Leikkaushaavan ratkeaminen + avohaava

Leikattu

Minulle tehtiin mahan alueen leikkaus 2,5 viikkoa sitten. Haava menee rintojen alapuolelta napaan, tikkejä oli 29.

Tikit sain pois tiistaina ja haava oli kuulemma parantunut hyvin. Illalla kumarruin ja haava ratkesi alaosastaan 10cm, verensekaista kudosnestettä tulvi vaatteiden lävitse lattialle reilu puoli litraa. Jouduin yöksi sairaalaan, mutta pääsin eilen päivällä kotiin.
Haava on niin syvä, että se on kokonaan läpi, eli suolistoon asti. Sitä ei korjattu vielä, vaan se pidetään auki ja siteitä vaihdetaan päivittäin (haavahoitaja käy luonani kotona). Haavan alle oli muodostunut jonkinlainen onkalo täynnä nestettä ja se purkautui kun tikit lähtivät.
Nyt se pidetään auki ilmeisesti juuri siksi, että kaikki valuu ulos ja parin viikon päästä laitetaan uudestaan kiinni (ilmeisesti nukutuksessa).

Onko tälläinen normaalia, että nestettä kertyy? Tai, että haava jätetään auki? Tuntuu kamalalta, kun mahassa on iso reikä vaikkakin siinä on siteet päällä. Se vuotaa kokoajan ja itsekin lisäilen siihen siteitä ettei vaatteet kastu. Ei se mitään puhdasta verta ole, vaan hieman punertavaa kirkasta nestettä.
Miksi nestettä tulee niin paljon?

En saanut oikein mitään irti sairaalan lääkäristä, joten on hieman epäselvä olo. Voiko tälläisestä parantua hyvin? Minulla on kuulemma riski saada infektio haavaan tai vatsakalvoon. Luonnollisesti pelkään myös jotain pahempaa. Voinkohan vielä joskus elää normaalia elämää?
Jos haava laitetaan kiinni kahden viikon päästä, niin milloinkohan se on parantunut "normaaliksi" ihoksi? Onko tälläisessä avohaavassa jotain muuta riskiä?

Juu, lääkäriltä pitäisi kysyä, mutta tosiaan hänestä ei saanut mitään irti :(
Pelottaa vaan kaikki.

6

6106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastausta

Itselläni ei ole noin pitkää arpea, vain n.10cm alavatsassa. Sekin aikoinaan aukesi 2cm, ja vuosi kovasti kudosnestettä. Terveydenhoitajalle kävin näyttämässä, ja sanoi ettei sille tarvitse tehdä mitään. Parani sitten itsestään muodostaen todella komean leveän arven. Arpi on jo vuosikausia vanha, mutta yhä silloin tällöin kutisee.

Eli minulla ei ole noin hurjaa tapausta kuin sinulla. Mutta luulisin, ettei kamalan vakavasta asiasta olisi kysymys, ja lääkärit osaa asiansa. Jaksamisia!

• Leikattu

Olisivat pitäneet minut sairaalassa pari viikkoa, mutta kieltäydyin, koska jouduin olemaan sen yhdenkin yön eristyksissä (normaali käytäntö, kun leikkaus on tehty eri sairaalassa. Pitäisi odottaa eristyksissä MRSA-kokeiden tulokset).

On vaan niin hurjan tuntuista, kun maha on auki. En uskalla kumarrella yhtään, enkä kyllä varmaan saisikaan. Nukun paljon ja yritän vain rauhassa istuskella, ottaa siis ihan rauhassa.

Kauankohan menee ennenkuin arpi on muodostunut kestäväksi, ettei tarvitse enää varoa ja pelätä repeämistä?
        Minulle tulee varmaan aika komea arpi aikanaan, sillä minulla on suuri taipumus keloidiarpiin. Mutta ei sillä väliä, kunhan vain tulen kuntoon.

• parempi
        Leikattu kirjoitti:

Olisivat pitäneet minut sairaalassa pari viikkoa, mutta kieltäydyin, koska jouduin olemaan sen yhdenkin yön eristyksissä (normaali käytäntö, kun leikkaus on tehty eri sairaalassa. Pitäisi odottaa eristyksissä MRSA-kokeiden tulokset).

On vaan niin hurjan tuntuista, kun maha on auki. En uskalla kumarrella yhtään, enkä kyllä varmaan saisikaan. Nukun paljon ja yritän vain rauhassa istuskella, ottaa siis ihan rauhassa.

Kauankohan menee ennenkuin arpi on muodostunut kestäväksi, ettei tarvitse enää varoa ja pelätä repeämistä?
        Minulle tulee varmaan aika komea arpi aikanaan, sillä minulla on suuri taipumus keloidiarpiin. Mutta ei sillä väliä, kunhan vain tulen kuntoon.

Itse olisin henk. kohtaisesti mieluummin jäänyt sairaalaan koska silloin saisi aina apua helpommin kuin kotona ollessa jos jotakin sattuisi. Arvista ei tosiaankaan kannata välittää jos muuten tulee kuntoon, ne ovat pikkuasioita.

• Leikattu
        parempi kirjoitti:

Itse olisin henk. kohtaisesti mieluummin jäänyt sairaalaan koska silloin saisi aina apua helpommin kuin kotona ollessa jos jotakin sattuisi. Arvista ei tosiaankaan kannata välittää jos muuten tulee kuntoon, ne ovat pikkuasioita.

En jäänyt sairaalaan, koska en kestänyt olla eristyksissä. Minut laitettiin eristyksiin, koska leikkaus tehtiin eri sairaalassa, normaali käytäntö siis. Eristyksissä olisi pitänyt odottaa MRSA-kokeiden tulokset, joissa saattaa kuulemma kestää parikin viikkoa. En vain kestänyt maata pienessä huoneessa ilman mahdollisuutta liikkua...

• kuulostaa

Tuo kuulostaa kyllä todella oudolta. En ole koskaan kuullut mitään vastaavaa, toivottavasti lääkäri on pätevä. Jos sairaalassa oli pelkkä yleislääkäri päivystämässä niin he eivät yleensäkään osaa vastata tuommoisiin erikoistapauksiin. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

• Leikattu

Sairaalan päivystyksessä oli kirurgi, joka passitti minut osastolle. Illalla sanottiin, että aamulla haava tikataan sisältä ja päältä nukutuksessa. Aamulla sitten vatsakirurgi päätti toisin.

Haavaa pidetään auki ilmeisesti sen takia, että kaikki neste tulee ulos ja se menisi itse kiinni sisältäpäin.
        Parin viikon päästä sitten tikkaus.

En ole itsekään koskaan kuullut vastaavasta ja siksi juuri pelottaa ja ahdistaa koko asia. Mahassa iso reikä eikä kukaan tunnu tietävän mistään mitään, saati että joku kertoisi minulle missä mennään.

Huomenna tapaan haavahoitajan ja siteet vaihdetaan. Täytyy yrittää häneltä kysellä enemmän jos osaisi jotain kertoa.
        Sairaalassa hoitajat sanoivat ettei haavat yleensä näin pahasti aukea, mutta siinä kaikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7186
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      495
      5333
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      148
      3286
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      215
      2631
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      41
      2324
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1272
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1242
    8. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1218
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1169
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1143
    Aihe