farmasia!

Nimetön

heippahei! voiskohan joku vanhempi ja viisaampi auttaa. oon harkinnu farmaseutin opintoja, mutta nyt askarruttaa pääsykoevaatimukset. siis oon pitkällä matikalla ja joku m hyvällä tuurilla e vois kirjotuksista tulla(ka. siis nyt joku 8.4). kemiaa oon lukenu 3 kurssia(10,9,9) ja fysiikkaa kaks(8,8), mutten kyllä muista paljoakaan. bilsan kirjotan keväällä ja jotain 9 on tullu. että miten paljon ne pääsykokeet perustuu kemiaan ja fysiikkaan? ja minkälaista siellä on sit jos pääsee sisään? onko tiukka aikataulu? vaativia tenttejä? jne. niin ja tosiaan kuopioon oisin ensi sijaisesti hakemassa. toisena vaihtoehtona ainaki tässä vaiheessa pyörii logopedia. apu päätökseen ois siis tarpeen :)

12

2779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vain..

      kokeen kysymyksistä noin puolet on fysiologiaa ja anatomiaa, kolmas osa kemiaa ja kuudes osa fysiikkaa. Osa kysymyksistä yhdistelmiä kaikista edellä mainituista. kannattaa tutustua yliopistojen sivuilla oleviin valintaperusteisiin. ja kun sisään pääsee niin siellähän on vaikka mitä lainsäädöntöä, tilastotiedettä, kemiaa yms.

      • kiva kuulla.

        eli jeps.. kiitoksia tosiaan. jotenki heti vähän helpotti ku sai tollasta positiivista palautetta :) no entä millanen paikka kuopio on ulkopaikkakuntalaisen silmin? ite asun kemissä ja jos muutto sinne tulis ni poikakaveri jäis tänne vielä vuojeks armeijan takia :/ ja entä onko työharjottelusta apteekissa paljonki hyötyä? ku aattelin alkaa kyseleen jos kesäks pääsis johonki harjotteleen...


    • farmasiaa

      Kyllä noilla papereilla hyinkin pitäisi sisään päästä. Hain ja pääsin Kuopioon 3 vuotta sitten. Minä en kirjotusten lisäksi juurikaan lukenut enää noita lukion kirjoja, vain fysiologiaa, josta yksi osa aineistokokeena muistaakseni, kemiasta toinen, kolmas fysiikkaa tai psykologiaa, jos proviisoriksi hakee. Opiskelu on ohjelmoitua, ei tarvitse itse miettiä mitä tekis ja milloin, kaikki lukujärjestyksessä. Tenteistä selviää lukemalla ja joskus pitämällä vaan korvat auki luennoilla, ei mitään ylivoimaista. Vapaa-ajan ohjelmaakin ainejärjestö järjestää ihan kivasti.

    • Kemiaa

      Hyödynnän hieman tätä aihetta kysymyksiini.
      Olen opiskelemassa laborantiksi. Olisin kuitenkin kiinnostunut hakemaan farmaseutiksi ensi keväänä. Lukio meni aikanaan vähän kehnosti oman laiskuuden takia ja kirjoituksissa tulikin vain Ax2,B,C ja M. Matematiikka oli A. Todistuksen ka vain 7.1. Nykyisessä koulussani olen kuitenkin ollut keskiverto-oppilas(arvosanat 3-4). Millaisia valmiuksia laboranttikoulutus antaisi farmaseutin pääsykokeisiin? Onkohan mitään mahdollisuuksia päästä?

      • Imupullo

        Oon nyt opiskellut vuoden laborantiksi, mulla on saman verran jäljellä, mutta taidat lopettaa koulun kun ei oikein pelkkien labra-analyysien teko kiinnosta. Haen ensi vuonna taas farmasiaan, mulla on kans lukiotausta. No noilla lukion papereilla ei ole merkitystä, koska sut hyväksytään vain siihen pääsykoekiintiöön eli vain pääsykoe ratkaisee. Laborantin koulutuksesta on hyötyä pääsykokeessa oikeastaan vain kemian osalta, mutta sitten opiskelussa varmaan sitäkin enemmän, kun on tiedot labralaitteista ja -analyyseistä. Ainakin Helsingin kokeessa on fysiikkaa, jota ainakin meidän labrakoulussa opiskellaan melkoisen niukasti. Ihmisen fysiologiaa sitäkin vähemmän. Kemiasta saat varmasti melkein täydet pisteet, ei mitenkään vaativia ne kemian tehtävät. IF:aa ja fysiikkaa suosittelen kertaamaan aikuislukiossa, jos oot ne unohtanut. Siinä IF-kirjassa on paljon just elimistön fysiologiasta ja sairauksista, joita tosin käydään melkoisen pintapuolisesti myös lukiossa. Toinen syy miksi itseäni farmasia alana kiinnostaa on työllisyys ja ehkäpä hieman terveellisempi työ. Kyllä vähän heittäis päässä, jos pitäis loppuikä työskennellä jossain orgaanisen kemian labrassa;) Jos tosimielessä haet, aloita lukeminen ajoissa!!!


      • Opiske
        Imupullo kirjoitti:

        Oon nyt opiskellut vuoden laborantiksi, mulla on saman verran jäljellä, mutta taidat lopettaa koulun kun ei oikein pelkkien labra-analyysien teko kiinnosta. Haen ensi vuonna taas farmasiaan, mulla on kans lukiotausta. No noilla lukion papereilla ei ole merkitystä, koska sut hyväksytään vain siihen pääsykoekiintiöön eli vain pääsykoe ratkaisee. Laborantin koulutuksesta on hyötyä pääsykokeessa oikeastaan vain kemian osalta, mutta sitten opiskelussa varmaan sitäkin enemmän, kun on tiedot labralaitteista ja -analyyseistä. Ainakin Helsingin kokeessa on fysiikkaa, jota ainakin meidän labrakoulussa opiskellaan melkoisen niukasti. Ihmisen fysiologiaa sitäkin vähemmän. Kemiasta saat varmasti melkein täydet pisteet, ei mitenkään vaativia ne kemian tehtävät. IF:aa ja fysiikkaa suosittelen kertaamaan aikuislukiossa, jos oot ne unohtanut. Siinä IF-kirjassa on paljon just elimistön fysiologiasta ja sairauksista, joita tosin käydään melkoisen pintapuolisesti myös lukiossa. Toinen syy miksi itseäni farmasia alana kiinnostaa on työllisyys ja ehkäpä hieman terveellisempi työ. Kyllä vähän heittäis päässä, jos pitäis loppuikä työskennellä jossain orgaanisen kemian labrassa;) Jos tosimielessä haet, aloita lukeminen ajoissa!!!

        Viidettä vuotta farmasiaa opiskelemassa ja sen verran voisin kertoa, että ensimmäisenä vuonna käydään kaikki koulutuksen kemia (ainakin vanhan asetuksen mukaan) ja ei ainakaan omasta mielestä hirveän syvälle menty. Lähinnä orgaanista plus labroja. Sen verran voisin sanoa, että kannattaa hakeutua apteekkiin ennenkuin aloitta opiskelut (jos ei mitään kokemusta alasta ja on mahdollista), koska itselleni oli yllätys miten farmaseutin työ ei hirveän tieteellistä ole. Asiakaspalvelutaitoja ainakin apteekissa tarvitaan. Tietenkin on muita vaihtoehtoja kela, lääketehtaat. Jos tutkijan hommat kiinnostaa, niin suosittelen hakemista suoraan proviisorikiintiössä. =)


    • avulias..

      Opiskelu on aika rankkaa, ensimmäinen vuosi pitkälti pelkkää kemiaa ja labraa. Tosi koulumaista, valinnan mahdollisuuksia ei ole juuri lainkaan. Mutta mitä nyt farmaseutteja tunnen, niin voin sanoa, että ne bilettää aika kiitettävästi tuon vastapainoksi. Hyvähän se on, kun lääkefirmat sponsoroi niille litroittain ilmaista viinaa ja hyvät ruuat joka harvasen viikko. :-)

      Kannattaa todellakin hakea sinne! Töitäkin on ihan varmasti kaikille.

      • proviisoriksi meibii

        Oletko Helsingissä farmasiaa "avulias.." opiskelemassa? Lääkefirmatko sponsoroi ruokia ja viinoja, oikeesti? Kuinka usein ja pitääkö pukeutua johonkin iltapukuun? Mites haalarit, joutuuko niistä maksamaan, jos nekin sponsseja täynnä? Onko muuten paljon esitelmiä? Näin esiintymiskammoisena tuo pelottaa eniten. Sitten olen kuullut, että on näitä kaikkia fysiologian harjoituksia, eli verinäytteen ottoja ymv. Hitto mä tärisen, jos muhun kosketaan:) Ekg:takin taidetaan harjoitella, en mä pysty oleen puolialastomana muiden oppilaitten edessä, onko pakko? Kiitos vastauksesta!


      • avulias...
        proviisoriksi meibii kirjoitti:

        Oletko Helsingissä farmasiaa "avulias.." opiskelemassa? Lääkefirmatko sponsoroi ruokia ja viinoja, oikeesti? Kuinka usein ja pitääkö pukeutua johonkin iltapukuun? Mites haalarit, joutuuko niistä maksamaan, jos nekin sponsseja täynnä? Onko muuten paljon esitelmiä? Näin esiintymiskammoisena tuo pelottaa eniten. Sitten olen kuullut, että on näitä kaikkia fysiologian harjoituksia, eli verinäytteen ottoja ymv. Hitto mä tärisen, jos muhun kosketaan:) Ekg:takin taidetaan harjoitella, en mä pysty oleen puolialastomana muiden oppilaitten edessä, onko pakko? Kiitos vastauksesta!

        Oletko Helsingissä farmasiaa "avulias.." opiskelemassa?
        En, opiskelen muuta alaa, mutta yksi parhaista kavereistani on farmasisti.

        Lääkefirmatko sponsoroi ruokia ja viinoja, oikeesti?
        Joo joo. Noilla on kaikenlaisia esittelytilaisuuksia iltaisin, jotain pari tuntia kuuntelevat luentoa aiheesta X ja sitten on ilmaiset tarjoilut päälle. Ja ilmaisilla tarjoiluilla tarkoitan hyviä sellaisia.

        Kuinka usein ja pitääkö pukeutua johonkin iltapukuun?
        Eihän niihin iltapukujuhliin tarvitse mennä. On noilla vuosijuhlat joka vuosi.

        Mites haalarit, joutuuko niistä maksamaan, jos nekin sponsseja täynnä?
        En muista tarkkaan, taisivat nuo jotain maksaa. Farmasistifuksit eivät monien muiden alojen tapaan hanki itse haalareitaan, vaan ne hoidetaan fukseille valmiiksi käteen. Myös esim labratakin saa ilmaiseksi joltain lääkefirmalta.

        Onko muuten paljon esitelmiä? Näin esiintymiskammoisena tuo pelottaa eniten.
        Ei niin paljoa, kuin esim omalla allani. Mutta onhan niitä kaikilla.

        Sitten olen kuullut, että on näitä kaikkia fysiologian harjoituksia, eli verinäytteen ottoja ymv. Hitto mä tärisen, jos muhun kosketaan:) Ekg:takin taidetaan harjoitella, en mä pysty oleen puolialastomana muiden oppilaitten edessä, onko pakko?
        Joo, verinäytteitä otetaan takuulla, ja kuulemma joku työ tehtiin virtsanäytteelläkin. EKG:stä en tiedä, tuskin siellä tarvitsee riisuutua jos ei halua. Mutta eihän noissa pääasiana ole se verinäytteen otto tms, vaan se työ, joka sillä verinäytteellä sitten tehdään. Varmaankin sen pistelyn voi tehdä vain työparillesi, jos oikeasti pelkäät.

        Kiitos vastauksesta!
        Eipä mitään.


      • opiskelija miekin
        avulias... kirjoitti:

        Oletko Helsingissä farmasiaa "avulias.." opiskelemassa?
        En, opiskelen muuta alaa, mutta yksi parhaista kavereistani on farmasisti.

        Lääkefirmatko sponsoroi ruokia ja viinoja, oikeesti?
        Joo joo. Noilla on kaikenlaisia esittelytilaisuuksia iltaisin, jotain pari tuntia kuuntelevat luentoa aiheesta X ja sitten on ilmaiset tarjoilut päälle. Ja ilmaisilla tarjoiluilla tarkoitan hyviä sellaisia.

        Kuinka usein ja pitääkö pukeutua johonkin iltapukuun?
        Eihän niihin iltapukujuhliin tarvitse mennä. On noilla vuosijuhlat joka vuosi.

        Mites haalarit, joutuuko niistä maksamaan, jos nekin sponsseja täynnä?
        En muista tarkkaan, taisivat nuo jotain maksaa. Farmasistifuksit eivät monien muiden alojen tapaan hanki itse haalareitaan, vaan ne hoidetaan fukseille valmiiksi käteen. Myös esim labratakin saa ilmaiseksi joltain lääkefirmalta.

        Onko muuten paljon esitelmiä? Näin esiintymiskammoisena tuo pelottaa eniten.
        Ei niin paljoa, kuin esim omalla allani. Mutta onhan niitä kaikilla.

        Sitten olen kuullut, että on näitä kaikkia fysiologian harjoituksia, eli verinäytteen ottoja ymv. Hitto mä tärisen, jos muhun kosketaan:) Ekg:takin taidetaan harjoitella, en mä pysty oleen puolialastomana muiden oppilaitten edessä, onko pakko?
        Joo, verinäytteitä otetaan takuulla, ja kuulemma joku työ tehtiin virtsanäytteelläkin. EKG:stä en tiedä, tuskin siellä tarvitsee riisuutua jos ei halua. Mutta eihän noissa pääasiana ole se verinäytteen otto tms, vaan se työ, joka sillä verinäytteellä sitten tehdään. Varmaankin sen pistelyn voi tehdä vain työparillesi, jos oikeasti pelkäät.

        Kiitos vastauksesta!
        Eipä mitään.

        Kyllä fysiologian harjoituksissa tehtiin kaikki toisillemme ekg-mittaus. Työtö ja poijjat oli eri tiloissa, mutta ylävartalo piti olla paljaana. Siinä makasit tissit paljaana ja toiset opiskelijat laittoivat piuhoja ja tunnustelivat paikkojasi. Opettajat oli siellä avustamassa. Vuorostasi teet sitten toisille.

        Verinäytteitäsi analysoit monella lailla, mutta pistoksen ja veren juoksutuksen tekee oikea ammattilainen, kylläkin selittäen ja tarkkaan näyttäen ensimmäisen kokelaan avulla. Opiskelijat eivät pistele toisiaan! Näissä harkoissa meillä ei tainnut pyörtyä kuin yksi "neulakammoinen". Harjoitukset ovat pakollisia.

        Muitakin harkkoja on; anatomian harkoissa teurastamolta tuli siansilmiä leikeltäväksi. Enimmäkseen siellä kyllä oli muovisia malleja ja luurankoja, joita hajoiteltiin ja koottiin pienryhmissä.

        Kaiken kaikkiaan harjoitukset on mukavia, samoin labratyöt. Se vaan ärsyttää, kun ne on pakollisia ja ryhmien aikataulua on pakko seurata. Että se siitä akateemisesta vapaudesta.

        Nyt ylemmällä vuosikurssilla on vähän vapaampaa.


      • eräs epätietoinen
        opiskelija miekin kirjoitti:

        Kyllä fysiologian harjoituksissa tehtiin kaikki toisillemme ekg-mittaus. Työtö ja poijjat oli eri tiloissa, mutta ylävartalo piti olla paljaana. Siinä makasit tissit paljaana ja toiset opiskelijat laittoivat piuhoja ja tunnustelivat paikkojasi. Opettajat oli siellä avustamassa. Vuorostasi teet sitten toisille.

        Verinäytteitäsi analysoit monella lailla, mutta pistoksen ja veren juoksutuksen tekee oikea ammattilainen, kylläkin selittäen ja tarkkaan näyttäen ensimmäisen kokelaan avulla. Opiskelijat eivät pistele toisiaan! Näissä harkoissa meillä ei tainnut pyörtyä kuin yksi "neulakammoinen". Harjoitukset ovat pakollisia.

        Muitakin harkkoja on; anatomian harkoissa teurastamolta tuli siansilmiä leikeltäväksi. Enimmäkseen siellä kyllä oli muovisia malleja ja luurankoja, joita hajoiteltiin ja koottiin pienryhmissä.

        Kaiken kaikkiaan harjoitukset on mukavia, samoin labratyöt. Se vaan ärsyttää, kun ne on pakollisia ja ryhmien aikataulua on pakko seurata. Että se siitä akateemisesta vapaudesta.

        Nyt ylemmällä vuosikurssilla on vähän vapaampaa.

        "Kyllä fysiologian harjoituksissa tehtiin kaikki toisillemme ekg-mittaus."
        Toi kuulostaa ihan kamalalta! En koskaan halua vastaavaan tilanteeseen! Onko kyseisessä mittauksessa kaikkien pakko olla mitattavana? Opiskeletko Helsingissä vai Kuopiossa?


      • Opiskel...
        opiskelija miekin kirjoitti:

        Kyllä fysiologian harjoituksissa tehtiin kaikki toisillemme ekg-mittaus. Työtö ja poijjat oli eri tiloissa, mutta ylävartalo piti olla paljaana. Siinä makasit tissit paljaana ja toiset opiskelijat laittoivat piuhoja ja tunnustelivat paikkojasi. Opettajat oli siellä avustamassa. Vuorostasi teet sitten toisille.

        Verinäytteitäsi analysoit monella lailla, mutta pistoksen ja veren juoksutuksen tekee oikea ammattilainen, kylläkin selittäen ja tarkkaan näyttäen ensimmäisen kokelaan avulla. Opiskelijat eivät pistele toisiaan! Näissä harkoissa meillä ei tainnut pyörtyä kuin yksi "neulakammoinen". Harjoitukset ovat pakollisia.

        Muitakin harkkoja on; anatomian harkoissa teurastamolta tuli siansilmiä leikeltäväksi. Enimmäkseen siellä kyllä oli muovisia malleja ja luurankoja, joita hajoiteltiin ja koottiin pienryhmissä.

        Kaiken kaikkiaan harjoitukset on mukavia, samoin labratyöt. Se vaan ärsyttää, kun ne on pakollisia ja ryhmien aikataulua on pakko seurata. Että se siitä akateemisesta vapaudesta.

        Nyt ylemmällä vuosikurssilla on vähän vapaampaa.

        Ei meillä ollut mitään EKG-mittauksia eikä pistelyjä. Kliinisiä kokeita vain ASA:n erittyminen virtsaan (itse olin näytteen antaja ;) ) ja Beta-salpaajien vaikutusta verenpaineeseen (vapaaehtoista lääkkeenotto).
        Vielä esiintymiskammosta, jos p-kurssille hakee, niin kannattaisi harjoitelle tuota esiintymistä, opintoihin kuluu esiintymistä seminaareista lähtien. Mikä on hyvä, koska työelämässä proviisorit tarvitsee näitä taitoja. Se mikä ei tapa vahvistaa. Tsemppiä.
        Ps. opiskelen 5 vuotta alaa, voi olla että sen jälkeen noi fysiologian harjoitukset on muuttunut..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe