Valmet 502 huono

käynnistymään

Mikähän valmettia vaivaa, traktorin seistessä vaikka yön yli, niin aamulla vaatii piiitkän startin, jotta lähtee käymään.? Jos sen sammuttaa vaikka kesken töiden ja laittaa vähän ajan kuluttua uudestaan käymään niin lähtee lähes heti. Piiitkän startin aikana savuttaa ja lopulta lähtee käymään ja sen jälkeen käy kyllä ihan nätisti.
Olisiko ilmaa jossain polttoaine putkissa tai onko valmetin ominaisuus.?
Kiitoksia tiedoista!

24

14684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunttajussi

      Olisi kyllä hyvä kun kertoisit vuosimallin ja varsinkin sen, onko sun vallussa Simms vai PAL-merkkinen syöttöpumppu. Jos siinä on tämä tsekkiläinen PAL,niin se on syynä huonoon käynnistyvyyteen.Mulla oli joskus Sampossa ko. ruiskutuspumppu ja se oli aika nihkeä käynnistymään.
      Näitä PAL-pumppuja käytettiin sen takia kun Simmsin
      pumppuja ei tahtonut Linnavuoren tehdas saada Englannista kovan kysynnän yms. takia tuossa n. vuosien -75 ja -77 paikkeilla.

    • 502 ollu kans

      ...syy voi olla myös venttiilivika(huonot seetipinnat),valmetin kone varsin matalapuristeinen diesel jolloin pienikin venttiilivuoto heikentää käynnistyvyyttä.

    • Ulko-Huussi

      Siinä ruiskutuspumpun kyljessä on pakkosyöttönappi, paina se pohjaan ennen käynnistystä. Kyllä lähtee sano Kummelit!

    • tätä:

      Ennen starttia pumppaat hetken käsipumpulla polttoainetta.

    • jd-huoltomies

      että noissa valmeteissa polttoaineputket väsyvät ja tulee ilmavuotoja sinne sun tänne.

      tuollaisesta valmetista katkesi minulle vaihdekeppi käteen kun sillä pikkupoikana ajelin. aika kova tärisemään tuo 3 pyttynen ni vanhana sit kaikkia tuollaisia kulumavikoja...

      • ollut

        eikä koskaan käynnistysongelmia.
        olisko suuttimet tukossa? jos kerran savuttaa ja käy tasaisesti, ei pitäisi olla ilmavaivoja.
        tuota tärinää en ole huomannutkaan, tosin yksi hydrauliputki hankausi vaihteiston päältä puhki.


      • Valmet.

        502:set ovat yli 25 vuotta vanhoja. Kyllä täytyy olla ihan paska traktori ja täristä perkeleesti, että menee polttoaineputki poikki 25-35 vuoden käytön jälkeen.
        PS. JD:ssä ei ollut vielä silloinkaan minkäänlaista ohjaamoa, kun 502:sen valmistus lopetettiin. Eikä 10 vuoteen sen jälkeenkään.


      • bigdevil
        Valmet. kirjoitti:

        502:set ovat yli 25 vuotta vanhoja. Kyllä täytyy olla ihan paska traktori ja täristä perkeleesti, että menee polttoaineputki poikki 25-35 vuoden käytön jälkeen.
        PS. JD:ssä ei ollut vielä silloinkaan minkäänlaista ohjaamoa, kun 502:sen valmistus lopetettiin. Eikä 10 vuoteen sen jälkeenkään.

        normaalia kulumista.
        mik' lie mutta valmeteissa nuo putket alkavat vuotaa ilmaa


    • siirtopumpussa

      Mun 502:ssa kun alko olla samoja oireita, etsin mahdollista vikaa ilmavaivoista. Ei korjaantunut. Vaihdoin lopulta siirtopumpun (Simpsin Minimec hinta 35 euroa)). Vika korjaantui. Purin vanhan siirtopumpun ja huomasin, että se oli loppuunkulunut.

      • tyyppivika . . .

        ja jos siirtopumppu fuskaam, auttaa siihen tuo pumppaaminen ennen käynnistystä.

        Myös johdot/päävirtakatkaisija voi olla liian pieni tai huonolla kosketuksella.

        Sama homma tuon huonon kylmäkäymmistyvyyden kanssa omassa 702:ssa.


    • pumppu

      Valmetissa on Simmsin syöttöpumppu. Juu täytyy yrittää kiristää kaikki putket ja pumpata vähän siirtopumpulla, jos auttais.. Mahtaako sitä saada pakkasella ollenkaan käymään....

    • vot

      502:n on tunnetusti huono käynnistymään kylmänä. Mutta starttausta pidentää, mikäli polttoainepuolella on ilmoja. Suosittelen, että vaihdat kaksi osaa, niin vieteri voi lyhetä:
      1. käsipumppu, hintaa noin 15 ekeä. Repii helposti sen kautta ilmoja.
      2. Sakkakupin kumitiiviste, hintaa oisko euron pari. Siitäkin repii helposti ilmoja.

    • renkinä

      Suurin syy varsinkin kylmemmällä jos hehku ei toimi, niin takuu varmasti sahauttaa pitempään, itsellä 702:ssa tsekki pumppu hehku nolla kelistä alkaen tarpeellinen.

    • Ex-Vallu

      Oon kans ajellu joku vuasi sitte 502:lla joka oli kans TODELLA HUONO lähtemään kylmästä käyntihin. Siihen vaihrettiin kaikki oleellinen minkä luulis vaikuttavan käyntihinlähtöhön, mutta paljon parempi olis vaihtaa se 165-mallin Ferkkuhun. Se on palio paree lähtemähän kylymästä käyntihin kuin 502.

      • joo.

        Eihän niitä massikoita saa käyntiin kesälläkään, jos aurinko menee pilveen.


      • Ex-Vallu
        joo. kirjoitti:

        Eihän niitä massikoita saa käyntiin kesälläkään, jos aurinko menee pilveen.

        Meillä on tuala laros 68-mallin 165 ferkku, mistä ei oo eres kansi ollu meillä auki , motti on alakuperäänen ja traktori uutena ostettu. Vaikka olis 20 astetta pakkaasta, niin käyntihin lähtöö illiman lämmittämistä. Ei tosiaankaan oo kovin huano lähtemähän käyntihin.


      • Nimetön
        Ex-Vallu kirjoitti:

        Meillä on tuala laros 68-mallin 165 ferkku, mistä ei oo eres kansi ollu meillä auki , motti on alakuperäänen ja traktori uutena ostettu. Vaikka olis 20 astetta pakkaasta, niin käyntihin lähtöö illiman lämmittämistä. Ei tosiaankaan oo kovin huano lähtemähän käyntihin.

        Onko mitään järkee lähteä repimään konetta jäykillä öljyillä pakkasesta käyntiin? Härki hoi älä jätä ollaan 2000 luvulla ja sähkölämmitys keksitty! Minulla on V500 aina roikan äärellä kun siihen on mahdollisuus. Lämmitän koneen jo 0 tienoilla. Säästää akkuja, moottoria ja polttoainetta.

        Vieläkö maailmasta löytyy näitä älykääpiöitä joilla ei ole varaa ostaa lohko/letkuläppäriä taikka esim. termiä, jos sähköä ei ole käytettävissä?


      • Ex-Vallu
        Nimetön kirjoitti:

        Onko mitään järkee lähteä repimään konetta jäykillä öljyillä pakkasesta käyntiin? Härki hoi älä jätä ollaan 2000 luvulla ja sähkölämmitys keksitty! Minulla on V500 aina roikan äärellä kun siihen on mahdollisuus. Lämmitän koneen jo 0 tienoilla. Säästää akkuja, moottoria ja polttoainetta.

        Vieläkö maailmasta löytyy näitä älykääpiöitä joilla ei ole varaa ostaa lohko/letkuläppäriä taikka esim. termiä, jos sähköä ei ole käytettävissä?

        Ei ookkaan.

        Joskus vain on tilanteita että olis hyvä saada kylmästä käyntiin.

        Itsekkin lämmitän aina kun on mahdollisuus, ja nykyään useinmiten onkin kun tuon koneen aina yöksi kotiin. Jokunen vuosi sitten kun tuli ajaltua enempi metsässä ketjut 4-vedon joka pyörässä eikä viitsinyt lähtiä joka päivä ajalemaan sillä kymmeniä kilometrejä päällystettyä tietä kotiin niin piti jättää roippeet metsään ja startata sitten kylmiltään...


      • Nimetön
        Ex-Vallu kirjoitti:

        Ei ookkaan.

        Joskus vain on tilanteita että olis hyvä saada kylmästä käyntiin.

