Ladasta haaveileva

JM

Olen tässä tullut tulokseen, että halvoista
autoista paras ostos lienee juuri Lada. Onko
teillä konkareilla neuvoja vanhan ladan
ostajalle, mitä autosta nimenomaisesti pitäisi
tarkastaa. Mikä moottori on hyvempi? Entä
vuosimalli? Samara vai numerosarjalliset? Missä
pellit kestää? Kysymyksiä olisi loputtomasti...

Jos jollain on tarjota Ladaa kaupaksi, vastaa
viestiin. Miel. Turusta tai läheltä.

9

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sergejeviz

      Omiin kokemuksiini nojaten kerron seuraavaa:

      Kanttilada mielestäni vanhanaikaisuudestaan
      huolimatta Samaraa parempi. Samarassa huonompi
      voimansiirto ja enemmän tyyppivikoja.

      Kanteista kannattaa välttää katalysaattorilla ja
      lisenssi-Solexilla varustettuja malleja (n.vm:91-
      96), kaasutin ei kuulemma oikein toimi ja seokset
      ties mitä (=katsastusongelmia) Eli 10 v vanhempi
      malli, tai sitten 1700 ruisku.

      Kanttimallien moottorit
      toiminnallisesti "tasavahvoja", eli ei voi
      oikeastaan nimetä kuutiotilavuuden perusteella
      toista huonompaa tai parempaa. Tehot 1200 cc n.64
      hv:sta 1700 cc n.86 hv:aan.

      Ladassa voi malliin, ajokilometrimäärään ja
      vuosimalliin katsomatta olla vaikka mitä vikaa,
      koska edelliset omistajat eivät niitä juuri
      huolla saati korjaa.

      Kun menet katsomaan ostettavaa ehdokasta
      yksityiseltä, kysele omistajalta tehdyistä
      huolloista ja remonteista (mieluimmin kuittien
      kera) Kierrä kaukaa yksilöt, joilla on vedetty
      asuntovaunua (=vaihteiston laakeriongelmia) tai
      mikäli omistaja sanoo "...on ollut hyvä peli, ei
      ole tarvinnut korjata..." sillä se tarkoittaa,
      että mikäli tämän ostat, SINUN todella
      tarvitsee....

      Tarkasta moottoritilasta sen siisteys,öljy- ja
      nestemäärät, sekä sytytyslaitteiden yleinen
      ulkonäkö. Vajaat, likaiset nesteet, pikimusta
      öljy ja kauhtuneet sytytyslaittet kielivät, ettei
      koneesta ole juuri pidetty huolta.

      Ladan kori on herkkä ruosteelle, ruostesuojaus
      laiminlyötynä vielä herkempi. Tarkasta
      lokasuojien kaaret, helmapellit ja pohjasta
      etujalkatilojen alla olevien poikittaispalkkien
      kunto. Nämä kohdat mätivät yleensä ensimmäisinä.

      Sähkölaitteet ja katkaisijat ovat myös pieni,
      mutta kiusallinen akilleen kantapää. Tarkasta
      kaikkien sähkökytkimien ja merkkivalojen
      toiminta. Ei ole tavatonta, jos bensamittari
      viuhtoo sinne tänne tai lämmityslaitteen moottori
      vikisee kylmänä, mutta vikoja ne Ladassakin ovat.

      Tarkasta lämmityslaitteen vipujen toiminta,
      vallankin lämmönsäätövipu on usein jumissa. Kysy,
      onko edellinen omistaja vaihtanut
      lämmityslaitteen lämmönsäätöventtiiliä koskaan,
      etenkin jos ostat autoa kesällä. Ellei hän ole,
      ja auto on yli 10 vuotias varaudu, että hana
      alkaa vuotamaan heti syksyllä ensimmäisillä
      pakkasilla. Vuodon huomaa höyrystä ikkunoissa,
      glykolin hajusta ja läpimäristä repsikan
      jalkatilan matoista. Hana on halpa, mutta
      inhottavassa paikassa vaihtaa.

      Suosittelen, että hankit Ladan "luotettavan"
      oloiselta omistajalta, jolla on esittää edes
      jotakin huolto tms. kuittia ja joka on ainakin
      päällisin puolin yrittänyt pitää ajokistaan
      huolta. Näin saattanet välttää ainakin suuremmat
      ongelmat. Ja vielä: unohda ne Ladaa selvästi
      kuormamuuleina pitäneiden "ei tätä oo ikinä
      korjata tarvinnu" -ihramahojen kauppaamat
      yksilöt, ne kun ovat yleensä loppuunajettuja.

      Onnea etsintään!

      • 3 ladaa

        oli ehkä parempi, ainakin mitä sähkölaitteisiin
        tulee. Tämä uudempi laatikkomalli on hiukan
        oikullinen laturisäätimistä jne.

        Olen kuullut, että 1200 l olisi parempi 1500 S.
        Kumpikin on kestänyt yhtälailla, 1500 kulkee
        samalla bensamäärällä lujempaa.

        Samaraa en ole omistanut, joten en osaa sen
        kestävyydestä sanoa mitään.

        Yhdyn Sergejewitsin kommentteihin muuten


      • Pekka
        3 ladaa kirjoitti:

        oli ehkä parempi, ainakin mitä sähkölaitteisiin
        tulee. Tämä uudempi laatikkomalli on hiukan
        oikullinen laturisäätimistä jne.

        Olen kuullut, että 1200 l olisi parempi 1500 S.
        Kumpikin on kestänyt yhtälailla, 1500 kulkee
        samalla bensamäärällä lujempaa.

        Samaraa en ole omistanut, joten en osaa sen
        kestävyydestä sanoa mitään.

        Yhdyn Sergejewitsin kommentteihin muuten

        ...nuo edelliset ja pyöreälamppuinen on
        yksinkertaisin. Alkavat vain vanhentua eli kori
        pehmiää ympäriltä ainakin etelässä, ellei ole
        hoidettu. Itse hakisin lähinnä viimeisimpiä Kombi-
        Ladoja 1.7i-suihkutusmoottorilla varustettuna.
        Laite on toimiva, vankka kuljetustyökalu ja se
        sietää karumpiakin oloja paremmin kuin moni
        nykyaikaisempi peli. Heikkoutena on korkeahko
        kulutus mutta ylläpito kuten varaosat ja
        vakuutukset ovat tasapainottamassa ja
        kokonaiskulut eli hinta miinus jäännösarvo plus
        ylläpito jaettuna kilometreillä = Takavetoladalla
        ei edes ole kilpailijoita. Varo vetokoukullista:
        Kuuntele kahiseeko viitosvaihde vedossa ja
        moottorijarrutuksessa. Onnea Ladan hakuun!


      • Guitar83
        Pekka kirjoitti:

        ...nuo edelliset ja pyöreälamppuinen on
        yksinkertaisin. Alkavat vain vanhentua eli kori
        pehmiää ympäriltä ainakin etelässä, ellei ole
        hoidettu. Itse hakisin lähinnä viimeisimpiä Kombi-
        Ladoja 1.7i-suihkutusmoottorilla varustettuna.
        Laite on toimiva, vankka kuljetustyökalu ja se
        sietää karumpiakin oloja paremmin kuin moni
        nykyaikaisempi peli. Heikkoutena on korkeahko
        kulutus mutta ylläpito kuten varaosat ja
        vakuutukset ovat tasapainottamassa ja
        kokonaiskulut eli hinta miinus jäännösarvo plus
        ylläpito jaettuna kilometreillä = Takavetoladalla
        ei edes ole kilpailijoita. Varo vetokoukullista:
        Kuuntele kahiseeko viitosvaihde vedossa ja
        moottorijarrutuksessa. Onnea Ladan hakuun!

        Itse ostin viime kesänä 1500S Ladan vuodelta -91
        ja itse olen melko tyytyväinen ostokseen. Maksoi
        2500mk ja sillä oli ajettu 73 000 kilometriä.

        Valittamisen aiheita ei ole kovin paljoa ja
        oikeastaan kaikki viat liittyvät sähköihin.
        Auto oli ollut mulla muutaman viikon, niin vilkku
        alkoi pätkimään mutta toimi hyvin, jos pisti
        parkit päälle. No, eikun sähkökynä käteen ja
        hetken tutkailun myötä paljastui, että tuulilasin
        pesunestesäiliön alla oleva, valon maadoitusjohto
        oli irronnut. Sen kun korjasi, niin kaikki toimi
        taas loistavasti.

        Tuo taitaa olla nyt suurin.. Sitten on ollut
        sellaista, että esim. pitkät ei toimi tms. mutta
        tämän tyyliset viat ovat aina olleet jotenkin
        sulakkeisiin liittyviä. (Ei saa kosketusta,
        jostain syystä, vaikka sulake olisi ehjä)

        Niin, nyt on kyllä vielä sellainen ongelma, että
        etuvalot ei lähde millään pois päältä. Pitää aina
        pysäköidessä avata konepelti ja ottaa piuhat
        irti. Kunhan nyt löytyy aikaa, niin sekin vika
        korjaantuu kyllä.

        Ai juu.. 5-vaihteisten 2-vaihde alkaa
        helposti "sorvaamaan". Ei tahto mennä silmään.
        Siihen kyllä tottuu, kun vaihtaa maltin kanssa.
        (Tämä vika erityisesti niissä, joita on
        luukutettu oikein kunnolla)


      • Morri
        Guitar83 kirjoitti:

        Itse ostin viime kesänä 1500S Ladan vuodelta -91
        ja itse olen melko tyytyväinen ostokseen. Maksoi
        2500mk ja sillä oli ajettu 73 000 kilometriä.

        Valittamisen aiheita ei ole kovin paljoa ja
        oikeastaan kaikki viat liittyvät sähköihin.
        Auto oli ollut mulla muutaman viikon, niin vilkku
        alkoi pätkimään mutta toimi hyvin, jos pisti
        parkit päälle. No, eikun sähkökynä käteen ja
        hetken tutkailun myötä paljastui, että tuulilasin
        pesunestesäiliön alla oleva, valon maadoitusjohto
        oli irronnut. Sen kun korjasi, niin kaikki toimi
        taas loistavasti.

        Tuo taitaa olla nyt suurin.. Sitten on ollut
        sellaista, että esim. pitkät ei toimi tms. mutta
        tämän tyyliset viat ovat aina olleet jotenkin
        sulakkeisiin liittyviä. (Ei saa kosketusta,
        jostain syystä, vaikka sulake olisi ehjä)

        Niin, nyt on kyllä vielä sellainen ongelma, että
        etuvalot ei lähde millään pois päältä. Pitää aina
        pysäköidessä avata konepelti ja ottaa piuhat
        irti. Kunhan nyt löytyy aikaa, niin sekin vika
        korjaantuu kyllä.

        Ai juu.. 5-vaihteisten 2-vaihde alkaa
        helposti "sorvaamaan". Ei tahto mennä silmään.
        Siihen kyllä tottuu, kun vaihtaa maltin kanssa.
        (Tämä vika erityisesti niissä, joita on
        luukutettu oikein kunnolla)

        Hassuja olette kun tuollaisilla ajelette.

        Ei sammu valot kuin konepellin avaamalla ja jodot
        irti nykimällä. Voi Vittu!!!


      • Sergejeviz
        Morri kirjoitti:

        Hassuja olette kun tuollaisilla ajelette.

        Ei sammu valot kuin konepellin avaamalla ja jodot
        irti nykimällä. Voi Vittu!!!

        ....,mutta kyllä ne lähivalot syttyvät ja
        sammuvat automaattisesti, ainakin meikäläisen
        Iigorissa. Joissakin malleissa taas pelkästään
        valokatkaisijasta (se on semmoinen
        keinukatkaisija, jossa on ajovalosymboli!) Ellei
        näin tapahdu, korjaa toki valokatkaisija tai
        vaihda ajovaloautomatiikan rele. Entä mitä
        ihmeen "jodoja" olet mennyt nykimään? Ei
        meikäläisen ruskissa semmoisia ole, JOHTOJA sen
        sijaan siellä täällä....

        ps:...mitä sulla muuten tuossa lopussa tippui...?


    • ebn

      Yleisenä ohjeena sanoisin: mikäli et pysty itse
      millään tavoin autoa huoltamaan etkä halua sitä
      oppia, harkitse ainakin kahdesti tämän merkin
      hankkimista. Halpakin voi tulla kalliiksi.

      • Sergejeviz

        Meikäläisellä on autonkorjaustaitoa jonkin
        verran, mutta ajan ja sisätilojen puute ajaa vian
        sattuessa kuitenkin huoltokorjaamoon. En tiedä,
        minkälaisilla "autoklinikoilla" muut Ladojaan
        hoidattavat, mutta ainakin minä olen saanut
        kotipaikkakunnallani sopuhintaista ja
        ammattitaitoista huoltoa/korjausta omaan
        Iigoriini. Mainitessani seikasta korjaamolla
        sanottiin, että Ladaan monet työt tulevat
        halvemmaksi, kuin muihin merkkeihin sillä
        tekniikka on yksinkertaista, huoltokohteet
        useinmiten helppopääsyisiä (ei tarvitse purkaa
        puolta autoa) ja varaosat kohtuuhintaisia.

        Siksi en pidä halpaa kovin kalliina pitää.


      • 3 ladaa
        Sergejeviz kirjoitti:

        Meikäläisellä on autonkorjaustaitoa jonkin
        verran, mutta ajan ja sisätilojen puute ajaa vian
        sattuessa kuitenkin huoltokorjaamoon. En tiedä,
        minkälaisilla "autoklinikoilla" muut Ladojaan
        hoidattavat, mutta ainakin minä olen saanut
        kotipaikkakunnallani sopuhintaista ja
        ammattitaitoista huoltoa/korjausta omaan
        Iigoriini. Mainitessani seikasta korjaamolla
        sanottiin, että Ladaan monet työt tulevat
        halvemmaksi, kuin muihin merkkeihin sillä
        tekniikka on yksinkertaista, huoltokohteet
        useinmiten helppopääsyisiä (ei tarvitse purkaa
        puolta autoa) ja varaosat kohtuuhintaisia.

        Siksi en pidä halpaa kovin kalliina pitää.

        Näkemykseesi ihan täysin. Lada on yksinkertainen
        laite, joka ei vaadi perehdytystä, kuten muut
        merkit ja mallit. Etenkin takavetoiset mallit.

        Ladassa on omat heikkoudet, niitä en kiellä.
        Hinta täytyy suhteuttaa kaikkeen.

        Lada ei sovi sellaiselle ihmiselle, jolla esim
        rahaa maksaa jokaisesta huollosta 2000,-.

        Lada ei ole myöskään kilpa-auto, vaan käyttöauto,
        siinä on omat persoonalliset piirteet.

        Sitä on turha lähteä vertailemaan 10 kertaa
        kalliimpia autojen kanssa, saati sitte 5 kertaa
        kalliimpien kanssa.

        Autoilu on valintakysymys, kulkeminen on on
        paikkaan a pisteestää b..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe