Laihdutus

Köntys vielä...

Sanokaahan kokeneemmat, että kun pari tuntia kestävällä perintesen hiihtolenkilläni palaa Polarin sykemittarin mukaan n. 1600 kcal, niin miten laihduttavaa homma on, jos tuon rykäisyn tekee esim. 3 kertaa viikossa? Oma motivaationi on puhtaasti painon pudottaminen, ikää neljäkymmentä. Tuolla kulutuksella kaloreita palaa viikossa siis n. 4000.

23

6932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts

      palaa tietysti pitkäkestosella lenkillä..mutta kaiken a ja o on mitä pistät suuhus!
      useita aterioita päivässä on hyvä rytmi..ja seuraa mitä siinä lautasella on!ja aamulla kannatta syödä päivän tärkein ateria..ite oon tehny sillee jo pitkän aikaa..vaikka mulla ei noita laihutustavotteita ookkaa!
      jos kuluttaa enemmän mitä laittaa kitusiin..laihtuu varmasti!
      mulla on yksi tuttu kaveri joka laihutti hiihtämällä läpivuoden yli 40 kg reilussa vuodessa..ananaspurkkeja kulu ainakii kymmene päivässä!
      tää oli vaa esimerkki..poika painaa nyt reilu 75 kg..ja menee ylämäet kuin kenguru!
      ja mun mielestä toi kolme krt.viikossa ei riitä..tai sitte riittää???!!kannattas liikkua jokapäivä jotenkin jos mahollista!

      • Rossingol

        Täällä jo muutenkin säännöllisesti liikkuva naisihminen odottelee uusia suksiaan tulevaksi. (ensi viikolla aloitan) Kunnon (ja pepun)) kohotusmielessä olen hiihtoa harkinnut ja kaloreita siinä varmasti palaa, siitä ei epäilystäkään.

        Millainen on hyvä tankkaus ennen ja jälkeen hiihdon?
        Hiilareita ennen ja hiilariproteiini jälkeen, aivan kuin kuntourheilussa yleensä?

        Ap:lle kommentti, että jos ylipäätään aloitat liikunnan tuolla määrällä, ihan varmasti laihdut, mutta ne pitsakaljamakkarat kannnattaa jättää väliin. Kyllä kolmesti viikkoon on ainakin aloittelijalle sopiva määrä, sitä voi lisätä neljään viiteen, mutta alussa kannattaa ottaa varoen.
        Itselläni tulee väkisinkin joka päivä liikuntaa, mutta ns. lepopäivinä on pakko harrastaa sitten jotain kevyempää.

        Ei muuta kuin tsemppiä kovasti ja hyviä hiihtokelejä.


      • kuntoilijaeemeli
        Rossingol kirjoitti:

        Täällä jo muutenkin säännöllisesti liikkuva naisihminen odottelee uusia suksiaan tulevaksi. (ensi viikolla aloitan) Kunnon (ja pepun)) kohotusmielessä olen hiihtoa harkinnut ja kaloreita siinä varmasti palaa, siitä ei epäilystäkään.

        Millainen on hyvä tankkaus ennen ja jälkeen hiihdon?
        Hiilareita ennen ja hiilariproteiini jälkeen, aivan kuin kuntourheilussa yleensä?

        Ap:lle kommentti, että jos ylipäätään aloitat liikunnan tuolla määrällä, ihan varmasti laihdut, mutta ne pitsakaljamakkarat kannnattaa jättää väliin. Kyllä kolmesti viikkoon on ainakin aloittelijalle sopiva määrä, sitä voi lisätä neljään viiteen, mutta alussa kannattaa ottaa varoen.
        Itselläni tulee väkisinkin joka päivä liikuntaa, mutta ns. lepopäivinä on pakko harrastaa sitten jotain kevyempää.

        Ei muuta kuin tsemppiä kovasti ja hyviä hiihtokelejä.

        Mun mielestä kuntoilijoiden on ihan turha tankkaamalla tankata ennen ja jälkeen hiihtolenkin. Jätetään ne tankkaamiset talven massahiihtoihin. Normaali kotiruoka riittää, vesi on hyvää juotavaa.

        Suosittelisin myös sitä, että unohdatte ne naistenlehdistä opitut kalorihömpät sun muut hössötykset. Nauttikaa hiihtämisestä, nauttikaa talvesta! Sitä myötä tulee hyvä fiilis, olo ja kroppa kohenee automaattisesti, kunhan muistaa pitää syömisensä kurissa. Herkutella saa, mutta ei kukkupäin joka päivä.


      • tuollainen
        kuntoilijaeemeli kirjoitti:

        Mun mielestä kuntoilijoiden on ihan turha tankkaamalla tankata ennen ja jälkeen hiihtolenkin. Jätetään ne tankkaamiset talven massahiihtoihin. Normaali kotiruoka riittää, vesi on hyvää juotavaa.

        Suosittelisin myös sitä, että unohdatte ne naistenlehdistä opitut kalorihömpät sun muut hössötykset. Nauttikaa hiihtämisestä, nauttikaa talvesta! Sitä myötä tulee hyvä fiilis, olo ja kroppa kohenee automaattisesti, kunhan muistaa pitää syömisensä kurissa. Herkutella saa, mutta ei kukkupäin joka päivä.

        tosikko...
        Ne "naistenlehtien" hömpötykset nyt on vaan puhdasta matikkaa, eli sen verran minkä syön, minä myös kulutan ja laihtuakseni enemmän,on liikuttava enemmän mitä syön: eli kalorien palaminen on silloin kyseessä.

        On se kumma, että jos yksikin nainen erehtyy kommentoimaan sanan kalori jossain äijälajissa, heti tulee sanomista.

        Ja mistä sä muuten tiedät, kuinka ison repäisyn kysyjä meinasi laduilla tehdä, kyllä minusta kysymys oli ihan asiallinen. Tuossa oli kaiketi kuntohiihdosta kyse, johon kuuluu asianmukaiset tankkaamiset oikeaoppisesti, ettei hyydy.

        Vai eikö täällä saa alan harrastajat enää kysyä neuvoa, ellei osallistu massahiihtoihin?


    • Mara Toonari

      Tuossa muutama vuosi sitten lähti tuollaisella 3-4 krt/vko 1.5 -2.5 h hiihdolla (vapaa tyyli) 8 kiloa neljässä kuukaudessa ilman mitään rasitusvammoja tms. Juoksemalla en olisi pystynyt samaan erilaisten rasitusvammojen takia - yritystä oli mutta tuli mm. akillesjänteen tulehdus yms..

      Alkupaino 80kg , 4kk:n hiihtokauden lopussa 72 kg, pituutta äijällä 184..lukemat on pysyneet sen jälkeen 73-74 kg:n haarukassa kesäkaudella juoksemalla 3-4 krt vko 1h - 1,5 h pyöräilyllä ja sauvarullaluistelulla.

      • Köntys vielä

        Kiitos kommenteista!

        Tavoitteena tosiaan lisätä liikuntaa hiihdon lisäksi,
        mutta kaikkinensa just tuo hiihtohomma kiinnostaa.
        Ongelma siinä on se, että on aina oma hommansa
        roudata kamat ja laittautua ladulle, mutta juoksulenkille
        pääsee nopsasti kotiovelta.

        Hiihto on kuitenkin tarkoitus ottaa pääsääntöiseksi liikunta-
        lajiksi talven aikana ja kasvattaa myös määrää tuosta alku-
        vaiheen 3 viikkokerran määrästä.


      • Rossingol
        Köntys vielä kirjoitti:

        Kiitos kommenteista!

        Tavoitteena tosiaan lisätä liikuntaa hiihdon lisäksi,
        mutta kaikkinensa just tuo hiihtohomma kiinnostaa.
        Ongelma siinä on se, että on aina oma hommansa
        roudata kamat ja laittautua ladulle, mutta juoksulenkille
        pääsee nopsasti kotiovelta.

        Hiihto on kuitenkin tarkoitus ottaa pääsääntöiseksi liikunta-
        lajiksi talven aikana ja kasvattaa myös määrää tuosta alku-
        vaiheen 3 viikkokerran määrästä.

        Mara Toonarilla oli oiva pointti siihen, miksi hiihto on hyvä kuntoilumuoto.

        Rakastan itsekin juoksemista, mutta loukattuani nilkan, pelkään uutta kaatumista kuin ruttoa, toki voihan se hiihtäessäkin mennä, mutta toinen vaivani, polvi ei tykkää pitkistä lenkeistä.

        Minua nimenomaan kiehtoo hiihdossa se, että lihaskuntoilunakin se on todella monipuolinen, missä muussa lajissa vahvistuu yhtä tehokkaasti kädet, jalat, selkä jne..? Sekä tietysti sydän, joka on se tärkein lihas.
        Ja niissäkin kaikkien lihasten eri osat.
        Olisinpa tajunnut hommata sukset jo vuosia sitten.
        Käyhän köntys kertoilemassa kuinka treenisi lähtivät sujumaan.


      • Anonyymi

        Aika laiha


    • <<<<<<...

      paljolti siitä mitä teet sen lenkin jälkeen. (enkä tarkoita hk:n sinistä)

      • Pertti pertsa

        HK ei hjuva ,ei myöskään olut ja vastaavat. Kuitusia ja hetehiä , lihaakin


    • pudottamaan

      painoani ja tiedän siltä alueelta varmasti paljon.

      Ensimmäinen ja ainoa neuvo on: Tee se painonpudotus painonvartijoiden ohjeilla. Ei missään tapauksessa lenkkeilemällä rajusti. Rauhallista lenkkeilyä ja välillä luonnosta nauttimalla.

      Sitten, kun olet saavuttanut haluamasi painon olet valmis rajuihinkin lenkkeihin.

      Ihminen kärsii paljon, jos laihduttaa lenkkeilemällä.

      • kärsii

        Painonvartijoiden avulla.
        Eihän niillä ruokamäärillä kukaan jaksa edes sauvoja nostaa. Turhaa rahastusta sanon minä.
        Sukset jalkaan ja ulos, siinä paras keino.


      • asiassa
        kärsii kirjoitti:

        Painonvartijoiden avulla.
        Eihän niillä ruokamäärillä kukaan jaksa edes sauvoja nostaa. Turhaa rahastusta sanon minä.
        Sukset jalkaan ja ulos, siinä paras keino.

        sillä kokeilu omalla itsellä on vuosien saatossa antanut mulle kokemusperäistä tietoa.

        Kova liikunta antaa epämiellyttävän tunteen ja neste ja energiapula sekoittavat tuntemukset. Normaalisti liikunnan jälkeen ei ole nälkä, mutta kun elimistö palautuu niin näläntunne tulee rajuna. Jäsenet ovat myös epämiellyttävän kipeät.

        Naisten käyttämä menetelmä painonvartijoissa perustuu syömiseen eikä näläntunnetta tule. Minulle oli ylläri tuossa menetelmässä sen tehokkuus.

        En ole koskaan liittynyt ko. järjestöön mutta kirjallisuuden olen saanut meitin naisväen kautta.

        Eräänä "hauskana" esimerkkinä voisi kertoa, että minä uhosin ennen ensimmäistä kokeilua, koska olin aina pystynyt laihduttamaan sisukkuudella ja kovalla lenkkeilyllä. Löin vetoa vaimon kanssa, että en laihdu sellaisella ruokamäärällä, jonka hän laittoi minun lautaselleni.

        Minä hävisin sen vedon kirkkaasti ja siitä vedonlyönnistä ei meidän perheessä ole terveellistä muistella.


      • Mara Toonari
        asiassa kirjoitti:

        sillä kokeilu omalla itsellä on vuosien saatossa antanut mulle kokemusperäistä tietoa.

        Kova liikunta antaa epämiellyttävän tunteen ja neste ja energiapula sekoittavat tuntemukset. Normaalisti liikunnan jälkeen ei ole nälkä, mutta kun elimistö palautuu niin näläntunne tulee rajuna. Jäsenet ovat myös epämiellyttävän kipeät.

        Naisten käyttämä menetelmä painonvartijoissa perustuu syömiseen eikä näläntunnetta tule. Minulle oli ylläri tuossa menetelmässä sen tehokkuus.

        En ole koskaan liittynyt ko. järjestöön mutta kirjallisuuden olen saanut meitin naisväen kautta.

        Eräänä "hauskana" esimerkkinä voisi kertoa, että minä uhosin ennen ensimmäistä kokeilua, koska olin aina pystynyt laihduttamaan sisukkuudella ja kovalla lenkkeilyllä. Löin vetoa vaimon kanssa, että en laihdu sellaisella ruokamäärällä, jonka hän laittoi minun lautaselleni.

        Minä hävisin sen vedon kirkkaasti ja siitä vedonlyönnistä ei meidän perheessä ole terveellistä muistella.

        Joo, kyllähän noilla painonvartijoiden yms. ruokailutottumusten ja ruuan koostumuksen muutoksilla eittämättä pääsee erittäin hyviin tuloksiin ja eipä nuo painonvartijoiden kirjoissa olevat ruuat ole yhtään sen hassumpia maultaankaan. Ongelmana vaan on tehdä ruokailutottumusten muutoksista pysyviä. Joku pisteiden lasku ja "syyllisyyden tunto" hairahtumisesta "ravinnon väärille poluille" ei oikein jaksa kuitenkaan motivoida pitempään.

        Ainakin itselleni oli helpompaa lisätä huomattavasti liikuntaa ja tehdä siitä elämäntapaa ja säilyttää omat ruokailutottumukset ja "pikku paheet" (suklaa, olut ja viini) suunnilleen ennallaan. Tokihan sitä on tullut jonkin verran syötyä hedelmiä ja vihanneksia enemmän ja mätettyä kerrallaan ruokaa mahaan aikaisempaa vähemmän, mutta ravinto puolella ei ole tullut kuitenkaan suuria muutoksia tehtyä.

        Liikunnasta tuli ainakin mulle jonkinlainen riippuvuus ja henkireikä. Etenkin hiihdossa oli hienoa huomata vauhdin ja tekniikan kehittyminen ja havaita vuositasolla kilometrimäärien kasvu 400 km:stä 1300 kilometriin kuin itsestään. Motivoituminen oli paljon helpompaa. Tietty jollain jollain pikkulenkeillä saman ringin pyöriminen ajanoloon on vähän tylsää, mutta kun pääsee esim. Lapin laduille hyvässä kunnossa niin silloin korjataan harjoittelun hedelmät nauttien.

        Eikä tuosta hiihdosta tai juoksusta tai muustakaan tarvitse tehdä kärsimystä, aloittaa sopivan rauhallisesti ja lisää sitä ajanoloon ja muistaa välillä vielä vähän venytellä ja pitää nestetasapainosta huolta niin homma sujuu mukavasti. Välillä tekee hyvääkin vetää vaikka 6 tunnin raskaampi laturetki ja tuntea sen tuoma väsymys ja raukeus elimistössä.

        Kaikille liikuntahommat eivät varmaan sovi, jokaisen kannattaa etsiä oma tiensä millä saa mielen ja kehonsa sopivaan tasapainoon.


      • se kaikki

        on kiinni. Ihminen laihtuu takuu varmasti ilman kuntoiluakin kun ravinto vain on tarpeeksi niukkaa. Kaikki on tietysti tehtävä kontrolloidusti ja vähittäin. Tämä siis koskee niitä joiden ylipaino johtuu ylensyönnistä ja tai vääränlaisesta ravinnosta.


      • ja,,.-
        se kaikki kirjoitti:

        on kiinni. Ihminen laihtuu takuu varmasti ilman kuntoiluakin kun ravinto vain on tarpeeksi niukkaa. Kaikki on tietysti tehtävä kontrolloidusti ja vähittäin. Tämä siis koskee niitä joiden ylipaino johtuu ylensyönnistä ja tai vääränlaisesta ravinnosta.

        ja oikean ruokavalion kautta laihtuu.tosta puuttui liikunta koska se auttaa huomattavasti laihtumista.


      • oo olemassa
        se kaikki kirjoitti:

        on kiinni. Ihminen laihtuu takuu varmasti ilman kuntoiluakin kun ravinto vain on tarpeeksi niukkaa. Kaikki on tietysti tehtävä kontrolloidusti ja vähittäin. Tämä siis koskee niitä joiden ylipaino johtuu ylensyönnistä ja tai vääränlaisesta ravinnosta.

        sellaista sairautta tai perinnöllisyyttä tms. että lihois vain.. Liiasta pöperöstä lihavuus vain johtuu..


      • Judge
        Mara Toonari kirjoitti:

        Joo, kyllähän noilla painonvartijoiden yms. ruokailutottumusten ja ruuan koostumuksen muutoksilla eittämättä pääsee erittäin hyviin tuloksiin ja eipä nuo painonvartijoiden kirjoissa olevat ruuat ole yhtään sen hassumpia maultaankaan. Ongelmana vaan on tehdä ruokailutottumusten muutoksista pysyviä. Joku pisteiden lasku ja "syyllisyyden tunto" hairahtumisesta "ravinnon väärille poluille" ei oikein jaksa kuitenkaan motivoida pitempään.

        Ainakin itselleni oli helpompaa lisätä huomattavasti liikuntaa ja tehdä siitä elämäntapaa ja säilyttää omat ruokailutottumukset ja "pikku paheet" (suklaa, olut ja viini) suunnilleen ennallaan. Tokihan sitä on tullut jonkin verran syötyä hedelmiä ja vihanneksia enemmän ja mätettyä kerrallaan ruokaa mahaan aikaisempaa vähemmän, mutta ravinto puolella ei ole tullut kuitenkaan suuria muutoksia tehtyä.

        Liikunnasta tuli ainakin mulle jonkinlainen riippuvuus ja henkireikä. Etenkin hiihdossa oli hienoa huomata vauhdin ja tekniikan kehittyminen ja havaita vuositasolla kilometrimäärien kasvu 400 km:stä 1300 kilometriin kuin itsestään. Motivoituminen oli paljon helpompaa. Tietty jollain jollain pikkulenkeillä saman ringin pyöriminen ajanoloon on vähän tylsää, mutta kun pääsee esim. Lapin laduille hyvässä kunnossa niin silloin korjataan harjoittelun hedelmät nauttien.

        Eikä tuosta hiihdosta tai juoksusta tai muustakaan tarvitse tehdä kärsimystä, aloittaa sopivan rauhallisesti ja lisää sitä ajanoloon ja muistaa välillä vielä vähän venytellä ja pitää nestetasapainosta huolta niin homma sujuu mukavasti. Välillä tekee hyvääkin vetää vaikka 6 tunnin raskaampi laturetki ja tuntea sen tuoma väsymys ja raukeus elimistössä.

        Kaikille liikuntahommat eivät varmaan sovi, jokaisen kannattaa etsiä oma tiensä millä saa mielen ja kehonsa sopivaan tasapainoon.

        Eihän Mara Toonarin vastauskaan aukoton ole, mutta siinä kiteytyy liikunnan koko ihanuus.
        Nauti kaikella tavalla, sekä normaali elämästä viinineen lauluineen, kohtuudella. Nauti myös liikunnasta.


    • Köntys vielä

      Heh, enpä arvannut keskustelun tällaiseksi äityvän...
      Jokainen palstan lukija varmaan tietää, että kuluttumalla syötyä
      kalorimäärää enemmän laihtuu.

      Toki itselläni myös hyvää kokemusta painon pudottamisesta ja tiedän toki talven vievän kilot mennessään. Siksipä kysyinkin
      alkuun tuollaisen kulutuksen (n. 4000 kcal) tehokkuutta/vko.
      Kuitenkin haluan muutakin kuin raejuustoa syödä. Karkkia, suklaata yms. herkkuja aika ajoin. Voisikin kysyä niin, että millaisella liikunta-/kulutusmäärällä voi vedellä mitä tahansa herkkua?

      Pidetään edes tämä hiihtopalsta fiksujen ja asiallisten kommenttien palstana, täältä saa paljon hyvää tietoa kivaan
      harrastukseen liittyen!

      • sinulle,

        yhtä totuutta, jonka olen kuntoilun suurena harrastajana kokenut, että syömällä ja syöntiä rajoittamatta EI terve ihminen laihdu.

        Jos siihen pystyt olet lääketieteellinen ihme.

        Noi sinun herkuttelusi ovat normaalia herkuttelua, jota harrastaa kaikki laihatkin mutta äly kaloriamäärissä ei ole kielletty.


    • Anonyymi

      Itse olen miinuskaloreilla kuntoillessani huomannut tärkeäksi ajoittaa runsaammin syömisen ennen lenkkiä. Ei sitten lopu energiat heti parin kilometrin jälkeen. Ei sitä pitkälle jaksa jos on ollut puoli vuorokautta syömättä ja muutenkin vähällä ruoalla.

      • Anonyymi

        Tärkeää on myös hiihtää riittävän rauhallisella tahdilla. Rasvanpolttosykkeillä. Liialla reuhtomisella ei tule kuin nälkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeää on myös hiihtää riittävän rauhallisella tahdilla. Rasvanpolttosykkeillä. Liialla reuhtomisella ei tule kuin nälkä.

        Hiihtämällä onnistuu 3-4 tunnin pk lenkit mukavasti juoksemalla ei vaikka syke pk sisällä, se iskutus juoksussa tekee sen että ei vaan jaksa eli hiihto on tosi hyvä painon pudotus laji.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe