotapaa.

        Suuret on luulot työvoimaneuvojan palkasta, työvoimatoimiston johtakaan taitataa niukin saada tuon verran. Peruspalkka perusneuvojalla menee näin: Tehtäväkohtainen palkanosa on 1579,81 €/kk ja lisäksi tulee henkilökohtaiseen suoritu-kseen perustuva palkanosa, joka voi olla enintään 45 % tehtäväkohtaisesta palkanosasta. Joskus on hyviäkin päiviä, sellaisia ettei ole yhtään vittuilijaa, mutta harvoin. Jossain kansainvälisissä palveluissa on yleensä helpompaa, syvennetyt palvelut joita ainakin ennen oli, on persaukosta, siellä on kaikki juopot.


      • edelliseen
        tuota summaa kirjoitti:

        Suuret on luulot työvoimaneuvojan palkasta, työvoimatoimiston johtakaan taitataa niukin saada tuon verran. Peruspalkka perusneuvojalla menee näin: Tehtäväkohtainen palkanosa on 1579,81 €/kk ja lisäksi tulee henkilökohtaiseen suoritu-kseen perustuva palkanosa, joka voi olla enintään 45 % tehtäväkohtaisesta palkanosasta. Joskus on hyviäkin päiviä, sellaisia ettei ole yhtään vittuilijaa, mutta harvoin. Jossain kansainvälisissä palveluissa on yleensä helpompaa, syvennetyt palvelut joita ainakin ennen oli, on persaukosta, siellä on kaikki juopot.

        Työvoimaneuvojan paikkoja on koko ajan jossain auki, joten mol:in sivuilta voi kuka tahansa tarkistaa hetkessä faktat tuosta palkasta, on aika idioottimaista siksikin yrittää niitä yläkanttiin tuolla tavalla valehdella.


      • kun...
        tuota summaa kirjoitti:

        Suuret on luulot työvoimaneuvojan palkasta, työvoimatoimiston johtakaan taitataa niukin saada tuon verran. Peruspalkka perusneuvojalla menee näin: Tehtäväkohtainen palkanosa on 1579,81 €/kk ja lisäksi tulee henkilökohtaiseen suoritu-kseen perustuva palkanosa, joka voi olla enintään 45 % tehtäväkohtaisesta palkanosasta. Joskus on hyviäkin päiviä, sellaisia ettei ole yhtään vittuilijaa, mutta harvoin. Jossain kansainvälisissä palveluissa on yleensä helpompaa, syvennetyt palvelut joita ainakin ennen oli, on persaukosta, siellä on kaikki juopot.

        työtön saa vain sellaista kohtelua kuin tilaa, mutta työvoimatoimistonvirkailijoille tullaan aiheetta vittuilemaan.

        Valitettava tosiasia on, että valtaosa työvoimavirkailijoista päästää suustaan ala-arvoista tekstiä ja kehtaavat vielä väittää lain velvoittavan heitä sellaiseen.

        Minä kyllä haluaisin nähdä sen lain, jossa velvoitetaan työvoimavirkailija huonoihin käytöstapoihin. Sellaista ei taida löytyä?


      • keskustelua..
        edelliseen kirjoitti:

        Työvoimaneuvojan paikkoja on koko ajan jossain auki, joten mol:in sivuilta voi kuka tahansa tarkistaa hetkessä faktat tuosta palkasta, on aika idioottimaista siksikin yrittää niitä yläkanttiin tuolla tavalla valehdella.

        erään työvoimavirkailijan paikan täyttämisestä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000020&posting=22000000011997363

        Taitaa kaikenlainen koulutus ja järjellinen ajattelu olla vain haitaksi työvoimavirkailijan tehtävissä kun ylioppilas tulee valituksi.


      • ole vittuiltu ikinä
        kun... kirjoitti:

        työtön saa vain sellaista kohtelua kuin tilaa, mutta työvoimatoimistonvirkailijoille tullaan aiheetta vittuilemaan.

        Valitettava tosiasia on, että valtaosa työvoimavirkailijoista päästää suustaan ala-arvoista tekstiä ja kehtaavat vielä väittää lain velvoittavan heitä sellaiseen.

        Minä kyllä haluaisin nähdä sen lain, jossa velvoitetaan työvoimavirkailija huonoihin käytöstapoihin. Sellaista ei taida löytyä?

        minkä epäilen johtuvan siitä, että olen aina itse käyttäytynyt asiallisesti ja osaan käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa hyvin. Kyllä kohdallani on virheitä tehty, mutta sen sijaan että menisin huutamaan ja raivomaan, olen oikaissut ystävällisesti. Fiksu ihminen ei mielestäni vittuile koskaan. Olen varma, että 90% tapauksissa on asiakas käyttäytynyt itse ensin huonosti, kuten muissakin töissä.


      • käytöstavat.
        ole vittuiltu ikinä kirjoitti:

        minkä epäilen johtuvan siitä, että olen aina itse käyttäytynyt asiallisesti ja osaan käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa hyvin. Kyllä kohdallani on virheitä tehty, mutta sen sijaan että menisin huutamaan ja raivomaan, olen oikaissut ystävällisesti. Fiksu ihminen ei mielestäni vittuile koskaan. Olen varma, että 90% tapauksissa on asiakas käyttäytynyt itse ensin huonosti, kuten muissakin töissä.

        Ja aina olen mennyt työvoimatoimistoon tietoisena, että mikäli ärsytän työvoimavirkailijaa jollakin tasolla, niin työttömyyskorvaukset menee. Uskon, että muutkin työttömät käyttäytyvät "vittuilematta", koska ovat hyvin tietoisia tuosta tukien menetyksestä.

        Olen sivusta katsonut kun vanhempi herrashenkilö meni yleisötilassa olevalle palvelutiskille ja tervehti, mutta virkailija ei tervehtinyt. En tosiaankaan pitänyt tuon herrashenkilön käytöstä sinun tapaasi niin huonona, että työvoimavirkailija oli oikeutettu olemaan vastaamatta tervehdykseen.


      • on kaikkialla
        käytöstavat. kirjoitti:

        Ja aina olen mennyt työvoimatoimistoon tietoisena, että mikäli ärsytän työvoimavirkailijaa jollakin tasolla, niin työttömyyskorvaukset menee. Uskon, että muutkin työttömät käyttäytyvät "vittuilematta", koska ovat hyvin tietoisia tuosta tukien menetyksestä.

        Olen sivusta katsonut kun vanhempi herrashenkilö meni yleisötilassa olevalle palvelutiskille ja tervehti, mutta virkailija ei tervehtinyt. En tosiaankaan pitänyt tuon herrashenkilön käytöstä sinun tapaasi niin huonona, että työvoimavirkailija oli oikeutettu olemaan vastaamatta tervehdykseen.

        Huonosti käyttäytyviä asiakaspalvelijoita löytyy paikasta kuin paikasta, valitetaanhan heistäkin. Mutta se, että huudetaan ennen kuin ovesta astutaan sisään, on huonoa käytöstä. Kuten myös huonosti käyttäytyviä asiakkaita. Työttömien joukosta löytyy eniten turhautuneita. Kannattaa työttömänäkin muistaa, että se nuori tukityöllistetty virkailija voi parin vuoden kuluttua olla työhönottajana jossain muualla - yhden tällaisen tunnenkin aika hyvin.

        Itse olen ollut puhelinvaihteessa ja minulle on tuhannet kerrat huudettu asioista, joista en tiedä mitään tai joihin olen täysin syytön - sattuipa sitäkin silllin tällöin, että huutivat kokonaan väärään firmaan. Minä muistan vieläkin nimeltä pahimmat yritysasiakkaat, enkä asioi heidän firmoissaan lainkaan.


      • tekijä1
        Tarvitaan... kirjoitti:

        vain sadistista luonnetta. Työvoimavirkailijan palkka taitaa olla pätevyyden mukaan 2500 - 3000 euroa/kk.

        Tuosta virkavirheestä ei ole pelkoa, sillä olen lukenut Te-keskuksen ylitarkastajan lausunnon, jossa virkailijan tekemä asiakirjaväärennös on lakien, asetusten ja määräysten noudattamista ja hyvää hallintotapaa.

        Kyllä se palkka on n.1600€, edes toimistonjohtaja ei vedä tuollaista liksaa.


      • turhauttavaa
        tekijä1 kirjoitti:

        Kyllä se palkka on n.1600€, edes toimistonjohtaja ei vedä tuollaista liksaa.

        Itse olen työvoimaneuvoja. Sitä ennen elin yli vuoden Kelan peruspäivärahalla joten ymmärrän varsin hyvin työttömien turhautumisen omaan elämäntilanteeseensa. Valitettava tosiasia on että noin puolet työvoimatoimiston henkilökunnasta on todellakin vittumaisia, asiakkaita vihaavia, omaan elämäänsä kyllästyneitä kyttääjiä. Niin monet kerrat olen kuunnellut kahvihuoneessa asiakkaiden haukkumista, että taitaa olla aika vaihtaa työpaikaa. Lisäksi työ on aika turhaa ihmisten kiusaamista selvityspyynnöillä ja karensseilla. Kauheasti ei myöskään pysty asiakkaita auttamaan työnhaussa, kun työ ei niinkään ole työnvälitystä, vaan enemmänkin asiakkaiden kontrollointia, ettei kukaan vaan opiskele tai tee vapaaehtoistyötä ilman lupaa. Eläköön siis passivoittava järjestelmä!


      • Provisio
        turhauttavaa kirjoitti:

        Itse olen työvoimaneuvoja. Sitä ennen elin yli vuoden Kelan peruspäivärahalla joten ymmärrän varsin hyvin työttömien turhautumisen omaan elämäntilanteeseensa. Valitettava tosiasia on että noin puolet työvoimatoimiston henkilökunnasta on todellakin vittumaisia, asiakkaita vihaavia, omaan elämäänsä kyllästyneitä kyttääjiä. Niin monet kerrat olen kuunnellut kahvihuoneessa asiakkaiden haukkumista, että taitaa olla aika vaihtaa työpaikaa. Lisäksi työ on aika turhaa ihmisten kiusaamista selvityspyynnöillä ja karensseilla. Kauheasti ei myöskään pysty asiakkaita auttamaan työnhaussa, kun työ ei niinkään ole työnvälitystä, vaan enemmänkin asiakkaiden kontrollointia, ettei kukaan vaan opiskele tai tee vapaaehtoistyötä ilman lupaa. Eläköön siis passivoittava järjestelmä!

        Provipalkka työvoimatoimistoon olisi järkevä ratkaisu


      • työvoimaneuvoja HKI
        turhauttavaa kirjoitti:

        Itse olen työvoimaneuvoja. Sitä ennen elin yli vuoden Kelan peruspäivärahalla joten ymmärrän varsin hyvin työttömien turhautumisen omaan elämäntilanteeseensa. Valitettava tosiasia on että noin puolet työvoimatoimiston henkilökunnasta on todellakin vittumaisia, asiakkaita vihaavia, omaan elämäänsä kyllästyneitä kyttääjiä. Niin monet kerrat olen kuunnellut kahvihuoneessa asiakkaiden haukkumista, että taitaa olla aika vaihtaa työpaikaa. Lisäksi työ on aika turhaa ihmisten kiusaamista selvityspyynnöillä ja karensseilla. Kauheasti ei myöskään pysty asiakkaita auttamaan työnhaussa, kun työ ei niinkään ole työnvälitystä, vaan enemmänkin asiakkaiden kontrollointia, ettei kukaan vaan opiskele tai tee vapaaehtoistyötä ilman lupaa. Eläköön siis passivoittava järjestelmä!

        Olen itse työvoimaneuvoja. En allekirjoita sinun näkemystäsi. Selvityspyyntöjen tekeminen ei ole "turhaa asiakkaiden kiusaamista" vaan lain noudattamista johon työvoimaneuvojalla on velvollisuus. Ja usein selvityspyynnöt johtuvat myös siitä, että työnhakija ei ole noudattanut omia velvollisuuksiaan joista häntä on varsin hyvin myös ohjeistettu. Kuopan saa kaivettua itselleen oikein hyvin. Vaikka rahojen katkaiseminen ei ole koskaan mukavaa koska työttömänä olleena tiedän myös miltä tuntuu olla siinä työttömän kengissä, mikäli laki niin edellyttää, katkolausunto ja selvityspyyntö on tehtävä. Itse en sinällään koe sitä sadistiseksi. Jokaisessa työpaikassa on pelisäännöt joita on noudatettava. Työttömyyskorvaus on vastikkeellinen etuus. Jos hakija toimii siten että hankkii itselleen korvauksettoman määräajan, kuten esim.monesti sillä että ei hae hänelle tehtyyn työtarjoukseen, on ihan hakijan oma vika että rahat meni katkolle. Jotain on tehtävä vaikka työtön olisikin. Jos omalta alalta ei työtä löydy, on mietittävä jotain uutta. Niin myös minä jouduin tekemään.


    • tätiX

      Pitää kommentoida vaikka jo vanha ketju onkin.
      Täällä myös yksi joka on kyseistä työtä tehnyt ja saattaa tulevaisuudessakin vielä tehdä.

      Edellinen kertoi että kahvihuoneessa haukutaan asiakasta.No joo, kyllä useimmiten ne kerrat jolloin asiakkaasta on puhuttu ovat ääritapauksia sananmukaisesti, eli jollain tapaa asiakas on ollut haastava. Se on vähän niinkuin työnohjausta että työkaverin kanssa jokin haastava tilanne puretaan läpi. Tuossa ammatissahan ei ole työnohjausta kovin helpolla saatavilla joten on luonnollista että johonkin jokin raskas palvelutilanne pitää purkaa. Kun on ymmärrettävästi vaitioloehto ettei missään tapauksessa niistä puhella kotona tai kavereille tms.

      Ja kuka väittää ettei millään muulla alalla tulisi joskus asiakkaita kohtaan turhautumista?? Kuten ylempänä lukikin pitää osata myös katsoa peiliin "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa", vaikka fiksut ihmiset eivät huuda tai kuohahtele vieraan ihmisen seurassa eihän?

      Ja vielä tuosta että passivoidaan ihmisiä. Ottaisin tähän myös toisen näkökannan. Jos kansalaiset saisivat tehdä mitä huvittaa niin suurin osa nostaisi työttömyyskorvausta ja oleskelisi vaan. Onhan se selvää että jonkun pitää olla se portinvartija ja olla asiakkaan tukena kannustamassa myös työelämän suuntaan. Ei se aina suinkaan tarkoita mitään pakkokeinoja jos asiakas on ITSE motivoitunut. Vajaakuntoisuus on asia erikseen, mutta sellaisethan eivät olisikaan TE-toimistojen asiakkaita.

      Summa summarum palkkaus on hieman alle keskitason uskoisin, eli korkeammasti koulutettu kuten AMK ei välttämättä saa sitä palkkaa mitä jostain muusta työstä. Mutta plussaa ovat siisti sisätyö, erilaisten asiakkaiden kohtaaminen (sosiaalisuus), tuen antaminen sekä ongelmien ratkominen ja riippuu työpaikasta mutta toki hyvä työilmapiiri auttaa jaksamaan työssä kuin työssä =). Haasteita talon sisältä löytyy eli työtehtäviä pystyy ajan kanssa vaihtamaan ja näin voi kehittää ammattitaitoaan paremmaksi.

      Nykyään esim sosionomeja alkaa olla myös työvoimavirkailijoina joten kyllä sieltä myös inhimillisyyttä löytyy ja onhan se tottakai persoonakohtaista millainen henkilö on vastassa. Kuten joku totesikin kyllä huonoja asiakaspalvelijoita löytyy ammatista kuin ammatista :I . Joskus olen ollut aivan hämmästynyt jos kaupan alalta sellainen (töykeää käytöstä) tulee vastaan koska itselle se on se tärkein pointti kohtaamisessa että osaa käytöstavat.

    • "kanta-asiakas": jos sulla nyt sattuu olemaan huonoja kokemuksia työkkäristä niin älä heti tuomitse. he tekevät helvetin tärkeää työtä meidän nuorten ja vähän vanhempienkin hyväksi. auttavat niitä jotka eivät itse ole siinä henkisessä mielentilassa, että hakisivat oma-aloitteisesti töitä. itse olen heille ikuisesti kiitollisia ja aina olen saanut tukea ja apua. PAREMPI TYÖKKÄRI KUN SOSKU TAI PULLOJEN KERÄILY KADULTA! ITSE ARVOSTAN TÄSSÄ MAAILMASSA JOKA IKISEN IHMISEN TEKEMÄÄN TYÖTÄ!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe