Astma--->Koira vai ei????

ilpoilpo

Olemme miettineet tyttöystäväni kanssa sellaisen sisäkoiran hankkimista(ehkä labradorinnoutaja), mutta emme ole siitä varmoja uskaltaako ottaa sillä minulla on astma. Minulla on todettu ns. ulkoisesti syntynyt astma ja on lääkitys siihen, mutta ei ole todettu minkään sorttisia allergioita varsinkaan koiriin.. On myöskin aiempaa kokemusta koirista vanhempieni luona joista en ole saanut tiettävästi mitään reaktioita.. Ne vaan asustelevat siellä ulkosalla..
Nyt olis hyvä tietää muiden astmaatikkojen sekä allergisten kokemuksia tämmösestä asiasta???

17

1510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

      Ei!

    • koira ollut

      koko ajan, vaikka on astma.

      Ei nykyään enää ole mitään ehdotonta eläinkieltoa.'

      Olen paremmassa kunnosssa koiran kanssa kuin ilman koiraa.

    • astmaatikko

      Minulla on kolme koiraa tällä hetkellä ja astmaa olen sairastanut koko ikäni. Astma ei ole allergia- vaan tulehdussairaus.

      Ellei sinulla ole koira-allergiaa, ei koiran ottamiselle ole mitään estettä.

      • ilpoilpo

        aiheuttaako hilseet sun muut pölyt ja sylki oireita?? ahistusta...????


      • Loistava.polku
        ilpoilpo kirjoitti:

        aiheuttaako hilseet sun muut pölyt ja sylki oireita?? ahistusta...????

        ...sinulla on koira-allergia.


    • joka syö allergiamuonaa

      Itselläni ei ole koiraa, mutta hoidan lapseni koiraa, tänäkin vuonna olimme n. 6 kk mökillä ja nukuimme samassa huoneessa.
      Koira on nyt 6,5 vuotta (Hovawart-poika), mutta kun se oli puolivuotias, sain todella pahan astma-reaktion (minulla ei ole varsinaista astmaa, mutta olen intolerantti hajustekemikaaleille).
      Pitkä tarina lyhyeksi: koiralle ostettiin lisä-, säilöntä- ja väriaineetonta koiranmuonaa, ja se auttoi minuakin. Koiralla oli itselläänkin kutinaa, mutta idea lähti koiran koirakaverista, joka oli tosi allerginen (paha ihon kutina - parani 'luomuruoalla'= nuo kertomani papanat).
      Jo koiran ollessa pentu en 'pitänyt' penturuoan hajusta, siinä oli jotain......
      Mökillä annan tuota koiranruokaa, mutta syö kanssamme tekemääni ruokaa, mikä paljon maukkaampaa hänen mielestään - kukapa nyt papanoilla pärjäisi, yksitoikkoista ruokaa.

      Olen itse atoopikko ja koiraihminen, mutten ole uskaltanut ottaa itselleni koiraa. Lapsena olin koirien ja kissojen kanssa tekemisissä kotona, maalaistalossa. En ole allerginen eläimille.

      Elän hajusteettomasti (hajustekemikaalit voivat aikaansaada astmakohtauksen, joukossa ärsyttäviä aineita ja myös herkistäviä, vaikka vain ihoherkistäminen tunnetaan, muuta ei testata).
      Mitä puhtaampi sisäilma, sitä parempi.
      En kestä hajustettuja koiria - hajusteet tarttuvat koiran turkkiin, nääs.

      Kukaan ei voi sanoa, miten tulet pärjäämään.
      Itse olen iloisesti yllättynyt ja nautin metsälenkeistä koiran kanssa. Tämän uskaltaisin ottaa kotiini asumaan kokoaikaisesti.
      On mun paras kaveri :-)

    • hmm...

      Nämä koira allergia/astma viestit ovat mielenkiintoisia. Mulla kun on juuri tälläinen tosi tylsä ongelma. En ole koiralle allerginen, siedätys hoitoa ei voi antaa. Vaan saan kuitenkin oireita. Käytän säännöllisesti kortisonia tulehddukseen. Itse keuhkoputken tulehduksia ei ole ollut eikä flunssia, juuri ehkäisevän lääkityksen vuoksi. Vaikkakin sanovat että kortisoni vie vastustuskykyä, en tiedä onko totta. Tilanne on kurja! En sairasta myöskään astmaa, kuitenkin keuhkoputket ovat herkät ärsykkeille.

      • että olet allerginen

        Miten olet saanut allergiasi selville, jos siis sitä ei testien mukaan ole? Ovatko oireet niin selkeästi koiran läsnäoloon liittyviä vai miten? Itse kysyn tätä siksi, koska minulla on koira, enkä ole sille testien mukaan allerginen. En myöskään koe mitenkään erityisesti oireideni siitä tai sen läsnäolosta pahentuvan. Joku/jokin ne oireeni kuitenkin aiheuttaa... Tietäisipä vaan, että mikä!


      • hmm...
        että olet allerginen kirjoitti:

        Miten olet saanut allergiasi selville, jos siis sitä ei testien mukaan ole? Ovatko oireet niin selkeästi koiran läsnäoloon liittyviä vai miten? Itse kysyn tätä siksi, koska minulla on koira, enkä ole sille testien mukaan allerginen. En myöskään koe mitenkään erityisesti oireideni siitä tai sen läsnäolosta pahentuvan. Joku/jokin ne oireeni kuitenkin aiheuttaa... Tietäisipä vaan, että mikä!

        Joo, oireet ovat selkeät. Jotkut sanovat että koira roduissa on eroavuuksia, että ei tule oireita vaikka olisikin allerginen. No, tämä mun tapaus on ei ole kuitenkaan harvinainen. Sinänsä laittaa miettimään, siedättyykö sitä ajan myötä vai tuleeko oireet aina vaan hullummaksi. Kortisonia käytän säännöllisesti ja avaavia lääkkeitä aina silloin tällöin. Se vaan että eivät juurikaan auta, kun kyseessä ei ole astma, on vaan herkät keuhkoputket jotka näin tylsällä tavalla reagoivat!


      • kyselijä
        hmm... kirjoitti:

        Joo, oireet ovat selkeät. Jotkut sanovat että koira roduissa on eroavuuksia, että ei tule oireita vaikka olisikin allerginen. No, tämä mun tapaus on ei ole kuitenkaan harvinainen. Sinänsä laittaa miettimään, siedättyykö sitä ajan myötä vai tuleeko oireet aina vaan hullummaksi. Kortisonia käytän säännöllisesti ja avaavia lääkkeitä aina silloin tällöin. Se vaan että eivät juurikaan auta, kun kyseessä ei ole astma, on vaan herkät keuhkoputket jotka näin tylsällä tavalla reagoivat!

        Millaisia oireita koirista saat? Itselläni oireita lähes koko ajan (limakalvojen ärsytystä) olin sitten missä tahansa. Syytä vaan ei ole löytynyt... Itselläni koira, mutta ei ole todettu sille allergiaa.
        Onko sinulla oireet koko ajan päällä vaan vain ajoittain? MItä allergiatestit sanovat? Mikä on kokonais IgE?


      • hmm...
        kyselijä kirjoitti:

        Millaisia oireita koirista saat? Itselläni oireita lähes koko ajan (limakalvojen ärsytystä) olin sitten missä tahansa. Syytä vaan ei ole löytynyt... Itselläni koira, mutta ei ole todettu sille allergiaa.
        Onko sinulla oireet koko ajan päällä vaan vain ajoittain? MItä allergiatestit sanovat? Mikä on kokonais IgE?

        Oireita on koko ajan koiran lähellä ja jos vielä "pöllytän" koiraa on oireet vielä kovemmat. Oireet eivät kuitenkaan ole niin kovat että henki ei jotenkuten kulkisi, ei ole yskää vaan pinkeä tunne tuolla keuhkoputkissa. Poskionteloissa on myös tukkoisuutta ja nenän limakalvot aristavat. Töissä ei ole oireita eikä silloin kun koira on tyttärellä hoidossa. Siis oireet ovat ihan älyttömän selkeät. Tota viimeistä lyhennettä en ymmärrä, mitä tarkoitat. Pef mittari on omasta takaa ja puhallukset ovat 350-380 litraa. Arvot ovat alarajalla. Toinen tyttäreni sai kesyrotista runsaasti oireita, pullukset olivat 280-320 litraa, rotista oli pakko luopua, oireet olivat selkeät. Ehkä sun kyselijän kannattaa katsoa huonekasvit, onko jotain tuoksuvaa, tai allergisoivaa kasvia kotona. Entä onko sulla jo pitkään ollut oireita? Onko pef mittari tuttu? Mä olen keuhkopolilla ollut joskus tutkimuksissa ja tulos oli rajatapaus, että astmaa ei ole keuhkoputket ovat vaan niin herkät ärsykkeille ja kurjaa sekin on kun ei tiedä miten itseään vahvistaisi! Tosiaankin koira allergia testit ovat vain sen koiran hilseelle oleva allergia testi ja kuitenkin koiran kuola on yksi pahemmista ja tietysti virtsa tai uloste.


      • kyselijä
        hmm... kirjoitti:

        Oireita on koko ajan koiran lähellä ja jos vielä "pöllytän" koiraa on oireet vielä kovemmat. Oireet eivät kuitenkaan ole niin kovat että henki ei jotenkuten kulkisi, ei ole yskää vaan pinkeä tunne tuolla keuhkoputkissa. Poskionteloissa on myös tukkoisuutta ja nenän limakalvot aristavat. Töissä ei ole oireita eikä silloin kun koira on tyttärellä hoidossa. Siis oireet ovat ihan älyttömän selkeät. Tota viimeistä lyhennettä en ymmärrä, mitä tarkoitat. Pef mittari on omasta takaa ja puhallukset ovat 350-380 litraa. Arvot ovat alarajalla. Toinen tyttäreni sai kesyrotista runsaasti oireita, pullukset olivat 280-320 litraa, rotista oli pakko luopua, oireet olivat selkeät. Ehkä sun kyselijän kannattaa katsoa huonekasvit, onko jotain tuoksuvaa, tai allergisoivaa kasvia kotona. Entä onko sulla jo pitkään ollut oireita? Onko pef mittari tuttu? Mä olen keuhkopolilla ollut joskus tutkimuksissa ja tulos oli rajatapaus, että astmaa ei ole keuhkoputket ovat vaan niin herkät ärsykkeille ja kurjaa sekin on kun ei tiedä miten itseään vahvistaisi! Tosiaankin koira allergia testit ovat vain sen koiran hilseelle oleva allergia testi ja kuitenkin koiran kuola on yksi pahemmista ja tietysti virtsa tai uloste.

        Kuulostaapa oireesi tutulta! Minulla on juuri vastaavanlaisia. Eli nenän limakalvot paisuneet, välillä pitää niistää, useimmiten ne ovat vain ärtyneet ja kuivuneet. Astmaa ei siis todettu, mutta vastaavanlainen ahdistava tunne rinnassa ja kurkussa. Henkeä saan hyvin, mutta tuntuu kuin kurkku ja keuhkot olisivat jotenkin liiskaantuneina tai jokin painaisi tai puristaisi niitä.
        Pef-arvot mulla noin 450 ilman lääkettä. Lääkkeen kanssa noin 480-490 (symbicort).

        Tuo kokonais IgE on verestä otetun allergiatestin sellainen tietynlainen kokonaisarvo, joka mittaa, paljonko veressä on vasta-aineita ylipäätään. Siitä voi päätellä atooppista taipumusta.

        Huonekasveina mulla jukkapalmu, onnenbambu, rönsylilja x 2 ja joulukaktus. Olen koittanut eristää vaatehuoneeseen jukkapalmun ja onnenbambun pariksi päiväksi, mutta sillä ei vaikutusta. Saattaa olla, että olisi pitänyt olla kauemmin eristyksissä....

        Saattaapi olla, että ensi keväänä meidän koirasta tehdään pihakoira. Se voitaisiin kesällä totuttaa tarhassa oloon. Se viihtyy muutenkin ulkona ja asia ratkeaisi siten. Pihaltahan se ei allergisoisi ainakaan ja sen kanssa voisi silti olla ja puuhata mielin määrin ulkona. Se olisi ainakin vimpan päälle varma ratkaisu.


      • hmm...
        kyselijä kirjoitti:

        Kuulostaapa oireesi tutulta! Minulla on juuri vastaavanlaisia. Eli nenän limakalvot paisuneet, välillä pitää niistää, useimmiten ne ovat vain ärtyneet ja kuivuneet. Astmaa ei siis todettu, mutta vastaavanlainen ahdistava tunne rinnassa ja kurkussa. Henkeä saan hyvin, mutta tuntuu kuin kurkku ja keuhkot olisivat jotenkin liiskaantuneina tai jokin painaisi tai puristaisi niitä.
        Pef-arvot mulla noin 450 ilman lääkettä. Lääkkeen kanssa noin 480-490 (symbicort).

        Tuo kokonais IgE on verestä otetun allergiatestin sellainen tietynlainen kokonaisarvo, joka mittaa, paljonko veressä on vasta-aineita ylipäätään. Siitä voi päätellä atooppista taipumusta.

        Huonekasveina mulla jukkapalmu, onnenbambu, rönsylilja x 2 ja joulukaktus. Olen koittanut eristää vaatehuoneeseen jukkapalmun ja onnenbambun pariksi päiväksi, mutta sillä ei vaikutusta. Saattaa olla, että olisi pitänyt olla kauemmin eristyksissä....

        Saattaapi olla, että ensi keväänä meidän koirasta tehdään pihakoira. Se voitaisiin kesällä totuttaa tarhassa oloon. Se viihtyy muutenkin ulkona ja asia ratkeaisi siten. Pihaltahan se ei allergisoisi ainakaan ja sen kanssa voisi silti olla ja puuhata mielin määrin ulkona. Se olisi ainakin vimpan päälle varma ratkaisu.

        Hyvä kyselijä, niin se on, oireet saman moiset. Niin verestä otettu allergia juttu oli miinusta, että ei sielläkään ollut sitä allergiaa. Olen sitäkin tässä miettinyt jos siedättyisi ihan muutoin vaan, tottuisi tohon koiraan! En tiedä onko mahdollista, vai tuleeko oireet vaan hullummiksi vuosi vuodelta. Joo, mulla on kanssa tota limakalvojen kuivumista ja ovat oikein arat kuivuudesta. Sulla jopa kohoaa noi arvot samassa mitassa kuin mulla, lääkkeen kanssa puhallan noin 390. Sitten mulla on vielä yksi outo juttu, kun otan tota avaavaa lääkettä ärsyyntyy keuhkoputket siten että turvotus tuntuu vielä voimakkaammin ja tuntuu keuhkot aristavilta. Munsta aika outoa, vaan näin on. Toisaaltaa kun ei ole astmaa, niin ei se avaava niin kovasti auta. Luulen että meillä tyttäreni ottaa koiran, se on harmi kyllä, mutta saan ulkoila kuitenkin koiran kanssa! Vaan vielä ei kannata luovuttaa! Minkä ikäinen sun koira on? Oliko oireet sulla heti jo alussa, vai ovatko tulleet vähitellen?


      • kyselijä
        hmm... kirjoitti:

        Hyvä kyselijä, niin se on, oireet saman moiset. Niin verestä otettu allergia juttu oli miinusta, että ei sielläkään ollut sitä allergiaa. Olen sitäkin tässä miettinyt jos siedättyisi ihan muutoin vaan, tottuisi tohon koiraan! En tiedä onko mahdollista, vai tuleeko oireet vaan hullummiksi vuosi vuodelta. Joo, mulla on kanssa tota limakalvojen kuivumista ja ovat oikein arat kuivuudesta. Sulla jopa kohoaa noi arvot samassa mitassa kuin mulla, lääkkeen kanssa puhallan noin 390. Sitten mulla on vielä yksi outo juttu, kun otan tota avaavaa lääkettä ärsyyntyy keuhkoputket siten että turvotus tuntuu vielä voimakkaammin ja tuntuu keuhkot aristavilta. Munsta aika outoa, vaan näin on. Toisaaltaa kun ei ole astmaa, niin ei se avaava niin kovasti auta. Luulen että meillä tyttäreni ottaa koiran, se on harmi kyllä, mutta saan ulkoila kuitenkin koiran kanssa! Vaan vielä ei kannata luovuttaa! Minkä ikäinen sun koira on? Oliko oireet sulla heti jo alussa, vai ovatko tulleet vähitellen?

        Mulla koira ollut 4,5 vuotta, koira siis kohta 5v. Se on ollut meillä ihan pennusta saakka. Oireet alkoivat viime keväänä, eli olleet noin 8kk.
        Aerius (antihistamiini) ei juurikaan vaikuta nenäoireisiin. Otan sitä joskus silloin tällöin. Aluksi käytin sitä säännöllisesti, mutta lopetin sitten, kun ei sillä ollut vaikutusta. Nasonex auttaa nenäoireisiin. Nyt olen aloittanut käyttämään sellaista kuin Humidose spray, sitä saa ilman reseptiä ja sen pitäisi puhdistaa limakalvoja ja auttaa kuiviin limakalvoihin. Parin päivän kokeilulla se vaikuttaa ihan hyvältä.
        Meillä kotona on aika kuiva sisäilma (25), joten ehkä se osaltaan ärsyttää limakalvoja. Toi aiheuttajan metsästäminen on vähän vaikeaa, kun tuntuu että oireet on jatkuvasti päällä. Syksyllä oli jokin aika, jolloin oireet eivät kovin voimakkaat... mutta palautuivat sitten. Nyt joululoman aikana kuitenkin näkee, miten tuo työpaikka mahdollisesti vaikuttaa oireisiin.
        Mullakaan ei tuo avaava lääke juurikaan vaikuta. Parantaa kuitenkin muutamalla kymmenyksellä puhallusarvoja. Se saa myös vinkunan loppumaan. Mulla nimittäin jos hengitän ulos voimakkaasti, niin hengitys vingahtaa hieman.


      • hmm...
        kyselijä kirjoitti:

        Mulla koira ollut 4,5 vuotta, koira siis kohta 5v. Se on ollut meillä ihan pennusta saakka. Oireet alkoivat viime keväänä, eli olleet noin 8kk.
        Aerius (antihistamiini) ei juurikaan vaikuta nenäoireisiin. Otan sitä joskus silloin tällöin. Aluksi käytin sitä säännöllisesti, mutta lopetin sitten, kun ei sillä ollut vaikutusta. Nasonex auttaa nenäoireisiin. Nyt olen aloittanut käyttämään sellaista kuin Humidose spray, sitä saa ilman reseptiä ja sen pitäisi puhdistaa limakalvoja ja auttaa kuiviin limakalvoihin. Parin päivän kokeilulla se vaikuttaa ihan hyvältä.
        Meillä kotona on aika kuiva sisäilma (25), joten ehkä se osaltaan ärsyttää limakalvoja. Toi aiheuttajan metsästäminen on vähän vaikeaa, kun tuntuu että oireet on jatkuvasti päällä. Syksyllä oli jokin aika, jolloin oireet eivät kovin voimakkaat... mutta palautuivat sitten. Nyt joululoman aikana kuitenkin näkee, miten tuo työpaikka mahdollisesti vaikuttaa oireisiin.
        Mullakaan ei tuo avaava lääke juurikaan vaikuta. Parantaa kuitenkin muutamalla kymmenyksellä puhallusarvoja. Se saa myös vinkunan loppumaan. Mulla nimittäin jos hengitän ulos voimakkaasti, niin hengitys vingahtaa hieman.

        Taitaa se niin olla että sun oireet ei olekkaan siitä koirasta. Mulle on tässä opastettu, että koira kun aikuistuu sen ominaishajut ainakin lievenevät, eikä ole enää niin allergisoiva. Pennut ovat kuulemma pahimpia ja jos et ole koiran pentuvaiheessa saanut oireita, niin et varmasti enää saa. Onhan tietenkin mahdollista että olet altistunut. Onni on se että voi pitää koiraa sitten pihalla. Mä aion vielä hetken katsella ja odottaa ja tytär saa ihanan koiran, se on myös onni että saan lenkkeillä sitten koiran kanssa ja mökkeikkä, siellä kun ollaan ulkona suurin osa aikaa. Eipä muuta kuin oikein ihanaa Joulua!


      • kyselijä
        hmm... kirjoitti:

        Taitaa se niin olla että sun oireet ei olekkaan siitä koirasta. Mulle on tässä opastettu, että koira kun aikuistuu sen ominaishajut ainakin lievenevät, eikä ole enää niin allergisoiva. Pennut ovat kuulemma pahimpia ja jos et ole koiran pentuvaiheessa saanut oireita, niin et varmasti enää saa. Onhan tietenkin mahdollista että olet altistunut. Onni on se että voi pitää koiraa sitten pihalla. Mä aion vielä hetken katsella ja odottaa ja tytär saa ihanan koiran, se on myös onni että saan lenkkeillä sitten koiran kanssa ja mökkeikkä, siellä kun ollaan ulkona suurin osa aikaa. Eipä muuta kuin oikein ihanaa Joulua!

        Kiitos sinulle keskustelusta. Oikein hyvää alkanutta vuotta sinulle!


      • Omia kokemuksia
        hmm... kirjoitti:

        Hyvä kyselijä, niin se on, oireet saman moiset. Niin verestä otettu allergia juttu oli miinusta, että ei sielläkään ollut sitä allergiaa. Olen sitäkin tässä miettinyt jos siedättyisi ihan muutoin vaan, tottuisi tohon koiraan! En tiedä onko mahdollista, vai tuleeko oireet vaan hullummiksi vuosi vuodelta. Joo, mulla on kanssa tota limakalvojen kuivumista ja ovat oikein arat kuivuudesta. Sulla jopa kohoaa noi arvot samassa mitassa kuin mulla, lääkkeen kanssa puhallan noin 390. Sitten mulla on vielä yksi outo juttu, kun otan tota avaavaa lääkettä ärsyyntyy keuhkoputket siten että turvotus tuntuu vielä voimakkaammin ja tuntuu keuhkot aristavilta. Munsta aika outoa, vaan näin on. Toisaaltaa kun ei ole astmaa, niin ei se avaava niin kovasti auta. Luulen että meillä tyttäreni ottaa koiran, se on harmi kyllä, mutta saan ulkoila kuitenkin koiran kanssa! Vaan vielä ei kannata luovuttaa! Minkä ikäinen sun koira on? Oliko oireet sulla heti jo alussa, vai ovatko tulleet vähitellen?

        ..hoitanut vuoden tyttäreni koiraa, koska hän lähti vuodeksi Ranskaan opiskelemaan. Otin koiran hieman vastahakoisesti, koska minulla oli todettu lievää allergiaa. Koira oli rodultaan Papillon. Ei tullut ainuttakaan oiretta, mutta jotenkin tuntui mukavammalta, kun tytär haki koiransa kiitollisena takaisin. En suosittele koiraa niille, jotka ovat pahasti allergisia. Ihminen on kuitenkin yksilöllinen, kuten on koirakin. Jotkut sanovat, että "pitää löytää se oma rotu." Ja niinhän se onkin, mutta ei tämä todistettua ole. Koirasta luopuminen on vaikeinta. Tyttäreni koira on nyt 4 vuotta ja kyllä se voi hyvin. Koiralla todettiin joitain allergioita, joten ruokavalio on muuttunut hieman kalliimmaksi erityisruokien takia (mutta useimmat ns. erityisruoat, ovat saman hintaisia, kuin tavallisetkin). Joten jos olet lievästi koira-allerginen ja sinulla on koirakuumetta, kannattaa yrittää saada jonkun sukulaisen koira hoitoon. Mutta jo allergia on paha, täytyy totutella ajatukseen ilman koiraa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      328
      3048
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2253
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      194
      1588
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1385
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe