Kumpi on parempi tapa 2-tahtimoorille ja miksi:
a) sekoittaa öljy bensan sekaan (1-2 %)
b) käyttää koneen erillistä öljynsyöttöä
2-tahtimoottorin
7
4957
Vastaukset
- Ehkä se
No ehkä se sekobensa on aina varmin tapa perinteisessä 2T moottorissa. Tuorevoitelu taas luputtaa sen mitä siihen on säädetty ja toimii niin pitkään ku pumppu sanoo poks tai joku paikka ei saa vaan voitelua. Tuorevoitelu säännöstelee tarpeen kierrosten mukaan ja seko on aina sama. Bensan oktaaniahan se seko bensa laskee. Uusissa ruisku 2T koneissa E-TEC palotilaan ei mene öljyä ollenkaan. Joten sanosin kuitenkin aina varmin tapa on seko bensa varsinkin jos ajetaan kovilla kierroksilla.
Tuorevoitelu taas sattaa savuttaa vähemmän ja olla helpompi tapa käyttää öljyä.- make
Mihinkäs se E-Tec sitten käyttää tuon kalliin 2-t erikoisöljyn?
- Jyrä
Kaksipiippunen juttu. Jos konetta käyttää yksi tai vain pari henkilöä, niin todennäköisyys, että öljyn lisääminen bensaan unohtuisi, on vähäinen. Mikäli laiteella on useita käyttäjiä ja seassa kokemattomia tai harvapäisiä, on erillisvoitelu turvallisempi. Seosvoitelun heikkouksiin kuuluu se, että öljyseos on kompromissi voitelutarpeen ja koneen toimivuuden väliltä. Jos ajetaa 1% seoksella on voitelu täydellä kaasulla heikkoa. Jos taas 2-3%, tuppaa kone karstaamaan tulpat tai ainakin käymään epäluotettavasti pitemmässä hidasajossa.
Näistä syistä, mukavuuden lisäksi, on koneisiin rakennettu erillisvoitelusysteemejä, joissa seos vaihtuu kuormituksen mukaan.
Totuus kuitenkin lienee, että enemmän vahinkoja on syntynyt erillisvoitelun käytössä. Ongelmina on öljysäiliön anturin luotettavuus, jolloin voi käydä niin, että öljy loppuu, mutta kone ei hälytä ajoissa. Toinen mahdollisuus on pumpun rikkoutuminen, kolmas veden joutuminen öljyn sekaan, öljyn syötön tukkeutuminen jään (suositus pakkasella, 0,5% öljyä bensaan) tai roskien vuoksi. Hälytys tulee kuumenevasta koneesta, mutta liian myöhään. Myös seoskoneiden voitelu voi pettää monikaasuttajaisissa ja useasylinterisissä koneissa. Mikäli yksi kaasari toimittaa liian laihaa tavaraa, tai ei toimita sitä ollenkaan syystä tai toisesta, käy kyseisen kaasarin takana oleva sylinteri sekä kampikoneisto liian vähällä voitelulla tai sen lisäksi vielä liian laihalla, jolloin tulee kiinnileikkaus tai mäntärikko joko voitelun puutteesta tai ylikuumenemisesta johtuen.
Joku vastaajista antaa kuvan että Etec:ssä öljyä ei poltettaisi ollenkaan. Ajatus, että suoraruisku 2T koneet eivät polttaisi öljyä ollenkaan on virheellinen. Kyllä voiteluöljy ajautuu lopuksi kampikammiosta ilmavirran mukana palotilaan ja palaa aivan kuin perinteisessä 2T-koneessa. Ero on siinä, että koska öljyä ei ohenneta bensalla, se voitelee oleellisesti paremmin kuin laimennettuna ja sitä ei tarvitse käyttää yhtä paljon kuin perinteisessä 2T-koneessa.
Koska bensa ei pese kampikammiota jää sinne todennäköisesti parempi suojaöljykalvo koneen seisomisen ajaksi kuin perinteisissä 2T-koneissa ja vastaavasti korroosiovaara pitkien seisotusten aikana vähenee.- Oil.
On se merkistäkin kiinni.Esm. Evinrude Johnson en ikinä luottaisi automaattivoiteluun.Mercury on siinä ja siinä.Mulle on tullut ainoastaan 1.japskikone remonttiin kiinnileikattuna öljynsaannin takia.Ainoana koneena Suzuki käyttää pumpussa täysin metallisia hammaspyöriä,ja niitä ei kulumalla loppuun saa.
Olen kehoittanut asiakkaita merkitsemään oljysäiliön yläpintaa ja käyttämään seosbensaa keväällä.Kun todetaan että öljynpinta laskee,niin voidaan siirtyä puhtaaseen bensaan.Se on aivan sama onko suositus 1% ja ajaa tankillisen 2% bensaa. - Nimenomaan
Puhut totta. Tarkoitinkin asialla vain että E-TEC palotilaan sumutetaan vain bensiiniä jossa ei ole öljyä mukan. Tottakai oljy palaa ja se E-TEC myös savuttaa joissain määrin. Ideahan oli vaan se että öljy syötetään voitelua tarvitseviin kohtiin lohkossa jolloin voidaan myös säästää öljyn kulutusta turhan ylimääräisen palamisen johdosta. E-Tec polttaa öljyä kuten muutkin 2T moottorit, mutta tarkoituksellisesti ei. Puhututaan tilanteesta jossa bensa ja öljy ei 2T moottorissa kohtaa toisiaan, mutta sekin antaa hiukan virheellisen kuvan.
Teho, kuutiot ja öljyn prosentuaalinen määrä on olennainen osa toisiaan. Esim normaali 90HP 1200cc 2T moottorin öljyn tarve voi olla kierroksista riippuen 0,8-1,5% kun puolestaan 850cc 70 hp ja hiukka kutiteltu kone voi vaatia korkeilla kierroksilla sitä öljyä 2% ylöspäin.
Kiinni leikkaaminen on yleensä vikana se seos/ laihalla ajo. Siis kaasarit ei ole synkronissa, mutta ehkä se yleisin on että öljy kalvo ei kestä männän pinnassa olevien "rihloissa" kiinni ja mäntä/ männän renkaat ovat jo entiset. Öly kalvo palaa puhki ja metalli hankaa metalliin josta seuraa kiinni leikkaaminen. Siksi esim moottori kelkkaan jolla ajetaan aina kovilla kierroksilla on uudet männät ja renkaan vaihdettava 5000 km välein. Kireissä kilpureissa jo aikasemmin ja niihin ei yleensä saa edes tehdas takuutakaan. Perämoottori jolla ajetaan kesästä toiseen vuodesta 1990 lähtien kannattaa vaihtaa männät ja renkaan hoonata sylinterit. Tai olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. - Ootkona
Oil. kirjoitti:
On se merkistäkin kiinni.Esm. Evinrude Johnson en ikinä luottaisi automaattivoiteluun.Mercury on siinä ja siinä.Mulle on tullut ainoastaan 1.japskikone remonttiin kiinnileikattuna öljynsaannin takia.Ainoana koneena Suzuki käyttää pumpussa täysin metallisia hammaspyöriä,ja niitä ei kulumalla loppuun saa.
Olen kehoittanut asiakkaita merkitsemään oljysäiliön yläpintaa ja käyttämään seosbensaa keväällä.Kun todetaan että öljynpinta laskee,niin voidaan siirtyä puhtaaseen bensaan.Se on aivan sama onko suositus 1% ja ajaa tankillisen 2% bensaa.Jumpsahtanu johonkin omatekoseen kuoppaan?
E-tec:in voitelusysteemi on aivan erilainen, kuin aikoinaan omc:een tekemä.
Joten et herättäny huoltotoimenpiteissäsi oikein suurta luottamusta, kun nimeltä mainiten parjaat moottoreita, jotka on aivan eri koneita, kuin aikaisemmin. - Eetekki
Ootkona kirjoitti:
Jumpsahtanu johonkin omatekoseen kuoppaan?
E-tec:in voitelusysteemi on aivan erilainen, kuin aikoinaan omc:een tekemä.
Joten et herättäny huoltotoimenpiteissäsi oikein suurta luottamusta, kun nimeltä mainiten parjaat moottoreita, jotka on aivan eri koneita, kuin aikaisemmin.On totta, aivan erillainen mutta meinaatkos että se koneen käyttämä öljy katoaa johonkin toiseen ulottuvaisuuteen?
Jos se ei sitä veteenkään laske niin eiköhän siinä jää ainoaksi vaihtoehdoksi palaminen....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784