Olen tässä tullut tulokseen, että halvoista
autoista paras ostos lienee juuri Lada. Onko
teillä konkareilla neuvoja vanhan ladan
ostajalle, mitä autosta nimenomaisesti pitäisi
tarkastaa. Mikä moottori on hyvempi? Entä
vuosimalli? Samara vai numerosarjalliset? Missä
pellit kestää? Kysymyksiä olisi loputtomasti...
Jos jollain on tarjota Ladaa kaupaksi, vastaa
viestiin. Miel. Turusta tai läheltä.
Ladasta haaveileva
9
1071
Vastaukset
- Sergejeviz
Omiin kokemuksiini nojaten kerron seuraavaa:
Kanttilada mielestäni vanhanaikaisuudestaan
huolimatta Samaraa parempi. Samarassa huonompi
voimansiirto ja enemmän tyyppivikoja.
Kanteista kannattaa välttää katalysaattorilla ja
lisenssi-Solexilla varustettuja malleja (n.vm:91-
96), kaasutin ei kuulemma oikein toimi ja seokset
ties mitä (=katsastusongelmia) Eli 10 v vanhempi
malli, tai sitten 1700 ruisku.
Kanttimallien moottorit
toiminnallisesti "tasavahvoja", eli ei voi
oikeastaan nimetä kuutiotilavuuden perusteella
toista huonompaa tai parempaa. Tehot 1200 cc n.64
hv:sta 1700 cc n.86 hv:aan.
Ladassa voi malliin, ajokilometrimäärään ja
vuosimalliin katsomatta olla vaikka mitä vikaa,
koska edelliset omistajat eivät niitä juuri
huolla saati korjaa.
Kun menet katsomaan ostettavaa ehdokasta
yksityiseltä, kysele omistajalta tehdyistä
huolloista ja remonteista (mieluimmin kuittien
kera) Kierrä kaukaa yksilöt, joilla on vedetty
asuntovaunua (=vaihteiston laakeriongelmia) tai
mikäli omistaja sanoo "...on ollut hyvä peli, ei
ole tarvinnut korjata..." sillä se tarkoittaa,
että mikäli tämän ostat, SINUN todella
tarvitsee....
Tarkasta moottoritilasta sen siisteys,öljy- ja
nestemäärät, sekä sytytyslaitteiden yleinen
ulkonäkö. Vajaat, likaiset nesteet, pikimusta
öljy ja kauhtuneet sytytyslaittet kielivät, ettei
koneesta ole juuri pidetty huolta.
Ladan kori on herkkä ruosteelle, ruostesuojaus
laiminlyötynä vielä herkempi. Tarkasta
lokasuojien kaaret, helmapellit ja pohjasta
etujalkatilojen alla olevien poikittaispalkkien
kunto. Nämä kohdat mätivät yleensä ensimmäisinä.
Sähkölaitteet ja katkaisijat ovat myös pieni,
mutta kiusallinen akilleen kantapää. Tarkasta
kaikkien sähkökytkimien ja merkkivalojen
toiminta. Ei ole tavatonta, jos bensamittari
viuhtoo sinne tänne tai lämmityslaitteen moottori
vikisee kylmänä, mutta vikoja ne Ladassakin ovat.
Tarkasta lämmityslaitteen vipujen toiminta,
vallankin lämmönsäätövipu on usein jumissa. Kysy,
onko edellinen omistaja vaihtanut
lämmityslaitteen lämmönsäätöventtiiliä koskaan,
etenkin jos ostat autoa kesällä. Ellei hän ole,
ja auto on yli 10 vuotias varaudu, että hana
alkaa vuotamaan heti syksyllä ensimmäisillä
pakkasilla. Vuodon huomaa höyrystä ikkunoissa,
glykolin hajusta ja läpimäristä repsikan
jalkatilan matoista. Hana on halpa, mutta
inhottavassa paikassa vaihtaa.
Suosittelen, että hankit Ladan "luotettavan"
oloiselta omistajalta, jolla on esittää edes
jotakin huolto tms. kuittia ja joka on ainakin
päällisin puolin yrittänyt pitää ajokistaan
huolta. Näin saattanet välttää ainakin suuremmat
ongelmat. Ja vielä: unohda ne Ladaa selvästi
kuormamuuleina pitäneiden "ei tätä oo ikinä
korjata tarvinnu" -ihramahojen kauppaamat
yksilöt, ne kun ovat yleensä loppuunajettuja.
Onnea etsintään!- 3 ladaa
oli ehkä parempi, ainakin mitä sähkölaitteisiin
tulee. Tämä uudempi laatikkomalli on hiukan
oikullinen laturisäätimistä jne.
Olen kuullut, että 1200 l olisi parempi 1500 S.
Kumpikin on kestänyt yhtälailla, 1500 kulkee
samalla bensamäärällä lujempaa.
Samaraa en ole omistanut, joten en osaa sen
kestävyydestä sanoa mitään.
Yhdyn Sergejewitsin kommentteihin muuten - Pekka
3 ladaa kirjoitti:
oli ehkä parempi, ainakin mitä sähkölaitteisiin
tulee. Tämä uudempi laatikkomalli on hiukan
oikullinen laturisäätimistä jne.
Olen kuullut, että 1200 l olisi parempi 1500 S.
Kumpikin on kestänyt yhtälailla, 1500 kulkee
samalla bensamäärällä lujempaa.
Samaraa en ole omistanut, joten en osaa sen
kestävyydestä sanoa mitään.
Yhdyn Sergejewitsin kommentteihin muuten...nuo edelliset ja pyöreälamppuinen on
yksinkertaisin. Alkavat vain vanhentua eli kori
pehmiää ympäriltä ainakin etelässä, ellei ole
hoidettu. Itse hakisin lähinnä viimeisimpiä Kombi-
Ladoja 1.7i-suihkutusmoottorilla varustettuna.
Laite on toimiva, vankka kuljetustyökalu ja se
sietää karumpiakin oloja paremmin kuin moni
nykyaikaisempi peli. Heikkoutena on korkeahko
kulutus mutta ylläpito kuten varaosat ja
vakuutukset ovat tasapainottamassa ja
kokonaiskulut eli hinta miinus jäännösarvo plus
ylläpito jaettuna kilometreillä = Takavetoladalla
ei edes ole kilpailijoita. Varo vetokoukullista:
Kuuntele kahiseeko viitosvaihde vedossa ja
moottorijarrutuksessa. Onnea Ladan hakuun! - Guitar83
Pekka kirjoitti:
...nuo edelliset ja pyöreälamppuinen on
yksinkertaisin. Alkavat vain vanhentua eli kori
pehmiää ympäriltä ainakin etelässä, ellei ole
hoidettu. Itse hakisin lähinnä viimeisimpiä Kombi-
Ladoja 1.7i-suihkutusmoottorilla varustettuna.
Laite on toimiva, vankka kuljetustyökalu ja se
sietää karumpiakin oloja paremmin kuin moni
nykyaikaisempi peli. Heikkoutena on korkeahko
kulutus mutta ylläpito kuten varaosat ja
vakuutukset ovat tasapainottamassa ja
kokonaiskulut eli hinta miinus jäännösarvo plus
ylläpito jaettuna kilometreillä = Takavetoladalla
ei edes ole kilpailijoita. Varo vetokoukullista:
Kuuntele kahiseeko viitosvaihde vedossa ja
moottorijarrutuksessa. Onnea Ladan hakuun!Itse ostin viime kesänä 1500S Ladan vuodelta -91
ja itse olen melko tyytyväinen ostokseen. Maksoi
2500mk ja sillä oli ajettu 73 000 kilometriä.
Valittamisen aiheita ei ole kovin paljoa ja
oikeastaan kaikki viat liittyvät sähköihin.
Auto oli ollut mulla muutaman viikon, niin vilkku
alkoi pätkimään mutta toimi hyvin, jos pisti
parkit päälle. No, eikun sähkökynä käteen ja
hetken tutkailun myötä paljastui, että tuulilasin
pesunestesäiliön alla oleva, valon maadoitusjohto
oli irronnut. Sen kun korjasi, niin kaikki toimi
taas loistavasti.
Tuo taitaa olla nyt suurin.. Sitten on ollut
sellaista, että esim. pitkät ei toimi tms. mutta
tämän tyyliset viat ovat aina olleet jotenkin
sulakkeisiin liittyviä. (Ei saa kosketusta,
jostain syystä, vaikka sulake olisi ehjä)
Niin, nyt on kyllä vielä sellainen ongelma, että
etuvalot ei lähde millään pois päältä. Pitää aina
pysäköidessä avata konepelti ja ottaa piuhat
irti. Kunhan nyt löytyy aikaa, niin sekin vika
korjaantuu kyllä.
Ai juu.. 5-vaihteisten 2-vaihde alkaa
helposti "sorvaamaan". Ei tahto mennä silmään.
Siihen kyllä tottuu, kun vaihtaa maltin kanssa.
(Tämä vika erityisesti niissä, joita on
luukutettu oikein kunnolla) - Morri
Guitar83 kirjoitti:
Itse ostin viime kesänä 1500S Ladan vuodelta -91
ja itse olen melko tyytyväinen ostokseen. Maksoi
2500mk ja sillä oli ajettu 73 000 kilometriä.
Valittamisen aiheita ei ole kovin paljoa ja
oikeastaan kaikki viat liittyvät sähköihin.
Auto oli ollut mulla muutaman viikon, niin vilkku
alkoi pätkimään mutta toimi hyvin, jos pisti
parkit päälle. No, eikun sähkökynä käteen ja
hetken tutkailun myötä paljastui, että tuulilasin
pesunestesäiliön alla oleva, valon maadoitusjohto
oli irronnut. Sen kun korjasi, niin kaikki toimi
taas loistavasti.
Tuo taitaa olla nyt suurin.. Sitten on ollut
sellaista, että esim. pitkät ei toimi tms. mutta
tämän tyyliset viat ovat aina olleet jotenkin
sulakkeisiin liittyviä. (Ei saa kosketusta,
jostain syystä, vaikka sulake olisi ehjä)
Niin, nyt on kyllä vielä sellainen ongelma, että
etuvalot ei lähde millään pois päältä. Pitää aina
pysäköidessä avata konepelti ja ottaa piuhat
irti. Kunhan nyt löytyy aikaa, niin sekin vika
korjaantuu kyllä.
Ai juu.. 5-vaihteisten 2-vaihde alkaa
helposti "sorvaamaan". Ei tahto mennä silmään.
Siihen kyllä tottuu, kun vaihtaa maltin kanssa.
(Tämä vika erityisesti niissä, joita on
luukutettu oikein kunnolla)Hassuja olette kun tuollaisilla ajelette.
Ei sammu valot kuin konepellin avaamalla ja jodot
irti nykimällä. Voi Vittu!!! - Sergejeviz
Morri kirjoitti:
Hassuja olette kun tuollaisilla ajelette.
Ei sammu valot kuin konepellin avaamalla ja jodot
irti nykimällä. Voi Vittu!!!....,mutta kyllä ne lähivalot syttyvät ja
sammuvat automaattisesti, ainakin meikäläisen
Iigorissa. Joissakin malleissa taas pelkästään
valokatkaisijasta (se on semmoinen
keinukatkaisija, jossa on ajovalosymboli!) Ellei
näin tapahdu, korjaa toki valokatkaisija tai
vaihda ajovaloautomatiikan rele. Entä mitä
ihmeen "jodoja" olet mennyt nykimään? Ei
meikäläisen ruskissa semmoisia ole, JOHTOJA sen
sijaan siellä täällä....
ps:...mitä sulla muuten tuossa lopussa tippui...?
- ebn
Yleisenä ohjeena sanoisin: mikäli et pysty itse
millään tavoin autoa huoltamaan etkä halua sitä
oppia, harkitse ainakin kahdesti tämän merkin
hankkimista. Halpakin voi tulla kalliiksi.- Sergejeviz
Meikäläisellä on autonkorjaustaitoa jonkin
verran, mutta ajan ja sisätilojen puute ajaa vian
sattuessa kuitenkin huoltokorjaamoon. En tiedä,
minkälaisilla "autoklinikoilla" muut Ladojaan
hoidattavat, mutta ainakin minä olen saanut
kotipaikkakunnallani sopuhintaista ja
ammattitaitoista huoltoa/korjausta omaan
Iigoriini. Mainitessani seikasta korjaamolla
sanottiin, että Ladaan monet työt tulevat
halvemmaksi, kuin muihin merkkeihin sillä
tekniikka on yksinkertaista, huoltokohteet
useinmiten helppopääsyisiä (ei tarvitse purkaa
puolta autoa) ja varaosat kohtuuhintaisia.
Siksi en pidä halpaa kovin kalliina pitää. - 3 ladaa
Sergejeviz kirjoitti:
Meikäläisellä on autonkorjaustaitoa jonkin
verran, mutta ajan ja sisätilojen puute ajaa vian
sattuessa kuitenkin huoltokorjaamoon. En tiedä,
minkälaisilla "autoklinikoilla" muut Ladojaan
hoidattavat, mutta ainakin minä olen saanut
kotipaikkakunnallani sopuhintaista ja
ammattitaitoista huoltoa/korjausta omaan
Iigoriini. Mainitessani seikasta korjaamolla
sanottiin, että Ladaan monet työt tulevat
halvemmaksi, kuin muihin merkkeihin sillä
tekniikka on yksinkertaista, huoltokohteet
useinmiten helppopääsyisiä (ei tarvitse purkaa
puolta autoa) ja varaosat kohtuuhintaisia.
Siksi en pidä halpaa kovin kalliina pitää.Näkemykseesi ihan täysin. Lada on yksinkertainen
laite, joka ei vaadi perehdytystä, kuten muut
merkit ja mallit. Etenkin takavetoiset mallit.
Ladassa on omat heikkoudet, niitä en kiellä.
Hinta täytyy suhteuttaa kaikkeen.
Lada ei sovi sellaiselle ihmiselle, jolla esim
rahaa maksaa jokaisesta huollosta 2000,-.
Lada ei ole myöskään kilpa-auto, vaan käyttöauto,
siinä on omat persoonalliset piirteet.
Sitä on turha lähteä vertailemaan 10 kertaa
kalliimpia autojen kanssa, saati sitte 5 kertaa
kalliimpien kanssa.
Autoilu on valintakysymys, kulkeminen on on
paikkaan a pisteestää b..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233