        Itsekkin lämmitän aina kun on mahdollisuus, ja nykyään useinmiten onkin kun tuon koneen aina yöksi kotiin. Jokunen vuosi sitten kun tuli ajaltua enempi metsässä ketjut 4-vedon joka pyörässä eikä viitsinyt lähtiä joka päivä ajalemaan sillä kymmeniä kilometrejä päällystettyä tietä kotiin niin piti jättää roippeet metsään ja startata sitten kylmiltään...

        No tähänkin löytyy konsti! Mm. ruotsin maalla käyttävät paljon ns. terminiä. Siin on semmoinen kenno jota lämmitetään kaasulla. Ei maksa paljon ja toimii aina& tehokkaasti! Säästyy kone


      • 123
        Nimetön kirjoitti:

        No tähänkin löytyy konsti! Mm. ruotsin maalla käyttävät paljon ns. terminiä. Siin on semmoinen kenno jota lämmitetään kaasulla. Ei maksa paljon ja toimii aina& tehokkaasti! Säästyy kone

        termereitä löytyy suomestakin on hyvä vehe koettu on


    • löytyi

      Juu mittailin thermostartin jännitettä, ei tullu kuin 8 volttia. Sulake ei oikeen yhdistäny, samalla vaihdoin sulakkeen. Kiristelin myös kaikki polttoaineputket, kai molempien yhteisvaikutus oli syynä huonoon starttiin..
      Kerran testasin starttia ja lähti melkein heti ku vähän motti pyörähti!
      Katsotaan miten jatkossa lähtee käymään, hyvältä ainakin vaikutti..

      • 502 valmet

        Oma peli käynnistyy kylmänä pakkosyötöllä aivan samalla tavalla "räjähtämällä" kuin ruiskuautot. Ei tarvi sahailla. Kun vain kone pyörähtää niin käynnistyy. Itsellä ei ilmeisesti pelaa tuo Thermostart. En ole koskaan sen sielunelämään perehtynyt. Naftapumpun merkkiäkään en muista, ei ole ollut ongelmia 18v aikana, minkä aikaa traktori ollut.

        Akku piti nyt uusia, entinen oli varmaan yli 20v. Näytti olevan sweitsiläinen akku. Akkulaturia ei talossa ole.

        Siis 502 päkätin ominaisuus ei ole huono kylmäkäynnistys. Remontin tekoon jos ei käynnisty.


      • vallu69
        502 valmet kirjoitti:

        Oma peli käynnistyy kylmänä pakkosyötöllä aivan samalla tavalla "räjähtämällä" kuin ruiskuautot. Ei tarvi sahailla. Kun vain kone pyörähtää niin käynnistyy. Itsellä ei ilmeisesti pelaa tuo Thermostart. En ole koskaan sen sielunelämään perehtynyt. Naftapumpun merkkiäkään en muista, ei ole ollut ongelmia 18v aikana, minkä aikaa traktori ollut.

        Akku piti nyt uusia, entinen oli varmaan yli 20v. Näytti olevan sweitsiläinen akku. Akkulaturia ei talossa ole.

        Siis 502 päkätin ominaisuus ei ole huono kylmäkäynnistys. Remontin tekoon jos ei käynnisty.

        mulla on -75 502 valmetti ja tuon kylmä käynnistyksen kanssa on ollut vähän ongelmaa....saakohan se jostain ilmaa...mutta en ole kokeillut tuota käsipumpun juttua enne käynnistämistä....tänään purin ohjaustehostimen letkun irti kun alkoi vuotaa.joutu kaikki konepellistä lähtien irrottamaan että sai yhden letkun irti...huomenna uus letku paikallee.ja eiku kylälle ajelemaan:D:D


      • tuunari
        vallu69 kirjoitti:

        mulla on -75 502 valmetti ja tuon kylmä käynnistyksen kanssa on ollut vähän ongelmaa....saakohan se jostain ilmaa...mutta en ole kokeillut tuota käsipumpun juttua enne käynnistämistä....tänään purin ohjaustehostimen letkun irti kun alkoi vuotaa.joutu kaikki konepellistä lähtien irrottamaan että sai yhden letkun irti...huomenna uus letku paikallee.ja eiku kylälle ajelemaan:D:D

        Kannattaa mitata puristuspaineet.Omassani vm:79 oli pakoventtiilien istukkarenkaat syöpyneet aika pahoin.Venttiilirempan jälkeen kyllä käynnistyy nytte.Pakarin päässä kannattaa pitää kuppia,ettei vesi pääse tekemään tuhojaan venttiileille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe