Olen 17 vuotias lukiolainen ja nyt syksellä kouluterkkari huomasi terveystarkastuksen kuulotestin yhteydessä oikeassa korvassani olevan kuulon aleneman, en siis kuule sillä juurikaan korkeita ääniä. Itse olen tämän oikean korvan kuulovian huomannut jo muutama vuosi takaperin, mutta en ole asialle mitään tehnyt tätä ennen. Oikea korva myös tinnittää jatkuvasti; sitäkin on ollut jo muutamana vuonna, eli alenema ja tinnitus tulivat suht samoihin aikoihin. Terkkari sitte kirjotti mulle lähetteen korvapolille, jossa mulla oli eilen aika. Siellä tuli sama tulos, eli oikeassa korvassa on selkeä kuulon alenema korkeiden äänien kohdalla. Mitään syytä tähän ei kuitenkaan lääkärin kanssa jutellessa keksitty, eikä korvissakaan näkynyt mitään ulkoista vikaa, joten varmuuden vuoksi lääkäri päätti kirjoittaa mulle edelleen lähetteen pään magneettikuvaukseen, sillä on olemassa pieni mahdollisuus, että mul on kuulohermon kasvain. Tiedän mahdollisen kasvaimen olevan joka tapauksessa hyvänlaatuinen, mutta silti ajatus siitä hirvittää ja varsinkin leikkauksen miettiminen ahdistaa. Onko täällä muita, jotka odottaa tarkempiin tutkimuksiin menoa ? Vaikka lääkäri sanoikin kuvauksen olevan vain pois-sulkemis-mieleinen ja että mun kannattaa suhtautua siihen levollisin mielin, niin silti toi kasvainajatus putkahtaa vähän väliä häiritsevästi mieleen. :S
Kuulohermon mahdollinen kasvain
5
5747
Vastaukset
- Jytinä
Hei Marl!
Hyvä juttu, että olet päässyt tutkimuksiin: tällaiset asiat kannattaa aina tutkituttaa. Tutkimukset eivät tietenkään tarkoita sitä, että aina on odotettavissa jokin paha löydös. Magneettitutkimuksella pyritään vain sulkemaan pois esim. kuulohermokasvain, jota ei läheskään aina löydy. Mutta jostainhan ne tutkimukset on aloitettava, ja juuri mahdolllisten kasvainten toteaminen on se tärkein ensiaskel tutkimusputkessa.
Sinun kannattaa nyt vain yrittää rentoutua, hermoilullahan ei tämä tilanne parane eikä helpotu. Sitä paitsi kuulohan voi heikentyä niin monen syyn takia, ettei ehkä kannata ajatella aina sitä pahinta. Olet kuitenkin nyt tutkimusjonossa, ja se on jo suuri askel eteenpäin.
Itselleni tehtiin magneettitutkimus tinnituksen ja nopean kuulonaleneman vuoksi tänä syksynä. Ei ollut kuulohermokasvainta, mutta huonokuuloisuus ja jytinä vain jatkuvat. Syy on vielä arvoitus. Tämän kanssa vain täytyy elää. Minulla saattaa olla Menieren tauti, se kolmen H:n tauti (humina, huonokuuloisuus ja huimaus). Lopullista diagnoosia ei ole vain voitu vielä tehdä.
En halua antaa sinulle helppoja rauhoittumisneuvoja, koska tiedän, että tällaiset asiat aina pelottavat. Mutta siitä huolimatta sanoisin, että ole turvallisella mielellä äläkä jää yksin kotiin miettimään näitä asioita. Pura, jos on tarpeen, ystävillesi ja sille kouluterveydenhoitajalle. Sekin voi helpottaa tilannettasi, siis jännittyneisyyttäsi. Itselleni on muuten tehty kaksi isoa aivoleikkausta, ja tässä minä vain kirjoittelen sinulle tätä viestiä. En siis jakele helppoja neuvoja.
Mielikuvitus on yleensä hieno lahja, mutta näitä sairauksia pohdittaessa se ei aina sitä ole. Joskus on syytä sanoa, että "jäitä hattuun", siis ota rauhallisesti.
Marraskuisin terveisin
Jytinä- Marl
Kiitos, viestistäsi tuli jotenkin rauhallisempi olo. :) Olen kertonut tilanteesta äidille ja lähimmille kavereilleni, ja hekin ovat rauhoitelleet ja niinhän se on, että turha sitä on murehtia etukäteen... joskis hieman mahdotonta, heh. Hienoa, ettei sulla todettu sitä kuulohermon kasvainta! Itsekin olen ollut kolmessa avosydänleikkauksessa (synnynnäistä sydänvikaa kun poden), niin ei tuo sairaalamaailma ihan tuntematon ole, mutta en tietenkään haluaisi kokea sitä lisää... Sen vain tiedän itsekin, että kyllä suurista operaatioista on täysin mahdollista selvitä, vaikkakin se vaatii voimia ja välillä on "kovat ajat". Hyvää syksyn jatkoa, vai pitäisikö sanoa hyvää talven alkua! :)
- Jytinä
Marl kirjoitti:
Kiitos, viestistäsi tuli jotenkin rauhallisempi olo. :) Olen kertonut tilanteesta äidille ja lähimmille kavereilleni, ja hekin ovat rauhoitelleet ja niinhän se on, että turha sitä on murehtia etukäteen... joskis hieman mahdotonta, heh. Hienoa, ettei sulla todettu sitä kuulohermon kasvainta! Itsekin olen ollut kolmessa avosydänleikkauksessa (synnynnäistä sydänvikaa kun poden), niin ei tuo sairaalamaailma ihan tuntematon ole, mutta en tietenkään haluaisi kokea sitä lisää... Sen vain tiedän itsekin, että kyllä suurista operaatioista on täysin mahdollista selvitä, vaikkakin se vaatii voimia ja välillä on "kovat ajat". Hyvää syksyn jatkoa, vai pitäisikö sanoa hyvää talven alkua! :)
Olet todella upea nuori! Sydäntäni lämmitti lukea tuo vastauksesi, sillä luin myös rivien välejä. Ja tästä kaikesta olet selvinnyt, hienoa!
Kun kirjoittelit kovista ajoista, sait tuntemaan oloni todella kotoisaksi, sillä niitä tässä elämässä on ollut aika paljon. Mutta siitä huolimatta tässä ollaan. Vain se, joka on kulkenut samanlaisia latuja tässä elämässä, tietää mistä puhutaan.
Olen sinua jonkin verran vanhempi (43), mutta silti koin sympatiaa tekstejäsi lukiessani. Tehdään yhteinen päätös, että "periksi ei anneta" eli pidetään pää pinnalla ja sydän lämpimänä ja mennään eteenpäin.
Toivotan sinulle kaikkea hyvää olivat elämäsi ajanjaksot ja tilanteet millaisia tahansa:)
Jytinä - Marl
Jytinä kirjoitti:
Olet todella upea nuori! Sydäntäni lämmitti lukea tuo vastauksesi, sillä luin myös rivien välejä. Ja tästä kaikesta olet selvinnyt, hienoa!
Kun kirjoittelit kovista ajoista, sait tuntemaan oloni todella kotoisaksi, sillä niitä tässä elämässä on ollut aika paljon. Mutta siitä huolimatta tässä ollaan. Vain se, joka on kulkenut samanlaisia latuja tässä elämässä, tietää mistä puhutaan.
Olen sinua jonkin verran vanhempi (43), mutta silti koin sympatiaa tekstejäsi lukiessani. Tehdään yhteinen päätös, että "periksi ei anneta" eli pidetään pää pinnalla ja sydän lämpimänä ja mennään eteenpäin.
Toivotan sinulle kaikkea hyvää olivat elämäsi ajanjaksot ja tilanteet millaisia tahansa:)
JytinäJoo, periksi ei anneta! Hyvää jatkoa myös sulle!! :)
- ja tasapinotestissä
Kuulon heikkeneminen voi johtua niin monenlaisista syistä, että oletan elimellisten syitten tutkimisen olevan helpointa, siksi se tehdään ensimmäiseksi, että saadaan poissuljettua se osa mahdollisista kuulon huononemisen aiheuttajista.
Kun magneettikuvaukseen lähetetään, se EI tarkoita, että epäillään
kuulohermon kasvainta vaan halutaan varmistus, ettei siitä ole kyse.
Olen itse sillä alkutiellä, ensin lääkäri tutki korvat, kävin tasapainotestissä ja sitten magneettikuvauksessa, jossa ei ilmennyt mitään poikkeavaa eikä kasvaimia.
Toisen korvan kuuloni on melkein kokonaan mennyt, eli tasapainotestillä selvitetään (ymmärtääkseni) Menieren-oireyhtymän olemassaoloa, se voi vuosien myötä viedä toisen korvan kuulon. Joskus kai molempien. Meniere on nähdäkseni aika harvinainen.
Olet vielä niin nuori, mitenkään vähättelemättä :) mutta luonnollisesti pelästyy kun noin nuorena joutuu tutkimusasioitten kanssa tekemisiin.
Rutiinitutkimukset käydään aina läpi, on kyse sitten korvasta tai nenästä, kädestä tai kantapäästä.
Älä hermostu, älä pelkää, tutkimushenkilökuntakin on niin ihanan ystävällistä kaikissa paikoissa, missä olen ollut.
He kertovat etukäteen, mitä tutkimuksen kuluessa tapahtuu.
Magneettikuvaus ei satu, ei tunnu, sen kun makaat hetken paikallaan. Mulla se kesti kai vartin, se meni niin nopesti etten oikein huomannutkaan, niin se oli jo ohi.
Koneesta kuuluu "raksuttava" ääni, kun se kuvaa, sen aikaa pitää olla liikkumatta. Välillä se ei "raksuta".
Hoitaja aina sanoi, että nyt "paikallaan", ei tarvitse koko aikaa olla kroppa jäykkänä liikkumatta, päätähän siinä vain kuvataan.
Ja eikö olekin hieno juttu, että Suomessa on niin korkeatasoinen terveydenhuolto, että asiat huomataa ja tutkitaan ajoissa, ei pääse kehittymään mitään pahempaa ?
Ota ihan iisisti vain, olet hyvissä käsissä !
Eikö olekin hyvä saada tietää kaikki, ei tarvitse pyöritellä päässään yökausia, mikähän minulla on ?
Kaikki korvalääkärit, joilla olen ollut, ovat mielettömän mukavia ja muu hoitohenkilökunta superystävällistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64165Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va952303Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J61999Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38861Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186860- 47854
- 34831
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119785- 36776
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772