Taajuusmuuttaja

KRPok

Millaisella kaavalla lasketaan moottorin (11kW) ottama teho jos kierrokset lasketaan 100% -> 40%?

9

5304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma mut

      I=P/U 11000W/230V=47.8A/100*40 20A*230V=4600W

    • kuormasta

      Esim. keskipakopumpulla tehontarve vähenee potenssiin 3 suhteessa kierroslukuun. Silloin se ko. tapauksessa putoaa n. 6.5%:iin.

      Taas vakiomomentilla toimiva kuorma, vaikkapa kuljetin, ottaa tehoa lineaarisesti kierroslukuun suhteutettuna eli kuorma putoaa silloin 40%:iin.

      Tietysti taajuusmuuttajan hyötysuhdekin muuttuu muutamalla prosentilla mutta sillä ei ole käytännön merkitystä verrattuna edelliseen.

      • KRPok

        eli kyseessä on ilmastointikoneen puhallinmoottori


      • kuormasta
        KRPok kirjoitti:

        eli kyseessä on ilmastointikoneen puhallinmoottori

        Jos se on keskipakopuhallin niin siihen pätee sama kuin tuossa edellisessä viestissäni mainittu keskipakopumppu.


      • Lasinen Kukka.
        kuormasta kirjoitti:

        Jos se on keskipakopuhallin niin siihen pätee sama kuin tuossa edellisessä viestissäni mainittu keskipakopumppu.

        Teho on momentti kertaa oomeka. Oomeka on
        2piif. Jossa pii on se tuttu 3,14159.
        Äffä f on kierrosluku kierrosta/sekuntti.

        Teho on siis momentti kertaa kulmataajuus.
        Jos kierrosluku pystytään mittaamaan, niin
        momentti on jo iso ongelma.
        Mometti pystytään mittaamaan momettivaa'alla,
        tai venymäliuskoilla akselilta.
        Em teho on siis akseliteho. Sähköinen teho on
        suupempi moottorin häviöistä johtuen.

        Moottorin hyötysuhde saadaan kilpiarvoista laske-
        malla. Momentti siis saadaan selville sähköi-
        sistä arvoista, kun todellinen kierrosluku
        mitataan.


      • liittyy?
        Lasinen Kukka. kirjoitti:

        Teho on momentti kertaa oomeka. Oomeka on
        2piif. Jossa pii on se tuttu 3,14159.
        Äffä f on kierrosluku kierrosta/sekuntti.

        Teho on siis momentti kertaa kulmataajuus.
        Jos kierrosluku pystytään mittaamaan, niin
        momentti on jo iso ongelma.
        Mometti pystytään mittaamaan momettivaa'alla,
        tai venymäliuskoilla akselilta.
        Em teho on siis akseliteho. Sähköinen teho on
        suupempi moottorin häviöistä johtuen.

        Moottorin hyötysuhde saadaan kilpiarvoista laske-
        malla. Momentti siis saadaan selville sähköi-
        sistä arvoista, kun todellinen kierrosluku
        mitataan.

        Noihan se menee lukion fysiikan lyhyen oppimäärän mukaan mutta miten tuo liittyy alkuperäiseen kysymykseen?

        Siis miten ottoteho muuttuu kierrosluvun fuktiona? Siis kun molemmat muuttuu, sekä momentti että kulmatajuus, mutta missä suhteessa.


      • ja kysyisin

        miten käy vääntömomentin 3 vaihe oikosulkumoottorille, jos taajuusmuuttajalla kierrokset pudotetaan puoleen. Putoaako ¼ osaan, vai jotain muuta. Riittääkö moottorin jäähdytys ½ osa kieroksilla. ( Tämä ei liity mitenkään alkuperäiseen kysymykseen, tuli vain oma ongelma mieleen.)


      • kaikki nimimerkit on jo var...
        ja kysyisin kirjoitti:

        miten käy vääntömomentin 3 vaihe oikosulkumoottorille, jos taajuusmuuttajalla kierrokset pudotetaan puoleen. Putoaako ¼ osaan, vai jotain muuta. Riittääkö moottorin jäähdytys ½ osa kieroksilla. ( Tämä ei liity mitenkään alkuperäiseen kysymykseen, tuli vain oma ongelma mieleen.)

        Moottorista saa otettua kutakuinkin saman momentin koko kierrosalueella taajuusmuuttajaohjauksessa. Kuorman tarvitsema momentti putoaa useimmissa pumppu tai puhallin käytössä nopeuden neliössä eli putoaa 1/4 osaan jos nopeus puolitetaan. Näissä pumppu ja puhallin käytöisä moottorin lämpeneminen ei ole ongelma. Ns. vakiomomenttikäytöissä (kuljetin, nostin, sekoitin tms) kuorman momentti ei vähene nopeuden mukana. Tällöin 1/2 nopeudella moottori ylilämpenee jos otetaan nimellinen momentti jatkuvasti ja erillisjäähdytystä ei ole.


    • nakutin

      11x(0,4 pot -3) =?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1576
    Aihe